Zalatárnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (X. 4.) önkormányzati rendelete
a falugondnoki szolgálatról
Hatályos: 2021. 10. 05Zalatárnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (X. 4.) önkormányzati rendelete
a falugondnoki szolgálatról
Zalatárnok Község Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló1993. évi III. törvény 60. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. tv 46. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazó rendelkezése alapján - a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Zalatárnok Község Önkormányzatának Képviselő-testülete falugondnoki szolgálatot működtet a 2. §-ban meghatározott célok megvalósítása érdekében.
(2) A falugondnoki szolgálat működési engedély alapján működik.
(3) A falugondnok foglalkoztatására a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(4) A falugondnok tekintetében az alapvető munkáltatói jogokat és egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.
(5) A rendelet hatálya Zalatárnok Község közigazgatási területén élő, a Szolgáltatást igénylő valamennyi természetes személyre és jogi személyiség nélküli szervezetre, továbbá a Szolgáltatás biztosításában résztvevőkre terjed ki.
2. A rendelet célja
2. § (1) A falugondnoki szolgáltatás célja:
- a) szociális alapellátások színvonalának javítása, jobb életminőség eléréséhez segítségadás,
- b) a község intézményhiányaiból eredő települési hátrányok enyhítése,
- c) biztosítani a helyi adottságokhoz és sajátosságokhoz igazodó egyéni és közösségi szintű igények kielégítését,
- d) a településen lakó családok életfeltételeinek javítása,
- e) a helyi társadalmi és civil szféra erősítése a jobb életminőség elérése érdekében,
- f) az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása.
(2) A falugondnok a szolgáltatást a Polgármester irányításának megfelelően a fenti célok érdekében nyújtja.
3. A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok
3. § (1) Az Önkormányzat a falugondnoki szolgálat keretében ellátandó a Szakmai programjában feltüntetett feladatokat, a Szakmai Programjában elfogadott módon a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szoc. tv.), továbbá a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet (továbbiakban: SzCsM rendelet) rendelkezéseinek megfelelően biztosítja.
(2) Az (1) bekezdésben hivatkozott Szakmai Program a rendelet 1. mellékletét képezi.
4. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:
- a) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok,
- b) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok,
- c) önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások.
(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok:
- a) étkeztetésben való közreműködés,
- b) házi segítségnyújtásban való közreműködés,
- c) közreműködés a közösségi szociális információk szolgálatában,
- d) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése,
- e) óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása.
(3) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok:
- a) közösségi-, művelődési-, sport- és szabadidős tevékenységek segítése,
- b) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
- c) egyéb lakossági szolgáltatások, illetve a 2. bekezdésben meghatározottakon kívüli egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
(4) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:
- a) ételszállítás az önkormányzati intézményébe,
- b) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
- c) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
(5) A falugondnoknak elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat kell ellátnia. A többi feladatot úgy kell ellátnia, hogy az, az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön.
(6) A falugondnoki szolgáltatás által ellátandó adatokat részletesen a szolgáltatás szakmai programja, valamint a falugondnok munkaköri leírása tartalmazza.
(7) A szállítási és az önellátási feladatok közül azokat kell ellátni, amit az igénybevevő önállóan nem tud megoldani, vagy az aránytalanul hosszú időt venne igénybe, továbbá aránytalanul nagy költséget róna rá.
(8) A falugondnoknak a feladatellátása során a gazdaságosságot is figyelembe kell vennie, ezért az egyedi szállítási igényeket lehetőség szerint csoportosan kell elvégezni, és azokat egyéb feladatellátással is társítani.
(9) Amennyiben a szállítási igények meghaladják a szállítási kapacitást, vagy ütköznek más feladatokkal, a falugondnok feladta a beérkező igények rangsorolása, a következő szempontok szerint:
- a) előnyt élveznek a rendszeres szállítási feladatok, amelyek más intézmények munkarendjéhez igazítandók (különösen orvosi rendelési idő),
- b) ezt követik a mindennapi életvitelhez szükséges szolgáltatások elérésének segítése (különösen: gyógyszerkiváltás, bevásárlás),
- c) ezután következhetnek az egyéb lakossági szolgáltatások (különösen: árubeszerzés, szerviz), eseti igények (különösen: rendezvényekre eljutás).
4. A falugondnoki szolgáltatás igénybevételi rendje
5. § (1) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik.
(2) A szolgáltatások igénybevétele iránti igényeket a falugondnoknál kell bejelenteni személyesen, telefonon, vagy írásban. Az igények elbírálása fontossági szempont alapján történik, előnyben kell részesíteni a szociális alapellátási feladatokhoz kapcsolódó igényeket.
(3) A falugondnoki szolgálat igénybevétele térítésmentes.
(4) A falugondnoki szolgáltatás megszűnik:
- a) kérelmező halálával,
- b) kérelmező lemondása által,
- c) ha az ellátásban részesülő személy a szolgáltatásra nem szorul rá.
5. A falugondnoki szolgálat ellátása
6. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat a falugondnok a szolgálat rendelkezésére álló gépjármű segítségével látja el, mely érvényes műszaki vizsgával, kötelező felelősség- és CASCO biztosítással rendelkezik. A gépjármű üzemképes állapotáért a falugondnok a felelős, aki a gépjármű rendellenes használatából, valamint a falugondnok hibájából a gépjárműben vagy idegen dologban keletkezett károkért anyagi felelősséggel tartozik.
(2) A falugondnok vezetni köteles a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működési feltételekről szóló tevékenység naplót az SZCSM rendelet 39. § (4) bekezdésében megjelölt Szociális Ágazati Portálon közzétett minta alapján. Az adott napi teljesítés igazolására a polgármester jogosult
(3) A falugondnok a munkaköri leírásban írtak szerint, valamint a polgármester utasításának megfelelően látja el a falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó feladatokat.
(4) A falugondnokot szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetében helyettesíteni kell, a helyettesítő személyről a polgármester gondoskodik.
(5) A falugondnok az elvégzett munkáról a tárgyévet követő minden év március 31-ig köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
6. Záró rendelkezések
7. § A rendelet a kihirdetés követő napon lép hatályba.
8. § Hatályát veszti a tanyagondnoki szolgálatról szóló 5/2021. (VI. 9.) önkormányzati rendelet.
9. § Ez a rendelet 2021. október 5-én lép hatályba.
1. melléklet
Zalatárnok Község Önkormányzata falugondnoki szolgáltatásának szakmai programja
Ι.
A szolgáltatás célja, feladata
- Zalatárnok község belterülete és külterületi lakott helyei, a község intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése.
- A községekben az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, életfeltételek javítása.
- A helyi adottságokhoz és sajátosságokhoz igazodó egyéni és közösségi szintű igények kielégítése.
- Az Önkormányzatok által nyújtható szociális alapellátások bővítésének, igénybevételének elősegítése.
- Az időskorúakról és a rászorulókról való gondolkodás, a lakosság egészségügyi helyzetének javítása.
A falugondnoki szolgáltatás:
a.) szállítás,
b.) megkeresés és
c.) közösségi fejlesztés szolgáltatási elemet biztosít.
aa.) Szállítás
Javak vagy szolgáltatások eljuttatása az igénybe vevőhöz, vagy az igénybe vevő eljuttatása a közszolgáltatások, szolgáltatások, munkavégzés, közösségi programok, családi kapcsolatok helyszínére, ha szükségleteiből adódóan mindezek más módon nem oldhatók meg.
ab.) Megkeresés
A szociális problémák által érintett vagy veszélyeztetett azon egyének közvetlen, illetve közvetett módon történő elérése vagy felkutatása (a releváns szolgáltatásokhoz való hozzájutás céljából), akik vélhetően jogosultak egy adott szolgáltatásra, de azt valamilyen okból elérni nem tudják.
ac.) Közösségi fejlesztés:
A település vagy térség lakosságát érintő integrációs szemléletű, bátorító- ösztönző, informáló, kapcsolatszervező tevékenység, amely különböző célcsoportokra vonatkozó speciális igényeket tár fel, szolgáltatásokat kezdeményez, közösségi együttműködéseket valósít meg.
1.)Szociális alapellátás körébe tartozó feladatok, így
a.)közreműködés
- étkeztetésben,
- házi segítségnyújtás
- a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,
b.)az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így
- a háziorvosi rendelésre szállítás,
- egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,
- a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása,
- az óvodáskorú gyermekszállítás,
- az egyéb gyermekszállítás.
2.) Kiegészítő lakossági szolgáltatások, így
- a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenysége szervezése, segítése,
- az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
- az egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés.
3.) Az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások, így
- az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
- falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
I. RÉSZ Az ellátottak köre, ellátott célcsoport jellemzői
A települési, lakossági szükségletek bemutatása
1.) Étkeztetés igénybevevők száma változó, átlagosan 40 fő, jellemzően egyedül élő, vagy együtt élő idősebb korosztály, átlagos vagy rossz szociális helyzetben.
2.) Házi segítségnyújtásban való közreműködés – egyéb intézmény megoldás miatt – eseti jellegű, főként a gondoz feladatát segítő, gépjárműt igénylő feladatellátás, ahol az igénybevevők köre – a feladat jellegéből adódóan – önellátásra résbe képes, nyugdíjminimum körüli 1 főre jutó jövedelemmel.
3.) Közösség és szociális információk szolgáltatásban az ellátás a tanyagondok működéi terültén élők teljes, illetve az egye szociális ellátási fajtánként az ellátás igénylők terjed ki.
4.) Házorvosi és szakorvosi ellátást, gyógyszerszolgáltatást, alapélelmiszerek beszerzését igénybevevők: átlagosan 20 fő, jellemzően egyedülálló, illetve együtt élő, hozzátartozói segítség nélküli idős személyek. Akik gépjármű, illetve mozgásuk akadályoztatása miatt szorulnak külső segítségre. Szociális helyzetül alapján az alacsony nyugdíjjal rendelkező személyek közé tartoznak.
5.) Óvodai intézményi ellátást igénybevevők: 3-7 év es korosztály, átlagosan 20 fő, átlagos szociális jellemzőkkel, illetve átlagosan 1-5 fő vonatkozásában az átlagtól jelentős mértékben eltérő – roma származású -. rossz szociális körülmények között élő. Ellátási szükségleteik közé tartozik az intézmény a lakhely közti szállítás, illetve a kulturális szabadidős rendezvényekre szállítás (úszásoktatás, színház és filmszínház látogatása.)
6.) Közösségi művelődés, sport, szabadidős tevékenység szervezése, segítése (színház, kirándulás, helyi rendezvények, könyvtári kölcsönzés, civil szervezetek támogatása, stb.), illetve egyéb lakossági szolgáltatások keretében változó demográfiai összetételű ellátotti kör jelenik meg, havi rendszerséggel a sportegyesület játékosainak mérkőzés helyszínre szállítása történik, az igénybevevők jellemzően a gépjárművel nem rendelkező, ifjúsági korosztály, illetve a népdalkör tagjai, jellemzően nyugdíjas korosztály. A többi igénybevevő vegyes képet mutat, de jellemző itt is az önálló gépjárművel nem rendelkező, hozzátartozói segítség nélküli, idősebb korosztály. Igénybevevők száma átlagosan 25 fő.
7.) Az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása feladat ellátása során a lakosság széles köre jelenik meg, jellemző a szociális ellátásokat igénybevevők hivatali ügyintézésének segítése. E körben jellemző a rossz szociális helyzetben lévő. létminimumot elérő vagy az alatt élő személyek részéről történő igénybevétel. Igénybevevők száma átlagosan 70 fő.
8.) Egyéb lakossági szolgáltatások (hozzátartozók kórházba, bentlakásos szociális intézménybe történő látogatására történő szállítást, családi eseményekre történő szállítás) a szállítást igénybevevők száma átlagosan 10 fő, változó szociális helyzetben, jellemzően önálló gépjárművel nem rendelkező, hozzátartozói segítség nélküli, idősebb korosztály, nyugdíjminimum körüli 1 főre jutó jövedelemmel.
9.) Önkormányzati információk közvetítése lakosság részére feladat ellátása a falugondnok működési területén élők teljes körére kiterjed.
A falugondnoki szolgálatot fenntartó önkormányzat önálló hivatallal nem rendelkezik, Zalatárnok községben kirendeltség működik, így Zalatárnok – mint kirendeltségnek helyet adó községben – lehetőség van a közigazgatási szolgáltatás helyi igénybevételére.
Postahivatallal Zalatárnok község rendelkezik.
Zalatárnok községbe hetente 5 napon van háziorvosi rendelés.
Zalatárnok községben gyógyszertár nem működik.
A családsegítést Zalatárnok Önkormányzata a Söjtöri Család- és Gyermekjólét útján biztosítja.
A településen óvoda, iskola, nem működik, a községben IKSZT működik teleházzal.
Jelzőrendszeres segítségnyújtás a községekben nem működik.
Házi segítségnyújtás szolgáltatást Zalatárnok közalkalmazottak foglalkoztatásával látja el.
Idősek nappali ellátás biztosító intézmény a községben nem működik.
Normatívával támogatott szociális étkeztetést a település biztosít.
Élelmiszerbolt a településen működik, gázpalack-cseretelep, táp-, terménybolt Zalatárnok községben működik, egyéb iparcikk-üzlet a községben nincs, Zalatárnok községben egyéb szolgáltatók közül fodrász vehető igénybe.
Zalatárnok belterületén a 60 év feletti lakosság aránya a 25 %-ot egyaránt meghaladja.
A születések aránya Zalatárnok község belterületén kevesebb 5 főnél.
A halálozások szám a 10 főt nem haladja meg a településen.
A munkanélküliségi ráta jelenleg a településen nem magasabb, mint 7 %, átlagosa 6 % körül mozog.
II. RÉSZ Feladatellátás szakmai tartalma, módja, a biztosított szolgáltatások formája, köre, rendszerezése
1.Közreműködés étkeztetésben
A feladatellátás tartalma:
A szociális igazgatásról a szociális ellátásról szóló 1993. III. tv. 62. §-ában meghatározott étkeztetési feladat, azaz azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetésről való gondolkodása, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
A feladatellátás módja:
Vállalkozó által működtetett konyháról történő éthordós elszállítással.
A feladatellátás rendszeressége:
Munkanapokon.
Az ellátottak köre:
Azok a szociálisan rászorult személyek, akik koruk vagy egészségi állapotuk miatt nem képesek gondoskodni a legalább napi egyszeri meleg étkezésről.
2.Közreműködési ház segítségnyújtásban:
A feladatellátás tartalma:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. III. tv. 63. §-ában meghatározott feladatok szerit történő gondoskodás azokról a személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak.
A feladatellátás módja:
- más településről gyógyszerbeszerzés,
- egyéb, gondozók által eseti igény alapján megjelölt feladatok ellátása.
A feladatellátás rendszeressége:
Az igénylők által jelzet rendszerességgel.
Az ellátottak köre:
Önmaguk és háztartásuk ellátására saját erőből nem képes személyek.
3.Közreműködés közösségi és szociális információk szolgáltatásában:
A feladatellátás tartalma:
Közösségi és szociális információk továbbítása külterületi lakott helyeken, társközségben.
A feladatellátás módja:
- lakossági tájékoztatók kifüggesztése,
- lakosság részére irattovábbítás,
- szociális és egyéb jellegű kérelemnyomtatványok igénylőhöz eljuttatás, illetve Hivatal részére történő továbbítása,
- ügyintézők szóbeli üzeneteinek közvetítése.
A feladatellátás rendszeressége:
Folyamatos.
Az ellátottak köre:
Ellátási terület teljes lakossága.
4.Háziorvosi rendelésre szállítás:
A feladatellátás tartalma:
A szolgáltatás az önkormányzat feladatai között nevesített egészségügyi alapellátás igénybevételéhez kapcsolódik, mivel háziorvosi rendelés az egyéb belterületeken, mint Oroklán, Vakola, Kisoroklán és külterületeken, mint Terézmajor és Aszuvölgy, nem történik.
A rendszeres kezelésre, illetve azonnali ellátásra szoruló betegek háziorvoshoz történő szállítását a falugondnoki szolgálatnak kell biztosítania, emennyiben a beteg családja arra nem képes.
A feladatellátás módja:
A szállítás a rendelési helyre és a lakóhelyre vissza.
A szállítás történhet a településen gyülekezőhely kijelölésével, illetve az érintett személy háztól való szállításával, amelyet az adott személy egészségi állapot szerinti rászorultsága határoz meg.
A szállítás csoportosan történik, de akkor is teljesítendő, ha csak egy érintett van.
A feladatellátás rendszeressége:
A szállítási feladatot hetente többször kell ellátni.
Az ellátottak köre:
Azok a rászorulók, akik maguk, illetve családtagjaik szállításáról más módon nem tudnak gondoskodni, illetve az számukra aránytalanul nagy terhet jelentene.
5.Egyéb egészségügyi intézménybe szállítás:
A feladatellátás tartalma:
Háziorvosi ellátásba nem tartozó egészségügyi ellátások igénybevételének biztosítása.
A feladatellátás módja:
A szállítás az egészségügyi intézménybe és a lakóhelyre vissza.
A szállítás történhet a településen gyülekezőhely kijelölésével, illetve az érintett személy háztól való szállításával, amelyet az adott személy egészségi állapot szerinti rászorultsága határoz meg.
A szállítás csoportosan történik, de akkor is teljesítendő, ha csak egy érintett van.
A feladatellátás rendszeressége:
Havonta vagy ritkábba.
Az ellátottak köre:
Azok a rászorulók, akik maguk, illetve családtagjaik szállításáról más módon nem tudnak gondoskodni, illetve az számukra aránytalanul nagy terhet jelentene.
6.Gyógyszerkiváltás és gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása:
A feladatellátás tartalma:
Gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök igénybevevőhöz szállítása más településről.
A feladatellátás módja:
A falugondnok az igénybevevőtől személyesen vagy családgondozók által leadott receptek, igények alapján adott gyógyszertárból, gyógyászati segédeszközt árusító boltból beszerzi, és házhoz szállítja, vagy családgondozó részére átadja.
A feladatellátás rendszeressége:
Hetente több alkalommal.
Az ellátottak köre:
Zalatárnok községbe egyéb belterületen, illetve külterületi lakott helyen, továbbá mozgásukban időszakosan vagy állandó jelleggel korlátozott személyek.
7.Óvodába szállítás:
A feladatellátás tartalma:
Az óvodás gyermekek szállítása Zalatárnok községből.
A feladatellátás módja:
A szállítás csoportosan történik, gyerekek lakóhelyen történő felvételét követően.
A feladatellátás rendszeressége:
Óvodai napokon két forduló.
Az ellátottak köre:
Zalatárnok községben élő, óvodás gyermekek.
8.Egyéb gyermekszállítás:
A feladatellátás tartalma:
Óvodás és iskoláskorú gyermekek úszásoktatásra, színházba, moziba, egyéb rendezvényre szállítása.
A feladatellátás módja:
A szállítás csoportosan történik, gyülekezőhelyről való indulással.
A feladatellátás rendszeressége:
Esetenként.
Az ellátottak köre:
Zalatárnok községben élő, óvodás és iskoláskorú gyermekek.
9.Közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése:
A feladatellátás tartalma:
Helyi civil szervezetek és lakossági igény alapján közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek során felmerült
- szállítási feladatok (eszközök, személyek, szállítása),
- a rendezvényre meghívottak szállítása,
- a rendezvények során rendezőként való részvétel, közreműködés, a felmerült problémák megoldásában.
A feladatellátás módja:
A szállítás csoportosan történik, gyülekezőhelyről való indulással, illetve a szervező határozza meg a rendezvény jellegének, körülményeinek megfelelően.
A feladatellátás rendszeressége:
Esetenként.
Az ellátottak köre:
Helyi civil szerveztek tagjai, lakosság tagjai, illetve mindazok, akik a rendezvényen részt vesznek.
10.Egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása:
A feladatellátás tartalma:
Jellemzően a községben lévő Önkormányzatnál történő ügyintézés keretében nyomtatványok, hivatalos iratok továbbítása, adatbeszerzés. Más Településen történő ügyintézéshez nyomtatvány, információ beszerzése.
A feladatellátás módja:
Összekapcsolva napi rendszerességgel végzett feladattal, illetve az adott településen ellátandó feladattal.
A feladatellátás rendszeressége:
Eseti jelleggel, illetve egyes ellátásfajták igénylésének határideje, felülvizsgálati ideje alapján időszakosan dömpingjelleggel megjelenő.
Az ellátottak köre:
Egyes ellátásfajtákat igénybevevő helyi lakosság, illetve azon személyek, akik maguk, illetve a családtagjaik szállításról más módon nm tudnak gondoskodni, illetve az számukra aránytalanul nagy terhet jelentene.
11.Egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés:
A feladatellátás tartalma:
Különböző fajta szállítási szükségletek kielégítése, így hozzátartozók kórházba, bentlakásos szociális intézménybe történő látogatásra, bevásárló utak szervezése, háztartási gépek javításának intézése, táp-, terménybeszerzés-, különféle ügyintézés.
A feladatellátás módja:
A szállítás csoportosan történik, gyülekezőhelyről való indulással.
A feladatellátás rendszeressége:
Esetenként.
Az ellátottak köre:
Azon személyek, akik maguk, illetve a családtagjaik szállításról más módon nem tudnak gondoskodni, illetve az számukra aránytalanul nagy terhet jelentene.
12.Közreműködés tömegközlekedéshez való hozzájutásban:
A feladatellátás tartalma:
Bentlakásos intézményben tanuló diákok hét kezdetén történő intézménybejutása biztosítása, továbbá közlekedési akadályok miatt történő igénybevétel.
A feladatellátás módja:
A szállítás csoportosan történik, de akkor is teljesítendő, ha csak egy érintett van.
A feladatellátás rendszeressége:
Rendszeresen, illetve eseti igény alapján is.
Az ellátottak köre:
Azon személyek, akik maguk, illetve a családtagjaik szállításról más módon nm tudnak gondoskodni, illetve az számukra aránytalanul nagy terhet jelentene.
III. RÉSZ Az ellátás igénybevételének módja
Önkormányzati alapfeladat körébe tartozó feladatok estén a település polgármestere utasítása szerint, szolgáltatás jellegű feladatok esetén igényfelmérés alapján kialakult rend szerint, illetve az időszakosan jelentkező feladatok esetén eseti igénybejelentés alapján. A település lakossága a helyben szokásos tájékoztatási módozatok szerint értesül a lehetőségekről. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, így a falugondnoki szolgáltatás igénybe vétele is önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére történik. A lakosok valamely falugondnoki szolgáltatás iránti igényeiket a polgármesternél vagy a falugondnoknál személyesen, írásban vagy telefonon jelezhetik. A falugondnoki szolgáltatásra igényt tartó személy a településen belüli szolgáltatási igényét 2 munkanappal előbb, a településen kívüli szolgáltatási igényét 3 munkanappal előbb kell bejelentenie és leegyeztetnie. Az igények kielégítése egyrészt a bejelentés sorrendjétől, másrészt a bejelentett probléma fontosságától függ. A falugondnoki szolgáltatás során az igények teljesítésének mérlegelésekor ügyelni kell arra, hogy az időben is rendszeres, közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapellátási feladatok nem sérülhetnek, valamint a gazdaságosság szempontjának figyelembevételével kell dönteni.
Alapszolgáltatás esetén a szolgáltató és az igénybe vevő közötti kapcsolattartás módja
A falugondnoki szolgálat és az igénybevevők közötti kapcsolattartásának több módja van. A kapcsolat lehet közvetlen és közvetett is.
Közvetlen a kapcsolattartás akkor, ha az igénybevevő közvetlenül a falugondnoki szolgálatot ellátó személlyel lép kapcsolatban és bízza rá az adott igénye intézését.
Közvetett a kapcsolattartás akkor, ha az igénybevevő és a falugondnok nem közvetlenül kommunikálnak adott ügyben, hanem a Kirendeltség közbeiktatásával.
Lehetséges kapcsolattartási módok pl.:
- az önkormányzatok rendeletei által alanyi jogon igénybe vehető szolgáltatás esetében a kapcsolattartás az igénybevételkor történik, az adott szolgáltatás elvégzésnek elismerésével (menetlevél aláírása),
- az önkormányzatok rendeletei által nem alanyi jogon igénybe vehető szolgáltatás esetében a szolgáltatás igénybevételének jelzése történhet szóban vagy írásos kérelem átadásával, ahol a kérelem továbbítója a falugondnok,
- kérelmező igényét jelezheti az Önkormányzatnál is, akkor az ügyintéző vagy a falugondnok útján szóban vagy írásban értesíti az érintett személyt kért szolgáltatás igénybevételének lehetőségéről.
Az ellátottak és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályok
Az ellátást nyújtónak a munkája során birtokába került adatokra vonatkozóan titoktartási kötelezettsége van. Tartózkodni köteles minden olyan más magatartástól is, mely a másik fél jogait, vagy jogos érdekeit sérti (személyi jogok védelme és titoktartási kötelezettség).
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról rendelkező 1992. évi LXIII. torvény rendelkezéseit megtartva, célhoz kötötten kezelik, azokat harmadik személyek javára nem adják át, ill. javukra nem teszik hozzáférhetővé.
E feladatot és a tevékenységet a hatályos törvények, rendeletek alapján végzik.
Titoktartási kötelezettség és az adatok (írásos, elektromos, egészségi- szociális és speciális adatok) biztonságos kezelése az Intézmény minden munkatársára (2003. XLVIII. tv. 12. §, adatbiztonsági tv. 10. § (1) 1999. LXXII. tv. 4. §; (2) 2003. XLVII. tv. 9. §) vonatkozik. Az érintettel kapcsolatban hozható adatok csak akkor adhatóak tovább, ha a tájékoztatáson alapuló beleegyező nyilatkozatot az ellátott az aláírásával ellenjegyzi.
Az ellátást nyújtó munkája során a szolgáltatást igénybe vevő érdekeit tartja elsődlegesnek, de ez nem sértheti mások érdekeit. E feladatot és a tevékenységet a hatályos törvények, rendeletek alapján végzik.
A szolgáltatás során figyelemmel kell lenni a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvényben foglaltakra, illetve a szolgáltató köteles a tevékenysége során tudomására jutott hivatalos és személye védelmet igénylő adatokat megőrizni.
Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatain védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem. Az igénybevételi eljárás során különös figyelmet kell fordítani arra, hogy az ellátást igénylő adataihoz csak arra jogosult személyek férjenek hozzá. Az intézményvezető köteles biztosítani továbbá, hogy az intézményi elhelyezés során az ellátott egészségi állapotával, személyes körülményeivel, jövedelmi viszonyaival kapcsolatos információkról más ellátást igénybe vevő, valamint arra illetéktelen személy ne szerezhessen tudomást, különös figyelemmel az ellátást igénybe vevő szociális rászorultságának tényére.
Az ellátottjogi képviselő a személyes gondoskodást nyújtó alapellátást igénybe vevő, illetve a szolgáltatásban részesülő részére nyújt segítséget jogai gyakorlásában. Működése során tekintettel van a személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény rendelkezéseire.
Az ellátottjogi képviselő feladatai
a)megkeresése, illetve saját kezdeményezésre tájékoztatást nyújthat az ellátottakat érintő legfontosabb alapjogok tekintetében, az intézmény kötelezettségeiről és az ellátást igénybe vevőket érintő jogokról,
b) segíti az ellátást igénybe vevőt, törvényes képviselőjét az ellátással kapcsolatos kérdések, problémák megoldásában, szükség esetén segítséget nyújt az intézmény és az ellátott között kialakult konfliktus megoldásában,
c)segíti az ellátást igénybe vevőnek, törvényes képviselőjének panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását az intézmény vezetőjénél és a fenntartónál, segítséget nyújt a hatóságokhoz benyújtandó kérelmek, beadványok megfogalmazásában,
d) a jogviszony keletezése és megszűnése, továbbá az áthelyezés kivételével eljárhat az intézményi ellátással kapcsolatosan az intézmény vezetőjénél, fenntartójánál, illetve az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál, és ennek során – írásbeli meghatalmazás alapján – képviselheti az ellátást igénybe vevőt, törvényes képviselőjét,
e)az intézmény vezetőjével történt történ előzetes egyeztetés alapján tájékoztatja a szociális intézményekben foglalkoztatottakat az ellátottak jogairól, továbbá ezen jogok érvényesülésről és a figyelembevételről a szakmai munka során,
f) intézkedést kezdeményezhet a fenntartónál a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetése,
g) amennyiben az ellátottak meghatározott körét érintő jogsértés fennállását észleli, intézkedés megtételét kezdeményezheti a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságok felé,
Az ellátottjogi képviselő jogosult
a) a szociális szolgáltató működés területére belépni,
b) a vonatkozó iratokba betekinteni, azokról másolatot készíteni, az intézmény működésére vonatkozó dokumentumokat megismerni,
c) a szolgáltatást nyújtó személyekhez és az ellátottakhoz kérdést intézni, velük megbeszélést, egyeztetést kezdeményezni és folytatni.
Az ellátottjogi képviselő köteles az ellátást igénybe vevőre vonatkozó és tudomására jutott orvosi titkot tartani, és az ellátást igénylő személyes adatait a vonatkozó jogszabályok szerint kezelni.
A szolgáltatást végző személy munkavállalói, munkavédelmi körbe tartozó jogai érvényesüléséért a munkáltató felel a vonatkozó jogszabályok alapján.
IV. RÉSZ A szolgáltatásról szóló tájékoztatás helyi módja
Az igénybe vehető szolgáltatásokról a lakosság az alábbi módokon szerezhet tudomást:
- hirdetmény,
- önkormányzati és egyéb, a település lakosságát érintő fórumok,
- személyes kapcsolat.
Más intézményekkel történő együttműködés módja
A szolgáltatást igénybe vevők háziorvossal, konyha vezetőjével, szociális gondozóval, falugondnokkal, Kirendeltség illetékes ügyintézőjével működnek együtt.
Ennek módja:
- személyes kapcsolattartás, rendelési és ügyfélfogadási időben,
- írásban és szóban az ételkiszállítást végző falugondnokon keresztül,
- írásban és szóban azon személyek, akik emellett a házi segítségnyújtás szolgáltatást is igénybe vesznek, a szociális gondozón keresztül,
- Kirendeltség illetékes ügyintézővel annak környezettudománya esetén személyesen.