Vászoly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2021(II.18.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 06. 30- 2021. 09. 30

Vászoly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2021(II.18.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Vászoly Község Önkormányzat Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti hatáskörében a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat a 2021. évi költségvetéséről a következőket rendeli el.

A rendelet hatálya

1. § Jelen rendelet hatálya kiterjed a képviselő-testületre és az önkormányzatra.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § [1] (1) Az önkormányzat bevételeit, egyezően a kiadási főösszeggel, a képviselő- testület 226.534.613,- Ft-ban állapítja meg az alábbi részletezettségben:

(1a) Költségvetési bevételek előirányzata:150.362.590.-Ft

(1b) Finanszírozási bevételek előirányzata:76.172.023.- Ft Ebből: belső hiány76.172.023.- Ft, Külső hiány: 0.- Ft

(1c) Állami támogatás megelőlegezés:0.- Ft

(1d) Költségvetési kiadások előirányzata:225.617.864.- Ft

(1e) Finanszírozási kiadások előirányzata:916.749.- Ft

(2) Az (1) bekezdés szerinti bevételi főösszegen belül a bevételeket kiemelt előirányzatonkénti részletezettséggel az l. melléklet tartalmazza.

(3) A bevételek részletezését a 2. melléklet tartalmazza. Az állami hozzájárulásokat jogcímenként a 2/a melléklet tartalmazza.

(4) Az (1) bekezdés szerinti kiadási főösszegen belül a kiadásokat az előirányzat csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti részletezettségben a következő összegekkel állapítja meg:

(4a) Működési kiadások: 86.508.896.- Ft

  • a) 1 Személyi juttatások:11.572.579.- Ft
  • a) 2. Munkaadókat terhelő járulékok és szoc. hozzájárulási adó:2.018.788.- Ft
  • a) 3. Dologi kiadások:60.129.872.- Ft
  • a) 4. Ellátottak pénzbeli juttatásai: 2.447.000 Ft
  • a) 5. Egyéb működési kiadások: 10.340.654.- Ft Ebből:működési célú támogatások államháztartáson belülre:10.304.654.- Ft; Működési célú pénzeszköz átadás áh-n belülre:0.- Ft
  • a) 6. Tartalékok:101.657.246.- Ft, Ebből: általános tartalék: 100.857.246.- Ft, céltartalék:800.000.- Ft

(4b) Felhalmozási kiadások: 38.614.122.- Ft

  • a) 1. Beruházások: 31.855.470.- Ft
  • a) 2. Felújítási kiadások 5.000.154.- Ft
  • a) 3. Egyéb felhalmozási kiadások:596.101.- Ft Ebből: Egyéb felhalmozási célú támogatások áh-n belülre:596.101.- Ft; Egyéb felhalmozási célú támogatások áh-n kívülre 0.- Ft

(4c) Finanszírozási kiadások: 916.749.- Ft

  • a) 1. Hitel- kölcsön törlesztés áh-n kívülre 0.- Ft
  • a) 2. Forgatási célú értékpapír vásárlásának kiadása 0.- Ft
  • a) 3. Állami támogatás megelőlegezés visszafizetésének kiadása: 916.749.- Ft

3. § [2] (1) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételt az önkormányzat a 2-7 bekezdésekben meghatározott kiadásokra tervezi fordítani.

(2) Az önkormányzat kiadásait feladatonként az 3.- 4. melléklet tartalmazza. Az önkormányzati működési kiadások előirányzatának feladatok szerinti részletezését a 3. melléklet tartalmazza 86.508.893,- Ft összegben .

(3) Beruházási feladatokra az önkormányzat 31.855.470,- Ft-ot fordít az 5. melléklet szerinti részletezésben.

(4) Az önkormányzat az önkormányzati vagyon felújítására 5.000.154 Ft-ot fordít, az 5. melléklet szerinti részletezésben.

(5) Az önkormányzat egyéb felhalmozási kiadásokra 562.230,- Ft-ot fordít.

(6) Az általános tartalék összege: 100.857.246,- Ft.

(7) Az önkormányzat 2021. évi céltartaléka 800.000,- Ft.

(8) A képviselő- testület az önkormányzat létszámkeretét 3 főben állapítja meg, a 2. melléklet szerinti bontásban.

(9) Az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban – működési és felhalmozási kiadások és bevételek bontásban - a 6. melléklet tartalmazza.

(10) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló programok bevételeit és kiadásait a 12. melléklet tartalmazza.

(11) Önkormányzati adósságot keletkeztető fizetési kötelezettsége az önkormányzatnak nincs.

(12) Az önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 7. melléklet tartalmazza.

(13) Az bevételek és kiadások előirányzatának havi ütemezését a 8. melléklet tartalmazza.

(14) Többéves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségei az önkormányzatnak nincsenek.

(15) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek várható összegét a lejárata végéig a 9. melléklet tartalmazza.

(16) Az önkormányzat közvetett támogatásait a 10. melléklet tartalmazza.

(17) Az önkormányzatnak adósságállománya nincs.

(18) Az önkormányzat 2021-2024 évek tervezett előirányzatainak keretszámait a 14. melléklet tartalmazza.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

4. § [3] (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A gazdálkodás során az önkormányzati törvény előírásai alapján elsősorban a kötelező alapellátás feladatait biztosítja, további terhelhetősége figyelembevétele mellett finanszírozza szabadon vállalt nem kötelező feladatait.

(3) Az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:

  • a) a. Az 5. mellékletben szereplő fejlesztési kiadási előirányzatok teljesítését a bevételek teljesülésének megfelelően kell ütemezni.
  • b) b. A fejlesztési feladatok esetében indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.

(4) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben a polgármester hatáskörébe utalt forrásfelhasználásról szóló döntés értékhatára az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott kiadási előirányzatok teljes összege. Az Önkormányzat vonatkozásában kiemelt előirányzatok terhére kötelezettséget vállalni, utalványozni a polgármester jogosult, valamint az általa írásban meghatalmazott hivatali dolgozó jogosult.

5. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat vonatkozásában az 3. mellékletben jóváhagyott működési kiadási előirányzatokon belül a kiemelt előirányzatok között és a kiemelt előirányzatokon belül a feladatok közötti átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át. A 4. mellékletben jóváhagyott támogatások előirányzatai –alapítványi támogatások kivételével - között az átcsoportosítás jogát 1.000.000 Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át. A működési kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.

(2) A képviselő-testület az 5. mellékletben jóváhagyott beruházás felhalmozási előirányzatok között 1.000.000 Ft értékhatárig az átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át. A felhalmozási kiadások előirányzatai közötti átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.

(3) A képviselő-testület az 5. mellékletben meghatározott felújítási feladatok közötti átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át. Az átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.

(4) A képviselő-testület az 5. mellékletben jóváhagyott beruházási, illetve felújítási előirányzatokról a fejlesztési feladattal összefüggő dologi kiadásokra történő előirányzat átcsoportosítás jogát, valamint a dologi kiadások előirányzatáról a beruházásnak, felújításnak minősülő kifizetésekhez a beruházási, felújítási előirányzatokra történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza. Az átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.

6. § (1) Az önkormányzati feladatok pénzellátására vonatkozóan havonta heti bontásban likviditási tervet kell készíteni, amely az ismert és várható bevételeken és kötelezettségeken alapul.

(2) Ha az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy a bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület szükség szerint, de legalább negyedévenként az első negyedév kivételével, továbbá legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(3) Ha év közben az Országgyűlés - helyi önkormányzatot érintő módon- a központi költségvetésről szóló törvény a helyi önkormányzatok a települési önkormányzatok állami hozzájárulásait, támogatásait, valamint a részükre juttatandó egyéb költségvetési támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetés rendelet módosítását.

(4) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezhet.

(5) A polgármester a kiemelt előirányzatok terhére kötelezettséget vállalhat. Az önkormányzat árubeszerzéseinél, építési beruházásainál és szolgáltatás megrendeléseinél a közbeszerzési törvény rendelkezéseit kell figyelembe venni.

(6) A képviselő-testület a költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a polgármestert bízza meg.

(7) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület engedélye szükséges. Az önkormányzati pályázatokról és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület dönt.

(8) A polgármester az önkormányzat részére megállapított létszámkeretet a tényleges foglalkoztatás során nem lépheti túl.

(9) A bevételi és kiadási előirányzatok teljesítése során a készpénzes fizetés helyett elsődlegesen a készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. Készpénzben történő teljesítésre az alábbi esetekben kerülhet sor:

  • a) a. közfoglalkoztatottak bére, valamint munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítése,
  • a) b. alkalmazottak munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítése,
  • a) c. alkalmazottak belföldi és külföldi kiküldetéséhez kapcsolódó napidíjai, illetménybe nem tartozó kiadásai,
  • a) d. Külső személyi juttatások, megbízási díjak kiadásai,
  • a) e. az egységes rovatrend K31 Készletbeszerzés, K33 szolgáltatási kiadások, K34 kiküldetések, reklám, propagandakiadások rovatokon elszámolandó kiadások, valamint az ezekhez a kiadásokhoz kapcsolódó előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovaton elszámolt kiadások.
  • a) f. Az egységes rovatrend K4 Ellátottak pénzbeli juttatásai rovaton elszámolandó kiadások.
  • a) g. az egységes rovatrend K6 beruházások rovatain elszámolandó kiadások nettó ötszázezer forintot meg nem haladó kiadásai, valamint az ezekhez a kiadásokhoz kapcsolódó előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovaton elszámolt kiadások.
  • a) h. az egységes rovatrend K355 egyéb dologi kiadásokon megjelenő kiadások,
  • a) i. a fenti kiadásokra az alkalmazottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek.

(10) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert 250.000 Ft összeg határig átcsoportosításra az általános tartalék terhére. A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a képviselő-testületet a soron következő költségvetés módosítás keretében tájékoztatja.

(11) Az önkormányzat által a dolgozónak nyújtott munkabér előleg kifizetésekor az érvényes adójogszabályok szerint kell eljárni, és az összesen nyújtott munkabér előleg összege nem haladhatja meg az önkormányzat egyhavi alapilletmény előirányzatának 20 %-át.

(12) Az önkormányzat az átmenetileg szabad pénzeszközei terhére a támogatott projektekhez kapcsolódóan a támogatási bevételeket megelőlegezi. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a pályázathoz kapcsolódó elkülönített számlára a projektben elszámolható számlák kifizetéséhez szükséges pénzösszegeket átvezesse.

(13) A Képviselő-testület az éves cafetéria keretet bruttó 300.000 Ft-ban határozza meg.

7. § (1) Az Önkormányzat 2021. évben felhalmozási célú hitel felvétellel nem számol.

(2) Hitel felvételére csak a képviselő-testület döntése alapján a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény és az Önkormányzati adósságot keletkeztető ügyletekről szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendeletelőírásai alapján kerülhet sor.

8. § (1) Az önkormányzat gazdálkodása során az év közben létrejött költségvetési többletet államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.

(2) Értékpapír vásárlás esetén, a költségvetési többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt. Pénzintézeti lekötés esetén, értékhatár nélkül a hasznosítási szerződés megkötését a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja.

9. § A költségvetési maradvány megállapításának, elszámolásának és felhasználásának szabályai: Kötelezettségvállalással terhelt maradványnak kell tekinteni:

  • a) azt a maradványt, melyre a kötelezettségvállalás a tárgyévi előirányzat terhére történt, de a teljesítés a tárgyévben nem valósult meg,
  • b) a tárgyévben szerződés alapján befolyt bevételt, ha az bizonyítottan a teljesítendő kiadásokra kerül felhasználásra a következő évben.

A költségvetési maradvány jóváhagyása után - az elvonásokat követően - az előirányzat-maradvány személyi juttatásokból származó része a többi kiemelt előirányzatra is fordítható. Az előirányzat-maradvány személyi juttatásokon felüli része személyi juttatásokra nem használható. A költségvetési maradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, amely költségvetési támogatási többlettel jár.

10. § (1) A bevételek növelése érdekében fokozott erőfeszítéseket kell tenni a kintlévőségek behajtására.

(2) Az adóellenőrzési és felderítési munkát hatékonyan kell végezni, az adóhátralékot következetesen be kell szedni és a mulasztókkal a jogszabályban foglaltak szerint kell eljárni.

11. § (1) A támogatás nyújtása a képviselő-testület át nem ruházható hatásköre. A képviselő-testület által támogatásról hozott döntést követően, a támogatottal támogatási szerződést kell kötni. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 4. mellékletben meghatározott egyedi támogatásokról a támogatási szerződést megkösse.

(2) A támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel az önkormányzat nevében a polgármester támogatási szerződést köt a jogszabályi előírások figyelembe vételével.

(3) Az odaítélt támogatás folyósítását felfüggeszti, amennyiben a támogatottnak esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása van, és ennek rendezését nem igazolja, valamint amíg az előző évben részére folyósított támogatás felhasználásáról nem számolt el.

(4) Amennyiben a támogatott a támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatás igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles visszafizetni.

(5) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.

(6) A támogatott szervezet a támogatásról a szerződésben foglalt határidőre köteles hitelesített bizonylatokkal a támogatási szerződésben kikötött határidőre elszámolni. Az elszámolással egyidejűleg a támogatottnak tájékoztatást kell adni a támogatott cél megvalósításáról. A támogatott szervezet egy alkalommal legfeljebb 6 hónappal kérheti az elszámolási határidő meghosszabbítását.

(7) Indokolt esetben a jegyző helyszíni ellenőrzés keretében vizsgáltatja meg a belső ellenőrrel a támogatott cél megvalósulását, a támogatás felhasználásának jogszerűségét és szabályszerűségét.

(8) Alapítvány részére támogatás nyújtása és alapítványtól forrás átvétele a képviselő-testület át nem ruházható hatásköre.

(9) Államháztartáson kívüli forrás elfogadásáról – alapítványi forrás kivételével- polgármester dönt.

(10) A támogatás átvételéről a támogatóval támogatási szerződést kell kötni, melynek tartalmazni kell a támogatás célját, az átadás időpontját, az elszámolás módját.

(11) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről kötendő támogatási szerződés előtt vizsgálni kell az átvétellel kapcsolatban felmerülő kiadásokat és a pénzeszköz átvétel következményeit.

(12) A Polgármester a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóban tájékoztatja a képviselő-testületet az előző évben államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök teljesüléséről.

12. § Az önkormányzati biztos kirendelésére az Áht. 71. §. (4) bekezdésében és az Ávr 116-118. §-ban foglaltak az irányadóak.

13. § Az önkormányzati vagyon értékesítésére vonatkozóan az önkormányzat vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelet előírásait kell alkalmazni.

14. § (1) A költségvetés végrehajtásáért a polgármester felel.

(2) A költségvetési rendelet elfogadásáig a polgármester által, a hatályos jogszabályok szerint az önkormányzat költségvetését megillető beszedett bevételeket és az előző évi kiadási előirányzatok arányos mértékéig teljesített kiadásokat a költségvetési rendelet előirányzatai tartalmazzák.

(3) A polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásai szerinti időpontokban az önkormányzat gazdálkodásáról köteles beszámolni a képviselő-testületnek.

15. § Jelen rendelet a kihirdetés napját követő naptól lép hatályba, azonban rendelkezései 2021. évről szóló zárszámadási rendelet elfogadásáig hatályosak.


[1] A 2. § a Vászoly Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (VI. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
[2] A 3. § a Vászoly Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (VI. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
[3] A 4. § a Vászoly Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (VI. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.