Németbánya Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018 (II.26.) önkormányzati rendelete
Németbánya Község településkép védelméről
Hatályos: 2018. 03. 01- 2019. 03. 20Németbánya Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018 (II.26.) önkormányzati rendelete
Németbánya Község településkép védelméről
2018-03-01-tól 2019-03-20-ig
Németbánya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az épített környezet alakításáról és védelméről szóló
1997. évi LXXVIII. törvény 6/A. § (3) bekezdésében, a 62. § (6) bekezdés 6. pontjában, és a településkép védelméről
szóló 2016. évi LXXIV. törvény 16. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormány-zatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában, az épített környezet alakításáról és védelmé-
ről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes telepü-
lésrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés és a 9. mellékleté-
ben biztosított véleményezési jogkörében eljáró Veszprém Megyei Kormányhivatal Kormánymegbízotti Kabinet Állami Főépítész, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Soproni Hatósági Iroda, Balatonfelvidéki Nemzeti Park Igazgatóság
és a Magyar Építészek Veszprém Megyei Kamarája véleményének kikérésével, a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
1. § A Rendelet személyi hatálya kiterjed minden természetes és jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendel-
kező szervezetre.
II. FEJEZET
A HELYI VÉDELEM
1. A helyi védelem feladata, általános szabályai, önkormányzati kötelezettségek
2. § (1) A helyi védelem feladata a védelmet igénylő építészeti örökséggel kapcsolatban:
a) Az örökség meghatározása, dokumentálása.
b) A védetté nyilvánítás és nyilvántartás.
c) Az örökség megőrzése, megőriztetése.
d) Az örökség lakossággal történő megismertetése.
e) Az építészeti örökség károsodásának megelőzése és a károsodás csökkentésének, vagy megszünteté-
sének elősegítése.
(2) A helyi védelem alá helyezés és a védelem megszűnésének szabályai:
a) A helyi védelmet kezdeményezheti:
aa) a települési Önkormányzat Képviselő-testülete,
ab) a település valamennyi állampolgára.
b) A helyi védelem szakmai előkészítését, a védelem megszüntetését végezheti:
ba) építészkamarai tagsággal rendelkező okleveles építészmérnök,
bb) okleveles régész.
c) A helyi védelem alá helyezésben érdekeltek:
ca) a települési önkormányzat képviselő-testülete,
cb) a Kormányhivatal örökségvédelmi szerve,
cc) a település valamennyi állampolgára.
d) A védelem alá helyezés, megszüntetés nyilvánosságát a helyileg szokásos módon kell biztosítani:
da) hirdetőtáblán,
db) az önkormányzat honlapján,
dc) helyi sajtóban.
e) Hatósági eljárásokkal kapcsolatos összefüggések:
ea) A helyi védelem alá helyezés szabályai a folyamatban lévő hatósági eljárásokra nem alkalmaz-
hatók.
eb) A folyamatban lévő hatósági eljárás jogerős döntése után ellentmondás esetén a Rendelet meg-
felelő előírásait felül kell vizsgálni és szükség esetén módosítani kell.
f) A védelem megszűnésének feltételei:
fa) A védett objektum fizikai megsemmisülése.
fb) A védetté nyilvánításban résztvevők egyetértésével meghozott önkormányzati rendelettel.
g) Helyi- és országos védelem összefüggései:
ga) Országos védelem alatt álló elem nem vonható helyi védelem alá.
gb) Országos védelem alatt álló elem helyi forrásból támogatható.
gc) Ha a helyi védelem alatt álló elem országos védelem alá kerül, úgy a helyi védelem – a Rendelet módosításával – megszűnik.
h) Helyi védelem alatt álló elemek nyilvántartása:
ha) A helyi védelem alatt álló elemeket az önkormányzati rendeletekre vonatkozó előírások szerint
kell nyilvántartani.
hb) A nyilvántartásért felelős a jegyző.
hc) A nyilvántartásnak tartalmazni kell legalább az elem helyét (helyrajzi szám megjelöléssel), meg-
nevezését, rövid leírását.
(3) Testületi döntéssel összefüggő feladat:
A védelem jelölése:
H Helyileg védett emlék
2. A területi védelem meghatározása
3. § Helyi területi védelem alá helyezendők az 1/a. Melléklet 1. – 2. pontjai szerinti értékek:
(1) Településszerkezet:
- A település 1 és 2 jelű területe (Kossuth L. utca) a település nyugati határától a Fő térig és a
Fő tér területe.
(2) Telekstruktúra:
a) Az ősfalu (1, 2, jelű terület) történelmileg kialakult, a beépítéssel együtt kialakult struktúrája
nem változtatható.
b) Az új, beépítésű területek kialakult és bevált struktúrája megtartandó.
(3) Utcavonal-vezetés.
A Kossuth L. u. teljes hosszán a jelenlegi állapotában megtartandó.
(4) Utcakép, vagy utcakép részlet.
Az utcaképet a település területén az épületek magasságát és a tetőformát az illeszkedés
szabályai szerint kell megállapítani.
(5) Település- és tájkarakter elemek.
a) A település belterületén jellemző, karakteres alábbi elemei megőrzendők, folytatandók:
aa) Ősfaluban (1, 2 sz. terület) a telekszerkezet, oldalhatáron álló, földszintes beépítés.
ab) Hagyományos építési anyagok, minták használata a homlokzatokon.
ac) Homlokzati felületek kialakításánál a visszafogott színeket és hagyományos anyagokat kell alkalmazni.
Az 1. és 2. sz. területrészen a hagyományos homlokzatképző technikát kell alkalmazni:
fehér, törtfehér vakolat, sima meszelt, vagy höbörcsös felülettel, vakolat-díszítésekkel.
ad) A település egész belterületén az illeszkedés szabályai.
ae) Új épület építése, vagy meglévő épület átalakítása magastetővel történhet, 40-450-os tető- hajlással. Kis elemes (cserép) tetőfedés alkalmazandó, piros és barna színárnyalatban.
af) Közterületek általában nem építhetők be. Szükség esetén is csak a közhasználatra szolgá-
ló, alábbi létesítmények a környezet építési jellemzőinek figyelembe vételével, a közterület rendeltetésszerű használatát nem zavarva, a látképet zavaró létesítményt növényzettel ta-
karva:
afa) legfeljebb 16 m2 alapterületű autóbusz-váró,
afb) telefonfülke,
afc) közműépítmény, köztárgy,
afd) 1 m2-nél nem nagyobb, hirdető- és reklámtábla,
afe) emlékmű, képzőművészeti alkotás,
aff) utcabútor, játszótéri berendezések,
ag) A település karakterét kedvezőtlenül befolyásoló beépítések, térrendezések, reklámberen-
dezések a település első épülete előtti 30 m-es szakaszon nem engedélyezhetők.
ah) A táj- és kertépítési alkotások, képzőművészeti alkotások eredeti állapotukban kezelendők.
b) A beépítésre nem szánt külterületen a tájkarakter megőrzése miatt általában az alábbi rendelkezé-
seket kell betartani:
ba) Kerülni kell minden beavatkozást a kialakult termelési kultúráknál, melyek a tájkarakter gyö-
keres megváltozását kedvezőtlenül befolyásolnák.
bb) A táj karakterét jellemző fasorokat meg kell tartani, tovább kell fejleszteni.
bc) A külterületen az épületeket a helyi építészeti hagyományoknak megfelelően kell megépíteni.
bd) 10 m-nél magasabb épület, építmény csak technológiai szükségszerűség esetén - a táj-
ba simulóan - építhető (adótorony, gabonaszárító).
be) Az épületek építése csak a helyi hagyományok figyelembe vételével történhet.
bf) Nyomvonalas létesítmények építése a tájba illeszkedően történjen.
bg) Az épületek homlokzatát csak a településre jellemző, természetes anyagokkal és színekkel
lehet kialakítani.
bh) A táj- és kertépítési alkotások, képzőművészeti alkotások eredeti állapotukban kezelendők.
bi) Az Országos Területrendezési Terv (OTrT) és Veszprém Megye Terület-rendezési Terve öve-
zeteit az 4. Melléklet tartalmazza.
3. Az egyedi védelem meghatározása
4. § (1) Országos védelem alatt álló műemlék és műemléki környezetre vonatkozóan a kulturális örökség védelméről
szóló törvény az irányadó.
(2) Később helyi egyedi védelem alá helyezendő épületeknél az alábbiak szerint kell eljárni:
a) A védelemre javasolt épületek felújításánál, átalakításánál, bővítésénél a hagyományos építészeti megoldásokat kell alkalmazni. Az ősfalú 1. és 2. sz. részén a kialakult beépítési mód és épületfor-
mák alkalmazandók.
b) Homlokzati felületek kialakításánál a visszafogott színeket és hagyományos anyagokat kell alkalmazni.
Az 1. és 2. sz. területrészen a hagyományos homlokzatképző technikát kell alkalmazni: fehér, törtfe-
hér vakolat, sima meszelt, vagy höbörcsös felülettel, vakolat-díszítésekkel.
c) Az tetők hajlásszöge 40-450 legyen, tetőfedés kis elemes (cserép) fedés, alkalmazandó, piros és bar-
na színárnyalatban.
d) Az utcai homlokzaton elkerülhetetlenül elhelyezendő vezetékeket építészetileg megtervezett módon,
vagy takartan kell elhelyezni.
e) A táj- és kertépítési alkotások, képzőművészeti alkotások eredeti állapotukban kezelendők.
Az ősfaluban csak őshonos növényzet telepíthető.
f) Az utcabútorokat, játszótéri elemeket a környezetükhöz igazodó léptékben és stílusban kell kialakítani.
4. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
5. § (1) A tulajdonosi kötelezettség a Rendelet vonatkozásában az egyedileg védett értékek jó karban tartását, megvé-
dését, gondos használatát jelenti.
(2) Az egyedileg védett elemekkel kapcsolatos tulajdonosi kötelezettségek:
a) Az átalakítás, korszerűsítés nem veszélyeztetheti a védett elem eredeti jellegét.
b) A bővítés az eredeti elem léptékében és stílusában történhet.
c) A védett elemet elbontani csak életveszély esetén szabad.
d) Elkerülhetetlen részleges bontás után a visszaépítés az eredeti léptékben és stílusban történhet.
e) Az építészeti örökség közvetlen közelében végzett bármilyen tevékenység az örökség épségét nem ve-
szélyeztetheti.
6. § (1) A tájértékek meghatározása:
a) Értékes fák (bükk, hárs, szil, vadgesztenye, juhar, szelíd gesztenye), facsoportok,
b) Feszületek, emlékművek,
c) Temető egész területe,
d) Források, tavak, vízfolyások, kutak.
(2) Tájértékek védelmére vonatkozó előírások:
a) Az 5. Mellékletben található fák, facsoportok védelméről gondoskodni kell.
b) Fát kivágni csak az Önkormányzat engedélyével lehet.
c) A védett fákat egészségügyi és a környezet biztonsága szempontjából 3 évenként felül kell vizsgálni.
d) A feszületeket és emlékeket folyamatosan jó karban kell tartani.
e) A védett tájértékek hozzáférhetőségét, bemutathatóságát folyamatosan biztosítani kell.
III. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK
A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása
7. § (1) Településképi szempontból meghatározó, lehatárolt területrészek megállapítása, kialakulásuk ideje, arculati
jellemzői, beépítési módja, településszerkezete szerint történt.
(2) Településképi szempontból meghatározó területek jegyzékét és az 1/a. Melléklet, térképi megjelenítését az
1/b. Melléklet tartalmazza.
IV. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
1. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi és egyedi építészeti követel-
mények
8. § (1) Az 1., 2. és 5. sz. településrészekre vonatkozó Területi építészeti követelmények:
a) A beépítési mód oldalhatáros, utcavonali.
b) Épületek magasságát - a tételes előírások mellett - az illeszkedés szabályai szerint kell megállapí- tani. Illeszkedés szempontjából a telek jobb és bal oldalán lévő, 3-3 épület átlagos magasságát
c) A kerti építmények, a telek azon oldalán építendők, ahol a főépület áll. Az építményeket, műtár-
gyakat a főépülettel hasonlóan, a helyi hagyományok figyelembe vételével kell kialakítani.
d) A területen építhető utcai kerítés-formák:
da) Hagyományos kő- és téglakerítés.
db) Alacsony lábazatú, áttört kerítés.
(2) Egyedi építészeti követelmények:
a) Az 1. sz. terület teljes hosszán, a településképet befolyásolóan csak hagyományos és helyi
építési anyagok használhatók.
b) Az a) pontban megjelölt útszakaszokon az épületek átalakítás, bővítés során utcára merőleges
irányú nyeregtető alkalmazható.
c) Az a) pontban megjelölt útszakaszokon átalakítás, újraépítés során a lakóépületek utcavonali
szélessége nem lehet nagyobb a meglévőnél, vagy 8 m-nél, középület esetén 9 m-nél, vagy a telekszélesség 2/3-ánál.
d) Az épület és telekhatár között min. 3,0 m biztosítandó.
e) A kialakult utcavonali beépítés nem bontható meg.
f) Az utcai homlokzatok alakítása során a meglévő hagyományosan kialakított homlokzatokhoz
kell igazodni
fa) az alkalmazott anyagok
fb) hagyományos vakolat-architektúra,
fc) nyílászárók arányai, méretei és anyaga vonatkozásában.
g) Utcai homlokzaton az elkerülhetetlenül elhelyezendő berendezéseket a homlokzattal együtt
tervezve lehet elhelyezni.
h) A közterületeken csak a hazai flórát reprezentáló lombhullató cserje- és fafajok telepíthetők.
i) A Kossuth L. u. teljes hosszán a zöldterületeket a környezettel, kerti építményekkel, utcabútorok-
kal, burkolatokkal egységben kell kialakítani és fenntartani.
3. A helyi védelemben részesülő területekre és elemekre vonatkozó építészeti követelmények
9. § (1) A helyi védelemben részesülő területekre vonatkozó területi építészeti követelmények:
a) Az egyedi védelemben részesülő területekre érvényesek 9. § (1) bek. előírásai.
b) Közterületek kialakítása, rekonstrukciója a Kossuth L. u. teljes hosszán közterület-alakítási terv
szerint történhet.
c) A templom látképét minden módon meg kell őrizni úgy, hogy az előtte lévő 30 m-en belül
ca) 8 m-nél magasabb épület, építmény nem építhető,
cb) vezetékoszlop és vezeték nem helyezhető el.
d) A védett épületek közvetlen környezetében az azt takaró magas növényzet, reklám-, vagy hir-
detőtábla nem helyezhető el.
d) A területen az új, vagy átalakítandó elektromos ellátó és hírközlő vezetékeket - amennyiben mű-
szakilag akadálya nincs - a már meglévő oszlopokon, vagy a föld alatt kell elhelyezni. A meglé-
vő vezetékek megtarthatók.
(2) A helyi védelemben részesülő értékekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények:
a) A helyi értékvédelmi elemek a helyi egyedi védelem alatt álló, a Rendelet 1. Mellékletében fel-
sorolt elemek.
A helyi védelemre vonatkozó részletes vizsgálatokat a jelenleg érvényben lévő rendezési terv
készítése során elvégezték.
b) A helyi védelem alatt álló elemekre a 8. § (2) bekezdésben foglaltakon túl az alábbi rendelkezé-
sek érvényesek:
ba) A helyi védelem az épület tömegére, fő szerkezeti rendjére, homlokzat kialakítására, te-
tőidomára, tetőfedés anyagára és színére, utcai homlokzaton a nyílászárókra, beépítési
módra terjed ki.
bb) A helyileg védett elemeket elmozdítani, átalakítani örökségvédelmi szakvélemény alapján
lehet.
bc) A helyi egyedi védelem alatt álló elemekre a rálátást biztosítani kell.
bd) Az utcai homlokzaton erkély, konzolos épület-tömeg nem létesíthető.
(3) A helyi védelemben részesülő területen lévő sajátos építményre, műtárgyra vonatkozó anyaghasználati kö-
vetelményekre az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően, az alábbi előírások érvényesek:
a) A Kossuth L. u. teljes hosszán előgyártott pavilonok, autóbusz-várók nem helyezhetők el.
b) Kerítés-lábazatok - a kialakult módon - kőből, vagy vakoltan készítendők.
c) A Kossuth L. u. teljes hosszán óriásplakát nem helyezhető el.
d) Információs táblákat, utcanév táblákat egységes formában, megtervezetten kell kialakítani.
e) Az állandó hirdetőtáblákat úgy kel elhelyezni, hogy az utcaképet ne rontsa. Méretük ne legyen
1 m2-nél nagyobb, egymástól való távolságuk pedig 50 m-nél kisebb
f) Hulladékgyűjtő szigeteket természetes módon (növényzettel), vagy faszerkezetű fallal kell takarni.
4. Az egyes sajátos építmények műtárgyak elhelyezése
10. § Az alábbi előírások a település teljes területére érvényesek:
a) A jövőben szükséges infrastrukturális műtárgyakat - amennyiben műszakilag lehetséges -
a zöldterületen, felszín alatt, vagy takartan és védetten kell elhelyezni.
b) Az infrastrukturális műtárgyak elhelyezhetők még - jellegüktől függően – gazdasági területen
és a külterületen, a bevezető utak mellett.
c) Az infrastrukturális műtárgyakat - amennyiben műszakilag lehetséges - belterületi közterü-
leten, csak teljesen a föld alatt, a forgalmat és biztonságot nem veszélyeztető módon le-
het elhelyezni.
d) A felszíni sajátos építmények, műtárgyak anyaga, kialakítása a környezettel harmonikus mó-
don, anyagokkal és színekkel történjen.
5. A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
- § (1) Kizárólag olyan reklámhordozó helyezhető el, mely
a) a kihelyezés időtartama alatt az időjárásnak ellenálló technológiával készült,
b) nem korródálódik,
c) állékony,
d) karbantartása könnyű,
e) nem használ élénk színeket,
f) a reklám megjelenését nem befolyásolja,
g) másik reklámhordozót nem takar el.
(2) Reklám, reklámhordozó folyamatos karbantartásáról és megfelelő esztétikai állapotban való megjelenéséről
a tulajdonos köteles gondoskodni. Ennek el-maradása esetén - előzetes írásbeli felszólítás és teljesítési ha-
táridő biztosítás után - a közterület kezelője a reklámot, reklámhordozót a tulajdonos költségére eltávolítja.
(3) Reklámhordozó 5 m-es körzetében újabb reklámhordozó nem helyezhető el, azonban minden üzlet számá-
ra biztosítani kell legalább egy reklámhordozó kihelyezését.
(4) Építési reklámháló kihelyezésére az építési tevékenység időtartamára akkor van lehetőség, ha
a) a felújítás megkezdésének időpontja az építési naplóba történt bejegyzéssel igazolható,
b) építési napló vezetési kötelezettség nem áll fenn, azonban az érintettek vállalják azt, és
ezzel igazolják a felújítás megkezdését.
(5) A település szempontjából jelentős valamely eseményről való tájékoztatás érdekében szükséges reklám-
hordozót tartó berendezés kihelyezése évente összesen 12 naptári hét időszakra, bármely települési terü-
leten megengedett.
(6) Az ökológiai hálózat magterületén a tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő területek övezetében
reklámhordozó és reklám – jogszabályban meghatározott kivétellel – nem helyezhető el.
12. § (1) Az épületek homlokzatain elhelyezhető cégéreket, cégtáblákat és cégfeliratokat úgy kell kialakítani, hogy
azok szervesen illeszkedjenek a homlokzatok meglévő, vagy tervezett vízszintes és függőleges tagolásához,
a nyílászárók kiosztásához úgy, hogy együttesen összhangban legyenek az épület építészeti részletképzé-
sével, színezésével, építészeti hangsúlyaival.
(2) Amennyiben cégérek és hirdetőtáblák utólagos elhelyezésénél az (1) bekezdésben foglaltak nem alkalmaz-
hatók, akkor az utólagos elhelyezés nem engedhető meg.
(3) Az épületek homlokzataira kerülő cég- és címtábla, információs, vagy más célú berendezés épületdíszítő ta-
gozatot nem takarhat el.
13. § Közvilágítási, hírközlési berendezéseken, oszlopon, egyéb közmű berendezésen kizárólag tájékozódást segítő
jelzést megjelenítő reklámcélú eszköz helyezhető el, melynek száma oszloponként, berendezésenként legfel-
jebb 2 db, mérete legfeljebb 1 m2 lehet.
14. § (1) Megállító tábla
a) kizárólag
aa) akciós termékek hirdetése,
ab) rendezvények, programok népszerűsítése, hirdetése,
ac) standolás, szervezés céljából megengedett.
b) legfeljebb A0-ás méretű lehet.
(2) Megállító tábla csak otthelyezhető el, ahol a balesetmentes közlekedés biztosítva van, és az elhelyezés
a gyalogos forgalmat nem akadályozza.
(3) Reklámhordozóként utánfutó közterületen, vagy közterületről látható helyen nem helyezhető el.
15. § (1) A Kossuth L. u. teljes hosszának területén reklámhordozók és egyéb műszaki be-rendezések
a) legnagyobb mérete 1 m2 lehet,
b) anyaga nem csillogó, vagy kirívóan élénk színű fém, ill. fa legyen,
c) elhelyezését úgy kell kialakítani, hogy a védett épületeket és építményeket ne takarja el.
(2) Nem helyezhető el hirdetőtábla
a) műemlék területén,
b) temető területén,
c) régészeti érdekű területen, régészeti lelőhely területén,
d) helyi jelentőségű védett érték területén,
e) közkert, közpark területén,
f) közjóléti területen,
g) köztereken,
h) intézményi területen.
(3) Cégtábla, üzletfelirat elhelyezhető
a) a vállalkozás épületén, az épülettel és környezettel összhangban,
b) a lakossági hirdetések céljára, az önkormányzat által biztosított felületeken,
c) gépjárműveken.
V. FEJEZET
KÖTELEZŐ SZAKMAI KONZULTÁCIÓ
Rendelkezés a szakmai konzultációról
16. § (1) A települési önkormányzat kérésre a szakmai konzultációt lehetővé teszi.
(2) A szakmai konzultációt a megbízott települési főépítész, vagy a polgármester folytatja le a polgármesteri
hivatalban, vagy az építkezés helyszínén.
(3) A konzultáción rögzíteni kell:
a) a konzultáció tartalmát,
b) a konzultációt kérő kérdéseit,
c) a főépítész/polgármester válaszait.
VI. FEJEZET
TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS
A véleményezési eljárás részletes szabályai
17. § (1) A polgármester településképi véleményezési eljárást folytat le a vonatkozó jogszabályi előírások szerint
a) településképi szempontból meghatározó területen minden esetben,
b) egyéb területen, ha a tervezett épület hasznos alapterülete eléri, vagy meghaladja az 500 m2-t.
(2) A polgármester a véleményét a települési főépítész szakmai álláspontjára alapozza.
(3) A településképi véleményezés részletes szempontjai a jogszabályban meghatározottakon túl:
a) az országos, vagy helyi védelem alatt álló értékekre gyakorolt hatás,
b) közterületek forgalmi viszonyaira, műszaki állapotára gyakorolt hatás.
18. § A véleményezési eljárás során vizsgálni kell:
a) a településképi követelményeknek való megfelelést,
b) közterületek mentén az épület kialakításának módját és feltételeit,
c) a közterületen folytatott építési tevékenység végzése esetén a közterület burkolatának, műtárgyai-
nak, köztárgyainak, növényzetének, a díszvilágító berendezések és reklámhordozók kialakítását.
VII. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS
A bejelentési eljárás részletes szabályai
19. § (1) A polgármester a vonatkozó jogszabályi előírások szerint településképi bejelentési eljárást folytat le
a) építési engedélyhez nem kötött építési tevékenység esetén
aa) településképi szempontból meghatározó területen és helyi területi építészeti védelem
alatt álló településrészen minden esetben,
ab) egyéb területen, ha a tevékenységgel érintett épület hasznos alapterülete eléri vagy meghaladja az 500 m2-t,
b) reklámok és reklámhordozók elhelyezése esetén a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően,
c) építmények rendeltetés-változása esetén,
d) feszületek, emlékművek elmozdítása átalakítása esetén.
(2) A reklám, a reklámhordozó telepítésével, építészeti kialakításával kapcsolatos részletes vizsgálati szem-
pontok:
a) a tervezett megoldás léptékében, arányaiban megfelelően illeszkedik-e a kialakult településszerke- zetbe,
b) nem zavarja-e a környezetében lévő épületek, építmények, utcák, terek, használhatóságát.
c) megfelel-e a település szabályozási tervének és helyi építési szabályzata előírásainak,
d) harmonikusan illeszkedik-e a környezetbe, figyelembe veszi-e a környező beépítés sajátosságait,
e) a rendeltetésváltozás során a kialakítás megfelel-e az eredeti épület funkcionális, szerkezeti rend- szerének és a gazdaságos megvilágosítás követelményeinek.
(3) A polgármesternek a településképi bejelentéssel kapcsolatos döntését a főépítész készíti elő.
(4) Az (1) bekezdésben megjelölt tevékenységet kizárólag a településképi bejelentési eljárás lefolytatását kö-
vetően szabad megkezdeni, ha azt a polgármester nem tiltja meg.
(5) Amennyiben reklámok és reklámhordozók elhelyezésére kerül sor közterületen, a közterület-használati
engedély csak a településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően, a polgármesteri határozat alapján
és az abban meghatározott kikötések figyelembevételével bocsátható ki.
(6) A bejelentési eljárás lefolytatása alapján a kérelem tárgyának fennmaradási érvényessége a határozat kiál-
lításának dátumától számítva:
a) reklámcélú hirdetmény és hirdető-berendezés a bérleti szerződés lejártáig, vagy a rendeltetési egy-
ség működésének befejezéséig, befejezésének időpontjáig,
b) útbaigazító hirdetmény esetén 2 év, de legfeljebb a működés befejezésének időpontjáig
VIII. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG
1. A településképi kötelezési eljárás
20. § (1) A településképi követelmények érvényesülése érdekében a polgármester telepü-lésképi kötelezést bocsát
ki, mely az építmény, épületrész
a) felújítására,
b) átalakítására,
c) elbontására vonatkozik.
(2) A településképi követelmények megszegésének jogkövetkezményei:
a) A polgármester a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott településképi követelmények
teljesítése érdekében - hivatalból, vagy kérelemre - kötelezési eljárást folytat le.
b) A polgármester szükség esetén kötelezést bocsát ki.
2. A településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke
21. § (1) A önkormányzat képviselő-testülete településképi bírságot szabhat ki, ha az ingatlan tulajdonosa a telepü-
lésképi rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértette.
(2) A településképi bírság mértéke.
a) a bírság felső határa 1000.000,-Ft lehet,
b) a bírság alsó összege 5.000,-Ft. lehet,
c) a bírság meghatározásához szükséges mérlegelési szempontok az alábbiak:
ca) a jogsértéssel okozott hátrány, ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreál- lításával kapcsolatban felmerült költségeket, illetve a jogsértéssel elért előny mértékét,
cb) a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatósága,
cc) a jogsértéssel érintettek körének nagysága,
cd) a jogsértő állapot időtartama,
ce) a jogsértő magatartás ismétlődése és gyakorisága,
cf) a jogsértést elkövető eljárást segítő, együttműködő magatartás, valamint
cg) a jogsértést elkövető gazdasági súlya.
3. A településképi bírság kiszabásának és behajtásának módja
22. § (1) A megállapított bírságot Németbánya települési önkormányzat 11748045-15426527-03610000 számlájára
kell befizetni.
(2) A befizetés határideje: a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 nap.
IX. FEJEZET
ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐ RENDSZER
A településképi követelmények alkalmazásának önkormányzati ösztönzése
23. § (1) A települési önkormányzat képviselő-testülete pénzügyi eszközökkel támogathatja:
a) az építészeti örökség megóvása,
b) településképi követelmények átfogó érvényesülése
érdekében tett intézkedéseket.
(2) A támogatás mértéke a tett intézkedés bekerülésének legfeljebb 50 %-a lehet.
X. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉS
24. § (1) A Rendelet 2018. március 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg, hatályát veszti Németbánya Község településkép védelméről
szóló 13/2017.(XII.31.) önkormányzati rendelete.
1/a. Melléklet a 2/2018.(II.26.) önkormányzati rendelethez
TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ,
ELTÉRŐ KARAKTERŰ TERÜLETEK LEHATÁROLÁSA
Mintegy finom-hangolva funkcionális, településszerkezeti és településképi szempontból az alábbiak szerint határoltuk le
a település területét.
1. Központi településrész (A település súlypontjában.)
a) Németbánya igazgatási, társadalmi, kulturális központja.
b) Idegenforgalmi eligazító hely.
c) Különböző rendezvények fóruma.
d) Kulturáltan megoldott főtere a településnek.
2. Történeti településrész (A Kossuth L. u. Ny-i bevezető szakasza a Fő térig.)
a) Lényegében lakóövezet.
b) Az utca változóan ívelt vonalvezetése teszi izgalmassá az utcaképet.
c) Valamennyi hagyományos és védendő épület itt található.
d) A településrész értékét nem az új és átépített épületek adják, hanem a viszonylag harmonikus utcakép,
melyet az eredeti és hitelesen felújított épületek gazdagítják.
A teljes utcaszakasz építészeti, telekszerkezeti színvonalát meg kell tartani.
3. Településrész (A Kossuth L. u. Fő tértől a település É-i határáig eső szakasza az utca jobb
oldalán)
a) Lakóterület.
b) A földszintes épületek színvonala vegyes, kiváló építészeti színvonalú épület nem
található a néhány hagyományos épület mellett.
Az utcaszakasz településképi értékeinek további romlása elkerülendő.
4. Településrész (A Kossuth L. u.-tól Ny. és Ény-i irányban elszórtan épült épületek.)
a) Az új épületek általában nem követik az építészeti hagyományokat.
b) Az épületek elszórt elhelyezése miatt településképi egység nem alakulhatott ki.
5. Településrész (A Kossuth L. u. Ny-i oldala.)
a) A változó domborzatú, részben természetes állapotú terület zöldterületi értéket jelent.
b) Az utcával határos sáv rendezetlen kiskertekkel, melléképületekkel.
6. Területrész (A település D-i részén, a központból kiinduló út mellett.)
a) Kialakulóban lévő lakóterület.
b) Jellemzői még nem alakultak ki.
7. Településkapu (Bakonyjákó felőli bevezető szakasz.)
a) A település arculatának időben és térben haladva szerencsés előkészítője a több száz méteres
lombkoronás útszakasz.
b) Paradoxon, hogy a térbeli érkezés az elmúlással, a temetővel párosul, de annak kulturált megjelenése,
gondos fenntartása eszmeileg bevezet a település különleges hangulatába.
c) A tényleges településkapu az utcának egy kellemes balra ívelésével valósul meg.
1/b. Melléklet a 2/2018.(II.26.) önkormányzati rendelethez
2. Melléklet a 2/2018.(II.26.) önkormányzati rendelethez
3. Melléklet a 2/2018.(II.26.) önkormányzati rendelethez
4. Melléklet a 2/2018.(II.26.) önkormányzati rendelethez
A település képét közvetve befolyásolja a táj, ahol a település elhelyezkedik, a természeti környezet. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park adatszolgáltatása alapján, Németbányát egészben, vagy részben érintő területeket az alábbiak szerint kell figyelembe venni:
Országos természetvédelmi oltalom alatt álló területek:
Natura 2000 területek,
Országos ökológiai hálózat,
Tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő területek övezete.