Tihany Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 14.) önkormányzati rendelete

Tihany Község Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 15- 2025. 09. 19

Tihany Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 14.) önkormányzati rendelete

Tihany Község Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

2025.03.15.

[1] Jelen rendelet célja Tihany Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének szabályozása.

[2] Tihany Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Tihany Község Önkormányzat Képviselő-testületére és annak bizottságaira, az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre, valamint a támogatásokban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.

(2) E rendeletben alkalmazott további jogszabályi hivatkozások rövidített megjelölése:

a) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.)

b) Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Gst.)

c) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.)

d) Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: TKÖH)

Az Önkormányzat 2025. évi összesített költségvetési főösszege

2. § (1) A Képviselő-testület Tihany Község Önkormányzatának 2025. évi

a) összesített bevételi főösszegét 2 568 697 868 Ft-ban

b) összesített kiadási főösszegét 2 568 697 868 Ft-ban

állapítja meg.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésének összesített, irányítószervi támogatással csökkentett bevételi és kiadási főösszegét 1 784 829 746 Ft-ban állapítja meg.

Költségvetési bevételek és kiadások

3. § (1) A Képviselő-testület a 2. § (2) pontjában megállapított költségvetési főösszeget bevételi források szerinti bontásban az alábbiak szerint határozza meg:

1. Működési célú támogatások 387 800 264 Ft

2. Közhatalmi bevételek 700 000 000 Ft

3. Működési bevételek 209 431 680 Ft

4. Egyéb működési célú átvett pénzeszközök 295 000 Ft

5. Felhalmozási bevételek 72 310 331 Ft

6. Finanszírozási bevételek 414 992 471 Ft

(2) A Képviselő-testület a 2. § (2) bekezdésében megállapított költségvetési főösszeget kiadási előirányzatok szerinti bontásban az alábbiak szerint hagyja jóvá:

1. Személyi juttatások 612 641 447 Ft

2. Munkaadókat terhelő járulékok 82 161 370 Ft

3. Dologi kiadások, befizetések 511 972 208 Ft

4. Ellátottak pénzbeli juttatásai 18 000 000 Ft

5. Egyéb működési célú kiadások 186 011 157 Ft

6. Tartalék 135 312 981 Ft

7. Beruházások 179 647 411 Ft

8. Felújítások 8 085 756 Ft

9. Felhalmozási célú kiadás 2 400 000 Ft

10. Finanszírozási kiadások 48 597 417 Ft

Az önkormányzat 2025. évi elemi költségvetése

4. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi elemi költségvetésének kiadási és bevételi főösszegét 1 735 516 113 Ft-ban állapítja meg.

(2) Az önkormányzat közfoglalkoztatottak nélküli engedélyezett létszáma 3 fő.

Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetése

5. § (1) A képviselő-testület a Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési szervének 2025. évi bevételi és kiadási főösszegét 338 832 708 Ft-ban állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal összesített létszámát 34 főben, a Tihanyi székhely létszámát 18 főben állapítja meg.

Visszhang Óvoda és Bölcsőde költségvetése

6. § (1) A képviselő-testület Visszhang Óvoda és Bölcsőde költségvetési szerv 2025. évi költségvetési bevételi és kiadási főösszegét 147 552 392 Ft-ban állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a Visszhang Óvoda és Bölcsőde közfoglalkoztatottak nélküli engedélyezett létszámát 15 főben állapítja meg.

Németh László Művelődési Ház és Könyvtár költségvetése

7. § (1) A képviselő-testület a Németh László Művelődési Ház és Könyvtár költségvetési szerv 2025. évi költségvetési bevételi és kiadási főösszegét 68 023 859 Ft-ban állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a Németh László Művelődési Ház és Könyvtár közfoglalkoztatottak nélküli engedélyezett létszámát 3,5 főben állapítja meg.

Tihanyi Falugondnokság költségvetése

8. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete a Tihanyi Falugondnokság költségvetési szerv 2025. évi költségvetési bevételi és kiadási főösszegét 278 772 797 Ft-ban állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a Tihanyi Falugondnokság közfoglalkoztatottak nélküli engedélyezett létszámát 23 főben állapítja meg.

Költségvetés mellékletei

9. § (1) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata és intézményeinek a 2025. évi tervezett bevételeit és kiadásait az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.

(2) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata 2025. évi tervezett bevételeit és kiadásait a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.

(3) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata 2025. évi tervezett működési és felhalmozási bevételeit és kiadásait 3. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) A képviselő-testület Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi tervezett bevételeit és kiadásait a 4. mellékletben foglaltak szerint fogadja el.

(5) A képviselő-testület a Visszhang Óvoda és Bölcsőde 2025. évi tervezett bevételeit és kiadásait az 5. mellékletben foglaltak szerint fogadja el.

(6) A képviselő-testület a Németh László Művelődési Ház és Könyvtár 2025. évi tervezett bevételeit és kiadásait a 6. melléklet szerint fogadja el.

(7) A képviselő-testület a Tihanyi Falugondnokság 2025. évi tervezett bevételeit és kiadásait a 7. melléklet szerint fogadja el.

(8) A képviselő-testület a Tihany Község Önkormányzata, önkormányzati intézmények a Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatalnak a 2025. évi bevételek és kiadásait 8. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.

(9) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata és intézményei 2025. évi fejlesztési kiadásait a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.

(10) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata és intézményei több éves kihatással járó feladatainak előirányzatait éves bontásban 10. melléklet szerint hagyja jóvá.

(11) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata adósságállományának alakulását a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.

(12) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzatának kötelező és önként vállalt feladatait a 12. melléklet szerint hagyja jóvá.

(13) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata és intézményei gördülő tervezését a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.

(14) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata közvetett támogatásait a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.

(15) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata állami támogatásait a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.

(16) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata által nyújtott támogatásokat a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.

(17) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata által kormányzati funkció szerinti bevételei, kiadásai 17. melléklet szerint hagyja jóvá.

(18) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata 2025. évi előirányzat felhasználási (likviditási) tervét a 18. melléklet szerint hagyja jóvá.

(19) A képviselő-testület Tihany Község Önkormányzata Európai Uniós támogatással megvalósuló projektjeit a 19. melléklet szerint hagyja jóvá.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

10. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A gazdálkodás során az önkormányzati törvény előírásai alapján elsősorban a kötelező alapellátás feladatait biztosítja, további terhelhetősége figyelembevétele mellett finanszírozza szabadon vállalt nem kötelező feladatait.

(4) A költségvetési szervek az önkormányzattól intézmény-finanszírozás keretében kapott támogatást csak az alaptevékenységükre és az ezzel összefüggő kiadásaikra használhatják fel.

(5) A költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a bevételek beszedéséért, a hatékonyság, gazdaságosság, eredményesség érvényesüléséért a költségvetési szerv tevékenységi körébe tartozó feladatok ellátásának sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős. A költségvetési szerv vezetőjének alapvető feladata a kiemelt előirányzatok betartása és betartatása.

(6) A költségvetési szervek finanszírozása, a kötelezettségek teljesítése során elsőként a rendszeres személyi juttatás és járulékai, majd a dologi kiadásokból a közüzemi díjak és élelmezési kiadások, majd az alaptevékenysége szerinti működésre kell forrást biztosítani.

(7) Az Önkormányzat kiadási előirányzatai terhére történő kötelezettségvállalás, a pénzügyi ellenjegyzés során az Áht. előírásai szerint kell eljárni.

(8) A helyi önkormányzat kiadási előirányzatai terhére kötelezettséget a polgármester vagy az általa írásban kijelölt személy végezhet, pénzügyi ellenjegyzésre a TKÖH előírások szerinti végzettséggel rendelkező, írásban kijelölt köztisztviselője jogosult.

(9) Az előirányzat-módosításra az Áht. 34. §-an foglaltak az irányadóak a (10) és (11) bekezdésben foglalt kivételek figyelembevételével.

(10) A Képviselő-testület az önkormányzat vonatkozásában jóváhagyott működési, felhalmozási kiadási előirányzatokon belül a kiemelt előirányzatok között és a kiemelt előirányzatokon belüli átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át. A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a képviselő-testületet költésvetés-módosítás keretében tájékoztatja, az átcsoportosításokat a költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.

(11) A költségvetési szervek a kiemelt kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben átcsoportosíthatják, melyet a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.

(12) Az önkormányzat behajthatatlan követeléseinek, kintlévőségeinek törléséről átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.

(13) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester tájékoztatja a Képviselő-testületet.

11. § (1) Az Önkormányzat a Gst. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig vagy a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit a gördülő tervezés alapján határozza meg.

(2) A Gst. értelmében önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletet fő szabályként csak a Kormány előzetes hozzájárulásával köthet.

(3) Ha az önkormányzat új fejlesztés indításához fejlesztési célú hitel felvételét tervezi – ami adósságot keletkeztető ügyletnek minősül a Stabilitási tv. szerint – a jogszabályi előírásokat betartva előzetesen meg kell kérni a Kormány hozzájárulását, az Államkincstár, illetve a Kormányhivatal előzetes kontrollján keresztül.

(4) Az önkormányzati gazdálkodás során év közben esetlegesen keletkezett működési hiány finanszírozási módja a likviditási hitelfelvétel a számlavezető banktól.

(5) Hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartoznak.

(6) Az értékpapír kibocsátása, vásárlása, értékesítése és visszavásárlása értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.

(7) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.

(8) A megtervezett fejlesztési feladatokkal összefüggésben kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amilyen arányban az Önkormányzat felhalmozási bevételei teljesülnek.

(9) Azon fejlesztési feladatok, amelyeknél a rendelet csak az önerőt tartalmazza, s amelyek teljes körű megvalósításának előfeltétele a pályázaton való sikeres részvétel, csak olyan ütemben valósíthatók meg, amilyen arányban az önerőn kívüli források teljesülnek.

(10) A Képviselő-testület az önkormányzat maradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egy időben hagyja jóvá.

Vegyes rendelkezések

12. § (1) Az önkormányzat az államháztartáson kívülre átadott és az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközökre vonatkozó eljárást külön rendeletben szabályozza.

(2) Az Önkormányzati vagyon értékesítésére, hasznosítására, a vagyonnal való gazdálkodásra vonatkozóan az önkormányzat vagyonrendelete szerint kell eljárni.

(3) A költségvetési bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint a készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni.

(4) Az alábbi kifizetések teljesíthetőek készpénzben a házipénztárból:

a) bérjellegű kifizetések,

b) készpénzelőleg,

c) bel- és külföldi kiküldetésnél útiköltség, napidíj térítések, egyéb kiküldetési kiadások,

d) saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés,

e) üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások,

f) karbantartással, működéssel kapcsolatos kiadások,

g) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,

h) reprezentációs kiadások,

i) szociális juttatások

j) önkormányzati rendezvényekkel kapcsolatos kiadások,

k) jogcímtől függetlenül kettőszázezer forint összegig történő egyéb kifizetés

13. § (1) A közbeszerzési értékhatárt elérő felhalmozási, felújítási, beszerzései feladatokban a közbeszerzési törvény, valamint az önkormányzat közbeszerzési szabályzata alapján kell eljárni.

(2) A közbeszerzési értékhatárt el nem érő, de

a) a nettó 1.000.000 Ft-ot meghaladó beruházások, felújítások, beszerzések esetén legalább 3 ajánlatot kell bekérni és a kötelezettségvállalás engedélyezéséről a Képviselő-testület dönt,

b) a nettó 500.000 Ft-ot elérő, de 1.000.000 Ft-ot meg nem haladó beruházások felújítások, beszerzések esetén 3 db ajánlatot kell beszerezni és a kötelezettségvállalás engedélyezéséről a polgármester dönt.

(3) Az ajánlati kiírás tartalmára, a nyertes kiválasztására és egyéb eljárási kérdésekben az önkormányzat Beszerzési Szabályzata az irányadó.

14. § (1) A Képviselő-testület 2025. évre a Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az alábbiakat határozza meg:

a) a köztisztviselői illetményalap 55.000, - Ft,

b) a köztisztviselők cafetéria juttatásának kerete bruttó 400.000 Ft/fő/év, melyet az önkormányzat a 2025. évi költségvetésében biztosít.

(2) Tihany Község Önkormányzatával és intézményeivel foglalkoztatási jogviszonyban állók részére – a közfoglalkoztatottak kivételével - a cafetéria éves keretét bruttó 300.000 Ft/fő/év összegben állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület az (1) és (2) bekezdésben foglalkoztatottak részére 2025. évre évi bruttó 18.046 Ft / fő bankszámla-hozzájárulást nyújt az illetmény és a bér bankszámlára történő utalásának költségtérítéséhez.

(4) Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél foglalkoztatási jogviszonyban állók részére a munkába járási költségtérítés összege a munkába töltött napokra, a munkahely és a lakóhely közötti közforgalmi úton mért távolság alapján oda-vissza számolva, kilométerenként 30 Ft.

Térítési díjak

15. § (1) A gyermekétkeztetésért térítési díjat kell fizetni.

(2) Az intézményi térítési díjak mértéke 2025. március l-től:

a) Bölcsőde: napi négyszeri étkezés esetén 1 022 Ft/nap/fő.

b) Visszhang Óvoda: napi háromszori étkezés esetén 933 Ft/nap/fő.

c) Általános iskola

ca) napközis gyermek napi háromszori étkezése esetén 1 126 Ft/nap/fő,

cb) kizárólag ebédet igénylő gyermek esetén 814 Ft/nap/fő.

(3) A szociális étkeztetés esetében a személyi térítési díj jövedelemfüggő, a helyi szociális rendeletben meghatározottak szerint.

(4) A munkahelyi étkeztetés biztosítása kapcsán a kedvezményes alkalmazotti térítési díjra az alábbi személyi kör jogosult:

a) az önkormányzattal és annak fenntartásában működő költségvetési szerveknél foglalkoztatási jogviszonyban álló személyek,

b) a Bencés Apátság fenntartásában működő Tihanyi Illyés Gyula Általános és Alapfokú Művészeti Iskolával foglalkoztatási jogviszonyban álló személyek,

c) az önkormányzat 100 %-os tulajdonában álló önkormányzati cégekkel foglalkoztatási jogviszonyban álló személyek.

d) a Tihanyi Legenda Közhasznú Nonprofit Kft. alkalmazásában álló dolgozók.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

16. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás, a költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a jegyző a felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Balatonfüredi Többcélú Társulás keretében gondoskodik.

Záró rendelkezések

17. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.

18. § Ez a rendelet 2025. március 15-én lép hatályba.