Rigács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és vagyonhasznosítás szabályairól

Hatályos: 2024. 02. 16

Rigács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és vagyonhasznosítás szabályairól

2024.02.16.

Rigács Község Önkormányzata Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) 5. § (2) bekezdés b)-c) pontjában, a 6. § (6) bekezdésében, a 13. § (1) bekezdésében, a 18. § (1) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv. ) 107. §-ában, 108/C-§-ában, a 109. § (4) bekezdésében, a 143. § (4) bekezdés i) pontjában, az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109. § (6a) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya kiterjed a tulajdoni hányad nagyságától, illetve a részesedés mértékétől függetlenül, az alábbi önkormányzati vagyonra:

a) Rigács Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) kizárólagos tulajdonában álló dolgokra,

b) az a) pont hatálya alá nem tartozó önkormányzati tulajdonban lévő dologra;

c) az Önkormányzat tulajdonában lévő pénzügyi eszközökre, továbbá az önkormányzatot megillető társasági részesedésekre,

d) az Önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek, intézmények vagyonára,

e) az Önkormányzatot megillető bármely vagyoni értékű jogra (a továbbiakban: önkormányzati vagyon).

II. Fejezet

Az önkormányzat vagyona

1. Az önkormányzat vagyona

2. § Az Önkormányzati vagyon áll:

a) törzsvagyonból, ami lehet forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes, valamint

b) üzleti vagyonból, amely forgalomképes.

3. § (1) Az Önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona körébe tartozó, az önkormányzat kizárólagos tulajdonban álló vagyontárgyait a rendelet 1. melléklet tartalmazza.

(2) Rigács Község Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzati vagyonból nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű vagyonná vagyonelemet nem minősít.

(3) Az önkormányzat korlátozottan forgalomképes törzsvagyon elemeit a 2. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzat üzleti vagyonába tartozó vagyonelemeket a 3. melléklet tartalmazza.

2. A vagyon minősítése

4. § (1) A tulajdonosi jogokat gyakorló képviselő-testület – ha magasabb szintű jogszabály eltérően nem rendelkezik – indokolt esetben dönthet a vagyontárgy forgalomképességének megváltoztatásáról (átminősítés). A döntést az átsorolandó vagyontárgy – átminősítést megelőző állapot szerinti – forgalomképessége alapján annak értékétől függetlenül hozza meg.

(2) Az (1) bekezdés szerinti átminősítésre azzal a feltétellel kerülhet sor, ha az adott önkormányzati vagyontárgy közszolgáltatási jellege, közcélú funkciója már megszűnt, vagy az a jövőben önkormányzati közszolgáltatási, közcélú feladatellátást nem szolgál, továbbá ingatlan vagyon esetén az átminősítés összhangban áll az adott ingatlanra vonatkozó érvényes szabályozási tervben foglaltakkal.

(3) Indokolt esetben – elsősorban településrendezési érdekből – a képviselő-testület az adott vagyontárgy jellegét megváltoztathatja, korlátozottan forgalomképes, vagy forgalomképes vagyonná nyilváníthatja.

5. § Új vagyontárgy megszerzése esetén a tulajdonba vétellel egyidejűleg dönteni kell a vagyontárgy 2. §-ban foglaltak szerinti besorolásáról.

3. Az önkormányzati vagyon nyilvántartása

6. § (1) Az Önkormányzat vagyonát a Gógánfai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) tartja nyilván a hatályos jogszabályi előírások figyelembe vételével.

(2) Az Önkormányzat vagyoni helyzetét leltárban kell kimutatni az éves zárszámadáshoz kapcsolódóan. A leltár az adott év december 31. fordulónappal készül.

(3) A vagyonleltárnak külön kell tartalmaznia a törzsvagyont (forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes bontásban), valamint az Önkormányzat üzleti vagyonát és kötelezettségét. A vagyonleltárnak a törzsvagyon tekintetében követnie kell az e rendeletben meghatározott vagyontípusokat. A befektetett eszközök csoportjaiban ki kell emelni a részesedéseket, valamint az értékpapírokat.

(4) A vagyonleltárt a zárszámadás keretében kell elfogadni.

7. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában álló ingatlanvagyon és annak változása az ingatlanvagyon kataszterben kerül nyilvántartásra, feltüntetve annak elsődleges rendeltetése szerinti közfeladat megjelölését is.

(2) A kataszter elkészítéséről, folyamatos vezetéséről, továbbá az Önkormányzat tulajdonába kerülő ingatlanok tulajdonjogi vagy az ingatlanok jogi helyzetének változásával összefüggő intézkedések megtételéről a Hivatal gondoskodik.

8. § A vagyonleltárban nyilvántartott ingatlanok adatainak, az önkormányzati ingatlanok vagyonkataszterében szereplő ingatlanok adataival való egyezőségét biztosítani kell.

4. Az önkormányzati vagyon értékének meghatározása

9. § (1) Az Önkormányzat az ingatlan vagyonát a számviteli nyilvántartás szerinti bruttó értéken, vagy értékbecslés esetén a becsült értéken, az ingó vagyonát nyilvántartási értéken, értékpapír vagyonát névértéken tartja nyilván.

(2) Örökölt vagyon esetén a hagyatéki eljárás során megállapított értéket kell a vagyon értékének tekinteni, amennyiben az adó- és értékbizonyítvány 6 hónapnál nem régebbi

10. § (1) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyontárgy elidegenítésére, hasznosítására, megterhelésére irányuló döntést megelőzően az adott vagyontárgy értékét meg kell határozni.

(2) A vagyontárgy értéke megállapításának módja:

a) ingóság esetén a vagyontárggyal azonos, vagy jellemző tulajdonságaiban a hozzá legközelebb álló, kereskedelemben kapható dolog ára,

b) a tagsági jogot megtestesítő értékpapír esetén: tőzsdei forgalomban szereplő részvény esetében az aktuális tőzsdei ár, tőzsdei forgalomban nem szereplő részvénynél, valamint üzletrésznél a hat hónapnál nem régebbi üzleti értékelés

c) ingatlanok értékesítése, megterhelése vagy cseréje esetében ingatlanforgalmi értékbecslő által meghatározott érték, hat hónapnál nem régebbi forgalmi értékbecslés alapján,

d) ingatlan hasznosítása esetén az ingatlanvagyon-kataszteri nyilvántartásban meghatározott érték alapján.

(3) Amennyiben az ingatlan vagyontárgy vonatkozásában rendelkezésre áll a (2) bekezdésben foglaltaknál régebbi, legfeljebb 2 éven belül készült forgalmi értékbecslés vagy üzleti értékelés, ennek a döntést megelőzően aktualizált változata is elfogadható.

(4) Az Önkormányzat vagyonának nem pénzbeli hozzájárulásként gazdasági társaság, egyesülés, illetve közhasznú társaság részére történő szolgáltatásakor csak a ingatlan vagyon esetén értékbecslő által megállapított, ingó vagyon esetén szokásos piaci értéken vehető figyelembe.

(5) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy, a rendelet értékhatárra vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.

III. Fejezet

Az önkormányzati vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlása

5. A tulajdonosi jogok gyakorlása, hatáskörök

11. § (1) Az önkormányzati vagyon feletti tulajdonosi jogokat az e rendeletben foglaltak szerint az Önkormányzat Képviselő-testülete, illetve átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.

(2) A tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos, polgármesterre átruházott feladatok és hatáskörök:

a) a külföldiek mező- és erdőgazdasági hasznosítású földnek nem minősülő ingatlanokat érintő tulajdonszerzéséről szóló 251/2014. (X. 2.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése alapján nyilatkozat tétele;

b) képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírása;

c) a képviselő-testület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadása, a szerződés aláírása;

d) az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok tekintetében tulajdonosi hozzájárulás kiadása, építési eljárás kezdeményezése, megállapodáson alapuló szorgalmi jog létesítése, elidegenítési és terhelési tilalmak bejegyzésének kezdeményezése, elidegenítési és terhelési tilalom törlésének engedélyezése;

e) az osztatlan közös ingatlanban és az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok, lakás és nem lakás céljára szolgáló helyiségekkel kapcsolatos tulajdonosi jogok képviselete;

f) az átmenetileg szabad pénzeszközök befektetése érdekében az önkormányzat nevében államilag garantált értékpapírt vásárolhat, vagy lekötött betétet helyezhet el.

12. § (1) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni kizárólag a Nvtv. 13. §-ban foglaltak figyelembe vételével lehet.

(2) Az önkormányzati vagyon ingyenes átruházása a Képviselő-testület hatásköre.

6. Eljárás a tulajdonos képviseletében

13. § (1) Az önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél jogát a polgármester gyakorolja.

(2) Az önkormányzat jogi képviseletének biztosításáról a polgármester gondoskodik.

7. Az önkormányzati vagyon feletti rendelkezési jog

14. § (1) Önkormányzati vagyont értékesíteni a Magyarország éves költségvetési törvénye által megállapított értékhatár 20 %-át meghaladó értékhatár felett csak versenyeztetés útján lehet a Nvtv. –ben meghatározottak szerint, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére történhet.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó vagyonelemeket a képviselő-testület határozattal jelöli ki hasznosításra az alábbi tartalommal:

a) a vagyonelem megnevezése, ingatlan esetén helyrajzi számának megjelölése,

b) forgalmi értékének megjelölése,

c) a hasznosítás módja,

d) a pályázati feltételek meghatározása.

(3) Az éves költségvetési törvény által megállapított értékhatár 20 %-a alatti értékű vagyonelem értékesítése a képviselő-testület döntése szerint pályázati eljárás lefolytatásával vagy annak mellőzésével történhet.

(4) A versenyeztetési eljárás lehet nyilvános vagy zártkörű és a versenyeztetési eljárás a legmagasabb összegű ellenszolgáltatás, vagy összességében a legelőnyösebb ajánlat szempontja alapján bírálható el. A versenyeztetési eljárás szabályait a 4. melléklet tartalmazza.

8. A forgalomképtelen vagyon feletti rendelkezési jog

15. § Az Önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona körébe sorolt vagyon nem értékesíthető, vállalkozásba, társulásba nem vihető.

16. § Az Önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyonának használati, vagy hasznosítási jogát átengedni kizárólag a Nvtv. 6. § (1) bekezdésével összhangban lehet.

9. A korlátozottan forgalomképes vagyon feletti rendelkezési jog

17. § (1) A korlátozottan forgalomképes vagyon körébe tartozó önkormányzati ingatlanok tulajdonjogának átruházása (adás-vétel, csere,), ingyenes és határidő nélküli használatba adása, megterhelése, gazdasági társaságba vagy alapítványba történő bevitele a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

(2) Korlátozottan forgalomképes vagyonelem hasznosítása rendeltetésük sérelmét nem eredményezheti, elidegenítésükre e rendelet keretei között akkor van lehetőség, ha a vagyonelem a közfeladat ellátásához feleslegessé válik, vagy megszűnik a közfeladat ellátásának kötelezettsége, amelyre tekintettel jogszabály vagy a tulajdonosi joggyakorló a vagyonelem korlátozott forgalomképességét megállapította, továbbá ha az önkormányzat a közfeladat ellátására más szervezettel köt megállapodást és a közfeladat ellátásához az értékesítésre kijelölt ingatlan nem szükséges.

10. A forgalomképes vagyon feletti rendelkezési jog

18. § (1) Az üzleti vagyon körébe tartozó tulajdon kezeléséről, hasznosításáról a képviselő-testület gondoskodik.

(2) A üzleti vagyon körébe tartozó ingatlanokkal, üzletrészekkel, részvényekkel, ingóságokkal és vállalkozási célú pénzeszközökkel kapcsolatos döntések, valamint a gazdálkodási koncepcióval összefüggő kérdések a képviselő-testület hatáskörébe tartoznak.

19. § Az Önkormányzat a forgalomképes vagyonát a 14. §-ban foglaltak szerint értékesíti.

11. Az önkormányzati vagyon kezelése, vagyonkezelésbe adása

20. § A vagyonkezelői jog kivételesen törvényben történő kijelöléssel, a törvényben megjelölt személyekkel, vagy a törvényben egyedileg meghatározott jogi személlyel jön létre.

21. § Az önkormányzati vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása céljából adható használatba, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben.

22. § (1) Az önkormányzati intézmény annak a törzsvagyonnak a használati jogát gyakorolhatja, amely adott intézmény Alapító Okiratában szerepel.

(2) Az önkormányzati intézmény a rábízott törzsvagyont bérbeadás útján, az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül hasznosíthatja. Az ebből származó bevétel az intézményt illeti meg. Az önkormányzati intézmény használatában lévő vagyontárgyak tekintetében a bérleti szerződés megkötésére az intézmény vezetője jogosult.

(3) A hasznosítás az intézmény feladatainak ellátását nem korlátozhatja, nem veszélyeztetheti, a vagyon állagát nem ronthatja.

(4) Ha egy vagyontárgyhoz kapcsolódó intézményi funkció megszűnik, a vagyon hasznosításáról az Önkormányzat Képviselő-testülete dönt. Az intézmények által megszerzett vagyontárgyak, az Önkormányzat tulajdonába kerülnek. E vagyontárgyak, általában az azokat megszerző intézmények használatába kerülnek, kivéve, ha a Képviselő-testület másképpen rendelkezik.

23. § (1) A vagyonkezelők kötelesek az Önkormányzat törzsvagyona körébe tartozó ingatlanok állagmegőrzéséről, felújításáról, korszerűsítéséről folyamatosan gondoskodni, e faladata kapcsán az Önkormányzat Képviselő-testülete az éves költségvetésében dönt a tárgyévi feladatokról és azok megvalósításának forrásairól.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezés alkalmazása során a feladatok tervezéséhez meg kell kérni a vagyonkezelő szervezetek vezetőinek véleményét, melyek figyelembevételével a vagyon állagmegóvását, felújítását, illetve korszerűsítését célzó éves feladattervet kell meghatározni.

24. § A vagyonkezelők kötelesek a tőlük elvárható gondossággal eljárni a kezelt vagyon működtetése során, e kötelezettség teljesítésért a vagyonkezelő szervezetek vezetői felelnek.

25. § (1) A vagyonkezelés ellenőrzésének kertében a vagyonkezelő köteles évközi beszámolásra, adatszolgáltatásra. Adatszolgáltatási kötelezettsége az Önkormányzat jogszabályokban előírt beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségéhez kapcsolódik.

(2) A vagyonkezelő tulajdonosi ellenőrzése az Önkormányzat Képviselő-testülete által esetileg elrendelt ellenőrzéssel valósul meg.

12. A felajánlott vagyon elfogadása

26. § (1) Vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséről, felajánlás elfogadásáról a Képviselő-testület határoz.

(2) Ajándékként nem fogadható el olyan vagyon, melynek ismert terhei elérik vagy meghaladják a vagyon értékét, illetve az Önkormányzat vagyonnal kapcsolatos kötelezettségvállalási lehetőségét.

(3) A vagyon értékét igazságügyi szakértő vagy értékbecslő szakvéleménye alapján kell meghatározni.

13. Az önkormányzati követelések elengedése

27. § (1) Az Önkormányzat és költségvetési szervei – kis összegű követelések 200 000 Ft értékhatárig – csak az alábbi esetekben mondhat le részben vagy egészben követelésről:

a) csődegyezségi megállapodásban,

b) bírói egyezség keretében,

c) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján az várhatóan nem térül meg,

d) ha a követelés bizonyítottan csak veszteséggel vagy aránytalanul nagy költségráfordítással érvényesíthető,

e) kötelezett bizonyítottan nem lelhető fel.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt esetekben a követelésről lemondás további felvétele, hogy az nem veszélyeztetheti a költségvetési gazdálkodás likviditását, az önkormányzati kötelező feladatainak ellátását.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

28. §1

29. § Ez a rendelet 2024. február 15-én lép hatályba.

1

A 28. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.