Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 8.) önkormányzati rendelete

Szápár Község Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 09- 2025. 02. 09

Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 8.) önkormányzati rendelete

Szápár Község Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 09- 2025. 02. 09

[1] Szápár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Szápár Község Önkormányzata biztonságos és jogszerű gazdálkodásának megteremtése és zavartalan működtetésének biztosítása érdekében,

[2] az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Szápár Község Önkormányzat Képviselő-testületére és annak bizottságaira, az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre, valamint a támogatásokban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.

(2) E rendeletben alkalmazott további jogszabályi hivatkozások rövidített megjelölése:

a) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény (a továbbiakban: Áht.)

b) Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. Törvény (a továbbiakban: Stabilitási tv.)

c) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (a továbbiakban: Mötv.)

2. Az Önkormányzat 2025. évi összesített költségvetése

2. § (1) A Képviselő-testület Szápár Község Önkormányzatának 2025. évi

a) összesített bevételi főösszegét 177.173.986 Ft-ban

b) összesített kiadási főösszegét 177.173.986 Ft-ban

állapítja meg.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésének összesített, irányítószervi támogatással csökkentett bevételi és kiadási főösszegét 64.334.933 Ft-ban állapítja meg.

(3) Az önkormányzat 2025. évre összesített - közfoglalkoztatottak nélküli - engedélyezett létszáma 3 fő.

3. Költségvetési bevételek és kiadások

3. § (1) A Képviselő-testület a 2. § (2) pontjában megállapított költségvetési főösszeget bevételi források szerinti bontásban az alábbiak szerint határozza meg:

1. Működési célú támogatások 93.574.576 Ft

2. Közhatalmi bevételek 19.000.000 Ft

3. Működési bevételek 12.334.933 Ft

4. Működési célú átvett pénzeszköz 0 Ft

5. Felhalmozási bevételek 0 Ft

6. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 0 Ft

7. Finanszírozási bevételek 52.264.477 Ft

(2) A Képviselő-testület a 2. § (2) bekezdésében megállapított költségvetési főösszeget kiadási előirányzatok szerinti bontásban az alábbiak szerint hagyja jóvá:

1. Személyi juttatások 28.444.498 Ft

2. Munkaadókat terhelő járulékok 3.402.745 Ft

3. Dologi kiadások, befizetések 26.871.737 Ft

4. Ellátottak pénzbeli juttatásai 300.000 Ft

5. Egyéb működési célú kiadások Ft

6. Beruházások 0 Ft

7. Felújítások 0 Ft

8. Felhalmozási célú kiadás 0 Ft

9. Finanszírozási kiadások 37.971.804 Ft

(3) A képviselő-testület az önkormányzat tartalékát 0,-Ft összegben hagyja jóvá, melyből

a) céltartalék: 0 Ft,

b) általános tartalék: 0 Ft.

4. Az önkormányzat 2025. évi elemi költségvetése

4. § A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi elemi költségvetésének kiadási és bevételi főösszegét 177.173.986 Ft-ban állapítja meg.

5. Költségvetés mellékletei

5. § (1) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat 2025. évi tervezett bevételeit és kiadásait a 1. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(2) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat 2025. évi tervezett működési és felhalmozási bevételeit és kiadásait a 2. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(3) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzatának 2025. évi bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 3. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat 2025. évi állami normatív támogatásait a 4. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(5) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat adósságállományának alakulását a 5. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzatának gördülő tervezését a 6. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat 2025. évi felújítási kiadásait a 7. sz. melléklet, fejlesztési kiadásait a 8. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(8) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzatának több éves kihatással járó feladatait a 9. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(9) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzatának 2025. évi felhasználási és likviditási tervét a 10. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(10) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzat által a lakosságnak jutatott közvetlen támogatásait a 11. sz. melléklet, a közvetett támogatásait a 12. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

(11) A képviselő-testület Szápár Község Önkormányzatának és intézményeinek Európai Uniós forrásból származó tervezett bevételei és kiadásait a 13. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

6. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) Az Önkormányzat kiadási előirányzatai terhére történő kötelezettségvállalás, a pénzügyi ellenjegyzés során az Áht. előírásai szerint kell eljárni.

(4) A helyi önkormányzat kiadási előirányzatai terhére kötelezettséget a polgármester vagy az általa írásban kijelölt személy vállalhat, pénzügyi ellenjegyzésre a KÖH előírások szerinti végzettséggel rendelkező, írásban kijelölt köztisztviselője jogosult.

(5) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1.000.000 Ft összeghatárig – mely esetenként az 500.000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

(6) A (5) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31. napjáig gyakorolható.

(7) Az önkormányzat behajthatatlan követeléseinek, kintlévőségeinek törléséről átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.

(8) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a soron következő testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

7. § (1) Az Önkormányzat a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig vagy a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit a gördülő tervezés alapján határozza meg.

(2) A Stabilitási tv. értelmében önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletet fő szabályként csak a Kormány előzetes hozzájárulásával köthet.

(3) Ha az önkormányzat új fejlesztés indításához fejlesztési célú hitel felvételét tervezi – ami adósságot keletkeztető ügyletnek minősül a Stabilitási tv. szerint – a jogszabályi előírásokat betartva előzetesen meg kell kérni a Kormány hozzájárulását, az Államkincstár, illetve a Kormányhivatal előzetes kontrollján keresztül.

(4) Az önkormányzati gazdálkodás során év közben esetlegesen keletkezett működési hiány finanszírozási módja a likviditási hitelfelvétel a számlavezető banktól.

(5) Hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartoznak.

(6) Az értékpapír kibocsátása, vásárlása, értékesítése és visszavásárlása értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.

(7) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.

(8) A megtervezett fejlesztési feladatokkal összefüggésben kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amilyen arányban az Önkormányzat felhalmozási bevételei teljesülnek.

(9) Azon fejlesztési feladatok, amelyeknél a Rendelet csak az önerőt tartalmazza, s amelyek teljes körű megvalósításának előfeltétele a pályázaton való sikeres részvétel, csak olyan ütemben valósíthatók meg, amilyen arányban az önerőn kívüli források teljesülnek.

(10) A Képviselő-testület az Önkormányzat pénzmaradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egy időben hagyja jóvá.

7. Vegyes rendelkezések

8. § (1) Az önkormányzat az államháztartáson kívülre átadott és az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközökre vonatkozó eljárást külön rendeletben szabályozza.

(2) Az Önkormányzati vagyon értékesítésére, hasznosítására, a vagyonnal való gazdálkodásra vonatkozóan az önkormányzat vagyonrendelete szerint kell eljárni.

(3) A költségvetési bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint a készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni.

(4) Az alábbi kifizetések teljesíthetőek készpénzben a házipénztárból:

a) bérjellegű kifizetések,

b) készpénzelőleg,

c) bel- és külföldi kiküldetésnél útiköltség, napidíj térítések, egyéb kiküldetési kiadások,

d) saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés,

e) üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások,

f) karbantartással, működéssel kapcsolatos kiadások,

g) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,

h) reprezentációs kiadások,

i) szociális juttatások,

j) önkormányzati rendezvényekkel kapcsolatos kiadások,

k) jogcímtől függetlenül kétszázezer forint összegig történő egyéb kifizetés.

9. § (1) A közbeszerzési értékhatárt elérő felhalmozási, felújítási, beszerzései feladatokban a közbeszerzési törvény, valamint az önkormányzat közbeszerzési szabályzata alapján kell eljárni.

(2) A közbeszerzési értékhatárt el nem érő, de

a) a nettó 1.000.000 Ft-ot meghaladó beruházások, felújítások, beszerzések esetén legalább 3 ajánlatot kell bekérni és a kötelezettségvállalás engedélyezéséről a Képviselő-testület dönt,

b) a nettó 500.000 Ft-ot elérő, de 1.000.000 Ft-ot meg nem haladó beruházások felújítások, beszerzések esetén 3 db ajánlatot kell beszerezni és a kötelezettségvállalás engedélyezéséről a polgármester dönt.

(3) Az ajánlati kiírás tartalmára, a nyertes kiválasztására és egyéb eljárási kérdésekben az önkormányzat Beszerzési Szabályzata az irányadó.

10. § (1) Szápár Község Önkormányzata által teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók részére – a közfoglalkoztatottak és a polgármester kivételével - a cafetéria éves keretét bruttó 145 000,- Ft/fő/év összegben állapítja meg.

(2) Szápár Község Önkormányzata a polgármester részére a cafeteria éves keretét bruttó 200 000 ft/év összegben állapítja meg.

8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

11. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a jegyző a felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Zirci Járási Önkormányzati Társulás keretében gondoskodik.

12. § Hatályát veszti a 2025. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 11/2024. (XII. 10.) önkormányzati rendelet.

13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.