Lovászpatona község képviselő testületének 11/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelete
11/2014.(XII. 1.) önkormányzati rendelet Lovászpatona Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2021. 10. 14- 2022. 02. 10Lovászpatona község képviselő testületének 11/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelete
11/2014.(XII. 1.) önkormányzati rendelet Lovászpatona Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Lovászpatona Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat jelképei és ünnepei
1. § (1) Lovászpatona község címere: Álló, négyelt, csücskös pajzs, a szívcímer helyén nyolcszögletű pecsétábrával. Első vörös mezejében balra ágaskodó, lebegő, ezüst paripa, második kék mezejében könyökben behajtott, jobbra fordult, lebegő levágott, ezüst páncélos kar szablyával, harmadik mezejében zöld talajon álló arany búzakéve, negyedik mezejében, zöld talajon vörös háttérrel, ezüst erődtemplom, támpilléres körfalon nyitott kapuzatos előépítménnyel, az egyhajós templom gúlatetős toronnyal, kereszttel, három ablakkal. A nyolcszögletű zöld pecsétmezőben jobbra fordult, vöröslábú, lebegő ezüst darumadár, jobbjában kődarabbal, a pajzs élén ötlombos, ékköves sisakkorona, a pajzs alatt vörös felirat: Lovászpatona
(2) Lovászpatona község zászlaja: A zászlóalap mérete 120 X 180 cm. Anyaga dupla selyem, színe fehér, felső élén piros, alsó élén kék farkasfogakkal, lengő részén arany rojttal. A címer a zászló előlapjára helyezendő, a hátlapon címert nem szabad elhelyezni..
(3) A Képviselő-testület a községi címer és zászló használatát, valamint az önkormányzat által adományozandó elismerő címek és helyi kitüntetések alapítását és adományozási rendjét önkormányzati rendeletben szabályozza.
2. Hivatalos megnevezések, működési terület
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Lovászpatona Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), székhelye: 8553 Lovászpatona, Kossuth Lajos tér 2.
(2) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Lovászpatona Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(3) A Képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal
(4) Az önkormányzat működési területe: Lovászpatona község közigazgatási területe.
3. Bélyegző használat
3. § (1) Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, közepén az állami címerrel, melynek felirata: Lovászpatona Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:
a) a Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,
b) a Képviselő-testület által hozott döntések alapján kiadott egyedi határozatokon,
c) a pénzügyi, számviteli okiratokon, bizonylatokon.
(3) A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven a következő felirat: Polgármester Lovászpatona
(4) A közös önkormányzati hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere van, a köríven a következő felirat: Ugodi Közös Önkormányzati Hivatal-Ugod
Az önkormányzat feladatai és hatáskörei
4. § (1) Az önkormányzata ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 20. § (1) bekezdése szerinti kötelező feladatokat, melyeket számára törvény állapít meg.
(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
a) sportlétesítmények működtetése,
b) önszerveződő közösségek, szervezetek működésének támogatása
(3) Az önkormányzat kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységét a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
5. § A képviselő-testület hatáskörei közül a következőket ruházza át a polgármesterre. A polgármester
1. dönt az önkormányzatok, önkormányzati költségvetési szervek számára kiírt pályázatok benyújtásáról a költségvetési rendeletben meghatározott feladatok, beruházások, felújítások körében,
2. dönt az Önkormányzat költségvetési rendeletében pályázati alapként elkülönített céltartalék felhasználásáról,
3. dönt az önkormányzati kötelezettségvállalást – ide értve a működési költséget is – nem igénylő pályázatok benyújtásáról,
4. közútkezelői jogkörben elrendelheti a közút melletti ingatlanon, annak rendeltetésszerű használatát lényegesen nem akadályozó módon közúti jelzés, mozgatható hóvédmű elhelyezését,
5. véleményezi a szomszédos települések településszerkezeti tervét,
6. a közbeszerzési eljárást megindító és lezáró döntés kivételével, az Önkormányzat mint ajánlatkérő nevében eljár és dönt a közbeszerzési ügyben,
7. dönt a közút forgalmi rendjének kialakításáról,
8. dönt közútkezelőként a közút nem közlekedési célú igénybevételéről,
9. dönt a képviselő-testület által jóváhagyott szerződések módosításáról abban az esetben, ha a módosítás kizárólag a tárgyévi – a költségvetési rendeletben meghatározott – ellenszolgáltatás, vagy támogatás összegének változására, vagy a fizetési kötelezettség tárgyévi ütemezésére vonatkozik,
10. dönt a pénzügyi kötelezettségvállalást nem igénylő együttműködési megállapodások jóváhagyásáról,
11. közútkezelői jogkörben dönt a – közúti közlekedésről szóló törvény rendelkezései alapján – közút területén reklámhordozó elhelyezéséről.
12. dönt azon hatáskörökben, amelyeket a képviselő-testület saját rendeleteiben átruházott.
13. megköti a Képviselő – testület által jóváhagyott beszerzésekre vonatkozó szerződéseket, ha az Önkormányzatot terhelő kötelezettség vállalás a 10 millió Ft-ot nem haladja meg.
6. § A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönt:
1. pályázat benyújtásáról, ha az Önkormányzatot terhelő kötelezettségvállalás a 10 millió forintot nem haladja meg,
2. szerződés megkötéséről, ha az Önkormányzatot terhelő kötelezettségvállalás a 10 millió forintot nem haladja meg, feltéve, ha a döntés szükségessége két, a munkatervben meghatározott képviselő-testületi ülés között merült fel, és a döntés meghozatala a következő munkatervben meghatározott képviselő-testületi ülés időpontjáig nem halasztható.
7. § Az átruházott hatáskör gyakorlója a képviselő-testület legközelebbi ülésén köteles beszámolni az általa hozott döntésekről.
Az önkormányzat működése
4. A Képviselő-testület tagjai, ülései
8. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő. (6) A települési képviselők névsorát és lakcímét a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza. A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlevőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják. A költségvetési rendelet, az önkormányzat vagyonával, tulajdonával való rendelkezés, intézményvezető megbízás napirendeknél legalább 5 nappal előbb kell megküldeni. Hangos híradón, hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel közzé kell tenni a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirend anyagát meg lehet tekintetni a Községházán.
(3) A polgármester rendkívüli testületi ülést köteles összehívni a képviselők legalább egynegyedének, vagy bizottságának a napirendet is tartalmazó indítványára. Ilyen, sürgős halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 1-3 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
(4) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 8 nappal az ülés előtt hangos híradón, írásos meghívókkal nyilvánosságra kell hozni.
(5) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselő-testület tagjain kívül:
1. a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,
2. a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét,
3. a jegyzőt, aljegyzőt
(6) Az önkormányzat feladatai körében együttműködik a lakossági önszerveződő közösségekkel. A képviselő-testület az önszerveződő helyi közösségek képviselőjét a tevékenységi kört érintő napirend tárgyalásához esetileg tanácskozási joggal meghívja. Lovászpatona Községben tevékenykedő önszerveződő közösségek megnevezését a rendelet 6. számú függeléke tartalmazza.
5. Gazdasági program, munkaterv
9. § (1) Az Önkormányzat gazdasági programja tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
(2) A képviselő-testület éves munkatervet nem készít.
6. A képviselő-testület ülés vezetésének szabályai
10. § (1) A képviselő-testületi üléseken a nyilvánosság biztosítása érdekében – a zárt ülések kivételével – az állampolgárok a testület munkájának megzavarása nélkül, az ülés megkezdése után is az ülésterembe léphetnek.
(2) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.
(3) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a legidősebb képviselő hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a képviselő-testület ülését.
(4) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
b) megállapítja a képviselő-testület határozatképességét, határozat-képtelenség miatt elmaradt testületi ülés pótlásáról a polgármester 3-8 napon belül gondoskodik,
c) tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről,
d) ismertetést ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
e) előterjeszti az ülés napirendjét. Az előzetesen kitűzött napirend megváltoztatható.
(5) A közös önkormányzati hivatallal kapcsolatos ügyek tárgyalására a közös hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei együttes ülést tartanak, melynek szabályait a rendelet 4. számú függelékét képező közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodás tartalmazza.
7. Az előterjesztés
11. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra.
(3) Az előterjesztés főbb elemei
a) Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket (testületi megállapításokat, a hozott határozatok eredményeit), a tárgykört rendező jogszabályokat, az előkészítésbe résztvevők nevét, véleményét, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják. Az előterjesztés első részében célszerű összefoglalni az előkészítés során elhangzott és a döntési javaslatnál figyelembe nem vett eltérő véleményeket is.
b) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével. A polgármester – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat összeállítására. Az előterjesztést – törvényességi szempontból – ilyenkor is a jegyző, aljegyző észrevételezi.
8. A vita, a szavazás
12. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) Az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet. (Maximum 5 perc időtartamban.)
b) Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
(2) Az ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joguk. Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódva akkor tehetnek fel kérdést és szólhatnak hozzá, ha erre a levezető elnök engedélyt ad. Amennyiben a levezető elnök nem ad engedélyt, akkor a képviselő-testület bármely tagjának indítványára a képviselő-testület ügyrendi döntést hoz a kérdés, hozzászólás engedélyezése ügyében.
(3) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól. Napirend előtt felszólalásra az ülést vezetőtől bármelyik képviselő engedélyt kérhet.
(4) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(5) Az önkormányzati bizottság bármely előterjesztéshez - az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő - ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.
13. § (1) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. Ha a képviselő a módosító javaslatát megváltoztatja, akkor az ülést vezető az újabb javaslatként véleményezésre a tárgy szerint érintett bizottságnak átadja.
(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra. A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a testület – egyszerű szótöbbséggel – a polgármester javaslatára a vita folytatását szükségtelennek tartja.
(3) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek, aljegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni. A határozathozatal előtt ugyancsak kaphat még szót az érintett bizottság elnöke vagy tagja. Ennek időtartama 2 perc lehet.
(4) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített eredeti határozati javaslatról.
(5) A javaslat elfogadásához a jelenlevő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(6) Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.
14. § (1) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében, továbbá
a) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,
b) a polgármester elleni kereset benyújtásához,
c) a képviselő-testület gazdasági programjának elfogadásához,
d) az önkormányzat vagyonával, tulajdonával való rendelkezéséhez,
e) hitelfelvételhez,
f) a testületi hatáskörök átruházásához,
g) helyi népszavazás kiírásához.
A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
(2) A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. A polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre. Titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza: a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét, a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét, a szavazás során felmerült körülményeket.
(3) Az önkormányzat nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben név szerinti szavazást igénylő ügyeket határozzon meg.
(4) Az Mötv. 48. § (3) bekezdése szerinti név szerinti szavazás esetén a jegyző, aljegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik nevük elhangzásakor "igen", "nem" vagy "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak, melyet egy erről készült nyilatkozatban rögzíteni kell.
(5) A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott. A képviselő a szavazatát a nyilatkozaton aláírásával hitelesíti.
9. Kérdés, interpelláció
15. § (1) Kérdés: az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett. Válaszának elfogadásáról a képviselő-testült akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ. A válaszadás maximális időtartama: 3-5 perc. Egy kérdező legfeljebb 2 ügyet érinthet. A felvetéseknek rövidnek, tömörnek kell lenniük. A testületi ülésnek ez a része 30 percet nem lépheti túl.
(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén – a napirendek lezárása után – az
a) polgármestertől
b) alpolgármestertől
c) a jegyzőtől, aljegyzőtől
önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat), amelyre az az ülésen – vagy legkésőbb 3 napon belül írásban – érdemi választ ad. Ha az interpellált írásban ad választ, válaszát minden képviselőhöz el kell juttatni. Elfogadásáról a következő ülésen dönt a testület.
(4) Ha az interpelláció benyújtására a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 3 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni. Ennek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Ha az ülésen az interpelláló nincs jelen, úgy interpellációját előterjeszteni sem lehet.
(5) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A képviselő-testület részletesebb kivizsgálást is elrendelhet, ezzel megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestert, valamely önkormányzati bizottság elnökét. Ideiglenes bizottság is megbízható a kivizsgálással, s ebbe külső szakértő is bevonható. A kivizsgálásban az interpelláló képviselő maga is részt vesz.
(6) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásáról. Az interpellációkról a jegyző nyilvántartást vezet.
10. A tanácskozás rendjének fenntartása
16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.
b) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
c) Ismétlődő rendzavarás esetén a polgármester felfüggesztheti az ülést.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
11. Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
17. § (1) Az önkormányzati képviselő köteles
a) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára
b) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitkot megőrizni
c) előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud részt venni, illetve ha egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik
d) az önkormányzati döntések hozatalánál személyes érintettségét bejelenteni
(2) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület - A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény 17. § (2) bekezdése figyelembevételével - a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását 4 hónapra 20 %-kal csökkenti, polgármester esetében 1 havi illetményét 10 %-kal csökkenti
(3) A (2) bekezdés szerinti csökkentésről a képviselő-testület határozatot hoz.
(4) A helyi önkormányzati képviselő megbízatása keletkezésére és megszűnésére, jogaira és kötelezettségeire, összeférhetetlenségére, képzésére, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, méltatlanságára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései irányadók.
12. A jegyzőkönyv
18. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeken túl mást nem kell tartalmaznia.
(2) A testületi ülésről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. A jegyzőkönyv eredeti példányát a jegyző kezeli, évente kötetbe kötteti és őrzi.
(3) A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz. A jegyző a jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét – a felterjesztéskor – ugyancsak csatolja a jegyzőkönyvhöz.
(4) A jegyzőkönyv elkészítése hangfelvétel készítésével segíthető. A testületi ülésről készített hangfelvétel nem sokszorosítható.
(5) A képviselő-testület ülésén az (5) bekezdés szerinti jegyzőkönyv készítéséhez szükséges hangfelvételen felül egyéb hangfelvétel kizárólag valamennyi jelenlévő hozzájárulásával készíthető.
Az önkormányzat döntése
13. Az önkormányzati határozat és rendelet jelölése
19. § (1) A képviselő-testület döntései
a) a határozat,
b) a rendelet.
(2) A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Lovászpatona Község Önkormányzata Képviselő-testülete sorszám/év. (hó, nap) határozata a …………………..ról.
(3) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(4) A képviselő-testület számozott határozat nélkül dönt
a) a napirend meghatározásáról,
b) az ügyrendi kérdésekről,
c) a képviselői kérdésre adott válasz elfogadásáról,
d) az interpellációra adott válasz elfogadásáról.
(5) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel). A rendeletek jelölése a következő formában történik: Lovászpatona Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év. (hó. nap.) önkormányzati rendelete a ...........................................-ról
14. Az önkormányzati rendeletalkotás
20. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a képviselő-testület bizottságai
b) képviselők
c) polgármester, alpolgármesterek, jegyző
d) nemzetiségi önkormányzat testülete.
(2) A tervezetet a közös önkormányzati hivatal tárgy szerint érintett munkatársai készítik el. Megbízható azonban az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság vagy külső szakértő is. A közös önkormányzati hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet ideiglenes bizottság, illetve szakértő készíti el.
(3) Az önkormányzati rendeletet 30 nap időtartamra az önkormányzat hirdetőtábláján ki kell függeszteni.
(4) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg, melyet a polgármester és a jegyző ír alá.
(5) Az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről és hatályosulásáról, szükség szerinti felülvizsgálatáról és a szükséges módosító indítványok előterjesztéséről a jegyző gondoskodik.
(6) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezetni.
Az önkormányzat szervei és feladataik
15. Az önkormányzat szervei
21. § A Képviselő-testület szervei:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület bizottságai,
c) a közös önkormányzati hivatal,
d) a jegyző, aljegyző
e) a társulás.
16. A polgármester és az alpolgármester
22. § (1) A polgármester főállású tisztségviselő
(2) A polgármester munkarendje a közös önkormányzati hivatal munkarendjének megfelelő, fogadóórát pedig minden hétfőn 8.00 és 12.00 óra között tart.
(3) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:
a) Segíti a képviselők munkáját.
b) Összehívja a képviselő-testületet és vezeti ülését.
c) Képviseli az önkormányzatot.
d) Szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat.
e) Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését.
f) Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről.
g) Támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit.
h) Kapcsolatot tart a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel.
(4) A polgármester a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:
a) Indítványozhatja a bizottság összehívását.
b) Felfüggeszti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésen határoz.
c) Bizottsági döntéshozatal esetén dönt a bizottsági elnök kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét vagy hozzátartozóját személyesen érinti.
23. § (1) A képviselő-testület – saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(4) Az alpolgármester feladatait és munkarendjét a polgármester határozza meg.
17. képviselő-testület bizottságai
24. § (1) A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátásra – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre: kulturális és sportbizottság 3 fővel, ügyrendi bizottságot hoz létre 3 fővel. A bizottságokat a képviselő-testület 2-2 fő külső taggal kiegészítheti.
(3) A bizottságok jegyzékét, elnökét, tagjait a rendelet 2. számú függeléke, az egyes bizottságok által ellátandó feladatokat a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(4) A bizottság a belső működési szabályait - az Mötv. és az SZMSZ keretei között - maga állapítja meg.
(5) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátásra – ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
25. § (1) A bizottság elnökét és tagjainak több mint a felét a települési képviselők közül kell választani. A polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, tagja.
(2) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) A képviselő-testület ülésére az alábbi előterjesztések csak az érintett bizottság állásfoglalásával nyújthatók be:
a) A helyi közszolgáltatások fejlesztésével foglalkozó elképzelések,
b) Önkormányzati rendeletek tervezetei,
c) Képviselői interpellációk megválaszolása,
d) Településfejlesztési programok, koncepciók, általános rendezési tervek, távlati és középtávú fejlesztési tervek, költségvetés, zárszámadás.
(4) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. Kötelező összehívni a bizottságot:
a) a képviselő-testület döntése alapján,
b) a polgármester indítványára,
c) a bizottsági tagok 60 %-ának indítványára.
(5) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
26. § (1) A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról a bizottság dönt.
(2) A bizottság azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben azt az Mötv. kötelezővé teszi vagy megengedi. Döntéseiről azonban csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást. A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
(3) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint – külön indítványra – a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság egy tagja írja alá. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a bizottság elnöke a legközelebbi testületi ülésen ad tájékoztatást.
(4) A bizottság a tevékenységéről az ülését követő képviselő-testületi ülésen beszámol a képviselő-testületnek.
18. A Közös Önkormányzati Hivatal
27. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza, mely a rendelet 3. számú függelékét képezi.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét - az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembe vételével - a Képviselő-testületek határozattal fogadják el.
28. § (1) A jegyző, aljegyző kinevezésére vonatkozó előírásokat, feladatait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tartalmazza.
(2) A jegyzőnek, aljegyzőnek a bizottsági üléseken, a Képviselő-testület ülésein történő részvételével kapcsolatos jogosultságára, a jegyzőnek a Képviselő-testület, a bizottság, a polgármester jogszabálysértő döntésének észlelésével kapcsolatos kötelezettségére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadó.
29. §1 A jegyzőt a tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén az aljegyző, az aljegyző távolléte esetén az adóügyi feladatokat ellátó köztisztviselő helyettesíti.
19. A jegyző
30. § (1) A jegyző és az aljegyző jogállására az Mötv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai
a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.
e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,
f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,
g) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,
h) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.
(2) A jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről. Kihirdetési mód: az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés. Közzétételi mód: az önkormányzat honlapján történő megjelenítés.
(3) A jegyző kinevezése a Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkör gyakorlására vonatkozó szabályokat a közös hivatal létrehozásáról és fenntartásáról szóló megállapodás tartalmazza.
(4)2
20. A Társulások
31. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.
(2) A társulásban való részvételről a képviselő-testület határoz.
(3) Az önkormányzat társulásainak felsorolását a rendelet 5. számú függeléke tartalmazza.
Nemzetiségi önkormányzatok
32. § (1) Az Önkormányzat együttműködik – a nemzetiségek közösségi jogai érvényesülésének elősegítése érdekében – a közvetlenül Lovászpatona Község Roma Nemzetiségi Önkormányzatával.
(2) A nemzetiségi önkormányzat költségvetése nem része a helyi önkormányzat költségvetésének, arról a nemzetiségi önkormányzat testülete saját határozatával dönt. A nemzetiségi önkormányzat költségvetését a nemzetiségi önkormányzat hagyja jóvá.
(3) Lovászpatona Község Önkormányzata a Lovászpatona Község Cigány Nemzetiségi Önkormányzatával kötött megállapodás alapján biztosítja a nemzetiségi önkormányzat működéséhez szükséges feltételeket az alábbiak szerint:
a) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére havonta igény szerint, de legalább 32 órában az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiséget biztosít, továbbá a helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket viseli. A nemzetiségi önkormányzat testületi ülések megtartására, ügyfélfogadásra a lovászpatonai Községháza nagytermét ügyfélfogadási időben használhatja.3
b) Közcélú rendezvények- közmeghallgatás, lakossági fórum, közösségi nap - megtartása érdekében a nemzetiségi önkormányzat igényelheti, hogy a helyi önkormányzat bocsásson a rendelkezésére e célra alkalmas helyiséget.
c) a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához szükséges tárgyi és személyi feltételeket biztosítása;
d) a testületi ülések előkészítése (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása);
e) a testületi döntések előkészítése, a testületi döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatokat ellátása.
A közmeghallgatás és a falugyűlés
33. § (1) A képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel falugyűlést tart. A falugyűlés meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni.
(2) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek. A közmeghallgatás a falugyűléshez kapcsolódóan is meghirdethető.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik. A képviselő-testületnek a közmeghallgatáson is határozatképesnek kell lennie.
(5) A közmeghallgatáson előterjesztett közérdekű kérelmeket, panaszokat és bejelentéseket a 2004. évi XXIX. törvény 141-143. §-ai szerint kell intézni.
Az önkormányzat gazdasági alapjai
21. Az önkormányzat vagyona
34. § (1) Az Önkormányzat tulajdonára, vagyonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény, valamint külön önkormányzati rendelet szabályozza.
(2) A vagyonrendelet kiterjed az Önkormányzat vagyonának vállalkozásba való bevitele szabályaira is.
35. § A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról a közmeghallgatáson köteles tájékoztatni az állampolgárokat.
62. § Az önkormányzat vállalkozási tevékenységben történő részvételét megelőzően szakértői véleményt kell beszerezni, illetve közgazdasági elemzést kell végezni.
22. Az önkormányzat költségvetése, gazdálkodása
36. § (1) A Képviselő-testület gazdálkodására a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény, valamint az államháztartásról szóló törvény rendelkezései az irányadók.
(2) Az Önkormányzat a költségvetését, és annak végrehajtására vonatkozó szabályait évente külön önkormányzati rendeletben állapítja meg.
23. Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
37. § Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadók.
38. § A jegyző által működtetett belső ellenőrzést a Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Társulása által megbízott belső ellenőr látja el a jóváhagyott belső ellenőrzési tervben foglaltak alapján.
Helyi népszavazás népi kezdeményezés
39. §4 A helyi népszavazás feltételeit külön önkormányzati rendelet szabályozza.
Záró rendelkezések
40. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Lovászpatona Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/1995.(VI. 15.) rendelete.
41. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzat mellékletei:
a) 1. melléklet: Az önkormányzat kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységei,
b) 2. melléklet: Az egyes bizottságok által ellátandó feladatok,
(2) A Szervezeti és Működési Szabályzat függelékei:
a) 1. függelék: A települési képviselők névsora, lakcíme
b) 2. függelék: Az önkormányzati bizottságok jegyzéke, elnöke, tagjai
c) 3. függelék: A közös önkormányzati hivatal szervezeti és működési szabályzata
d) 4. függelék: Megállapodás a közös önkormányzati hivatal működtetéséről és fenntartásáról
e) 5. függelék: Az önkormányzat társulásai
f) 6. függelék: Lovászpatona községben tevékenykedő önszerveződő közösségek
(3) A függelékek naprakész állapotban tartásáról a jegyző gondoskodik.
1. melléklet a 11/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
1a. Tevékenységek kormányzati funkciók szerint:
Sorszám |
kód |
Kormányzati funkció megnevezése |
---|---|---|
A |
B |
C |
1 |
011130 |
Önkormányzatok és hivatalok jogalkotás és általános igazgatási tevékenysége |
2 |
011140 |
Országos és helyi nemzetiségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége |
3 |
013320 |
Köztemető fenntartás és működtetés |
4 |
013340 |
Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése (szolgálati lakás) |
5 |
013350 |
Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
6 |
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
7 |
022010 |
Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése |
8 |
041231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
9 |
041232 |
Start munka program- téli közfoglalkoztatás |
10 |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
11 |
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
12 |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
13 |
042130 |
Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások |
14 |
042220 |
Erdőgazdálkodás |
15 |
045120 |
Út, autópálya építése |
16 |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
17 |
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
18 |
064010 |
Közvilágítás |
19 |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
20 |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
21 |
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
22 |
074031 |
Család – és nővédelmi egészségügyi gondozás |
23 |
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
24 |
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
25 |
081041 |
Versenysport- és utánpótlás – nevelési tevékenység és támogatása |
26 |
081043 |
Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása |
27 |
082042 |
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
28 |
082044 |
Könyvtári szolgáltatások-mozgókönyvtári feladatok |
29 |
082091 |
Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
30 |
082092 |
Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
31 |
091110 |
Óvodai nevelés, ellátás |
32 |
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
33 |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
34 |
104060 |
A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok |
35 |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő feladatok |
36 |
107051 |
Szociális étkeztetés |
1b.5 Ténylegesen végzett tevékenységek TEÁOR ’08 besorolás szerint:
Sor-szám |
TEÁOR típusa |
|
TEÁOR megnevezése |
---|---|---|---|
A |
B |
C |
D |
1 |
fő tevékenység |
8411 |
Általános közigazgatás |
2 |
egyéb tevékenység |
0111 |
Gabonaféle (kivéve rizs), hüvelyes növény, olajos mag termesztése |
3 |
egyéb tevékenység |
0113 |
Zöldégféle, dinnye, gyökér-, gumósnövény termesztése |
4 |
egyéb tevékenység |
0119 |
Egyéb, nem évelő növény termesztése |
5 |
egyéb tevékenység |
1032 |
Gyümölcs-, zöldséglé gyártása |
6 |
egyéb tevékenység |
3600 |
Víztermelés, -kezelés, -ellátás |
7 |
egyéb tevékenység |
3811 |
Nem veszélyes hulladék gyűjtése |
8 |
egyéb tevékenység |
4721 |
Zöldség, gyümölcs kiskereskedelme |
9 |
egyéb tevékenység |
4781 |
Élelmiszer, ital, dohányáru piaci kiskereskedelme |
10 |
egyéb tevékenység |
5629 |
Egyéb vendéglátás |
11 |
egyéb tevékenység |
6820 |
Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása |
12 |
egyéb tevékenység |
8130 |
Zöldterület-kezelés |
13 |
egyéb tevékenység |
8219 |
Fénymásolás, egyéb irodai szolgáltatás |
14 |
egyéb tevékenység |
9101 |
Könyvtári, levéltári tevékenység |
15 |
egyéb tevékenység |
9311 |
Sportlétesítmény működtetése |
16 |
egyéb tevékenység |
9329 |
M.n.s. egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenység |
17 |
egyéb tevékenység |
9603 |
Temetkezés, temetkezést kiegészítő szolgáltatás |
2. melléklet a 11/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
A |
B |
C |
Sorszám |
Bizottság megnevezése |
Bizottság feladata |
1. |
Kulturális- és Sportbizottság |
Testületi döntések előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal a kulturális és sporttevékenység körébe tartozó ügyekben |
2. |
Kulturális- és Sportbizottság |
Figyelemmel kíséri és irányítja a kulturális és sportrendezvényeket |
3. |
Ügyrendi bizottság |
Szabályozza az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos, valamint az Mötv. 33. § -ában leírt eljárást, és ellátja az ezzel kapcsolatos feladatokat |
4. |
Ügyrendi bizottság |
Ellátja az összeférhetetlenségi és méltatlansági eljárással kapcsolatos feladatokat |
5. |
Ügyrendi bizottság |
Ellátja a szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, amennyiben valamely képviselő-testületi döntés meghozatalára az önkormányzat rendelete vagy magasabb szintű jogszabály alapján titkos szavazásra kerül sor |
6. |
Ügyrendi bizottság |
Véleményezi a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat, kinevezéseket, |
7. |
Ügyrendi bizottság |
Állást foglal ügyrendi kérdésekben |
módosította a 8/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályos 2019. június 1. napjától
hatályon kívül helyezte a 8/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 4. §-a, hatálytalan 2019. június 1. napjától
módosította a 8/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályos 2019. június 1. napjától
módosította a 8/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 3. §-a, hatályos 2019. június 1. napjától
módosította a 10/2021. (X. 13.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályos 2021. október 14. napjától