Hidegkút Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 3/2021 (II.16.) önkormányzati rendeletének indokolása
HIDEGKÚT KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK
Hatályos: 2021. 02. 17HIDEGKÚT KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK
Részletes indokolás
Az 1–8. §-hoz
Hidegkút Község Önkormányzat 3/2021. (II.16.)
rendeletének indokolása
a Hidegkút Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
INDOKLÁS
Az Mötv. szerint a helyi közügyek, illetve a helyben biztosítható közfeladatok:
településfejlesztés, településrendezés;
településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);
a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;
egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);
óvodai ellátás;
kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;
gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;
szociális szolgáltatások és ellátások, amelyek keretében települési támogatás állapítható meg;
lakás- és helyiséggazdálkodás;
a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;
helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;
honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;
helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;
a kistermelők, őstermelők számára - jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
sport, ifjúsági ügyek;
nemzetiségi ügyek;
közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;
helyi közösségi közlekedés biztosítása;
hulladékgazdálkodás;
távhőszolgáltatás;
víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül.
További törvényi lehetőségek helyi önkormányzati feladat-telepítésre:
törvény a felsoroltakon kívül más, a helyi közügy, helyben biztosítható közfeladat ellátását is előírhatja,
törvényben meghatározott esetekben az önkormányzat és az állam külön, a finanszírozást is rendező megállapodása alapján az önkormányzat állami feladatokat is elláthat,
a helyi önkormányzatok továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladatok ellátása azonban nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.
A 2021. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata 44.983.775 Ft, melyet a finanszírozású pénzügyi műveletekből származó bevétel 48.000.000 Ft-tal egészít ki, így összesen 92.983.775 Ft forrás fog rendelkezésre állni. A 2021-ben – a feladatfinanszírozás keretében – az általános működéshez és ágazati feladatokhoz kapcsolódó támogatásokból származó bevétel csak a kötelezően ellátandó feladatokra fordítható. A tervezetben államháztartáson kívüli bevétellel 23.123.000 Ft összegben számoltunk, ami 6.135.000 Ft adóból és 17.000.000 Ft ingatlan értékesítésből tevődik össze.
A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, mert rendkívül fontos az önkormányzat költségvetésének külső forrásokkal való bővítése.
A/ BEVÉTELEK
Önkormányzatok működési támogatásai: 19.601.401 Ft
Működési célú támogatások államháztartáson belülről 2.247.374 Ft
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
Közhatalmi bevételek 6.135.000 Ft
Működési bevételek
Felhalmozási bevételek 17.000.000 Ft
Működési célú átvett pénzeszközök
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről
Belföldi értékpapírok bevételei
Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele 48.000.000 Ft
Finanszírozási bevételek
Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei
B/ KIADÁSOK
Személyi juttatások 9.664.331 Ft
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 1.484.484 Ft
Dologi kiadások 13.500.000 Ft
Ellátottak pénzbeli juttatásai
Egyéb működési célú kiadások 4.270.000 Ft
Beruházások 30.350.000 Ft
Felújítások 31.142.953 Ft
Egyéb felhalmozási kiadások
Finanszírozási kiadások 784.056 Ft
A 2021. évi költségvetési kiadások tervezett előirányzata 92.199.719 Ft, melyet a finanszírozású célú pénzügyi műveletek kiadásai 784.056 Ft-tal egészítenek ki, így összesen 92.983.775 Ft kiadással számoltunk.
Az önkormányzatnál foglalkoztatottak létszámának tervezésénél az elmúlt év adataiból indultunk ki. Az önkormányzatnál foglalkoztatottak létszámkerete a tervezet szerint 1 fő társadalmi megbízatású polgármester, 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármester, 1 fő falugondnok, 0,25 fő könyvtáros, 1 fő megbízási díjjal dolgozó takarító.
. A közfoglalkoztatás keretében történő foglalkoztatással 2 fővel számoltunk. A támogatás mértéke 100%. Az önkormányzat támogatási kérelmet nyújt be a Munkaügyi Központhoz.
A minimálbér 161.000 Ft-ról 167.400 Ft-ra, a garantált bérminimum 210.600 Ft-ról 219.000 Ft-ra növekedett. A közfoglalkoztatási bér 81.530 Ft/hó és garantált közfoglalkoztatási bér 106.555 Ft/hó napi 8 órás foglalkoztatás esetén.
A 2021. évben a dologi kiadások emelkedésével kell számolni az energiaköltségek növekedésével összefüggésben.
Az Önkormányzat egyes kötelező feladatait társulásban, illetve feladat ellátási megállapodással, szerződéssel látja el, melynek fenntartásához a szerződésben, illetve megállapodásban rögzítettek alapján hozzájárul.
A 2021. évi költségvetés tervezésekor a 2020. évben teljesített, illetve kalkulált támogatási összegekkel számoltunk.
Beruházások között terveztük az alábbiakat:
Parkba járda+lépcső 600.000 Ft,
Buszforduló járda térkövezés: 600.000 Ft,
Vízbekötés Hosszú utca (Bakonykarszt): 500.000 Ft,
EON Patak utca bővítés: 3.000.000 Ft,
Patak utca víz és csatorna: 8.150.000 Ft,
Ingatlan vásárlás: 17.000.000 Ft,
Egyéb tárgyi eszköz beszerzések: 500.000 Ft.
Felújítások között terveztük az alábbiakat:
Ravatalozó felújítás: 26.142.953 Ft,
Ifjúság utca felújítása: 5.000.000 Ft.
A költségvetési rendeletben szereplő kiadási jogcímek részletezése:
Személyi juttatások: 9.664.331 Ft
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 1.484.484 Ft
Dologi kiadások: 13.500.000 Ft
Ellátottak pénzbeli juttatásai:
Egyéb működési célú kiadások: 4.270.000 Ft
Beruházások: 30.350.000 Ft
Felújítások: 31.142.953 Ft
Egyéb felhalmozási kiadások: 0 Ft
Finanszírozási kiadások: 784.056 Ft
Tartalékok: 1.787.951 Ft
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési (zárszámadási) rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A költségvetési rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:[1]
Társadalmi, gazdasági, hatások
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti az önkormányzat Gazdasági Programjában és költségvetési koncepciójában a szociális rendszer fejlesztésére vonatkozó célok megvalósítását, a foglalkoztatás növelését.
A rendeletben foglaltak végrehajtásának gazdasági, költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti a Gazdasági Programban meghatározott Környezetvédelmi Program megvalósulását.
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.[2]
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
Hidegkút, 2021. 02. 15.
Dr. Kriszt András polgármester
[1] A hatásvizsgálatra vonatkozó szövegrész csak mintául szolgál, mindenki a helyi sajátosságoknak megfelelően kell, hogy elkészítse.