Lesencetomaj Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

a települési támogatásokról és az önkormányzati szociális szolgáltatásokról

Hatályos: 2021. 05. 28

a települési támogatásokról és az önkormányzati szociális szolgáltatásokról

Általános indokolás

Lesencetomaj Község Önkormányzat képviselő-testület a települési támogatásokról és az önkormányzati szociális szolgáltatásokról szóló önkormányzati rendelet alkotásáról.

A hatályos önkormányzati rendelet felülvizsgálatára a Jegyző kezdeményezésére került sor.

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 21. § (2) bekezdés a) pontja szerint az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást - a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján - nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható.

A hatályos rendeletben szabályozott rendelkezések közül néhány jogszabálysértő, ezért törvényességi észrevétel várható, ha nem kerül sor a rendelet javítására, vagy újra alkotására. A képviselő-testület új rendelet alkotásáról döntött.

A rendelet-tervezet várható hatásai a hatásvizsgálatból megismerhetőek, amelyre tekintettel nem javaslom az indokolás közzétételét.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

1. Eljárási rendelkezések

A települési támogatás iránti kérelmet a Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatalhoz (A továbbiakban Hivatal) kell benyújtani, vagy postai küldeményként feladni az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon. Az eljárás megindítása történhet kérelemre, illetve hivatalból. A kérelmet szóban is be lehet nyújtani. A szóban benyújtott kérelmet az ügyintézőnek írásban rögzíteni kell.

A települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek a saját és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól – az erre a célra rendszeresített nyomtatványon meghatározott tartalommal - nyilatkoznia kell. Az igazolható jövedelemmel nem rendelkezőknek büntetőjogi felelősségük tudatában nyilatkozniuk kell jövedelmükről. Az igazolható jövedelemről munkáltatói keresetigazolást, vállalkozó esetében a Nemzeti Adó és Vámigazgatóság által kiállított igazolást kell benyújtani.

A kérelemre és vagyonnyilatkozatra vonatkozó nyomtatvány a Hivatalban, 8318 Lesencetomaj, Kossuth Lajos utca 91., és Lesencetomaj Község Önkormányzatnál (a továbbiakban: Önkormányzat) (8318 Lesencetomaj, Kossuth L. u. 51.) rendelkezésre áll. A kérelem elektronikus formában az Önkormányzat honlapjáról, www.lesencetomaj.hu letölthető.

A pénzbeli és természetbeni ellátásra vonatkozó kérelemhez csatolni kell:

a) ha e rendelet másként nem rendelkezik, a támogatást kérő és a vele egy családban élők jövedelméről szóló igazolást,

b) a rendkívüli települési támogatás igénylése esetén az egy családban, a települési lakhatási támogatás igénylése esetén az egy háztartásban élők vagyoni helyzetéről szóló nyilatkozatot,

c) betegség, fogyatékosság, súlyos mozgáskorlátozottság vagy várandósság esetén orvosi igazolást,

d) a gyermek és családja kapcsolattartásához a gyámhivatali határozatot,

e) elemi kár esetén a káresemény időpontjának megjelölésével a káresemény leírását, az okozott kár bemutatását,

f) települési lakhatási támogatás esetén a közüzemi szolgáltatók által kibocsátott számlák másolatát,

g) a települési lakhatási támogatás iránti kérelem esetén a rendszeres jövedelemmel nem rendelkező aktív korú személynek álláskeresőként való nyilvántartásba vételéről szóló igazolást,

h) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás esetén a temetési költségek igazolására a kérelmező nevére a temetési szolgáltatást végző által kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,

i) születési támogatáshoz a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát,

j) az iskolakezdési támogatás igénylése esetén a 16. életévet betöltött diák tanulói, hallgatói jogviszony-igazolását.

Az ellátások igénylése esetén a kérelmező köteles az elbíráláshoz szükséges adatokat az eljáró szerv rendelkezésére bocsátani, melynek valódisága környezettanulmány elkészítésével ellenőrizhető.

A 2. §-hoz

Az ellátások folyósítása lakossági folyószámlára utalással, közüzemi szolgáltatóhoz való utalással vagy pénztári kifizetéssel történik.

A települési lakhatási és a települési ápolási támogatás utólag, minden hónap 5-éig, a rendkívüli települési támogatást a megállapítását követő 15 napon belül kell folyósítani.

Rendkívüli települési támogatás hivatalból megállapítását kezdeményezheti különösen az „Együtt Egymásért” Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat, a Lesencetomaji Mesevár Óvoda vezetője, a Lesence Völgye Általános Iskola intézmény vezetője, a Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője, valamint a Polgármester.

A 3. §-hoz

Az ellátások folyósítása lakossági folyószámlára utalással, közüzemi szolgáltatóhoz való utalással vagy pénztári kifizetéssel történik.

A települési lakhatási és a települési ápolási támogatás utólag, minden hónap 5-éig, a rendkívüli települési támogatást a megállapítását követő 15 napon belül kell folyósítani.

Rendkívüli települési támogatás hivatalból megállapítását kezdeményezheti különösen az „Együtt Egymásért” Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat, a Lesencetomaji Mesevár Óvoda vezetője, a Lesence Völgye Általános Iskola intézmény vezetője, a Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője, valamint a Polgármester.

A 4. §-hoz

A települési támogatásban részesülő a jogosultságát megalapozó tények változásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.

Ha e rendelet másképp nem rendelkezik a rendszeres települési ellátás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától számított, legfeljebb 12 hónapra állapítható meg. Ismételt kérelem a támogatás folyósításának utolsó hónapját megelőző 30 napon belül is benyújtható. A támogatás ez esetben a lejáratát követő hónap első napjától állapítható meg.

Az 5. §-hoz

A Képviselő-testület a rendkívüli települési támogatás, a lakhatási támogatás és az ápolási támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatásköröket a polgármesterre ruházza át.

A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 7. §-ában meghatározott feladatot a Polgármester látja el.

A 6. §-hoz

A települési támogatás keretein belül adható ellátási formák:

a) rendkívüli települési támogatás,

b) lakhatási támogatás,

c) ápolási támogatás,

d) iskoláztatási (óvodáztatási) támogatás.

A 7. §-hoz

Rendkívüli települési támogatást kell megállapítani annak a kérelmezőnek, aki időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, feltéve, hogy a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a (6) (7) (8) bekezdésben foglalt kivétellel az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át, egyedül élő esetén annak 400 %-át nem haladja meg.

Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a gondozottnak, akinek a házi segítségnyújtás keretében megállapított szociális segítés vagy személyi gondozás térítési díj megfizetése létfenntartását veszélyezteti.

A létfenntartását veszélyezteti a gondozási díj megfizetése annak a gondozottnak, akinek a személyi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 350%-át. Rendkívüli települési támogatást ezen a címen a fizetendő térítési díj 50%-ával megegyezően kell megállapítani.

Az (3) bekezdésben megállapított települési támogatást a támogatott nevére kiállított számla alapján az intézmény részére kell folyósítani.

A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmezőnek olyan többletkiadása keletkezik, amely létfenntartását veszélyezteti, melyek különösen a

a) tartós és súlyos betegséghez,

b) halálesethez,

c) elemi kár elhárításához,

d) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,

e) bölcsődei, óvodai ellátáshoz, iskoláztatáshoz,

f) a gyermek fogadásának előkészítéséhez,

g) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz,

h) nevelésbe vett gyermek családba való visszakerüléséhez,

i) a gyermek hátrányos helyzete miatt felmerülő szükség helyzet megszüntetéséhez,

j) az alapvető létfenntartást veszélyeztető helyzet megszüntetéséhez

kapcsolódó kiadások.

Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként rendkívüli települési támogatásban részesíthető az a kérelmező (bejelentett lakóhelyétől függetlenül):

a) aki halálesete időpontjában Lesencetomaj községben lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező elhunyt eltemettetéséről gondoskodik, vagy

b) aki volt lesencetomaji lakos eltemettetéséről gondoskodik, aki idős kor, egészségügyi állapota miatt gyógykezelés, ápolás céljából kényszerült lakóhelye megváltoztatására, feltéve, hogy a temetés Lesencetomaj községben történik és

a kérelmező családjában az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét nem haladja meg.

Gyermek fogadásának előkészítéséhez támogatás állapítható meg annak a kérelmezőnek, akinek gyermeke születik, a gyermek születésétől számított 60 napon belül, a születést igazoló születési anyakönyvi kivonat bemutatása mellett, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a kérelem benyújtását megelőző a hónapban a mindenkori öregségi nyugdíj tízszeresét nem haladja meg.

Bölcsődei és óvodai ellátáshoz, iskoláztatáshoz rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a kérelmezőnek, aki, vagy akinek gyermeke bölcsődei, óvodai ellátásban, nevelésben részesül, általános iskolában tanul, vagy első szakképesítésének, diplomájának megszerzés céljából középiskola vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatos hallgatója. Támogatásban részesíthető az a személy, akinek a családjában az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét nem haladja meg.

A támogatás összegéről a képviselő-testület külön rendeletben dönt.

A kérelmeket 16. életévét be nem töltött gyermekek esetében évente augusztus 01-től, a 16. életévüket betöltött tanulók, hallgatók esetében szeptember 01-től lehet benyújtani, október 15. napjáig. A határidő elmulasztása jogvesztő.

A 8. §-hoz

(1) A települési támogatás összege nem lehet több esetenként – a 7. § (3), (6) (7) bekezdésben meghatározott kivételekkel - az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegénél.

(2) Nem állapítható meg települési támogatás – a 7. § (3), (6) és (7) bekezdésben meghatározott kivételekkel - ha a kérelem benyújtásának időpontjában a család az Szt-ben meghatározott vagyonnal rendelkezik.

(3) Rendkívüli települési támogatási kérelmet a rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványon kell benyújtani.

A 9. §-hoz

(1) Egyszeri rendkívüli települési lakhatási támogatás állapítható meg annak a kérelmezőnek, aki

a) lakóházára felvett hiteltartozása miatt létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került,

b) hiteltartozása miatt ellene indított végrehajtási eljárás az általa lakott lakóházat terheli és

c) a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladj a meg az öregségi nyugdíj mindenkor legkisebb összegének 400 %-át és vagyonnal a család egyik tagja sem rendelkezik.

d) az a) pont esetében megállapított támogatást a hitelt nyújtó pénzintézet részére kell átutalni, a hitel összegének csökkentésére, maximum, a (2) bekezdésben megállapított mértékben, de legfeljebb a tartozás mértékével megegyező összegben,

e) a b) pont esetében megállapított támogatást a végrehajtást kérő szervezet, közüzemi szolgáltató, jogi személy részére kell átutalni, a tartozás összegének csökkentésére, maximum, a (2) bekezdésben megállapított mértékben, de legfeljebb a tartozás mértékével megegyező összegben.

(2) A támogatás összege legfeljebb 150.000 Ft. A támogatás kamatmentes vissza nem térítendő és visszatérítendő, ill. a kettő kombinációját alkalmazó formában is megállapítható. A visszatérítendő támogatás maximális futamideje 30 hónap.

A 10. §-hoz

1) Egyszeri rendkívüli települési lakhatási támogatás állapítható meg annak a kérelmezőnek, aki

a) lakóházára felvett hiteltartozása miatt létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került,

b) hiteltartozása miatt ellene indított végrehajtási eljárás az általa lakott lakóházat terheli és

c) a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladj a meg az öregségi nyugdíj mindenkor legkisebb összegének 400 %-át és vagyonnal a család egyik tagja sem rendelkezik.

d) az a) pont esetében megállapított támogatást a hitelt nyújtó pénzintézet részére kell átutalni, a hitel összegének csökkentésére, maximum, a (2) bekezdésben megállapított mértékben, de legfeljebb a tartozás mértékével megegyező összegben,

e) a b) pont esetében megállapított támogatást a végrehajtást kérő szervezet, közüzemi szolgáltató, jogi személy részére kell átutalni, a tartozás összegének csökkentésére, maximum, a (2) bekezdésben megállapított mértékben, de legfeljebb a tartozás mértékével megegyező összegben.

(2) A támogatás összege legfeljebb 150.000 Ft. A támogatás kamatmentes vissza nem térítendő és visszatérítendő, ill. a kettő kombinációját alkalmazó formában is megállapítható. A visszatérítendő támogatás maximális futamideje 30 hónap.

A 11. §-hoz

Az önkormányzat természetbeni juttatásként szociális tűzifát biztosíthat annak a személynek, aki

a) aktív korúak ellátására jogosult,

b) időskorúak ellátására jogosult

c) lakhatási kiadásokhoz nyújtott települési támogatásra jogosult,

d) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,

e) hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család,

f) 3 vagy annál több gyermeket nevel,

g) ápolási díjra jogosult,

h) tartósan beteg hozzátartozó ápolásához nyújtott támogatásban részesül,

i) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 400 %-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj összegének 500 %-át.

A támogatás mértéke háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa.

A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától. Amennyiben egy ingatlanról több kérelem érkezik, az elbírálás a kérelem beérkezésének sorrendjében történik.

Szociális célú tüzelőanyag juttatás tekintetében elsősorban szociálisan rászoruló személy az, akit külön jogszabály annak minősít.

A 12. §-hoz

Települési lakhatási támogatás nyújtható a szociálisan rászoruló egy háztartásban élők által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez való hozzájárulásként különösen a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, illetve a tüzelőanyag költségeihez.

Települési lakhatási támogatást természetben kell nyújtani annak a kérelmezőnek a részére, ahol előfizetős mérőóra került felszerelésre, a közüzemi szolgáltatókhoz való utalással.

Települési lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az:

a) öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át,

b) egyedül élő esetében, továbbá, ha a háztartásban tartósan beteg gyermeket nevelnek a 400 %-át és a család nem rendelkezik vagyonnal.

A lakhatási kiadásokhoz nyújtott támogatás iránti kérelem a rendelet 2. melléklete szerinti nyomtatványon nyújtható be.

A lakhatási kiadásokhoz nyújtott támogatás összege, ha háztartásban élők egy főre jutó jövedelmének összege

a) az öregségi nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg: 8.000 Ft/hó

b) az öregségi nyugdíjminimum 250 %-át nem haladja meg: 6.000 Ft/hó

c) az öregségi nyugdíjminimum 300 %-át nem haladja meg: 4.000 Ft/hó.

A települési lakhatási kiadásokhoz nyújtott támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és családok számától.

Nem állapítható meg a települési támogatás a kérelmezőnek, ha a lakás hasznosításából jövedelme származik.

A 13. §-hoz

Tartósan beteg hozzátartozó ápolásához települési ápolási támogatás állapítható meg annak a Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pont szerinti hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150%-át.

Tartósan beteg az a személy, aki előreláthatólag három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel és e tényt a háziorvos vagy szakorvos igazolja. Az igazolást e rendelet 3. melléklete szerinti kérelemhez kell csatolni.

Nem jogosult települési ápolási támogatásra a hozzátartozó, ha

a) keresőtevékenységet folytat és munkaideje - az otthon történő munkavégzés kivételével - a napi 4 órát meghaladja,

b) szakiskola, középiskola, illetve felsőoktatási intézmény nappali tagozatos tanulója, hallgatója,

c) az ápolt személy egy hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos intézményi ellátásban részesül

A települési ápolási támogatás összege a Szt. 45. § (7) bekezdésében meghatározott alapösszeg 80 %-a.

A 14. §-hoz

Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha több egymást követő napon nem gondoskodik az ápolt környezetének takarításáról, tisztántartásáról.

a) Nem nyújt segítséget a tisztálkodási, öltözködési, illemhely használati igények kielégítésében.

b) Nem gondoskodik a tiszta ruhanemű biztosításáról.

c) Nem gondoskodik az ápolt étkezésének biztosításáról.

Az (1) bekezdésben foglalt kötelezettség teljesítésének ellenőrzésére eseti megbízás alapján az önkormányzati társulás keretében fenntartott „Együtt Egymásért” Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat, mint házi segítségnyújtást biztosító intézmény vezetője vagy családsegítő munkakört betöltő dolgozója jogosult.

Az ápolási támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha

a) az ápolt, vagy az ápolást végző kéri,

1. az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé,

2. az ápolást végző személy az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségét nem teljesíti,

3. az ápolt személy meghal,

4. az ápolást végző vagy az ápolt személy tartózkodási joga megszűnt vagy tartózkodási jogának gyakorlásával felhagyott.

Az ellátás a megszüntetés hónapjának utolsó napjáig jár.

A 15. §-hoz

A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokat – a falugondoki szolgálat kivételével - az Önkormányzat társulás keretében fenntartott intézmény útján biztosítja.

1.

1. A Társulás neve: „Lesencéktől a Balatonig” Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltató Társulás, székhelye: 8319 Lesenceistvánd, Kossuth u 145.

1.

1. A fenntartott intézmény neve: „Együtt Egymásért” Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat (a továbbiakban: Intézmény), székhelye: 8318 Lesencetomaj, Kossuth Lajos utca 91.

A 16. §-hoz

Az Önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásként

a) az étkezést,

b) a házi segítségnyújtást, - szociális segítés, - személyi gondozás,

c) családsegítést,

biztosítja az illetékességi területén.

A 17. §-hoz

A Rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a települési támogatásokról és az önkormányzati szociális szolgáltatásokról szóló 5/2017. (IV. 5.) önkormányzati rendelet.

A 18. §-hoz

Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

A záró rendelkezés a rendelet hatályba lépését szabályozza.