Teskánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015.(II.10..) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2021. 06. 25- 2021. 11. 19

Teskánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015.(II.10..) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Teskánd Község Önkormányzata önállóan, demokratikus módon, a település lakosságának, önszerveződő közösségeinek, társadalmi, gazdasági szervezeteinek hatékony együttműködésével, széleskörű nyilvánosságot biztosítva intézi a község közügyeit, gondoskodik a közszükségletek kielégítéséről, az életminőség javítására irányuló jelenlegi és jövőbeni céljainak megvalósításáról.

A képviselő-testület ezen elvekkel összhangban az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) ) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján[1] Teskánd Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban: SzMSz) a következő rendeletet alkotja:

I. FEJEZET ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) Az Önkormányzat megnevezése: Teskánd Község Önkormányzata.

(2) Székhelye:8991 Teskánd, Rákóczi Ferenc utca 3.[2]

Működési területe: Teskánd község közigazgatási területe.

Az önkormányzat jelképei, az önkormányzat hivatalos honlapja

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, és a zászló.

(2) Az önkormányzat címere:álló, csücskös, zölddel a kékkel vágott pajzs. Kék mezőben, zöld hármas halmon ezüst fa címerkép, pajzs fej elején lebegő ezüst újhold címerkép. Zöld mezőben három ezüst pólya mesteralak. ( CÍMER kép)

(3) Az önkormányzat zászlaja: a címerpajzs jelenik meg egy 100 x 141 cm-es álló formátumú a címer zöldjével azonos színű selymen. A címer maga 50 x 70 cm-es, hímzett. A Teskánd felirat 6 cm magas, 45 cm hosszú, az alsó 6 cm-es kék selyem szegély a címerben szereplő kékkel azonos. (ZÁSZLÓ kép)

(4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.teskand.hu

A helyi önkormányzás általános szabályai

(1) Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladhatja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.

(2) A kizárólagos önkormányzati tulajdoni részesedéssel működő gazdasági társaság esetében a legfőbb szerv kizárólagos hatáskörét a képviselő-testület gyakorolja.

(3) Nem kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság esetében a társaság legfőbb szervének kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyekben a polgármester jár el, de előtte kikéri a képviselő-testület véleményét.

(4) A kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vezető tisztségviselői tekintetében a munkáltatói jogokat a képviselőtestület gyakorolja.

(5) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom- és gazdaságszervező munkában, ezek fejlesztésében a kölcsönös érdekek alapján együttműködik a megyei közgyűléssel.

(6) A képviselő-testület együttműködhet a szomszédos önkormányzatok képviselőtestületeivel társulás vagy külön megállapodás alapján.

A képviselő-testület tagjai, feladat- és hatásköre

3. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.

(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát az SzMSz 1. melléklete tartalmazza.

4. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 10. § és 20. § (1) bekezdéseiben foglaltak szerint látja el a törvény által kötelezően előírt feladatokat.

(2) Az önkormányzat által ellátott, önként vállalt feladatokat az SzMSz 2. melléklete, az önkormányzat részvételével létrehozott társulásban ellátott feladatokat az SzMSz 3. melléklete tartalmazza.

(3) A feladatok ellátásának mértékét és módját – a lakosság igényei és az önkormányzat anyagi lehetőségeinek figyelembe vételével – a képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében határozza meg.

(4) A képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit az SzMSz. 4. melléklete, át nem ruházható hatásköreit az Mötv. 42. §-a tartalmazza.

(5) Az önkormányzat bizottságaink személyi összetételét a 5. melléklete tartalmazza

(6) A bizottságok feladatait a 6. melléklete tartalmazza.

(7) Az Önkormányzat tevékenységeinek kormányzati funkciók szerinti besorolását a 7. melléklete tartalmazza.

II. FEJEZET A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI

A képviselő-testület ülése

5. § (1) A képviselő-testület

  • a) alakuló (Mötv. 43. §),
  • b) rendes, és
  • c) rendkívüli

ülést tart.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármester az Mötv. 45. §-a szerint hívja össze és vezeti. Akadályoztatása, tartós távolléte esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti a képviselő-testületet ülését.

(3) Akadályoztatásnak, tartós távollétnek minősül

  • a) 30 napot meghaladó távollét, és
  • b) az előre nem meghatározható idejű betegség.

Az alakuló ülés

6. § A képviselő-testület az alakuló ülését a választást követően az Mötv. 43. §-a szerint tartja meg.

Rendes ülés

7. § (1) A képviselő-testület a munkatervben meghatározottak szerint ülésezik, de évente legalább 6 ülést tart.

A képviselő testület féléves munkaterv alapján működik. Munkatervi javaslatot a polgármester készíti elő. A munkatervben meg kell határozni a képviselő testületi ülések tervezett időpontját, napirendjét, azok előadóit. A munkaterv összeállításához minden év november 1. és május 1. napjáig javaslatot kell kérni a képviselőktől, a bizottságoktól, jegyzőtől.

(2) A képviselő-testület bármelyik bizottságának, a képviselők egynegyedének, a kormányhivatal vezetőjének vagy legalább kettő képviselőnek az írásos indítványára, rendes ülést kell összehívni. Az indítványt a napirend megjelölésével, az indítványozók sajátkezű aláírásával, ill. a bizottság határozatával, az ülés tervezett időpontja előtt legalább 5 nappal kell a polgármesterhez benyújtani.

(3) Az ülés előkészítéséről a polgármester gondoskodik.

(4) Az üléseket a munkatervben meghatározott időpontokra kell összehívni.

(5) Az ülés helye a Rákóczi út 3. szám alatt található Kemenceház, vagy a Közös Önkormányzati Hivatal tanácskozó-terme. A képviselő-testület indokolt esetben más helyszínen is tarthat ülést.

(6) A polgármester a képviselő-testület rendes ülését – indokolt esetben – az előzetesen meghatározottól eltérő időpontban is összehívhatja.

8. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére, azok tárgyalásának sorrendjére a polgármester a meghívóban tesz javaslatot. A polgármester által tett napirendi javaslatra a képviselők a képviselő testületi ülésen a napirend elfogadása előtt, módosító indítványt terjeszthetnek elő. A képviselő testület napirendjéről a képviselő testület vita nélkül határoz.

A meghívót a polgármester 5 nappal az ülés napja előtt köteles eljuttatni a képviselők, és az esetlegesen meghívott külsős személyek részére, a küldés módja e-mail-en történjen, melynek visszaigazolásáról a küldőnek kell meggyőződnie.

(2) A polgármester köteles az ülés napirendjére felvenni

a) az előterjesztéseket,

b) az önálló indítványokat, és

c) a tájékoztatókat.

(3) A polgármester az ülésen tájékoztatást ad az előző ülés óta tett minden intézkedésről, eseményről, felvetett problémáról, ügyekről, intézkedésekről, eseményekről, a lejárt határidejű határozatokról, a közbeszerzési és egyéb pályázatokról, valamint a település pénzügyi helyzetéről (kint levőségek, tartozások, stb.) és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.

Rendkívüli ülés

9. § (1) Halaszthatatlan döntést igénylő esetben rendkívüli ülést kell tartani.

(2) Nem minősül rendkívüli ülésnek, ha a meghívó és az írásos előterjesztés az ülést megelőző 5 nappal kézbesíthető.

(3) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

a.) legalább a képviselők egy negyede (2 fő)

b.) a képviselő-testület bizottságának

c.) kormányhivatal vezetőjének

indítványára.

(4) A (3) bekezdésben foglaltakon túl a polgármester halaszthatatlan döntést igénylő esetekben a rendkívüli ülést saját hatáskörében összehívhatja.

10. § (1) A 9. § (3) bekezdésében meghatározott esetekben a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványnak tartalmaznia kell

  • a) a rendkívüli ülés összehívására tett kezdeményezés indokait, illetve a képviselő-testület bizottságának e tárgyban hozott döntését,
  • b) a határozat-tervezetet, a döntéshez szükséges összes dokumentációt,
  • c) az ülés napirendjére, helyére, időpontjára vonatkozó javaslatot, és
  • d) a 9. § (3) bek. a) pontjában meghatározott esetben a települési képviselők sajátkezű aláírását.

(2) A 9. § (3) bekezdésében meghatározott esetekben a polgármester, lehetőleg az indítványban megjelölt időpontban, de ha az indítvány túl rövid időpontra szól, legkésőbb a benyújtástól számított 15 napon belüli időpontra köteles összehívni a képviselő-testület ülését.

11. § (1) A rendkívüli ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztést a képviselő-testületi ülés előtt legalább 48 órával kell a képviselők és a jegyző részére kézbesíteni.

(2) Különösen sürgős esetekben a rendkívüli ülés az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérő módon és időben, távbeszélőn és elektronikus úton is összehívható és a határozati javaslatok az ülés előtt kioszthatók. A meghívásról minden esetben szükséges e-mail-en is értesítést küldeni.

12. § (1) A rendkívüli képviselő-testületi ülésen csak az/azok a napirendi pont/pontok tárgyalható, amire/amelyekre az indítvány/ok vonatkozott/(tak).

(2) A rendkívüli ülésen bármennyi napirend tárgyalható.

(3) A napirendi pont előterjesztéséről a polgármester gondoskodik, az indítványozó, illetve képviselője a rendkívüli képviselő-testületi ülés összehívásának és az indítvány napirendre tűzésének indokait ismertetheti.

Az előterjesztések rendje, tartalmi, formai követelményei

13. § (1) Előterjesztésnek minősül

  • a) a rendelet-tervezet,
  • b) a határozati javaslat, és
  • c) a beszámoló.

(2) Az előterjesztéseket írásban kell benyújtani, de a beszámoló szóban is előterjeszthető.

(3) Az írásbeli előterjesztésnek általában tartalmaznia kell

  • a) az előterjesztő megnevezését,
  • b) az előterjesztés tárgyát, a képviselő-testületi ülés időpontját,
  • c) a tényállást, és az előkészítésben részt vevő bizottságok és más szervezetek megnevezését,
  • d) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
  • e) az alternatívák indokait, a megvalósítás várható negatív és pozitív következményeit,
  • f) a határozat-, és rendelet-tervezetet,
  • g) szükség szerint a határozat végrehajtásáért felelős és a határidő megjelölését, és
  • h) azoknak a megjelölését, akiknek a határozatot meg kell küldeni.

(4) A (3) bekezdés c) – e) pontjaiban foglaltakat az előterjesztő vagy az előadó az ülésen szóban is ismertetheti, illetve írásos előterjesztésük esetén – azokat szóban kiegészítheti.

(5) A képviselő-testület elé döntést igénylő kérdésben előterjesztés benyújtására jogosult

  • c) a polgármester,
  • a) a képviselő-testület tagja,
  • b) bizottságok,
  • d) a jegyző, és
  • e) a polgármester ellenjegyzésével önkormányzati intézmény vezetője
  • f) a polgármester vagy a képviselő-testület által felkért személy vagy szervezet.

(6) Jogszabály előírása, illetve a polgármester felkérése alapján az önkormányzat feladatkörét érintő kérdésekben nem önkormányzati szervek vezetői, képviselői is adhatnak tájékoztatást, illetve előterjeszthetnek beszámolót a képviselő-testület ülésére.

(7) Az előterjesztő az előterjesztés elkészítésére külön előadót jelölhet ki, vagy kérhet fel, aki az előterjesztés megtárgyalásán tanácskozási joggal vesz részt.

A képviselő-testület összehívása

14. § (1) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testületi ülés előtt legalább 5 nappal kell e-mailban megküldeni.

(2) A meghívóval együtt kell kézbesíteni az érintetteknek az írásos előterjesztéseket. Indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az előterjesztés külön kézbesítését.

(3) A meghívó tartalmazza a képviselő-testületi ülés napjának, helyének, kezdési időpontjának pontos megjelölését, a napirendi pontok tárgyát, előterjesztőjének, előadójának megjelölését.

(4) A képviselő-testületi ülésre meg kell hívni

  • a) a képviselő-testület tagjait,
  • b) a jegyzőt,
  • c) a napirendi pontok előadóit,
  • d) az önkormányzati intézmények vezetőit, a feladatkörükbe tartozó, illetve feladatkörüket érintő képviselő-testületi előterjesztések tárgyalására,
  • e) mindazokat, akiknek meghívását a polgármester indokoltnak tartja,
  • f) a társadalmi és civil szervezetek vezetőit, valamint a helyi egyházközség képviselőjét.

(5) A meghívottakat a képviselő-testület, és a bizottság ülésein – tevékenységi körükben – tanácskozási jog illeti meg.

(6) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a község lakosságát (a nyilvánosságot) a meghívónak a községi hirdetőtáblákon történő kifüggesztésével, valamint a község honlapján kell értesíteni.

(7) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármesterek egyidejű tartós akadályoztatása esetében a korelnök hívja össze és vezeti a képviselő-testületet ülését.

Az ülések nyilvánossága

15. § A képviselő-testület nyilvános vagy zárt ülést tart az Mötv. 46. §-a szerint.


Sürgősségi javaslat

16. § (1) A polgármester, a jegyző, a képviselő-testület bizottsága, vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend kiegészítését (sürgősségi javaslat). A javaslatot indokolni kell.

(2) A sürgősségi javaslat kérdésében a képviselő-testület a napirend megszavazása előtt, minősített többséggel dönt.

(3) Sürgősséggel rendelet-tervezet nem tárgyalható.

(4) A sürgősségi javaslat határozat-tervezetét a képviselők részére legkésőbb az ülés megkezdéséig ki kell osztani.

(5) A sürgősségi javaslat tárgyalása előtt, bármely képviselő indítványára, a polgármester, mint levezető elnök legalább 15 perces szünetet köteles elrendelni annak érdekében, hogy az előterjesztést a képviselők áttanulmányozhassák.

Napirendi pont tárgyalásának elnapolása

17. § (1) A polgármester, mint levezető elnök vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, az adott napirendi pont vitájának lezárásáig. Erről a képviselő-testület vita nélkül dönthet.

(2) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a képviselő-testület elnapolta, vagy amelyek tárgyalása határozat-képtelenség miatt maradt el, a következő ülés napirendjének elejére kell felvenni, kivéve, ha az elnapolásról hozott határozatában a képviselő-testület másként döntött.

Képviselői önálló indítványok

18. § (1) A munkatervben szereplő, valamint a napirendbe már felvett ügyekkel nem összefüggő képviselői önálló indítványt az ülést megelőzően 10 nappal kell a polgármesternél, írásban beterjeszteni. A sürgősséggel beterjesztett önálló indítvány esetében a 17. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

(2) A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt előterjeszteni kívánó képviselő nevét, az indítvány tárgyát, és az előterjesztő sajátkezű aláírását.

(3) A képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítványok

  • a) a rendelet-tervezetek, és
  • b) határozati javaslatok

lehetnek.

Interpelláció

19. § (1) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a

  • a) polgármestertől (alpolgármestertől),
  • b) jegyzőtől, és a
  • c) bizottság elnökétől

önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet (interpelláció).

(2) Az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 2 nappal a polgármesternél kell írásban bejelenteni.

(3) A bejelentésnek tartalmaznia kell

  • a) az interpelláló nevét, valamint
  • b) az interpelláció tárgyát és tartalmát.

(4) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is.

(5) Sürgős esetben az ülés elnökeként eljáró polgármester engedélyével az ülésen szóbeli interpelláció is előterjeszthető. Ha az elnök az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére az interpelláció engedélyezéséről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(6) Az interpellációra lehetőség szerint az ülésen, ha ez nem lehetséges 15 napon belül írásban kell választ adni. Ha az interpelláló képviselő írásban kapott választ, akkor a következő rendes ülésen kell nyilatkoznia a válasz elfogadásáról. Az írásbeli választ a képviselő-testület minden tagja részére meg kell küldeni.

(7) Ha az interpellációra adott szóbeli vagy írásbeli választ a képviselő nem fogadja el, a képviselő-testület a válasz elfogadásáról egyszerű szótöbbséggel dönt. Abban az esetben, ha a választ a képviselő-testület sem fogadja el, az interpellációt az illetékes állandó bizottságnak kell kiadni vizsgálatra és az interpellációt a soron következő ülésen ismételten megválaszolni.

Kérdések, észrevételek, tájékoztatók, bejelentések, napirend előtti felszólalás

20. § (1) A képviselő a képviselő-testületi ülésen napirend előtt, önkormányzati ügyekben kérdéssel, illetve észrevétellel fordulhat a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, és a bizottság elnökéhez. Részére a választ lehetőleg azonnal, de legkésőbb a következő ülésen meg kell adni.

(2) A képviselő az erre kijelölt napirendi pont keretében, vagy ennek hiányában az ülés végén közérdekű ügyekről tájékoztatást adhat, vagy bejelentéssel élhet.

21. § (1) Napirend előtti felszólalásra az ülés elnökeként eljáró polgármestertől írásban bármelyik képviselő, a felszólalás tárgyának megjelölésével, engedélyt kérhet.

(2) Ha az elnök az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére, e tárgyban a képviselő-testület felszólalás és vita nélkül határoz.

(3) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 percig tarthat. A felszólaláshoz kapcsolódóan bármely képviselő egy ízben, két-két percre kaphat szót.

(4) Napirend előtti felszólalás tárgyában vitának és határozathozatalnak helye nincs.

A képviselő-testület tanácskozási rendje

22. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint a fele (4 fő) jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen képviselő-testületi ülést 8 napon belüli időpontra ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.

(3) Amennyiben az ülés közben válik határozatképtelenné a képviselő-testület az ülés elnökeként eljáró polgármester az ülést berekeszti, és 8 napon belüli időpontra, a nem tárgyalt napirendekkel, újból összehívja.

(6) Az ülés elnöke

  • a) megnyitja az ülést, megállapítja a határozatképességet, számba veszi a távollévőket és ismerteti a bejelentett távollét okát, és lehetőséget ad a napirend előtti felszólalásra és interpellációra,
  • b) előterjeszti, és elfogadásra szavazásra bocsátja a napirendi javaslatot,
  • c) félbeszakíthatja, bezárja az ülést, tárgyalási szünetet rendelhet el, biztosítja az ülés rendjét,
  • d) általános vitavezetési feladatokként

- napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát,

- megadja, vagy megtagadja a szót,

- megvonja a szót, vagy felszólít a tárgyra térésre,

- elrendeli a szavazást,

- megállapítja a szavazás eredményét, és

- kimondja a határozatot.

A tárgyra térésre felhívás, és a szó megvonása

23. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az elnök felszólítja, hogy térjen a tárgyra.

(2) Az elnök az (1) bekezdés szerinti második felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.

Rendfenntartás

24. § (1) Ha a képviselő, felszólalása során a képviselő-testület vagy bármely személy tekintélyét, személyiségi jogait megsérti, vagy a képviselő-testület tagjaira sértő kifejezést használ, továbbá az SzMSz-nek a tanácskozás rendjére és a szavazás szabályaira vonatkozó előírásait megszegi, az elnök rendre utasítja.

(2) A testületi ülésen tilos felhangosított rádiótelefonnal részt venni. E tilalom megszegőjét az elnök rendre utasítja. Ha nem képviselő a rendet sértő, akkor a második rendreutasításkor fel kell szólítani a terem elhagyására.

(3) A képviselő-testületi ülésen résztvevő állampolgárok sem a napirendekhez, sem azon kívül nem kaphatnak szót. Ezen szabály megsértése esetén az érintettet a polgármester figyelmeztetésben részesíti, ismételt esetben felszólítja a terem elhagyására. Amennyiben ez sem jár eredménnyel a 26. § rendelkezéseit kell alkalmazni.

Az ülés félbeszakítása

25. § Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést félbeszakíthatja. Ha az elnök nem talál meghallgatásra, elhagyja az elnöki széket, az ülés ezzel félbeszakad, és elnöki összehívásra folytatódik.

Az előterjesztés tárgyalásának részletes vitavezetési szabályai

26. § (1) Az elnök napirendi pontonként megnyitja az előterjesztés tárgyalását.

(2) Megadja a szót az előterjesztőnek, az előadónak, akik az előterjesztéshez szóbeli kiegészítést fűzhetnek. Az előterjesztő az előterjesztést a vita megnyitásáig módosíthatja, visszavonhatja, ill. a vita lezárásáig, átdolgozásra visszakérheti.

(3) A képviselők az előterjesztőhöz, az előadóhoz, az adott előterjesztés tárgyalására meghívott szakértőhöz kérdést intézhetnek, akik kötelesek a válaszadásra.

(4) A képviselő-testület bizottságának elnöke ismerteti a polgármester által a bizottság részére kiadott, valamint a munkatervben meghatározott előterjesztésekkel kapcsolatos bizottsági ajánlást, és a bizottság esetleges módosító javaslatát.

(5) Az előterjesztéshez módosító javaslatot bármely települési képviselő, a képviselő-testület állandó bizottsága, a polgármester, és a jegyző nyújthatnak be. A módosító javaslatot indokolni kell.

(6) Ha az előterjesztés rendelet, vagy határozat módosítására irányul, akkor a módosító javaslat nem terjedhet ki a rendelet, vagy a határozat előterjesztéssel nem érintett részeire, kivéve, ha ez a szabályszerű módosító javaslat tartalma miatt nyilvánvalóan szükséges.

(7) A módosító javaslat benyújtója módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, ill. visszavonhatja.

(8) A kérdések, válaszok, bizottsági ajánlás, módosító javaslatok elhangzása után az ülés elnöke megnyitja a napirend vitáját.

(9) A hozzászólásra jelentkezőknek az elnök a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót.

(10) Egy napirendhez egy képviselő legfeljebb két ízben, első ízben 5, másodízben 2 perc időtartamban szólhat hozzá.

(11) Az ülés elnöke – indokolt esetben – a képviselő további felszólalásának engedélyezését megtagadhatja. Ilyen esetben a képviselő a képviselő-testülettől kérheti a felszólalás engedélyezését. A képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.

(12) Az ülés elnöke, indokolt esetben, a hozzászólások időtartamát korlátozhatja, valamint kezdeményezheti a napirend vitájának időbeli korlátozását. Ez utóbbiról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(13) A tanácskozási joggal rendelkezők a napirendi pont vitája során legfeljebb egy alkalommal, legfeljebb 3 perc időtartamban szólalhatnak fel.

(14) Az előterjesztőt és az előadót – legfeljebb 3 perc időtartamra - megilleti a zárszó joga.

Felszólalás ügyrendi kérdésben

27. § (1) Az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi javaslatot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésben bármelyik képviselő 2 percre szót kérhet és javaslatot tehet. (Ügyrendi javaslat).

(2) Az ügyrendi javaslat elhangzása után ehhez felszólalásra jelentkezőknek legfeljebb 2 perces hozzászólás engedélyezhető.

(3) A képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz.

A vita lezárása

28. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát lezárja.

(2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita lezárását. A képviselő-testület e kérdésben vita nélkül határoz.

A döntéshozatal szabályai

29. § (1) A képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában, valamint az Önkormányzat rendeletében meghatározott ügyek eldöntéséhez.

30. § (1) A szavazás előtt a jegyző törvényességi észrevételt tehet.

(2) A képviselő-testület először – benyújtásuk sorrendjében – a módosító javaslatról, majd a rendeleti vagy határozati javaslat egészéről dönt. Bármely képviselő a módosító indítványok szavazási sorrendjének megváltoztatását kezdeményezheti. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(3) A több változatban előterjesztett javaslatokról az előterjesztés sorrendjének megfelelően kell szavazni.

31. § (1) A képviselő-testület döntéseit, az SzMSz-ben és más jogszabályban meghatározott kivételekkel, nyílt szavazással hozza meg.

(2) A szavazatok összeszámlálásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, az elnök köteles a szavazást megismételni. A napirendi pont végszavazása után a részszavazások nem ismételhetők meg.

(3) Nyílt szavazás esetén, legalább 2 képviselőnek a szavazás megkezdése előtt benyújtott javaslatára, név szerinti szavazást kell tartani. Egyéni képviselői kezdeményezés esetén a nyílt szavazásról a képviselő-testület dönt, vita nélkül.

(4) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC-sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja az elnöknek. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

32. § (1) A titkos szavazást a polgármester, vagy bármelyik települési képviselő kezdeményezheti. Titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. Titkos szavazást az MÖTV. 46. §(2) bekezdésében meghatározott ügyekben lehet tartani. ( MÖTV. 48. §. (4).

(2) Titkos szavazást kell tartani abban az esetben is, ha azt jogszabály elrendeli.

(3) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(4) A szavazás lebonyolítására a képviselő-testület a képviselők közül háromtagú – elnökből és két tagból álló – szavazatszámláló bizottságot választ.

(5) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.

(6) A szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:

  • a) a szavazás tárgyát, helyét, napját, kezdetének és befejezésének időpontját,
  • b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
  • c) a szavazás során felmerült, jogi jelentőséggel bíró körülményeket,
  • d) a szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatait, valamint
  • e) a szavazás eredményét.

(7) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai aláírják.

(8) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek – a jegyzőkönyv ismertetésével – jelentést tesz, amelynek elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

33. § Titkos szavazással lebonyolított választás, kinevezés, megbízás, kitüntetés esetén – amennyiben kettőnél több jelölt van és a jelöltek egyike sem kapja meg a szükséges szavazatot – a két legtöbb szavazatot kapott jelöltre ismételt szavazást kell tartani.

34. § (1) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület - a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását 6 hónapra 25 %-kal csökkenti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti csökkentésről a képviselő-testület határozatot hoz.

A képviselő-testület döntéseinek jelölése

35. § (1) A képviselő-testület által hozott határozatokat, rendeleteket a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(3) Nem kell sorszámmal ellátott, alakszerű határozatba foglalni az ügyrendi jellegű döntéseket, de a döntést és a szavazás számszerű eredményét a jegyzőkönyvben, ilyen esetben is rögzíteni kell.

(4)[3] A határozatok esetén a sorszám /arab szám/ és az évszám /arab szám/ után zárójelben fel kell tüntetni az elfogadás időpontját (hó. /római szám/ nap. /arab szám/), valamint a határozat megjelölést az alábbi minta szerint:

„Teskánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/… (……) számú határozata”

(5)[4] A rendeletek esetén a jogszabályalkotásról, és - szerkesztésről szóló mindenkori felsőbb szintű jogszabályok alapján kell eljárni. A jelenleg hatályos, a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet alapján a rendeleteket az alábbi minta szerint kell jelölni:

„Teskánd Község Önkormányzat Képviselő-testülete sorszám (arab szám) / év (arab szám). (hó (római szám). nap (arab szám).) önkormányzati rendelete”

(6) A hatályos önkormányzati rendeleteknek a módosításokkal történő egységes szerkezetbe foglalásáról a jegyző gondoskodik.

(7) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének időpontját a rendeletben meg kell határozni, ennek hiányában a jegyző, a rendelet megalkotásától számított 15 napon belül, az önkormányzat hirdetőtábláján történő elhelyezéssel hirdeti ki.

A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

36. § (1) A képviselő-testület üléséről az Mötv. 52. §-ában foglalt rendelkezések szerint kell

jegyzőkönyvet készíteni.

(2) A tárgyalt napirendeknél a tanácskozás lényegét kell a jegyzőkönyvbe foglalni. A képviselő-testület tagja, valamint az ülésen tanácskozási joggal résztvevő kérésére, az általa elmondottakat szó szerint kell rögzíteni a jegyzőkönyvbe.

(3) Minden ülésen hangfelvétel készül, mely alapján készíti el az ülés jegyzőkönyvét a jegyzőkönyv-vezető. A hangfelvételt a jegyző köteles megőrizni az önkormányzati ciklus utolsó napjáig. A jegyzőkönyvet a testületi ülést követő öt munkanapon belül kötelező elkészíteni és a hitelesítést követő 5 napon belül a honlapra feltenni.

(4) Minden testületi ülésen két fő jegyzőkönyv hitelesítőt választ a képviselő-testület.

III. FEJEZET A lakossági fórumok rendje

37. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal az Mötv. 54. §-a szerint közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatásról a 36. § szerinti jegyzőkönyv készül.

(3) A polgármester a lakosság, a társadalmi szervezetek tájékoztatása, meghatározott döntések előkészítésébe történő bevonása érdekében, falugyűlést, lakossági fórumot hívhat össze.

(4) A közmeghallgatás, falugyűlés, lakossági fórum idejéről, helyéről, tárgyáról a lakosságot, legalább 7 nappal korábban hirdetmények útján tájékoztatni kell. A választópolgárok számára lehetővé kell tenni, hogy kérdéseiket a közmeghallgatás előtt írásban, elektronikus úton, vagy telefonon is feltehessék.

(5) A helyi népszavazást a választópolgárok 25%-ának kezdeményezésére ki kell írni.

(6) A kezdeményezések hitelességének vizsgálatáról, az aláírások ellenőrzéséről a Helyi Választási Bizottság gondoskodik.

IV. FEJEZET A társulás

38. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb ellátása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselő-testület elsősorban a megyei közgyűlés és más települések önkormányzataival hoz létre társulásokat, a kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatok ellátása érdekében.

(2) Az Önkormányzat részvételével működő társulások felsorolását a 3. melléklet tartalmazza.

V. FEJEZET A Képviselő-testület tagjainak jogállása és felelőssége

39. § (1) A települési képviselő jogaira és kötelességeire az Mötv 32. §-a az irányadó

(2) Ha a képviselő-testület tagját önkormányzati jogkörében eljárva, vagy testületi felhatalmazás alapján, jogszerűen tett hivatalos nyilatkozata miatt joghátrány éri, érdekében az önkormányzat külön határozatban foglalt döntés szerint helytáll. A képviselő-testület e határozatát az adott esetre vonatkozó tényeket mérlegelve hozza meg.

(3) A települési képviselő köteles

  • a) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,
  • b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
  • c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,
  • d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.
  • e) a képviselői munkájáról a közmeghallgatáson beszámolni.

(4) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d)

pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott, a testületi ülésen biztosított hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

(5) Az összeférhetetlenség megállapítására vonatkozó kezdeményezés kivizsgálása, továbbá a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése, valamint a polgármester juttatásaira vonatkozó javaslat tétele az Ügyrendi Bizottság feladata.

(6) polgármesteri hivatal köteles a települési képviselőt soron kívül fogadni, a képviselői munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést, irat előállítást, sokszorosítást megadni.

(7) A képviselő jogosult az önkormányzati ügyeket tartalmazó iratokba a polgármesteri hivatalban betekinteni, azokról másolatot, jegyzetet, feljegyzést készíteni, a személyes adatok védelmére, az iratvédelemre és iratkezelésre vonatkozó szabályok betartásával.

(8) Az a képviselő, aki a képviselő-testület eseti meghatalmazása alapján jár el, a testület bármely tagja kérésére köteles tájékoztatást adni az eljárásáról.

(9) A képviselőnek a képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő, általa előlegezett, számlával igazolt, szükséges költségét meg kell téríteni. A képviselői költségek kifizetését a polgármester engedélyezi.

(10) A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselőt a levezető elnök jegyzőkönyvben rögzített módon figyelmezteti.[5]

VI. FEJEZET A Képviselő-testület SZERVEI

A képviselő-testület bizottságai

40. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 57. §-a szerint állandó, vagy ideiglenes (ad hoc) bizottságokat hoz létre.

(2) Az ideiglenes bizottságot a képviselő-testület konkrétan meghatározott feladat ellátására hozza létre. A bizottság az adott feladat ellátását követően arról beszámol a képviselő-testületnek. A beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megszűnik.

(3) A bizottság nem képviselő-testületi tagjainak, a bizottság feladatköre szerinti jelentősebb szervezet képviselőjét, szakemberét, társadalmi szervezet küldöttjét, a szolgáltatást igénybevevők képviselőjét, a terület szakértőjét célszerű megválasztani. A bizottság nem képviselő tagja a megválasztását követően köteles esküt tenni a képviselő-testület előtt. Az eskü letételéig a bizottság tagja nem gyakorolhatja jogait. A vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően köteles megtartani a tudomására jutott állami, szolgálati és üzleti titkot, valamint köteles figyelembe venni az Alaptörvényben és más jogszabályban a magántitokra és a személyi adatok védelmére vonatkozó szabályokat.

(4) A képviselő-testület bizottságába megválasztott nem képviselő tag is a 39. § (6) bekezdése szerinti vagyonnyilatkozat-tételre köteles.

41. § (1) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre és tagjainak számát a következők szerint határozza meg:

  • a) Ügyrendi Bizottság, tagjainak száma: 3 fő
  • b) Pénzügyi, Költségvetési és Számviteli Bizottság, tagjainak száma: 3 fő[6]

(2) A bizottságok személyi összetételét az SzMSz. 5. melléklete, feladatait az 6. melléklete tartalmazza.

A bizottságok működése

42. § (1) A bizottságok működésére az Mötv. 60. §-ának szabályait kell alkalmazni.

(2) A bizottság éves munkaterv alapján végzi tevékenységét. Az éves munkatervről az adott év első Képviselő-testületi ülésén, a bizottság elnöke tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A bizottságok munkájuk segítése érdekében folyamatosan, vagy egy meghatározott célra tanácsadókat, szakértőket kérhetnek fel. A tanácsadók munkájukat fizetés, költségtérítés nélkül végzik. A szakértők díjazását önkormányzati döntéssel biztosított keretből, vagy pályázat útján elnyert összegből lehet biztosítani.

(4) A bizottságok munkájához a polgármesteri hivatal köteles információkat, adatokat rendelkezésre bocsátani, a bizottság ülésére igény szerint előterjesztést készíteni.

(5) A bizottság szükség szerint ülésezik.

(6) Az állandó bizottsági üléseket eltérő időpontban, úgy kell megtartani, hogy azokon a képviselő-testület többi tagja is részt tudjon venni.

43. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(2) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:

  • a) a Képviselő-testület határozata alapján,
  • b) a polgármester indítványára,
  • c) a bizottsági tagok egyharmadának kezdeményezésére.

(3) A bizottság ülésére a polgármestert, az alpolgármestert, az erre igényt tartó képviselőket és a jegyzőt meg kell hívni, a bizottság szakértőit külön is meg lehet hívni.

44. § (2) A bizottsági ülésről az Mötv. 60. §-a szerint jegyzőkönyvet kell készíteni.


A polgármester

45. § (1)[7] A polgármester tisztségét társadalmi megbízásban látja el.

(2) A polgármester lemondására a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről a Mötv 69. § az irányadó

(3) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek.

(4) Gyakorolja a munkáltatói jogokat az Mötv. 67. §-a szerint, továbbá egyetértési jogát a köztisztviselők vonatkozásában a jogszabályokban, és a közös önkormányzati hivatal létrehozására kötött megállapodásban biztosított esetekben. Személyi kérdésekben önállóan nem, csak a képviselőtestület felhatalmazásával dönthet minden esetben.

(5) A polgármester az Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai:

  • a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,
  • b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,
  • c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel.

(6) A polgármester a hozzáforduló választókat heti egy alkalommal munkaidőben fogadja, konzultáció előzetes egyeztetés alapján lehetséges.[8]

(7) A polgármester dönthet a Mötv. 42§-ban meghatározott ügyek kivételével - a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

  • a) az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott eredeti előirányzati főösszeg 0,5 %-át elérő kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettségvállalás esetén,
  • b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.

(8) A főállású polgármester köteles munkanaplót vezetni, melyben napi bontásban leírja azokat az ügyeket, tevékenységeket, melyet a munkaköréből adódóan elvégzett. A munkanapló megtekintését igény szerint biztosítja a képviselők részére. A munkanapló digitálisan készül, megőrzése a polgármester kötelessége.

(9) A főállású polgármester munkahelye (ahol a lakosság, a választópolgárok problémáikkal, kérdéseikkel megkereshetik munkaidőben) Teskánd Önkormányzati Hivatala. Ha feladatai, tevékenysége a hivatal elhagyására kényszerítik, úgy köteles a hivatal vezetőjét (a Jegyzőt) erről tájékoztatni, aki ezen információ birtokában tájékoztatást adhat a polgármestert időközben megkereső polgárok számára.

Az alpolgármester

46. § (1) A képviselő-testület az Ötv. 34. §-a szerint 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg, munkáját a polgármester irányításával végzi, az elvégzett feladatokról, tevékenységéről a polgármesternek beszámol.


A jegyző

47. § (1) A közös önkormányzati hivatalt létrehozó települések polgármesterei az Mötv. 82-83., és 146/C. §-ai szerint jegyzőt neveznek ki.

(2) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(3) A jegyző - Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsoroltakon kívüli - kiemelt feladatai:

  • a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
  • b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
  • c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
  • d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését,
  • e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,
  • f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,
  • g) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

(4) A jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről

(5) A jegyzőt elsősorban az aljegyző helyettesíti. Amennyiben az aljegyzőt is helyettesíteni szükséges illetve az aljegyzői állás tartósan nincs betöltve a jegyző - a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármesterével egyeztetve - a Közös Önkormányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel.

A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátására, a közös hivatalhoz tartozó önkormányzatok polgármestereivel történő előzetes egyeztetést követően, a székhely község polgármestere jelöli ki a képesítési feltételeknek megfelelő köztisztviselőt.

A Képviselő-testület Hivatala

48. §

.

(1) Boncodfölde, Böde, Dobronhegy, Hottó, Kustánszeg, Németfalu, Salomvár és Teskánd községek képviselő-testületei 2020. január 1-i hatállyal közös hivatalt tartanak fennt, Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal megnevezéssel (a továbbiakban: Hivatal), 8991 Teskánd, Rákóczi Ferenc utca 3.”.[9]

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése határozza meg.

(3) A Hivatal további feladatát és hatásköreit, működésének részletes szabályait a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza. A jegyző által, a vonatkozó jogszabályok – különösen az Mötv. 67. § d) pontjának és a 85. § (6), (9) bekezdéseinek figyelembe vételével – és a Hivatal létrehozására és fenntartására kötött megállapodás alapján megalkotott Szervezeti és Működési Szabályzatot a tagönkormányzatok képviselő-testületei határozattal hagyják jóvá.

VIII. FEJEZET Az Önkormányzat vagyona, gazdálkodása

49. § (1) Az önkormányzat vagyonára és gazdálkodására különösen az Alaptörvény, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény, az Mötv. 106-110. §-ainak, az államháztartásról szóló törvény és végrehajtási rendeleteinek rendelkezései az irányadóak.

(2) Az önkormányzati vagyonra, a vagyon hasznosítására vonatkozó szabályokat az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.

(3) A választási ciklusra a képviselő-testület gazdasági programot készít.

(4) Az önkormányzat gazdálkodásának pénzügyi kereteit és szabályait a képviselő-testület az éves költségvetési rendeletben, ill. külön rendeletben határozza meg.

(5) Az önkormányzat intézményeinek függetlenített belső ellenőrzését a Hivatal látja el.

IX. FEJEZET Záró rendELkezések

50. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. számú. melléklet 1.
számú melléklet

[10]A képviselő-testület tagjainak névsora:

Sipos László polgármester

Bogár István alpolgármester

Tóth Bálint képviselő

Patakiné Sümegi Mária Erzsébet képviselő

Mándli Péter képviselő

Badacsonyi Lajos képviselő

Vizlendvai László képviselő

2. számú. melléklet 2. számú melléklet

Az önkormányzat által ellátott, önként vállalt feladatok:

- közösségi tér biztosítása,

- kulturális és közművelődési tevékenység támogatása,

- civil szervezetek közérdekű tevékenységének támogatása,

- helyi rendezvények (különösen: Nyugdíjas találkozó, Falunap, Szüret-Borünnep)

szervezése, támogatása

-gyepmesteri feladatok ellátása társulási formában

-bölcsödei ellátás

-tanuszoda működtetése

3. számú. melléklet 3. számú melléklet

Társulás útján ellátott feladatok:

2.[11] egészségügyi alapellátás, orvosi és fogorvosi ügyelet

3. szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások

4. víziközmű szolgáltatás

4. számú. melléklet 4. számú melléklet

A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:

a) közterület-foglalási díj

b) a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv-ben meghatározott közútkezelői feladatok és hatáskörök

c) közút nem közlekedési célú igénybevételéhez tulajdonosi hozzájárulás

5. számú. melléklet 5. számú melléklet[12]

[13]Az önkormányzat bizottságainak személyi összetétele:

Ügyrendi Bizottság:

Badacsonyi Lajos elnök

Mándli Péter tag

Vizlendvai László tag

Pénzügyi, Költségvetési és Számviteli Bizottság:

Patakiné Sümegi Mária Erzsébet elnök

Badacsonyi Lajos tag

Tóth Bálint tag

Teskándi Értéktár Bizottság:

Elnök: Badacsonyi Lajos

Tagok: Mándli Péter, Szabó Sándor

6. számú. melléklet 6.
számú melléklet[14]

Ügyrendi Bizottság

Feladatok:

-vagyonnyilatkozatok kezelése

-titkos szavazás lebonyolítása

- polgármester illetményére javaslat

- adhoc jellegű ügyek

Pénzügyi, költségvetési és számviteli Bizottság

Feladatok:

1. véleményt alkot a költségvetési koncepcióról;

2. véleményezi az éves költségvetési javaslatot, a végrehajtásáról szóló féléves, háromnegyed éves és éves beszámoló tervezeteit, illetőleg a gazdasági program tervezetét; (ciklusprogram)

3. véleményezi a költségvetés módosításának (pótköltségvetés) szükségességét, részt vesz a pótköltségvetési javaslat előkészítésében;

4. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását (különös tekintettel a saját bevételekre), a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat, javaslatokat tesz a szükségesnek ítélt gazdálkodási intézkedésekre;

5. vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, szem előtt tartva a tartós pénzügyi egyensúly fenntartásának követelményeit;

6. ellenőrizteti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesülését;

7. elemzi, értékeli a költségvetési szervek vezetői részéről (intézményvezetők, jegyző, polgármester) az előirányzat felhasználását, illetve az erre vonatkozó jogkörének gyakorlását;

8. közreműködik a település gazdasági programjának kidolgozásában;

9. figyelemmel kíséri a Vagyongazdálkodási Koncepcióban foglaltakra tekintettel az Önkormányzat pénzügyi és vagyongazdálkodási munkáját, ezen túl gondoskodik a vagyont és költségvetést érintő Képviselő-testületi döntésekben a vagyongazdálkodási és pénzügyi gazdálkodási összhangjáról, szem előtt tartva a hosszú távú egyensúly követelményeit;

10. a Polgármester vagy a Jegyző kérésére a bizottság képviselteti magát a vagyont érintő jelentősebb üzleti tárgyalásokon;

11. szükség szerint javaslatot tesz a vagyongazdálkodási rendeletet módosítására;

12. munkájával segíti az Önkormányzat Hivatalának pályázati munkáját a pályázati források minél jobb megszerzése érdekében és a beruházások megvalósításához pályázati lehetőségeket tár fel, külön Képviselő-testületi felhatalmazással összehangolja egyes kiemelt pályázatok elkészítését;

13. Közreműködik a költségvetési előirányzat 5 millió forintot meghaladó volumenű beruházási projektek megvalósításában.

14. Vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettség vállalás indokait és megalapozottágát, a pénzmaradvány felhasználását, visszatervezését.

15. Ellenőrzi a meghatározott célra biztosított pénzeszközök felhasználását.

16. Véleményezi az önkormányzati vagyon hasznosítására vonatkozó koncepciót.

17. Véleményezi az önkormányzati vagyon hasznosítására és tulajdonjogának átruházására vonatkozó előterjesztéseket.

Teskándi Értéktár Bizottság

A bizottság feladat- és hatáskörét külön Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza, melyet a Képviselő-testület hagy jóvá.

7. számú. melléklet 7.
számú melléklet[15]

Teskánd Község Önkormányzat jelzőszámai, alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

Azonosító adatok:

Törzskönyvi azonosító szám: 432678

Adószám: 15432670-2-20

KSH statisztikai számjel: 15432670-8411-321-20

Szakágazati besorolás:

Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

Kormányzati funkciók:

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

016030

Állampolgársági ügyek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

031030

Közterület rendjének fenntartása

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041140

Területfejlesztés igazgatása

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

045120

Út, autópálya építése

045130

Híd, alagút építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045161

Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

047320

Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

052080

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072312

Fogorvosi ügyeleti ellátás

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

074040

Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

074051

Nem fertőző megbetegedések megelőzése

074054

Komplex egészségfejlesztő, prevenciós programok

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

081043

Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

082044

Könyvtári szolgáltatások

082070

Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093

Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

086020

Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődésben történő ellátása

104035

Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042

Család- és gyermekjóléti szolgáltatások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

107053

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás


[1] Módosította a 1/2020.(II.20.) önkormányzati rendelet, hatályos 2020. február 21-től.
[2] Módosította a 1/2020.(II.20.) önkormányzati rendelet, hatályos 2020. február 21-től.
[3] Módosította a 8/2021.(VI.24.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. június 25-től.
[4] Módosította a 8/2021.(VI.24.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. június 25-től.
[5] Megállapította a 9/2018.(X.01.) önkormányzati rendelet, hatályos 2018. október 2-től.
[6] Módosította a 1/2020.(II.20.) önkormányzati rendelet, hatályos 2020. február 21-től.
[7] Módosította a 10/2019.(X.29.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2019. október 30.
[8] Módosította a 1/2020.(II.20.) önkormányzati rendelet, hatályos 2020. február 21-től.
[9] Módosította a 1/2020.(II.20.) önkormányzati rendelet, hatályos 2020. február 21-től.
[10] Módosította a 10/2019.(X.29.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2019. október 30.
[11] Hatályon kívül helyezte a 1/2020.(II.20.) önkormányzati rendelet.
[12] Módosította a 8/2021.(VI.24.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. június 25-től.
[13] Módosította a 10/2019.(X.29.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2019. október 30.
[14] Módosította a 8/2021.(VI.24.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. június 25-től.
[15] Módosította a 8/2021.(VI.24.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. június 25-től.