Bakonyság község képviselő testületének 10/2014 (XII.1..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2019. 05. 31- 2022. 02. 10

Bakonyság község képviselő testületének 10/2014 (XII.1..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2019.05.31.

Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 23. § tekintetében a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §‑ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat jelképei, ünnepei

1. § (1) Bakonyság község címere: Két oldalt ívelt csücskös pajzs. A pajzs kék, zöld hármas halom alappal a kék mezőben Szent László egyházi megjelenítése ( kardjával a sziklából vizet fakaszt ). A király ruhája kék, a palást arany, a ló ezüst, a nyeregtartó piros. A pajzson a magyar Szentkorona. A pajzsot kívülről két oldalt zöld, arany ornamentika díszíti.

(2) Bakonyság község zászlaja: álló téglalap fehér alapon középen elhelyezve az Önkormányzat címere a község nevét feltüntető felírat fekete hímzéssel. A zászló arany rojt szegélyezi.

(3) A Képviselő-testület a községi címer és zászló használatának rendjét önkormányzati rendeletben szabályozza.

2. Általános rendelkezések

2. § (1) Az önkormányzat

a) hivatalos megnevezése: Bakonyság Község Önkormányzata,

b) székhelye: Bakonyság, Béke u. 14.,

c) hivatala: Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) Az önkormányzat működési területe Bakonyság község teljes közigazgatási területe.

(3) Az önkormányzat jelképeit, használatuk részletes szabályait külön önkormányzati rendelet határozza meg.

3. Az önkormányzat feladatai és hatáskörei

3. § (1) Az önkormányzata ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 20. § (1) bekezdése szerinti kötelező feladatokat, melyeket számára törvény állapít meg.

(2) Az önkormányzat önként vállalt feladata: önszerveződő közösségek, szervezetek működésének támogatása

(3) Az önkormányzat kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységét a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

4. § A képviselő-testület hatáskörei közül a következőket ruházza át a polgármesterre. A polgármester

1. dönt az önkormányzatok, önkormányzati költségvetési szervek számára kiírt pályázatok benyújtásáról a költségvetési rendeletben meghatározott feladatok, beruházások, felújítások körében,

2. dönt az Önkormányzat költségvetési rendeletében pályázati alapként elkülönített céltartalék felhasználásáról,

3. dönt az önkormányzati kötelezettségvállalást – ide értve a működési költséget is – nem igénylő pályázatok benyújtásáról,

4. közútkezelői jogkörben elrendelheti a közút melletti ingatlanon, annak rendeltetésszerű használatát lényegesen nem akadályozó módon közúti jelzés, mozgatható hóvédmű elhelyezését,

5. véleményezi a szomszédos települések településszerkezeti tervét,

6. a közbeszerzési eljárást megindító és lezáró döntés kivételével, az Önkormányzat mint ajánlatkérő nevében eljár és dönt a közbeszerzési ügyben,

7. dönt a közút forgalmi rendjének kialakításáról,

8. dönt közútkezelőként a közút nem közlekedési célú igénybevételéről,

9. dönt a képviselő-testület által jóváhagyott szerződések módosításáról abban az esetben, ha a módosítás kizárólag a tárgyévi – a költségvetési rendeletben meghatározott – ellenszolgáltatás, vagy támogatás összegének változására, vagy a fizetési kötelezettség tárgyévi ütemezésére vonatkozik,

10. dönt a pénzügyi kötelezettségvállalást nem igénylő együttműködési megállapodások jóváhagyásáról,

11. közútkezelői jogkörben dönt a – közúti közlekedésről szóló törvény rendelkezései alapján – közút területén reklámhordozó elhelyezéséről.

12. dönt azon hatáskörökben, amelyeket a képviselő-testület saját rendeleteiben átruházott.

5. § Az átruházott hatáskör gyakorlója a képviselő-testület legközelebbi ülésén köteles beszámolni az általa hozott döntésekről.

4. A Képviselő-testület tagjai, ülései

6. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 3 fő. A települési képviselők névsorát és lakcímét a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza. A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlevőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják. A költségvetési rendelet, az önkormányzat vagyonával, tulajdonával való rendelkezés, intézményvezető megbízás napirendeknél legalább 5 nappal előbb kell megküldeni. Hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel közzé kell tenni a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirend anyagát meg lehet tekintetni a Községházán.

(3) A polgármester rendkívüli testületi ülést köteles összehívni a képviselők legalább egynegyedének a napirendet is tartalmazó indítványára. Ilyen, sürgős halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 1-3 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.

(4) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 8 nappal az ülés előtt hirdetőtáblán nyilvánosságra kell hozni.

(5) A Képviselő-testület nyilvános ülésére meg kell hívni a települési képviselőt, valamint tanácskozási joggal:

a) a jegyzőt,

b) az önkormányzati intézmények vezetőjét,

c) önszerveződő közösség képviselőjét,

d) az előterjesztőt,

g) akit a polgármester, illetve az előterjesztő indokoltnak tart.

(6) A Képviselő-testület zárt ülésére meg kell hívni a települési képviselőt, valamint tanácskozási joggal:

a) a jegyzőt, aljegyzőt,

b) személyi ügy tárgyalásakor az érintett személyt,

c) az ügyben érdekelt személyt, szervezet képviselőjét.

7. § Az önkormányzat feladatai körében együttműködik a lakossági önszerveződő közösségekkel. A képviselő-testület az önszerveződő helyi közösségek képviselőjét a tevékenységi kört érintő napirend tárgyalásához esetileg tanácskozási joggal meghívja. Bakonyság Községben tevékenykedő önszerveződő közösségek megnevezését a rendelet 5. számú függeléke tartalmazza.

5. Gazdasági program, munkaterv

8. § (1) Az Önkormányzat gazdasági programja tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

(2) A képviselő-testület éves munkatervet nem készít.

6. A képviselő-testület ülés vezetésének szabályai

9. § (1) A képviselő-testületi üléseken a nyilvánosság biztosítása érdekében – a zárt ülések kivételével – az állampolgárok a testület munkájának megzavarása nélkül, az ülés megkezdése után is az ülésterembe léphetnek.

(2) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

(3) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a legidősebb képviselő hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a képviselő-testület ülését.

(4) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,

b) megállapítja a képviselő-testület határozatképességét, határozat-képtelenség miatt elmaradt testületi ülés pótlásáról a polgármester 3-8 napon belül gondoskodik,

c) tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről,

d) ismertetést ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,

e) előterjeszti az ülés napirendjét. Az előzetesen kitűzött napirend megváltoztatható.

(5) A közös önkormányzati hivatallal kapcsolatos ügyek tárgyalására a közös hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei együttes ülést tartanak, melynek szabályait a rendelet 3. számú függelékét képező közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodás tartalmazza.

7. Az előterjesztés

10. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra.

(3) Az előterjesztés főbb elemei

a) Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket (testületi megállapításokat, a hozott határozatok eredményeit), a tárgykört rendező jogszabályokat, az előkészítésbe résztvevők nevét, véleményét, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják. Az előterjesztés első részében célszerű összefoglalni az előkészítés során elhangzott és a döntési javaslatnál figyelembe nem vett eltérő véleményeket is.

b) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével. A polgármester – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat összeállítására. Az előterjesztést – törvényességi szempontból – ilyenkor is a jegyző, aljegyző észrevételezi.

8. A vita, a szavazás

11. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a) Az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet. (Maximum 5 perc időtartamban.)

b) Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.

(2) Az ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joguk. Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódva akkor tehetnek fel kérdést és szólhatnak hozzá, ha erre a levezető elnök engedélyt ad. Amennyiben a levezető elnök nem ad engedélyt, akkor a képviselő-testület bármely tagjának indítványára a képviselő-testület ügyrendi döntést hoz a kérdés, hozzászólás engedélyezése ügyében.

(3) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól. Napirend előtt felszólalásra az ülést vezetőtől bármelyik képviselő engedélyt kérhet.

(4) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

12. § (1) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra. A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a testület – egyszerű szótöbbséggel – a polgármester javaslatára a vita folytatását szükségtelennek tartja.

(3) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek, aljegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(4) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített eredeti határozati javaslatról.

(5) A javaslat elfogadásához a jelenlevő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

(6) Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.

13. § (1) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében, továbbá

a) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,

b) a polgármester elleni kereset benyújtásához,

c) a képviselő-testület gazdasági programjának elfogadásához,

d) az önkormányzat vagyonával, tulajdonával való rendelkezéséhez,

e) hitelfelvételhez,

f) a testületi hatáskörök átruházásához,

g) helyi népszavazás kiírásához.

A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének (legalább 2 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.

(2) A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. A polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.

(3) Titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza: a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét, a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét, a szavazás során felmerült körülményeket.

(4) Az önkormányzat nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben név szerinti szavazást igénylő ügyeket határozzon meg.

(5) Az Mötv. 48. § (3) bekezdése szerinti név szerinti szavazás esetén a jegyző, aljegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik nevük elhangzásakor "igen", "nem" vagy "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak, melyet egy erről készült nyilatkozatban rögzíteni kell.

(6) A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott. A képviselő a szavazatát a nyilatkozaton aláírásával hitelesíti.

9. Kérdés, interpelláció

14. § (1) Kérdés: az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.

(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett. Válaszának elfogadásáról a képviselő-testült akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ. A válaszadás maximális időtartama: 3-5 perc. Egy kérdező legfeljebb 2 ügyet érinthet. A felvetéseknek rövidnek, tömörnek kell lenniük. A testületi ülésnek ez a része 30 percet nem lépheti túl.

(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén – a napirendek lezárása után – az

a) polgármestertől

b) alpolgármestertől

c) a jegyzőtől, aljegyzőtől

önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat), amelyre az az ülésen – vagy legkésőbb 3 napon belül írásban – érdemi választ ad. Ha az interpellált írásban ad választ, válaszát minden képviselőhöz el kell juttatni. Elfogadásáról a következő ülésen dönt a testület.

(4) Ha az interpelláció benyújtására a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 3 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni. Ennek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.Ha az ülésen az interpelláló nincs jelen, úgy interpellációját előterjeszteni sem lehet.

(5) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A képviselő-testület részletesebb kivizsgálást is elrendelhet, ezzel megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestert.

(6) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásáról. Az interpellációkról a jegyző nyilvántartást vezet.

10. A tanácskozás rendjének fenntartása

15. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során: Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.

b) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.

c) Ismétlődő rendzavarás esetén a polgármester felfüggesztheti az ülést.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

11. Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok

16. § (1) Az önkormányzati képviselő köteles

a) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára

b) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitkot megőrizni

c) előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud részt venni, illetve ha egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik

d) az önkormányzati döntések hozatalánál személyes érintettségét bejelenteni

(2) Amennyiben a képviselő a döntéshozatalt megelőzően személyes érintettségének bejelentésére vonatkozó kötelezettségét nem teljesíti, a képviselő-testület a döntését a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásáról való tudomásra jutást követő ülésén felülvizsgálja, továbbá ezzel egyidejűleg az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.

(3) A helyi önkormányzati képviselő megbízatása keletkezésére és megszűnésére, jogaira és kötelezettségeire, összeférhetetlenségére, képzésére, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, méltatlanságára az Mötv. rendelkezései irányadók.

(4) A vagyonnyilatkozat kezelésének rendje:

a) A képviselő a vagyonnyilatkozatot a Ugodi Közös Önkormányzati Hivatalba nyújtja be, zárt borítékban, a képviselő-testülethez címezve, a település nevének feltüntetésével.

b) A Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal az átvett vagyonnyilatkozatokról a képviselő nevének és az átvétel időpontjának feltüntetésével nyilvántartást vezet, gondoskodik azok biztonságos őrzéséről és a képviselő-testülethez részére a feladata elvégzéséhez szükséges időtartamra történő átadásáról.

c) A képviselő vagyonnyilatkozatának megtekintése iránti igény a polgármesterhez jelenthető be, a betekintésre előre egyeztetett időpontban a Ugodi Közös Önkormányzati Hivatalban ügyfélfogadási időben kerülhet sor.

12. A jegyzőkönyv

17. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeken túl mást nem kell tartalmaznia.

(2) A testületi ülésről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. A jegyzőkönyv eredeti példányát a jegyző kezeli, évente kötetbe kötteti és őrzi.

(3) A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz. A jegyző a jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét – a felterjesztéskor – ugyancsak csatolja a jegyzőkönyvhöz.

(4) A jegyzőkönyv elkészítése hangfelvétel készítésével segíthető. A testületi ülésről készített hangfelvétel nem sokszorosítható.

(5) A képviselő-testület ülésén az (5) bekezdés szerinti jegyzőkönyv készítéséhez szükséges hangfelvételen felül egyéb hangfelvétel kizárólag valamennyi jelenlévő hozzájárulásával készíthető.

13. Az önkormányzat döntései

18. § (1) A képviselő-testület döntései

a) a határozat,

b) a rendelet.

(2) A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testülete sorszám/év. (hó, nap) határozata a …………………..ról.

(3) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

(4) A képviselő-testület számozott határozat nélkül dönt

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a képviselői kérdésre adott válasz elfogadásáról,

d) az interpellációra adott válasz elfogadásáról.

(5) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel). A rendeletek jelölése a következő formában történik: Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év. (hó. nap.) önkormányzati rendelete a ...........................................-ról

14. Az önkormányzati rendeletalkotás

19. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselő

c) a jegyző

(2) A tervezetet a közös önkormányzati hivatal tárgy szerint érintett munkatársai készítik el. Megbízható azonban az előkészítéssel a külső szakértő is. A közös önkormányzati hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet szakértő készíti el.

(3) Az önkormányzati rendeletet 30 nap időtartamra az önkormányzat hirdetőtábláján ki kell függeszteni.

(4) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg, melyet a polgármester és a jegyző ír alá.

(5) Az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről és hatályosulásáról, szükség szerinti felülvizsgálatáról és a szükséges módosító indítványok előterjesztéséről a jegyző gondoskodik.

(6) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezetni.

15. Az önkormányzat szervei

20. § (1) A Képviselő-testület szervei:

a) a polgármester,

b) a közös önkormányzati hivatal,

c) a jegyző,

d) a társulás.

(2) Bakonyság község 100 fő meg nem haladó lakosú település, ezért az Mötv. 57. §. (1) bekezdése szerint a bizottsági feladatokat a képviselő-testület látja el.

16. A polgármester és az alpolgármester

21. § (1) A polgármester társadalmi megbízatású tisztségviselő

(2) A polgármester munkarendje a közös önkormányzati hivatal munkarendjének megfelelő, fogadóórát pedig minden csütörtökön 8.00 és 11.00 óra között tart.

(3) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:

a) Segíti a képviselők munkáját.

b) Összehívja a képviselő-testületet és vezeti ülését.

c) Képviseli az önkormányzatot.

d) Szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat.

e) Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését.

f) Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről.

g) Támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit.

h) Kapcsolatot tart a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel.

22. § (1) A képviselő-testület – saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.

(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.

(4) Az alpolgármester feladatait és munkarendjét a polgármester határozza meg.

17. A helyi népszavazás

23. § A helyi népszavazást a választópolgárok 25 %‑ának kezdeményezése esetén ki kell írni.

18. A Közös Önkormányzati Hivatal

24. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza, mely a rendelet 2. számú függelékét képezi.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét - az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembe vételével - a Képviselő-testületek határozattal fogadják el.

25. § (1) A jegyző, aljegyző kinevezésére vonatkozó előírásokat, feladatait az Mötv. tartalmazza.

(2) A jegyzőnek, aljegyzőnek a Képviselő-testület ülésein történő részvételével kapcsolatos jogosultságára, a jegyzőnek a Képviselő-testület, a polgármester jogszabálysértő döntésének észlelésével kapcsolatos kötelezettségére az Mötv. rendelkezései az irányadó.

19. A jegyző

26. § (1) A jegyző és az aljegyző jogállására az Mötv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

c) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

d) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

e) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,

f) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

g) gondoskodik a szervezeti és működési szabályzat függelékeinek aktualizálásáról.

(3) A jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről. Kihirdetési mód: az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés. Közzétételi mód: az önkormányzat honlapján történő megjelenítés.

(4) A jegyző kinevezése a Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkör gyakorlására vonatkozó szabályokat a közös hivatal létrehozásáról és fenntartásáról szóló megállapodás tartalmazza.

(5)1 A jegyzőt a tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén az aljegyző, az aljegyző távolléte esetén az adóügyi feladatokat ellátó köztisztviselő helyettesíti.

20. A Társulások

27. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.

(2) A társulásban való részvételről a képviselő-testület határoz.

(3) Az önkormányzat társulásainak felsorolását a rendelet 4. számú függeléke tartalmazza.

21. A Falugondnok

28. § A falugondnoki szolgálat szervezeti és működési szabályzatát a rendelet 6. számú függeléke tartalmazza

22. Az önkormányzat vagyona

29. § (1) Az Önkormányzat tulajdonára, vagyonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket az Mötv., valamint külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) A vagyonrendelet kiterjed az Önkormányzat vagyonának vállalkozásba való bevitele szabályaira is.

30. § A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról a közmeghallgatáson köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

31. § Az önkormányzat vállalkozási tevékenységben történő részvételét megelőzően szakértői véleményt kell beszerezni, illetve közgazdasági elemzést kell végezni.

23. Az önkormányzat költségvetése, gazdálkodása

32. § (1) A Képviselő-testület gazdálkodására az Mötv., valamint az államháztartásról szóló törvény rendelkezései az irányadók.

(2) Az Önkormányzat a költségvetését, és annak végrehajtására vonatkozó szabályait évente külön önkormányzati rendeletben állapítja meg.

24. Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

33. § Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Mötv. rendelkezései az irányadók.

34. § A jegyző által működtetett belső ellenőrzést a Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Társulása által megbízott belső ellenőr látja el a jóváhagyott belső ellenőrzési tervben foglaltak alapján.

25. Záró rendelkezések

35. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Bakonyság Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2011. (VI. 23.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet a 10/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységei

Sorszám

Kormányzati kód

Kormányzati funkció

A

B

C

1

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

2

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

3

082044

Könyvtári szolgáltatások-mozgókönyvtári feladatok

4

082091

Közművelődési tevékenységek és támogatásuk

5

910502

Közművelődési intézmények, közösségi színterek
működtetése

6

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

7

013340

Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése (szolgálati lakás)

8

013350

Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

9

018010

Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások
elszámolásai

10

064010

Közvilágítás

11

066020

Város-, községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások

12

072111

Háziorvosi alapellátás

13

074031

Család – és nővédelmi egészségügyi gondozás

14

890441

Közcélú foglalkoztatás rövid

15

890442

Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak hosszabb időtartamú közfoglalkoztatása

16

890443

Egyéb közfoglalkoztatás

17

013320

Köztemető fenntartás és működtetés

18

051020

Települési hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása nem veszélyes

19

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

20

900124

Egyéb előadó-művészeti tevékenység

21

081061

Fürdő és strandszolgáltatás

22

086090

M.n.s. egyéb szórakozási tevékenység

23

890301

Civil szervezetek működési támogatása

24

890302

Civil szervezetek program- és egyéb támogatása

25

066010

Zöldterület-kezelés

26

841358

Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenység

27

011130

Önkormányzatok és hivatalok jogalkotás és általános igazgatási tevékenysége

28

041232

Start munka program- téli közfoglalkoztatás

29

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

30

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

31

107060

Egyéb szociális pénzbeli ellátások, támogatások

1

módosította az 5/2019. (V. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályos 2019. május 31. napjától