Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XII. 9.) önkormányzati rendelete
a 2026. évi átmeneti gazdálkodásról
Hatályos: 2026. 01. 01Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XII. 9.) önkormányzati rendelete
a 2026. évi átmeneti gazdálkodásról
[1] Szápár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a gazdálkodás zavartalanságának biztosítása céljából,
[2] az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (1) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) Szápár Község Önkormányzata a 2026. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet elfogadásáig terjedő időszakra felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzatot megillető bevételeket folytatólagosan beszedje és az önkormányzat kiadásait a 2. §-ban foglaltak szerint teljesítse.
(2) A rendelet hatálya Szápár Község Önkormányzatára és annak irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
2. § (1) Az átmeneti gazdálkodás időszakában
a) kiadás csak az előző évi eredeti kiadási előirányzatokon belül időarányosan, illetve folyamatos feladatellátás biztosításához szükséges mértékig teljesíthető,
b) a polgármester jogosult a 2025. évi költségvetésről szóló 2/2025. (II.8.) önkormányzati rendelet alapján tett kötelezettségvállalásokból és a megkötött szerződésekből eredő fizetési kötelezettségek teljesítésére,
c) fejlesztés és felújítás tekintetében új feladatra kötelezettség nem vállalható, kivéve pályázati forrás terhére,
d) az alapműködésen kívüli kötelezettségvállalás csak pályázati forrás terhére, annak kiutalását követően teljesíthető,
e) a polgármester jogosult a költségvetési szervek részére az alapműködéshez szükséges pénzügyi források biztosítására,
f) a célra, feladatra kapott forrásokon kívüli előző évi szabad maradványok terhére, annak jóváhagyásáig kötelezettség nem vállalható,
g) támogatások a képviselő-testület, bizottságok döntése és megállapodások szerint.
(2) A közigazgatási és önkormányzati hatósági jogkörben hozott határozatokból eredő kifizetési kötelezettségeknek eleget kell tenni. Az ilyen jellegű kiadásokra nem vonatkozik az (1) bekezdésben foglalt korlátozás.
3. § (1) A költségvetési szervek intézményi finanszírozását az átmeneti gazdálkodás időszakában a költségvetési évet megelőző év eredeti kiadási és bevételi előirányzatainak különbségéből adódó 1/12 részének megfelelő összegben kell biztosítani, figyelemmel az előző évben elrendelt áthúzódó és 2026. január elsejétől érvényes szerkezeti és szervezeti változásokra, feladatelmaradásokra vagy többletfeladatok többletköltségeinek időarányos részére, a rendszeres és az áthúzódó kötelezettségvállalások kiadási szükségleteire.
(2) A költségvetési szervek, az önkormányzat az átmeneti gazdálkodás időszakában az előző évi költségvetés korrigált eredeti előirányzata 1/12 részéig vállalhat kötelezettséget, teljesíthet kiadásokat, figyelemmel az (1) bekezdésben meghatározott szempontokra is.
(3) A személyi juttatások, valamint a munkaadót terhelő járulékok a 2025. évi eredeti előirányzat időarányos szintjéig teljesíthetők, figyelembe véve a jogszabályi kötelezettségen alapuló módosításokat.
(4) Az ellátottak pénzbeli juttatásai a 2025. évi előirányzatok időarányos szintjéig, illetve a jogszabályon alapuló kötelezettségek mértékéig teljesíthetők.
4. § Az átmeneti gazdálkodás időszakában beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat a 2026. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendeletbe be kell építeni.
5. § Jelen rendelet a 2026. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet hatályba lépésének napján hatályát veszti.
6. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.