Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Szápár Község Önkormányzatának 2024. évi költségvetéséről
Hatályos: 2024. 02. 15Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Szápár Község Önkormányzatának 2024. évi költségvetéséről
Szápár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Szápár Község Önkormányzat Képviselő-testületére és annak bizottságaira, az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre, valamint a támogatásokban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.
(2) E rendeletben alkalmazott további jogszabályi hivatkozások rövidített megjelölése:
a) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény (a továbbiakban: Áht.)
b) Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. Törvény (a továbbiakban: Stabilitási tv.)
c) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (a továbbiakban: Mötv.)
Az Önkormányzat 2024. évi összesített költségvetése
2. § (1) A Képviselő-testület Szápár Község Önkormányzatának 2024. évi
a) összesített bevételi főösszegét 130.617.761 Ft-ban
b) összesített kiadási főösszegét 130.617.761 Ft-ban
állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetésének összesített, irányítószervi támogatással csökkentett bevételi és kiadási főösszegét 130.617.761 Ft-ban állapítja meg.
(3) Az önkormányzat 2024. évre összesített engedélyezett létszáma 8 fő.
Költségvetési bevételek és kiadások
3. § (1) A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési főösszeget bevételi források szerinti bontásban az alábbiak szerint határozza meg:
a) Működési célú támogatások 21.770.758,- Ft
b) Közhatalmi bevételek 62.600.000,-Ft
c) Működési bevételek 9.030.400,- Ft
d) Működési célú átvett pénzeszköz 0 Ft
e) Felhalmozási bevételek 0 Ft
f) Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 0 Ft
g) Finanszírozási bevételek 37.216.603,- Ft.
(2) A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési főösszeget kiadási előirányzatok szerinti bontásban az alábbiak szerint hagyja jóvá:
a) Személyi juttatások 23.114.591,- Ft
b) Munkaadókat terhelő járulékok 2.758.294,- Ft
c) Dologi kiadások, befizetések 24.942.600,- Ft
d) Ellátottak pénzbeli juttatásai 600.000,- Ft
e) Egyéb működési célú kiadások 72.595.165,- Ft
f) Beruházások 5.000.000,- Ft
g) Felújítások 0,- Ft
h) Felhalmozási célú kiadás 6.350.000,- Ft
i) Finanszírozási kiadások 828.413,- Ft.
Az önkormányzat 2024. évi elemi költségvetése
4. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi elemi költségvetésének kiadási és bevételi főösszegét 130.617.761,- Ft-ban állapítja meg.
(2) Az önkormányzat közfoglalkoztatottak nélküli engedélyezett létszáma 5 fő.
Költségvetés mellékletei
5. § (1) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzata és intézményeinek a 2024. évi tervezett bevételeit és kiadásait az 1. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat 2024. évi tervezett bevételeit és kiadásait a 2. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat 2024. évi tervezett működési és felhalmozási bevételeit és kiadásait 3. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat és intézményei 2024. évi felújítási kiadásait 4. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) A képviselő-testület Község Önkormányzat és intézményei 2024. évi fejlesztési kiadásait a 5. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat és intézményei több éves kihatással járó feladatainak előirányzatait éves bontásban 6. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat adósságállományának alakulását a 7. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzatának gördülő tervezését a 8. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat közvetett támogatásait a 9. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
(10) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat Európai Uniós támogatással megvalósuló projektjeit a 10. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) Az Önkormányzat kiadási előirányzatai terhére történő kötelezettségvállalás, a pénzügyi ellenjegyzés során az Áht. előírásai szerint kell eljárni.
(4) A helyi önkormányzat kiadási előirányzatai terhére kötelezettséget a polgármester vagy az általa írásban kijelölt személy végezhet, pénzügyi ellenjegyzésre a KÖH előírások szerinti végzettséggel rendelkező, írásban kijelölt köztisztviselője jogosult.
(5) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (6) és (7) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(6) Az előirányzat-módosításra az Áht 34. §-ban foglaltak az irányadóak azzal, hogy azon kiadások esetén, amelyekhez központi vagy egyes szerezettől kapott támogatás kapcsolódik, a polgármester az előirányzatokat a megigényelt támogatás erejéig módosíthatja.
(7) Az önkormányzat behajthatatlan követeléseinek, kintlévőségeinek törléséről átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.
(8) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester tájékoztatja a Képviselő-testületet.
7. § (1) Az Önkormányzat a Stabilitási tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig vagy a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit a gördülő tervezés alapján határozza meg.
(2) A Stabilitási tv. értelmében önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletet fő szabályként csak a Kormány előzetes hozzájárulásával köthet.
(3) Ha az önkormányzat új fejlesztés indításához fejlesztési célú hitel felvételét tervezi – ami adósságot keletkeztető ügyletnek minősül a Stabilitási tv. szerint – a jogszabályi előírásokat betartva előzetesen meg kell kérni a Kormány hozzájárulását, az Államkincstár, illetve a Kormányhivatal előzetes kontrollján keresztül.
(4) Az önkormányzati gazdálkodás során év közben esetlegesen keletkezett működési hiány finanszírozási módja a likviditási hitelfelvétel a számlavezető banktól.
(5) Hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartoznak.
(6) Az értékpapír kibocsátása, vásárlása, értékesítése és visszavásárlása értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.
(7) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.
(8) A megtervezett fejlesztési feladatokkal összefüggésben kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amilyen arányban az Önkormányzat felhalmozási bevételei teljesülnek.
(9) Azon fejlesztési feladatok, amelyeknél a Rendelet csak az önerőt tartalmazza, s amelyek teljes körű megvalósításának előfeltétele a pályázaton való sikeres részvétel, csak olyan ütemben valósíthatók meg, amilyen arányban az önerőn kívüli források teljesülnek.
(10) A Képviselő-testület az Önkormányzat pénzmaradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egy időben hagyja jóvá.
Vegyes rendelkezések
8. § (1) Az önkormányzat az államháztartáson kívülre átadott és az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközökre vonatkozó eljárást külön rendeletben szabályozza.
(2) Az Önkormányzati vagyon értékesítésére, hasznosítására, a vagyonnal való gazdálkodásra vonatkozóan az önkormányzat vagyonrendelete szerint kell eljárni.
(3) A költségvetési bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint a készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni.
(4) Az alábbi kifizetések teljesíthetőek készpénzben a házipénztárból:
a) bérjellegű kifizetések,
b) készpénzelőleg,
c) bel- és külföldi kiküldetésnél útiköltség, napidíj térítések, egyéb kiküldetési kiadások,
d) saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés,
e) üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások,
f) karbantartással, működéssel kapcsolatos kiadások,
g) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,
h) reprezentációs kiadások,
i) szociális juttatások
j) önkormányzati rendezvényekkel kapcsolatos kiadások,
k) jogcímtől függetlenül kétszázezer forint összegig történő egyéb kifizetés.
9. § (1) A közbeszerzési értékhatárt elérő felhalmozási, felújítási, beszerzései feladatokban a közbeszerzési törvény, valamint az önkormányzat közbeszerzési szabályzata alapján kell eljárni.
(2) A közbeszerzési értékhatárt el nem érő, de
a) a nettó 1.000.000 Ft-ot meghaladó beruházások, felújítások, beszerzések esetén legalább 3 ajánlatot kell bekérni és a kötelezettségvállalás engedélyezéséről a Képviselő-testület dönt,
b) a nettó 500.000 Ft-ot elérő, de 1.000.000 Ft-ot meg nem haladó beruházások felújítások, beszerzések esetén 3 db ajánlatot kell beszerezni és a kötelezettségvállalás engedélyezéséről a polgármester dönt.
(3) Az ajánlati kiírás tartalmára, a nyertes kiválasztására és egyéb eljárási kérdésekben az önkormányzat Beszerzési Szabályzata az irányadó.
10. § (1) Szápár község önkormányzatával munkaviszonyban álló munkavállalók részére – a közfoglalkoztatottak kivételével - a cafetéria éves keretét bruttó 144.998,- Ft/fő/év összegben állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az (1) és (2) bekezdésben foglalkoztatottak részére 2024. évre évi bruttó 18.075 Ft / fő bankszámla-hozzájárulást nyújt az illetmény és a bér bankszámlára történő utalásának költségtérítéséhez.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
11. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a jegyző a felelős.
(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Zirci Többcélú Társulás keretében gondoskodik.
Záró rendelkezések
12. § Hatályát veszti a 2024. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 13/2023. (XII. 6.) önkormányzati rendelet.
13. § Ez a rendelet 2024. február 15-én lép hatályba.
14. § E rendelet rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.