Kisgörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2021. (VII. 20.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról

Hatályos: 2021. 07. 26

Kisgörbő Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2021. (VII. 20.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról

Kisgörbő Község Önkormányzata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésének b) pontjában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdéseiben, valamint a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a szociális tűzifa vonatkozásában a (2) bekezdésében, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8.a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról a következőket rendeli el:

I. FEJEZET Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § E rendelet célja, hogy Kisgörbő község lakossága szociális biztonságának megteremtése és megőrzése érdekében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) által meghatározott szociális ellátások biztosításának, mértékének, valamint igénybevételének szabályait megállapítsa.

2. Értelmező rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet: olyan kialakult időszakos, vagy tartós állapot, amelyben a rászoruló személy részére a mindennapi megélhetés nem biztosított és ezen állapot ellátás nélkül nem enyhíthető.

(2) E rendelet alkalmazásában időszakosan vagy tartósan fennálló létfenntartási gond: olyan kialakult időszakos, vagy tartós állapot, amelyben a rászoruló személy önmaga, vagy önmaga és családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként többletkiadások jelentkeznek.

3. A rendelet hatálya

3. § Az e rendeletben megállapított ellátások az Szt. 7. § (1) bekezdésében foglalt eltérésekkel a Kisgörbő község közigazgatási területén életvitelszerűen élő, állandó lakóhellyel, illetve ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező személyeket az Szt. 3. § (1)-(3) bekezdései szerint illetik meg.

4. § (1) E rendelet alkalmazása során az egyes szociális ellátásokra vonatkozó egyéb jogszabályok figyelembevételével kell eljárni.

(2) E rendelet alkalmazása során a vagyoni, jövedelmi és hozzátartozói viszonyok meghatározásánál az Szt. vonatkozó rendelkezései az irányadók.

(3) A szociális ellátásra való jogosultság, valamint a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályait megállapító törvény rendelkezéseit az Szt.-ben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

4. Hatásköri rendelkezések

5. § Kisgörbő Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a számára meghatározott szociális feladat- és hatásköröket azt alábbiak szerint gyakorolja:

  • a) A Képviselő-testület dönt azokban az ügyekben, melyekben hatáskörét nem ruházta át a polgármesterre, valamint elbírálja az átruházott hatáskörben meghozott döntésekkel szemben benyújtott fellebbezéseket.
  • b) A Képviselő-testület a döntést a polgármesterre ruházza át az eseti átmeneti segély iránti ügyekben, kivéve
    • ba) a születéssel-, az óvodakezdéssel összefüggő,
    • bb) a beiskolázási segély iránti ügyeket,
    • bc) a szociális tűzifa iránti ügyeket és
    • bd) a téli rezsi többletköltséghez való hozzájárulás iránti ügyeket.

    A polgármesterre ruházza át a döntést köztemetés elrendelésére irányuló ügyekben, a gyógyszertámogatás iránti ügyekben, a falugondnoki szolgálat igénybevétele iránti ügyekben és a szociális étkeztetés iránti ügyekben.

II. FEJEZET Eljárási rendelkezések

5. Az ellátások megállapítása

6. § (1) Az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására vonatkozó kérelmet az Óhídi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) felé kell benyújtani az e célra rendszeresített formanyomtatványokon. A formanyomtatványok az Óhídi Közös Önkormányzati Hivatalban és a helyi önkormányzat hivatali helyiségében szerezhetőek be.

(2) A kérelmet írásban az ellátásra jogosult vagy nagykorú hozzátartozója terjesztheti elő.

(3) Amennyiben a jogosult helyzete köztudomású, úgy a döntésre jogosult az eljárás megindítását hivatalból kezdeményezheti.

(4) A kérelmező köteles együttműködni a Hivatallal szociális helyzetének feltárásában. A kérelemhez csatolni kell az e rendelet által előírt iratokat, igazolásokat és mindazokat a bizonyítékokat, amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.

(5) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a Hivatal a kérelem alapján a szükséges eljárást lefolytatja, az ügyet döntésre előkészíti, szükség esetén környezettanulmányt készít és beszerzi mindazokat a bizonyítékokat, amelyek benyújtására az ügyfél nem kötelezhető.

(6) Nem szükséges a kérelmező szociális helyzetét hat hónapon belül ismételten vizsgálni, ha valamilyen önkormányzat által folyósított egyéb olyan ellátásban részesül, melynek során anyagi körülményei, szociális helyzete az eljáró szerv előtt ismertek.

(7) Az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása esetén, amennyiben ezek a kérelemnek helyt adnak és az ügyben ellenérdekű ügyfél nincs, egyszerűsített határozat hozható.

(8) Amennyiben a szociális ellátások megállapításához a magasabb szintű jogszabályokban és e rendeletben meghatározott feltételeket hitelt érdemlő módon igazoló bizonylatokat a kérelmező felszólítás ellenére sem csatolja be határidőre, a kérelmét el kell utasítani, illetve az ellátást felülvizsgálat keretében meg kell szüntetni.

(9) Amennyiben a kérelemben vagy mellékleteiben foglaltak tartalmát illetően kétség merül fel, úgy a Hivatal a tényállás tisztázása érdekében adatkérés, illetve szakvélemény kiállítása céljából megkeresheti az illetékes közigazgatási vagy egyéb állami szervet, a kérelmező, családja vagy háztartása tagjainak munkáltatóját, illetve szakértőt rendelhet ki.

(10) Amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a támogatást nem a rendeltetésének megfelelően használják fel, úgy a jogosultságot megállapító határozatban az ügyfelet fel lehet hívni arra, hogy annak felhasználásáról a határozat kézhezvételét követő 30 napon belül számoljon el.

(11) Az intézmény által szolgáltatott, személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások megszüntetéséről az intézményvezető dönt, az ellátások megszűnésére és megszüntetésére az Szt. 100-104. §-aiban foglaltakat kell alkalmazni.

6. A pénzbeli ellátások folyósítása

7. § (1) Az e rendelet szerint megállapított pénzbeli ellátásokat egyedi határozatok alapján a Hivatal az alábbiak szerint folyósítja az ügyfél által megjelölt bankszámlára vagy fizeti ki a házipénztárban:

  • a) rendkívüli települési támogatások esetén a megállapítást követő 30 napon belül
  • b) rendszeres települési támogatások esetén a tárgyhót követő hónap 10. napjáig.

(2) A Hivatal gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési és egyéb pénzügyi elszámolási feladatok végrehajtásáról.

8. § (1) Az Szt. 17. § (5) bekezdése szerinti méltányossági eljárás során a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztető helyzet fennállásának tekintendő különösen, ha az ellátott családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetében annak 150%-át.

(2) A hatáskör gyakorlója részletfizetést az (1) bekezdésben foglalt ok fennállásának hiányában is engedélyezhet.

9. § E rendeletben szereplő ellátások igénybevételének feltétele, hogy a jogosult minden tőle elvárhatót megtegyen annak érdekében, hogy szociális problémái részben vagy egészben megoldódjanak.

III. FEJEZET Pénzbeli és természetbeni ellátások, az ellátások formái

7. Rendkívüli települési támogatások

10. § (1) Rendkívüli települési támogatás nyújtható a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok és személyek részére, illetve gyermekneveléshez kapcsolódó, alkalmanként jelentkező többletkiadások enyhítése céljából.

(2) Rendkívüli települési támogatás megállapítható kérelemre és hivatalból, eseti jelleggel vagy havi rendszerességgel, pénzbeli vagy természetben nyújtott ellátásként.

(3) Természetbeni ellátásként nyújtható élelmiszer, gyermekgondozási termék, a segély meghatározott célra történő átutalása – ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díját - és tűzifa. Természetbeni ellátást kell megállapítani,

  • a) ha a kérelem erre irányul vagy
  • b) ha az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik vagy
  • c) tűzifa támogatás esetében.

Eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatások

11. § (1) Eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatásban csak azt a személyt lehet részesíteni, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200%-át.

(2) Indokolt esetben, így különösen, gyermekét egyedül nevelő szülő, három és többgyermekes család, tartósan beteg vagy egészségileg károsodott gyermeket nevelő szülő, válsághelyzetben lévő várandós anya, nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartás, gyermek családba való visszakerülésének segítése esetében az (1) bekezdésben meghatározott határ 50 %-kal túlléphető.

(3) Az eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatás folyósított összege alkalmanként nem haladhatja meg a 30.000,- Ft összeget, és éves szinten nem lépheti túl a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át. Az éves keretösszegbe az azonnali elbírálást igénylő rendkívüli élethelyzetekhez kapcsolódó eseti segélyezési célú települési támogatások összegei nem számítandók bele.

(4) Eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatást állapíthat meg a polgármester az azonnali elbírálást igénylő rendkívüli élethelyzetek esetén, így különösen élelmiszer vásárlás, gyógyszer- vagy útiköltség fedezése, térítésköteles egészségügyi ellátás igénybevétele céljából.

(5) Nem állapítható meg eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatás annak a személynek, akinek a családja a kérelem benyújtását megelőző 60 napon belül ilyen juttatásban részesült. E szabály alól kivételt jelentenek az azonnali elbírálást igénylő rendkívüli élethelyzetekhez kapcsolódó eseti segélyezési célú települési támogatásügyek.

Halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás

12. § (1) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatást állapíthat meg annak, aki az elhalt személy eltemettetéséről annak ellenére gondoskodott, hogy arra nem volt köteles, vagy köteles volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti. A segély iránti kérelmet a haláleset napját követő 40 napos jogvesztő határidőn belül lehet benyújtani.

(2) Halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatásban csak azt a személyt lehet részesíteni, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszörösét, egyedülálló esetében hétszeresét nem haladja meg. Nem állapítható meg ezen települési támogatás, ha a kérelmező és az elhunyt személy között tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés állt fenn.

(3) A halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás összege 30.000,- Ft.

(4) A települési támogatás megállapításához szükséges az eltemettető nyilatkozata arról, hogy az elhunyt után nem részesült más önkormányzatnál temetési segélyben, és a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban.

(5) A halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az alábbi mellékleteket:

  • a) a temetés költségeiről szóló, a kérelmező nevére kiállított számlát,
  • b) az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatának másolatát,
  • c) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

Gyermekneveléshez kapcsolódó többletkiadások enyhítését szolgáló rendkívüli települési támogatások

13. § (1) Születési támogatás biztosítható a gyermek születését megelőzően megszakítás nélkül legalább egy éve kisgörbői lakó-, illetve tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen tartózkodó szülők és törvényes képviselők részére az alábbi feltételek együttes fennállása esetén:

  • a) a szülő vagy törvényes képviselő a gyermeket saját háztartásában neveli,
  • b) a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének hétszeresét.

(2) A születési támogatás összege gyermekenként 40.000,- Ft.

(3) A támogatási kérelmet gyermekenként csak az egyik szülő, illetve törvényes képviselő terjesztheti elő a gyermek születését követő 90 napos jogvesztő határidőben. A kérelemhez csatolni kell:

  • a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát,
  • b) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

14. § (1) Óvodakezdési támogatásban részesülhetnek azon kisgörbői lakó-, illetve tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen tartózkodó szülők és törvényes képviselők, akik óvodás korú gyermeket nevelnek.

(2) Az óvodakezdési támogatás összege – az önkormányzat gazdasági lehetőségeinek függvényében - gyermekenként legfeljebb 20.000,- Ft.

(3) A támogatási kérelmet gyermekenként csak az egyik szülő, illetve törvényes képviselő terjesztheti elő minden év szeptember 15. napjáig. A benyújtás feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének hétszeresét. A kérelem benyújtására meghatározott határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A támogatási összeg megállapítása érdekében a kérelemhez csatolni kell

  • a) az óvodai jogviszony fennállásának intézményi igazolását,
  • b) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

15. § (1) Iskolakezdési támogatásban részesülhetnek azon kisgörbői lakó-, illetve tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen tartózkodó szülők és törvényes képviselők, akik nappali rendszerű iskolai oktatás keretében legfeljebb a 13. évfolyamon tanulmányokat folytató, huszadik életévét be nem töltött eltartottról gondoskodnak.

(2) Az iskolakezdési támogatás összege – az önkormányzat gazdasági lehetőségeinek függvényében - tanulónként legfeljebb 20.000,- Ft.

(3) A támogatási kérelmet tanulónként csak az egyik szülő, illetve törvényes képviselő terjesztheti elő minden év szeptember 15. napjáig. A benyújtás feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének hétszeresét. A kérelem benyújtására meghatározott határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A támogatási összeg megállapítása érdekében a kérelemhez csatolni kell

  • a) az intézményi tanulói jogviszony fennállásának igazolását,
  • b) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

Téli rezsi többletköltséghez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás

16. § (1) A Képviselő-testület a család téli rezsi többletköltségeihez – az önkormányzat gazdasági lehetőségeinek függvényében - rendkívüli települési támogatást nyújthat, amennyiben a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének hétszeresét.

(2) A támogatási összeg megállapítása érdekében a kérelemhez csatolni kell a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

Szociális tűzifa támogatás

17. § (1) A települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó támogatása pályázat alapján, a Belügyminisztérium által megállapított támogatott mennyiség erejéig a Képviselő-testület térítésmentes természetbeni támogatásként tűzifa támogatást állapíthat meg annak a kérelmezőnek, aki

  • a) aktív korúak ellátásban részesül vagy
  • b) időskorúak járadékában részesül vagy
  • c) közeli hozzátartozója után ápolási díjban részesül vagy
  • d) hátrányos helyzetű vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel vagy
  • e) 3 vagy ennél több gyermeket nevel vagy
  • f) egy vagy több gyermekét egyedül neveli vagy
  • g) 65 éven felüli vagy
  • h) kihűlés vagy fagyhalál veszélye áll fenn vagy
  • i) különös méltánylást érdemlő egyéb esetben.
  • j) A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra háztartásonként egy jogosult részére állapítható meg, egy fűtési idényben csak egy alkalommal, kivéve kihűlés vagy fagyhalál veszélyének fennállását. A támogatás legfeljebb 3 m3 mennyiségben adható, függetlenül a lakásban élő személyek számától. A támogatás megállapításának feltétele, hogy a háztartásban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének hétszeresét. A támogatás megállapításánál előnyt élvez a települési támogatásra jogosult kérelmező.

(2) Nem jogosult szociális tűzifa támogatásra az a személy, család, aki, illetve amelynek tagja erdőgazdálkodó vagy erdőtulajdonos és a megelőző 2 évben engedéllyel fakitermelést végzett.

(3) Nem állapítható meg tűzifa támogatás olyan ingatlanra, mely tűzifával egyáltalán nem fűthető, továbbá, amelyben életvitelszerűen nem él senki.

(4) A szociális tűzifa iránti kérelem benyújtásának határidejét az Önkormányzat tárgyév december 01. napjáig hirdetményben teszi közzé. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(5) A szociális tűzifa házhoz szállításáról legkésőbb a tárgyévet követő év február 15. napjáig a Képviselő-testület térítésmentesen gondoskodik.

(6) A támogatás megállapítása érdekében a kérelemhez csatolni kell a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

8. Rendszeres települési támogatások

18. § (1) A Képviselő-testület meghatározott időszakra, havi rendszerességgel folyósított települési támogatást állapíthat meg, ha a család vagy személy olyan, a létfenntartást tartósan veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe vagy tartósan létfenntartási gonddal járó helyzetbe kerül, ami ezt indokolja.

(2) A létfenntartást tartósan veszélyeztető rendkívüli élethelyzet vagy tartósan létfenntartási gonddal járó helyzet elsősorban, ha az igénylő

  • a) egyedül él és átmenetileg jövedelemmel nem rendelkezik vagy
  • b) balesetet szenvedett vagy elemi kár érte vagy
  • c) betegsége miatt három hónapot meghaladó táppénzes állományban van.

(3) Rendszeres települési támogatásban csak azt a személyt lehet részesíteni, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200%-át.

(4) Indokolt esetben, így különösen, gyermekét egyedül nevelő szülő, három és többgyermekes család, tartósan beteg vagy egészségileg károsodott gyermeket nevelő szülő, válsághelyzetben lévő várandós anya, nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartás, gyermek családba való visszakerülésének segítése esetében az (1) bekezdésben meghatározott határ 50 %-kal túlléphető.

Gyógyszertámogatás

19. § (1) A polgármester gyógyszertámogatást állapíthat meg annak a személynek a részére, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg

  • a) egyedülálló esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,
  • b) kétszemélyes háztartás esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 225%-át,
  • c) három vagy több személyből álló család esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 175%-át.

(2) A gyógyszertámogatás legalább hat hónap időtartamban előírt gyógyszerszedés esetén állapítható meg.

(3) A gyógyszertámogatás mértéke a gyógyszerköltség 50%-a, ha a szedett gyógyszerek egy havi költsége 6.000,- Ft-nál több és nem haladja meg a 10.000,- Ft-ot, ha a szedett gyógyszerek egy havi költsége meghaladja a 10.000,- Ft-ot, a gyógyszertámogatás összege 8.000,- Ft / hó.

(4) A gyógyszertámogatás iránti kérelemhez csatolni kell az alábbi mellékleteket:

  • a) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapra vonatkozó jövedelemigazolását,
  • b) háziorvos által kiállított igazolást a legalább hat hónap időtartamban előírt gyógyszerszedés tényéről,
  • c) a gyógyszerek térítési díját igazoló gyógyszertári bizonylatot.

(5) A gyógyszertámogatásra való jogosultságot egy év időtartamra kell megállapítani a kérelem benyújtása hónapjának 1. napjától.

9. Köztemetés

20. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről az Szt. 48. §-ában meghatározottak szerint.

(2) Közköltségen hamvasztásos temetés vagy a helyben szokásos legolcsóbb temettetés rendelhető el.

(3) Különös méltánylást érdemlő esetben az eltemettetésre köteles személy részben vagy egészben mentesíthető a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól. Különös méltánylást érdemlő eset különösen, ha megtérítés a kötelezett családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.

IV. FEJEZET Szociális alapszolgáltatások

10. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

21. § (1) A Képviselő-testület a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó, e rendeletben meghatározott alapellátási formákat. Az alapszolgáltatások megszervezésével a települési önkormányzat segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból származó problémáik megoldásában.

(2) A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatások keretében gondoskodik falugondnoki szolgálat fenntartásáról, az étkeztetésről, a házi segítségnyújtásról és a családsegítésről.

(3) Ugyanazon személy egyidejűleg több jogcímen is részesülhet e rendelet szerint szociális ellátásban.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet

  • a) a falugondnoki szolgálat esetében közvetlenül a falugondnokhoz vagy a helyi önkormányzat hivatali helyiségében,
  • b) az étkeztetés esetében az Óhídi Közös Önkormányzati Hivatalnál, a falugondnoki szolgálat keretében vagy a helyi önkormányzat hivatali helyiségében,
  • c) a házi segítségnyújtás esetében a szolgáltatást nyújtó szervezetnél vagy közvetlenül a házi gondozóhoz,
  • d) a családsegítés esetében a szolgáltatást nyújtó intézménynél vagy közvetlenül a családgondozóhoz kell benyújtani.

(5) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételéről

  • a) a falugondnoki szolgálat esetébe a polgármester,
  • b) az étkeztetés esetében a polgármester,
  • c) a házi segítségnyújtás esetében a szolgáltatást nyújtó szervezet vezetője,
  • d) a családsegítés esetében a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője dönt.

(6) A döntésre jogosult az ellátás igénybevételéről szóló döntésről értesíti az ellátást igénylőt vagy törvényes képviselőjét. A döntésre jogosult az étkeztetés és a házi segítségnyújtás igénybevételének megkezdésekor az igénylővel vagy törvényes képviselőjével megállapodást köt.

(7) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni, ha

  • a) az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történik,
  • b) az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 2 hétig) nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki,
  • c) az ellátott a részére megállapított intézményi térítési díj megfizetését figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne.

(8) A polgármester hatáskörébe tartozó ügyekben a megszüntetésről a polgármester dönt és döntéséről értesíti a kérelmezőt.

Házi segítségnyújtás, családsegítés, étkeztetés

22. § (1) A házi segítségnyújtás feltételeire vonatkozóan az Szt. 63. §-ában foglaltak az irányadóak.

(2) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a Magyar Vöröskereszt Zala Megyei Szervezetével (8900 Zalaegerszeg, Dísz tér 7.) kötött feladatellátási szerződés útján látja el.

(3) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ában foglaltak az irányadóak.

(4) A család- és gyermekvédelmi szolgáltatást az önkormányzat a Zalaszentgróti Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központtal kötött társulási megállapodás útján biztosítja.

(5) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott okok miatt önmaguk, illetve eltartottjaik részére nem képesek biztosítani.

  • a) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki személyazonosításra alkalmas okmányának másolatával igazolja, hogy a 60. életévét betöltötte.
  • b) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a háziorvos vagy kezelőorvos igazolása szerint önmaga ellátásáról részben vagy teljesen nem képes gondoskodni.
  • c) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.
  • d) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes. A pszichiátriai, illetve szenvedélybetegséget a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 21. §-ában meghatározott szakvéleménnyel kell igazolni.
  • e) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki – nyilatkozata szerint – bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azon személyeket, akiknek a hajléktalan szállás a bejelentett lakóhelye.

(6) A polgármester a (6) bekezdésben foglaltaktól különös méltánylást érdemlő esetben eltérhet.

(7) A szolgáltatás szociálisan nem rászoruló személy részére is nyújtható az önköltség megfizetése mellett.

(8) Az étkeztetést – amely a hét munkanapjain legalább napi egyszeri meleg élelmezést jelent – az önkormányzat az Óhíd - Mihályfa Napköziotthonos Óvoda konyhája útján biztosítja.

(9) A szociális étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. Az intézményi térítési díj összegét a Képviselő-testület állapítja meg, ellátási napra vetítve.

(10) A polgármester külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti. A szükséges eljárást az ellátás biztosításától függetlenül utólag ilyen esetben is le kell folytatni.

(11) Az étkeztetés történhet

  • a) helyben fogyasztással,
  • b) a házi segítségnyújtás vagy a falugondnoki szolgálat útján házhoz szállítással,
  • c) a jogosult általi elvitellel.

Térítési díj

23. § (1) A házi segítségnyújtásért és a szociális étkeztetésért az Szt. 115. §-ában foglaltak figyelembevételével az ellátottaknak térítési díjat kell fizetni.

(2) A házi segítségnyújtás térítési díját a szolgáltató állapítja meg.

(3) A szociális étkeztetés térítési díját az 1. melléklet tartalmazza.

(4) A kötelezett által a szociális étkeztetésért fizetendő térítési díjat a Képviselő-testület elengedheti, ha az ellátott jövedelemmel nem rendelkezik.

(5) A szociális étkeztetés térítési díját utólag, a tárgyhót követő hónap 10. napjáig kell megfizetni.

(6) A térítési díjakat az irányadó jogszabályi rendelkezések alapján meghatározott ideig kell megállapítani, bevezetésére az ezt követő időponttól van lehetőség.

(7) Ha a szociális étkeztetés térítési díjának fizetésére kötelezett a térítési díj összegét vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri, a térítési díj megállapításáról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a polgármesterhez fordulhat, aki határozattal dönt a térítési díj összegéről.

(8) A személyi térítési díj megállapítása során az Szt. 115/A. és 116. §-aiban foglalt rendelkezések irányadóak.

Falugondnoki szolgálat

24. § (1) A falugondnoki szolgálat célja, hogy szabályozott keretek között segítse a lakosságot a településen hiányzó alapvető szükségleteket kielégítő szolgáltatások, illetve közszolgáltatások hozzájutásához, megoldja a rászorult személyek szállítási problémáját, valamint biztosítsa a település lakosságát érintő információk gyűjtését és továbbítását.

(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó alapellátási feladatok:

  • a) étkeztetésben való közreműködés,
  • b) házi segítségnyújtásban való közreműködés a házi gondozóval együttműködve (bevásárlás, szakrendelésre szállítás, gyógyszer kiváltás, hivatalos ügyek intézése),
  • c) közreműködés a közösségi szociális információk szolgáltatásában,
  • d) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése (háziorvosi rendelésre szállítás, egyéb egészségügyi intézménybe szállítás, gyógyszerkiváltás, gyógyászati segédeszközhöz való hozzájutás),
  • e) óvodás, iskolás gyermekek szállítása (óvodába, iskolába, sport- és kulturális rendezvényre).

(3) A falugondnoki szolgálat által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok:

  • a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
  • b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
  • c) személyszállítási feladatok (családi esemény, zarándokút, kirándulás),
  • d) az önkormányzat által ellátott feladatokhoz tartozó egyéb szállítási feladatok,
  • e) az önkormányzati rendezvények szervezésével, lebonyolításával kapcsolatos feladatok,
  • f) kapcsolattartási feladatok az önkormányzat és intézményei és a lakosság között,
  • g) lakossági szolgáltatások (fogyasztási cikkek beszerzése, háztartási gépek javításának intézése)
  • h) közreműködés az önkormányzati feladatok ellátásában (árubeszerzés, tájékoztatás, információközvetítés),
  • i) az állampolgári és önkormányzati hivatali ügyek intézésének segítése,
  • j) sportolók, helyi kultúrcsoport szállítása,
  • k) egyéb, nem részletezett szolgáltatás jellegű feladatok a munkaköri leírás szerint.

(4) A (2) és (3) bekezdésben írt szolgáltatások térítésmentesek.

(5) A falugondnoki szolgáltatás külön eljárás nélkül biztosítható, ha az igénylő azonnali ellátása szükséges. Ebben az esetben az írásos kérelmet – melyre a falugondnok rávezeti a sürgősségi jelleget – utólag kell benyújtani. Gyógyszerkiváltáshoz kérelmet nem kell benyújtani.

(6) A falugondnoki szolgálat elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat látja el. A további szolgáltatási feladatokat a falugondnoki szolgálat a kérelmek sorrendje szerint, a kötelező feladatellátást nem veszélyeztetve, szabad kapacitása függvényében látja el.

(7) A falugondnoki szolgálat feladatainak ellátáshoz szükséges, személy- és áruszállításra alkalmas, érvényes műszaki vizsgával és CASCO biztosítással rendelkező gépjárművet és mobiltelefont az önkormányzat biztosítja. A gépjármű üzemképes állapotáért a falugondnok felelős, aki a gépjármű rendellenes használatából, valamint a falugondnok hibájából a gépjárműben vagy idegen dologban bekövetkezett károkért anyagi felelősséggel tartozik.

(8) A falugondnok feladatait munkaköri leírásában kell meghatározni, feladatait a polgármester utasításainak megfelelően látja el.

(9) A falugondnok szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetén helyettesítéséről gondoskodni kell. A helyettesítés rendjét a polgármester határozza meg.

V. FEJEZET Záró rendelkezések

25. § (1) E rendelet 2021. július 26. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Kisgörbő Község Önkormányzat Képviselő-testületének a települési támogatásról szóló 4/2015. (IV. 14.) önkormányzati rendelete, a szociális tűzifa támogatás igényléséről és felhasználásáról szóló 9/2016. (X.31.) önkormányzati rendelete és a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 6/2020. (VII.17.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

(3) Hatályát veszti a települési támogatásról szóló Kisgörbő Község Önkormányzat Képviselőtestületének 4/2015(IV.14.) önkormányzati rendelete.

(4) Hatályát veszti a szociális tűzifa támogatás igényléséről és felhasználásáról szóló Kisgörbő Község Önkormányzat Képviselőtestületének 9/2016(X.31.) önkormányzati rendelete.

(5) Hatályát veszti a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló Kisgörbő Község Önkormányzat Képviselőtestületének 6/2020(VII.17.) önkormányzati rendelete.

26. § Ez a rendelet 2021. július 26-án lép hatályba.