Felsőrajk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendeletének indokolása
a talajterhelési díjról
Hatályos: 2026. 01. 01Felsőrajk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendeletének indokolása
2026.01.01.
a talajterhelési díjról
Végső előterjesztői indokolás
Tisztelt Képviselő-testület!
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (Kvt.) és a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (Ktd.) felhatalmazást adnak az önkormányzatok számára, hogy a helyi sajátosságok figyelembevételével rendeletben határozzák meg a talajterhelési díj fizetésének részletes szabályait.
A rendelet megalkotásának célja, hogy Felsőrajk község megfeleljen a környezetvédelmi és vízgazdálkodási előírásoknak, valamint ösztönözze a településen élő lakosságot a közcsatorna-hálózatra való rákötésre.
A talajterhelési díj bevezetése – az országos jogszabályok szellemében – nem bevételszerző eszköz, hanem környezeti szemléletformáló intézkedés, amely a szennyvíz megfelelő elhelyezését, kezelését és a felszín alatti vizek védelmét szolgálja.
Kilimán községben a szennyvízhálózat jelentős része kiépült, azonban továbbra is vannak olyan ingatlanok, amelyek nem csatlakoztak a közcsatornára. A rendelet célja e háztartások környezettudatosabb magatartásának elősegítése, valamint annak biztosítása, hogy a szennyvíz megfelelő módon, az arra feljogosított szolgáltatókon keresztül kerüljön elhelyezésre.
A díjfizetési kötelezettség, a mentességek és kedvezmények szabályozása figyelembe veszi a helyi viszonyokat, a lakosság teherbíró képességét és a jogszabályi kereteket.
A díj mértéke (1.200 Ft/m³) a törvényben meghatározott egységdíjnak felel meg, amely a területérzékenységi besorolás alapján került felszorzásra.
A rendelet elfogadásával Felsőrajk Község Önkormányzata teljesíti jogszabályi kötelezettségét, és hozzájárul a település környezeti állapotának javításához.
A szabályozás arányos, figyelembe veszi a helyi adottságokat és a lakosság szociális helyzetét, miközben környezettudatos magatartásra ösztönöz.
A talajterhelési díj alkalmazása biztosítja, hogy a szennyvíz-elhelyezés költségei a tényleges környezetterheléssel összhangban kerüljenek megfizetésre.
Gelse, 2025.11.14.
Zsuppánné Horváth Mária
polgármester
Előzetes hatásvizsgálat
a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján
1. A szabályozás várható társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
A rendelet megalkotása ösztönző jellegű intézkedés, amelynek célja, hogy a község lakossága és a helyi vállalkozások csatlakozzanak a műszakilag rendelkezésre álló közcsatorna-hálózathoz, ezzel csökkentve a talaj és a felszín alatti vizek szennyezését.
A rendelet hatására várhatóan nő a környezettudatosság és a csatornahálózatra való rákötések aránya.
A helyi gazdaságot érdemben nem terheli, mivel a díjfizetési kötelezettség csak azokra vonatkozik, akik a közcsatornára még nem csatlakoztak, és ezzel tényleges környezetterhelést idéznek elő.
A bevétel az önkormányzat számára mérsékelt nagyságrendű, célhoz kötött forrás, amelyet környezetvédelmi feladatokra, illetve a szennyvízkezeléssel kapcsolatos költségek fedezetére lehet fordítani.
2. A környezeti és egészségi következmények:
A szabályozás célja a talaj- és vízbázis-védelem megerősítése, ezért kifejezetten kedvező környezeti hatások várhatók.
A közcsatorna-használat ösztönzése révén csökken a háztartási szennyvizek talajba szivárgása, ezáltal javul a felszín alatti vízkészletek minősége.
Közvetve pozitív egészségi hatások is várhatók, mivel a rendelet elősegíti a tisztább, egészségesebb lakókörnyezet kialakítását, és mérsékli a talajszennyezéssel összefüggő fertőzésveszélyeket.
3. Az adminisztratív terhekre gyakorolt hatás:
A rendelet új adminisztratív kötelezettséget nem teremt, csupán a meglévő környezetterhelési díj-bevallási rendszer helyi szintű alkalmazását írja elő.
A lakosság számára az adatszolgáltatás évente egyszer, az önadózási bevallással egyidejűleg történik, így az adminisztrációs teher minimális.
Az önkormányzati adóhatóság részéről az adminisztráció elsősorban a bevallások feldolgozásában és az adatszolgáltatások ellenőrzésében jelentkezik, amely a meglévő ügyviteli rendszer keretein belül kezelhető.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége
A talajterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (Ktd.) előírja, hogy azon településeken, ahol a közcsatorna műszakilag rendelkezésre áll, az önkormányzat rendeletben szabályozza a díjfizetési kötelezettséget.
Kilimán községben a szennyvízhálózat fejlesztése befejeződött, ezért a rendelet megalkotása jogszabályi kötelezettség és egyben környezeti szükségszerűség is.
A helyi szabályozás megteremti a lehetőséget arra, hogy az önkormányzat érvényt szerezzen a környezeti felelősség elvének („szennyező fizet” elv).
5. A jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendelet megalkotásának elmaradása esetén Kilimán község nem teljesítené a Ktd.-ben és a környezetvédelmi jogszabályokban előírt kötelezettségét.
Ez a környezetvédelmi hatóságok felé jogi hiányosságot eredményezne, valamint megnehezítené a szennyvízkezelés ellenőrzését és a környezetkárosító gyakorlatok visszaszorítását.
A talaj- és vízminőség romlása hosszú távon az egészségre és az életminőségre is kedvezőtlen hatással lehet.
6. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A rendelet végrehajtása az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozik.
A szükséges személyi és szervezeti feltételek az önkormányzati hivatal jelenlegi működésén belül biztosítottak.
A feladat ellátásához külön költségvetési többletforrás nem szükséges, mivel az adminisztratív tevékenység a meglévő ügyviteli rendszer részeként végezhető.