Balatonszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2022. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 01. 01

Balatonszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2022. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.01.01.

Balatonszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az Önkormányzat megnevezése, székhelye és jelképei

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balatonszőlős Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 8233 Balatonszőlős, Fő u. 9.

(3) Az önkormányzat feladat- és hatáskörei - a Szervezeti és Működési Szabályzat, illetve más önkormányzati rendelet eltérő rendelkezése hiányában - Balatonszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testületét (a továbbiakban: Képviselő-testület) illetik meg.

(4) Az önkormányzat jelképei a település címere, zászlója és pecsétje. A község jelképeiről a Képviselő-testület külön önkormányzati rendeletében rendelkezik. Jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában a Képviselő-testület és szervei használhatják a hivatali kiadmányokon az önkormányzat címerét.

(5) Az önkormányzat pecsétje: körbélyegző, Balatonszőlős Község Önkormányzata körirattal, középen Magyarország címerével. Ezt a bélyegzőt kell használni:

a) az önkormányzat nevében kötött szerződéseken, megállapodásokon

b) a Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvek hitelesítésére.

(6) A polgármester pecsétjén „Polgármester Balatonszőlős” köriratú bélyegzőn középen Magyarország címere.

2. Az Önkormányzat szervei

2. § (1) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei: a polgármester, a Képviselő-testület bizottsága, a jegyző vagy megbízottja (a továbbiakban: Jegyző), az aljegyző, a közös önkormányzati hivatal, és a társulások látják el.

(2) A Képviselő-testület bizottsága az Ügyrendi Bizottság (a továbbiakban: Bizottság).

(3) A Képviselő-testület közös hivatalt hoz létre Balatonfüred város, valamint Balatonszőlős, Dörgicse, Pécsely és Vászoly községek önkormányzataival, Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) elnevezéssel.

(4) Az Önkormányzat - hatályos társulási megállapodás alapján, az abban foglalt feladatok ellátására – a Balatonfüredi Többcélú Társulás, a Balatonfüredi Közoktatási Intézményfenntartó Társulás és az Észak-Balatoni Térségi Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulás tagja.

3. A Képviselő-testület feladatai, hatásköre

3. § (1) Az Önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott kötelezően ellátandó feladatait a lakossági igények és anyagi lehetőségeinek függvényében biztosítja.

(2) Az Önkormányzat a feladatai ellátása során együttműködésre törekszik a környezetében működő települési önkormányzatokkal és a térségi önkormányzati társulásokkal.

(3) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását - figyelemmel az Mötv. 13. § (1) bekezdésében foglaltakra - az 1. melléklet tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat kisegítő, kiegészítő és vállalkozási tevékenységet nem folytat.

4. § (1) Az Önkormányzat a jogszabályban meghatározott kötelező feladatok ellátása mellett önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.

(2) A feladat önkéntes vállalása előtt a polgármester előkészítő eljárás lefolytatásáról gondoskodik, melynek eredményéről a Képviselő-testületnek beszámol. A Képviselő-testület elé terjesztett, a helyi közügy önálló megoldásának önkéntes felvállalását tartalmazó javaslatnak kötelező eleme a megvalósításhoz szükséges és a várható fenntarthatóságot biztosító költségvetési források bemutatása.

(3) Ha a Képviselő-testület a helyi közügy önálló megoldása mellett dönt, akkor ennek pénzügyi fedezetét az éves költségvetésében biztosítja.

(4) A Képviselő-testület a feladatainak egy részét a 2. melléklet szerint a polgármesterre, valamint a 3. melléklet szerint a Bizottságára ruházza át. A Képviselő-testület magasabb szintű jogszabályban meghatározott esetekben hatáskörét a társulásra és a Jegyzőre is átruházhatja. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.

4. A Képviselő-testület

5. § (1) A Képviselő-testület tagjai a települési képviselők és a polgármester.

(2) A Képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 5 fő.

(3) A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

5. A Képviselő-testület ülései, összehívása, vezetése

6. § (1) A Képviselő-testület alakuló, munkaterv szerinti rendes és rendkívüli ülést tart, továbbá ünnepi ülést tarthat.

(2) A Képviselő-testület évente legalább hat alkalommal ülést tart, amelyek tervezett ütemezését a munkatervben jelöli meg. A munkatervi javaslatot a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé legkésőbb tárgyév január 31. napjáig.

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések várható ütemezését,

b) az előre tervezhető napirendek tárgyát és előadóját,

c) a kötelezően tárgyalandó napirendeket, úgymint az önkormányzat költségvetése és a zárszámadása, a féléves és háromnegyed éves beszámolók a költségvetés végrehajtásáról, a Hivatal tevékenységéről szóló beszámoló.

d) közmeghallgatás időpontját.

(4) A Képviselő-testület a döntéseit az ülésein hozza meg. Az ülések helye az Önkormányzat hivatalos helyisége. Ha a tárgyalandó napirend vagy egyéb körülmény indokolja, az ülés a településen belül másik helyszínen is megtartható.

7. § (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, egyidejű tartós akadályoztatásuk, e tisztségek egyidejű betöltetlensége, vagy döntéshozatalból együttes kizártságuk esetén a korelnök hívja össze és vezeti. Tartós akadályoztatásnak minősül, ha a polgármester, illetve az alpolgármester folyamatosan legalább 10 napig nem tudja a feladatát ellátni.

(2) A képviselőket az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, továbbá a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(3) A meghívónak a munkatervbe felvett napirenden túl tartalmaznia kell a polgármester, alpolgármester, a Jegyző, a Bizottság által benyújtott javaslatokat, valamint azokat, amelyek tárgyalását legalább kettő képviselő kérte.

(4) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 3 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig legalább az ülést megelőző napon kell kézbesíteni. A meghívó megküldése elsősorban elektronikus úton, indokolt esetben a képviselő kérésére papír alapon történik.

(5) Ha a körülmények indokolják a Képviselő-testület rendkívüli ülést tart.

(6) Halaszthatatlan esetben a rendkívüli ülésre a Képviselő-testület rövid úton, akár telefonon is összehívható az értesítést követő napra, a napirend megjelölésével.

8. § (1) A Képviselő-testület ülésére a képviselőkön, tisztségviselőkön és a Jegyzőn, aljegyzőn kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a napirend előadóját, amennyiben egyébként nem kötelezően meghívott,

b) akinek meghívása jogszabály szerint kötelező,

c) akiket a polgármester vagy a Képviselő-testület a megtárgyalandó napirend témájától függően indokoltnak tart, illetve akik meghívásáról a munkaterv elfogadásakor döntött.

(2) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendjéről a lakosságot értesíteni kell az önkormányzat hivatalának hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel és az önkormányzat honlapján történő közzététellel. Az értesítést a képviselőknek szóló meghívó kézbesítését követően kell megjelentetni.

9. § (1) A Képviselő-testület ülése fő szabály szerint nyilvános.

(2) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen legalább 3 képviselő jelen van.

(3) A Képviselő-testület zárt ülést tart, illetve zárt ülést rendelhet el a Mötv.-ben meghatározott esetekben.

(4) A zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, a Jegyző, aljegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt.

6. Az előterjesztés

10. § (1) A képviselő-testületi meghívóval egyidejűleg - fő szabály szerint - kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket is. Előterjesztésnek minősül a rendelettervezet, a határozati javaslat, a beszámoló, a tájékoztató és a kérelem.

(2) Rendelettervezetet csak önálló napirendi pontként lehet előterjeszteni.

(3) Az ülés napirendi pontjának előterjesztője lehet:

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a Bizottság,

d) a Jegyző,

e) az önkormányzat költségvetési szervének vezetője,

f) a Képviselő-testület által felkért személy vagy szervezet képviselője.

(4) A Képviselő-testület ülésére az előterjesztés írásban, kivételesen szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot írásban akkor is elő kell terjeszteni, ha az előterjesztésre egyébként szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását. A rendelettervezetet és a beszámolót kizárólag írásban lehet előterjeszteni.

(5) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés címét és előadóját,

b) a jogszabályi hátteret a korábbi, a tárggyal összefüggő testületi határozatokat,

c) a helyzetértékelést, az esetleges alternatívákat és lefolytatott egyeztetéseket,

d) a rendelet-tervezetet, illetve a határozati javaslatot,

e) a határidő, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megjelölését.

7. Indítvány, sürgősségi indítvány, felvilágosítás kérés

11. § (1) Indítvány, sürgősségi indítvány benyújtására jogosult:

a) a polgármester,

b) a Jegyző,

c) a képviselő,

d) a Bizottság,

e) az önkormányzat költségvetési szervének vezetője

(2) A munkatervben nem szereplő napirend megtárgyalására a képviselő indítványt tehet. Az indítványt indoklással együtt a rendes ülés napját megelőzően legalább 7 nappal kell írásban a polgármesterhez benyújtani.

(3) Sürgősségi indítványt, a sürgősség tényének rövid indokolásával, legkésőbb az ülést megelőző napon írásban lehet benyújtani a polgármesternél.

(4) A sürgősségi indítvány kérdésében a Képviselő-testület - egyszerű többséggel - ügyrendi döntés keretében határoz a napirend elfogadása előtt. A sürgősségi indítványt - elfogadása esetén - a Képviselő-testület napirendre tűzi. Ha a Képviselő-testület a sürgősséget elutasítja, akkor az indítvány napirendre tűzésének időpontjáról dönt.

12. § (1) A képviselők kérdést tehetnek fel a tisztségviselőknek, a Bizottság elnökének, a Jegyzőnek, az aljegyzőnek felvilágosítás kérése céljából. A kérdés a Képviselő-testület ülése előtt írásban, vagy az ülésen szóban tehető fel.

(2) A megkérdezett az ülésen szóban válaszol. Ha az erre való felkészüléshez hosszabb idő szükséges, akkor a megkérdezett 15 napon belül írásban adja meg válaszát.

8. A tanácskozás rendje

13. § (1) A Képviselő-testület ülésének elnöke a polgármester.

(2) Az ülés megnyitásakor a polgármester a megjelentek létszáma alapján megállapítja az ülés határozatképességét.

(3) Az ülés napirendi javaslatáról a Képviselő-testület vita nélkül, számozott határozattal, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4) A napirend tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását vagy a javasolt sorrend megváltoztatását, amiről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(5) A polgármester a napirend - meghívó szerinti írásos tervezetét - szóban kiegészítheti az ülésen kiosztott anyagok napirendre vételéről szóló javaslattal.

(6) Egy-egy napirend tárgyalása során a képviselők és a tanácskozási joggal résztvevők a vitához többször is hozzászólhatnak. Egy-egy hozzászólás legfeljebb 5 perc időtartamú lehet.

(7) A Jegyző törvényességi észrevételt a napirend tárgyalása során a szavazást megelőzően bármikor tehet.

14. § (1) Az ülés rendjének fenntartásáért a polgármester felel. Az ülés rendjének fenntartása során a megjelent hallgatóság tagjai közül a polgármester:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik,

b) ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót,

c) rendre utasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,

d) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót,

e) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veheti igénybe.

(2) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja, vagy az ülést berekesztheti.

9. A napirend tárgyalása

15. § (1) A polgármester feladatai az ülés vezetésével kapcsolatban:

a) számszerűen megállapítja a képviselő-testület határozatképességét,

b) név szerint megállapítja a távol lévő települési képviselők számát, valamint azt is, hogy a távolmaradásukat bejelentették-e,

c) megnyitja az ülést,

d) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

e) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,

f) szavazásra bocsátja a kiegészítő és módosító javaslatokat,

g) szavazásra bocsátja a határozati javaslatot,

h) megállapítja a szavazás számszerű eredményét és ismerteti a döntést,

i) a napirendi pontok megtárgyalása után biztosítja a képviselők számára a bejelentések megtételét, kérdések feltevését,

j) az ülés folyamán biztosítja az ülés rendjét,

k) az ülést berekeszti.

(2) A polgármester az ülés során végig figyelemmel kíséri a képviselő-testület határozatképességét.

(3) A polgármester minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.

(4) Az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet, az előterjesztést bármikor módosíthatja. Módosító javaslattal bármely képviselő-testületi tag, és a Jegyző is élhet.

(5) Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, kifejthetik a véleményüket. A meghívottak az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt. Azok, akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, csak a meghívásuk szerinti napirend vitájában vehetnek részt.

(6) A szavazás előtt a Jegyzőnek jeleznie kell, amennyiben a törvényességgel kapcsolatban észrevétele van.

(7) A szavazás lezárását követően nincs helye újabb hozzászólásnak.

(8) Szavazás előtt az előterjesztő, vagy az előterjesztés készítője válaszolhat a vitában elhangzottakra, véleményt nyilváníthat a határozati javaslathoz elhangzott indítványokról és legkésőbb ekkor nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket és módosító javaslatokat befogadja-e. Az előterjesztő által elfogadott módosításokat, kiegészítéseket a napirendre vonatkozó eredeti döntési javaslat részének kell tekinteni.

(9) A polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti annak megjegyzésével, hogy azt az előterjesztő elfogadta-e.

(10) Az előterjesztést a napirend előterjesztője a szavazást megelőzően bármikor visszavonhatja. Az előterjesztés napirendről való levételét a szavazás előtt bármikor, bármely képviselő indítványozhatja. Az indítványról a Képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.

(11) A vita során a képviselők hozzászólásuk részeként a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni. Új változatot vagy módosító indítványt csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni. A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott javaslatokat szavazásra bocsátja. Először a módosító, kiegészítő javaslatokról kell dönteni.

(12) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése érdekében a polgármester a napirend tárgyalását felfüggesztheti, szünetet rendelhet el. Az előterjesztő által tett módosító javaslatot nem kell külön szavazásra bocsátani.

(13) Ügyrendi kérdésekben a képviselő bármikor szót kérhet és javaslatot tehet, a javaslatról a Képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.

(14) Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, amelyben a képviselő a Képviselő-testület munkájával - ülésének lefolytatásával - kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.

10. A döntéshozatal

16. § (1) A Képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) E döntések előkészítésére, alaki és formai követelményeire, kihirdetésére a jogalkotásról szóló törvény és annak végrehajtására kiadott miniszteri rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:

a) ügyrendi kérdésekben

b) a döntési javaslaton belüli alternatívák elfogadásakor

c) módosító indítvány elfogadása kérdésében

d) képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásakor,

e) névszerinti szavazásnál.

(4) A rendelet kihirdetése időpontjának a Hivatal Hirdetőtábláján történő kifüggesztés napját kell tekinteni.

(5) A döntéseket meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.

(6) A Képviselő-testület döntéseit egyszerű szótöbbséggel vagy minősített többséggel hozza.

(7) Az Mötv.-ben felsoroltakon kívül minősített többség kell a következő esetekben:

a) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása,

b) hitelfelvétel,

c) fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása,

d) gazdasági program elfogadása,

e) közös fenntartású intézmények költségvetésének, költségvetési beszámolójának elfogadása,

f) közügy önkéntes vállalása.

17. § (1) A szavazás módja nyílt és titkos szavazás.

(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként szavazásra bocsátja úgy, hogy először a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, azután az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.

(3) Képviselő-testület tagjai kézfelemeléssel „igen”, „nem”, illetve „tartózkodom” szavazattal szavaznak.

(4) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd ellene szavazók, a tartózkodók és a szavazásban részt nem vett, de jelenlévő képviselők számát és kihirdeti a döntést.

(5) A közérdekű és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét kizárni nem lehet.

(6) Név szerinti szavazásról a képviselők egynegyedének indítványára külön számozott határozat hozatala nélkül egyszerű többséggel, vita nélkül dönt a Képviselő-testület. A név szerinti szavazásra a Képviselő-testület tagja tehet javaslatot a szavazás megkezdése előtt.

(7) Névszerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a határozati javaslatot, majd a jelenléti ív szerint sorolja a Képviselő-testület tagjainak nevét, s a jelenlévő képviselők a nevük elhangzásakor „igen”, „nem” és „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak. A Jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja, és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(8) Kizárható a döntésből az, akit az ügy személyesen érint.

(9) A (8) bekezdésben meghatározott személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén, annak tudomására jutását követően, a soron következő képviselő-testületi ülésen jegyzőkönyvbe rögzített módon, a Képviselő-testület figyelmeztetésben részesíti az érintett személyt.

(10) Zárt ülésen történő döntéshozatal esetén a Képviselő-testületi tag indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.

(11) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön szavazó helyiség és urna igénybevételével történik. Az érvényes szavazólapnak tartalmaznia kell az egyértelműen megválaszolható eldöntendő kérdést, az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom”, illetve személyi ügyekben a választható személyek felsorolását tartalmazó rubrikákat, amelynek X-szel történő bejelölésével a szavazat egyértelműen megállapítható, továbbá a szavazás napját és Képviselő-testület hivatalos pecsétjét.

(12) A titkos szavazás lebonyolítását a Képviselő-testület Bizottsága végzi, amennyiben a bizottság még nem került megválasztásra, vagy nincs jelen a testületi ülésen a bizottságnak két tagja, akkor a testület által a tagjai közül választott 2 tagú szavazatszámláló bizottság végzi.

18. § (1) A döntések végrehajtásának megszervezése érdekében a Képviselő-testület által hozott döntésekről a Hivatalban nyilvántartást kell vezetni.

(2) Külön nyilvántartást kell készíteni az önkormányzati rendeletekről és az önkormányzati határozatokról.

(3) Az önkormányzati határozatokról készült nyilvántartásban a döntések számát és a határozat tárgyát kell feltüntetni.

(4) Az önkormányzati rendeletekről készített nyilvántartásban a rendelet számát és tárgyát kell feltüntetni.

11. Rendeletalkotás

19. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a Jegyző,

c) a Bizottság,

d) a képviselő.

(2) A rendelet alkotására irányuló javaslatot a polgármesternél kell benyújtani, aki a kezdeményezést testület elé terjeszti.

(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítési feladatait a Jegyző végzi.

(4) A tervezet előkészítéséhez a Képviselő-testület - szükség esetén - más szakértőket is felkérhet, előkészítő csoportot hozhat létre.

(5) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat internetes honlapján az elfogadását követően közzé kell tenni.

(6) A Jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezetni és a rendeleteknek az önkormányzat internetes honlapján való közzétételéről gondoskodni.

20. § (1) A Képviselő-testület a szavazás során először a rendelet-tervezetet módosító javaslatokról, majd a rendelet egészéről dönt. Indokolt képviselői javaslatra a Képviselő-testület - egyszerű többségű szavazással - részenkénti szavazást is elrendelhet.

(2) A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

12. Határozathozatal

21. § (1) A Képviselő-testület a rendeletalkotás körébe nem tartozó ügyekben határozattal dönt.

(2) A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől külön-külön megjelöléssel kell ellátni, amely tartalmazza:

a) a határozat évente kezdődő arab sorszámát,

b) a tárgyi év megjelölését,

c) a Képviselő-testület ülésének hónapját római számmal és napját arab számmal és a „számú képviselő-testületi határozat” szöveget.

13. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve

22. § (1) A Képviselő-testület üléseiről a tanácskozás lényegét tartalmazó (nem szószerinti), valamint a hozott döntéseket tartalmazó írásos jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) Az írásos jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:

a) az ülés jegyzőkönyvének iktatószámát,

b) a napirend előtti felszólalásokat,

c) a módosító javaslatokat,

d) a polgármester intézkedéseit, továbbá az ülésen történt fontosabb eseményeket,

e) az ülés befejezésének idejét.

(3) A jegyzőkönyv elkészítéséről a Jegyző gondoskodik.

(4) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) az ülésre szóló meghívó,

b) a rendelet-tervezethez írásban benyújtott módosító indítványok,

c) a névszerinti szavazás névsora és a szavazás eredménye,

d) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,

e) az aláírt esküokmány,

f) a képviselői kérdésre adott írásbeli válasz,

g) a jelenléti ív.

(5) Az állampolgárok a nyilvános ülés jegyzőkönyvébe a Hivatalban betekinthetnek.

(6) A zárt ülés jegyzőkönyvének eredeti példányát a titkos ügyiratok kezelésére vonatkozó szabályok szerint kell kezelni. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

14. A települési képviselő

23. § A települési képviselő Balatonszőlős község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választói érdekeit.

24. § (1) A települési képviselőt a Mötv.-ben, az e rendeletben, valamint más önkormányzati rendeletben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.

(2) A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztást követő ülésen esküt tesz.

(3) A települési képviselő a döntéseit a saját meggyőződése szerint hozza, szavazatát megindokolni nem köteles.

25. § (1) A települési képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni a Képviselő-testület munkájában, az ülésekről való távolmaradását akadályoztatása esetén a polgármesternek bejelenteni,

b) a bizottsági tagságával összefüggő feladatait ellátni, annak ülésein részt venni,

c) a vele szemben felmerült kizárási okot a napirend tárgyalása előtt bejelenteni,

d) választóival megfelelő kapcsolatot tartani.

(2) A települési képviselők juttatásáról, költségtérítéséről és tiszteletdíjáról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

26. § (1) Az önkormányzati képviselő a megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot köteles tenni.

(2) A települési képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény melléklete szerinti vagyonnyilatkozatát.

(3) A települési képviselő vagyonnyilatkozata - az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével - nyilvános.

(4) A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a Bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából.

27. § (1) Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének a megállapítását bárki kezdeményezheti írásban a polgármesternél.

(2) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester a beérkezését követően haladéktalanul átadja a Képviselő-testület Bizottságának, amely azt kivizsgálja.

(3) A bizottság előterjesztése alapján a Képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal dönt az összeférhetetlenségről.

15. A polgármester

28. § (1) A polgármester a tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester a jogszabályok által meghatározott kereteken belül látja el feladatait és gyakorolja önkormányzati és hatósági hatásköreit.

(3) A polgármester megválasztását követő 30 napon belül, majd az követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.

(4) A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl a polgármester főbb feladatai:

a) a település fejlődésének elősegítése, a közszolgáltatások szervezése,

b) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, annak széleskörű nyilvánosságát,

c) a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása,

d) a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése,

e) a települési képviselők és a bizottság munkájának segítése,

f) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése, ellenőrzése,

g) az önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése.

(5) A polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében átmeneti intézkedéseket hozzon.

(6) Az (5) bekezdés alapján tett intézkedéseiről és döntéséről a polgármester a Képviselő-testületnek a következő ülésen köteles beszámolni.

16. Az alpolgármester

29. § (1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára - a polgármester munkájának segítésére - saját tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el a feladatait.

17. Közös önkormányzati hivatal, Jegyző

30. § (1) A Képviselő-testület Balatonfüred város, valamint Balatonszőlős, Dörgicse Pécsely és Vászoly községek Képviselő-testületeivel egységes hivatalt tart fenn - Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel - az önkormányzat működésével, önkormányzati valamint az államigazgatási hatósági ügyek döntésre való elkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

(2) A Hivatal személyi és tárgyi feltételeit Balatonfüred Város Önkormányzata éves költségvetésében biztosítja.

(3) A jegyzőt távolléte, vagy akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti. A jegyzői, illetve aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Kirendeltség Irányító Osztály vezetője látja el.

(4) A (3) bekezdésben meghatározottak szerint a jegyző által megbízott osztályvezető jogaira és kötelezettségeire e rendelet jegyzőre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(5) A Jegyzőnek a bizottsági üléseken, a képviselő-testületi ülésen történő részvételével kapcsolatos jogosultságára a Képviselő-testület, a bizottság, a polgármester jogszabálysértő döntésének észlelésével kapcsolatos kötelezettségére az e rendelet rendelkezései az irányadóak.

(6) A közös önkormányzati hivatal szervezeti és működési szabályzatát a képviselő-testületek hagyják jóvá, amellyel kapcsolatos előterjesztést a Jegyző javaslata alapján kell elkészíteni.

18. A Képviselő-testület Bizottsága

31. § (1) A Képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására az alakuló ülésén megválasztja állandó Bizottságát.

(2) A Bizottság tagjainak száma 3 fő, akiket a testület a saját tagjai közül választ. A Bizottság tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(3) A Bizottság működésére a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(4) A Bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A meghívó és előterjesztések megküldésére az e rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.

(5) A kizárólag a Bizottság által tárgyalt előterjesztésekkel kapcsolatos eljárási szabályok megegyeznek a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések szabályaival.

(6) A települési képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatát a Bizottság végzi, az egyes vagyonnyilatkozatokat nyilvántartja és ellenőrzi.

(7) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a Képviselő-testületet.

(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a Bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni.

(9) Az azonosító adatokat csak a Bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő 8 napon belül törölni kell.

19. Közmeghallgatás, társulások

32. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek, maximum 5 percben.

(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről - legalább 15 nappal a közmeghallgatás előtt - a lakosságot tájékoztatni kell a 8. § (2) bekezdésben foglaltak szerint.

(3) A Képviselő-testület az elhangzott és azonnal meg nem válaszolt közérdekű kérdés, kezdeményezés, javaslat megvizsgálását a polgármesternek adja ki. A vizsgálat eredményéről a polgármester a Képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.

(4) A javaslattevőt a vizsgálat eredményéről, valamint a Képviselő-testület döntéséről értesíteni kell.

33. § (1) A Képviselő-testület a közös érdekű feladatok célszerű, gazdaságosabb és hatékonyabb megvalósítása, a polgároknak nyújtott közszolgáltatásai színvonalának javítása, térségi kapcsolatok elmélyítése céljából társulási megállapodást köthet.

(2) A Képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése során az Mötv.-ben foglaltak szerint jár el.

(3) A társulásokban az önkormányzatot a polgármester, az alpolgármester vagy a Képviselő-testület megbízottja képviseli.

20. Az önkormányzat gazdálkodása

34. § (1) Az önkormányzat saját tulajdonnal rendelkezik, költségvetési bevételeivel és kiadásaival önállóan gazdálkodik.

(2) Az önkormányzat vagyonát elsődlegesen a kötelező közszolgáltatások biztosítása érdekében kell hasznosítani.

(3) Önként vállalt feladatok céljára vagyonfelhasználásra akkor kerülhet sor, ha az önkormányzat a vagyonával a törvényen alapuló közszolgáltatásokat teljesítette.

(4) A gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős

35. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről és a gazdálkodásának végrehajtásáról önkormányzati rendeletet alkot.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a Képviselő-testület a költségvetéséről szóló önkormányzati rendeletében állapítja meg.

36. § Az önkormányzat vagyongazdálkodásának szabályait a Képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben állapítja meg.

21. Záró rendelkezések

37. § Ez a rendelet 2023. január 1-jén lép hatályba.

38. § E rendelet hatálybalépésével hatályát veszti Balatonszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2015. (VI. 14.) önkormányzati rendelete.

Mórocz László
polgármester

dr. Tárnoki Richárd
címzetes főjegyző