Bakonyjákó Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2013. (VII. 1.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 04. 21- 2016. 02. 29Bakonyjákó Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2013.(VII.1.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-04-21-tól 2016-02-29-ig
Bakonyjákó Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőt rendeli el:
1. Alapvető rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bakonyjákó Község Önkormányzata
(a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 8581 Bakonyjákó, Rákóczi tér 9.
(3) Az önkormányzat jelképei a címer és a zászló, melyet az 1. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat hivatala: Adászteveli Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)
Székhelye: 8561 Adásztevel, Árpád u. 22.
2. § (1) A képviselő-testület létszáma: 5 fő
(2) A képviselők névjegyzékét a 2. melléklet tartalmazza.
2. A képviselő-testület feladat-és hatásköre
3. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását az önkormányzat és szervei biztosítják.
(2) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait a 3. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat alkalmazott kormányzati funkcióit a 4. melléklet tartalmazza.
4. § (1) A Képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadók.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója a soron követke-
ző ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(3) A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását az 5. melléklet tartalmaz-
za.
3. A Képviselő-testület ülése
5. § (1) A Képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(2) A Képviselő-testület határozatképességére a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(3) Ha a képviselő-testületi ülést határozatképtelenség esetén elnapolják, az ülést a polgármester 8 napon belül újra összehívja.
(4) A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére a döntésből való kizárására a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(5) Amennyiben a képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a Képviselő-testület a tiszteletdíját 1 hónap időtartamra
5 %-al csökkenti.
4. A képviselő-testületi ülés összehívása
6. § (1) A Képviselő-testület összehívására és vezetésére a Mötv. rendelkezései az irányadók.
A polgármestert - akadályoztatása esetén - az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat- és hatáskörében az alpolgármester helyettesíti.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat- és hatásköröket az Ügyrendi Bizottság Elnöke látja el.
7. § (1) A képviselő-testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket az ülés napját megelőző legalább 5 nappal előbb ki kell kézbesíteni.
(2) A meghívót a polgármester írja alá.
(3) A képviselő-testületi meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét, idejét, az ülés jellegét,
b) a javasolt napirendi pontokat,
c) a napirendek előterjesztőit,
d) az indokot, amennyiben a képviselő-testület ülését a Mötv.-ben meghatározott indítvány alapján kötelező összehívni.
(4) Az ülés meghívóját ki kell függeszteni az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján, valamint közzé kell tenni a település honlapján. Az önkormányzati hivatalban az állampolgárok részére – a zárt ülési előterjesztések kivételével- az előterjesztésekbe való betekintést biztosítani kell. Az előterjesztéseket a település honlapján közzé kell tenni.
8. § (1) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze.
(2) A rendkívüli ülésre szóló meghívót – amennyiben a rendkívüli ülés összehívását a polgármester kezdeményezi – az ülés időpontját megelőzően legalább 1 nappal korábban meg kell küldeni a képviselőknek a tárgyalásra kerülő előterjesztésekkel együtt. Nem kell kiküldeni az előterjesztést, ha a meghívó megküldésének időpontjáig az előterjesztést a rendeletben és más jogszabályokban meghatározottaknak, továbbá a szakmai szabályoknak megfelelően nem lehetett előkészíteni.
(3) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben, így különösen, ha az állampolgárok életét, testi épségét, vagyonát, az önkormányzat vagyonát közvetlen veszély fenyegeti, Képviselő-testület – a sürgősség okának közlésével - legkésőbb az ülés megkezdésének időpontját megelőző 6 órával is összehívható. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető.
5. Az előterjesztések
9. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések:
a) rendelet-tervezet,
b) döntés tervezet határozati javaslattal,
c) beszámoló határozati javaslattal,
d) tájékoztató.
(2) A rendelet-tervezet és a döntés tervezet benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, az önkormányzat bizottsága, a jegyző, a hivatal dolgozója, az intézményvezető jogosult.
(3) A beszámoló és tájékoztató előterjesztésére az érintett szerv vezetője és a (2) bekezdésben meghatározott személyek jogosultak.
10. § Határozati javaslat benyújtása esetén az előterjesztés a következőket tartalmazza:
a) a témakor tárgyilagos elemzését,
b) a javasolt döntés indokait, mindazon körülményeket, amelyek indokolják a meghozandó döntést.
c) a döntési javaslatot, esetleges alternatív döntési javaslatot,
d) a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megnevezését,
e) konkrét végrehajtási határidőt.
6. Az indítványok
11. § (1) Az előterjesztésben megfogalmazott döntési javaslatot érintően annak módosítását, vagy kiegészítését (továbbiakban együtt: módosító indítvány) kezdeményezheti a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottság, a jegyző és az előterjesztő.
(2) Az önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos módosító indítványt a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap legkésőbb 12,00 óráig lehet írásban, indokolással ellátva, benyújtani a jegyzőnek.
(3) A jegyző a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap 16,00 óráig megküldi a rendeletalkotáshoz benyújtott módosító indítványt a képviselőknek. A jegyző a testületi ülésig a módosító indítványról kialakítja jogi álláspontját.
(4) Ha a döntés tárgyköre képviselő-testületi határozathozatalt igényel, módosító indítványt az (1) bekezdésben meghatározott személyek a napirend képviselő-testületi vitájának lezárásáig fogalmazhatnak meg.
(5) Kapcsolódó módosító indítványt és a határozati javaslatra vonatkozó módosító indítványt szóban kell megfogalmazni és előterjeszteni a képviselő-testületi ülésen.
12. § (1) A Képviselő-testület elé indítványt nyújthat be a képviselő és a bizottság. Az indítványt indokolással együtt írásban kell a polgármesterhez benyújtani legalább 15 nappal az ülés előtt.
(2) Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával egyetért, a soron következő képviselő-testületi ülésre, az előterjesztés előkészítésére felkéri a jegyzőt.
(3) Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával nem ért egyet, ismerteti a Képviselő-testülettel az indítvány benyújtásának tényét és annak tartalmát. A polgármester tájékoztatása alapján a Képviselő-testület dönt arról, hogy kívánja-e az indítványozott kérdést megtárgyalni. A Képviselő-testület igenlő döntése esetén a jegyző köteles gondoskodni az indítvány tartalmának megfelelő előterjesztés – Képviselő-testület által meghatározott időpontra történő –előkészítéséről.
7. A képviselő-testületi ülés vezetése
13. § (1) A polgármester feladata a képviselő-testület vezetésével kapcsolatosan:
a) megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét,
b) megnyitja az ülést,
c) a testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet a benyújtott interpellációról, kérdésről és a napirend előtti felszólalási szándékról,
d) ismerteti az általa támogatott és nem támogatott indítványt,
e) előterjeszti a napirendi javaslatot,
f) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot és kihirdeti a határozatot,
g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét.
(2) A polgármester az ülés vezetése során jogosult:
a) a szó megadására, megtagadására,
b) felszólítani a hozzászólót, hogy térjen a tárgyra,
c) a szó megvonására,
d) figyelmeztetni a hozzászólót az üléshez nem illő, másokat sértő kijelentésektől való tartózkodásra
e) annak a személynek a rendreutasítására, aki a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít
f) vitában a hozzászólások időtartamának korlátozására,
g) az ülés félbeszakítására,
h) tárgyalási szünet elrendelésére,
i) napirendi pontok összevont tárgyalására vonatkozó javaslattételre,
j) a vita lezárásának kezdeményezésére,
k) napirendi pontok felcserélésére.
8. A képviselő-testületi ülés rendje
14. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester ismételt felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben újra nem szólalhat fel.
(2) Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgár a tárgyalt napirendekhez hozzászólhat, véleményt nyilváníthat 2 percben. Hozzászólásra kézfeltartással jelentkezik. A továbbiakban a polgármester dönti el, hogy egy személy részére hány alkalommal ad szót, illetve mikor zárja le az állampolgári hozzászólásokat.
9. A napirendi pont tárgyalásának elnapolása
15. § A polgármester, vagy képviselő javasolhatja a Képviselő-testület döntése előtt a napirendi pont újratárgyalását, elnapolását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz és megállapítja a napirendi pont tárgyalásának időpontját.
16. § (1) A tanácskozás rendje:
a) a Képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján, napirend előtt dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról,
b) a polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet,
c) a napirendi javaslatot a Képviselő-testület számozás nélküli határozattal fogadja el.
10. A napirendhez kapcsolódó felszólalás
17. § (1) A napirend előterjesztőjéhez a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó rövid, tárgyszerű választ ad.
(2) A napirend tárgyalása során a hozzászólók sorrendjét - figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét- a polgármester határozza meg.
(3) A polgármester és a napirendi pont előterjesztője több alkalommal is hozzászólhat, az előterjesztőt megilleti a zárszó joga is.
(4) A napirendi pont vitája során a képviselő általában egy alkalommal kap szót. Ismételt hozzászólásra, legfeljebb 2 perces időtartamra, a polgármester adhat engedélyt. Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, a képviselő a Képviselő-testülettől kérheti a hozzászólás engedélyezését. A Képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.
18. § Az érdemi vita során:
a) a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kifejtik a napirenddel kapcsolatos észrevételeiket és a döntéstervezettel kapcsolatos javaslataikat,
b) a polgármester a megjelent állampolgároknak és közösségek képviselőinek hozzászólást engedélyezhet, annak időtartamát korlátozhatja,
c) a szavazás előtt a polgármester a jegyzőnek szót ad, ha a jegyzőnek a döntési javaslat, módosító indítvány, törvényességével kapcsolatban észrevétele van,
d) a polgármester először az írásban benyújtott és a vitában elhangzott módosító indítványokat külön-külön, majd a Képviselő-testület által elfogadott módosításokkal egybefoglalt döntési javaslatot teszi fel szavazásra,
e) a képviselők igen, vagy nem szavazattal vesznek részt a szavazásban, illetve tartózkodnak a szavazástól,
f) a szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot.
11. Kérdés, interpelláció
19. § (1) A képviselők a képviselő-testületi ülésen – az önkormányzat feladat-és hatáskörében – a polgármesterhez, alpolgármesterhez a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez felvilágosítás kérése céljából kérdést intézhetnek, valamint magyarázat kérése céljából interpellációt terjeszthetnek elő, amelyre a Képviselő-testület ülésén a kérdezett személyesen köteles érdemi választ adni.
(2) Az interpelláló illetve a kérdező a válasz megadásakor nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e.
(3) Ha az interpelláló, kérdező a választ nem fogadja el, a kérdésben a Képviselő-testület határoz.
(4) A kérdést és az interpellációt írásban, a polgármesternél lehet előterjeszteni a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 4 nappal.
12. A képviselő-testület döntése
20. § A Képviselő-testület a vita lezárását követően rendeletet alkot, vagy határozatot hoz. (a továbbiakban: döntés)
21. § (1) A határozat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá az önkormányzat nevének megjelölésével hozza a (2) bekezdésben foglaltak kivételével.
(2) A Képviselő-testület a jegyzőkönyvben történő rögzítéssel, szám nélküli határozattal dönt:
a) napirend elfogadásáról,
b) a lejárt határidejű határozatok végrehatásáról, átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló beszámoló elfogadásáról,
c) kérdés, interpelláció elfogadásáról,
d) indítványokról (módosító, kiegészítő),
e) polgármesteri tájékoztatóról.
(3) Minősített többséggel kell meghozni a döntést azokban az esetekben, amikor a Mötv. arról rendelkezik, továbbá a (4) bekezdésben meghatározott esetekben. A minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(4) A Képviselő-testület minősített szavazattal dönt:
a) kitüntetések, elismerő címek adományozásáról,
b) közterület elnevezéséről,
c) településfejlesztési eszközök és településszerkezeti terv jóváhagyásáról.
13. A szavazás módja
22. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A Képviselő-testület név szerint szavaz a képviselők egynegyedének indítványára.
Az indítványról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(4) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben olvassa fel a képviselők névsorát. A képviselők „igen” „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak. A jegyző a szavazatot a név mellett feltünteti, majd a névsort átadja a polgármesternek, aki megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti azt.
23. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.
(2) A titkos szavazást a polgármester, vagy bármelyik képviselő javasolhatja. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének szavazata szükséges.
(3) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.
(4) A titkos szavazás szavazólapon, urna alkalmazásával történik. A szavazólapon fel kell tüntetni a szavazás napját és tárgyát.
(5) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját,
b) kezdetét és végét,
c) az Ügyrendi Bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
d) a szavazás során felmerült körülményeket,
e) a szavazás eredményét.
14. Az önkormányzati rendeletalkotás
24. § (1) Az önkormányzat által még nem szabályozott tárgykörben a 9. § (2) bekezdésében meghatározottakon kívül rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) nemzetiségi önkormányzat,
b) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(2) A kezdeményezést írásban – a rendeletalkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével –, a polgármesternél kell benyújtani.
(3) A polgármester a kezdeményezéssel kapcsolatos döntési javaslatát a jegyző véleményének kikérése után – a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül, vagy a legközelebbi képviselő-testületi ülésen terjeszti a testület elé. A rendeletalkotás szükségességéről a Képviselő-testület dönt.
25. § (1) A rendelet-tervezet előkészítése során meg kell vizsgálni:
a) a törvény felhatalmazása alapján készülő rendelet-tervezet esetén:
aa) a szabályozási javaslat összhangban van-e a felhatalmazást adó törvénnyel, az önkormányzati rendeletnél magasabb szintű jogszabályokkal,
ab) rendeletalkotási kötelezettség esetén a szabályozási javaslat kiterjed-e valamennyi a törvényben megjelölt szabályozandó kérdéskörre,
ac) a szabályozás nem terjeszkedik-e túl a törvény szerinti felhatalmazás keretein.
b) feladatkörében törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyokkal kapcsolatos rendelet alkotás esetén: a szabályozási javaslat nem ellentétes –e bármely magasabb szintű jogszabály rendelkezéseivel.
(2) A rendelet-tervezet előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(4) Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, és fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben a kihirdetés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal), továbbá a rendelet megjelölését és címét kell feltüntetni.
Az önkormányzati rendelet jelzése:
Bakonyjákó Község Önkormányzat Képviselő-testületének …/20..(..hó…nap) önkormányzati rendelete
26. § (1) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(2) Az önkormányzati rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetése a következő: az önkormányzati rendelet számának, tárgyának és teljes szövegének a Hivatal kirendeltsége (8581 Bakonyjákó, Rákóczi tér 9.) hirdetőtáblájára történő kifüggesztése és a kifüggesztés helyének hangos-híradón való közlése.
15. A jegyzőkönyv
27. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Az ülésről szószerinti jegyzőkönyv nem készül, de a képviselő írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, valamint hozzászólását, véleményét kérésére szó szerint kell rögzíteni a jegyzőkönyvben.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza a Mötv.-ben meghatározottakon kívül:
a) a Képviselő-testület ülésének jellegét, kezdetét és végét,
b) az elfogadott napirendi pontok előterjesztőit,
c) szükség esetén a polgármester intézkedéseit.
(3) A jegyzőkönyvet két példányban kell elkészíteni.
(4) A jegyzőkönyv első példányához mellékelni kell:
a) a tárgyalt előterjesztéseket, indítványokat, interpellációkat, kérdéseket,
b) a titkos szavazás jegyzőkönyvének 1 példányát,
c) a megalkotott rendeleteket, az elfogadott határozatok mellékleteit,
d) a képviselő kérésére, az írásban benyújtott felszólalását,
e) név szerinti szavazás névsorát.
16. A települési képviselő
28. § (1) A települési képviselőnek a Képviselő-testület munkájában való részvételére, jogaira és kötelezettségeire a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadók. A képviselő a képviselő-testületi ülésről való távolmaradását az ülés előtt a polgármesternél köteles bejelenteni.
(2) A települési képviselő a Képviselő-testület képviseletével, vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő költségeinek megtérítésére a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló törvény rendelkezései az irányadók.
(3) A települési képviselő vagyonnyilatkozatát az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván,valamint az Ügyrendi Bizottság folytatja le a képviselő és a polgármester, valamint az alpolgármester összeférhetetlenségének kivizsgálásával és vagyonnyilatkozatának ellenőrzésével kapcsolatos eljárást.
17. A képviselő-testület bizottságai
29. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre:
Ügyrendi Bizottságot 3 fővel
(2) A bizottság belső működési szabályait ügyrendben határozza meg.
(3) A bizottsági tagok névjegyzékét az 6. melléklet tartalmazza.
30. § (1) A Képviselő-testület esetenkénti feladatokra - általa meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására - ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentéseknek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
31. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze. A bizottság ülésének összehívására a Képviselő-testület ülésének összehívására vonatkozó szabályok értelemszerűen alkalmazandók azzal, hogy az ülésre szóló meghívót az ülés napját megelőzően legalább 3 nappal előbb kell megküldeni.
(2) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:
a) a Képviselő-testület határozatára,
b) a polgármester indítványára,
c) a bizottsági tagok 1/3-ának javaslatára.
(3) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, a képviselőket és a jegyzőt.
(4) Az ülés meghívóját - az ülés összehívásával egyidejűleg - ki kell függeszteni az önkormányzat hirdetőtábláján, továbbá meg kell jelentetni az önkormányzat honlapján.
32. § (1) A bizottság üléseit a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a korelnök bizottsági tag vezeti.
(2) Az ülés elnöke a határozatképesség megállapítása után nyitja meg a bizottság ülését.
(3) A bizottság ülésére szóló meghívón szereplő napirendi javaslatokon túl, a bizottság tagjai más napirendek tárgyalását is kezdeményezhetik. A napirendek elfogadásáról a bizottság szám nélküli határozattal dönt.
(4) Az ülés elnöke minden napirend felett vitát nyit, majd összefoglalja és szavazásra bocsátja a tagok javaslatait. A vitában a meghívottaknak tanácskozási joga van.
(5) Az ülés elnökének a feladata a tanácskozás rendjének biztosítása, a szó megadása, vagy megvonása.
(6) Aki a bizottsági ülés rendjét megzavarja, azt az ülés elnöke rendreutasíthatja.
33. § (1) A bizottság határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá a bizottság nevének megjelölésével hozza.
(2) A bizottságok üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv készítésére a képviselő-testületi jegyzőkönyv készítésére vonatkozó szabályok az irányadók.
34. § Az Ügyrendi Bizottság feladatai:
a) Kivizsgálja az önkormányzati képviselő, polgármester összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést,
b) ellátja a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatának kezelését, szükség esetén vizsgálatát, az összeférhetetlenségi ügyeket, ügyrendi kérdések megvitatását.
c) gondoskodik a vagyonnyilatkozatok őrzéséről,
d) közreműködik a titkos szavazások lebonyolításánál,
e) javaslatot tesz a polgármester illetménye nagyságának meghatározására.
18. Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
35. § (1) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást az Ügyrendi Bizottságnál bárki kezdeményezheti.
(2) Az eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, az Ügyrendi Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 napon elül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, az Ügyrendi Bizottság Elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.
(3) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást (adatot) tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállás nélküli – ismételt kezdeményezést az Ügyrendi Bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
(4) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a vagyonnyilatkozatot ellenőrző bizottság felhívására a képviselő, polgármester köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell.
(5) Az eljárás eredményéről az ellenőrző bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a Képviselő-testületet.
19. A közös önkormányzati hivatal
36. § (1) Adásztevel, Bakonyjákó, Homokbödöge és Németbánya Községek Önkormányzatai az Mötv-ben foglaltak alapján, az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester, vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladataik ellátására – 2013. január 1. napjától kezdődően közös önkormányzati hivatalt hoztak létre és tartanak fenn.
(2) A Hivatal tevékenysége a Képviselő-testület, annak bizottságai munkája eredményességének elősegítésére irányul, ellátja a jogszabályokban meghatározott feladatokat, valamint - szervező, végrehajtó, szolgáltató tevékenységet folytat.
(3) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, ügyfélfogadási rendjét, valamint a feladat- és hatáskörét a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
20. A polgármester, alpolgármester
37. § (1) A polgármester feladatát főállásban látja el.
(2) A polgármester munkaideje: heti 40 óra
(3) A polgármester ügyfélfogadási ideje: munkanapokon 8.00 – 16.00 óráig.
38. § (1) A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatainak hatásköreinek ellátására a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A polgármesternek a Hivatallal kapcsolatos irányítási jogkörére vonatkozóan a Mötv. rendelkezései az irányadók.
39. (1) Alpolgármester hiányában a polgármester a lemondását a Képviselő-testület összehívására, vezetésére kijelölt Ügyrendi Bizottság Elnökének adja át, részére juttatja el.
(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, ezek hiányában az Ügyrendi Bizottság Elnökének adja át.
40. § (1) Az alpolgármester választására a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezései az irányadók.
(2) A Képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(3) A polgármestert távollétében, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármester
helyettesíti.
(4) Az alpolgármester egyéb esetben a polgármester irányításával látja el feladatait.
21. A jegyző
41. § (1) A jegyző a Hivatal vezetője, aki szakmailag felelős a Hivatal működéséért.
(2) A jegyző kinevezésére a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(3) A jegyzőt távollétében a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában megjelölt személy helyettesíti. A jegyzői tisztség 30 napot meghaladó betöltetlensége, illetve a jegyző 30 napot meghaladó akadályoztatása esetén a képesítési előírásoknak megfelelő jegyző kinevezéséről kell gondoskodni.
(4) A jegyző:
a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben,
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a Hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében
c) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
d) tanácskozási joggal vesz részt a Képviselő-testület, a Képviselő-testület bizottságának ülésén
e) jelzi a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület szervének, és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő,
f) évente beszámol a Képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről,
g) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
h) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,
i) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben,
j) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
k) ellátja a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatokat.
22. Az önkormányzat társulásai
42. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében, a Mötv.-ben meghatározottak figyelembe vételével, társulásokban vehet részt.
(2) Az önkormányzat – hatályos társulási megállapodás alapján, az abban foglalt feladatok ellátása céljából
a) a Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Intézménye,
b) az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulás és
c) Adásztevel, Bakonyjákó, Homokbödöge és Németbánya Óvodafenntartó Társulás tagja.
23. A nemzetiségi önkormányzat
43. § (1) Az önkormányzat Bakonyjákó Német Nemzetiségi Önkormányzat (a továbbiakban: BNNÖ) működéséhez a Ba-
konyjákó Rákóczi tér 9. szám alatti hivatali épületében biztosít iroda helyiséget.
a) Az iroda helyiség használatát az önkormányzat ingyenesen biztosítja, a helyiség infrastruktúrájához
kapcsolódó rezsiköltséget és a fenntartási költséget az önkormányzat viseli.
b) A BNNÖ a helyiséget fogadóóra és egyéb adminisztrációs teendői ellátására veheti igénybe, heti két
alkalommal kedden 16-18 óráig, csütörtökön 8-10 óráig. A helyiség technikai eszközökkel felszerelt,
így a számítógép, nyomtató, fénymásoló, papír, internet hozzáférés rendelkezésre áll.
(2) Az önkormányzat a BNNÖ számára az önkormányzat tanácstermét biztosítja a képviselő-testületi ülések/
közmeghallgatás lebonyolítására. A BNNÖ a helyiség használatára előzetesen egyeztetett időpontban, in-
gyenesen jogosult.
(3) Az önkormányzat a BNNÖ működéséhez a személyi feltételeket a Hivatal köztisztviselői közreműködésé-
vel biztosítja, az alábbiak szerint:
a) A jegyző személyesen vesz részt a BNNÖ ülésein és jelzi, amennyiben törvénysértést észlel.
b) Gondoskodik a képviselő-testületi ülésekre szóló meghívók, előterjesztések, a testületi döntések hiva-
talos levelezések előkészítéséről.
c) Gondoskodik a döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellá-
tásáról.
d) Gondoskodik a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről, a jegyzőkönyvek megyei kormányhi-
vatalnak történő felterjesztéséről.
e) Gondoskodik a BNNÖ gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási, házipénztár ke-
zelési feladatok ellátásáról.
f) A b) - e) pontokban meghatározott feladatok ellátásáért felelős személyeket, valamint a feladatok ellá-
tásának részletes szabályait az önkormányzat és a BNNÖ közötti megállapodás tartalmazza.
g) Az önkormányzat a Hivatal költségvetésében biztosítja a BNNÖ b) – e) pontban foglalt feladatellátásá-
hoz kapcsolódó költségeket.
24. A lakossággal való kapcsolati formák
44. § (1) A Képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi közügyekben
a) a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra,
b) a közvetlen tájékoztatásra,
c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre,
(2) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formája: a közmeghallgatás.
45. § (1) A közmeghallgatásra a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A közmeghallgatás helyét és időpontját 15 nappal korábban kell a lakosság tudomására hozni.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatás vezetésére a Képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga.
(4) Ha a válaszadás, az intézkedés más szerv hatáskörébe tartozik, a panaszok és közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos törvényi rendelkezések szerint kell eljárni.
25. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
46. § (1) A helyi népszavazás és népi kezdeményezés lebonyolításának eljárási szabályai tekintetében a választási eljárásról, valamint a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A Képviselő-testület köteles kitűzni a népszavazást, ha azt a választópolgárok 20 %-a kezdeményezte.
(3) A Képviselő-testület köteles megtárgyalni azt a népi kezdeményezést, melyet a választópolgárok 10 %-a indítványozta.
26. Záró rendelkezés
47. § (1) A rendelet 2013. július 10. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Képviselő-testület az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2011.(IV.4.) önkormányzati rendelete.
Bakonyjákó, 2013. június 26.
Takácsné Tompos Rita Kelemen László
polgármester jegyző
1. melléklet a 7/2013. (VII.1.) önkormányzati rendelethez
Bakonyjákó község címere és zászlója
2. melléklet a 7/2013. (VII.1.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület tagjainak névsora:
- Takácsné Tompos Rita polgármester
- Svasticsné Hegedüs Henriett alpolgármester
- Ifj. Szilvási Zoltán képviselő
- Gulyás Dávid képviselő
- Gerdenics Gábor képviselő
3. melléklet a 7/2013. (VII.1.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai:
A | B | C | |
Egészségügyi feladatok | |||
1. | kötelező feladat | Önként vállalt feladat | Feladatellátás alapja, jogszabály megjelölése |
2. | Háziorvosi feladat ellátása (ellátási szerződéssel) | 1997. évi CLIV. tv. 152.§.(1) bek. a.) pont | |
3. | Fogorvosi feladat ellátása (ellátási szerződéssel) | 1997. évi CLIV. tv. 152.§.(1) bek. b.) pont | |
4. | Orvosi ügyelet (Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Intézménye) | 1997. évi CLIV. tv. 152.§.(1) bek. c.) pont | |
5. | Védőnői feladat ellátása (védőnői szolgálat fenntartásával) | 1997. évi CLIV. tv. 152.§.(1) bek. d.) pont | |
6. | Iskola-egészségügyi ellátás (ellátási szerződéssel) | 1997. évi CLIV. tv. 152.§.(1) bek. e.) pont | |
Szociális ellátás | |||
A | B | C | |
7. | Átmeneti segély | 1993. évi III. tv. 45. §. | |
8. | Köztemetés | 1993. évi III. tv. | |
9. | Temetési segély | 1993. évi III. tv. 46. §. | |
10. | Aktív korúak ellátása | 1993. évi III. tv. 33. §. | |
11. | Lakásfenntartási támogatás | 1993. évi III. tv. 38. §. | |
12. | Méltányossági közgyógyellátás | 1993. évi III. tv. 50. §. | |
13. | Méltányossági ápolási díj | 1993. évi III. tv. 43/B. §. | |
14. | Szociális étkeztetés | 1993. évi III. tv. 62. §. (1) bek. | |
15. | Házi-segítségnyújtás (Pápa város)) | 1993. évi III. tv. 63. §. | |
16. | Családsegítés (Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Intézménye) | 1993. évi III. tv. 64. §. | |
17. | Felsőfokú oktatási intézményben tanulók támogatása (Bursa Hungarica) | önkormányzati rendelet szerint | |
18. | Első lakáshoz jutók támogatása | önkormányzati rendelet szerint | |
Gyermekjóléti, gyermekvédelmi feladatok | |||
A | B | C | |
19. | Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás | 1997. évi XXXI. tv. 21. §. | |
20. | Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény | 1997. évi XXXI. tv. 19. §. | |
21. | Óvodáztatási támogatás | 1997. évi XXXI. tv. 20/C. §. | |
22. | Gyermekjóléti szolgáltatás (Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Intézménye) | 1997. évi XXXI. tv. 40. §. (3) | |
23 | helyettes szülői feladat ellátása | 1997. évi XXXI. tv. 94. §. (2) bek. | |
Köznevelés | |||
A | B | C | |
24. | Óvodai nevelés | 2011. évi CXC. tv. 8. §. 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 6. pont | |
25. | Gyermekétkeztetés | 1997. XXXI. tv. 151. §. (2a) bek. | |
26. | Sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelése | 2011. évi CXC. tv. 47. §. (3) bek. | |
Közművelődési, közgyűjteményi feladatok | |||
A | B | C | |
27. | Könyvtári feladat ellátása (ellátási szerződéssel) | 1997. évi CXL. tv. 64-71.§. | |
28. | Közművelődési tevékenység ellátása | 1997. évi CXL. tv. 73-81.§. | |
Környezetvédelmi feladatok | |||
A | B | C | |
29. | A környezeti állapot figyelemmel kísérése, adatnyilvántartás és szolgáltatás teljesítése | 1995. évi LIII. tv. 12. §. (3) bek. | |
30. | Környezetvédelmi program kidolgozása, jóváhagyása, az illetékességi terület környezeti állapotának elemzése, értékelése, a lakosság tájékoztatása | 1995. évi LIII. tv. 46. §. (1) bek. b.) e.) pont | |
Vízgazdálkodás, Vízkárelhárítás |
A B C
31. | Vízrendezés, csapadékvíz-elvezetés | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 11. pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. §. (1) bek. f.) 16. §. (5) bek. b.) c.) pont | |
32. | Ár-és belvízvédekezés, vízkárelhárítás | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 11. pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. §. (1) bek. f.) 16. §. (5) bek. b.) c.) pont | |
Településüzemeltetési feladatok | |||
A | B | C | |
33. | Köztemető fenntartása, üzemeltetése | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 2. pontja, | |
34. | Közvilágítás | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 2. pontja | |
35. | Helyi közutak kialakítása, fenntartása | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 2. pontja | |
36. | helyi közterületek, közparkok kialakítása, fenntartása | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 2. pontja | |
Lakásgazdálkodás, ingatlangazdálkodás | |||
A | B | C | |
37. | Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek, valamint egyéb forgalomképes ingatlanok bérletére, üzemeltetésére, valamint elidegenítésére vonatkozó feladatok | 2011. évi CLXXXIX.- tv. 13. §. (1) bek. 9. pontja 1993. évi LXXVIII. tv. 3. §. (1) bek. | |
Településfejlesztési feladatok | |||
A | B | C | |
38. | Településfejlesztés és településrendezés | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 1997. évi LXXVIII. tv. 6. §. (1) a.) pontja | |
39. | Egyéb településrendezési sajátos jogintézmények | 1997. évi LXXVIII. tv. 6/A. §. (1) a.) pontja (2) bek. a.) b.) pontja, 62. §. (6) bek. 2.) 3.) 7.) pontja | |
Sportfeladatok | |||
A | B | C | |
40. | A települési sport hosszú távú fejlesztése, a sport-szervezetekkel való együttműködés biztosítása sportlétesítmények fenntartása | 2004. évi I. tv. 55. §. (1) bek. | |
Egyéb feladatok | |||
A | B | C | |
41. | A nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesítése, a helyi nemzetiségi önkormányzatok munkájának segítése | 2011. évi CLXXIX. tv. 80. §. (1) bek. | |
42. | Belső ellenőrzés (Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Intézménye) | 370/2011. (XI.26.) Korm. rend. 15. §. (1) bek. | |
43. | Közfoglalkoztatás | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 12.) pontja 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) 10. pont | |
44. | Egészséges ivóvízellátás | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 21.) pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. §. (1) a.) | |
45. | Polgári védelem, honvédelem, katasztrófavédelem | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 12.) pontja, 2011. évi CXXVIII. tv. 15. §. (1) bek. 16. §. 2011. évi CXIII. tv. 29. §. | |
46. | Helyi adóztatás | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 13.) pontja 1990. évi C. tv. 1. §. (1) bek. | |
47. | Egyházak, civil szervezetek, önszerveződő közösségek támogatása | költségvetési rendelet szerint | |
48. | köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar-és rágcsálóirtás | 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. §. (1) bek. 5.) pontja | |
49. | Rendőrség támogatása | költségvetési rendelet szerint |
4. melléklet a 7/2013.(VII.1.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzat 2015. április 1. napjától alkalmazott kormányzati funkciói:
Kódja Elnevezése
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevé-
kenysége
011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások
045120 Út, autópálya építés
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtés, szállítása, átra- kása
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
074031 Családi- és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
082044 Könyvtári szolgáltatások
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetés feladatai
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés
107052 Házi segítségnyújtás
107054 Családsegítés
5. melléklet a 7/2013.(VII.1.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület átruházott hatáskörei:
- Szociális étkeztetés kérelem elbírálása
- Házi segítségnyújtás kérelem elbírálása
- Temetési segély kérelem elbírálása
- Korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak eseti hasznosítása
- Kis értékű vagyon (tárgyi eszköz) tekintetében a tulajdonosi jogosultság gyakorlása
6. melléklet a 7/2013.(VII.1.) önkormányzati rendelethez
Az Ügyrendi Bizottság tagjai
Elnök: Gerdenics Gábor
Tag: Gulyás Dávid
Tag: Ifj. Szilvási Zoltán