Zalacsány Község Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 06. 02

az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–10. §-hoz és az 1–23. melléklethez

Indokolás és hatásvizsgálat Zalacsány község Önkormányzat 2020. évi költségvetésének teljesítéséről szóló rendelet megalkotásához

Zalacsány község Önkormányzata 2020.évi beszámolóját az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló 368/2011. (XII. 31.) számú Kormány rendelet alapján készítette el.
Az önkormányzat költségvetéséhez kapcsolódóan, a beszámolót érintő, de a költségvetés negyedéves módosításait követően, különböző jogcímeken az önkormányzat részére biztosított központosított pótelőirányzatok a Magyar Államkincstárral történt egyeztetetés után beépítésre kerültek a beszámolóba. A beépítés után a főösszeg 33595 eFt elmozdulást eredményezett a rendelet eredeti főösszegéhez képest.

Zalacsány község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 3/2020. (II.10.) önkormányzati rendeletében 240672 eFt-ban állapította meg az önkormányzat és költségvetési szervei 2020. évi költségvetési bevételi és kiadási halmozódás-mentes főösszegét. A gazdálkodás folyamán az önkormányzat mérlegének bevételi és kiadási halmozódás-mentes főösszege 274267 eFt-ra változik.

Bevételek alakulásának bemutatása
Az önkormányzat 2020. évi eredeti bevételi előirányzatainak, módosított bevételi előirányzatainak, valamint azok teljesítésének bemutatása bevételi forrásonkénti bontásban:
Halmozódás mentes
Eredeti előirányzat: 240672 eFt
Módosított előirányzat: 274267 eFt
Teljesítés 2020. 12.31-ig: 279082 eFt
Teljesítés %-a: 102.

1./ Az önkormányzat az intézményi működési bevételei között mutatja ki felügyeleti jellegű bevételeit, a szolgáltatások bevételeit, valamint a bérleti és lízing, illetve az intézményi ellátási bevételeit, továbbá itt kerülnek elszámolásra a működési kamatbevételek és kiszámlázott termékek áfa bevételei is.
Hatósági döntésekből származó bevételek nincsenek, az intézményi ellátási díjból származó bevétel – posta működtetése, bérleti díjak- 22662 eFt volt, amely 154 %-os teljesülést mutat.

2./ Az Önkormányzat sajátos működési bevételei között kerülnek elszámolásra az adóbevételek, közöttük a saját és az átengedett központi adók (gépjárműadó). Az átengedett központi adók közül a gépjárműadóból befolyó összeg nem maradt az Önkormányzatoknál, eredeti előirányzata 5000 eFt volt.
A bírság, pótlék és egyéb sajátos bevételek teljesítése 900%-os, az ebből befolyó összegek 497 eFt összegben teljesültek. Helyi adóbevételeknél összességében a teljesítés 138%-ban realizálódott, mely 47784 eFt összegű adóbevételt takar.

3./Felhalmozási és tőkejellegű bevételek között kerülnek elszámolásra az Önkormányzat ingatlannal kapcsolatos bevételei (ingatlan értékesítés, önkormányzati lakások értékesítése) felhalmozási kamatbevételek, valamint a koncesszióból-üzemeltetésből származó felhalmozási bevételei. 11419 eFt bevétel folyt be, amely a pályázati támogatás és 1094 eFt koncessziós díj volt.

4./Központi támogatások, kiegészítések bevételei között kerülnek kimutatásra az állami normatívák, melyek lakosságszám arányosan és feladatmutatóhoz kapcsolódóan illetik meg az önkormányzatot. Ide tartoznak az önkormányzatok által kötelezően végzendő körzeti igazgatási, üzemeltetési, pénzbeli és szociális ellátások, szociális-és gyermekjóléti, valamint közneveléssel (óvoda) kapcsolatos feladatok ellátása. Feladatmutatókhoz kötött támogatás 100 %-on teljesült, összesen 99852 eFt-ban. Ebben az összegben kerülnek elszámolásra az egyes szociális feladatokra kért támogatások is

5./Támogatás értékű működési bevételeknél kerülnek elszámolásra az Önkormányzat részére működési célra átadott központi költségvetésből származó egyéb bevételek, valamint itt kerül kimutatásra az TB alaptól átvett pénzeszköz, valamint itt szerepel a Közmunka program támogatása. A TB alaptól beérkező pénzeszköz a védőnői szolgálat ellátására kerül felhasználásra, a teljesítés időarányosan megtörtént 100%-ban . A Közmunkaprogram támogatás időarányos elszámolása megtörtént , a támogatásértékű működési bevételek és kiegészítések 14053 eFt-ban, 100%-ban teljesültek. Támogatás értékű felhalmozási bevételeknél számoljuk el a beruházás címen az Önkormányzatnak járó támogatásból és közbeszerzésből adódó bevételeket, ilyen Önkormányzatunk esetében nem volt.

6./ Államháztartáson kívülről átvett pénzeszközöknél kerülnek elszámolásra a háztartásoktól, egyéb szervezetektől, ebből származó bevétel nem volt.

Kiadások alakulásának bemutatása

Az önkormányzat 2020. évi kiadási előirányzatainak, a módosított kiadási előirányzatainak, valamint azok félévi teljesítésének bemutatása kiadási forrásonkénti bontásban:
Halmozódás mentes
Eredeti előirányzat: 240672 eFt
Módosított előirányzat: 274267 eFt
Teljesítés 2020. 12.31-ig: 222840 eFt
Teljesítés %-a: 81.

1./A kiadások összességében időarányosan teljesültek. Személyi juttatásoknál kerülnek elszámolásra a köztisztviselők, közalkalmazottak alapilletményei, illetménypótlékai, valamint az egyéb bérrendszer hatálya alá tartozók juttatásai. Munkaadókat terhelő járulékoknál kerülnek elszámolásra a béreket terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó. Dologi kiadások között kerülnek elszámolásra a készletbeszerzések, a szolgáltatások, a különféle dologi kiadások, az egyéb folyó kiadások elszámolásai. Minden intézmény csak a működéshez elengedhetetlenül szükséges eszközöket és szolgáltatásokat vásárolta meg.

2./Pénzeszközátadás, egyéb támogatásoknál kerülnek elszámolásra a civil szervezetek, alapítványok, gyepmester részére megítélt támogatások összegei. Teljesítése 76 %-ban megtörtént.

3./Társadalom és szociálpolitikai juttatások között a kiemelt előirányzatban kerültek betervezésre a központi költségvetésből kapott támogatások között elszámolt normatív kiadások (energiatámogatás, pénzbeli és természetbeni átmeneti segélyek), illetve az Önkormányzat által nyújtott természetben adott támogatások, ezek között is a temetési segélyek és egyéb pénzbeli támogatások. A teljesítés az időarányoshoz képest 98% 6921 eFt összeggel.

4./Felhalmozási kiadások és pénzügyi befektetések, felújítások között kerültek betervezésre az Önkormányzat intézményeinek felújítási kiadásai. Beruházásoknál került betervezésre az Önkormányzat által tervezett ingatlan vásárlás, ingatlanokkal kapcsolatos beruházások, valamint tárgyi eszközök beszerzése is. A felhalmozási kiadásokat részletesen a 8. melléklet tartalmazza, teljesítése 88 %.

5./Hitel tőke és kamat törlesztés betervezésre az egyéb hosszúlejáratú hitellel kapcsolatos előirányzat és teljesítés, valamint a fejlesztési célra kibocsátott kötvény kiadásával kapcsolatos előirányzat. Teljesítése: 0 eFt, az Önkormányzatnak nincs hitelállománya

6./Tartalékoknál kerül megtervezésre eredeti előirányzatként az önkormányzat tartaléka. A tartalék a gazdálkodás biztonsága érdekében év közben megvalósuló feladat forrásaként szolgál úgy működési, mint fejlesztési kiadások megvalósítására. 2020. évben az Önkormányzat 23301 tartalékból 5868 eFt-ot használt fel.

7./Az Önkormányzat feladatát 34 fő dolgozóval látta el, melynek megoszlása a következő: köztisztviselő 10 fő- a közös hivatalnál jelentkezik a foglalkoztatásukból eredő kiadás, közalkalmazott 5 fő, közfoglalkoztatott állományú dolgozó 11, egyéb foglalkoztatott 7 fő, polgármester 1 fő.

Összegzés
Zalacsány község Önkormányzata gazdálkodási szempontból – a megfontolt, takarékos gazdálkodásának, az adókintlévőség behajtásának köszönhetően – stabil, kiegyensúlyozott éven van túl.

Az Önkormányzat gazdálkodását a folyamatos takarékosság fémjelzi, melyet a kiadások féken tartásával igyekezett megvalósítani.

IV. Pénzforgalom

Pénzkészlet január 1.-én 80837 eFt

Pénzkészlet december 31-én :59818 eFt.

V. Értékpapír- és hitelműveletek alakulása:

Az Önkormányzat 2020. évben értékpapír és hitelműveletet nem végzett.

Kérem a T. Képviselő-testületet, hogy az előterjesztés szerint Zalacsány község Önkormányzat 2020. évi gazdálkodásáról készült beszámolót elfogadni szíveskedjen.

A rendelet hatásvizsgálata:

Zalacsány Önkormányzat 2020. évi költségvetési zárszámadásáról szóló önkormányzati rendelet előzetes hatásvizsgálata:

társadalmi kihatásai: nincs

gazdasági kihatásai: nincs

költségvetési kihatásai: többletbevétel és többletkiadás közfoglalkoztatottak és abérkompenzáció miatt

környezeti következményei: nincsenek

egészségügyi következményei: nincsenek

adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nincs

megalkotásának szükségessége: az Áht. alapján törvényi kötelem

megalkotása elmaradásának várható következményei: törvényességi észrevétel

alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a hivatalban dolgozók foglalkoztatása révén a személyi feltételek jelenleg biztosítottak, szervezeti változást, tárgyi feltételeket nem igényel

Lehetséges döntési alternatívák és az azokhoz kapcsolódó előnyök és hátrányok:

1. A képviselő-testület egyetért az előzetes hatásvizsgálatban foglaltakkal.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Jat. 17. §-a szerint az előzetes hatásvizsgálatra vonatkozó tájékoztatást és az előterjesztést szíveskedjen megtárgyalni és a rendeletet megalkotni.

Zalacsány, 2021. május 28.

Nagy Lászlóné

polgármester