Paloznak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Hatályos: 2023. 02. 28- 2023. 07. 20Paloznak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Paloznak Község Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya Paloznak Község Önkormányzata Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és bizottságára terjed ki.
2. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi költségvetésének fő összegét 200.956.857 Ft-ban határozza meg az alábbiak szerint
a) költségvetési bevételek összesen 135.906.857 Ft ebből:
aa) működési célú bevételek 126.406.857 Ft,
ab) felhalmozási célú bevételek 9.500.000 Ft,
b) költségvetési kiadások összesen 177.029.203 Ft ebből:
ba) működési célú kiadások 125.024.366 Ft,
bb) felhalmozási célú kiadások 52.004.837 Ft,
c) finanszírozási célú bevételek 65.050.000 Ft ebből az előző évi költségvetési maradvány belső hiány fedezetére:50.000.000 Ft
d) finanszírozási célú kiadások 16.510.833 Ft,
e) tartalék 7.416.821 Ft.
3. § (1) A Képviselő-testület a közhatalmi bevételek összegét 85.310.000 Ft-ban állapítja meg. Ebből:
a) helyi adók 83.500.000 Ft,
b) egyéb közhatalmi bevétel 1.510.000 Ft,
c) pótlékok, bírságok 300.000 Ft.
(2) A Képviselő-testület a saját működési bevételek összegét 7.069.240 Ft-ban állapítja meg. Ebből
a) szolgáltatásból és készletértékesítésből származó működési bevételek 6.010.000 Ft
b) bérleti díjból származó bevételek 200.000 Ft
c) közvetített szolgáltatásból származó bevételek 300.000 Ft
d) koncesszióból származó bevételek 0 Ft
e) kamatbevétel 409.240 Ft
f) egyéb bevétel 150.000 Ft.
(3) A Képviselő-testület a feladatalapú támogatások összegét 31.848.433 Ft-ban állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a működési célú támogatás összegét államháztartáson belülről 629.184 Ft-ban állapítja meg.
(5) A Képviselő-testület a működési célú támogatás összegét egyéb szervezetektől 50.000 Ft-ban állapítja meg.
(6) A Képviselő-testület a működési célú átvett pénzeszközt vállalkozástól 1.500.000 Ft-ban állapítja meg.
(7) A Képviselő-testület a felhalmozási és tőke jellegű bevételek összegét 7.000.000 Ft-ban állapítja meg.
(8) A Képviselő-testület a beruházás célú, államháztartáson belüli támogatások összegét 0 Ft-ban állapítja meg.
(9) A Képviselő-testület a fejlesztési célú, államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök összegét 2.500.000 Ft-ban állapítja meg. Ebből:
a) felhalmozási célú pénzeszköz átvétel vállalkozásoktól 0 Ft
b) felhalmozási célú pénzeszköz átvétel háztartásoktól 2.000.000 Ft
c) felhalmozási célú pénzeszköz átvétel egyéb szervezettől 500.000 Ft
(10) A Képviselő-testület a finanszírozási bevételek összegét 65.050.000 Ft-ban állapítja meg. Ebből:
a) előző évi költségvetési maradvány 50.000.000 Ft
b) megelőlegezés 0 Ft
c) Forg. célú értékpapír eladás 15.050.000 Ft.
(11) Az önkormányzat 2022. évi bevételeit jogcím szerinti bontásban a 2. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az önkormányzat kiadási előirányzata 193.540.036 Ft.
(2) A Képviselő-testület a működési kiadások előirányzatát összesen 99.730.366 Ft-ban állapítja meg. Ebből:
a) személyi jellegű kiadások 42.737.125 Ft
b) munkaadókat terhelő járulékok 5.241.041 Ft
c) dologi jellegű kiadások 51.752.200 Ft.
(3) A Képviselő-testület a működési célú pénzeszköz átadás kiadások előirányzatát összesen 22.232.000 Ft-ban állapítja meg. Ebből:
a) támogatás értékű működési kiadások 20.832.000 Ft.
b) működési célú pénzeszköz átadás 1.400.000 Ft.
(4) Az önkormányzat által átadott pénzeszközökről szóló kimutatást a 3. melléklet tartalmazza.
(5) A Képviselő-testület a szociális ellátásokra fordítható összeget a 3. mellékletben részletezettek szerint 3.062.000 Ft-ban állapítja meg
(6) A Képviselő-testület a felhalmozási kiadások összegét a 4. mellékletben meghatározott feladatokra bontva 51.991.150 Ft-ban állapítja meg. Ebből:
a) beruházás 40.332.150 Ft
b) felújítás 11.659.000 Ft
c) felhalmozási célú pénzeszköz átadás 0 Ft.
(7) A Képviselő-testület a finanszírozási kiadások összegét 16.510.833 Ft-ban állapítja meg az 1. melléklet szerint. Ebből:
a) forgatási célú értékpapír vásárlása 15.300.000 Ft
b) megelőlegezés visszafizetése: 1.210.833 Ft
(8) A Képviselő-testület az általános tartalék előirányzatát 7.416.821 Ft-ban határozza meg az 1. melléklet szerint. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület saját hatáskörében fenntartja.
(9) A Képviselő-testület a céltartalék előirányzatát 0 Ft-ban határozza meg az 1. melléklet szerint. A céltartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület saját hatáskörében fenntartja.
(10) Az önkormányzat 2023. évi állami támogatásait az 5. melléklet tartalmazza.
(11) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a 6. melléklet tartalmazza.
(12) Az éves előirányzat-felhasználási, likviditási ütemtervet tájékoztató jelleggel a 7. melléklet tartalmazza.
(13) Az önkormányzat által nyújtott kölcsönök állományának alakulását tájékoztató jelleggel a 8. melléklet tartalmazza.
(14) A Képviselő-testület a többéves kihatással járó kötelezettségek tájékoztató jellegű előirányzatait éves bontásban a 9. melléklet szerint fogadja el.
(15) Az önkormányzat Európai Uniós forrásból származó fejlesztéseit a 10. melléklet tartalmazza.
(16) A tervezett közvetett támogatások jogcímeit és összegét a 11. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat által esetlegesen nyújtandó egyéb közvetett támogatásokról a hatáskörrel rendelkező szerv év közben dönt.
(17) A Képviselő-testület a költségvetési évet követő 3 év várható előirányzatait, a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések ismeretében a 12. melléklet alapján hagyja jóvá.
(18) Az Önkormányzat a közműfejlesztéssel kapcsolatos adatait a 13. melléklet tartalmazza.
(19) Az Önkormányzat tájházának költségvetését a 14. melléklet tartalmazza.
5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat létszám előirányzatát 7,25 fő átlagos statisztikai állományi létszámban állapítja meg.
(2) Létszám előirányzatok foglalkoztatási jogviszony szerinti megoszlása:
a) köztisztviselő 1 fő
b) közalkalmazott 2 fő
c) Munka Törvénykönyv hatálya alá tartozó 4,25 fő
(3) Képviselők létszáma a (2) bekezdésben foglaltakon felül: 4 fő.
6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) A gazdálkodás során az önkormányzati törvény előírásai alapján elsősorban a kötelező alapellátás feladatait biztosítja, további terhelhetősége figyelembevétele mellett finanszírozza a szabadon vállalt nem kötelező feladatait. A kötelezettségvállalással nem terhelt beruházások, valamint a nem kötelező jellegű egyéb kiadások kifizetése a költségvetési bevételek függvényében teljesíthető.
(3) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai év közben módosíthatók.
(4) A kiemelt kiadási és bevételi előirányzatok módosítása a képviselő-testület hatásköre.
(5) Az önkormányzat köteles kiemelt kiadási előirányzataikon belül gazdálkodni. A kiemelt előirányzatok túllépése fegyelmi felelősséget von maga után.
(6) A Képviselő-testület az e rendelettel elfogadott működési, felhalmozási és finanszírozási célú kiadási és bevételi előirányzatok közötti, valamint a tartalék terhére történő átcsoportosítás jogát 5.000.000 Ft összeghatárig a Polgármesterre ruházza át. A kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.
7. § (1) A bevételi és kiadási előirányzatok teljesítése során a készpénzes fizetés helyett elsődlegesen a készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. A készpénz gazdálkodás szabályait a Pénzkezelési szabályzat tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket a Magyar Államkincstárnál rövid lejáratú értékpapírokba fektesse.
(3) A költségvetési szerv által a dolgozónak nyújtott munkabér előleg kifizetésekor az érvényes adójogszabályok szerint kell eljárni, és az összesen nyújtott munkabér előleg összege nem haladhatja meg a költségvetési szerv egyhavi alapilletmény előirányzatának 20 %-át.
(4) A polgármester és az önkormányzati alkalmazottak 2023. évben bruttó 300.000 Ft/fő cafeteria juttatásban részesülnek. A részmunkaidőben dolgozók munkaidejük arányában jogosultak cafeteria juttatásra.
8. § Az önkormányzat árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire vonatkozó szabályokat a Beszerzési Szabályzat tartalmazza.
9. § A polgármester 1.000.000 Ft értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.
10. § (1) A bevételek növelése érdekében fokozott erőfeszítéseket kell tenni a kintlévőségek behajtására.
(2) Az adóellenőrzési és felderítési munkát hatékonyan kell végezni, az adóhátralékot következetesen be kell szedni. A mulasztókkal a jogszabályban foglaltak szerint kell eljárni.
11. § Az Önkormányzati biztos kirendelésére az Áht. 71. § (4) bekezdésében és az Ávr. 119. §-ában foglaltak az irányadóak.
12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
13. § E rendeletet 2023. január 1. napjától kell alkalmazni.