Balatonederics Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (IV. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

Balatonederics Község Önkormányzatának 2020. évi költségvetéséről szóló 4/2020. (III. 12.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 05. 01

Balatonederics Község Önkormányzatának 2020. évi költségvetéséről szóló 4/2020. (III. 12.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Balatonederics Község Önkormányzat képviselő-testület az önkormányzat a 2020. évi költségvetésének módosításáról szóló rendeletét alkotja meg.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat bevételeit és kiadásait a helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza. A helyi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal gondoskodik. A fentieket a társulásra is alkalmazni kell.

A bevételi előirányzatok és a kiadási előirányzatok módosítása, átcsoportosítása lehet csak az adott költségvetési évben érvényesülő (a továbbiakban: egyszeri) vagy a költségvetési éven túl tartósan érvényesülő (a továbbiakban: tartós).

A költségvetési bevételi előirányzatok - Kormány rendeletében és a 31. § (1) bekezdésében meghatározott kivételekkel - kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.

Az előirányzatok módosítása, átcsoportosítása az államháztartás önkormányzati alrendszerében a következők szerint történik.

A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) A helyi önkormányzat költségvetési rendelete a polgármester számára lehetővé teheti a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást.

(3) A helyi önkormányzati költségvetési szerv bevételi előirányzatai és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetben a helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében módosíthatóak, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatóak.

A képviselő-testület a (2) és (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határ idejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés - a helyi önkormányzatot érintő módon - a 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott támogatások költségvetési kiadási előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

A nemzetiségi önkormányzat, a társulás, a térségi fejlesztési tanács, valamint az általuk irányított költségvetési szervek bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak módosítására, átcsoportosítására az (1)-(4) bekezdést kell alkalmazni, azzal hogy a képviselő-testület hatáskörét a nemzetiségi önkormányzat testülete, közgyűlése, a társulási tanács, illetve a térségi fejlesztési tanács tagjai gyakorolják, polgármesteren a nemzetiségi önkormányzat elnökét, a társulási tanács elnökét, illetve a térségi fejlesztési tanács elnökét kell érteni.

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 21. § (2) bekezdés a) pontja szerint az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást - a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján - nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható.

A rendelet-tervezet várható hatásai a hatásvizsgálatból megismerhetőek, amelyre tekintettel nem javaslom az indokolás közzétételét.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. § (1) bekezdéshez

1. § A képviselő-testület a 2020. évi költségvetésének

a) Bevételi fő összege

aa) eredeti előirányzatát 359.196.044 Ft-ban

ab) 1.számú módosított előirányzatát 534.403.926 Ft-ban

ac) 2.számú módosított előirányzatát 2020.12.31. állapottal 545.190.557 Ft-ban állapítja meg.

b) Kiadási fő összege

ba) eredeti előirányzatát 403.284.078 Ft-ban

bb) 1.számú módosított előirányzatát 534.403.926 Ft-ban

bc) 2.számú módosított előirányzatát 2020.12.31. állapottal 545.190.557 Ft-ban állapítja meg.

állapítja meg.”

A Rendelet 1. § (2) Bekezdéshez:

(2) A Rendelet 7. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

„Az előző évi maradvány eredeti előirányzatát 103.998.843 Ft-ban, az 1.számú módosított előirányzatát 85.668.293 Ft-ban, a 2.számú módosított előirányzat összegét 103.603.326 Ft-ban állapítja meg.”

A Rendelet 1. § (3) bekezdéshez:

(3) A Rendelet 7. § (3) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

7. § (3) „A működési tartalék eredeti előirányzatát 20.926.110 Ft-ban, a működési tartalék módosított 1.számú előirányzatát 20. 094 Ft-ban, a működési tartalék módosított 2.számú előirányzatát 73.828.854 Ft-ban, a felhalmozási célú tartalék összegét 0 Ft-ban állapítja meg.”

A rendelet 2. §, 3. § 4. § és 5. §-hoz: Az önkormányzat 2020. évi költségvetésének változásait, módosításait, kormányzati funkciónkként tartalmazó kimutatást a rendelet mellékletei -összesen húszonöt melléklet- tartalmazza. A módosító rendelet szabályozza, a módosuló mellékleteket.

A rendelet 6. §-hoz:

A záró rendelkezés a rendelet hatályba lépését szabályozza.

Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.

Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a rögzíti, hogy fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie. Mivel az önkormányzat költségvetési rendelete ebbe a kategóriába nem tartozik, a rendeletet a képviselő-testület április 30. napján hatályba kívánja léptetni.