Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2011. (VI. 23.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 02. 19- 2014. 12. 01Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2011. (VI. 23.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Bakonyság Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1.1 Az önkormányzat jelképei és ünnepei
1. § (1) Bakonyság község címere: Két oldalt ívelt csücskös pajzs. A pajzs kék, zöld hármas halom alappal a kék mezőben Szent László egyházi megjelenítése ( kardjával a sziklából vizet fakaszt ). A király ruhája kék, a palást arany, a ló ezüst, a nyeregtartó piros. A pajzson a magyar Szentkorona. A pajzsot kívülről két oldalt zöld, arany ornamentika díszíti.
(2) Bakonyság község zászlaja: álló téglalap fehér alapon középen elhelyezve az Önkormányzat címere a község nevét feltüntető felírat fekete hímzéssel. A zászló arany rojt szegélyezi.
(3) A Képviselő-testület a községi címer és zászló használatának rendjét önkormányzati rendeletben szabályozza.
2. § (1) A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a helyi ünnepet méltó módon ünnepelhesse.
2. Hivatalos megnevezés
3. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bakonyság Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), székhelye: 8557 Bakonyság, Béke u. 14.
(2)2 Az önkormányzat szervei: a képviselő-testület, a polgármester és a képviselő-testület hivatala az Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal
(3) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(4)3 A Képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal), székhelye: 8564 Ugod, Kossuth utca 32.
4. § Az önkormányzat közigazgatási területe: Bakonyság község közigazgatási területe.
3. Bélyegző használat
5. § (1) Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, közepén az állami címerrel, melynek felirata: Bakonyság Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:
a) a Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,
b) a Képviselő-testület által hozott döntések alapján kiadott egyedi határozatokon,
c) a pénzügyi, számviteli okiratokon, bizonylatokon.
(3)4 A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere van, a köríven a következő felirat: Polgármester Bakonyság.
(4)5 A Hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere van, a köríven a következő felirat: Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal Ugod.
4.6 Az önkormányzat együttműködése
6. § (1)7 Az önkormányzatiság kifejezésre juttatása érdekében a Képviselő-testület együttműködésre törekszik más önkormányzatokkal, különösen a megyei önkormányzattal, valamint a környező járási települési önkormányzatokkal. A képviselő-testület a más helyi önkormányzattal közösen ellátott közfeladatra vonatkozóan önkormányzati társulás létrehozatalára törekszik
(2) Az együttműködés keretében megállapodás alapján biztosítja:
a) a Hivatal működtetését;
b) alapfokú oktatási feladatok ellátását;
c) szociális alapszolgáltatási feladatok ellátását;
d) egészségügyi alapellátási feladatokat;
e) belső ellenőrzési feladatokat.
(3) A Képviselő-testület hatáskörének gyakorlásakor figyelembe veszi a települési fórumokon elhangzott véleményeket, javaslatokat.
(4) Lakossági fórumok: a falugyűlés és az önszerveződő közösségek, egyesületek összejövetelei.
7. §8 A Képviselő-testület feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében tagja a Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Társulásának
5. Feladatok és hatáskörök
8. § (1)9 Az önkormányzat feladatait és hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. §-a tartalmazza.
(2)10
(3) A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(4) A képviselő-testület a polgármesterre átruházott hatásköreiről külön rendeletet alkot.
(5) A képviselő-testület által át nem ruházható hatásköröket a helyi önkormányzatokról szóló törvény határozza meg.
(6) A képviselő-testület és a polgármester az önkormányzati hatósági hatáskör gyakorlása során a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseit köteles alkalmazni.
6. A képviselő-testület megalakulása
9. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 3 fő települési képviselő.
(2) A képviselők névjegyzékét a 1. függelék tartalmazza.
10. § (1)11 Az alakuló ülés összehívására és vezetésére az Mötv. 43. §-ban foglaltak az irányadóak
(2)12
(3) A képviselők és a polgármester eskütételéhez az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
(4) A képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül gazdasági programot fogad el, illetve az előző cikluson átnyúló gazdasági programját felülvizsgálja a polgármester előterjesztése alapján.
(5)13 A gazdasági programra vonatkozó részletes szabályokat az Mötv. 116. §-a tartalmazza.
11. § (1)14 A Képviselő-testület az alakuló ülésen az Mötv. 57. § (1) bekezdése értelmében bizottságot nem hoz létre.
(2) A Képviselő-testület a határozatában megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére eseti bizottságot alakíthat.
7. A képviselő jogai és kötelezettségei
12. § (1) A települési képviselő jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) Az Ötv. 19-21. §-aiban meghatározottakon túl:
a) szóban előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van ;
b) a Képviselő-testület, a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban.
(3) Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, a vagyonnyilatkozat elmulasztásával kapcsolatos jogkövetkezményekre a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(3) Az önkormányzati képviselőnek a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi ok bejelentésére, megszűntetésére, az összeférhetetlen tisztségről való lemondására a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(4) A vagyonnyilatkozatot a Képviselő-testület által megbízott képviselő-testületi tag tartja nyilván, valamint lefolytatja a képviselők és a polgármester, valamint az alpolgármester összeférhetetlenségének kivizsgálásával és vagyonnyilatkozatának ellenőrzésével kapcsolatos eljárást.
(5)15 Amennyiben a képviselő a döntéshozatalt megelőzően személyes érintettségének bejelentésére vonatkozó Mötv. 49. § (1) bekezdésében szabályozott bejelentési kötelezettségét nem teljesíti a képviselő-testület a döntését a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásáról való tudomásra jutást követő ülésén felülvizsgálja, továbbá ezzel egyidejűleg az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.
8. Interpelláció, kérdés
13. § (1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a polgármesterhez és a jegyzőhöz.
(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben, szóban és írásban is lehet.
(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja, ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen. Kimentés esetén az interpelláció elmondására a polgármester új időpontot tűz ki.
(4) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül határoz, vagy vita nélkül dönt, de erről határozatot nem hoz.
(5) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el. A kivizsgálásba az interpelláló képviselő bevonható.
14. § (1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.
(2) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 15. § rendelkezéseit kell alkalmazni.
9. Az ülések tervezése, előkészítése
15. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
(2) A munkaterv összeállításához javaslatot lehet kérni:
a) a Képviselő-testület tagjától;
b) a jegyzőtől;
c) az intézmények vezetőitől.
(3) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő-testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállításánál nem vették figyelembe.
16. § (1) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé legkésőbb a tárgyévet megelőző év december 15-ig.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselő-testületi ülések tervezett időpontját, napirendjét;
b) az egyes napirendi pontoknál a közmeghallgatás, a lakossági fórum, valamint jogszabály által előírt kötelező egyeztetés szükségességét;
c) az előterjesztő, közreműködő megnevezését;
(3) A jegyző gondoskodik arról, hogy a munkaterv a község polgárai számára megismerhető legyen.
17. § (1) A képviselőknek és meghívottaknak a Képviselő-testület ülése előtt öt nappal kell megküldeni a meghívót, az ülés írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület ülése rendkívüli esetben rövid úton távbeszélő útján is összehívható.
(3) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a polgármester a lakosságot az ülés előtt 3 nappal tájékoztatja az önkormányzat Bakonyság 54. hrsz alatti közterületén lévő hirdetőtáblán elhelyezett hirdetménnyel.
(4)16 A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a legidősebb képviselő hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a képviselő-testület ülését.
18. § (1) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit és előterjesztését.
(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjain és a jegyzőn kívül:
a) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét;
b) valamint akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges.
10. Az előterjesztések
19. § (1) A Képviselő-testület ülésére írásbeli előterjesztés készül. A polgármester döntése alapján indokolt esetben, szóban is előterjeszthető napirendi pont.
(2) Kizárólag írásban nyújtható be előterjesztés
a) rendelettervezet;
b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;
c) helyi népszavazás kiírása
tárgyában.
(3) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.
(4) Az előterjesztés két részből áll:
a) első rész:
aa) a tárgy pontos meghatározása;
ab) a témakör ismételt napirendre kerülése esetén, a korábbi döntés;
ac) az előkészítés során felmerülő vélemények;
ad) az előterjesztést készítők megnevezése.
b) második rész:
ba) határozati javaslat;
bb) a végrehajtásért felelős személy megnevezése;
bc) a határidő megjelölése.
20. § A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:
a) a Képviselő-testület tagjainak;
b) a jegyzőnek;
c) a Veszprém Megyei Kormányhivatal vezetőjének.
21. § Az előterjesztés elkészítésére a munkatervben kötelezett a testületi ülés előtt legalább tíz nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, hogy az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni.
11. A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése
22. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A polgármester távolléte, akadályoztatása esetében az alpolgármester gondoskodik a képviselő-testület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést.
23. § (1) A Képviselő-testület ülését vezető személy:
a) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét;
c) előterjeszti az ülés napirendjét;
d) tájékoztatást ad a két ülés közötti fontosabb eseményekről;
e) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.
24. § (1) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül dönt.
(2) A Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet:
a) a polgármester;
b) a Képviselő-testület tagja;
c) a jegyző;
d) a Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője;
e) a szakértő.
25. § (1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
26. § A jegyző jelzi a Képviselő-testületnek és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.
27. § A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
12. Az ülés rendje
28. § A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
b) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót.
13. A döntéshozatal szabályai
29. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele, 2 fő jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének, 2 főnek igen szavazata szükséges.
(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testület ülését 8 napon belül újra össze kell hívni.
(3)17 Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében, továbbá
a) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,
b) a polgármester elleni kereset benyújtásához,
c) a képviselő-testület gazdasági programjának elfogadásához,
d) az önkormányzat vagyonával, tulajdonával való rendelkezéséhez,
e) hitelfelvételhez,
f) a testületi hatáskörök átruházásához,
g) helyi népszavazás kiírásához.
(4) A minősített többséghez a megválasztott képviselőknek több mint a fele, 2 fő szükséges.
30. § (1) A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza, melyben a képviselők igenlő vagy ellenszavazattal vesznek részt.
(3) Amennyiben az igen és a nem szavazatok aránya megegyezik, elutasító döntést kell hozni.
(4) Elutasító döntés esetén újabb szavazást elrendelni nem lehet. A napirendet az ülés összehívására vonatkozó szabályok szerinti ülésen kell előterjeszteni.
(5) Az Ötv. 34. § (1) bekezdésében meghatározottakon kívül a Képviselő-testület zárt ülésén bármely képviselő indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület minősített többséggel dönt. A titkos szavazás eredményét tartalmazó jegyzőkönyvet a testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell mellékelni.
31. § (1) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat, az indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Név szerinti szavazás esetén a polgármester ABC sorrendben olvassa a települési képviselők nevét. A szavazatokat szóban kell leadni, amelynek eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
32. § A zárt ülésen hozott döntésről kizárólag statisztikai jellegű tájékoztatást lehet adni.
14. Rendeletalkotás
33. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotására a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló törvény, a helyi önkormányzatokról szóló törvény, a jogalkotásról szóló törvény, valamint a jogszabályszerkesztésről szóló igazságügyi és rendészeti miniszteri rendelet rendelkezései az irányadóak.
(2) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet
a) a polgármester;
b) a Képviselő-testület tagja;
c) a jegyző.
(3) A kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani a rendelet alkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével.
(4) A polgármester, a jegyző véleményének meghallgatása után, egyes rendelet-tervezeteket az érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthat.
34. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról, a költségvetésről és a zárszámadásról, a településrendezési tervekről szóló rendelet tervezeteket a polgármester, az egyéb rendelet-tervezeteket a jegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.
(2) Rendelet-tervezetet a jegyző törvényességi ellenjegyzésével lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.
(3) A rendeletet-tervezetet a jegyző a hivatal bevonásával előkészíti , a rendelet-tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(4) Az önkormányzati rendelet megjelölése tartalmazza
a) a rendelet megalkotójának teljes megjelölését,
b) a rendelet sorszámát,
c) a rendelet kihirdetésének idejét,
d) az „önkormányzati” kifejezést,
e) a rendelete kifejezést és
f) a rendelet címét.
(5) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
(6) A rendeleteket külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal kell ellátni. A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni.
15. A képviselő-testület határozatai
35. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal, a hónap és a nap megjelölésével kell ellátni a következők szerint: Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testülete sorszám/év (ülés időpontja).
(2) A Képviselő-testület a jegyzőkönyvben a szavazati arány rögzítésével, alakszerű határozathozatal nélkül dönt:
a) a napirend elfogadásáról;
b) ügyrendi kérdésekről;
c) a képviselő-testületi döntésekre, interpellációkra adott válaszokról;
d) névszerinti szavazás elrendeléséről;
e) a két ülés közti eseményekről;
f) a lejárt határidejű határozatokról;
g) módosító, kiegészítő javaslatok szavazásra bocsátásáról;
h) tájékoztató jellegű előterjesztésekről, beszámolókról.
(3) A határozat tartalmi elemei:
a) a döntés szöveges része;
b) a végrehajtás határideje;
c) a végrehajtásért felelős személy megjelölése.
(4) A hatósági határozatot a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően meghatározott formai és tartalmi követelmények figyelembevételével kell elkészíteni.
(5) A Képviselő-testületi határozatokról a Hivatal nyilvántartást vezet.
16. A közzététel
36. § A rendeletet és az önkormányzat normatív határozatait az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
17. A jegyzőkönyv
37. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottak szerint.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza a helyi önkormányzati törvényben meghatározottakon kívül:
a) a képviselő-testület ülésének idejét és helyét, jellegét, kezdetét és végét,
b) a távolmaradt képviselők névsorát,
c) a határozatképesség megállapítását
d) az elfogadott napirendi pontok előterjesztőit.
e) az elhangzott kérdéseket, valamint interpellációkat, az azokra adott válaszokat.
(3)18 A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésben foglaltakon kívül tartalmazza a távolmaradt képviselő megnevezését
38. § (1) A jegyzőkönyvet 3 példányban kell elkészíteni.
(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, a jelenléti ívet, az előterjesztések egy-egy példányát, a rendelet-tervezetet, valamint az írásban benyújtott hozzászólást.
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Hivatal kezeli, gondoskodik megfelelő őrzéséről.
(4) A választópolgároknak a képviselő-testület jegyzőkönyvébe történő betekintéssel kapcsolatos jogosultságára, valamint a zárt ülésről készülő jegyzőkönyvvel kapcsolatos szabályokra a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(5) A Képviselő-testület által hozott, és jegyzőkönyvben rögzített határozatot kivonatban meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
18. Az együttes képviselő-testületi ülés szabályai
39. § (1) Együttes képviselő-testületi ülés megtartására akkor kerül sor, ha a képviselő-testület olyan napirendi pontot tárgyal, amely érinti az önkormányzat által - szerződéssel - létrehozott társulást és a fenntartó önkormányzatok osztott hatáskörének gyakorlása vagy egyeztetett állásfoglalásuk kialakítása érdekében szükséges. Az együttes ülésen a társult önkormányzatok képviselő-testületei a társuláson kívül egyéb, közös érdeklődési körbe tartozó napirendeket is megvitathatnak és azokkal kapcsolatban egyeztetett állásfoglalást alakíthatnak ki.
(2) Az együttes ülések tervezett időpontját és napirendjét a képviselő-testületek a gesztor önkormányzat képviselő-testületének ajánlása alapján saját munkatervükbe beépítik.
(3) Az együttes ülést Lovászpatona község polgármestere hívja össze Lovászpatona Önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó ügy, vagy egyéb körülmény indokolja az együttes képviselő-testületi ülés az önkormányzat székhelyén kívül, a társult önkormányzatok székhelyein is összehívható. Ebben az esetben a levezető elnök a tanácskozásnak helyt adó község polgármestere.
(4) Az együttes ülés összehívására és vezetésére a (3) bekezdésben foglalt eltérésekkel a 24. §-29. §-ban meghatározottak az irányadóak.
40. § (1) Az együttes képviselő-testületi ülésen a határozatképességet külön-külön kell megállapítani, és a szavazást képviselő-testületenként külön kell megtartani.
(2) Az együttes ülésen született döntésekről a képviselő-testületek önálló határozatot hoznak.
(3) Az együttes ülésen hozott határozatokat a gesztor önkormányzat képviselő-testületének határozat megjelölésére vonatkozó szabályai szerint kell jelöléssel ellátni.
(4) Az együttes ülés jegyzőkönyvét a 34. § és a 35. § (2)-(5) bekezdésében meghatározottak szerint kell elkészíteni és a jegyzőkönyvet minden érintett önkormányzatnak meg kell küldeni.
19. Helyi népszavazás
41. §19 A helyi népszavazás szabályait a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
42. §20
43. §21
20. Lakossági fórumok, a közmeghallgatás rendje
44. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására, a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A közmeghallgatáson a települési képviselőknek legalább határozatképes számban kell jelen lenniük.
(3) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, és közérdekű javaslatot tehetnek.
(4) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Hivatal 30 napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
45. § A közmeghallgatáson a képviselő-testület érdemi döntést is hozhat.
46. § A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, tartalmára, készítésére, a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályokat kell alkalmazni.
21. A polgármester
47. § (1) A polgármester társadalmi megbiztatásban tölti be tisztségét.
(1) A polgármester a Képviselő-testület elnöke, felelős az önkormányzat egészének működéséért.
(2) Főbb feladatai:
a) a település fejlődésének elősegítése;
b) a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás;
c) az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása;
d) az önkormányzat gazdálkodása feltételeinek megteremtése;
e) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása;
f) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése;
g) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása;
h) kapcsolattartás a pártok helyi vezetőivel;
i) az önkormányzati intézmények működésének az ellenőrzése, segítése;
j) az alpolgármester munkájának irányítása;
k) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
l) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának kialakítására, munka- és ügyfélfogadás rendjére;
m) a jogszabályok szerinti munkáltatói jogkörök gyakorlása;
n) a Képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése;
o) a Képviselő-testület tagjai munkájának segítése;
p) a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése;
q) a Képviselő-testület munkatervének, előkészítése, benyújtása, végrehajtása;
r) a Képviselő-testület gazdasági programjának meghatározása és végrehajtása.
(4) A polgármester önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatainak, hatásköreinek ellátására a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(5) A polgármester vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(6) A polgármesterrel szemben felmerülő összeférhetetlenségi ok megszűntetésével kapcsolatosan a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak. Amennyiben a polgármester az összeférhetetlenségi ok megszüntetésével kapcsolatos kötelezettségének nem tett eleget, a Képviselő-testület ezzel kapcsolatos eljárására a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
48. § A polgármester a község polgáraival való közvetlen kapcsolattartás érdekében fogadónapot tart minden hét csütörtökén 9,00 – 11,00 óráig.
22. Az alpolgármester
49. § (1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései szerint 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) A polgármester tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesítési jogkörében gyakorolja a polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat. Tartós akadályoztatásnak minősül a folyamatos 2 hetet meghaladó előre tervezett, tervezhető rendkívüli esemény.
(3) Az alpolgármester vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségére a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(4) Az alpolgármesterrel szemben felmerülő összeférhetetlenségi ok megszüntetésével kapcsolatosan a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(5) Amennyiben az alpolgármester az összeférhetetlenségi ok megszüntetésével kapcsolatos kötelezettségének nem tett eleget, a Képviselő-testület ezzel kapcsolatos eljárására a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
23.22 A jegyző
50. § (1) A jegyző:
1. vezeti a Hivatalt, elkészíti annak Szervezeti és Működési Szabályzatát, gondoskodik annak folyamatos karbantartásáról;
2. elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását és minősítését, saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét;
3. tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról;
4. rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a testületnek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról és azok változásairól;
5. előkészíti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
6. a Képviselő-testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyv vezetéséről és a szavazatok összeszámlálásáról;
7. tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézésről;
8. gondoskodik az önkormányzati rendeletek és határozatok megismertetéséről és végrehajtásáról;
9. szervezi a jogi felvilágosító munkát;
10. gondoskodik a Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről;
11.23
(2) A jegyző részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
(3) A jegyző, vagy megbízottja Bakonyság község Polgármesteri Hivatalában minden hét csütörtökén 9,00 – 11,00 óráig kihelyezett ügyfélfogadást tart.
(4)24 A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármesterek a Közös Önkormányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízzák meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha a Közös Önkormányzati Hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat Polgármesteri Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzőjét bízzák meg.
24.25 Az Önkormányzati Közös Hivatal
51. § (1)26 A Képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Lovászpatona, Ugod, Nagytevel, Bakonyszücs, Bakonykoppány és Béb községek Képviselő-testületeivel közös Hivatalt működtet
(2) A Hivatal megalakításának időpontja: 1997. január 1.
(3) A Hivatal hivatali létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, feladat-és hatáskörét, valamint alapítására és fenntartására vonatkozó megállapodást a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(4)27 A Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának tervezetét – az érintett polgármesterek véleményének kikérésével – a jegyző készíti el és terjeszti – jóváhagyásra – a Képviselő-testületek együttes ülésére.
(5)28 A Hivatalt létrehozó Képviselő-testületek együttes ülése dönt:
a) a jegyző, aljegyző kinevezéséről, közszolgálati jogviszonyának megszüntetéséről, összeférhetetlenség megállapításáról, fegyelmi büntetés kiszabásáról, kártérítési felelősség megállapításáról;
b) a Hivatal ügyrendjének jóváhagyásáról, módosításáról;
c) a Hivatal működéséről szóló beszámoló elfogadásáról; d) a Hivatal költségvetéséről, zárszámadásáról
52. § A jegyzővel kapcsolatos „egyéb” munkáltatói jogokat a Községi Önkormányzatok polgármestereinek megállapodása alapján a székhely község polgármestere gyakorolja.
53. § A Hivatal működésének ellenőrzése, a feladatok egyeztetése céljából az érdekelt községek polgármesterei, a jegyző részvételével rendszeresen tartanak megbeszéléseket.
25. A Falugondnok
54. § A falugondnoki szolgálat szervezeti és működési szabályzatát e rendelet 2. számú függeléke tartalmazza
26. A Képviselő-testület társulásokra és együttműködésre vonatkozó általános szabályai
55. § (1) Az Önkormányzat a feladatainak ellátása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A Képviselő-testület más települések Képviselő-testületeivel, gazdasági szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakít társulásokat.
(3) A Települési Önkormányzat tagja a Pápai Többcélú Kistérségi Társulásnak, mint alapító tag.
(4)29 A Képviselő-testület a köznevelési, szociális és gyermekjóléti, háziorvosi egészségügyi alapellátás, belső ellenőrzési feladatait az önkormányzatokkal kötött megállapodás alapján társulás keretében látja el.
(5) Együttműködési megállapodás megkötésére kizárólag a Képviselő-testület jogosult. A megállapodást a polgármester írja alá.
56. § (1) A Képviselő-testület a rendelkezésre álló szellemi és anyagi eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny együttműködéseit is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok megoldására irányulnak.
(2) A lakossági önszerveződő szervezetekkel való együttműködés célja és rendeltetése:
a) tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése;
b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek véleményezése;
c) a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok módszerek közös konzultációkon történő megvitatása.
27. Az önkormányzat vagyona
57. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg, melyben a Testület megállapítja:
a) forgalomképtelen vagyontárgyak körét,
b) a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során.
(2) Az önkormányzat törzsvagyonát (forgalomképtelen törzsvagyon, korlátozottan forgalomképes törzsvagyon), valamint a forgalomképes vagyontárgyak tételes jegyzékét az Önkormányzat vagyonrendeletének melléklete tartalmazza.
(3) A vagyonrendelet kiterjed az Önkormányzat vagyonának vállalkozásba való bevitele szabályaira is.
58. § A Képviselő-testület hitelt csak abban az esetben vesz fel, amennyiben más finanszírozási mód nem lehetséges vagy gazdaságilag célszerűtlen.
59. § A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról közmeghallgatáson köteles tájékoztatni az állampolgárokat.
28. Az önkormányzat költségvetése
60. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg.
(2)30 Az Önkormányzat költségvetési előirányzatának év közbeni átcsoportosítására a feladatok ellátása érdekében a polgármester kezdeményezésére és a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3)31 A rendelet 3. függeléke tartalmazza az Önkormányzat, mint törzskönyvi szerv szakmai alaptevékenységét kormányzati funkciók szerinti jelöléssel.
(4) A költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
29. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
61. § (1) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Hivatal látja el.
(2) E feladatkörében különösen:
a) elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt és mindezeket a Polgármester és a jegyző aláírásával megküldi a Magyar Államkincstárnak (továbbiakban: MÁK);
b) beszedi az Önkormányzat saját bevételeit;
c) igényli a MÁK-tól a pótelőirányzatokat;
d) gondoskodik az Önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról;
e) biztosítja az Önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését és ezen belül kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét;
f) biztosítja az Önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását;
g) elkészíti az Önkormányzat éves vagyonleltárát és azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz;
h) a számlavezetőn keresztül gondoskodik az Önkormányzat tartozásainak és az önkormányzati intézmények működési kiadásainak a kiegyenlítéséről.
30. Záró rendelkezések
62. § Ez a rendelet 2011. július 1. napján lép hatályba.
63. § Hatályát veszti:
a) Bakonyság Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/1995. (VII. 3.) önkormányzati rendelete.
b) Bakonyság Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/1995. (VII. 3.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 6/2009. (IV. 28.) önkormányzati rendelete.
c) Bakonyság Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/1995. (VII. 3.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 6/2007. (VIII. 10.) önkormányzati rendelete.
d) Bakonyság Község Önkormányzat Képviselő-testületének az egyes önkormányzati rendeletek módosításáról és hatályon kívül helyezéséről szóló 12/2004. (VI. 23.) rendelete.
e) Bakonyság Község Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 12/2003. (VIII. 15) rendelete.
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 3. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 4. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 4. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 5. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 5. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 6. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 7. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
hatályon kívül helyezte az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdése, hatálytalan 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 8. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
hatályon kívül helyezte az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdése, hatálytalan 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 9. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 10. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 11. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 12. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 13. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 14. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 15. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
hatályon kívül helyezte a 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdése, hatálytalan 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdése, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 16. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
hatályon kívül helyezte a 2/2012. (II. 10.) önkormányzati rendelet 3. §-a, hatálytalan 2012. február 11. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 17. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 18. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 18. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 19. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 20. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 21. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 22. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától
módosította az 1/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelet 22. §-a, hatályos 2014. február 19. napjától