Bakonynána Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
5/2008.( II. 27.) önkormányzati rendelete a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról
Hatályos: 2013. 09. 06- 2013. 12. 30Bakonynána Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
5/2008.( II. 27.) önkormányzati rendelete a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról
2013-09-06-tól 2013-12-31-ig
Bakonynána Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben 10. § (1), 26.§, 35. § (2), 37. § (1) d), 38. § (9), 43/B. § (1), (3), 45. § (1), 46. § (1), 50.§ (3), 62. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. Cikk (2) bekezdésben meghatározott feladatkörében eljárva a következőt rendeli el
I.
A rendelet célja:
1.§ (1) Egységes rendeletbe foglalni az 1993.évi. III. tv - továbbiakban Szt.- alapján nyújtandó szociális ellátási formákat, és az Önkormányzat saját hatáskörében nyújtott ellátásokat. Megállapítani a juttatások igénybevételének szabályait, rendelkezni a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeiről, az ellátások mértékéről és az igénybevételük módjáról.
(2) A rendelet alkalmazása az egyes szociális ellátásokra vonatkozó jogszabályok rendelkezéseinek állandó figyelembevételét követeli meg.
II.
A rendelet hatálya:
2.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed Bakonynána községben állandó, bejelentett lakóhellyel rendelkező
a) magyar állampolgárra,
b) állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándoroltra,
c) letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre,
d) a településen tartózkodó hajléktalanokra,
e) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott, valamint az időskorúak járadéka tekintetében a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásról szóló1408/71/EGK. tanácsi rendeletben meghatározott jogosultsági körbe tartozó személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.
f) az átmeneti segély,étkezés, szállás biztosítása tekintetében, ha ennek hiánya a rászorulónak életét, testi épségét veszélyezteti az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a 2001.évi XXXIX tv. rendelkezései szerint jogszerűen a településen tartózkodó állampolgáraira.
III.
A szociális igazgatás általános és hatásköri szabályai
3.§ (1) A szociális igazgatási tevékenység eljárási szabályait a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény - 2004.évi. CXL Tv. rendelkezései tartalmazzák, az Szt.- ben meghatározott eltérésekkel.
(2) A Képviselőtestület az 199l. évi XX. tv-ben és a többször módosított 1993. évi III. tv.-ben - a továbbiakban Szt.-ben - meghatározott szociális, igazgatási feladataiból eredő hatásköréből az átmeneti segélyt 15.000.-Ft összeghatárig, a visszatérítendő átmeneti segélyt 120.000.-Ft összeghatárig, az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságra szóló hatósági bizonyítvány kiadása a szociális étkeztetést, fűtési támogatást, házi segítségnyújtást polgármesteri hatáskörbe ruházza át.
A polgármester határozata ellen benyújtott fellebbezést a Képviselőtestület bírálja el. Az időskorúak járadéka, a rendszeres szociális segély, az alanyi ápolási díj, és a közgyógyellátás tekintetében a szociális igazgatási hatáskört a körjegyző gyakorolja.
A körjegyzőhöz telepített hatáskörök esetén a döntésekkel kapcsolatban benyújtott fellebbezéseket a Közép-dunántúli Regionális közigazgatási Hivatal Veszprém Megyei Kirendeltsége Szociális és Gyámhivatala bírálja el.
(3) A szociális ellátás igénylésére a kérelmet írásban az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon körjegyzőség ügyintézőjénél illetve postai úton lehet benyújtani.
(4) A kérelem átvételekor vizsgálni kell, hogy az egyes ellátások megállapításához az adott eljárásnál előírt mellékleteket az igénylő csatolta-e. Amennyiben nem csatolt minden mellékletet, vagy azok hiányosak akkor 8 napon belüli határidő kitűzésével és a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett hiánypótlásra kell felhívni.
(5) A kérelemnek teljes egészben helyt adó elsőfokú döntés esetén ellenérdekű ügyfél hiányában mellőzhető a döntésből az indokolás és a jogorvoslatról történő tájékoztatás.
(6) Az ügyfél azonosításához szükséges adatok kivételével az ügyféltől nem kérhető olyan adat igazolása, amelyet valamely hatóság jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásánál tartalmaznia kell és a személyes adatok tekintetében az adat továbbítását az adott ügy elbírálásához szükséges célból törvény lehetővé teszi, vagy az ügyfél saját személyes adatai tekintetében ezt kéri.
(7) A hajléktalan személyek ügyében a szociális igazgatási eljárásra az Sztv.6.§.alapján az a szociális hatáskört gyakorló szerv az illetékes, amelynek illetékességi területét, a hajléktalan tartózkodási helyeként nyilatkozatában megjelöli.
(8) Az eljárási rendelkezések egyéb szabályait az Szt.-ben foglaltak szerint kell alkalmazni.
IV.
Nyilvántartás, adatkezelés
4.§. (1) A szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából a Körjegyzői Hivatal Körjegyzője az igazgatási főelőadóhoz telepítetten nyilvántartást vezet az Szt. 18.§-24.§-ban foglalt tartalommal és rendelkezések szerint, a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992.évi LXIII. tv., valamint az egészségügyi adatkezelésre vonatkozó törvény rendelkezéseinek figyelembe vételével.
(2) A nyilvántartás tartalmi és formai követelményeit az 1. sz. melléklet tartalmazza.
V.
Az önkormányzat által nyújtott szociális ellátási formák
5.§. (l) Pénzbeli ellátások
- Szociális rászorultságtól függő ellátások.
- Normatív pénzbeli ellátások
(2) Természetben nyújtott szociális ellátások.
(3) Szociális szolgáltatások:
- Személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatások.
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások
Időskorúak járadéka
6.§.(1) Az időskorúak járadéka a megélhetéssel nem rendelkező időskorúak részére nyújtott ellátás.
(2) A községi önkormányzat körjegyző időskorúak ellátásában részesíti a
a) 62. életévét, illetve a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltött személyt, akinek saját és vele együttlakó házastársa, élettársa jövedelmét figyelembe véve, az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 80%-át,
b) egyedülálló 62-75. év közötti életkorú személyt, akinek a jövedelme nem éri el a nyugdíjminimum 95%-át,
c) azt aki egyedülálló 75. életévét betöltötte és a jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum 130%-át.
(3) az időskorúak támogatásának egyéb szabályait az Szt. 32/B.§, 32/C.§, 32/D.§, 32/E. § szabályozza.
Rendszeres szociális segély
7.§ (1) Bakonynána Község Önkormányzat körjegyzője rendszeres szociális segélyt állapít meg annak az aktív korú személynek, aki
a.)- egészségkárosodott,
b.)- nem foglalkoztatott,
c.)- vagy támogatott állás kereső
feltéve, hogy saját maga, és családjának megélhetése más módon nem biztosított.
(2) Az (l) b.) pont szerinti személy esetében a támogatás feltétele, hogy vállalja a beilleszkedését segítő programban való részvételt. Az (1) bek. a.)-c.) pontjai esetében a rendszeres támogatás megállapításának további feltétele, hogy kérelmező a kérelem benyújtását megelőző két évben a Közép-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Zirci Kirendeltségével együttműködjön, legalább 1 év időtartamban.
(3) A beilleszkedést segítő programok típusai:
a) munkavégzésre felkészítő program,
b)együttműködés a területileg illetékes Munkaügyi Központtal.
(4) Rendszeres szociális segélyre egy családban egyidejűleg csak egy személy jogosult.
8.§ (1) Együttműködést jelent: a rendszeres jelentkezés, kapcsolattartás, önálló munkahelykeresés, megfelelő munkahely elfogadásának kötelezettsége, értve ez alatt a szakképzettségnél, iskolai végzettségnél eggyel alacsonyabb szintű iskolai végzettséget igénylő munkahely, vagy közhasznú munka elfogadását, ha a Flt.25.§.(2)bek.b.),d.) pontnak megfelel, továbbá a beilleszkedését elősegítő programban való részvétel.
(2) A beilleszkedést segítő programot az önkormányzat a Zirc Kistérségi Szociális Szolgáltató Központon keresztül biztosítja (Zirc, Alkotmány u. 14. ) A rendszeres szociális segélyezett a kijelölt segítővel/családgondozóval köteles együttműködni. A családgondozót a jegyző értesíti.
( 3) A jegyző a jogosultságot megállapító határozat l példányával értesíti a ( 2 ) pontban meghatározatott szolgálatot, a segélyezett számára előírt együttműködési kötelezettséggel kapcsolatos teendőkről.
9.§ (1) Ha a segélyezett a folyósítás időtartama alatt együtt együttműködési kötelezettségét megszegi, akkor a segély összegét 6 hónapig 75%-os mértékben kell folyósítani.
(2) Az együttműködési kötelezettségét súlyosan megszegi, vagy 2 éven belül ismételten megszegi akkor a rendszeres szociális segélyt meg kell szüntetni.
(3) Az együttműködés súlyos megszegésének minősül: ha a segélyben részesülő a felajánlott és részére megfelelő munkalehetőséget nem fogadja el, vagy az önkormányzat által szervezett foglalkoztatást a munkáltató rendkívüli felmondással szünteti meg.
10.§ (1) Az önkormányzat a nem foglalkoztatott személyek munkaerő-piaci helyzetének javítása érdekében foglalkoztatást szervez, közmunka, közhasznú munka, vagy közcélú munka és a települést érintő közfeladat ellátására.
(2) Az önkormányzat által szervezett foglalkoztatás időtartama legalább harminc munkanap, kivéve, ha a nem foglalkoztatott személy foglalkoztatása alkalmi munkavállalói könyvvel történik.
11.§ (1) A rendszeres szociális segély megállapításával, folyósításával, az önkormányzat által szervezett foglalkoztatással kapcsolatos e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Sztv., valamint a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
Lakásfenntartási támogatás
12.§ (1) Bakonynána Községi Önkormányzat normatív lakásfenntartási támogatást állapít meg egy éves időtartamra, azon személyek részére, akiknek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 150 %-át, feltéve, hogy a lakásfenntartás elismert havi költsége meghaladja a háztartás összjövedelmének 20%-át.
(2) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata.
Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét az éves költségvetési törvény határozza meg.
(3) Bakonynána Községi Önkormányzat helyi lakásfenntartási támogatást nyújt annak a szociálisan rászoruló személynek, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-át és a lakásfenntartás havi költsége a háztartás havi összjövedelmének 30%-át eléri.
(4) Az Önkormányzat az 1m²-re jutó helyben elismert költségösszegét az éves költségvetési rendeletben határozza meg.
(5) a támogatás mértéke, mind a normatív, mind a helyi szabályozáson alapuló támogatás esetén 2500 Ft/hó összegnél kevesebb nem lehet.
(6) A támogatás egyéb szabályait a Szt. 38-39§-ai tartalmazzák.
Ápolási díj
13.§ (1) A Községi Önkormányzat körjegyzője ápolási díjat állapít meg azon bakonynánai állandó lakos nagykorú kérelmezőnek, aki
a) súlyosan fogyatékos, vagy
b) tartósan beteg l8 év alatti, önmaga ellátására képtelen hozzátartozója otthoni ápolását végzi.
(2) Az ápolási díj havi mértéke az (1) bek. vonatkozásában, ha az ápolt súlyosan fogyatékos az vagy 18. életév alatti tartósan beteg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével azonos.
(3) A kérelemhez csatolni kell a háziorvos igazolását és szakvéleményét.
14.§ (l) Abban az esetben, ha az ápolt fokozott ápolást igénylő súlyosan fogyatékos, a kérelemhez csatolni kell a háziorvos igazolását arról, hogy az ápolt fokozott ápolást igénylő, súlyosan fogyatékos, vagy tartósan beteg.
Csatolni kell a szakvéleményét arra vonatkozóan, hogy az ápolt állandó és tartós gondozásra szorul.
(2) A 14.§.(1) bekezdés szerinti szakvéleményt fokozott ápolást igénylő súlyosan fogyatékosság fennállásról Veszprém Megyei Önkormányzat külsővati Módszertani Intézménye szakvéleménye alapján a körjegyző dönt.
(3) Bakonynána Községi Önkormányzat körjegyzője a fokozott gondozást, ápolást igénylő súlyosan fogyatékos személy gondozását ,ápolását végző személy kérelmére,emelt összegű ápolási díjat állapít meg.
Az ápolási díj mértéke a mindenkori öregségi nyugdíjminimum legkisebb összegének 130%-a.
15.§ (l) A Szt. 43/B§.-a alapján a képviselőtestület különös méltánylást érdemlő esetben a tv. ide vonatkozó §-ainak figyelembe vételével ápolási díjat állapíthat meg annak a személynek is aki önmaga ellátására képtelen, állandó és tartós gondozásra szoruló 18. évét betöltött Bakonynánán élő közeli hozzátartozójának ( Ptk.) gondozását végzi , elsősorban akkor, ha:
a) a beteg hozzátartozó ápolása címén munkahelyéről fizetés nélküli szabadságot kénytelen igénybe venni és más közeli hozzátartozó nincs aki keresetveszteség nélkül az ápolást el tudná látni.
(2) Az ápolási díj havi összege az (l) bek. alapján a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 80 % -a.
(3) Nem állapítható meg ápolási díj abban az esetben ha az ápolt, vagy az ápoló családjában az l főre jutó jövedelem meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum legkisebb összegének 200 %-át.
(4) A megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a háziorvos igazolását és szakvéleményét arra vonatkozóan, hogy az ápolt tartósan beteg, állandó ápolásra és gondozásra szorul.
(5) A kérelmet a „Kérelem az ápolási díj megállapításához” című nyomtatványon kell benyújtani.
16.§ Az ápolási díjra való jogosultság feltételeit a megállapító szerv kétévente legalább egyszer felülvizsgálja március 31-ei határnappal.
17.§. Az ápolási díjjal kapcsolatos, e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt.40.§- 44.§-ában foglaltak szerint kell eljárni.
Átmeneti segély
18.§[1] (1) Átmeneti segélyben részesíthető az a 18. életévét betöltött személy kérelemre, vagy hivatalból, akinek
a) megélhetése önhibáján kívül veszélyeztetve van,
b) akik önmaguk és családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni,
c) akik alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt anyagi segítségre szorulnak,
d) 15 napot meghaladóan kórházi kezelésben részesültek,
e) tartós betegségben szenvednek, s táppénzes állományban vannak,
feltéve, ha
f) sem ő, sem más, vele egy háztartásban élő nem rendelkezik gépjármű tulajdonjogával és/vagy üzembentartói jogával,
g) az önkormányzat felé nem rendelkezik tartozással,
h) és a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén annak 200 %-át.
(2) Az átmeneti segély egyszeri összege a rászorultságtól függően 1.000 Ft-tól 10.000,-Ft-ig kerülhet megállapításra.
(3) Egy naptári éven belül ugyanaz a személy legfeljebb két alkalommal részesíthető segélyben. Ennek az együttes összege nem haladhatja meg a 20.000,-Ft-ot.
(4) Különös méltánylást érdemlő esetben (családban bekövetkezett rendkívüli esemény pl. haláleset vagy természeti katasztrófa miatt rendkívüli kiadás) a kérelmező évente legfeljebb egy alkalommal, jövedelmére tekintet nélkül maximum 20.000,-Ft átmeneti segélyben részesíthető.
(5) A megállapított átmeneti segély folyósítása készpénzben történik, kivéve, ha az összes körülményre tekintettel feltételezhető, hogy a segélyt nem rendeltetésének megfelelően használják fel. Ebben az esetben a segélyt az igénylő költségeinek átvállalásával, vagy élelmiszercsomag vásárlásával kell megfizetni.
(6) Sürgős szükség esetén – ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják – a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kifizethető. Ilyen esetben a Közös Önkormányzati Hivatala a kifizetést követő 15 napon belül, de legkésőbb a határozathozatalt követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról. Ebben az esetben a polgármester intézkedhet a határozat azonnali végrehajtásaként az Önkormányzat pénztárából történő kifizetésről.”
19.§[2]
Beiskolázási támogatások
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj
20.§ (1) Bakonynána Községi Önkormányzat csatlakozva a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat rendszerhez, támogatást biztosít azon bakonynánai állandó lakos, a felsőoktatás rendszerében tanulmányokat kezdő, vagy folytató hallgatók számára, akik szociálisan rászorultnak tekinthetők.
(2) A pályázati rendszerhez történő csatlakozásról a Képviselő-testület felhatalmazása alapján a Polgármester évente nyilatkozik.
(3) A pályázat meghirdetése, a beérkezett pályázatok értékelése, a támogatások elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.
Természetben nyújtott szociális ellátások
Tankönyvtámogatások
Az óvodások és iskolások tanévkezdési támogatása
21.§ (1) Tanévkezdéskor a községi önkormányzat anyagi támogatásban részesíti a Bakonynánán állandó lakóhellyel rendelkező óvodásokat és az oktatási intézményben tanulmányokat folytatókat, illetve mindazokat, akik a bakonynánai tagintézményekbe járnak, függetlenül az állandó lakóhelyüktől.
(2) Tanévkezdési támogatást biztosít az Önkormányzat azon bakonynánai diákok részére is akik középfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányaikat megkezdik illetve folytatják.
Ennek igazolására iskolalátogatási bizonyítványt kell becsatolni. Kifizetése a házi pénztárból történik az iskolalátogatási bizonyítvány becsatolását követően.
(3)[3] Az (1) és a (2) pont szerinti támogatásra az az igénylő jogosult, ahol a vele egy háztartásban élők egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíjminimum kétszeresét nem haladja meg a becsatolt jövedelemigazolások alapján. A kérelem formanyomtatvány a rendelet 1/a és 1/b. sz. mellékletét képezi.
(4) Az anyagi támogatás (beiskolázási segély) keretösszegének meghatározására az éves költségvetési rendeletben történik.
(5) A beiskolázási segélyt a kiskorú törvényes képviselője részére kell biztosítani.
Köztemetés
22.§.(1) A Községi Önkormányzat gondoskodik annak a bakonynánai állandó lakosnak, vagy nem bakonynánai ,de a településen elhunyt vagyontalan személynek közköltségen történő eltemettetéséről, akinek nincs ,vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles és képes hozzátartozója,továbbá, ha az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem
gondoskodik.
(2) Az önkormányzat az elhunyt utolsó lakhelye szerint illetékes települési önkormányzathoz benyújtja költségigényét, vagy a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
Közgyógyellátás
23.§ (1) A szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkenésére közgyógyellátási igazolvány állítható ki.
(2) A közgyógyellátási jogosultságot a körjegyző a MEP szakhatósági állásfoglalása alapján állapítja meg l évre és erről a tv.-ben maghatározottak szerint nyilvántartást vezet. Az igazolványt a MEP állítja ki és postázza a jogosult részére.
(3) A Körjegyző az igazolványok érvényességét évente felülvizsgálja, a jogosultsági feltételekben bekövetkezett változása függvényében annak érvényességet meghosszabbítja, vagy az igazolványt visszavonja.
(4) A közgyógyellátás e rendeletben nem szabályozott kérdéseiben az Szt.-ben foglaltaknak megfelelően kell eljárni.
Méltányossági közgyógyellátás
24.§. (1) Méltányossági közgyógyellátásra jogosult szociálisan rászorult személy, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetében 200%-át nem haladja meg és a havi rendszeres közgyógyellátásra felírható gyógyszer költségének mértéke az öregségi nyugdíjminimum összegének 25%-át eléri.
(2) A közgyógyellátásra való jogosultságról a körjegyző dönt.
(3) A jogosultság kezdő időpontja a megállapító határozat meghozatalától számított 15. nap.
A jogosultság 1 évre kerül megállapításra.
(4) Az (1) bekezdés alapján kiállított közgyógyellátási igazolvány után a jogosult részére megállapított éves gyógyszerkeret 30%-ának megfelelő térítési díjat utal át az önkormányzat a MEP részére, a megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 3 napon belül.
(5) Az alanyi, illetve a normatív közgyógyellátás rendjét a Szt. illetve a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet szabályozza.
Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság
25.§. (1) Az Önkormányzat körjegyzője az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele céljából annak a személynek állapítja meg szociális rászorultságát, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át egyedül élő esetében 150%-át nem haladja meg és nem rendelkezik vagyonnal.
(2) A szociális rászorultság igazolásáról hatósági bizonyítványt kell kiállítani.
(3) A kiállítás és nyilvántartás egyéb szabályait az Szt. 54.§.-a határozza meg.
Adósságkezelési szolgáltatás
26.§ (1) Bakonynána Községi Önkormányzat Polgármestere adósságkezelési szolgáltatást nyújthat a településen bejelentett lakcímmel rendelkező, szociálisan rászoruló család és személy részére.
(2) Az adósságkezelési szolgáltatás a lakhatást segítő ellátás, amely a lakhatással kapcsolatban felhalmozódott hátralékok kezelésével valósul meg. Az önkormányzat célja a lakosság adósságterheinek enyhítése, az adósságok felhalmozódásának megelőzése.
(3) Az adósságkezelési szolgáltatás adósságcsökkentési támogatásból és adósságkezelési tanácsadásból áll.
A jogosultság feltételei
27.§ (1) Adósságcsökkentési támogatásban részesíthető az a család vagy személy, aki:
a) a szociális törvény 55. § (1) bekezdésében meghatározott adóssággal rendelkezik;
b) háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élőknél 250 %-át nem haladja meg és a szociális törvény 4.§ (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkezik;
c) a településen elfogadott minimális lakásminőséget ( átlagos minőségű és az átlagos életvitelhez feltétlenül szükséges lakásberendezési és felszerelési tárgyakkal berendezett és felszerelt lakás) meg nem haladó lakásban él,
d) az adósságcsökkentési támogatással érintett lakás nagysága:
- 1-3 fő esetén a maximum 2,5 szobát,
- 4 -6 fő esetén a maximum 3 szobát,
- 7- 8 fő esetén maximum 3,5 szobát,
- 8-nál több fő esetén maximum 4 szobát, nem haladja meg, amennyiben
e) vállalja az adósság és az adósságcsökkentési támogatás közötti különbözet önrészként történő megfizetését, valamint az adósságkezelési tanácsadáson való részvételt.
(2) Az adósságkezelési szolgáltatásba bevonható lakhatással kapcsolatos tartozások:
a) áramdíj tartozás;
b) víz- és csatornadíj tartozás;
c) szemétszállítási díjtartozás;
- vezetékes gázdíj tartozás;
e) a hitelintézettel kötött lakáscélú kölcsönszerződésből fennálló hátralék.
(3) Az adósságcsökkentési támogatás mértéke legfeljebb az adósság 75 %-a, azaz 200.000.- Ft, illetve lakáscélú hitelhátralék esetében maximum 400.000 Ft.
(4) Az adósságkezelésbe bevonható adósság legmagasabb összege 267.000.-Ft, illetve lakáscélú hitelhátralék esetén 533.000 Ft.
(5) Az adós által vállalt önrész befizetése történhet:
a) egy összegben vagy
b) legfeljebb 18 havi részletben, amely az adósságkezelési tanácsadó javaslata alapján indokolt esetben egy alkalommal 6 hónappal meghosszabbítható, ha az adós a fizetési kötelezettségének rajta kívül álló okból átmenetileg nem tud eleget tenni, de reális esély van arra, hogy az adósságkezelés a módosított feltételekkel eredményes lesz,
c) amennyiben a lakáscélú hitelhátralékból fennálló tartozás a b) pont szerinti időtartam alatt nem kezelhető, az adósságkezelési szolgáltatás időtartama 36 hónap, mely 6 hónappal meghosszabbítható.
(6) Az ügyfél köteles a tanácsadó által megjelölt helyen és időpontban az adósságkezelési tanácsadáson részt venni. A tanácsadásról való távolmaradását köteles igazolni, azt előzetesen jelezni és a tanácsadáson való részvételét pótolni. A távolmaradás igazolására elsősorban orvosi igazolás fogadható el.
(7) Az adósságcsökkentési támogatás folyósításának időtartama megegyezik az adós által a (5) bekezdésben foglaltaknak megfelelően vállalt önrész megfizetésének időtartamával. Az adósságcsökkentési támogatás egy összegben történő kifizetésére kizárólag az önrész megfizetését követően kerülhet sor.
(8) Az adósságcsökkentési támogatás tovább nem folyósítható és a kifizetett összeget vissza kell téríteni a szociális törvény 55/B. § (1) bekezdésében meghatározott esetben.
(9) Az adósságcsökkentési támogatás a (8) bekezdésben foglaltak szerinti megszűntetésétől számított 24 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.
Az adósságkezelési tanácsadás
28.§ (1) Az önkormányzat az adósságkezelési tanácsadást a Zirc Kistérségi Szociális Szolgáltató Központon keresztül biztosítja.
(2) Az adósságkezelési szolgáltatásban való részvétel feltétele az adósságkezelési tanácsadóval (továbbiakban: tanácsadóval) való előzetes együttműködés, amelynek időtartama három hónap. Az együttműködés tartalmát az adós és a tanácsadó között írásban létrejövő együttműködési megállapodás határozza meg.
(3) Amennyiben az adós nem tesz eleget az előzetes együttműködési megállapodásból folyó kötelezettségeinek, a tanácsadó egy alkalommal felszólítja a vállalt kötelezettségei teljesítésére.
(4) A tanácsadó feladata vizsgálni az adós háztartásának helyzetét (bevételeit és kiadásait), az adósság felhalmozódásának okát, valamint mértékét és időtartamát, az adós háztartásának fizetőképességét és fizetési hajlandóságát, adósságrendezési tervet kidolgozni az adóssal közösen, megvizsgálni, hogy az adós háztartása mindezek alapján bevonható-e az adósságkezelési szolgáltatásba.
(5) A kérelem benyújtását követő 15 napon belül a tanácsadó az előzetes együttműködési megállapodásban foglaltak teljesítésére is tekintettel javaslatot tesz az adósságkezelési szolgáltatás megállapítására vagy a kérelem elutasítására.
(6) A tanácsadó javaslatának tartalmaznia kell:
a) az előzetes együttműködési megállapodásban foglaltak teljesítésének értékelését;
b) a kezelendő adósság típusát és összegét;
c) a javasolt adósságcsökkentési támogatás összegét;
d) az adós által vállalt önrész összegét, megfizetésének módját és időtartamát;
e) az adósságkezelési szolgáltatásra tekintettel folyósítandó lakásfenntartási támogatás felhasználásnak módját;
f) az adós számára a hitelező által biztosított egyéni kedvezmények körét és mértékét.
(7) A tanácsadó köteles az adósságcsökkentési támogatás megállapítását követően az adóssal adósságkezelési megállapodást kötni, amelyben meghatározza a konkrét esetben alkalmazandó együttműködési feltételeket.
8.) A tanácsadó figyelemmel kíséri a megállapodásban foglaltak megvalósulását, és a megállapodás rendelkezéseinek megszegését a tudomására jutástól számított 15 napon belül jelzi a Körjegyzői Hivatal felé.
(9) A tanácsadó az eredményes adósságkezelést követően hat hónapon keresztül utógondozást végez az ismételt eladósodás megelőzése érdekében.
(10) Azon család vagy személy, aki adósságkezelési szolgáltatásban részesült és az adott adósságtípus teljes összege kiegyenlítésre került a szolgáltató felé, ugyanazon adósságtípusra vonatkozóan adósságkezelési szolgáltatásban a kiegyenlítést követő 12 hónapon belül ismételten nem részesülhet.
A kérelem benyújtásával kapcsolatos szabályok
29.§ (1)Az adósságcsökkentési támogatás iránti kérelmeket a Zirc Kistérségi Szociális Szolgáltató Központ Családsegítő Szolgálatnál (Zirc, Alkotmány u. 14.) működő tanácsadónál folyamatosan lehet benyújtani.
(2) Amennyiben a kérelmező a formanyomtatványt hiányosan töltötte ki, vagy az előírt mellékleteket nem csatolta, a tanácsadó hiánypótlásra szólítja fel. Ha a hiányt a felszólítást követő 8 napon belül a kérelmező nem pótolja, úgy kérelmét a tanácsadó javaslatára a polgármester elutasítja.
(3) A kérelemhez csatolni kell:
a) a kérelmező és a vele közös háztartásban élők jövedelemigazolásait, illetve vagyonnyilatkozatát;
b) a háztartásban élő tanköteles gyermek, valamint a nappali tagozaton felsőfokú tanulmányokat folytató nagykorú gyermek esetében iskolalátogatási igazolást, amely utóbbi esetében tartalmazza a folyósított ösztöndíjat is;
c) munkanélküli esetén a Munkaügyi Központ által kiállított igazolást a regisztrálás tényéről és a folyósított ellátásról;
d) elvált vagy különélő családi állapotú kérelmező esetében a gyermektartásdíjról rendelkező jogerős bírói ítéletet;
e) a háztartásban élő tartósan beteg vagy fogyatékos személy esetében a fogyatékosságról vagy rokkantságról szóló igazolást;
f) a hátralék összegéről, keletkezésének idejéről, a kezelendő adósság összegéről szóló, a hitelező által kiállított igazolást;
g) az adósságcsökkentési támogatással érintett lakás nagyságára, valamint a lakáshasználat jogcímére vonatkozó nyilatkozatot;
h) a lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet.
(5) Az adósságcsökkentési támogatás folyósításának ideje alatt ezen a jogcímen újabb jogosultságot megállapítani nem lehet.
(6) Az adósságcsökkentési támogatást a tanácsadó javaslata alapján a kérelem beérkezését követő hónap első napjától kell megállapítani.
(7) Az adós köteles:
a) az adósságcsökkentési támogatás megállapításáról szóló határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül a tanácsadóval együttműködési megállapodást, a hitelezővel részletfizetési megállapodást kötni;
b) az adósságkezelési szolgáltatás időtartama alatt együttműködni a tanácsadóval;
c) a tanácsadóval kötött megállapodásban foglaltakat betartani;
d) az adósságkezelési szolgáltatás időtartama alatt a körülményeiben bekövetkezett változásról a tanácsadót 8 napon belül tájékoztatni.
VI.
Szociális szolgáltatások
Alapszolgáltatások
Szociális étkeztetés
30.§ (1) Szociális étkeztetést biztosít az Önkormányzat a Bakonynána községben állandó lakosként bejelentett, szociálisan rászoruló lakosoknak, akik önmaguknak, ill. eltartottaik részére a napi egyszeri meleg étkezést tartósan, vagy átmeneti jelleggel sem képesek biztosítani pl. koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, hajléktalanságuk, stb. miatt.
(2) A napi egyszeri melegételt - ebéd- a dudari Önkormányzat konyhájáról a felnőtt étkezési norma alapján kell biztosítani, az ellátást igénylő, falugondnok által lakásra történő kiszállítással.
31.§ (l) A szociális étkezést az igénylő kérelme - erre a célra rendszeresített nyomtatványon - alapján a becsatolt jövedelem igazolások figyelembe vételével a polgármester a jogosultságot és a térítési díj összegét határozatban állapítja meg. Az ebédet az Önkormányzat térítési díj ellenében szállítja az étkezést igénylő lakására.
(2) Az étkezés térítési díját illetve a kiszállítás térítési díját a mindenkor hatályos „Intézményi és alapellátás keretében biztosított étkezési térítési díjakról „szóló rendeletben a Képviselőtestület állapítja meg.
32.§ (1) A térítési díjat az ellátottak a házi pénztárba fizetik be, minden hónap 20-áig.
(2) A szociális étkezés bármely okból történő lemondása, telefonon vagy írásban legkésőbb a tárgynap reggel 7.30 óráig a falugondnoknál vagy a Körjegyzői Hivatal igazgatási előadójánál tehető meg.
Házi segítségnyújtás
33. §.(1 ) Házi segítségnyújtás keretében gondoskodik az Önkormányzat a községben állandóra
a) Időskorú emberekről, akik otthonukban önmaguk ellátására nem képesek és róluk nem gondoskodnak.
b) Azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek.
c) Azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak.
d) Azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.
(2) Az önkormányzat a házi segítségnyújtás feladatait társulási formában a Zirc Kistérségi Szociális Szolgáltató Központon keresztül látja el.
A gondozáshoz kapcsolódó étkezést a dudari Községi Önkormányzat Melegkonyhájáról oldja meg.
34.§ (1) A házi segítségnyújtásra való jogosultságot a Zirc Kistérségi Szociális Szolgáltató Központ Intézményvezetője állapítja meg.
(2) A házi segítségnyújtás a személyes ellátást, illetve ehhez kapcsolhatóan a napi egyszeri meleg étkezés - ebéd - biztosítását foglalja magába.
35.§.(1) A házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjat évenként, külön rendeletben szabályozza a Képviselőtestület.
(2) A térítési díj a gondozási óradíj, a gondozásra fordított idő, valamint az étkezés térítési díjának figyelembe vételével kerül megállapításra. A gondozásra fordított idő a Gondozási Naplóban leigazoltak alapján kerül megállapításra.
(3) A térítési díjat az ellátottak a szociális gondozónak fizetik minden hó 5-ét követő első munkanapon. A gondozó a térítési díjat megosztva (gondozás és étkezés) Bakonynána és Zirc Önkormányzatnak fizeti be.
(4) A Gondozási Napló vezetésével, az étkezési létszámnyilvántartással,a térítési díjak összesített adataival a szociális gondozó az igazgatási előadónak ill. a Szociális Szolgáltató Központnak számol el, minden hó 10-ig.
36.§ Az ellátás bármely okból történő lemondására legkésőbb, a tárgynap 8 óráig van lehetőség az élelmezésvezetőnél,illetve a szociális gondozónál.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
37.§ (1) Bakonynána Községi Önkormányzat jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében ellátást biztosít a településen állandó lakóhellyel rendelkező, saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló,a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes, időskorú, vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére, az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából.
(2) A feladatot társulási formában Zirc Kistérségi Szociális Szolgáltató Központon keresztül látja el.
38.§ A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásért térítési díjat nem kell fizetni.
Családsegítés
39.§ (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzetekhez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.
(2) Bakonynána Községi Önkormányzat az (1) bekezdés szerinti szolgáltatást a Zirc kistérségi Szociális Szolgáltató Központon keresztül. Bakonynána község területének ellátását 1 fő főfoglalkozású családgondozó látja el. Ügyfélfogadásának helye a székhelye : Körjegyzői Hivatal Ügyfélszolgálati Irodájában Bakonynána, Alkotmány u. 3. Ideje: kéthetente szerdán 9. 45-től 11.45-ig.
Támogató szolgáltatás
40.§ (1) A támogató szolgáltatás célja a fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátása, elsősorban a lakáson kívüli közszolgáltatások elérésének segítése, valamint élet-vitelük önállóságának megőrzése mellett a lakáson belüli speciális segítségnyújtás biztosítása révén.
(2) Bakonynána Községi Önkormányzat az (1) bekezdés szerinti szolgáltatást társulási formában a Zirc Kistérségi Szociális Szolgáltató Központon keresztül.
(3) Bakonynána község területének ellátását 1 fő főfoglalkozású személyi segítő látja el.
Ügyfélfogadás helye: Körjegyzői Hivatal Ügyfélszolgálati Iroda Bakonynána, Alkotmány u.3. Ideje: minden hó 2. és 4. keddjén 9.oo- 12.oo óra közötti időben.
Szociális információs szolgáltatás
41.§ (1) A szociális információs szolgáltatás célja, hogy az e rendeletben meghatározott, és az egyéb a szociális biztonság megteremtéséhez kapcsolódó ellátásokat igénylők megfelelő tájékoztatást kapjanak az ellátások hozzáférhetőségével és az igénybevételükre vonatkozó szabályokkal kapcsolatban.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szolgáltatást az önkormányzat társulási formában a Zirc Kistérségi Szociális Szolgáltatóval kötött megállapodás alapján.
(3) A szociális információs szolgáltatás működéséről, elérhetőségéről a Képviselőtestület hirdetmények és plakátok útján tájékoztatja a lakosságot.
VII.
Záró rendelkezések
42.§ (1) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Egyúttal hatályát veszti az Egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 5 /2007. (02. 26. ) számú rendelet.
(2) A rendelet 26.§ - 29.§.-ai rendelkezéseit 2008. január 01-től alkalmazni kell.
43.§ A rendeletet meg kell küldeni az Önkormányzat minden intézményének és ki kell függeszteni a Körjegyzői Hivatal bakonynánai hirdetőtáblájára.
Bakonynána, 2008. február 21.
Kropf Miklós sk. Szafner József sk.
polgármester körjegyző
A rendelet kihirdetve: 2008. február 27.
Szafner József sk.
körjegyző
Egységes szerkezetbe foglalta 2013. szeptember 5.:
Feketéné Esztergályos Hilda
jegyző