Felsőrajk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 11. 25- 2025. 11. 25

Felsőrajk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.11.25.

[1] Felsőrajk Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

[3] Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el

1. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Polgármesterre történő hatáskör átruházást a 6.függelék tartalmazza.”

2. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„7. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő. A képviselő-testület tagjainak névsorát a 3. függelék tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét Képviselő-testületi ülésen gyakorolja.

(3) Képviselő-testület akkor határozatképes, ha a megválasztott települési képviselők több mint fele jelen van.

(4) A Képviselő-testület a polgármester, az önkormányzati képviselővel szemben kezdeményezett összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálását Ügyrendi Bizottság hatáskörébe utalja.

(5) A képviselő vagyonnyilatkozatot köteles tenni – törvényben valamint önkormányzati rendeletben meghatározott módon és időben -, melyet a Ügyrendi Bizottság tart nyilván és ellenőriz.”

3. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint (évente legalább egy alkalommal) közmeghallgatást tart.”

4. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület az alakuló ülését az Mötv. 43. §-a rendelkezései szerint kell megtartani.”

5. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 10. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Képviselő-testület az évente elfogadott munkaterve alapján, évente hat alkalommal rendes ülést tart.

(2) Képviselő-testület a polgármester javaslatára, évente a naptári év szerinti első rendes ülésen, elfogadja a testület munkatervét.”

6. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 11. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Képviselő-testület indokolt, sürgős esetben a munkatervtől eltérően, rendkívüli ülést tart.

(2) A Képviselő-testület rendkívüli ülését az Mötv. 44. §-ában foglaltak szerint és esetekben kell összehívni.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 11. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A polgármester a Képviselő-testület ülését soron kívül is összehívhatja, amennyiben arra a döntés meghozatalára vonatkozó idő rövidsége miatt szükség van.”

7. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A képviselő-testület a közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a hivatalban, míg a közmeghallgatások esetében a Rajki Zsigmond Művelődési Házban - 8767 Felsőrajk, Szabadság utca 52.- tartja. (A közmeghallgatás időpontját a képviselő-testület határozza meg.) .”

8. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet a 12/A. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:

„9/A. A Képviselő-testületi ülés vezetése”

9. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet a következő 12/A. §-sal egészül ki:

„12/A. § (1) A polgármester a Képviselő-testület ülését;

a) összehívja, megnyitja, berekeszti, szünetet rendel el,

b) megállapítja a határozatképességet, számba veszi a távollévőket.

(2) A polgármester ülésvezetési feladatai, jogköre:

a) az ülés vezetése,

b) a szó megadása, megtagadása,

c) szó megvonása, tárgyra térésre felszólítás,

d) napirend előtti és ügyrendi kérdésben történő szó megadása és megtagadása,

e) az ülés félbeszakítása, zárt ülés elrendelése,

f) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,

g) javaslattétel napirendek összevont illetve elkülönített tárgyalására, a napirendi pontok felcserélésére,

h) a polgármester a vitára bocsátott kérdés tárgyalásakor csak a vita berekesztése, az ülés félbeszakítása esetén, illetve a határozathozatalt követően szünet elrendelése illetve az ülés berekesztése után hagyhatja el az üléstermet.

(3) Rendkívüli esemény esetén (vendég érkezése, egészségügyi ok) félbeszakításnak, illetve szünet elrendelésének van helye.

(4) A polgármester vitavezetési feladatai:

a) napirendi pontként megnyitja és berekeszti a vitát,

b) szavazást rendel el,

c) megállapítja a szavazás eredményét,

d) kimondja a határozatot.

(5) A polgármester egyéb feladatai, jogköre:

a) megilleti a felszólalási jog a Képviselő-testület ülésén bármikor,

b) az ülés rendjének biztosítása,

c) tájékoztatást nyújt az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről,

d) beszámol a két ülés között hozott – átruházott hatáskörében meghozott döntéseiről,

e) jelentést ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.”

10. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A hivatal hirdetőtábláján - 8767 Felsőrajk, Kossuth Lajos utca 8.szám alatt - 5 nappal a testületi ülés időpontja előtt közzé kell tenni: a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirendek anyagát meg lehet tekinteni a hivatalban.”

11. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 21. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A képviselő-testület a döntéseit a testületi ülésen (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Szavazni "igen", "nem", "tartózkodik" szavazatokkal lehet. A szavazás eredményének megállapítását követően az ülést vezető elnök kihirdeti a döntést.”

12. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 26. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Az együttes ülés összehívásáról az általános szabályzat szerint Gelse község polgármestere gondoskodik.

(2) Az együttes képviselő-testületi üléseket Gelse község polgármestere vezeti.”

13. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 24. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„24. A bizottsági feladatok és szervezet

14. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 34. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„34. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 57. § (1) bekezdésében és e rendeletben meghatározott önkormányzati feladatok ellátására az alábbi állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság,(melynek létszáma: 3 fő).

(2) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsorát az SZMSZ 4. függeléke rögzíti.

(3) A bizottság belső működési szabályait – az Mötv. és az SZMSZ keretei között – maga állapítja meg.

(4) A bizottság szükség szerint ülésezik. A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti, de a bizottságot a polgármester indítványára is össze kell hívni. Az elnököt akadályoztatása esetén az elnök-helyettes helyettesíti.

(5) A bizottság üléseire a Képviselő-testületi ülésekre alkalmazott szabályokat kell alkalmazni.

(6) A bizottság általános feladatai:

a) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,

b) a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben, beleértve a testületi előterjesztések véleményezését is,

c) előkészíti a munkatervben meghatározott előterjesztéseket,

d) közreműködik a feladatkörébe tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok előkészítésében,

e) javaslatot tesz a Képviselő- testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben.

(7) A Képviselő- testület a munkatervében meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottság nyújt be, illetve azokat, amelyek csak a bizottságok állásfoglalásával nyújthatók be a Képviselő- testülethez.

(8) A Képviselő-testület bizottsága előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó, döntési jogkörrel rendelkező választott testületi szerv.

(9) A Képviselő-testület ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre.

(10) A Képviselő-testület az ideiglenes (ad hoc) bizottságot meghatározott időre vagy feladat elvégzésére hozza létre. Az ideiglenes (ad hoc) bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

(11) Ideiglenes (ad hoc) bizottságot célszerű létrehozni:

a) önkormányzati rendelet előkészítésére, felülvizsgálatára, előzetes hatásvizsgálatának lefolytatására,

b) beruházás, felújítás, környezetvédelmi program végrehajtásának megszervezésére.

(12) Az ideiglenes (ad hoc) bizottság megszűnik, ha

a) a feladatát elvégezte és jelentését a testület jóváhagyta,

b) a testület a bizottságot határozatával feloszlatta,

c) a bizottság megalakítását kimondó határozatban megjelölt feltétel bekövetkezett, határidő eltelt.”

15. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 36. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 67. §.ban meghatározott feladatokat látja el, továbbá feladata

a) az önkormányzat demokratikus működésének, széleskörű nyilvánosságának biztosítása,

b) a településfejlesztés, közszolgáltatások szervezése,

c) a települési képviselők, bizottságok munkájának segítése,

d) együttműködés a önszerveződő közösségi szervezetekkel és egyéb szervekkel,

e) kapcsolattartás a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, intézményekkel.”

16. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 38. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Gelse, Gelsesziget, Kacorlak, Kilimán, Alsórajk, Felsőrajk, Pötréte községek testületével közösen egységes hivatalt hoz létre. A hivatal elnevezése: Gelsei Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 8774 Gelse, Kossuth Lajos utca 20. A Gelsei Közös Önkormányzati Hivatalon belül Alsórajk, Felsőrajk, Pötréte községek tekintetében 8767 Felsőrajk, Kossuth Lajos u. 8. sz. alatti székhellyel, állandó kirendeltség működik Gelsei Közös Önkormányzati Hivatal Felsőrajki Kirendeltsége elnevezéssel.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet 38. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A jegyző kinevezése az Mötv. 83. § b) pontjának megfelelően történik. A jegyzői tisztség helyettesítését a megfelelő szakképesítéssel rendelkező Gelsei Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője látja el, a Gelsei Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározottak alapján.”

17. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet az 1. melléklet szerinti 6. függelékkel egészül ki.

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2011. (III.30.) önkormányzati rendelet a 2. melléklet szerinti 7. függelékkel egészül ki.

18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.

1. melléklet a 16/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelethez

A polgármesterre átruházott hatáskörök

1. közterület-használat engedélyezése

2. köztemetés megállapítása

3. közútkezelői és tulajdonosi hozzájárulás

4. településképi véleményezési eljárás

5. településképi bejelentési eljárás

6. településképi kötelezési eljárás

7. Rendkívüli települési támogatás 100.000 Ft összeghatárig

8. Babakelengye támogatás

9. Temetési támogatás”

2. melléklet a 16/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelethez

Felsőrajk Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

Kód

Megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

041140

Területfejlesztés igazgatása

041232

Start- munka program- Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081043

Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

082091

Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás