Felsőrajk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2014. 11. 04- 2019. 08. 30

Felsőrajk Község Önkormányzata Képviselő-testületének

5/2013.(VI.26.) önkormányzati rendeletével módosított 2/2011.(III.30.) számú rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról[1]


(egységes szerkezetben)


Felsőrajk Község Önkormányzata az Alkotmány 44/A.§.(1) bekezdés e/ pontjában, “A helyi önkormányzatokról” szóló 1990. évi LXV. tv. – továbbiakban: Ötv. - 18. §. (1) bekezdésében foglalt jogkörében eljárva működésének részletes szabályait Szervezeti és Működési Szabályzatában az alábbiak szerint határozza meg:




1.Általános rendelkezések




1. §


Az Önkormányzat

(1)       Megnevezése: Felsőrajk Község Önkormányzata

            (továbbiakban: önkormányzat)

(2)       Székhelye: 8767 Felsőrajk, Kossuth utca 8.

(3)       Működési területe: Felsőrajk község közigazgatási területe

(4)       A település főbb adatait az 1. függelék tartalmazza


(5)    Felsőrajk, Alsórajk, Kerecseny, Pötréte és Orosztony települések az önkormányzatok működésével, valamint a polgármesterek, vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására 2013. január 1-i hatállyal közös önkormányzati hivatalt hoztak létre

Felsőrajki Közös Önkormányzati Hivatal néven, amelynek székhelye: 8767 Felsőrajk, Kossuth u. 8., és amely Kerecseny, Orosztony községek illetékességi területére vonatkozóan állandó kirendeltséget tart fenn: Felsőrajki Közös Önkormányzati Hivatal Orosztonyi Kirendeltsége 8744 Orosztony, Szent Imre u. 1. címen.[2]

(6)       Az Önkormányzat jogi személy[3]


2. §


(1) Az önkormányzat jelképeiről, címer, zászló és a pecsét használatáról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.


(2) Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, középen Magyarország címerével, körben a „Felsőrajk Községi Önkormányzat Képviselő-testülete” felirattal.


(3)       Az önkormányzat pecsétjét kell használni:

-           a képviselőtestület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,

            -           a testület által adományozott okleveleken,

-           az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.


(4) Az előbbieken túlmenően a pecsét csak akkor használható, ha a Magyarország címerével  ellátott pecsét (bélyegző) használatát jogszabály teszi kötelezővé.


 (5)      A közös hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere található, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Felsőrajki Közös Önkormányzati Hivatal.   

            A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.

            Az önkormányzat képviselőtestülete díszpolgári címeket, s egyéb elismeréseket, díjakat adományozhat. A díszpolgári cím adományozására vonatkozó szabályokat, a díszpolgárok névsorát, valamint az egyéb elismerésekre, díjakra vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendeletben kell szabályozni.[4]



A helyi önkormányzás általános szabályai


3. §


Az önkormányzati jogok


(1)       Az önkormányzat jogait az Mötv. rendelkezései alapján gyakorolja.


(2)       A helyi önkormányzat – saját felelősségére – vállalkozási tevékenységet folytathat.


            Ennek megfelelően:

a)         külön egyedi döntéseket követően közvetlenül vesz részt vállalkozásokban,


b)         a helyi önkormányzati politikával, illetőleg annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival (helyi adópolitikával, telek- és ingatlanértékesítéssel) vállalkozásélénkítő, piacgazdaság barát környezetet teremt.


c)     Amennyiben az önkormányzat a működési területén lévő vállalkozásban részt vesz, ezt megelőzően szakértői véleményt kér, illetőleg közgazdasági (költség-haszon) elemzést végeztet, melyek hiányában a napirend nem tárgyalható.


 (3)      A képviselőtestület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban. Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselőtestület csak a közvetlenül érintett lakossági réteg, érdekképviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kedvezményezést.



(4)[5]      A lakosság véleményének megismerése érdekében a (3) bekezdésben foglalt ügyekben a képviselő-testület lakossági fórumot tart, amelynek tárgyát, helyét és időpontját legkésőbb 8 nappal előbb az önkormányzat hirdetőtábláján közzé teszi.       

        


(5)[6]      Önkormányzati döntést a helyi önkormányzat:

            a)         képviselőtestülete, annak felhatalmazására

            b)         bizottsága,

            c)         a helyi kisebbségi önkormányzat testülete,

            d)        a polgármester

            e)         helyi népszavazás

             

       f) az önkormányzat társulása

      g) a jegyző

                hozhat.

        

4. §



            A képviselőtestület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom- és gazdaságszervező munkában – ezek fejlesztése érdekében – együttműködik a megyei önkormányzattal. A koordináció keretében közvetlen cél a megyei fejlesztési tervek, koncepciók, elképzelések kidolgozásában való közvetlen részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel. A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás – a jegyző közreműködésével – a polgármester feladata.





3.Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervezete



5. §


(1)[7] Az önkormányzat kötelező feladatai ellátására a Mötv. és egyéb jogszabályok rendelkezései az irányadóak.           


(2)[8]      Az önkormányzat önként vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha a Mötv. 12.§ (1) bekezdésében foglalt feltételek fennállnak.

           

 (3)[9]     Az önként vállalt (többlet) feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben legalább 3 hónappal korábban – a fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni.


(4)  Az önkormányzat önként vállalt önkormányzati feladatait a 2. számú függelék  tartalmazza.


(5)        A Képviselő-testület  az önkormányzat feladat– és hatáskörébe tartozó, települési  szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét, valamint – a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából – gazdálkodó szervezet alapítására és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét, - a Mötv. 41.§ (4) bekezdésében[10] foglalt felhatalmazás alapján – a Nyugat-Balaton  és Zala folyó medence nagytérségi települési szilárd hulladékai kezelésének korszerű megoldására létrehozott Önkormányzati Társulásra – a továbbiakban Társulás – ruházza át. Az önkormányzati közfeladat átruházása, a települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló, már meglévő helyi közszolgáltatói szerződéseket, azok hatálya alatt nem érinti.

            A Társulás, a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából kizárólag egyszemélyes gazdasági társaságot alapíthat.


            A Társulás által a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából alapítandó egyszemélyes gazdasági társaság, további gazdálkodó szervezetet nem alapíthat és gazdálkodó szervezetben részesedést, nem szerezhet.


            A Társulás kizárólagos tulajdonában álló, egyszemélyes gazdasági társaság alapítására és működésére, a gazdasági társaságokra vonatkozó általános szabályok mellett, az államháztartásról szóló törvény az irányadó.



6. §


(1)       Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselőtestületet illetik meg. A képviselőtestület át nem ruháztató hatáskörét a Mötv. 42.§-a[11]  szabályozza.


(2)        Polgármesterre történő hatáskör átruházást az ágazati rendeletek tartalmazzák.


(3)[12] A képviselő-testület egyes hatásköreit a bizottságaira, illetve a polgármesterre, társulására, a jegyzőre átruházhatja. E hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat, illetőleg a hatáskört bármikor visszavonhatja.


     (4)[13] Bármely képviselő kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a jegyzőnek – átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.”


(5)[14] Az átruházott hatáskörben hozott döntésekkel kapcsolatosan a képviselő-testület bármikor tájékoztatást kérhet, utasítást adhat, hatáskörét visszavonhatja.”


(6)[15]    



4. A képviselő-testület szervezete, működése[16]



7. §


            A képviselőtestület tagjainak száma: 5 fő. A képviselő-testület tagjainak névsorát a

            3. számú függelék tartalmazza.



5. A képviselőtestület ülései


8.§


  1. A képviselőtestület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint ( évente legalább egy alkalommal) közmeghallgatást tart.


(2)[17] A közmeghallgatás helyéről és idejéről legalább 8 nappal korábban, a képviselő-testület az önkormányzat hirdetőtábláján közzétett meghívóval tájékoztatja a lakosságot.



6. Alakuló ülés


9.§


(1) A képviselőtestület az alakuló ülését a Mötv. rendelkezései szerint kell megtartani.


(2)[18]


7. Rendes ülés


10.§


  1. Képviselőtestület munkaterve szerint, évente legalább hat ülést tart, munkanapokon  és hivatali munkaidőn túl.


  1.  Képviselőtestület a polgármester javaslatára, évente a naptári év szerinti első rendes ülésen, elfogadja a testület munkatervét.





8. Rendkívüli ülés


11.§


(1) Az elnök a képviselőtestület üléseit a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja.


 (2) A képviselőtestület rendkívüli ülését össze kell hívni:


            a) a Mötv.-ben meghatározottak szerint


            b) a jegyző polgármesternek átadott írásos kérelmére,


            c)[19]


  1. [20]
  2. [21]
  3. [22].




9. A képviselő-testület összehívásának rendje


12.§



  1. A képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze és vezeti. Akadályoztatása esetén az alpolgármester, amennyiben ő is akadályoztatva van, akkor az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület üléseit.[23]


(2)       A képviselő-testület a közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a hivatalban, míg a közmeghallgatások esetében a Rajki Zsigmond Művelődési Házban tartja. (A közmeghallgatás időpontját a képviselő-testület határozza meg.)

            Amennyiben a megtárgyalásra kerülő napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése más helyszínre is összehívható.


(3)       A testületi ülést rendszerint keddi napra hívja össze a polgármester. Ettől kivételes esetben - határidő betartása miatt vagy sürgős döntést igénylő ügy esetén - eltérhet.

Az ülés kezdete:         - téli időszámítás alatt:           18.00 óra

                                   - nyári időszámítás alatt:        19.00 óra



 (4)      Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.

            Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 4 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető; el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.


(5)[24]      A meghívónak tartalmaznia kell:

                  - Az ülés helyét, időpontját.

                  - A javasolt napirendet.

                  - Az előadók nevét.


  1. A meghívóhoz mellékelni kell a napirendi pontokhoz kapcsolódó írásos előterjesztéseket, anyagokat.


      (7) [25]  A képviselő-testület ülésére állandó meghívottként  meg kell hívni:

                                    - önkormányzati intézmény vezetőjét,

                                   - kormányhivatal törvényességi felügyelőjét,          

 - településen működő civil szervezeteket, a Polgárőrséget, a Közép Zala Gyöngyszemei Vidékfejlesztési Közhasznú Egyesületet, illetve a Sportegyesületet .


  1. [26]A rendezési terv, esélyegyenlőségi terv, közbiztonsági beszámoló, sportkoncepció tárgyalása esetén a testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni a tárgykör szerinti, településen működő önszerveződő közösségek képviselőit.


  1. [27]A képviselő-testület gazdasági programját a választópolgárok véleményének megismerése érdekében, annak elfogadása előtt, falugyűlésen kell ismertetni

                                              


                                                                                 13.§

           

       Írásos előterjesztésnek minősül:


                         a) a költségvetéssel, a végrehajtásával, a zárszámadással kapcsolatos  előterjesztés,

                                    b)    rendelettervezet

                        c)    amelyet a képviselőtestület írásban kér. Ezt legkésőbb az előző ülésen meg       kell határozni.

           

                                                                                  14. §


(1)   A hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni: a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirendek anyagát meg lehet tekinteni a  hivatalban.


(2)       A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:

            - a jegyzőt,

            - a napirend tárgya szerint érintett személyeket,




10.A képviselő-testület ülése, az ülések nyilvánossága



15.§[28]


(1)A képviselő-testület ülése nyilvános.

(2)A képviselő-testület:

       a)  zárt ülést tart a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) pontjában foglalt ügyekben,

  1. zárt ülést tart továbbá a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor.

(3)A zárt ülésen a Mötv.46. § (3) bekezdésében felsoroltak vesznek részt.

(4)A zárt üléssel kapcsolatos közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a polgármester biztosítja.


                                                                       15/A. §[29]


  1. A hallgatóság nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet és a tanácskozás rendjét nem zavarhatja.


  1. Ha a hallgatóság az ülés rendjét zavarja, az elnök a rendzavarást, vagy ha annak kiléte nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.


  1. Zárt ülés elrendelésére és azon résztvevők körére vonatkozóan a Mötv. szabályai az irányadók.


(4) Amennyiben az érintett nem kéri zárt ülés tartását, erről legkésőbb a napirend tárgyalásának kezdetéig írásban kell nyilatkoznia.



11. Sürgősségi indítvány


16. §


(1)       Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel.

A képviselő-testület – a polgármester javaslatára – egyszerű vagy minősített szótöbbséggel, soron kívül dönt az előterjesztés tárgyában.

(2)       A sürgősségi indítvány benyújtásának a feltételei:


a)         Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőzően, az ülés kezdetekor írásban nyújtandó be a polgármesternél.

            Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző, a helyi kisebbségi önkormányzat testülete.


b)         Ha a polgármester vagy valamely képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését – a napirend lezárása után – vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid megindokolására.


c)         Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, mikorra tűzik napirendre, illetőleg hányadik napirendként.




12. Interpelláció, kérdés


17. §[30]


  1. Interpelláció a képviselőnek a polgármesterhez, alpolgármesterhez, bizottság elnökéhez, vagy a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó önkormányzati ügyben feltett kérdése.
  2. A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett. A válasz után az interpellálónak viszontválaszra van joga, ennek keretében nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja e.
  3. Ha a kérdező nem fogadja el a választ, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt a válasz elfogadásáról, vagy elutasításáról.

       Amennyiben a képviselő-testület döntésével a választ elutasította, az interpelláltnak 15 napon belül írásban kell a választ megadnia. 




18.§


(1) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési    jellegű felvetés vagy tudakozódás.


(2) Képviselő a polgármesterhez, alpolgármesterhez, jegyzőhöz a képviselő-testület ülésén kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.


(3) Képviselő és a testület a válasz elfogadásáról nem dönt.



13. Ügyrendi javaslat


19.§


(1) Ügyrendi javaslat az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó képviselői javaslat.


(2) Ügyrendi javaslat esetén a polgármester soron kívül köteles szót adni a képviselőknek.


 (3) Ügyrendi kérdésben bármely képviselő, bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatról a   Képviselő-testület azonnal vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.


(4) Ügyrendi javaslat legfeljebb 1 perc időtartamban tehető.



14. A tanácskozás rendje, szavazás


20. §


(1)       A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a)         Az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet.

- a napirend előadója – amennyiben az előterjesztés teljes szövege írásban kiküldésre került – a vita megkezdése előtt legfeljebb 5 perc időtartamú kiegészítőt tarthat,


- ha a napirendnek csak a kivonata került írásban kiküldésre, az előadó legfeljebb 10 perc időtartamú kiegészítést tehet.


b)         Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.

-  az ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joguk,

- az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódva kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak feltéve, ha ezt a szándékukat az ülés megnyitásáig írásban bejelentették a polgármesternek.


(2)       A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.



(3)[31]     A vita lezárása után a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.



21. §


(1)       A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról. A határozat szó szerinti szövegét szavazásra bocsátás előtt ismertetni kell.


(2)[32]     A képviselő-testület döntéshozatalából a Mötv. 49. § (1) bekezdésében foglaltak szerint kizárható az akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményeként, bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel meghozott határozatával a mulasztó képviselőt jegyzőkönyvi megrovásban részesíti.


(3[33]) Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ában meghatározottakon kívül

 - a gazdasági program elfogadásához

             - az önkormányzat vagyonával, tulajdonával történő rendelkezéshez,

              - hitelfelvételhez,

              - sürgősségi indítvány elfogadásához,

              - kitüntetés, díszpolgári cím adományozásához.



(4)       A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

            Szavazni "igen", "nem", "tartózkodik" szavazatokkal lehet.

            A szavazás eredményének megállapítását követően az ülést vezető elnök kihirdeti a döntést.


15. Titkos szavazás


22.§[34]


(1) Ha a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazással kell dönteni, azt az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.


(2)  A titkos szavazás úgy történik, hogy az Ügyrendi Bizottság egy tagja által kiosztott üres szavazólapra az elnök által szóban feltett kérdésre, vagy javaslatra a képviselő-testület tagjai írásban szavaznak „igennel”, „nemmel”, vagy „tartózkodom” kifejezéssel, majd a szavazólapot összehajtva azt az Ügyrendi Bizottság tagjának átadják. A szavazatokat az Ügyrendi Bizottság 2 tagja számolja össze, az eredményt ismertetik az elnökkel.  A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. 


(3)A titkos szavazás több javaslat, vagy jelölt közötti döntés esetén úgy is történhet, hogy a szavazólapon előre feltüntetett javaslatokból, vagy jelöltekből – előzetesen e kérdésben az elnök javaslatára egyszerű többséggel határozva –, egyet vagy többet a képviselő-testület tagjai aláhúzással jelölnek meg, - egy, vagy több körben, amíg valamelyik javaslat, vagy jelölt megkapja a szükséges szavazat-többséget.”


(4) Zárt ülésen hozott határozatot a nyilvános ülésen ismertetni kell. A zárt ülésen önkormányzati hatósági, valamint más ügyben hozott határozat nyilvános ülésen történő kihirdetése a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló, illetve az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló jogszabályok rendelkezéseit nem sértheti.


16. Név szerinti szavazás


23.§


  1. [35]A képviselő-testület név szerinti szavazást a Mötv. 48. § (3) bekezdése szerint, továbbá a

(2) bekezdésben foglalt esetekben tarthat.


(2[36])  A képviselő-testület név szerinti szavazást rendelhet el személyi kérdésekben és a vagyonával való rendelkezéskor, amennyiben azt bármelyik képviselő indítványozza. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.



(3)       A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor “igen”-nel vagy “nem”-mel vagy "tartózkodom"-mal szavaznak.


(4)       A név szerinti szavazást mindig kötelező jegyzőkönyvben rögzíteni, amelyhez csatolni kell a szavazásról a képviselő aláírásával hitelesített névsort.


(5)[37]     A szavazás eredményét a levezető elnök állapítja meg és közli a képviselő-testülettel.   Ha a szavazás eredménye felől bármely képviselőben kétség merül fel és ezért a szavazás megismétlését kéri, az elnök a szavazást köteles egy alkalommal megismételtetni.

(6) [38]


24. §


(1)       A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

            Felsőrajk Község Önkormányzatának ……/év (hó,nap) számú képviselő-testületi határozata.

A zárt ülés határozat jelölése a következő: Felsőrajk község Önkormányzatának ……/Z/év (hó,nap) számú Képviselő-testületi határozata.

   Önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat tartalmi elemeire értelemszerűen a Közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004.évi CLX. törvényben foglalt rendelkezések az irányadók.


(2)       A képviselő-testület határozata a döntést, a végrehajtásra vonatkozó határidőt, valamint  a végrehajtásért felelős személy megnevezését tartalmazza


 (3)      A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de nem számozott formában dönt:

            -           napirend meghatározásáról,

            -           képviselői felvilágosítás kérésre adott válaszról

            -           kérdésre adott válasz elfogadásáról

            -           ügyrendi kérdésekről


(4)       A testületi határozatokról a jegyzőség betűrendes és határidős nyilvántartást vezet.


(5)       A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 5 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek. A képviselők a határozatokat a legközelebbi testületi ülés anyagával együtt kapják meg.


(6)       A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző – a végrehajtásért felelősök közreműködésével – készíti elő és terjeszti a képviselő-testület elé.



17. Képviselőtestületek együttes ülése


25.§[39]


(1)     A közös fenntartású intézmények (közös hivatal, társulások) működésével kapcsolatos feladataikat a képviselő-testületek együttes ülésen is gyakorolhatják az érintett önkormányzatok részvételével.


(2)  A közös fenntartású intézmények működésével kapcsolatosan bármely polgármester kezdeményezheti együttes ülés tartását. A kezdeményezésről a polgármesterek 5 napon belül döntenek.



26.§


(1) Az együttes ülés összehívásáról az általános szabályzat szerint Felsőrajk község polgármestere gondoskodik.


(2)    Az együttes képviselő-testületi üléseket Felsőrajk község polgármestere vezeti.


(3) Az együttes ülések akkor határozatképesek, ha a képviselőtestületek külön-külön is határozatképesek.


(4) Az együttes ülések rendeletalkotására, határozat hozatalára, nyílt és zárt ülésére, a titkos szavazásra, a név szerinti szavazásra, a tanácskozás rendjének fenntartására, jegyzőkönyv tartalmi előírásaira, annak nyilvántartására, rendeleteinek és határozatainak számozására az SZMSZ-ben foglaltak az irányadók.


(5) Az együttes ülés jegyzőkönyvét a polgármesterek és a jegyző írja alá.


(6) Az együttes testületi ülés rendeleteinek jelölése:

            „…../ER/év(hó,nap) sz. Együttes képviselő-testületi rendelet.”


      Az együttes testületi ülés határozatainak jelölése:

        „…../E/év(hó,nap) sz. Együttes képviselő-testületi határozat..”




18. A tanácskozás rendjének fenntartása


27. §


(1)       A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

a)         Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.

            Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.


b)         Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához, illetve a képviselő-testület üléséhez méltatlan magatartást tanúsít.


c)         Tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester – ha ismételt figyelmeztetései sem jártak eredménnyel – felfüggesztheti az ülést.


(2)        A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.


(3)       A képviselő-testület ülésén mobil telefon használata tilos.


(4)       A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.




19. A jegyzőkönyv


28. §


(1)   A képviselő-testület üléseiről a tanácskozás lényegét, valamint a hozott döntéseket tartalmazó - szerkesztett - írásos jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek formai és tartalmi elemeire a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.[40]


 (2)      A testületi ülésről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, melynek 1 példányát 

a) a jegyző kezel, évente kötetbe kell kötni és meg kell őrizni a jegyzőségen.

   b) a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet elkülönítetten kell kezelni, azt zárt helyen kell tárolni.

c) 1 példányt a felettes szervhez kell felterjeszteni.


(3)       A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az előterjesztéseket, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet, illetőleg mindazokat az iratokat, amelyek a jegyzőkönyvben foglalt döntésekhez kapcsolódnak.

A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.




(4)[41]  A jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdésben foglaltakon felül:


       - külön indítványra a kisebbségi véleményt,

       - a polgármester esetleges intézkedéseit (az ülésen történt fontosabb eseményeket),

       - az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat

              és határozatokat,

  •             az ülés bezárásának az időpontját.


  1. [42]






20. Az önkormányzati rendeletalkotás


29. §[43]


A képviselő-testület a jogszabályban szabályozott kötelező rendeletalkotási ügyeken kívül kapott felhatalmazás alapján – a helyi társadalmi viszonyok rendezésére, önkormányzati rendeletet alkot.




30. §


(1)       Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

            -           a települési képviselők,

            -           az önkormányzati bizottságok elnökei,

            -           a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,

-           a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői,

-           a kisebbségi önkormányzat testülete,

            -           önkormányzati társulás tagjai.




(2)       A rendelet-tervezet előkészítése:

a)         A képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapít meg.

b)         A tervezetet a jegyző készíti el. Megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság, sőt a külső szakértő is. Szakértő bevonására a jegyző tesz javaslatot.

c)         A jegyző akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, illetőleg szakértő készíti el.


(3)       A tervezet véleményezése:

a)         Az önkormányzati rendeletek előkészítése során széleskörű elemzésből kell kiindulni. Ennek elsődleges forrásai:

-           a szabályozandó tárgy szerint érintett szervek, szakemberek véleménye,

                        -           a lakossági közvélemény-kutatás.


b)         A lakosság széles rétegeinek jogait, kötelességeit érintő önkormányzati rendeletek tervezeteit legalább 8 napig közszemlére kell bocsátani, amelynek megtörténtéről a lakosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell. A lakossági véleményeket összefoglalva a rendelettervezethez mellékelni kell.


c)         A polgármester – a jegyző véleményének meghallgatása után – egyes rendelet-tervezeteket – az érdemi vita előtt – közmeghallgatásra bocsáthat.


(4)       Az önkormányzati rendelet-tervezet képviselő-testület elé terjesztése és elfogadása:


a)         A jegyző (illetve más előterjesztő) az előkészítést és véleményezést követően a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az előkészítés és véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.

b)         A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írják alá.

c)         Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni. Jelölése az alábbi:

            Felsőrajk Község Önkormányzata Képviselő-testületének …../év(hó,nap) önkormányzati rendelete.[44]



21. Az önkormányzati rendelet kihirdetése, hatályosulása


31. §


(1)       Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni.[45]


(2)       A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről.


(3)       A jegyző gondoskodik a rendeletek nyilvántartásáról, egységes szerkezetbe foglalásáról.



32. §


(4)       Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek – a polgármester indítványára – tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a fontosabb tapasztalatokról.


(5)       A jegyző évenként köteles gondoskodni a hatályos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatáról.




22. A települési képviselő


33. §


            A képviselőt a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.

             

                                                                      


23. A bizottsági feladatok és szervezet


34. §


(1) [46]    A képviselő-testület a Mötv. 57. § (1) bekezdésében és e rendeletben meghatározott önkormányzati feladatok ellátására az alábbi állandó bizottságot hozza létre:

- Ügyrendi Bizottság

           

(2)       Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsorát az SZMSZ 4. függeléke rögzíti.


(3)       A bizottság belső működési szabályait – a Mötv. és az SZMSZ keretei között – maga állapítja meg.


(4)       A bizottság feladatai:

-polgármester, képviselőtestületi tagok vagyonnyilatkozatainak  nyilvántartása,

ellenőrzése,

-polgármester illetményének emelésére javaslattétel,

-polgármester, képviselőtestületi tagok összeférhetetlenségi ügyeinek vizsgálata,

-a képviselőtestület munkatervében szükségesnek tartott előterjesztések benyújtása,

véleményezése.



24. A bizottsági működés főbb szabályai


35. §


 (1)      A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


(2)       A bizottság üléséről 2 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint – külön indítványra – a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá.

            A bizottsági jegyzőkönyv 1 példányát a jegyző 15 napon belül köteles megküldeni a felettes szervnek.


(3)       A bizottság a tevékenységéről évenként beszámol a képviselő-testületnek.




25. A polgármester


36. §


(1)       A polgármester tisztségét foglalkoztatási jogviszonyban tölti be.

            Feladatait a Mötv.-ben szabályozottak szerint végzi.


(2)                   A polgármester fogadóóráját az 5. függelék tartalmazza.


(3)       A polgármester foglalkoztatási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket a Mötv., valamint egyéb jogszabályok határozzák meg.


(4)[47]A polgármester e tisztségéről a képviselőtestülethez intézett írásbeli nyilatkozatával  mondhat le, amelyet az alpolgármesternek, ennek hiányában az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át, részére juttatja el.


(5)[48]A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követő 8 munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve az Ügyrendi Bizottság Elnökének.


(6)[49]A polgármester a Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján, a képviselőtestület utólagos tájékoztatása mellett a két ülés között felmerülő, alábbi halaszthatatlan ügyekben dönthet, amelyek nem tartoznak a Mötv. 42. §-ába:


  • bérleti, haszonbérleti, közterület-használati ügyek,
  • eszközbeszerzés,- vásárlás, szolgáltatásokkal kapcsolatos kötelezettségvállalás legfeljebb 500 ezer Ft értékhatárig,
  • közszolgáltatási, kivitelezési és egyéb szerződések módosítása, felmondása,
  • önkormányzati tulajdonnal, ingatlanokkal kapcsolatos hozzájárulások (vezetékjog, telekalakítás, útkezelői hozzájárulás, stb.)” 



26. Alpolgármester


37. §.


(1)       Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.


(2)[50] A polgármestert helyettesítő alpolgármester jogai és kötelezettségei azonosak a polgármesterével, törvény eltérő rendelkezése hiányában.”



27. A hivatal és a jegyző


38. §


(1)[51] A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Alsórajk, Kerecseny, Orosztony, Pötréte községek testületével közösen egységes hivatalt hoz létre. A hivatal elnevezése: „ Felsőrajki Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 8767 Felsőrajk, Kossuth utca 8.


(2)[52] A hivatali létszámot, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, valamint részletes feladat- és hatásköreit a közös hivatalt alapító megállapodás (Alapító Okirat) rögzíti.  A hivatal alapításáról szóló megállapodást az SZMSZ  6.függeléke tartalmazza.


(3) A hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának tervezetét – az érintett polgármesterek véleményének kikérésével – a jegyző készíti el és terjeszti – jóváhagyásra – a képviselő-testületek ülésére.


(4)  A  Hivatalt létrehozó képviselő-testületek együttes vagy külön-külön ülése dönt:


a) a jegyző kinevezéséről, közszolgálati jogviszonyának megszüntetéséről, fegyelmi büntetésének kiszabásáról,

            b) a Hivatal ügyrendjének jóváhagyásáról, módosításáról,

            c/ a Hivatal működéséről szóló beszámoló elfogadásáról,

           

(5) A jegyzővel kapcsolatos „egyéb” munkáltatói jogokat Felsőrajk község polgármestere  gyakorolja.


(6)       A jegyző feladatait a Mötv.-ben foglaltak szerint látja el.


A jegyző egyéb főbb feladatai:


a)      Minden hét pénteki munkanapján (8 és 9 óra között) Pötréte községben     

             fogadónapot tart.


          b)        Akadályoztatása és távolléte esetén köteles és jogosult helyettesítéséről                              gondoskodni.


            c)          A jegyző tartós távolléte, akadályoztatása esetén                           helyettesítéséről a képviselő-testületek gondoskodnak.




28. A képviselőtestület társulásokra és együttműködésre vonatkozó

általános szabályai


39. §


(1)       Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselő-testület elsősorban a megyei közgyűléssel, más települések képviselő-testületeivel, gazdasági, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakít társulásokat.

            Társulásos formákat keres a vezetékes szolgáltatásokkal, valamint a nyomvonalas fejlesztésekkel kapcsolatos tervek és elképzelések megvalósításánál.


(2)       A képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése során a Mötv. és a vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint jár el.


(3)       A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny együttműködéseit is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (közügyek) megoldására irányulnak.


(4)       A lakossági önszerveződő szervezetekkel való együttműködés célja és rendeltetése:

            a)         tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése,

b)         a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek véleményeztetése,

c)         a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása.


 (5) [53]Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:



a)  Felsőrajki Közös Önkormányzati Hivatal fenntartásában a Hivatal székhelyeként. A közös hivatal egyéb feladatokat is elláthat társulás keretében, külön megállapodás alapján, melyet az érintett képviselőtestületek kötnek.


b) Az óvodai nevelésről való feladatellátást Arany János Napköziotthonos Óvoda Intézményi Társulása székhelye: 8767 Felsőrajk, Kossuth u. 8., társulási formában biztosítja a képviselőtestület, melyről szóló Társulási megállapodást az SZMSZ 7. függeléke tartalmazza.


c)  A képviselő-testületet a Társulási Tanácsokban a polgármester képviseli.


d/    Pacsa és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás, székhelye: Zalaszentmihály.


e/  Közép-Zalai Szociális és Gyermekjóléti Társulás, székhelye: 8761 Pacsa, Csány L.u.1.









29. Helyi népszavazás kezdeményezése


40. §



(1)       A képviselőtestület helyi népszavazást köteles elrendelni, ha azt a választópolgárok legalább 25%-a kezdeményezte.


(2)       A helyi népszavazásra egyebekben a vonatkozó törvény előírásai az irányadók.[54]



41.§


(1)       A helyi népszavazás lebonyolításában résztvevőket (választási bizottság és a választási iroda tagjai) külön díjazás illeti meg, amelyek alapja az országgyűlési képviselők választásának pénzügyi normatívája.


(2)       A népszavazás költségei az önkormányzatot terhelik.




30. Lakossági fórumok


42.§


(1)       A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart.


(2)       A közmeghallgatás alkalmával a település polgárai és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.


(3)       A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a közös hivatal hirdetőtábláján, a helyi kábeltelevízió útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 5 nappal.



 (4)      A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyv készül, tartalmára, készítésére a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok érvényesülnek.


43. §



(1)       A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – a település polgárai és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából – falugyűlést (polgárok gyűlését) hívhat össze.


(2)       Fontosabb szabályai:

a)         A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Körjegyzőség hivatali hirdetőtábláján és a helyi kábeltelevízió útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 5 nappal.


b)         A gyűlést a polgármester vezeti, melyre meg kell hívni a képviselőket, a körjegyzőt, és  a Körjegyzőség köztisztviselőit.


c)         A gyűlésről jegyzőkönyv készül, amelynek vezetéséről a körjegyző gondoskodik.




31. Az önkormányzat vagyona


44. §


(1)       Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg, melyben a testület megállapítja

            a)         a forgalomképtelen vagyontárgyak körét,

b)         a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során,

c)         azoknak a vagyontárgyaknak, vagyoni részeknek és jogoknak a körét, amelyek elidegenítéséről, megterheléséről, vállalkozásba való beviteléről, illetőleg más célú hasznosításáról csak helyi népszavazással lehet dönteni.


(2)       Az önkormányzat törzsvagyonát (forgalomképtelen törzsvagyon, korlátozottan forgalomképes törzsvagyon), valamint a forgalomképes vagyontárgyak tételes körét a helyi vagyonrendelet melléklete tartalmazza.


(3)       Az önkormányzat – vagyonának növelése érdekében – részt vehet gazdasági vállalkozásokban. E részvétel formájáról és módjairól külön önkormányzati rendelet tartalmaz előírásokat.




(4)       A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat vagyonát vagy tulajdonát érintő ügyekben a külön vagyonrendeletben meghatározott értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával válnak érvényesekké. A kötelezettség vállalás ellenjegyzésére a körjegyző jogosult.


(5)       A képviselő-testület hitelt csak abban az esetben vesz fel, amennyiben más finanszírozási mód nem lehetséges vagy gazdaságilag célszerűtlen.


(6)       A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról köteles tájékoztatni az állampolgárokat.




32. Az önkormányzat költségvetése


45. §



(1)       A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.


 (2)      A költségvetési rendeletet a képviselő-testület két tárgyalási fordulóban fogadja el. A költségvetés tárgyalás főbb elemei:

a)         a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,


b)         az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérés. Ezen belül:

                        -           a bevételi források,

                        -           azok bővítésének lehetőségei,

-           a kiadási szükségletek, azok gazdaságos (törvényes keretek között mozgó) célszerű megoldásainak a meghatározása,

                        -           az igények és a célkitűzések egyeztetése,

                        -           a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása,

                        -           a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.


c)         a közmeghallgatást követően tárgyalja meg a képviselőtestület a költségvetési rendelet tervezetét, amely több változatban is készülhet,



            d)        a költségvetési javaslat tartalmazza:

                        -           a bevételi forrásokat,

-           a működési, fenntartási előirányzatokat (önálló és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervenként),

                        -           a felújítási előirányzatokat célonként,

-           a fejlesztési kiadásokat feladatonként, valamint külön tételben,

-           a önkormányzat költségvetését feladatonként, valamint külön tételben,

                        -           az általános és a

                        -           céltartalékot.

-           a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban.


 (3)      A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, s a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.


(4)       A zárszámadási rendelet tervezetének elkészítésére és előterjesztésére a (2) – (4) bekezdésben foglalt szabályok az irányadók.



33. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai


46. §


(1)       Az önkormányzat gazdálkodásának feladatait a közös hivatal[55] látja el. E körben különösen:

a)         A PM által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi az Államkincstár területi szerve részére.

            b)         Beszedi az önkormányzat saját bevételeit.

            c)         Igényli az Államkincstártól a címzett és céltámogatásokat.

d)        Gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról.

e)         Biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül – a pénzügyminiszter által meghatározottak szerint – kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét.

f)         Biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását.

g)         Elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz.

h)         Az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat intézményei működési kiadásainak a kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.



(2)       Az önkormányzat által alapított és fenntartott intézmények részben önállóan gazdálkodnak, a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközeiket kizárólag csak a hivatal által meghatározott ütemben és mértékben használhatják fel. Az intézmény részére biztosított éves költségvetési keretet csak a képviselő-testület csökkentheti, illetőleg vonhatja el. Az intézmény a kötelező térítési díjon és a képviselő-testület által kötelezően előírt bevételi összegen felüli bevételével szabadon rendelkezik, azt – alapfeladatainak sérelme nélkül – felhasználhatja dologi kiadásokra.


(3)       Az önkormányzat által működtetett intézmények vezetői a kisebb összegű készpénz kifizetéseiket a házipénztárban kezelt ellátmányból – a házipénztárban meghatározott szabályok szerint – teljesítik.



34. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése


47. §


(1)       Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.


(2)       Az önkormányzat pénzügyi ellenőrzéséről a képviselő-testület belső ellenőr megbízásával is gondoskodik. 



35. Felterjesztési jog


48. §


            A képviselő-testület az általa irányított szerv működésével, illetőleg az általa kibocsátott jogszabállyal, jogi irányítási eszközzel és egyéb döntésével kapcsolatos felterjesztés jogát a Mötv.[56] szabályozza.






36. Záró rendelkezések


49. §


(1)       Az SZMSZ 2011. április 1.-én lép hatályba. Kihirdetésének napját és módját az SZMSZ eredeti példányán fel kell tüntetni.

(2)       Az SZMSZ függelékeinek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3)       Az SZMSZ-t a körjegyzőség hirdetőtábláján, mindenki számára hozzáférhető helyen és módon kell kifüggeszteni.


 (4)      Jelen SZMSZ hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 8/2003.(IV.25.) számú, valamint az ezt módosító 7/2005.(X.19.) számú, és a 7/2007.(VI.29.) számú, önkormányzati rendeletek.




Felsőrajk, 2011. március 29.





                        Vigh László                                                    Pálfy Lajosné

                        polgármester                                                    mb.körjegyző





Kihirdetés napja:




2011. március 30.


Pálfy Lajosné

mb. körjegyző

           









[54] Módosította: 7/2014. (XI.6.) önkormányzati rendelet

[55] Módosította: 5/2013.(VI.26.)önk.rend.