Bakonyoszlop Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
13/2013. (XII.18.) önkormányzati rendelete a szociális és gyermekvédelmi feladatok ellátásának szabályozásáról
Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27Bakonyoszlop Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
13/2013. (XII.18.) önkormányzati rendelete a szociális és gyermekvédelmi feladatok ellátásának szabályozásáról
2014-01-01-tól 2015-02-28-ig
Bakonyoszlop Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10.§ (1), 26.§, 37.§ (1) d), 33.§ (7), 37/A. §, 38.§ (9), 43/B.§ (1), (3), 50.§ (3), 62.§ (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőt rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület meghatározza a pénzben és természetben biztosítható szociális és gyermekvédelmi ellátások formáit, a jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés szabályait.
2. Eljárási és hatásköri rendelkezések
2. § (1) Az ellátások iránti kérelmet a Bakonyszentkirályi Közös Önkormányzati Hivatalnál vagy bármelyik kirendeltségén, ügyfélszolgálatán személyesen lehet benyújtani, vagy postai küldeményként feladni.
(2) Az ellátásokat a Közös Önkormányzati Hivatalnál ügyfélfogadási időben rendelkezésre álló, vagy a www.bakonyszentkiraly.hu honlapról letöltött formanyomtatványon is lehet kérelmezni.
3. § (1) A pénzbeli és természetbeni ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek a saját és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól az erre a célra rendszeresített nyomtatványon nyilatkoznia kell. (1.-2. melléklet)
(2) A kérelemhez csatolni kell:
a) a támogatást kérő jövedelméről szóló igazolást,
b) a közös háztartásban élő közeli hozzátartozók jövedelmeiről szóló igazolást,
c) a család vagyoni helyzetéről szóló nyilatkozatot,
d) betegség, fogyatékosság, súlyos mozgáskorlátozottság vagy várandósság esetén orvosi igazolást,
e) a gyermek és családja kapcsolattartásához a gyámhivatali határozatot,
f) elemi kár esetén hatósági bizonyítványt és
g) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás esetén a temetési költségek igazolására a kérelmező nevére a temetési szolgáltatást végző által kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.
(3) Az ellátások igénylése esetén a kérelmező köteles az elbíráláshoz szükséges adatokat az eljáró szerv rendelkezésére bocsátani, melynek valódisága környezettanulmány elkészítésével ellenőrizhető.
(4) Nem kell környezettanulmányt készíteni, valamint az 6.§ és a 12. § szerinti ellenőrzést lefolytatni, ha a kérelmező életkörülményeit a hivatal már bármely ügyben 1 éven belül vizsgálta, s nem feltételezhető azokban lényeges változás.
(5) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi- és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, az Szt. 10.§ (6)-(7) bekezdései szerint kell eljárni.
4. § E rendeletben foglalt rendszeres pénzbeli ellátások folyósítása lakossági folyószámlára utalással, az eseti rendszeres pénzbeli ellátások folyósítása házipénztári kifizetéssel történik.
5. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át:
- az önkormányzati segély,
- a méltányossági közgyógyellátás,
- méltányossági ápolási díj
- beiskolázási támogatás
- étkeztetés és házi segítségnyújtás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatásköröket.
(2) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi- és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, az Szt. 10. § (6)-(7) bekezdései szerint kell eljárni.
(3) Az Szt. 3. § (3) bekezdés szerinti személy esetén az Szt. 10. § (8) bekezdés szerint kell eljárni.
(4) A rendszeres pénzbeli és természetbeni támogatásban részesülők a szociális helyzetükben, lakcímükben bekövetkezett változást 15 napon belül kötelesek bejelenteni az ellátást megállapító szervnek.
II. Fejezet
Pénzbeni ellátások
3. Aktív korúak ellátása
6. § (1) Az aktív korúak ellátására való jogosult személy a lakókörnyezet rendezettsége biztosítása érdekében köteles
a) az általa életvitelszerűen lakott házat vagy lakást, folyamatosan, tiszta, higiénikus állapotban tartani,
b) az ingatlanhoz tartozó udvart és kertet a növényvédelmi előírásoknak megfelelően rendszeresen gyomtalanítani, gondozni, az ingatlant építési törmelék, kommunális és egyéb hulladék mentesen tartani és
c) a kerítéssel kívül határos területet, a járdát és az árkot tisztítani, gyommentesíteni, a szemetet összeszedi.
(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság időtartama alatt és azt követően is fenntartani.
7. § (1) Az Szt. 37.§ (1) bekezdés b) és c) pontja szerint rendszeres szociális segélyre jogosult személy esetében a rendszeres szociális segély megállapításának további feltétele a Zirci Járás Szociális Szolgáltató Központtal (továbbiakban: Szociális Szolgáltató) történő együttműködési kötelezettség nyilatkozatban történő vállalása.
(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködésre kijelölt szervvel történő együttműködés keretében az alábbiak szerint köteles eljárni:
a) a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül meg kell jelennie az együttműködésre kijelölt szerv családsegítő szolgálatánál,
b) részt kell vennie az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő program kidolgozásában,
c) megállapodást kell kötnie a beilleszkedést segítő program megvalósítására 60 napon belül,
d) eleget kell tennie a beilleszkedést segítő programra kötött megállapodásban foglaltaknak,
e) a megállapodás szerint, de minimum három havonta meg kell jelennie a Szociális Szolgáltatónál,
f) folyamatosan kapcsolatot kell tartania a Szociális Szolgáltató munkatársával.
(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködési kötelezettségét az alábbi esetekben szegi meg:
a) a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem jelenik meg a Szociális Szolgáltatónál,
b) a megjelenést követő 60 napon belül nem köt megállapodást a beilleszkedést segítő programról,
c) a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem tartja be,
d) a megállapodás szerint, de legalább három havonta nem keresi fel a Szociális Szolgáltatót,
e) amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő együttműködési kötelezettsége teljesítésében ténylegesen akadályozott, okát és az akadályoztatás indokát köteles haladéktalanul – személyesen vagy írásban – közölni a Szociális Szolgáltatóval,
f) a Szociális Szolgáltató minden hónap 15. napjáig értesíti az Önkormányzatot, amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő e §-ban foglalt kötelezettségének nem tesz eleget.
(4) Annak a rendszeres szociális segélyre jogosult személynek, aki a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködésre kijelölt szervvel fennálló együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi az aktív korúak ellátására való jogosultságát meg kell szüntetni.
(5) A beilleszkedést segítő programok típusai:
a) egyéni képességfejlesztő foglalkozás,
b) életmód formáló foglalkozás, tanácsadás,
c) munkavégzésre történő felkészülési program.
4. Lakásfenntartási támogatás
8. § (1) Normatív lakásfenntartási támogatásra jogosult személy a lakókörnyezete biztosítása érdekében köteles e rendelet 6. § (1) bekezdésében foglaltakat teljesíteni.
(2) Meg kell szüntetni a lakásfenntartási támogatás jogosultságát annak a személynek, aki az (1) bekezdés szerinti kötelezettségét felhívás ellenére határidőre nem teljesíti.
5. Ápolási díj
9. § (1) Ápolási díj állapítható meg annak, aki a Szt. 43/B. §-ban meghatározott hozzátartozót ápol az alábbi feltételek együttes fennállása esetén:
a) az ápolt tartását, gondozását, ellátását szerződésben nem vállalták,
b) az ápoló családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át,
c) az ápoló
ca) munkaviszonnyal rendelkezik és hozzátartozójának ápolása céljából fizetés nélküli szabadságot engedélyeztek részére,
cb) munkaviszonyát azért kellett megszüntetni, mert a munkáltató a fizetés nélküli szabadságot nem engedélyezte,
cc) munkaviszonyt kora és egészségi állapota miatt létesíteni nem tud,
cd) munkanélküli ellátásra való jogosultságát kimerítette,
ce) aktív korúak ellátására azért nem jogosult, mert családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem meghaladja a Szt.-ben foglalt jogosultsági értékhatárt,
d) az ápolást más hozzátartozó jövedelemcsökkenés nélkül nem tudja biztosítani.
e) nincs az ápolásra szoruló személlyel közös háztartásban együtt élő olyan közeli hozzátartozó, aki az ápolási feladatokat elláthatná.
(2) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a Szt. 43.§-ában meghatározottakon túl az ápoló családjában élők havi nettó jövedeleméről szóló igazolást és a (2) bekezdés c) pontjában előírt feltételek fennállását.
(3) Az ápolási díj megállapítása érdekében az ápoló személy családjának vagyoni viszonyait vizsgálni kell. A vagyon nem haladhatja meg az Sztv. 4.§ b) pontjában meghatározott mértéket.
(4) Az ápolási díj összege megegyezik az éves költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-ával.
(5) Az ápolási kötelezettség teljesítését – függetlenül attól, hogy az ápolási díj megállapítására milyen jogcímen került sor – a képviselő-testület a szociális ügyintéző útján rendszeresen ellenőrzi.
(6) Az ápolási díjra való jogosultság feltételeit az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja.
6. Önkormányzati segély
10. § (1) Önkormányzati segélyben részesíthető az a személy kérelemre, vagy hivatalból, akinek az egy főre számított havi jövedelme, a (2) bekezdésben foglalt kivétellel, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedül élő esetén annak 150 %-át nem haladja meg.
(2) Különös méltánylást érdemlő esetben (családban bekövetkezett rendkívüli esemény pl. haláleset, betegség vagy természeti katasztrófa miatti rendkívüli kiadás) a kérelmező évente legfeljebb egy alkalommal, jövedelmére tekintet nélkül maximum 30.000,-Ft segélyben részesíthető.
11. § (1) Egy naptári évben egy háztartásban élő személyek részére önkormányzati segélyt legfeljebb 4 alkalommal lehet megállapítani, melynek együttes összege a 20.000,-Ft-ot nem haladhatja meg.
(2) Önkormányzati segélyt csak akkor lehet megállapítani, ha az előző támogatás óta 60 nap eltelt, kivéve ha a késedelem elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna.
(3) Ha a háztartás a kérelem benyújtásának időpontjában egyféle rendszeres ellátásban részesül, akkor önkormányzati segélyt évente legfeljebb 2 alkalommal lehet megállapítani.
(4) Ha a háztartás a kérelem benyújtásának időpontjában kettő vagy többféle rendszeres ellátásban részesül, akkor önkormányzati segélyt évente legfeljebb 1 alkalommal lehet megállapítani.
(5) A (3)-(4) bekezdések alkalmazásánál rendszeres ellátásnak minősül a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, az önkormányzati segély, a lakásfenntartási támogatás és az aktív korúak ellátása.
(6) Az (1)-(4) bekezdés alkalmazásánál az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segélyt nem kell figyelembe venni.
12. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként önkormányzati segélyben részesíthető az a személy, aki bakonyoszlopi lakóhellyel rendelkező személy temettetéséről gondoskodik annak ellenére, hogy arra nem köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek a saját, illetve családjának létfenntartását veszélyeztetik, feltéve, hogy a családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosát.
(2) A temetési segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10 %-a.
(3) Egy fő temettetéséről való gondoskodás címén csak egy fő részére fizethető támogatás, és egy összegben.
13. § Önkormányzati segélyben kell részesíteni azt a bakonyoszlopi lakóhellyel rendelkező szülőt, akinek gyermeke születik, feltéve, hogy a családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíjminimum háromszorosát nem haladja meg. Mértéke a mindenkori költségvetési rendeletben kerül meghatározásra.
14. § (1) Az önkormányzat - kérelemre – a tanévkezdés megkönnyítése érdekében a település közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező általános iskolai, középiskolai és felsőfokú nappali tagozatos tanulók részére a tanulmányok folytatásával járó anyagi terhek enyhítése érdekében iskolakezdési támogatást biztosíthat annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek,
a) aki a 2001. évi XXXVII. tv. szerint ingyenes tankönyvre nem jogosult, tankönyvek megvásárlásához, továbbá
b) aki a bakonyszentkirályi általános iskolában művészeti oktatásban vesz részt és térítési díjat fizet, a térítési díj megfizetéséhez,
feltéve, hogy a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum mindenkori legkisebb összegének háromszorosát.
(2) A támogatásra felhasználható keretet a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetési rendeletében állapítja meg.
III. Fejezet
Természetben nyújtott ellátások
7. Köztemetés
15. § Az Szt. 48. § szerinti köztemetést a polgármester rendeli el.
8. Közgyógyellátás
16. § Méltányossági alapon közgyógyellátási jogosultság biztosítható annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem összege nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum másfélszeresét, egyedülálló esetén a kétszeresét, feltéve, hogy a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége a mindenkor öregségi nyugdíjminimum 25 %-át eléri.
IV. Fejezet
9. Személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatások
17. § A személyes gondoskodást nyújtó ellátások helyi formái:
a) szociális étkeztetés
b) házi segítségnyújtás
c) gyermekjóléti szolgálat
18. § (1) Szociális étkeztetés keretében az önkormányzat tartósan vagy átmenetileg napi egyszeri meleg étkezést (ebéd) biztosít a szociálisan rászorultaknak.
(2) Szociálisan rászorultnak tekinthető az a személy, aki
a) a nyugdíjkorhatárt elérte vagy azt meghaladta, illetve rokkantnyugdíjas ,
b) egészségi állapota miatt nem képes az (1) bekezdés szerinti étkezéséről gondoskodni, vagy
c) az Szt. 62.§ (1) bekezdés c)-e) pontja szerinti személy feltéve, hogy a kérelmező jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200 %-át.
(3) A szociális helyzet miatti rászorultságot nyugdíjszelvénnyel vagy jövedelemigazolással és környezettanulmánnyal, a b) és c) pont szerinti rászorultságot háziorvosi vagy szakorvosi igazolással kell alátámasztani.
(4) Az étkeztetés történhet
a) a helyi óvodában helyben történő fogyasztással,
b) házhoz szállítással vagy
c) a jogosult általi elvitellel.
(5) A térítési díjat a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg az Szt. 116. § (3) bekezdés figyelembevételével az igénybevevő jövedelmétől függő mértékben.
(6) Az étkezés bármely okból történő lemondását legkésőbb a tárgynap 0800 óráig a konyha vezetőjénél lehet megtenni.
19. § (1) Az önkormányzat a házi segítségnyújtás keretében gondoskodik azokról az időskorú, valamint az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és tartásra kötelezhető hozzátartozójuk nem tud gondoskodni róluk.
(2) Házi segítségnyújtás az egyéni szükséglet szerinti gondozást foglalja magában.
(3) A házi segítségnyújtásra való jogosultságot a háziorvos írásbeli javaslata, az előgondozás és a gondozási szükséglet, valamint a kérelmező által becsatolt jövedelemigazolás figyelembevételével a polgármester állapítja meg.
(4) Az ellátásért fizetendő térítési díjat a képviselő-testület külön rendeletben határozza meg.
10. Gyermekjóléti szolgálat
20. § A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat Zirci Járás Szociális Szolgáltató Központ Gyermekjóléti Szolgálata útján biztosítja.
11. Hatályba léptető rendelkezések
21. § (1) Jelen rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti
a) a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 4/2011. (IV.15.) önkormányzati rendelet és a
b) a gyermekvédelem helyi szabályozásáról 9/2008. (VIII.26.) önkormányzati rendelet.
Bakonyoszlop, 2013. december 10.
ifj. Wolf Ferenc Feketéné Esztergályos Hilda
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2013. december 18.
Feketéné Esztergályos Hilda
jegyző