Murakeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

az egészségügyi alapellátásról és körzeteinek kialakításáról szóló 10/2016.(IX.9.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 09. 26

Murakeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.09.26.
az egészségügyi alapellátásról és körzeteinek kialakításáról szóló 10/2016.(IX.9.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
Murakeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2023. (…..) önkormányzati rendelete
az egészségügyi alapellátásról és körzeteinek kialakításáról szóló 10/2016.(IX.9.) önkormányzati rendelet módosításáról
A Jat. 18. § (1)-(2) bekezdése rögzíti, hogy „A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
(2) A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről.”
Általános indokolás
Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Eatv.) 2023. július 1- jétől kiegészült a 6/B. §-sal, amely szerint az állam az egészségügyi alapellátás körében – a települési önkormányzattal együttműködésben – gondoskodik a védőnői ellátásról.
Ezzel egyidőben hatályon kívül helyezték az Eatv. 5. § (1) bekezdés d) pontját, tehát 2023. július 1- jétől az önkormányzat alapellátási feladatai közül kikerült a védőnői ellátás, és az állam feladatába került át.
Mindezek alapján a települési önkormányzat képviselő-testületének egészségügyi alapellátásokról szóló rendeletének hatálya már nem terjedhet ki a védőnői ellátásra, illetve annak körzeteinek megállapítására.
Az Eatv. 6. § (1) bekezdése 2023. július 1. napjától az alábbiak szerint módosult: Az önálló orvosi tevékenységről szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben meghatározott praxiskezelő (a továbbiakban: praxiskezelő) jogszabályban meghatározott szempontok alapján, a települési önkormányzatok bevonásával alakítja ki az egészségügyi alapellátások körzeteit.
Az Eatv. 6. § (4) bekezdése értelmében nem kell alkalmazni a települési önkormányzatnak a körzethatárok megállapításáról szóló rendeletét, ha a praxiskezelő az egészségügyi alapellátási körzetet az (1) bekezdés szerint kialakította.
Az önkormányzatok képviselő-testületei 2023. június 30-ig rendeletben jelölték ki az egészségügyi alapellátások körzeteit, azonban - fentiek alapján – 2023. július 1-től az egészségügyi alapellátási körzetek kialakítása önkormányzati feladat helyett állami feladattá válik, amelyet a praxiskezelő végez. A körzetek kialakítása a helyi sajátosságok figyelembe vétele érdekében a települési önkormányzatok bevonásával történik.
A fenti magasabb szintű jogszabályi változások miatt a települési önkormányzatok az egészségügyi alapellátásról alkotott önkormányzati rendeleteinek módosítása indokolt, a védőnői szolgálatra vonatkozó rendelkezéseket hatályon kívül kell helyezni.
A jelenlegi szabályozás szerint rendeletalkotási felhatalmazása az egészségügyi alapellátások körzetei tekintetében már nincs az önkormányzatoknak, az egészségügyi alapellátásokról szóló önkormányzati rendeletet azonban addig alkalmazni kell, amíg a praxiskezelő ki nem jelöli az egészségügyi alapellátási körzeteket.
Az indokolás közzétételéről a jegyző, helyben szokásos módon kifüggesztéssel gondoskodik.
A rendeletnek nincs európai uniós joggal kapcsolatos összehangolási és egyeztetési vonatkozása és a rendelet elfogadását jogszabály nem köti előzetes véleményezéshez.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 20. §-a szerinti egyeztetési kötelezettség az önkormányzatot jelen rendelettel kapcsolatban az Európa Unió Intézményeivel és tagállamaival nem terheli.
Részletes indokolás
Az 1. § - 4. §-hoz
A módosítani kívánt rendelkezéseket tartalmazza.
Az 5. §-hoz
A rendelet hatályba léptető rendelkezéseit tartalmazza.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
Murakeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelete
az egészségügyi alapellátásról és körzeteinek kialakításáról szóló 10/2016.(IX.9.) önkormányzati rendelet módosításáról
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény – a továbbiakban: Jat. – 17. § (1)-(2) bekezdése értelmében
A jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű – előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a Kormány által előterjesztendő törvényjavaslat, illetve kormányrendelet esetén a Kormányt, önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. Miniszteri rendelet rendelkezhet úgy, hogy az általa meghatározott esetben a közjogi szervezetszabályozó eszköz előkészítője előzetes hatásvizsgálatot végez.
(2) A hatásvizsgálat során vizsgálni kell
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.
I. társadalmi hatásai: A rendelet elfogadásának nincs jelentős társadalmi hatása.
II. gazdasági hatásai: A rendelet elfogadásának nincs gazdasági hatása.
III. költségvetési hatásai: A rendelet elfogadásának nincs költségvetési hatása.
IV. egészségügyi hatások: A tervezetnek egészségügyi hatása nincs.
V. környezeti következményei: A tervezetnek környezeti hatása nincs.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: A rendeletben elfogadásának nincs adminisztratív hatása.
VII. megalkotásának szükségessége: törvényi felhatalmazás alapján hatályon kívül kell helyezni a védőnői ellátásra vonatkozó szabályozást.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei: A rendelet-tervezet megalkotásának elmaradása esetén törvényességi észrevételt kezdeményez a Zala Vármegyei Kormányhivatal.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A rendelet a meglévő szervezeti, személyi, tárgyi és pénzügyi feltételekkel alkalmazható, további feltételek biztosítását nem igényli, a szükséges feltételek rendelkezésre állnak.