Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 04. 25- 2025. 04. 25

Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.04.25.

[1] Bakonyság Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzata megalkotásának célja Bakonyság Község Önkormányzata hatékony szervezeti működésének meghatározása, a működés átlátható kereteinek biztosítása.

[2] Bakonyság Község Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Alapvető rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bakonyság Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 8557 Bakonyság, Béke utca 14.

(3) Az önkormányzat illetékességi területe: Bakonyság község közigazgatási területe

(4) Az önkormányzat hivatala: Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 8564 Ugod, Kossuth u. 32.

2. § (1) A képviselő-testület létszáma: 3 fő (polgármester+2 fő)

(2) A képviselők névjegyzékét az 1. függelék tartalmazza.

A képviselő-testület feladat-és hatásköre

3. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.

(2) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját. Az önkormányzat önként vállalt feladatait az éves költségvetési rendeletben határozza meg.

(3) Az önkormányzat alkalmazott szakfeladatait és a TEÁOR '08 szerinti tevékenységeit az 1. melléklet tartalmazza.

4. § (1) A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadók.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.

A képviselő-testület ülése

5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.

(2) A képviselő-testület üléseinek helye általában az önkormányzat hivatala: 8557 Bakonyság, Béke utca 14.

(3) A képviselő-testület határozatképességére az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(4) Ha a képviselő-testületi ülést határozatképtelenség esetén elnapolják, a polgármester 8 napon belül újra összehívja.

(5) A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére a döntésből való kizárására az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(6) Amennyiben a képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület a tiszteletdíját 2 hónap időtartamra 25 %-al csökkentheti.

(7) A képviselők az önkormányzati rendelet alapján jogosultak tiszteletdíjra.

(8) Az önkormányzati amennyiben egymást követő két alkalommal nem jelenti be a testületi ülésen történő távolmaradását az ülést megelőző időpontig, akkor 3 havi tiszteletdíj nem kerül részére folyósításra.

6. § (1) A képviselő-testület egy évre előre munkatervet készít.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontját, tervezett napirendjeit

b) a napirendi pontok előterjesztőit, az egyes napirendekhez meghívottakat.

c) mely napirendek előkészítéséhez kell kikérni feladatköre szerint érintett szervezet.

A képviselő-testületi ülés összehívása

7. § A képviselő-testület összehívására és vezetésére az Mötv. rendelkezései az irányadók. Ha a polgármester akadályoztatva van, az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat- és hatáskörében az alpolgármester helyettesíti.

8. § (1) A képviselő-testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket az ülés napját megelőző legalább 3 nappal előbb ki kell kézbesíteni, e-mailben kijuttatni.

(2) A meghívót a polgármester írja alá.

(3) A képviselő-testületi meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét, idejét, az ülés jellegét

b) a javasolt napirendi pontokat

c) a napirendek előterjesztőit

d) az indokot, amennyiben a képviselő-testület ülését az Mötv.-ben meghatározott indítvány alapján kötelező összehívni.

(4) Az ülés meghívóját ki kell függeszteni az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján. Az önkormányzati hivatalban az állampolgárok részére – a zárt ülési előterjesztések kivételével – az előterjesztésekbe való betekintést biztosítani kell. Az előterjesztéseket a település honlapján közzé kell tenni.

9. § (1) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze.

(2) A rendkívüli ülésre szóló meghívót – amennyiben a rendkívüli ülés összehívását a polgármester kezdeményezi – az ülés időpontját megelőzően legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni. Nem kell kiküldeni az előterjesztést, ha a meghívó megküldésének időpontjáig az előterjesztést a rendeletben és más jogszabályokban meghatározottaknak, továbbá a szakmai szabályoknak megfelelően nem lehetett előkészíteni.

(3) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a képviselő-testület rövid úton (telefon, fax, sms, e-mail) is összehívható a sürgősség okának közlésével.

Az előterjesztések

10. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések:

a) rendelet-tervezet

b) döntés tervezet határozati javaslattal

c) beszámoló határozati javaslattal

d) tájékoztató

(2) A rendelet-tervezet és a döntés tervezet benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a jegyző, az aljegyző jogosult.

(3) A beszámoló és tájékoztató előterjesztésére az érintett szerv vezetője, a (2) bekezdésben meghatározott személy jogosult.

11. § Határozati javaslat benyújtása esetén az előterjesztés a következőket tartalmazza:

a) a témakör tárgyilagos elemzését

b) a javasolt döntés indokait, mindazon körülményeket, amelyek indokolják a meghozandó döntés indokait.

c) a döntési javaslatot, esetleges alternatív döntési javaslatot

d) a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megnevezését

e) konkrét végrehajtási határidőt

Az indítványok

12. § (1) Az előterjesztésben megfogalmazott döntési javaslatot érintően annak módosítását vagy kiegészítését (továbbiakban együtt: módosító indítvány) kezdeményezheti a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a jegyző, az aljegyző és az előterjesztő.

(2) Az önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos módosító indítványt a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap legkésőbb 12,00 óráig lehet írásban, indokolással ellátva benyújtani a jegyzőnek.

(3) A jegyző a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap 16,00 óráig megküldi a rendeletalkotáshoz benyújtott módosító indítványt a képviselőknek. A jegyző a testületi ülésig a módosító indítványról kialakítja jogi álláspontját.

(4) Ha a döntés tárgyköre képviselő-testületi határozathozatalt igényel, módosító indítványt az (1) bekezdésben meghatározott személyek a napirend képviselő-testületi vitájának lezárásáig fogalmazhatnak meg.

(5) Kapcsolódó módosító indítványt és a határozati javaslatra vonatkozó módosító indítványt szóban kell megfogalmazni és előterjeszteni a képviselő-testületi ülésen.

13. § (1) A képviselő-testület elé indítványt nyújthat be a képviselő. Az indítványt indokolással együtt írásban kell a polgármesterhez benyújtani legalább 15 nappal az ülés előtt.

(2) Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával egyetért, a munkaterv szerinti következő képviselő-testületi ülésre az előterjesztés előkészítésére felkéri a jegyzőt.

(3) Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával nem ért egyet, ismerteti a képviselő-testülettel az indítvány benyújtásának tényét és annak tartalmát. A polgármester tájékoztatása alapján a képviselő-testület dönt arról, hogy kívánja-e az indítványozott kérdést megtárgyalni. A képviselő-testület igenlő döntése esetén a jegyző köteles gondoskodni az indítvány tartalmának megfelelő előterjesztés – képviselő-testület által meghatározott időpontra történő –előkészítéséről.

A képviselő-testületi ülés vezetése

14. § (1) A polgármester feladata a képviselő-testület vezetésével kapcsolatosan:

a) megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét

b) megnyitja az ülést

c) a munkaterv szerinti testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet a benyújtott interpellációról, kérdésről és a napirend előtti felszólalási szándékról

d) ismerteti az általa támogatott és nem támogatott indítványt

e) előterjeszti a napirendi javaslatot

f) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot és kihirdeti a határozatot

g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét

(2) A polgármester az ülés vezetése során jogosult:

a) a szó megadására, megtagadására,

b) felszólítani a hozzászólót, hogy térjen a tárgyra

c) a szó megvonására

d) figyelmeztetni a hozzászólót az üléshez nem illő, másokat sértő kijelentésektől való tartózkodásra

e) annak a személynek a rendreutasítására, aki a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít

f) vitában a hozzászólások időtartamának korlátozására

g) az ülés félbeszakítására

h) tárgyalási szünet elrendelésére

i) napirendi pontok összevont tárgyalására vonatkozó javaslattételre

j) a vita lezárásának kezdeményezésére

k) napirendi pontok felcserélésére

A képviselő-testületi ülés rendje

15. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester ismételt felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben újra nem szólalhat fel.

(2) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgár a tárgyalt napirendekhez hozzászólhat, véleményt nyilváníthat 2 percben. Hozzászólásra kézfeltartással jelentkezik. A továbbiakban a polgármester dönti el, hogy egy személy részére hány alkalommal ad szót, illetve mikor zárja le az állampolgári hozzászólásokat.

A napirendi pont tárgyalásának elnapolása

16. § A polgármester vagy képviselő javasolhatja a képviselő-testület döntése előtt a napirendi pont újratárgyalását, elnapolását. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és szükség esetén megállapítja a napirendi pont tárgyalásának időpontját.

17. § A tanácskozás rendje:

a) a képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján napirend előtt dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról

b) a polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet, indokolja ha az a munkatervtől eltér

c) a napirendi javaslatot a képviselő-testület számozás nélküli határozattal fogadja el

A napirendhez kapcsolódó felszólalás

18. § (1) A napirend előterjesztőjéhez a képviselő-testület tagjai a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó rövid, tárgyszerű választ ad.

(2) A napirend tárgyalása során a hozzászólók sorrendjét - figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét- a polgármester határozza meg.

(3) A polgármester és a napirendi pont előterjesztője több alkalommal is hozzászólhat, az előterjesztőt megilleti a zárszó joga is.

(4) A napirendi pont vitája során a képviselő egy alkalommal kap szót. Ismételt hozzászólásra, legfeljebb 2 perces időtartamra, a polgármester adhat engedélyt. Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, a képviselő a képviselő-testülettől kérheti a hozzászólás engedélyezését. A képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.

19. § Az érdemi vita során:

a) a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kifejtik a napirenddel kapcsolatos észrevételeiket és a döntéstervezettel kapcsolatos javaslataikat

b) a polgármester a megjelent állampolgároknak és közösségek képviselőinek hozzászólást engedélyezhet, annak időtartamát korlátozhatja

c) a szavazás előtt a polgármester a jegyzőnek szót ad, ha a jegyzőnek a döntési javaslat, módosító indítvány, törvényességével kapcsolatban észrevétele van

d) a polgármester először az írásban benyújtott és a vitában elhangzott módosító indítványokat külön-külön, majd a képviselő-testület által elfogadott módosításokkal egybefoglalt döntési javaslatot teszi fel szavazásra

e) a képviselők igen vagy nem szavazattal vesznek részt a szavazásban, illetve tartózkodnak a szavazástól

f) a szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot

Kérdés, interpelláció

20. § (1) A képviselők a képviselő-testületi ülésen –az önkormányzat feladat-és hatáskörében – a polgármesterhez, alpolgármesterhez a jegyzőhöz, felvilágosítás kérése céljából kérdést intézhetnek, valamint magyarázat kérése céljából interpellációt terjeszthetnek elő, amelyre a képviselő-testület ülésén a kérdezett személyesen köteles érdemi választ adni.

(2) Az interpelláló illetve a kérdező a válasz megadásakor nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e.

(3) Ha az interpelláló, kérdező a választ nem fogadja el, a kérdésben a képviselő-testület határoz.

(4) A kérdést és az interpellációt írásban, a polgármesternél lehet előterjeszteni a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 4 nappal.

A képviselő-testület döntése

21. § A képviselő-testület a vita lezárását követően rendeletet alkot, vagy határozatot hoz. (továbbiakban: döntés)

22. § (1) A határozat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá az önkormányzat nevének megjelölésével hozza a (2) bekezdésben foglaltak kivételével.

(2) A képviselő-testület a jegyzőkönyvben történő rögzítéssel szám nélküli határozattal dönt:

a) napirend elfogadásáról

b) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló beszámoló elfogadásáról

c) kérdés, interpelláció elfogadásáról

d) indítványokról (módosító, kiegészítő)

e) polgármesteri tájékoztatóról

(3) Minősített többséggel kell meghozni a döntést azokban az esetekben, amikor az Mötv. arról rendelkezik, továbbá a (4) bekezdésben meghatározott esetekben. A minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

(4) A képviselő-testület minősített szavazattal dönt:

a) kitüntetések, elismerő címek adományozásáról

b) közterület elnevezéséről

c) településfejlesztési eszközök és településszerkezeti terv jóváhagyásáról

A szavazás módja

23. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.

(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(3) A képviselő-testület név szerinti szavazást tart az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglalt esetben.

(4) A (3) bekezdésben meghatározotton túl a képviselő-testület név szerinti szavazást tart a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásáról.

(5) A képviselő-testület név szerinti szavazást rendelhet el bármelyik képviselő indítványára.

a) Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

b) A javaslat elfogadásához a jelenlevő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(6) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben olvassa fel a képviselők névsorát. A képviselők „igen” „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak. A jegyző a szavazatot a név mellett feltünteti, majd a névsort átadja a polgármesternek, aki megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti azt.

24. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.

(2) A titkos szavazást a polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja. A javaslatról a testület vita nélkül határoz. A javaslat elfogadásához a jelenlevő képviselők több mint felének szavazata szükséges.

(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna alkalmazásával történik. A szavazólapon fel kell tüntetni a szavazás napját és tárgyát.

(4) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját,

b) kezdetét és végét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás eredményét.

Az önkormányzati rendeletalkotás

25. § (1) Az önkormányzat által még nem szabályozott tárgykörben a 10. § (2) bekezdésében meghatározottakon kívül rendeletalkotást kezdeményezhet a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői

(2) A kezdeményezést írásban – a rendeletalkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével – a polgármesternél kell benyújtani.

(3) A polgármester a kezdeményezéssel kapcsolatos döntési javaslatát a jegyző véleményének kikérése után – a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül, vagy a legközelebbi képviselő-testületi ülésen terjeszti a testület elé. A rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület dönt.

26. § (1) A rendelet-tervezet előkészítése során meg kell vizsgálni:

a) a törvény felhatalmazása alapján készülő rendelet-tervezet esetén:

aa) a szabályozási javaslat összhangban van-e a felhatalmazást adó törvénnyel, az önkormányzati rendeletnél magasabb szintű jogszabályokkal

ab) rendeletalkotási kötelezettség esetén a szabályozási javaslat kiterjed-e valamennyi a törvényben megjelölt szabályozandó kérdéskörre

ac) a szabályozás nem terjeszkedik-e túl a törvény szerinti felhatalmazás keretein.

b) feladatkörében törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyokkal kapcsolatos rendelet alkotása esetén hogy a szabályozási javaslat nem ellentétes –e bármely magasabb szintű jogszabály rendelkezéseivel.

(2) A rendelet-tervezet előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

(4) Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni és fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben a kihirdetés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) továbbá a rendelet megjelölését és címét kell feltüntetni.

(5) Az önkormányzati rendelet jelzése: Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének ../20…(..hó..nap) önkormányzati rendelete

27. § Az önkormányzati rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetése során meg kell jelölni az önkormányzati rendelet sorszámát és a kihirdetés évét arab számmal, a kihirdetés hónapját római, a kihirdetés napját arab számmal, a rendelet tárgyát. A kihirdetés során a rendelet teljes szövegezése kifüggesztésre kerül az önkormányzat hirdetőtábláján.

A jegyzőkönyv

28. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Az ülésről szószerinti jegyzőkönyv nem készül, de a képviselő írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, valamint hozzászólását, véleményét kérésére szó szerint kell rögzíteni a jegyzőkönyvben.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv.-ben meghatározottakon kívül:

a) a képviselő-testület ülésének kezdetét és végét,

b) az előre bejelentett távolmaradó képviselők nevét,

c) az elfogadott napirendi pontok előterjesztőit,

d) szükség esetén a polgármester intézkedéseit

(3) A jegyzőkönyvet egy példányban kell elkészíteni.

(4) A Jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:

a) a képviselő-testületi ülés meghívót

b) a tárgyalt előterjesztéseket, indítványokat, interpellációkat kérdéseket

c) a jelenléti ívet

d) a titkos szavazás jegyzőkönyvének 1 példányát

e) a megalkotott rendeleteket, az elfogadott határozatok mellékleteit

f) a képviselő kérésére az írásban benyújtott felszólalását.

(5) A képviselő-testületi jegyzőkönyvet oldalszámozással kell ellátni, zsinórral kell átfűzni, és hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárócédulával rögzíteni.

A települési képviselő

29. § (1) A települési képviselőnek a képviselő-testület munkájában való részvételére, jogaira és kötelezettségeire a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadók. A képviselő a képviselő-testületi ülésről való távolmaradását az ülés előtt a polgármesternél köteles bejelenteni.

(2) A települési képviselő a képviselő-testület képviseletével vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő költségeinek megtérítésére a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló törvény rendelkezései az irányadók.

Az önkormányzat szervei

30. § (1) A Képviselő-testület szervei:

a) a polgármester,

b) a közös önkormányzati hivatal,

c) a jegyző,

d) a társulás.

(2) Bakonyság község 100 fő meg nem haladó lakosú település, ezért az Mötv. 57. §. (1) bekezdése szerint a bizottsági feladatokat a képviselő-testület látja el.

Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás

31. § (1) A helyi önkormányzati képviselő megbízatása keletkezésére és megszűnésére, jogaira és kötelezettségeire, összeférhetetlenségére, képzésére, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, méltatlanságára az Mötv. rendelkezései irányadók.

(2) A vagyonnyilatkozat kezelésének rendje:

a) A képviselő a vagyonnyilatkozatot Bakonyság Község Önkormányzatához nyújtja be, zárt borítékban, a képviselő-testülethez címezve, a település nevének feltüntetésével.

b) Bakonyság Község Önkormányzata az átvett vagyonnyilatkozatokról a képviselő nevének és az átvétel időpontjának feltüntetésével nyilvántartást vezet, gondoskodik azok biztonságos őrzéséről és a képviselő-testülethez részére a feladata elvégzéséhez szükséges időtartamra történő átadásáról.

c) A képviselő vagyonnyilatkozatának megtekintése iránti igény a polgármesterhez jelenthető be, a betekintésre előre egyeztetett időpontban a Bakonyság Község Önkormányzata ügyfélfogadási idejében kerülhet sor.

A közös önkormányzati hivatal

32. § (1) Bakonykoppány, Bakonyság, Bakonyszücs, Béb, Nagytevel, Lovászpatona, Ugod Községek Önkormányzatai az Mötv.-ben foglaltak alapján az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat-és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladataik ellátására – 2013. január 1. napjától kezdődően közös önkormányzati hivatalt hoztak létre és tartanak fenn.

(2) A hivatal tevékenysége a képviselő-testület, munkája eredményességének elősegítésére irányul, ellátja a jogszabályokban meghatározott feladatokat, valamint - szervező, végrehajtó, szolgáltató tevékenységet folytat.

(3) A hivatal feladatait a Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.

A polgármester, alpolgármester

33. § (1) A polgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A polgármester ügyfélfogadási ideje: minden csütörtökön 16-17 óráig.

(3) A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatainak hatásköreinek ellátására az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(4) A polgármesternek a közös önkormányzati hivatallal kapcsolatos irányítási jogkörére vonatkozóan az Mötv. rendelkezései az irányadók.

34. § (1) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat amennyiben a képviselő-testület –határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést.

(2) A polgármester a lemondását alpolgármesternek adja át, részére juttatja el.

(3) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek adja át.

(4) Az alpolgármester választására a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadók.

(5) Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ. Az alpolgármester a képviselőtestület előtt esküt tesz.

(6) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(7) Az alpolgármester feladatainak meghatározása a polgármester jogkörébe tartozik.

(8) A polgármestert távollétében, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.

(9) Az alpolgármester egyéb esetben a polgármester irányításával látja el feladatát.

A jegyző

35. § (1) A jegyző a közös önkormányzati hivatal vezetője, aki szakmailag felelős a hivatal működéséért.

(2) A jegyző kinevezésére az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(3) A jegyzőt betöltetlenség, illetve tartós akadályoztatás esetén az aljegyző, az aljegyző távolléte esetén az adóügyi feladatokat ellátó köztisztviselő helyettesíti.

(4) A jegyző:

a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben,

b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében,

c) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

d) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület ülésén,

e) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének, és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő,

f) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről,

g) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,

h) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,

i) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben,

j) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,

k) ellátja a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatokat.

Az önkormányzat társulásai

36. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében az Mötv.-ben meghatározottak figyelembe vételével társulásokban vehet részt.

(2) Bakonyság Község Önkormányzata –hatályos társulási megállapodás alapján, az abban foglalt feladatokat az alábbi társulásban látja el:

a) Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Társulás, valamint

b) SMB Leader Helyi Vidékfejlesztési Egyesület

c) Győr Nagytérségi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás

d) Pápateszér, Bakonyság és Bakonyszentiván Óvodafenntartó Társulás

A lakossággal való kapcsolati formák

37. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi közügyekben

a) a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra

b) a közvetlen tájékoztatásra

c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre

(2) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formája a közmeghallgatás és a falufórum.

(3) A közmeghallgatásra az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(4) A közmeghallgatás helyét és időpontját 5 nappal korábban kell a lakosság tudomására hozni.

(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatás vezetésére a képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga.

(6) Ha a válaszadás, az intézkedés más szerv hatáskörébe tartozik, a panaszok és közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos törvényi rendelkezések szerint kell eljárni.

38. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló Bakonyság község képviselő testületének 10/2014 (XII.1..) önkormányzati rendelete.

39. § Ez a rendelet 2025. április 25-én lép hatályba.

1. melléklet a 4/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységei

1. Tevékenységek kormányzati funkciók szerint:

Sorszám

Kormányzati funkciókód

Kormányzati funkció megnevezése

A

B

C

1

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2

013320

Köztemető fenntartás és működtetés

3

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

5

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

6

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

7

064010

Közvilágítás

8

066010

Zöldterület-kezelés

9

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

10

082044

Könyvtári szolgáltatások

11

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

12

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

13

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

14

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

15

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

2. Ténylegesen végzett tevékenységek TEÁOR ’08 besorolás szerint:

Sorszám

TEÁOR típusa

TEÁOR száma

TEÁOR megnevezése

A

B

C

D

1

fő tevékenység

8411

Általános közigazgatás

2. melléklet a 4/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelethez

1. A képviselő-testület a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben foglalt hatáskörei közül az alábbiakat a polgármesterre átruházza:

a) önkormányzati szociális feladat- és hatáskör,

b) szociális étkeztetés.