Vászoly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2015(VI.14.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2018. 09. 12- 2019. 11. 13

Vászoly Község Önkormányzata Képviselő-testületének

11/2015.(VI.14.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról


Vászoly Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 23. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. Fejezet


 Általános rendelkezések


  1. Az önkormányzat és jelképe


1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Vászoly Község Önkormányzata.


(2)             Székhelye: 8245. Vászoly, Béke tér 1.


(3) Az önkormányzat feladat- és hatáskörei - a Szervezeti és Működési Szabályzat, illetve más önkormányzati rendelet eltérő rendelkezése hiányában – Vászoly Község Képviselő-testületét illetik meg.


(4) Az önkormányzat jelképei a település címere, zászlója és pecsétje. A község jelképeiről külön jogszabályban rendelkezik. Jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában a képviselő-testület és szervei használhatják a hivatali kiadmányokon az önkormányzat címerét.


(5) Az önkormányzat pecsétje: körbélyegző, Vászoly Község Önkormányzat körirattal, középen a Magyarország címerével. Ezt a bélyegzőt kell használni

  1. az önkormányzat nevében kötött szerződéseken, megállapodásokon
  2. a Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvek hitelesítésére.


(6)     A polgármester hivatalos kör alakú pecsétje „Polgármester Vászoly” Község Önkormányzata” köriratú bélyegző, középen Magyarország címerével



  1. Az önkormányzat szervei


2.§ (1) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző és a közös önkormányzati hivatala látja el.


(2) A képviselő-testület bizottsága az Ügyrendi Bizottság


(3) A képviselő-testület közös hivatalt hoz létre Balatonfüred, Balatonszőlős, Dörgicse, Pécsely Községek Önkormányzataival, Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban Hivatal) elnevezéssel.


II. Fejezet


Az Önkormányzat feladat- és hatásköre


3.§ ( 1) Az Önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvényben (a továbbiakban: Mhötv.) meghatározott kötelezően ellátandó feladatait a lakossági igények és anyagi lehetőségeinek függvényében biztosítja.

(2) Az Önkormányzat feladatai ellátása során együttműködésre törekszik a környezetében működő települési önkormányzatokkal, a térségi önkormányzati társulásokkal.

(3) Az Önkormányzat által ellátott alapfeladatok szakágazati besorolását, figyelemmel az Mötv. 13.§ (1) bekezdésében foglaltakra, az 1. függelék tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat kisegítő, kiegészítő és vállalkozási tevékenységet nem folytat.

4.§     (1) Az Önkormányzat a jogszabályban meghatározott kötelező feladatok ellátása mellett önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.

(2) A feladat önkéntes vállalása előtt a polgármester előkészítő eljárás lefolytatásáról gondoskodik, melynek eredményéről a Képviselő-testületnek beszámol. A Képviselő-testület elé terjesztett, a helyi közügy önálló megoldásának önkéntes felvállalását tartalmazó javaslatnak kötelező eleme a megvalósításhoz szükséges és a várható fenntarthatóságot biztosító költségvetési források bemutatása.

(3) Ha a Képviselő-testület a helyi közügy önálló megoldása mellett dönt, akkor ennek pénzügyi fedezetét az éves költségvetésben biztosítja.

(4) Az önkormányzat önként vállalt feladatait az 1. melléklet sorolja fel.



III. Fejezet


A képviselő-testület működése


  1. A települési képviselő


5. § (1)            A települési képviselő Vászoly község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választói érdekeit.


6. § A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, bizottságára, törvényben meghatározottak szerint társulására és a Jegyzőre ruházhatja. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.



7.§ (1)             A Képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő és polgármester

(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.


  1. Munkaprogram


8.§ A polgármester programot terjeszt a Képviselő-testület elé, amely - a testület megbízatásának időtartamára - a településfejlesztés, a helyi közszolgáltatások szervezésének főbb céljait, feladatait tartalmazza. A program azokat a helyi közügyeket, közszolgáltatásokat is rögzíti, amelyekben a feladatokat vállaló önszerveződő közösségek és vállalkozások támogatást kapnak a Képviselő-testülettől.


  1. Az ülés összehívása, vezetése


9. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti ülést, rendkívüli ülést és ünnepi ülést tart.

(2) A Képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg. Az ülések helye az Önkormányzat hivatalos helyisége.

(3)             A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.

(4) A Képviselő-testület munkaterv szerinti, de legalább hat ülést - tart.

(5)             Ha a körülmények indokolják a Képviselő-testület rendkívüli ülést tart.

(6)             A polgármester köteles 8 napon belül a rendkívüli ülést összehívni, ha :

a) azt jogszabály kötelezővé teszi,

b) a képviselők legalább egynegyedének írásban benyújtott indítványára,

c) a képviselő-testület bármely bizottságának benyújtott indítványára.

Az indítványnak tartalmaznia kell az ülés időpontjára és a napirendre vonatkozó javaslatot.


10.§ A Képviselő-testület ünnepi ülést tart az alakuló ülésén, valamint a Képviselő-testület eseti döntése alapján.


11.§ (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester hívja össze és vezeti.

(2)  A tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatásuk, kizártságuk esetén az ülés összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.


  1. Meghívó


12.§ (1) A meghívót és az előterjesztéseket az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal kell a képviselők és meghívottak részére eljuttatni.

(2) A jegyző a képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről  Vászoly Község hirdetőtábláján tájékoztatja lakosságot.

(3) A bizottság előterjesztésekkel kapcsolatos állásfoglalását az ülés napján át kell adni a képviselőknek.

(4) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell:

a)az ülés helyét, időpontját, és

b) a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők nevét.


(5) A meghívóhoz mellékelni kell:

a) az előterjesztéseket és

b) a határozat-tervezeteket.


  1. Meghívottak


13.§ (1) A Képviselő-testület tagjai mellett, állandó meghívottként - tanácskozási joggal – a Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a napirend tárgya szerint illetékes szervek vezetőit,

b) az előterjesztés kapcsán érintett magánszemélyt, jogi személyt vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági szervezetet, illetve annak meghatalmazottját.

c) a napirend szerint érintett civil szervezetet.


  1. Előterjesztések


14.§ (1) Előterjesztésnek minősül:

a) rendelet tervezet;

b) határozati javaslat;

c) beszámoló;

d) tájékoztató.

(2) A Képviselő-testület ülésére főszabályként írásbeli előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt kell megküldeni az érintetteknek.     

(3) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadta. A szóbeli előterjesztést a képviselő-testületi ülés után írásba kell foglalni.

(4) Előterjesztés nélkül napirend nem tárgyalható. Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható a rendeletalkotással összefüggő napirend.


15.§     Az előterjesztés két részből áll:

a) vizsgálati és elemző részből, mely szükség szerint tartalmazza:  

aa) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározását,

ab) a témával kapcsolatos előzményeket, a korábban hozott képviselő-testületi döntéseket, azok végrehajtásával kapcsolatos információkat,

ac) a téma ismertetését,

ad) a jogszabályi háttér bemutatását,

ae) érveket és ellenérveket az adott témával kapcsolatban,

af) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatását, azok következményeinek ismertetését,

ag) anyagi kihatású döntésnél az Önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatásának bemutatását,

ah) egyéb körülmények, összefüggések, adatok bemutatását, amelyek segítik a döntéshozatalt, és

b) a határozati javaslatot.


16.§     (1) A határozati javaslat az írásos előterjesztésben, illetve a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2) A határozati javaslat részei:

a) a határozat szövege, a rendelkező rész,

b) végrehajtást igénylő döntéseknél

ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,

bb) a határozat végrehajtásának időpontja.


17.§     (1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek, vagy megbízásából az aljegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.

(2) A jegyző vagy megbízásából az aljegyző a közös önkormányzati hivatal útján gondoskodik valamennyi testületi anyag postázásáról, elektronikus úton történő továbbításáról.


  1. Sürgősségi indítvány


18.§ (1)   Sürgősségi indítványt a polgármester, a képviselők, vagy a jegyző terjeszthet elő.

(2) Az indítványt - a sürgősség tényének rövid indoklásával és az indítvány megküldésével – írásban az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesterhez kell benyújtani.

(3) A sürgősség elfogadásáról a Képviselő-testület minősített többséggel határoz. A sürgősség elfogadása esetén a Képviselő-testület az indítványt napirendre tűzi. A sürgősség elutasítása esetén az indítványt a Képviselő-testület következő rendes ülésén tárgyalja.


  1. Az ülésvezetés szabályai


19.§ (1) A polgármester az ülés megnyitásakor - a jegyző közreműködésével - megvizsgálja a képviselőtestület határozatképességét,  kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.

(2)     A polgármester a napirend tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti. A napirend tervezete tartalmazza a tárgyalandó előterjesztések tárgyának megjelölését, azok előterjesztőjét. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.

(3)     A polgármester a napirend tervezetét szóban kiegészíti az ülésen kiosztott anyagok napirendre vételére vonatkozó javaslattal. Az ülésen kiosztott előterjesztés tárgyalására csak halasztást nem tűrő esetben a polgármester külön engedélye és a jegyző törvényességi véleménye alapján kerülhet sor.

(4)     Nem kerülhet a képviselő-testületi ülésen kiosztásra:

  1. a munkatervben meghatározott feladatokkal kapcsolatos anyag,
  2. intézmény, gazdasági társaság alapítása, átszervezése, megszüntetése, alapító okirat, társasági szerződés, alapszabály módosítása,
  3. önkormányzati társulás létrehozásáról, az ahhoz való csatlakozásról szóló előterjesztés,
  4. önkormányzati pénzeszköz, vagyon átadásáról, illetve vagyon elidegenítéséről szóló javaslat, és
  5. rendeletalkotás, vagy módosítás.


  1. A Képviselő-testület tanácskozási rendje


20.§ (1)   Az ülés megnyitása, a határozatképesség megállapítása után- a polgármester tájékoztatást ad a két képviselő-testületi ülés között történt fontosabb eseményekről, döntésekről, a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról,

(2) Amennyiben a választókerület országgyűlési képviselője szót kér, tájékoztatást ad országos, illetve a választókerületet érintő kérdésekről. A tájékoztatókról vita nem nyitható.

(3)     Ezt követően a polgármester:

  1. javaslatot tesz a napirendre,
  2. napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
  3. napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat és kihirdeti a szavazás eredményét.

(4) Az ülés vezetésével kapcsolatban a polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében az alábbi intézkedésekre jogosult :

a) figyelmeztetheti a hozzászólót, hogy csak a napirenddel kapcsolatban tegye meg észrevételét, s javaslatát, s attól ne térjen el,

b) felszólíthatja a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,

c) rendre utasíthatja azt, aki a testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

d) megvonhatja a szót attól, aki a fentiekben írt rendzavaró magatartást megismétli,

e) a nem képviselő részvevőt - ismételt rendzavarás esetén - a teremből kiutasíthatja.


  1. A napirend tárgyalása


21.§ (1) A polgármester minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.

 (2) A képviselői felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A képviselő ugyanahhoz a napirendi ponthoz legfeljebb kétszer szólhat hozzá. Az első hozzászólása legfeljebb 3 percig tarthat és egy alkalommal élhet felszólalással és 2 perc időtartamban reagálhat.

(3) A napirendben érintett állampolgároknak vagy civil szervezetnek a polgármester a napirenden szereplő ügyben hozzászólási lehetőséget ad, amennyiben az állampolgár azt írásban, felszólalásának rövid tartalmát a polgármesternek az ülés megkezdéséig, vagy annak szünetében jelezte. A felszólalás időtartama maximum 2 perc.

(4) A tanácskozási joggal rendelkező meghívottak a tevékenységi körüket érintő előterjesztések kapcsán felszólalhatnak. A felszólalás időtartama maximum 3 perc.

(5) Az időkorlátok alól a polgármester - a tárgyalt téma fontosságára figyelemmel - felmentést adhat.

(6) Bármikor szót kérhet:

a) az előterjesztés készítője

b) bármely képviselő ügyrendi kérdésben,

c) a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.

(7)     A felszólalások után a polgármester a vitát lezárja. A vita lezárásáról szóló döntését a polgármester kimondja.

(8) Szavazás előtt az előterjesztő, vagy az előterjesztés készítője maximum 5 percben válaszol a vitában elhangzottakra, véleményt nyilvánít a határozati javaslathoz elhangzott indítványokról, és legkésőbb ekkor nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket és módosító javaslatokat befogadja-e. Az előterjesztő által elfogadott módosításokat, kiegészítéseket a napirendre vonatkozó eredeti döntési javaslat részének kell tekinteni.

(8) A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti, annak megjegyzésével, hogy azt az előterjesztő elfogadta-e.

(9) Szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a döntési javaslat törvényességével kapcsolatosan észrevételt kíván tenni.

(10) Az előterjesztést a napirend előterjesztője a szavazást megelőzően bármikor visszavonhatja. Az előterjesztés napirendről való levételét a szavazás előtt bármikor, bármely képviselő indítványozhatja. Az indítványról a képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.

 (11) A vita során a képviselők a hozzászólásuk részeként, a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni. Új változatot vagy módosító indítványt csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni. A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott javaslatokat szavazásra bocsátja. Először a módosító, kiegészítő javaslatokról kell dönteni.

(12) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a polgármester kérésére írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése érdekében a polgármester a napirend tárgyalását felfüggesztheti, szünetet rendelhet el. Az előterjesztő által tett módosító javaslatot nem kell külön szavazásra bocsátani.

(13) Ügyrendi kérdésekben a képviselő bármikor maximum 2 percben szót kérhet, melyről képviselőtestület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.

(14) Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a képviselő a képviselő-testület munkájával - ülésének lefolytatásával - kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.





  1. Képviselő-testület döntései


22.§ (1)   A Képviselő- testület rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2)     E döntések előkészítésére, alaki és formai követelményeire, kihirdetésére a jogalkotásról szóló törvény és annak végrehajtására kiadott miniszteri rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3)     A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:

a) ügyrendi kérdésekben

b) a döntési javaslaton belüli alternatívák elfogadásakor

c) módosító indítvány elfogadása kérdésében

d) interpellációkra, képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásakor

(4)     A rendelet kihirdetése időpontjának a Hivatal Hirdetőtábláján történő kifüggesztés napját kell tekinteni.

(5)     A döntéseket meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.


  1. Döntéshozatal


23.§ (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat, azok előterjesztésének sorrendjében, egyenként teszi fel szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd a javaslatról végszavazással kell dönteni.

(2) A képviselő-testület tagjai „igen” , „nem” , “tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

 (3) A képviselő-testület az érdemi döntést nem igénylő tájékoztatóról, bejelentésről, állásfoglalásról határozatot nem hoz.

(4) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd ellene szavazók, a tartózkodók és a szavazásban részt nem vett, de jelenlévő képviselők számát, és kihirdeti a döntést.

(5) A döntés ismertetése vonatkozik a zárt ülésen hozott döntésre is, melyre a következő rendes ülés elején kerül sor.

(6) Nem hozhatók nyilvánosságra a hatósági ügyekben hozott döntések.

(7) A közérdekű és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét kizárni nem lehet.


  1. A szavazás módja


24.§ (1)   A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza. A szavazás kézfelemeléssel történik, a polgármester a szavazatokat a jegyző közreműködésével megszámláltatja.

 (2)    A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke (vagy külön szavazóhelyiség) és urna igénybevételével történik. A titkos szavazás eredményét jegyzőkönyvbe kell rögzíteni.

(3)     A Képviselő-testület – bizottsági, polgármesteri, képviselői javaslatra - a jelenlévő képviselők egynegyedének ”igen” szavazata alapján név szerinti szavazást rendel el.

(4)     Név szerinti szavazással kell dönteni:

a) a helyi népszavazás kiírásáról,

b) a Képviselő-testület feloszlásáról.

(5)     A név szerinti szavazás esetén a jegyző, a jelenléti ív szerinti sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik szóban „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól.

(6)     Az eldöntendő javaslatokat a polgármester bocsátja szavazásra. Egy előterjesztésről csak egy határozat hozható. A javaslat szövegét szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni, hogy arra igennel vagy nemmel, vagy tartózkodással lehessen szavazni.

(7) A szavazásra bocsátás során a polgármester szövegszerűen ismerteti a szavazás tárgyát képező javaslatot. A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni - elegendő csupán arra utalni - ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem, ha az előterjesztő a vitában elhangzott módosító javaslatokat elfogadta, s ezen javaslatok a vita során félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.

 (8) A módosító és kiegészítő javaslatok feletti szavazás lezárása után dönt a Képviselő-testület az eredeti előterjesztés szerinti javaslat előterjesztő által felvállalt, illetve a Képviselő-testület által elfogadott módosításokat is tartalmazó egészéről.

(9) Az ügyrendi javaslatokat a polgármester soron kívül, az elhangzást követően azonnal szavazásra bocsátja.


  1. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve


25.§ (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni 1 eredeti és 1 másolati példányban.

 (2)    A jegyzőkönyv mellékletei:

  1. az ülésre szóló meghívó,
  2. az ülésen elfogadott rendelet,
  3. a rendelet-tervezethez írásban benyújtott módosító indítványok,
  4. bizottsági határozatok,
  5. a névszerinti szavazás névsora,
  6. titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,
  7. az aláírt esküokmány,
  8. a képviselői kérdésre adott írásbeli válasz,
  9. a jelenléti ív.

(3)     A jegyzőkönyv eredeti példányának megőrzéséről és beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

 (4)    A rendeletekről és határozatokról központi nyilvántartást kell vezetni.

(5)     Az állampolgárok a nyilvános ülés jegyzőkönyvébe  a  Hivatalban betekinthetnek.

(6)     A zárt ülés jegyzőkönyvének eredeti példányát, a titkos ügyiratok kezelésére vonatkozó szabályok szerint kell kezelni. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

(7) A zárt ülésen hozott határozatokat a nyílt ülésen a polgármester az alábbiak figyelembevételével teszi nyilvánossá:

  1. a elismerés adományozásakor hozott határozat nyilvánosságra hozható,
  2. az összeférhetetlenségi ügyben hozott határozat csak az érintett hozzájárulásával hozható nyilvánosságra,
  3. az önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat nem hozható nyilvánosságra,
  4. a választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása ügyben hozott határozat (illetmény nélkül) nyilvánosságra hozható,
  5. fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor hozott határozat csak az érintett hozzájárulásával hozható nyilvánosságra és
  6. az Mhötv. 46. § (2) b) pontja szerint megtartott zárt ülésről csak a képviselő-testület által meghatározott információ hirdethető ki.



  1. Közmeghallgatás


26. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek, maximum 5 percben.

(2)     A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről - legalább 15 nappal a közmeghallgatás előtt -  a lakosságot tájékoztatni kell a 13.§-ban foglaltak szerint.

(3)     A Képviselő-testület az elhangzott és azonnal meg nem válaszolt közérdekű kérdés, kezdeményezés, javaslat megvizsgálását az Ügyrendi bizottságnak adja ki. A vizsgálat eredményéről a bizottság elnöke, a Képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.

(4)     A javaslattevőt a vizsgálat eredményéről, a Képviselő-testület döntéséről értesíteni kell.


  1. A helyi népszavazás, népi kezdeményezés


27. § A Képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás rendjét.


IV. Fejezet


Szervezeti szabályok


  1. A Képviselő-testület bizottságai


28. § (1) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, szervező és ellenőrző feladatokat látnak el.

(2)     A bizottság lehet:

a) állandó bizottság,

b) ideiglenes bizottság

(3)     A Képviselő-testület 3 fős létszámmal Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(4)     A bizottságok részletes feladat és hatáskörét – figyelemmel az Mhötv. 57-61. §-aira - a 3. melléklet tartalmazza.


  1. A Bizottság működése


29.§ (1)   A bizottság működésére a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(2)     A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A meghívó és előterjesztések megküldésére e szabályzatban foglaltakat kell alkalmazni.

(3)     Kizárólag a bizottság által tárgyalt előterjesztésekkel kapcsolatos eljárási szabályok megegyeznek a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések szabályaival.

(4)     A Képviselő-testület éves munkatervében határozza meg azokat a témaköröket, amelyek előkészítését, véleményezését kéri a bizottságoktól.


  1. Polgármester


30. § (1)             A polgármester Vászoly Község Önkormányzatának képviselője, a Képviselő-testület vezetője.

 (2)    Szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Vászoly fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését.

(3)     Szervezi az önkormányzat és a külföldi partnervárosok, szervezetek együttműködését.

(4)     A képviselő-testület munkáltatói jogkörében hozott határozatok, jogszabályi rendelkezés végrehajtásával kapcsolatos kiadmányozást az Ügyrendi Bizottság Elnöke gyakorolja.

(5) A polgármester átruházott hatáskörben végzett feladatait a 2. melléklet tartalmazza.


  1. Az alpolgármester


31.§ A Képviselő-testület a polgármester munkájának segítésére és a polgármester helyettesítésére  egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.


  1. A jegyző


32.§ (1)   A jegyző helyettesítését, a jegyző által meghatározott feladatok ellátását aljegyző végzi.

(2)     A jegyzői, illetve aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Kirendeltség Irányító Osztály vezetője látja el.


  1. Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal


33.§ (1)   A Képviselő-testület – Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel - egységes hivatalt hoz létre, az önkormányzat működésével, valamint a közigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

(2)     A Hivatal személyi és tárgyi feltételeit Balatonfüred Város Önkormányzata éves költségvetésében biztosítja.

(3)     A Hivatalt, Balatonfüred Város Polgármestere irányítása mellett, a jegyző vezeti.


  1. Önkormányzat társulásai


34.§  (1) A Képviselő-testület a közös érdekű feladatok célszerű, gazdaságosabb és hatékonyabb megvalósítása, a polgároknak nyújtott közszolgáltatásai színvonalának javítása, térségi kapcsolatok elmélyítése céljából társulási megállapodást köthet.

(2)     A Képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése során az Mhötv. 87.§- 95.§-ai-ban foglaltak szerint jár el.

(3)   A folyamatos kapcsolattartás a polgármester feladata.

(4) A Balatonfüredi Többcélú Társulásra átruházott feladatokat a 3. függelék tartalmazza.




V. fejezet


Záró rendelkezések


35.§ (1)   A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2)     Hatályát veszti Vászoly Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2013. (II.25.) számú rendelete.