Lovas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete
Lovas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II.26.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 27Lovas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete
Lovas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II.26.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Az Önkormányzat célja a folyamatos működőképesség fenntartása, a kötelező és önként vállalt feladatok magas színvonalú ellátása, a település kiegyensúlyozott gazdasági fejlődésének biztosítása, továbbá a költségvetési gazdálkodás átláthatóságának tiszteletben tartása és a közpénzek hatékony felhasználása.
[2] Az Önkormányzat elkötelezett a pénzügyi stabilitás, az átláthatóság, a felelős gazdálkodás alapelvei, továbbá a helyi közösség érdekei mellett.
[3] Lovas Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-ában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére és Lovas Község Önkormányzatára.
2. § (1) A rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges rendes és rendkívüli bevételeket, kiadásokat, figyelemmel a költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, továbbá a 2025. évi gazdálkodás főbb szabályait.
(2) Lovas Község Önkormányzatának takarékos és hatékony gazdálkodást kell folytatniuk.
(3) A (2) bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, polgármestere, jegyzője/aljegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések révén ellenőrzi.
3. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetésének bevételi főösszegét 144.954.355 forintban, kiadási főösszegét 144.954.355 forintban állapítja meg. A költségvetési hiány összege 0 forint.
4. § Az Önkormányzat költségvetési hiányt nem tervez a 2025. évben, hitelállománya nincs.
5. § Az Önkormányzat mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. melléklet tartalmazza.
6. § Az Önkormányzat helyi adó bevételeit a 2. melléklet tartalmazza.
7. § Az Önkormányzat támogatásértékű bevételeinek részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
8. § Az Önkormányzat költségvetési támogatását a 4. melléklet tartalmazza
9. § Az Önkormányzat felhalmozási bevételeit az 5. melléklet tartalmazza
10. § Az Önkormányzat EU-s projektjeit, azok jelenlegi állását az 6. melléklet tartalmazza.
11. § Az Önkormányzat közvetett támogatásait a 7. melléklet tartalmazza.
12. § A beruházásokat és felújításokat a 8. melléklet tartalmazza.
13. § Az Önkormányzat egyéb működési célú kiadásait a 9. melléklet tartalmazza.
14. § Az ellátottak pénzbeli juttatásait a 10. melléklet tartalmazza. Ezen kiadások tartalmazzák a törvény által szabályozott, illetve önkormányzati rendelet által meghatározott szociális kiadásokat.
15. § Az Önkormányzat által foglalkoztatottak létszámát a 11. melléklet tartalmazza.
16. § Az Önkormányzat előirányzat-felhasználási tervét a 12. melléklet tartalmazza.
17. § Az Önkormányzat kiadásait cofog szerinti bontásban a 13. melléklet tartalmazza.
18. § Az Önkormányzat bevételeit cofog szerinti bontásban a 14. melléklet tartalmazza.
19. § Lovas Község Önkormányzat Képviselő-testülete az általános működési tartalék összegét 12.052.000 forintban határozza meg. Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A tartalék terhére hozott döntések alapján a Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb a 2025. évi költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, 2025. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.
20. § Az Önkormányzat 2025-ben és az azt követő három évben a Stabilitás törvény szerinti adósságot keletkeztető ügyletet nem tervez.
21. § Az Önkormányzatnak többéves kihatással járó kötelezettsége nincs.
22. § (1) Lovas Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat folyamatos munkaviszonnyal rendelkező dolgozóinak – kivételt képeznek a közfoglalkoztatás keretében dolgozók – részére biztosított cafetéria juttatás mértékét – bruttó 250.000 Ft/fő/év összegben állapítja meg. A juttatás éves összege biztosít fedezetet a hozzá kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is.
(2) A juttatás kifizetése a dolgozó választása szerint vagy a kedvezőbb adózású SZÉP kártyára, vagy bérként adózó pénzjuttatás formájában történik egy összegben, legkésőbb június 30-ig. Erről a dolgozónak legkésőbb április 30-ig írásban nyilatkoznia kell.
(3) Nem jogosult a fenti juttatásokra a tartós külszolgálaton lévő munkavállaló azon időtartam vonatkozásában, amelyre-illetményre nem jogosult, feltéve, hogy a távollét időtartama meghaladja a harminc napot. A harminc napot meghaladó távollét esetében a munkavállalót a távollét első napjától kezdve nem illeti meg a juttatás. A távollétek időtartamát - a jogosultság szempontjából - nem lehet összeszámítani.
(4) Amennyiben a munkavállaló év közben megszakítja munkaviszonyát, a juttatások időarányosan illetik meg. Azon juttatás-elemet, melyre nem jogosult a munkavállaló, készpénzben az intézmény pénztárába vissza kell fizetnie. A munkaviszonyával kapcsolatos elszámoló lapon feltüntetésre kerül az őt megillető, kifizetett összeg, illetve a visszafizetés ténye is.
(5) Részmunkaidős munkavállalót munkaideje arányában illeti meg a juttatás.
(6) Felmentési idejét töltő munkavállalót a felmentési idejére is megilleti a juttatás.
(7) Lovas Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat folyamatos munkaviszonnyal rendelkező dolgozóinak – kivételt képeznek a közfoglalkoztatás keretében dolgozók – részére havi bruttó 1.000 Ft/fő folyószámla költségtérítést biztosít.
(8) Lovas Község Önkormányzata a polgármester cafetéria juttatását bruttó 250.000 Ft/év összegben állapítja meg. A juttatás éves összege biztosít fedezetet a hozzá kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is. A polgármester részére adható folyószámla költségtérítés mértéke 1.000 Ft/hó.
(9) A juttatásokra a forrást a Képviselő-testület a költségvetésben biztosítja.
23. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) Az önkormányzat gazdálkodásának szabályosságát a jegyző éves költségvetési ellenőrzési terv alapján- belső ellenőr útján - ellenőrzi.
24. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig támogatja a társadalmi szervezeteket, helyi civil önszerveződő közösségeket, egyházakat. Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
(2) Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Lovas községben van, de a község lakosságának, illetve az önkormányzat érdekeit is szolgálja.
(3) A támogatás igénylését, és annak szabályait Lovas Község erre vonatkozó önkormányzati rendelete tartalmazza.
(4) Az (1)–(2) bekezdésben foglaltakon túlmenően társadalmi szervezetek, alapítványok, helyi civil önszerveződő közösségek, egyházak, vállalkozások támogatásáról a Képviselő-testület az általános tartalék, valamint a többletbevételek terhére hozhat döntést.
25. § (1) Felújítás, beruházás csak akkor indítható, ha a szükséges fedezet rendelkezésre áll.
(2) A közbeszerzési értékhatárt elérő beruházásokra, felújításokra és beszerzésekre a közbeszerzésről szóló 2015. évi CXLIII. törvény megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni. A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 3.000.000 Ft-ot meghaladó beruházások, felújítások és beszerzések esetén az önkormányzat beszerzési szabályzatában foglaltak szerint kell eljárni.
26. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetésben előírt bevételek beszedésére, és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(2) A Képviselő-testület a bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát, kiadási előirányzatai közötti átcsoportosítási jogát a kiemelt előirányzatokon belül – személyi juttatások, munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó, dologi kiadások, ellátottak pénzbeli juttatásai, és egyéb működési célú kiadások, a felhalmozási költségvetés beruházások, felújítások, és egyéb felhalmozási kiadások – a polgármesterre ruházza át. Az átcsoportosítás nem terjedhet ki kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításra. Az átruházott hatáskörben hozott döntés a későbbi évekre vonatkozóan többletkiadással nem járhat.
27. § Az év közben keletkező központi és egyéb pótelőirányzatok felosztásáról, bevételi-kiadási előirányzatok módosításáról a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület dönt, a költségvetési rendeletmódosításával. A Képviselő-testület legkésőbb a 2025. évi költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, 2025. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.
28. § Az önkormányzat szabad pénzeszközeit a polgármester jogosult a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében, melyről a képviselőtestületet tájékoztatja.
29. § Felújítás, beruházás csak akkor indítható, ha a szükséges fedezet rendelkezésre áll.
30. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetve következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok közötti átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
31. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozás állománya a (2) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.
(2) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötvenmillió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki
(3) Az önkormányzati biztost a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg.
32. § A költségvetési rendelet a kihirdetést követőnapon lép hatályba, de rendelkezéseit 2025. január 1-jétől kell alkalmazni.
33. § Ez a rendelet 2025. február 27-én lép hatályba.