Nagygyimót Község Önkormányzat Képviselő-testülete 2/2021. (V. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi költségvetési zárszámadásáról és pénzmaradvány jóváhagyásról

Hatályos: 2021. 05. 31

a 2020. évi költségvetési zárszámadásáról és pénzmaradvány jóváhagyásról

Részletes indokolás

Az 1–4. §-hoz és az 1. melléklethez

I.

BEVEZETŐ

Csót Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 18-án fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, amely a költségvetés végrehajtásának időszakában a 8/2020.(VI.30.) és a 10/2020.(XI.30.) önkormányzati rendelettel módosításra került.

A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését 1.308.907 Ft forráshiánnyal fogadta el.

Csót község lakosainak száma 2019. január 1-jén 995 fő volt.

Az önkormányzat 2020-ban felhalmozási kiadásokra összességében 102.019.130 Ft-ot fordított, 96.578.051 Ft-tal többet, mint 2019-ben. A felhalmozási jellegű kiadásoknál a beruházások és felújítások részben befejeződtek.

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 16.298.932 Ft volt. A pénzmaradványt a sajátos elszámolások 12.465.963 Ft-tal csökkentették. Bevételként 451.998.299 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 376.602.572 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 44.287.336 Ft. A tárgyévi pénzkészletet a sajátos elszámolások 34.941.360 Ft-tal növelték, így önkormányzatunk maradványa 79.228.696 Ft.

Többéves kihatással járó döntések

A többéves kihatással járó döntésekből származó felhalmozási célú kötelezettsége önkormányzatunknak 186.826.970 Ft, működési célú többéves kihatással járó döntésekből származó kötelezettsége tárgyévben nem volt.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak belföldi és külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. Államháztartási szervezetekkel szembeni költségvetési évet követően esedékes nettó adósság állomány 6.840.803 Ft. A 2020. évi költségvetést terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 70.039.552 Ft került kimutatásra.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 1.065.594.399 Ft, 18,3 %-kal növekedett az előző évhez képest.

A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök között kimutatott tárgyi eszközök állománya 667.939.642 Ft, 17,.3 %-os növekedést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti értékcsökkenést, koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állománya 204.930.716 Ft.

Önkormányzatunk követelés állománya 145.986.358 Ft.

Az önkormányzat és intézményei az érték nélkül nyilvántartott eszközök állományát (0-ra leírt használatban lévő és használaton kívüli eszközök), valamint a függő követelések és kötelezettségek állományát kimutatták.

III.

Általános indokolás

A gazdálkodás személyi feltételei: A gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős. E kötelezettség szem előtt tartásával folyt a 2020. évi gazdálkodás.

Az önkormányzat önálló költségvetési szerv. Önállóan működő költségvetési szervei voltak 2020. évben:

Csóti Közös Önkormányzati Hivatal

Csóti Csodavilág Óvoda

IV.

Részletes indokolás

1-4 §.

Önkormányzatunk 2020. évre szóló költségvetését a 3/2020. (II.18.) önkormányzati rendelet tartalmazza. A költségvetési fő összeg 270.839.505 Ft. Az évközi és év végi módosítások után az eredeti fő összeg 583.475.185 Ft-ra módosult.

Az államháztartási törvényben foglaltak alapján két önállóan működő intézményünk (a Csóti Közös Önkormányzati Hivatal és a Csóti Csodavilág Óvoda) költségvetését elkülönítetten kellett kezelnünk, de továbbra is önkormányzatunk költségvetésének részét kell, hogy képezzék. Óvodánk, és Hivatalunk működtetéséhez a finanszírozást Csót Község Önkormányzata kapta, melyet átutaltunk a Csóti Csodavilág Óvodának és a Csóti Közös Önkormányzati Hivatalnak. Általános iskolánkat a Pápai Tankerületi Központ üzemelteti, az iskolai étkeztetés viszont továbbra is önkormányzati feladat maradt. A Roma Nemzetiségi Önkormányzat költségvetése nem épül be Csót Község Önkormányzatának költségvetésébe.

Az időskorúak szociális gondozását – megállapodás alapján – a Pápai Többcélú Kistérségi Társulás által alkalmazott gondozónő látja el. Az étkezési térítési díjakhoz az önkormányzat állami támogatást nyújt.

A 2020. gazdálkodási év során önkormányzatunk intézményei működőképesek voltak, ez évben is kiegészítést kellett biztosítani az egyes feladatok ellátásához az önkormányzatnak más forrásaiból.

A nehezedő anyagi feltételek mellett is elsődleges célunk, hogy a település lakosságának oktatási, egészségügyi, szociális, kommunális ellátását megfelelő színvonalon láthassuk el.

Bevételi források és azok alakulása

A tárgyév során beérkezett összes költségvetési bevétel 398.482.627 Ft-ot tett ki, előző évek költségvetési maradvány igénybevétele 3.832.969 Ft, államháztartáson belüli megelőlegezések 9.208.159 Ft, likviditási célú hitelfelvétel pénzügyi vállalkozástól 44.307.513 Ft volt, az összes bevétel 455.831.268 Ft.

Az önkormányzat működési bevétele a tárgyidőszakban összesen 10.075.614 Ft volt. Ezt a bevételt, az ellátási díjakból befolyt bevételeink (8.621.530 Ft), továbbá a helyiségek bérbeadásából és közterület használati díjból befolyt bevétel (843.172 Ft) közvetített szolgáltatások értéke (484.794 Ft), valamint a kiszámlázott szolgáltatásaink áfa összege (51.624 Ft), egyéb működési bevételek (72.300 Ft) és a számlánkon lévő pénzeszközök kamata (2.194 Ft) teszi ki.

Az önkormányzat működési támogatása 137.277.515 Ft bevételt eredményezett.

A központi forrásból származó legjelentősebb bevétel a helyi önkormányzatok működésének általános támogatása. Ennek alakulása határozza meg leginkább az adott év költségvetési lehetőségeit. települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását a Ktv. tv. 2. melléklete tartalmazza. A központi költségvetés támogatás biztosít fedezetet az önkormányzati hivatal működési kiadásaihoz, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum emelés hatásának kompenzációjára. A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatokhoz, a közvilágítás feladatainak támogatásához, a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatokhoz, a közutak fenntartásához, egyéb önkormányzati feladatok támogatásához állami támogatást nem kap önkormányzatunk az iparűzési adóerőképesség elvonása miatt.

Következő nagy bevételünk az önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása, mely az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők bértámogatása, kiegészítő támogatás a pedagógusok és a pedagógus szakképzettséggel rendelkező segítők minősítéséből adódó többletkiadásokhoz és az óvodaműködtetési támogatás.

Az ingyenes és kedvezmények gyermekétkeztetés támogatása, valamint szociális étkeztetés támogatása címen is igényelt önkormányzatunk támogatást.

Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatás címen a helyi önkormányzatok 2020. évi szociális célú tüzelőanyag vásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatást tartalmazza.

A pénzbeli szociális ellátások címen szintén nem érkezik önkormányzatunkhoz hozzájárulás a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni segélyezéshez, a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkezés térítési díjának szociális alapon történő egyedi mérsékléshez vagy elengedéséhez az iparűzési adóerőképesség elvonása miatt.

Önkormányzatunkat lakosságszám alapján támogatás illeti meg a nyilvános könyvtári és közművelődési feladatok ellátásához.

Elszámolásból származó bevételek az előző évi elszámolás alapján önkormányzatot megillető pótigény, valamint az ÁHT. szabály alapján megillető késedelmi és kiegészítő kamat.

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 87.332.982 Ft

Önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása 32.191.000 Ft

Önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása 3.911.240 Ft

Önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatainak támogatása 9.164.935 Ft

Önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása 2.227.850 Ft

Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások 1.143.000 Ft

Elszámolásból származó bevételek 1.306.508 Ft.

Működési célú támogatás államháztartáson belülről 10.211.469 Ft bevételünk realizálódott:

Egyéb működési célú támogatások bevételeként

központi költségvetési szervtől 25.000 Ft

/Bursa Hungarica ösztöndíj visszautalás/

fejezeti kezelésű előirányzattól EU-s

programokra és azok hazai társfinanszírozására 1.402.199 Ft

/2019. évi falunap támogatása/

elkülönített állami pénzalapoktól 7.931.022 Ft

/közfoglalkoztatási program támogatása/

helyi önkormányzattól és azok költségvetési

szervétől 787.728 Ft

/Közös Hivatal 2019. évi kiadásaihoz hozzájárulás/

társadalombiztosítás pénzügyi alapjaitól 65.520 Ft

/mammográfiai vizsgálat költség térítése/

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 109.626.813 Ft.

fejezeti kezelésű előirányzattól EU-s

programokra és azok hazai társfinanszírozására 85.675.582 Ft

/Közösségi ház energetikai fejlesztése pályázat/ 661.357 Ft

/Minibölcsőde kialakítása Csót községben pályázat/ 2.700.000 Ft

/ÉKDU 4 Csót pályázat/ 82.314.225 Ft

- egyéb fejezeti kezelésű elirányzattól 23.432.043 Ft

/Orvosi rendelők fejlesztése pályázat/

-helyi önkormányzattól és azok költségvetési

szervétől 519.188 Ft

/orvosi gép, műszer beszerzéshez kapott támogatás

Vanyola és Béb községtől/

Közhatalmi bevételek 127.681.216 Ft összeggel teljesültek, az alábbiak szerint:

- építményadó 10.015.872 Ft

- iparűzési adó 117.572.510 Ft

- egyéb közhatalmi bevétel 92.834 Ft

Működési célú átvett pénzeszközök 3.610.000 Ft, a bevételből 3.510.000 Ft visszatérítendő támogatási kölcsönök visszatérülése (lakosságnak adott kölcsönök törlesztése 260.000 Ft, Bakonyalja Lovas Klubnak adott kölcsön törlesztése), Effekteam Egyesület 100.000 Ft

támogatása a Csóti Csodavilág Óvodának.

Finanszírozási bevételek 57.348.641 Ft, melyből 44.307.513 Ft likviditási célú hitel felvétele, 3.832.969 Ft előző évi költségvetési maradvány felhasználás, 9.208.159 Ft államháztartáson belüli megelőlegezéseket tartalmazza.

Kiadások alakulása

Az önkormányzat tárgyidőszaki összes költségvetési kiadása 327.403.641 Ft, finanszírozási kiadások 49.198.931 Ft, az összes kiadás 376.602.572 Ft.

Önkormányzatunk működési kiadásai 274.583.442 Ft, ebből személyi juttatások kifizetésére 131.135.086 Ft-ot, munkabérek járulékaira 21.389.302 Ft-ot fordított. Dologi kiadásaink összege a tárgyév során 60.893.274 Ft volt. Ellátottak pénzbeli juttatásaira 2.068.500 Ft-ot fizetett ki az önkormányzat 2020. évben. E címen különféle szociális rászorultságtól függő rendszeres és eseti támogatások kifizetése történt.

Egyéb működési célú kiadások 9.898.349 Ft, a kiadások az alábbiak szerint alakultak:

Elvonások és befizetések

216.062 Ft,

mely összeg az előző évi normatíva elszámolás miatti visszafizetési kötelezettség.

Visszatérítendő támogatások, kölcsönök törlesztése

2.000.000 Ft

, Nagygyimót Község Önkormányzatától 2019. évben kapott kölcsön visszafizetése.

Egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre

1.605.787 Ft

, melyből 215.000 Ft Bursa Hungarica ösztöndíj pályázathoz támogatás, 300.267 Ft közfoglalkoztatási programból fel nem használt támogatás visszautalása, 1.090.520 Ft Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Társulásának átadott pénzeszköz.

Visszatérítendő támogatások, kölcsönök nyújtása államháztartáson kívülre

4.358.500 Ft

, melyből 458.500 Ft lakosságnak, 3.900.000 Ft Bakonyalja Lovas Klubnak nyújtott támogatási kölcsön.

Egyéb működési célú támogatási kiadások államháztartáson kívülre

1.718.000 Ft

-ot tettek ki.

Önkormányzatunk 2020. évben támogatta:

Csót Polgárőr Egyesület 100.000 Ft

SMB LEADER Akciócsoport 20.000 Ft

Bakonyalja Lovas Klub 128.000 Ft

Margaréta Nőegylet 100.000 Ft

Rákóczi Szövetség 20.000 Ft

Csót SE 1.350.000 Ft

Felhalmozási költségvetési kiadások 102.019.130 Ft.

Beruházási kiadások 62.061.050 Ft, melyek az alábbiak

Beruházás megnevezése

2020. évi teljesítés

Hadifogolytemető fejkövek készítése

930 000

Lovaspályán járda, sátor alap készítés és murvázás

4 152 398

Óvoda íróasztal

50 000

Óvoda akkumulátoros fúró, csavarozó

19 990

BOSO ABI SYSTEM 100 PWV boka-kar-index mérő

1 495 000

Trianoni emlékmű

461 745

Játszótérhez vezető járda kialakítása

1 026 327

Faluház világítás takaró elkészítése

111 506

TOP-1.4.1-19 291,295 hrsz. telek vásárlás

117 200

TOP-1.4.1-19-VE1-2019-00017 minibölcsőde építés

3 187 400

Látványtó vízjogi engedélyezési terv elkészítése

317 500

SAMSUNG tablet-T510 rendőrség csóti kirendeltsége

65 000

TP-LINK ARCHER A7WIRELESS DUAL-BAND ROUTER

22 395

Gyógyászati segédeszköz 3 db

99 810

Faluház 5 db szekrény

205 000

VACUM CLEANER 3200 porszívó

11 490

SENCOR SES 1010SS kávéfőző

34 790

Kamerarendszer bővítés /szelektív hulladékgyűjtő/

224 752

C18 FERROLIVE CO hegesztő

32 275

Rákóczi u. 40-42 között csőátereszek elhelyezése

276 000

Rákóczi u. 35-37 között csőátereszek elhelyezése

414 000

Shoptech parkoló mellet járda kialakítása

207 000

Fehér szekrény faluházba

22 860

ÉKDÚ 4 KEHOP-2.2.1-15-2015-00005 pályázat

47 167 417

Étkező asztalok, székek nőegylet klubhelyiség

372 000

Kerti bútorok lovasklub

480 000

Benzinmotoros nagynyomású mosó

110 000

Nőegylet klubhelyiség kapu

447 195

ÖSSZESEN:

62 061 050

Felújítási kiadások 24.656.023 Ft , melyek az alábbiak

:

Felújítás megnevezése

2020. évi teljesítés

VP6-7.2.1-7.4.1.3-17 Konyha felújítás pályázat

13 075 101

Konyha felújítás pályázaton kívül

479 610

Sportöltöző felújítása

498 076

Led világítás kemenceház

166 734

Hőszigetelés konyha

1 265 000

Petőfi u. 8-52. hsz. csapadékvíz árok felújítása, átereszek

9 171 502

ÖSSZESEN:

24 656 023

Egyéb felhalmozási kiadások 15.302.057 Ft, melyből Egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson kívülre 14.769.144 Ft, a GYŐRSZOL Zrt- nek átadott pénzeszköz 669.144 Ft, Gróf Esterházy Kórház Jövőjéért Alapítvány támogatása 100.000 Ft, Csót Jövőjéért Alapítvány támogatása 14.000.000 Ft. Egyéb felhalmozási kiadások államháztartáson belülre 532.913 Ft Pápateszér Község Önkormányzatának átadott pénzeszköz fogorvosi kezelőegység vásárlásához hozzájárulás.

Finanszírozási kiadások 49.198.931 Ft, melyből 44.307.513 Ft likviditási hitel törlesztése pénzügyi vállalkozásnak, 4.891.418 Ft-ot pedig államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetésére fordítottunk.

Tisztelt Képviselő-testület!

A 2020 évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett.

A fenntartható fejlődés érdekében, 2020-ban folyamatosan elemeznünk kellett a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt .

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A település egészségügyi ellátása korszerű körülmények között zajlott. Az önkormányzat Környezetvédelmi Programjának 2020. évre tervezett részei nem valósultak meg, mert a tervezett európai uniós forrásokból nem részesültünk.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

Tisztelt Képviselő-testületet!

Kérem, hogy a zárszámadási rendelet-tervezetet tárgyalja meg és hozza meg döntését.

Csót, 2020.05.30.