Bakonybél Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2014.(XII.11.) önkormányzati rendelete

Bakonybél Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2014. 12. 12- 2016. 04. 05

Bakonybél Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1.§  (1) Az Önkormányzat elnevezése: Bakonybél Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

A képviselő-testület szervei:

  1. a polgármester,
  2. a képviselő-testület bizottsága,
  3. a Közös Önkormányzati Hivatal
  4. jegyző
  5. társulás

(2) Az Önkormányzat székhelye: 8427 Bakonybél Pápai u. 7.

(3) Az Önkormányzat hivatala: Bakonybéli Közös Önkormányzati Hivatal 8427 Bakonybél Pápai u. 7.; Bakonybéli Közös Önkormányzati Hivatal Olaszfalui Kirendeltsége 8414 Olaszfalu Váci M. u. 17.

(4) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

(5) Az önkormányzat által alapított kitüntetés használatának rendjét külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

2. §  (1) A Képviselő-testület polgármesterből és hat települési képviselőből áll. (A képviselők névjegyzékét az 1. függelék tartalmazza.)

(2) A Képviselő-testület a feladat – és hatáskörébe tartozó helyi közügyekben szabadon dönt. A törvény keretei között önállóan szabályozza, egyedi ügyekben szabadon igazgatja a feladat – és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket.

(3) A Képviselő-testület ellátja a helyi közszolgáltatás keretébe tartozó alapellátási feladatokat.

(4) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei, a polgármester, a bizottság, a Közös Önkormányzati Hivatal, a jegyző és a társulás látják el.

            (5) A Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörei:

  1. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1-16. pontja
  2. Munkáltatói jogkör gyakorlása a polgármester felett.
  3. A Képviselő-testület gazdasági programjának meghatározása, a végrehajtásról szóló beszámoló elfogadása.
  4. A polgármester önkormányzati jogkörben hozott hatósági határozata ellen benyújtott fellebbezés elbírálása.

(6) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.

            (7) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.

3. §  (1) Az Önkormányzat kötelező feladatain túl, önként is vállalhatja más feladat ellátását Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 10. § (2) bekezdésében meghatározottak fennállása esetén, amennyiben

  1. az átvállalt feladat olyan közfeladat, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe, vagy azt a feladat címzettjeiről átvállalja
  2. rendelkezésre állnak a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és tárgyi feltételek, valamint alaptevékenységhez kapcsolódó eszközök gazdaságos működtetése indokolttá teszi.

(2) A Képviselő-testület önként vállalt feladatai lehetnek különösen:

  1. a közösségi, kulturális hagyományok és értékek ápolásának, a művelődésre szerveződő közösségek tevékenységének támogatása,
  2. nemzetközi kapcsolatok kialakítása, fenntartása,
  3. társadalmi és civil szervezetekkel való együttműködés kialakítása és fejlesztése, működési feltételeik biztosításának segítése,
  4. ifjúsági és sport feladatok támogatása,
  5. továbbtanulók anyagi támogatása.

(3) Az önkormányzat által ellátott alaptevékenységek körét, forrásait, feladatmutatóit az éves költségvetésről szóló rendelet tartalmazza.

(4) Az aktuális időszak önként vállalt feladatainak konkrét felsorolását az önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendelet tartalmazza.

(5) Kistérségi és települési önkormányzati feladatok ellátása érdekében többek között együttműködik

  1. Zirc Járás Önkormányzati Társulás,
  2. Pénzesgyőr Község Önkormányzatával
  3. Olaszfalu Község Önkormányzatával,
  4. a térségben működő települési önkormányzatokkal.

(6) Bakonybél Község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a  rendelet 2. melléklete tartalmazza.


4. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli, együttes  ülést, valamint közmeghallgatást tart.

            (2) Évente legalább 6 alkalommal kell rendes ülést tartani.

(3) A Képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a Képviselő- testület által határozattal elfogadott féléves munkaterv tartalmazza.

(4) Képviselő-testület a közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit az önkormányzat tulajdonát képező épületben tartja.

5. § (1) A Képviselő-testület összehívására és vezetésére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak. Ha a polgármester akadályoztatva van, az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat-és hatáskörében az alpolgármester helyettesíti.

(2) Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg betöltetlen, vagy tartósan akadályoztatva vannak, az ülés összehívását és vezetését a legidősebb önkormányzati képviselő látja el.

(3) A Képviselő-testület a Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatokkal együttes ülést tart a Hivatalt érintő döntést igénylő ügyekben.

            (4) A Képviselő-testület döntése alapján más helyi önkormányzattal együttes ülés tartható.

6. §  Képviselő-testület ülésének nyilvánosságára, valamint zárt ülés tartására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak.

7. § (1) A Képviselő-testület rendes üléseit félévenként elfogadott munkaterv alapján tartja, és legalább évente 6 alkalommal ülésezik

(2) A munkatervi javaslat előkészítéséről a polgármester gondoskodik.

(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

  1. képviselőktől,
  2. a jegyzőtől,
  3. az önkormányzati intézmény vezetőjétől.

(4) A munkaterv tartalmazza

  1. azokat a döntéseket, amelyeket a Képviselő-testületnek kötelezően meg kell hozni,
  2. az ülés várható időpontját,
  3. a napirendi pontok címét, előadóját,
  4. az előkészítésért felelős nevét,
  5. a közmeghallgatás(ok) időpontját.

(5) A polgármester által előterjesztett munkatervi javaslat elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

(6) Az előterjesztés tárgyalásakor a testületet tájékoztatni kell a munkatervből kimaradt javaslatokról. A munkatervet a javaslattételre jogosultnak meg kell küldeni, és gondoskodni kell a minél szélesebb körű megismertetéséről, ennek érdekében az önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni.

8. §      (1) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze, továbbá Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben a rendkívüli ülést köteles összehívni.

(2) A polgármester a képviselőket a rendkívüli ülés összehívásáról az ülés időpontját 5 árával megelőzően telefonon, illetve sms-ben értesíti.

9. §  (1) A Képviselő-testület tagjait a polgármester az ülés helyének, időpontjának, a napirendi pont tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval hívja össze.

(2) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal meg kell küldeni.

(3) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot, a meghívónak az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztésével és a honlapon történő megjelenítésével tájékoztatni kell.

           (4) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni:

  1. a képviselőket,
  2. a jegyzőt, aljegyzőt,
  3. a napirendi pontok előterjesztőit, és
  4. akinek a jelenléte a napirendi pont kapcsán indokolt,

10. §  (1) A meghívóval együtt lehetőség szerint az írásos előterjesztéseket is kézbesíteni kell. A 9. § (4) bekezdés c) és d) pontjában meghatározottak előterjesztést csak ahhoz a napirendi ponthoz kapnak, amelyhez jelenlétük kapcsolódik.

           (2) A meghívót és az előterjesztéseket elektronikus úton is meg lehet küldeni.


            11. §    (1) Az írásos előterjesztés fő részei:

  1. tárgy pontos meghatározása; annak áttekintése, hogy a témakör szerepelt-e   már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született; a meghozandó döntés indokainak bemutatása; az előkészítésben résztvevők megnevezése;
  2. döntési javaslatot, amely lehet rendelettervezet, vagy határozati javaslat.

(2).A határozati javaslat, egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből áll; az esetlegesen alternatív döntésre előterjesztett szakértői javaslatok egymástól világosan elkülönülő megfogalmazásával, a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megnevezésével és a reális végrehajtási határidő megjelölésével.

(3) A rendelettervezetet a jogalkotásról szóló törvény, és jogszabályszerkesztésről szóló miniszteri rendelet szabályainak megfelelő módon kell előkészíteni.

(4) A polgármester, ha döntést határozat formájában kell meghozni, a tárgyalásra kerülő ügy körülményeiből eredően kezdeményezheti a képviselő-testületnél egyszerűsített előterjesztés, szóbeli előterjesztés tárgyalását. Ebben az esetben csak – a (2) bekezdésnek megfelelő – határozati javaslatot kell készíteni.

12. §    (1) A polgármester a határozatképesség megállapítása után számba veszi az igazoltan, illetve igazolatlanul távollevőket.

(2) A határozatképtelen testületi ülést 7 napon belül, ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni.

(3) A képviselő akadályoztatását legkésőbb 24 órával az ülés előtt köteles bejelenteni a polgármesternél.