Pápateszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (VIII. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása
a falugondnoki szolgáltatásról
Hatályos: 2026. 01. 01Pápateszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (VIII. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása
2026.01.01.
a falugondnoki szolgáltatásról
Általános indokolás
A rendelet megalkotására a helyi önkormányzat Alaptörvényben biztosított rendeletalkotási jogköre és az ágazati felhatalmazó rendelkezések alapján kerül sor. A szabályozás összhangban áll különösen
Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjával (helyi önkormányzati rendeletalkotás),
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatásra vonatkozó rendelkezéseivel (a szolgáltatás célja, a működtetés keretei, a térítésmentesség),
a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló miniszteri rendelet falugondnoki szolgáltatást részletező előírásaival (a feladatcsoportok rendszere, a közvetett feladatok időkorlátja, tevékenységnapló és menetlevél),
a falugondnok foglalkoztatására vonatkozó – a közalkalmazotti jogviszonyt és annak ágazati végrehajtási szabályait tartalmazó – rendelkezésekkel.
A rendelet a helyi jogalkotás általános követelményeinek megfelel, nem ütközik magasabb szintű jogszabályba, és a jogszabályszerkesztés technikai szabályainak megfelelő szerkezetben és tartalommal került előkészítésre.
A rendelet megalkotását indokolja a falugondnoki szolgáltatás jogszabályi kereteinek pontosítása, a közvetlen személyes szolgáltatások elsődlegességének rögzítése, a közvetett (önkormányzati feladatokat segítő) tevékenységek időráfordítási korlátja, továbbá a térítésmentes igénybevétel, a szakszerűség és az elszámoltathatóság garanciális elemei (tevékenységnapló, menetlevél, képzési kötelezettség). A hatálybalépés időpontjának meghatározása összhangban áll az érintett ágazati módosításokkal.
Részletes indokolás
Az 1–7. §-hoz
1. §-hoz (A rendelet célja, hatálya)
A rendelkezés rögzíti a falugondnoki szolgáltatás helyi célját és személyi, területi hatályát. A település teljes közigazgatási területére kiterjedő hatály biztosítja a kül- és belterületi lakosság egyenlő hozzáférését.
A rendelkezés rögzíti a falugondnoki szolgáltatás helyi célját és személyi, területi hatályát. A település teljes közigazgatási területére kiterjedő hatály biztosítja a kül- és belterületi lakosság egyenlő hozzáférését.
2. §-hoz (A szolgáltatás feladatai és rendje)
A § a szolgáltatási elemeket az ágazati szakmai szabályok szerinti csoportosításban (alapfeladatok, kiegészítő feladatok, közvetett – önkormányzati feladatokat segítő – tevékenységek) sorolja fel.
A § a szolgáltatási elemeket az ágazati szakmai szabályok szerinti csoportosításban (alapfeladatok, kiegészítő feladatok, közvetett – önkormányzati feladatokat segítő – tevékenységek) sorolja fel.
3. §-hoz (A feladatokat ellátó falugondnok)
A rendelkezés a falugondnok jogállására, a munkáltatói jogkörök gyakorlására, a részletes feladatkör és a szakmai program/munkaköri leírás szerepére, valamint a tevékenységnapló és a menetlevél vezetésére állapít meg szabályokat. Rögzíti a falugondnok képzési és továbbképzési kötelezettségeit, amelyek a szolgáltatás szakszerűségét és ellenőrizhetőségét biztosítják.
A rendelkezés a falugondnok jogállására, a munkáltatói jogkörök gyakorlására, a részletes feladatkör és a szakmai program/munkaköri leírás szerepére, valamint a tevékenységnapló és a menetlevél vezetésére állapít meg szabályokat. Rögzíti a falugondnok képzési és továbbképzési kötelezettségeit, amelyek a szolgáltatás szakszerűségét és ellenőrizhetőségét biztosítják.
4. §-hoz (A feladatellátás rendje és rangsora)
A § kimondja, hogy elsődlegesen az alapellátáshoz kapcsolódó közvetlen személyes szolgáltatásokat kell biztosítani, a többi feladatot úgy kell szervezni, hogy azok ne ütközzenek az alapfeladatok ellátásával.
A § kimondja, hogy elsődlegesen az alapellátáshoz kapcsolódó közvetlen személyes szolgáltatásokat kell biztosítani, a többi feladatot úgy kell szervezni, hogy azok ne ütközzenek az alapfeladatok ellátásával.
5. §-hoz (Gépjárműhasználat, helyettesítés, térítésmentesség)
A szolgáltatás jellegéből fakadóan a gépjárműhasználat és annak dokumentálása (menetlevél) szükséges a feladatellátás átláthatóságához. A helyettesítési kötelezettség az ellátás folyamatosságát és biztonságát szolgálja a falugondnok akadályoztatása esetén. A bekezdés rögzíti, hogy a falugondnoki szolgáltatás igénybevétele térítésmentes, ami összhangban áll az ágazati jogszabályokkal.
A szolgáltatás jellegéből fakadóan a gépjárműhasználat és annak dokumentálása (menetlevél) szükséges a feladatellátás átláthatóságához. A helyettesítési kötelezettség az ellátás folyamatosságát és biztonságát szolgálja a falugondnok akadályoztatása esetén. A bekezdés rögzíti, hogy a falugondnoki szolgáltatás igénybevétele térítésmentes, ami összhangban áll az ágazati jogszabályokkal.
6. §-hoz (A szolgáltatás igénybevételének módja)
A rendelkezés az önkéntesség elvére épít, a kérelem benyújtásának módját (szóban/írásban) és címzettjeit (falugondnok, polgármester) jelöli meg, valamint rögzíti, hogy a szolgáltatás a település teljes lakossága számára elérhető.
A rendelkezés az önkéntesség elvére épít, a kérelem benyújtásának módját (szóban/írásban) és címzettjeit (falugondnok, polgármester) jelöli meg, valamint rögzíti, hogy a szolgáltatás a település teljes lakossága számára elérhető.
7. §-hoz (Záró rendelkezések, hatálybalépés)
A hatálybalépés időpontja igazodik az érintett ágazati szabályozás módosulásaihoz, és megfelelő felkészülési időt biztosít a szervezési, személyügyi és adminisztratív feltételek kialakításához.
A hatálybalépés időpontja igazodik az érintett ágazati szabályozás módosulásaihoz, és megfelelő felkészülési időt biztosít a szervezési, személyügyi és adminisztratív feltételek kialakításához.