Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 04. 26- 2025. 11. 09Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1] Bakonyság Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzata megalkotásának célja Bakonyság Község Önkormányzata hatékony szervezeti működésének meghatározása, a működés átlátható kereteinek biztosítása.
[2] Bakonyság Község Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Alapvető rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bakonyság Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: 8557 Bakonyság, Béke utca 14.
(3) Az önkormányzat illetékességi területe: Bakonyság község közigazgatási területe
(4) Az önkormányzat hivatala: Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 8564 Ugod, Kossuth u. 32.
2. § (1) A képviselő-testület létszáma: 3 fő (polgármester+2 fő)
(2) A képviselők névjegyzékét az 1. függelék tartalmazza.
A képviselő-testület feladat-és hatásköre
3. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.
(2) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját. Az önkormányzat önként vállalt feladatait az éves költségvetési rendeletben határozza meg.
(3) Az önkormányzat alkalmazott szakfeladatait és a TEÁOR '08 szerinti tevékenységeit az 1. melléklet tartalmazza.
4. § (1) A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadók.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(3) A képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.
A képviselő-testület ülése
5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(2) A képviselő-testület üléseinek helye általában az önkormányzat hivatala: 8557 Bakonyság, Béke utca 14.
(3) A képviselő-testület határozatképességére az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(4) Ha a képviselő-testületi ülést határozatképtelenség esetén elnapolják, a polgármester 8 napon belül újra összehívja.
(5) A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére a döntésből való kizárására az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(6) Amennyiben a képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület a tiszteletdíját 2 hónap időtartamra 25 %-al csökkentheti.
(7) A képviselők az önkormányzati rendelet alapján jogosultak tiszteletdíjra.
(8) Az önkormányzati amennyiben egymást követő két alkalommal nem jelenti be a testületi ülésen történő távolmaradását az ülést megelőző időpontig, akkor 3 havi tiszteletdíj nem kerül részére folyósításra.
6. § (1) A képviselő-testület egy évre előre munkatervet készít.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontját, tervezett napirendjeit
b) a napirendi pontok előterjesztőit, az egyes napirendekhez meghívottakat.
c) mely napirendek előkészítéséhez kell kikérni feladatköre szerint érintett szervezet.
A képviselő-testületi ülés összehívása
7. § A képviselő-testület összehívására és vezetésére az Mötv. rendelkezései az irányadók. Ha a polgármester akadályoztatva van, az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat- és hatáskörében az alpolgármester helyettesíti.
8. § (1) A képviselő-testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket az ülés napját megelőző legalább 3 nappal előbb ki kell kézbesíteni, e-mailben kijuttatni.
(2) A meghívót a polgármester írja alá.
(3) A képviselő-testületi meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét, idejét, az ülés jellegét
b) a javasolt napirendi pontokat
c) a napirendek előterjesztőit
d) az indokot, amennyiben a képviselő-testület ülését az Mötv.-ben meghatározott indítvány alapján kötelező összehívni.
(4) Az ülés meghívóját ki kell függeszteni az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján. Az önkormányzati hivatalban az állampolgárok részére – a zárt ülési előterjesztések kivételével – az előterjesztésekbe való betekintést biztosítani kell. Az előterjesztéseket a település honlapján közzé kell tenni.
9. § (1) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze.
(2) A rendkívüli ülésre szóló meghívót – amennyiben a rendkívüli ülés összehívását a polgármester kezdeményezi – az ülés időpontját megelőzően legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni. Nem kell kiküldeni az előterjesztést, ha a meghívó megküldésének időpontjáig az előterjesztést a rendeletben és más jogszabályokban meghatározottaknak, továbbá a szakmai szabályoknak megfelelően nem lehetett előkészíteni.
(3) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a képviselő-testület rövid úton (telefon, fax, sms, e-mail) is összehívható a sürgősség okának közlésével.
Az előterjesztések
10. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések:
a) rendelet-tervezet
b) döntés tervezet határozati javaslattal
c) beszámoló határozati javaslattal
d) tájékoztató
(2) A rendelet-tervezet és a döntés tervezet benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a jegyző, az aljegyző jogosult.
(3) A beszámoló és tájékoztató előterjesztésére az érintett szerv vezetője, a (2) bekezdésben meghatározott személy jogosult.
11. § Határozati javaslat benyújtása esetén az előterjesztés a következőket tartalmazza:
a) a témakör tárgyilagos elemzését
b) a javasolt döntés indokait, mindazon körülményeket, amelyek indokolják a meghozandó döntés indokait.
c) a döntési javaslatot, esetleges alternatív döntési javaslatot
d) a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megnevezését
e) konkrét végrehajtási határidőt
Az indítványok
12. § (1) Az előterjesztésben megfogalmazott döntési javaslatot érintően annak módosítását vagy kiegészítését (továbbiakban együtt: módosító indítvány) kezdeményezheti a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a jegyző, az aljegyző és az előterjesztő.
(2) Az önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos módosító indítványt a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap legkésőbb 12,00 óráig lehet írásban, indokolással ellátva benyújtani a jegyzőnek.
(3) A jegyző a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap 16,00 óráig megküldi a rendeletalkotáshoz benyújtott módosító indítványt a képviselőknek. A jegyző a testületi ülésig a módosító indítványról kialakítja jogi álláspontját.
(4) Ha a döntés tárgyköre képviselő-testületi határozathozatalt igényel, módosító indítványt az (1) bekezdésben meghatározott személyek a napirend képviselő-testületi vitájának lezárásáig fogalmazhatnak meg.
(5) Kapcsolódó módosító indítványt és a határozati javaslatra vonatkozó módosító indítványt szóban kell megfogalmazni és előterjeszteni a képviselő-testületi ülésen.
13. § (1) A képviselő-testület elé indítványt nyújthat be a képviselő. Az indítványt indokolással együtt írásban kell a polgármesterhez benyújtani legalább 15 nappal az ülés előtt.
(2) Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával egyetért, a munkaterv szerinti következő képviselő-testületi ülésre az előterjesztés előkészítésére felkéri a jegyzőt.
(3) Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával nem ért egyet, ismerteti a képviselő-testülettel az indítvány benyújtásának tényét és annak tartalmát. A polgármester tájékoztatása alapján a képviselő-testület dönt arról, hogy kívánja-e az indítványozott kérdést megtárgyalni. A képviselő-testület igenlő döntése esetén a jegyző köteles gondoskodni az indítvány tartalmának megfelelő előterjesztés – képviselő-testület által meghatározott időpontra történő –előkészítéséről.
A képviselő-testületi ülés vezetése
14. § (1) A polgármester feladata a képviselő-testület vezetésével kapcsolatosan:
a) megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét
b) megnyitja az ülést
c) a munkaterv szerinti testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet a benyújtott interpellációról, kérdésről és a napirend előtti felszólalási szándékról
d) ismerteti az általa támogatott és nem támogatott indítványt
e) előterjeszti a napirendi javaslatot
f) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot és kihirdeti a határozatot
g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét
(2) A polgármester az ülés vezetése során jogosult:
a) a szó megadására, megtagadására,
b) felszólítani a hozzászólót, hogy térjen a tárgyra
c) a szó megvonására
d) figyelmeztetni a hozzászólót az üléshez nem illő, másokat sértő kijelentésektől való tartózkodásra
e) annak a személynek a rendreutasítására, aki a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít
f) vitában a hozzászólások időtartamának korlátozására
g) az ülés félbeszakítására
h) tárgyalási szünet elrendelésére
i) napirendi pontok összevont tárgyalására vonatkozó javaslattételre
j) a vita lezárásának kezdeményezésére
k) napirendi pontok felcserélésére
A képviselő-testületi ülés rendje
15. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester ismételt felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben újra nem szólalhat fel.
(2) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgár a tárgyalt napirendekhez hozzászólhat, véleményt nyilváníthat 2 percben. Hozzászólásra kézfeltartással jelentkezik. A továbbiakban a polgármester dönti el, hogy egy személy részére hány alkalommal ad szót, illetve mikor zárja le az állampolgári hozzászólásokat.
A napirendi pont tárgyalásának elnapolása
16. § A polgármester vagy képviselő javasolhatja a képviselő-testület döntése előtt a napirendi pont újratárgyalását, elnapolását. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és szükség esetén megállapítja a napirendi pont tárgyalásának időpontját.
17. § A tanácskozás rendje:
a) a képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján napirend előtt dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról
b) a polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet, indokolja ha az a munkatervtől eltér
c) a napirendi javaslatot a képviselő-testület számozás nélküli határozattal fogadja el
A napirendhez kapcsolódó felszólalás
18. § (1) A napirend előterjesztőjéhez a képviselő-testület tagjai a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó rövid, tárgyszerű választ ad.
(2) A napirend tárgyalása során a hozzászólók sorrendjét - figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét- a polgármester határozza meg.
(3) A polgármester és a napirendi pont előterjesztője több alkalommal is hozzászólhat, az előterjesztőt megilleti a zárszó joga is.
(4) A napirendi pont vitája során a képviselő egy alkalommal kap szót. Ismételt hozzászólásra, legfeljebb 2 perces időtartamra, a polgármester adhat engedélyt. Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, a képviselő a képviselő-testülettől kérheti a hozzászólás engedélyezését. A képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.
19. § Az érdemi vita során:
a) a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kifejtik a napirenddel kapcsolatos észrevételeiket és a döntéstervezettel kapcsolatos javaslataikat
b) a polgármester a megjelent állampolgároknak és közösségek képviselőinek hozzászólást engedélyezhet, annak időtartamát korlátozhatja
c) a szavazás előtt a polgármester a jegyzőnek szót ad, ha a jegyzőnek a döntési javaslat, módosító indítvány, törvényességével kapcsolatban észrevétele van
d) a polgármester először az írásban benyújtott és a vitában elhangzott módosító indítványokat külön-külön, majd a képviselő-testület által elfogadott módosításokkal egybefoglalt döntési javaslatot teszi fel szavazásra
e) a képviselők igen vagy nem szavazattal vesznek részt a szavazásban, illetve tartózkodnak a szavazástól
f) a szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot
Kérdés, interpelláció
20. § (1) A képviselők a képviselő-testületi ülésen –az önkormányzat feladat-és hatáskörében – a polgármesterhez, alpolgármesterhez a jegyzőhöz, felvilágosítás kérése céljából kérdést intézhetnek, valamint magyarázat kérése céljából interpellációt terjeszthetnek elő, amelyre a képviselő-testület ülésén a kérdezett személyesen köteles érdemi választ adni.
(2) Az interpelláló illetve a kérdező a válasz megadásakor nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e.
(3) Ha az interpelláló, kérdező a választ nem fogadja el, a kérdésben a képviselő-testület határoz.
(4) A kérdést és az interpellációt írásban, a polgármesternél lehet előterjeszteni a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 4 nappal.
A képviselő-testület döntése
21. § A képviselő-testület a vita lezárását követően rendeletet alkot, vagy határozatot hoz. (továbbiakban: döntés)
22. § (1) A határozat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá az önkormányzat nevének megjelölésével hozza a (2) bekezdésben foglaltak kivételével.
(2) A képviselő-testület a jegyzőkönyvben történő rögzítéssel szám nélküli határozattal dönt:
a) napirend elfogadásáról
b) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló beszámoló elfogadásáról
c) kérdés, interpelláció elfogadásáról
d) indítványokról (módosító, kiegészítő)
e) polgármesteri tájékoztatóról
(3) Minősített többséggel kell meghozni a döntést azokban az esetekben, amikor az Mötv. arról rendelkezik, továbbá a (4) bekezdésben meghatározott esetekben. A minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(4) A képviselő-testület minősített szavazattal dönt:
a) kitüntetések, elismerő címek adományozásáról
b) közterület elnevezéséről
c) településfejlesztési eszközök és településszerkezeti terv jóváhagyásáról
A szavazás módja
23. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A képviselő-testület név szerinti szavazást tart az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglalt esetben.
(4) A (3) bekezdésben meghatározotton túl a képviselő-testület név szerinti szavazást tart a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásáról.
(5) A képviselő-testület név szerinti szavazást rendelhet el bármelyik képviselő indítványára.
a) Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
b) A javaslat elfogadásához a jelenlevő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(6) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben olvassa fel a képviselők névsorát. A képviselők „igen” „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak. A jegyző a szavazatot a név mellett feltünteti, majd a névsort átadja a polgármesternek, aki megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti azt.
24. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.
(2) A titkos szavazást a polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja. A javaslatról a testület vita nélkül határoz. A javaslat elfogadásához a jelenlevő képviselők több mint felének szavazata szükséges.
(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna alkalmazásával történik. A szavazólapon fel kell tüntetni a szavazás napját és tárgyát.
(4) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját,
b) kezdetét és végét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét.
Az önkormányzati rendeletalkotás
25. § (1) Az önkormányzat által még nem szabályozott tárgykörben a 10. § (2) bekezdésében meghatározottakon kívül rendeletalkotást kezdeményezhet a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői
(2) A kezdeményezést írásban – a rendeletalkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével – a polgármesternél kell benyújtani.
(3) A polgármester a kezdeményezéssel kapcsolatos döntési javaslatát a jegyző véleményének kikérése után – a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül, vagy a legközelebbi képviselő-testületi ülésen terjeszti a testület elé. A rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület dönt.
26. § (1) A rendelet-tervezet előkészítése során meg kell vizsgálni:
a) a törvény felhatalmazása alapján készülő rendelet-tervezet esetén:
aa) a szabályozási javaslat összhangban van-e a felhatalmazást adó törvénnyel, az önkormányzati rendeletnél magasabb szintű jogszabályokkal
ab) rendeletalkotási kötelezettség esetén a szabályozási javaslat kiterjed-e valamennyi a törvényben megjelölt szabályozandó kérdéskörre
ac) a szabályozás nem terjeszkedik-e túl a törvény szerinti felhatalmazás keretein.
b) feladatkörében törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyokkal kapcsolatos rendelet alkotása esetén hogy a szabályozási javaslat nem ellentétes –e bármely magasabb szintű jogszabály rendelkezéseivel.
(2) A rendelet-tervezet előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(4) Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni és fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben a kihirdetés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) továbbá a rendelet megjelölését és címét kell feltüntetni.
(5) Az önkormányzati rendelet jelzése: Bakonyság Község Önkormányzata Képviselő-testületének ../20…(..hó..nap) önkormányzati rendelete
27. § Az önkormányzati rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetése során meg kell jelölni az önkormányzati rendelet sorszámát és a kihirdetés évét arab számmal, a kihirdetés hónapját római, a kihirdetés napját arab számmal, a rendelet tárgyát. A kihirdetés során a rendelet teljes szövegezése kifüggesztésre kerül az önkormányzat hirdetőtábláján.
A jegyzőkönyv
28. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Az ülésről szószerinti jegyzőkönyv nem készül, de a képviselő írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, valamint hozzászólását, véleményét kérésére szó szerint kell rögzíteni a jegyzőkönyvben.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv.-ben meghatározottakon kívül:
a) a képviselő-testület ülésének kezdetét és végét,
b) az előre bejelentett távolmaradó képviselők nevét,
c) az elfogadott napirendi pontok előterjesztőit,
d) szükség esetén a polgármester intézkedéseit
(3) A jegyzőkönyvet egy példányban kell elkészíteni.
(4) A Jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) a képviselő-testületi ülés meghívót
b) a tárgyalt előterjesztéseket, indítványokat, interpellációkat kérdéseket
c) a jelenléti ívet
d) a titkos szavazás jegyzőkönyvének 1 példányát
e) a megalkotott rendeleteket, az elfogadott határozatok mellékleteit
f) a képviselő kérésére az írásban benyújtott felszólalását.
(5) A képviselő-testületi jegyzőkönyvet oldalszámozással kell ellátni, zsinórral kell átfűzni, és hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárócédulával rögzíteni.
A települési képviselő
29. § (1) A települési képviselőnek a képviselő-testület munkájában való részvételére, jogaira és kötelezettségeire a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadók. A képviselő a képviselő-testületi ülésről való távolmaradását az ülés előtt a polgármesternél köteles bejelenteni.
(2) A települési képviselő a képviselő-testület képviseletével vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő költségeinek megtérítésére a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló törvény rendelkezései az irányadók.
Az önkormányzat szervei
30. § (1) A Képviselő-testület szervei:
a) a polgármester,
b) a közös önkormányzati hivatal,
c) a jegyző,
d) a társulás.
(2) Bakonyság község 100 fő meg nem haladó lakosú település, ezért az Mötv. 57. §. (1) bekezdése szerint a bizottsági feladatokat a képviselő-testület látja el.
Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
31. § (1) A helyi önkormányzati képviselő megbízatása keletkezésére és megszűnésére, jogaira és kötelezettségeire, összeférhetetlenségére, képzésére, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, méltatlanságára az Mötv. rendelkezései irányadók.
(2) A vagyonnyilatkozat kezelésének rendje:
a) A képviselő a vagyonnyilatkozatot Bakonyság Község Önkormányzatához nyújtja be, zárt borítékban, a képviselő-testülethez címezve, a település nevének feltüntetésével.
b) Bakonyság Község Önkormányzata az átvett vagyonnyilatkozatokról a képviselő nevének és az átvétel időpontjának feltüntetésével nyilvántartást vezet, gondoskodik azok biztonságos őrzéséről és a képviselő-testülethez részére a feladata elvégzéséhez szükséges időtartamra történő átadásáról.
c) A képviselő vagyonnyilatkozatának megtekintése iránti igény a polgármesterhez jelenthető be, a betekintésre előre egyeztetett időpontban a Bakonyság Község Önkormányzata ügyfélfogadási idejében kerülhet sor.
A közös önkormányzati hivatal
32. § (1) Bakonykoppány, Bakonyság, Bakonyszücs, Béb, Nagytevel, Lovászpatona, Ugod Községek Önkormányzatai az Mötv.-ben foglaltak alapján az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat-és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladataik ellátására – 2013. január 1. napjától kezdődően közös önkormányzati hivatalt hoztak létre és tartanak fenn.
(2) A hivatal tevékenysége a képviselő-testület, munkája eredményességének elősegítésére irányul, ellátja a jogszabályokban meghatározott feladatokat, valamint - szervező, végrehajtó, szolgáltató tevékenységet folytat.
(3) A hivatal feladatait a Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.
A polgármester, alpolgármester
33. § (1) A polgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A polgármester ügyfélfogadási ideje: minden csütörtökön 16-17 óráig.
(3) A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatainak hatásköreinek ellátására az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(4) A polgármesternek a közös önkormányzati hivatallal kapcsolatos irányítási jogkörére vonatkozóan az Mötv. rendelkezései az irányadók.
34. § (1) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat amennyiben a képviselő-testület –határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést.
(2) A polgármester a lemondását alpolgármesternek adja át, részére juttatja el.
(3) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek adja át.
(4) Az alpolgármester választására a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadók.
(5) Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ. Az alpolgármester a képviselőtestület előtt esküt tesz.
(6) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(7) Az alpolgármester feladatainak meghatározása a polgármester jogkörébe tartozik.
(8) A polgármestert távollétében, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.
(9) Az alpolgármester egyéb esetben a polgármester irányításával látja el feladatát.
A jegyző
35. § (1) A jegyző a közös önkormányzati hivatal vezetője, aki szakmailag felelős a hivatal működéséért.
(2) A jegyző kinevezésére az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(3) A jegyzőt betöltetlenség, illetve tartós akadályoztatás esetén az aljegyző, az aljegyző távolléte esetén az adóügyi feladatokat ellátó köztisztviselő helyettesíti.
(4) A jegyző:
a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben,
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében,
c) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
d) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület ülésén,
e) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének, és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő,
f) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről,
g) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
h) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,
i) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben,
j) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.
Az önkormányzat társulásai
36. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében az Mötv.-ben meghatározottak figyelembe vételével társulásokban vehet részt.
(2) Bakonyság Község Önkormányzata –hatályos társulási megállapodás alapján, az abban foglalt feladatokat az alábbi társulásban látja el:
a) Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Társulás, valamint
b) SMB Leader Helyi Vidékfejlesztési Egyesület
c) Győr Nagytérségi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
d) Pápateszér, Bakonyság és Bakonyszentiván Óvodafenntartó Társulás
A lakossággal való kapcsolati formák
37. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi közügyekben
a) a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra
b) a közvetlen tájékoztatásra
c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre
(2) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formája a közmeghallgatás és a falufórum.
(3) A közmeghallgatásra az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(4) A közmeghallgatás helyét és időpontját 5 nappal korábban kell a lakosság tudomására hozni.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatás vezetésére a képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga.
(6) Ha a válaszadás, az intézkedés más szerv hatáskörébe tartozik, a panaszok és közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos törvényi rendelkezések szerint kell eljárni.
38. §1
39. § Ez a rendelet 2025. április 25-én lép hatályba.
1. melléklet a 4/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelethez
1. Tevékenységek kormányzati funkciók szerint:
|
Sorszám |
Kormányzati funkciókód |
Kormányzati funkció megnevezése |
|---|---|---|
|
A |
B |
C |
|
1 |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
|
2 |
013320 |
Köztemető fenntartás és működtetés |
|
3 |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
|
4 |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
5 |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
6 |
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
|
7 |
064010 |
Közvilágítás |
|
8 |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
|
9 |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
10 |
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
|
11 |
082092 |
Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|
12 |
082094 |
Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
|
13 |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
|
14 |
107051 |
Szociális étkeztetés szociális konyhán |
|
15 |
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
2. Ténylegesen végzett tevékenységek TEÁOR ’08 besorolás szerint:
|
Sorszám |
TEÁOR típusa |
TEÁOR száma |
TEÁOR megnevezése |
|---|---|---|---|
|
A |
B |
C |
D |
|
1 |
fő tevékenység |
8411 |
Általános közigazgatás |
2. melléklet a 4/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelethez
1. A képviselő-testület a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben foglalt hatáskörei közül az alábbiakat a polgármesterre átruházza:
a) önkormányzati szociális feladat- és hatáskör,
b) szociális étkeztetés.
A 38. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.