Balatonederics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete
a 2025. évi költségvetésről
Hatályos: 2025. 03. 01Balatonederics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete
a 2025. évi költségvetésről
[1] A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapját az éves költségvetés képezi, melyből finanszírozza és ellátja a törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.
[2] Balatonederics Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és a 11. alcím vonatkozásában a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet hatálya Balatonederics Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat), valamint a Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatalra, mint költségvetési szervére terjed ki.
(2) A rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelező, és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges bevételeket, valamint kiadásokat előirányzat-csoportonként, kiemelt kiadási előirányzatok szerinti bontásban, továbbá megállapítja az Önkormányzat létszámát.
(3) Az Önkormányzatnak észszerű és takarékos gazdálkodást kell folytatni a jóváhagyott előirányzatok terhére, feltárva minden lehetséges, pótlólagos külső és belső forrást.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület Balatonederics Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésében a bevételek és kiadások főösszege 381.508.917.-Ft. A költségvetési bevétel 144.577.504.-Ft, a finanszírozási bevétel 236.931.413.-Ft, melyből a belső hiány/maradvány összege 84.172.997.-Ft. A költségvetési működési célú kiadás 329.471.311.-Ft, a céltartalék 43.280.233.-Ft, a költségvetési felhalmozási célú kiadás összege 4.100.000.-Ft, a költségvetési felhalmozási tartalék 0.-Ft, a finanszírozási kiadások főösszege 4.657.373.-Ft.
(2) A 2. § (1) bekezdésben szereplő 84.172.997.-Ft költségvetési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el. Az év közben befolyó kötelezettséggel nem terhelt bevételi többletet tartalékként kell kezelni.
(3) A tárgyévre elfogadott összeg erejéig lehet kötelezettséget vállalni az adott előirányzat szerinti feladatokra.
(4) Az önkormányzat költségvetési létszámkeretét összesen 19 főben állapítja meg. Ezen belül
a) Önkormányzatok igazgatási tevékenysége 7 fő (6 fő képviselő, 1 fő főállású polgármester).
b) Tanyagondnok 1 fő
c) Közalkalmazotti jogviszonyban 1 fő
d) Egyéb jogviszonyban 10 fő
e) Közfoglalkoztatott alkalmazásáról a közfoglalkoztatási program ismeretében a polgármester jogosult intézkedni.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Az Önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait működési bevételek és felhalmozási bevételek, valamint finanszírozási bevételi előirányzatait kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint határozza meg.
(2) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetési kiadási előirányzatait működési kiadások és felhalmozási kiadások, valamint finanszírozási kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet szerint állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű juttatásokat a 3. melléklet szerint biztosítja.
(4) A Képviselő-testület a támogatási bevételek és kiadások, átadott, átvett pénzeszközök, rovat szerinti kimutatását a 4. melléklet szerint állapítja meg.
(5) A Képviselő-testület a 2025. évi fejlesztési céljait, a beruházások és felújítások rovat szerinti kimutatását az 5. melléklet szerint határozza meg.
(6) A Képviselő-testület a 2025. évi tartalékát célonként a 6. melléklet szerint állapítja meg.
(7) A Képviselő-testület az adósságot keletkeztető ügyletekből, az önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségeit az 7. melléklet szerint állapítja meg. A Képviselő-testület 2025. évben nem tervez adósságot keletkeztető fejlesztési célokat meghatározni.
(8) A Képviselő-testület európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az Önkormányzat ilyen projektekhez történő 2025. évi hozzájárulásait a 8. melléklet szerint állapítja meg.
(9) A Képviselő-testület a helyi adóbevételeket a 9. melléklet szerint állapítja meg.
(10) A Képviselő-testület a 2025. évi előirányzatok felhasználási ütemtervét a 10. melléklet szerint állapítja meg.
(11) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) alapján a Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési tervszámait a tárgyévre és a következő 3 költségvetési évre az 11. melléklet szerint határozza meg.
(12) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetési egyenleg összegét működési bevételek és működési kiadások egyenlege, valamint a felhalmozási bevételek és a felhalmozási kiadások egyenlege szerinti bontásban a 12. melléklet szerint állapítja meg.
(13) Balatonederics Község Önkormányzata 2025. évi kiadásainak kormányzati funkciók szerinti bontását a 13. melléklet tartalmazza.
(14) A Képviselő-testület hitelállománnyal nem rendelkezik.
4. Költségvetési egyenleg
4. § (1) Az Önkormányzat kiadásainak és bevételeinek egyenlege 0 Ft, költségvetési hiányt nem tervez.
(2) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket – a költségvetési maradvány felhasználásával kapcsolatos jogköröket kivéve - a polgármester gyakorolja. A maradvány felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
5. Több éves kihatással járó feladatok
5. § Az Önkormányzat nem rendelkezik többéves kihatású feladatokkal és kötelezettségvállalásokkal.
6. A költségvetési tartalék
6. § (1) Az Önkormányzat a kiadások között 43.280.233.-Ft tartalékot állapít meg.
(2) A 2025. évi költségvetés működési célú általános tartaléka elsősorban az önkormányzati rendkívüli feladatok megoldására szolgál.
(3) A Képviselő-testület a tartalék felhasználásának jogát évi 500.000 Ft összegig a polgármesterre ruházza át.
(4) A polgármester a végrehajtott átcsoportosításokról, felhasználásokról a negyedévet követő első ülésén tájékoztatja a Képviselő-testületet. A költségvetési rendelet módosítására ezzel egyidejűleg a polgármester köteles javaslatot tenni.
7. A rendkívüli bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos szabályok
7. § (1) Az Önkormányzat feladatai ellátásához pályázatokat nyújthat be, közvetlenül pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhat el.
(2) A pályázatban való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél kiadási vonzatát, annak többéves kihatását és hasznosságát.
(3) A többéves kihatással járó, valamint az önerő vállalásával járó pályázatok benyújtásának előzetes engedélyezése a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(4) A több éves kihatással nem járó, valamint a100 %-os támogatás intenzitású, önerőt nem igénylő pályázatot a polgármester jogosult az önkormányzat érdekeinek szem előtt tartásával benyújtani, melyről köteles a Képviselő-testületet utólagosan tájékoztatni.
8. Az Önkormányzat gazdálkodása és előirányzat módosítása
8. § (1) Az Önkormányzat kiadásainak és bevételeinek módosítása az Áht. rendelkezései alapján történik.
(2) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet kiemelt előirányzatainak módosítása. A képviselő-testület a kiemelt előirányzatokon belül a polgármesterre ruházza a feladatok közötti előirányzat módosítást azzal a megkötéssel, hogy a féléves, a harmadik negyedéves és az éves beszámoló keretében tájékoztatja a képviselő-testületet a jóváhagyott átcsoportosítások összegéről.
(3) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítási jogát 500.000 Ft egyedi összeghatárig a polgármesterre ruházza át. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítási jogát fenntartja magának.
(4) A központi költségvetés által biztosított előirányzatok, pótelőirányzatok vonatkozásában a polgármesternek év közben a kiemelt előirányzatok módosítására is lehetősége van, amelyről a beszámolók keretében jóváhagyás végett tájékoztatja a képviselő-testületet.
(5) A polgármester nem lépheti túl a fejlesztési kiadások képviselő-testület által meghatározott összegét. Amennyiben a megvalósítandó cél teljes egészében elmarad, akkor az így megmaradó előirányzat összegéről új cél megjelölésével csak a képviselő-testület rendelkezhet.
(6) Az Önkormányzat által nem tervezett és többlet-bevételként jelentkező forrásokat általános tartalékként kell kezelni, amelyről a Képviselő-testület az előirányzat-módosítások során dönt.
(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit betétként elhelyezze.
9. A személyi juttatásokkal és munkaerővel való gazdálkodás, az önkormányzati alkalmazottak egyéb támogatása
9. § (1) A személyi juttatásokkal az Önkormányzat év közben önállóan gazdálkodik.
(2) Az Önkormányzat létszámkeretének módosítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(3) A képviselő-testület az általános személygépkocsi normaköltség 2025. évi összegét 30 Ft/km összegben állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában 2025. évben az illetményalapot 50.760 Ft-ban állapítja meg.
(5) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselői részére a Képviselő-testület 20%-os mértékű, a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselők részére 20%-os illetménykiegészítést biztosít.
(6) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatottak részére a cafetéria keretében biztosított SZÉP kártya juttatás keretösszege személyenként nettó 400.000 Ft/év, mely évente négy alkalommal, negyedévente kerül kifizetésre.
(7) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők havi bruttó 1.000 Ft bankszámla hozzájárulásban részesülnek. A bankszámla-hozzájárulás évente egy alkalommal összevontan (12 havi részletben) kerül kifizetésre.
(8) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésében az anyakönyvvezetői megbízással rendelkező, és anyakönyvvezetői feladatokat ellátó személy részére évente személyenként bruttó 50.000.-Ft ruházati költségtérítés kerül megállapításra, mely célra a fedezetet biztosítani kell.
(9) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal dolgozóinak járó juttatások és támogatások formáit, mértékét, feltételeit a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 152. § (2) bekezdésére figyelemmel a jegyző szabályzatban határozza meg.
(10) Az Önkormányzat által foglalkoztatott közalkalmazottak és munkavállalók részére:
a) a cafeteria juttatás keretében biztosított juttatás éves keretösszege nettó 180.000.-Ft/fő, mely évente négy alkalommal, negyedévente kerül kifizetésre;
b) az előírt munkaruha juttatás éves mértéke bruttó 30.000.-Ft/fő, melynek feltételeit a munkáltató által kiadott munkaruha szabályzat határozza meg.
10. Felhalmozási, felújítási, karbantartási előirányzattal való gazdálkodás
10. § A beruházásra, felújításra jóváhagyott előirányzattal az Önkormányzat gazdálkodik.
11. A társadalmi, önszerveződő közösségek önkormányzati támogatása
11. § (1) A Képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek részére az e célra elkülönített kiadási előirányzatának mértékéig nyújthat pénzbeli támogatást.
(2) A támogatások folyósítása támogatási szerződés alapján történik.
(3) A támogatások folyósításának feltétele az előző költségvetési évben folyósított támogatásokról történő tételes elszámolás képviselő-testület által történő elfogadása, a támogatott nyilatkozata arról, hogy nincs 30 napon túli tartozása az adó-, járulék-, illeték- és vámkötelezettsége tekintetében.
12. Az Önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos egyéb előírások
12. § (1) A készpénzforgalom kímélése érdekében az Önkormányzatnak törekednie kell a kiadások átutalással történő kiegyenlítésére.
(2) Az Önkormányzat készpénzt vehet fel a házipénztárban. Készpénz felvétele az alábbi esetekben történhet:
a) költségvetési szerv ellátmányára,
b) reprezentációs kiadásokra,
c) kis összegű szolgáltatások készpénzben történő teljesítésére,
d) indokolt esetben üzemanyag felvételre,
e) készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzésekre.
13. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodási feladatainak végrehajtását e rendelet és a vonatkozó pénzügyi előírások alapján a Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
(3) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, amelynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért a jegyző a felelős, aki az ellenőrzés végrehajtásáról az éves belső ellenőrzési terv alapján gondoskodik.
13. Záró rendelkezések
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
15. § A rendelet szabályait 2025. január 1-jétől kell alkalmazni.