Lovászi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 6.) önkormányzati rendelete
2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 07Lovászi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 6.) önkormányzati rendelete
2025. évi költségvetéséről
[1] Lovászi Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében és 34. § (1)-(4) bekezdésében,
[2] a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésében és
[3] a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) és (4) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint
[4] a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény rendelkezései alapján
[5] az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva a 2025. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya az önkormányzatra, bizottságaira és az önkormányzat intézményeire terjed ki.
2. § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2) - (3) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önkormányzat önálló címet alkot.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézmények – külön-külön, egy-egy címet alkotnak. Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézmények:
a) Önkiszolgáló Étterem és Turistaszálló
b) Lovászi Közös Önkormányzati Hivatal
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § (1) A képviselő-testület a 2025. évi költségvetési bevételeket 673.537.435 Ft-ban hagyja jóvá az alábbi jogcímek alapján:
a) működési célú támogatások államháztartáson belülről: 417.354.582 Ft
b) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: 113.555.523 Ft
c) közhatalmi bevételek: 60.180.000 Ft
d) működési bevételek: 81.032.095 Ft
e) működési célú átvett pénzeszközök 0 Ft
f) felhalmozási bevételek: 1.000.000 Ft
g) felhalmozási célú átvett pénzeszközök: 415.235 Ft
(2) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésének kiadási összegét 768.921.611 Ft összegben hagyja jóvá, az alábbi jogcímek alapján:
a) felhalmozási kiadások: 97.337.925 Ft
aa) beruházási kiadások: 4.187.240 Ft
ab) felújítási kiadások 92.250.685 Ft
ac) egyéb felhalmozási célú kiadások: 900.000 Ft
b) működési kiadások összeg: 671.583.686 Ft
ba) személyi juttatások: 160.725.893 Ft
bb) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hj-i adó: 19.939.483 Ft
bc) dologi kiadások: 146.749.253 Ft
bd) ellátottak pénzbeli juttatásai: 2.400.000 Ft
be) egyéb működési célú kiadások: 341.769.057 Ft
(3) A képviselő-testület a költségvetési hiány összegét 107.879.959 Ft-ban, ebből felhalmozási hiányt 7.856.073 Ft-ban, működési hiányt 100.023.886 Ft-ban állapítja meg. A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom nélküli bevételek:
a) Előző évek költségvetési maradványának igénybevétele:
b) Felhalmozási célra 7.856.073 Ft
c) Működési célra: 100.023.886 Ft
d) Maradvány igénybevétele összesen: 107.879.959 Ft
(4) A képviselő-testület a finanszírozási kiadás összegét 12.495.783 Ft-ban hagyja jóvá, amely az államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetési létszámkeretét 32,5 főben állapítja meg.
(6) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év folyamán a bevételeket és a kiadásokat kísérje figyelemmel, és szükség esetén a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra pályázatot nyújtson be.
4. § (1) A képviselő-testület a Lovászi Közös Önkormányzati Hivatal bevételi és kiadási főösszegét 90.513.300 Ft-ban állapítja meg az alábbi jogcímek szerint:
a) Bevételek:
aa) Működési bevétel 240.000 Ft
ab) Finanszírozási bevétel 90.273.300 Ft
Ebből: központi, irányítószervi támogatás 84.468.310 Ft, maradvány igénybevétele 5.804.990Ft.
b) Kiadások:
ba) Felhalmozási kiadás: Beruházási kiadás 1.016.000 Ft
bb) Működési kiadás: Személyi juttatások 71.161.675 Ft, Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 9.565.787 Ft, Dologi kiadások 8.769.838 Ft
(2) A képviselő-testület a Lovászi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési létszámkeretét 11 főben állapítja meg.
5. § (1) A képviselő-testület az Önkiszolgáló Étterem és Turistaszálló bevételi és kiadási főösszegét 115.737.000 Ft-ban állapítja meg az alábbi jogcímek szerint:
a) Bevételek:
aa) Működési bevétel 73.849.202 Ft
ab) Finanszírozási bevétel 41.887.798 Ft
Ebből: központi, irányítószervi támogatás 28.432.218 Ft, maradvány igénybevétele 13.455.580Ft.
b) Kiadások:
ba) Felhalmozási kiadás: Beruházási kiadás 2.540.000 Ft
bb) Működési kiadás: Személyi juttatások 37.030.496 Ft, Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hj-i adó 4.887.020 Ft, Dologi kiadások 70.507.264 Ft, Egyéb működési célú kiadások 772.220 Ft
(2) A képviselő-testület az Önkiszolgáló Étterem és Turistaszálló költségvetési létszámkeretét 7,5 főben állapítja meg.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
6. § A 3. §-ban megállapított költségvetési bevételek és kiadások, valamint a finanszírozási és pénzforgalom nélküli bevételek és kiadások előirányzatait mérlegszerűen az 1. melléklet tartalmazza.
7. § A 3. §-ban megállapított költségvetési bevételek és kiadások előirányzatait a kötelező és önként vállalt feladatok szerinti megbontásban a 2. melléklet tartalmazza.
8. § A 3. §-ban megállapított bevételekből az önkormányzat bevételeit célonként a 3. melléklet tartalmazza.
9. § A 3. §-ban megállapított kiadásokból az önkormányzat kiadásait célonként a 4. melléklet tartalmazza.
10. § A 3. §-ban megállapított kiadásokból az önkormányzat felhalmozási kiadásait célonként az 5. melléklet tartalmazza.
11. § A 3. §-ban megállapított bevételekből és kiadásokból az önállóan működő és gazdálkodó intézmények bevételeit és kiadásait a 6. melléklet tartalmazza.
12. § Az önkormányzat működési kiadásait kormányzati funkciónként a 7. melléklet tartalmazza.
13. § Az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét a 8. melléklet tartalmazza.
14. § Az önkormányzat 2025. évi egyéb működési támogatásának keretösszegét államháztartáson kívülre a 9. melléklet tartalmazza.
15. § Az önkormányzat 2025. évi költségvetési támogatását jogcímenként a 10. melléklet tartalmazza
16. § Az önkormányzatnál Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek tervezett költségeit a 11. melléklet tartalmazza.
17. § Az önkormányzat előirányzat-felhasználási ütemtervét a 12. melléklet tartalmazza.
18. § A közvetett támogatásokat (kedvezményt, mentességet) tartalmazó kimutatást a 13. melléklet tartalmazza
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
19. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 500.000 Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza.
(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.
(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 16. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
20. § (1) Kifizetéseket teljesíteni csak a jóváhagyott előirányzat mértékéig a költségvetési célokra és feladatokra lehet. Többletfeladat finanszírozását csak a források és az előirányzat egyidejű biztosításával lehet vállalni.
(2) A költségvetésben jóváhagyott feladatokat a végrehajtás során rangsorolni kell, elsőbbséget kell biztosítani az intézményfinanszírozásnak, az önkormányzat működésével összefüggő kiadásoknak, igénybevételükre fedezetet időarányosan, a felhalmozási és felújítási kiadásokat teljesítményarányosan lehet kiutalni. Ettől eltérő finanszírozás csak a képviselő-testület jóváhagyása szerint történhet.
21. § (1) Az évközben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról – ha az érdemi döntést igényel – a képviselő-testület dönt a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok miatti előirányzat változásról a polgármester köteles beszámolni, egyidejűleg javaslatot tenni a költségvetési rendelet módosítására.
22. § (1) A kiemelt előirányzatokon belül valamennyi intézmény szabadon gazdálkodhat.
(2) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
a) - működési kiadásokra vonatkozóan a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül engedélyezhet átcsoportosítást,
b) - felhalmozási célú előirányzatok esetében a képviselőtestület által már jóváhagyott fejlesztési és felújítási célok előirányzatai között átcsoportosításokat engedélyezhet 1.000.000 Ft összeghatárig.
23. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési előirányzaton belül a jogszabályi rendelkezések betartásával - 2011. évi CXCV. törvény – 1.000.000 Ft összeghatárig történő önálló kötelezettségvállalásra, ezen összeg felett kötelezettségvállalás csak képviselő-testületi döntés alapján vállalható.
(2) Az önkormányzat beruházásainál a polgármester a beszerzési szabályzat vonatkozó előírásai szerint árajánlatot köteles beszerezni a beruházási célnak megfelelően. A beérkezett árajánlatok alapján a kivitelező kiválasztása az e célra létrehozott bizottság javaslata alapján a polgármester feladata.
24. § (1) A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, a költségvetési gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester, a végrehajtásáért a jegyző felelős.
(2) Az intézmények költségvetésének végrehajtásáért a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért – az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül – az intézmény vezetője felelős.
25. § Az állami támogatás igényléséhez és elszámolásához, a szolgáltatott adatok valódiságáért, helyességéért az intézmény vezetője felel.
26. § (1) Az intézmények költségvetési támogatásának utalása a nettó finanszírozás keretei között történik.
(2) A működési költségvetéshez az állami támogatást havonta, - a nettó bér és az elszámolási különbözet kivételével – az intézmény részére át kell utalni, az önkormányzat részére biztosított havi állami támogatás összegével egyezően. A saját forrásból biztosított támogatást, - intézmény-finanszírozást – havonta egyenlő részletben kell biztosítani.
(3) A társult formában működtetett közoktatási és szociális intézmények finanszírozását szerződésben foglaltak szerint kell biztosítani.
(4) Az Önkiszolgáló Étterem és Turistaszálló az önkormányzat által kifizetett bruttó bért és járulékait a tárgyhónapban az önkormányzat számlájára megtéríti.
27. § (1) Az önkormányzatnál a polgármester saját hatáskörben engedélyezheti:
a) a 100.000 Ft értékhatárt el nem érő kisösszegű követelés,
b) a felszámolási eljárás alá vont gazdálkodóval szemben fennálló, meg nem térült követelés,
c) egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott, behajthatatlan követelés törlését.
(2) Az önállóan gazdálkodó intézmények esetében az intézményvezető saját hatáskörben engedélyezheti: egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés törlését.
(3) Minden más egyedi esetben követelés csak a képviselő-testület hozzájárulásával törölhető.
28. § (1) Amennyiben az önkormányzat bevételei elmaradnak a tervezetthez képest, és ezáltal a költségvetés végrehajtása nem biztosított, a képviselő-testületet soron következő ülésén – indokolt esetben rendkívüli ülésen – a polgármester tájékoztatja a bevételi kiesés okáról, mértékéről, véglegességéről, vagy átütemezéséről, a javasolt intézkedésről a hiány kezelésére /ez utóbbi lehet újabb forrás feltárása, kiadás átütemezése vagy csökkentése/.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket – központi költségvetésből kiutalt pénzeszközök kivételével – lekösse.
29. § (1) Hitel felvételéről a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület által engedélyezett hitelművelet lebonyolítására a polgármester jogosult.
30. § Az önkormányzat költségvetési intézménye nem vehet fel hitelt, kezességet nem vállalhat, szabad pénzeszközeit csak a számlavezetőnél kötheti le, értékpapírt nem vásárolhat, fizetési eszközként csak készpénzt /számlapénzt/ fogadhat.
31. § (1) A kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.
(2) Az Önkormányzat és az egyes költségvetési szervek házipénztárából a következő kiadások teljesíthetők készpénzben:
a) bérjellegű kifizetések
b) készpénzelőleg
c) postai kézbesítés
d) belföldi-külföldi kiküldetéseknél útiköltség térítések,
e) karbantartással, működtetéssel kapcsolatos kiadások,
f) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások
g) reprezentáció,
h) jogszabályban meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátás,
i) utazási költségtérítés, bérlet,
j) természetes személy részére pénzbeli kártalanítás vagy kártérítés
k) élelmiszer ellátmány beszerzése,
l) ellátottak részére személyi térítési díj visszafizetése
m) ellátottak egyéb pénzbeli juttatása
n) jogcímtől függetlenül (az a) pont kivételével) 300.000 Ft összegig történő kifizetés.
32. § Az önkormányzat és intézményeinek költségvetési elszámolási számláját az OTP Bank Nyrt. Lenti Fiókja vezeti.
Egyéb rendelkezések
33. § (1) A képviselő-testület a köztisztviselők illetményalapját 2025. január 1-től 65.000 Ft-ban állapítja meg.
(2) A köztisztviselőket megillető illetménykiegészítés 2025. évre megállapított mértéke a felsőfokú és középiskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 20 %-a.
(3) Lakossági folyószámla költségtérítés bruttó 12 000 Ft/év/fő.
(4) Béren kívüli juttatás
a) közalkalmazottak és Mt. szerinti munkaviszony esetén nettó 120 000 Ft/év/fő
b) köztisztviselők esetén bruttó 325 000 Ft/év/fő.
Záró rendelkezések
34. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.
35. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
|
Jánosi Zsuzsanna |
dr. Novák Anett |