Zalabaksa Község Önkormányzata Képviselő-testülete 5/2021. (V. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

az önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Általános indokolás

ÁLTALÁNOS ÉS RÉSZLETES INDOKOLÁS,

VALAMINT ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT

Zalabaksa Község Önkormányzata

az önkormányzat 2020. évi gazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelet-tervezet megtárgyalásához

Általános és részletes indokolás

Zalabaksa Község önkormányzati feladatellátásának általános értékelése:

2020. évben az önkormányzat legfontosabb feladata az önkormányzat és a közösen fenntartott intézmények működtetése volt.

A működési kiadások tekintetében az előző éveknek megfelelően történt a gazdálkodás. A 2018-2019. években sikerrel szerepeltünk több pályázaton. Zalabaksa-Kozmadombja konzorcium 26,4 M Ft támogatást nyert a Zalabaksai Közös Önkormányzati Hivatal felújítására, Zalabaksa-Kerkabarabás-Pusztaapáti-Szilvágy konzorcium pedig 20 M Ft támogatást nyert traktor vásárlás és hozzá tartozó kiegészítő eszközök ( rézsűkasza, tolólap, sószóró, padkakasza) vásárlására. A Közös Önkormányzati Hivatal felújítása 2019-ben elkezdődött, 2020-ban fejeződött be. A gépbeszerzés a közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt 2020-ban zárult le. A Magyar Falu Program keretében a Zalabaksai Napköziotthonos Óvoda külső felújítása történt meg, ezen kívül egy kültéri játszóvár került beszerzésre szintén a Magyar Falu Program keretében. Ezen kívül a szociális tűzifa-program pályázaton és a falugondnoki autó cseréje pályázaton is sikerrel szerepelt az önkormányzat. A falugondnoki autó beszerzése áthúzódott a 2021-es évre.

Az önkormányzat intézményeivel együttesen a 2020. évi bevételeit 101,2%-ban teljesítette, melynek összege 280.648.000 Ft. A kiadásoknál 80,62% a teljesülés, ennek összege 223.571.000 Ft.

2020-ban is a teljesített bevételek döntő részét a feladatfinanszírozás keretében kapott állami támogatás tette ki. A helyi adókból és egyéb bevételből 15.135.000 Ft bevétele származott az önkormányzatnak az alábbi megoszlásban. Magánszemélyek kommunális adója 1.559.000 Ft, telekadó 1.942.000 Ft, iparűzési adó 11.455.000 Ft, egyéb közhatalmi bevétel 179.000 Ft.

Az 1. melléklet tartalmazza összevontan az önkormányzat 2020. évi bevételeit jogcímenként.

A 2. melléklet tartalmazza a kormányzati funkció besorolásnak megfelelően a 2020. évi működési és fejlesztési kiadásokat kiemelt előirányzatonként.

A felhalmozási kiadásokat célonként és feladatonként a 3. melléklet mutatja be. A felhalmozási kiadások teljesülését vizsgálva látható, hogy a betervezett nagyobb fejlesztési kiadások teljesültek.

A pénzmaradvány kimutatását az 5. melléklet tartalmazza.

Az önkormányzat vagyonának alakulását a 7. melléklet tartalmazza, mely megegyezik a 2020.december 31-i fordulónappal elkészített mérleggel. A vagyon részletezését a 8. melléklet mutatja be.

Az egyszerűsített mérlegből kitűnik, hogy az önkormányzat vagyona az elmúlt évhez viszonyítva 27.378.000 Ft-tal növekedett, ami kedvező. A növekedés elsősorban a megvalósult beruházásoknak, felújításoknak tudható be.

Az önkormányzat 2020-ban 15.429.000 Ft tartalékot tervezett a költségvetésébe, melyből 6.456.000 Ft felhasználás történt.

Összességében megállapítható, hogy az önkormányzat 2020. évi eredeti költségvetésében betervezett bevételek reálisak voltak, illetve a kiadások is nagyrészt teljesültek.

Felhalmozási kiadása az önkormányzatnak és intézményeinek együttesen 54.817.000 Ft, ezen belül a legjelentősebb kiadás a Közös Önkormányzati Hivatal felújítása 23.004.000 Ft értékben, Napköziotthonos Óvoda külső felújítása 14.210.000 Ft, útkarbantartó gépek vásárlása 11.852.000 Ft. Ezen kívül az Óvoda udvarra kalandvár került beszerzésre 2.610.000 Ft összegben.

Az új falugondnoki autó beszerzésére 1.500.000 Ft előleg került kifizetésre.

A Közös Önkormányzati Hivatalnál kisértékű tárgyi eszközök ( mobil telefon, kávéfőző lázmérő, porszívó, kártyaolvasó) került beszerzésre 240.000 Ft összegben, továbbá új függöny vásárlása történt meg 775.000 értékben.

A Napköziotthonos Óvodánál csak egy db talicska került beszerzésre 16.000 Ft értékben. A külső felújítás, kalandvár esetében Zalabaksa önkormányzat volt a pályázó így ott került elszámolásra.

Orvosi rendelőbe kisebb eszközök kerültek beszerzésre összesen 387.000 Ft értékben

Az önkormányzat és intézményei pénzmaradványa 2020-ban 56.897.000 Ft, ebből az önkormányzat maradványa 48.933.000 Ft, a Hivatal maradványa 5.452.000 Ft, az Óvoda és a Társulás együttes maradványa 2.512.000 Ft. Zalabaksa Község Önkormányzatának pénzmaradványa tartalmazza az új falugondnoki autó beszerzéséhez előlegként megkapott.14.986.000 Ft-ot.

Előzetes hatásvizsgálat

1. Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatások

A rendelet-tervezetben foglaltak társadalmi, gazdasági hatást nem eredményeznek. Költségvetési hatása: a 2020. évi pénzmaradvány a 2021. évi költségvetésbe visszatervezésre került.

2. Környezeti, egészségi hatások

A rendelet-tervezetben foglaltak közvetlen környezeti és egészségügyi hatással nem bírnak.

3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A rendeletnek adminisztratív terheket jelentősen befolyásoló hatása nincs.

4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

Törvényi kötelezi az önkormányzatot a zárszámadás elfogadására.

5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti, pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.

Európai Uniós jognak való megfeleltetés

A rendelet megalkotása az európai uniós jogból eredő kötelezettségekkel összhangban lévő magyar jogszabályoknak megfelel, ezáltal az uniós jogszabályokkal való összhangja biztosított. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 20. §-a szerinti egyeztetési kötelezettség az önkormányzatot jelen rendeletalkotással kapcsolatban az Európai Unió Intézményeivel és tagállamaival nem terheli.