Teskánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 15Teskánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el a törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. Az Önkormányzat meghatározza költségvetését, annak alapján önállóan gazdálkodik, a szabályos működéshez elengedhetetlen, célja, hogy az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet adjon az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről.
[2] Teskánd Község Önkormányzatának 2025. évi költségvetése az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvényben, Magyarország 2025. évi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvényben, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31) kormányrendeletben foglaltakat figyelembe véve került összeállításra.
[3] Teskánd Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, az önkormányzatra és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi összes bevételének és kiadásának előirányzatát 680.612.340 Ft-ban állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi összevont költségvetési bevételeinek előirányzott összegét 528.831.489 Ft-ban állapítja meg, melynek jogcímei:
a) működési célú támogatások államháztartáson belülről 422.750.141 Ft
b) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 5.997.703 Ft
c) közhatalmi bevételek 49.000.000 Ft
d) működési bevételek 51.083.645 Ft
e) felhalmozási bevételek 0 Ft
f) működési célú átvett pénzeszközök 0 Ft
g) felhalmozási célú átvett pénzeszközök 0 Ft
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi összevont költségvetési kiadásainak előirányzott összegét 667.898.669 Ft-ban állapítja meg, melynek jogcímei:
a) személyi juttatások 328.883.145 Ft
b) munkaadókat terhelő járulékok 42.817.541 Ft
c) dologi kiadások 175.847.655 Ft
d) ellátottak pénzbeli juttatásai 971.642 Ft
e) egyéb működési célú kiadások, tartalékok 47.360.340 Ft
f) beruházási kiadások 60.169.714 Ft
g) felújítási kiadások 11.533.632 Ft
h) egyéb felhalmozási célú kiadások 315.000 Ft
(4) A Képviselő-testület a költségvetési bevételeinek és kiadásainak különbözeteként 139.067.180 Ft költségvetési hiányt állapít meg, melyből 73.046.537 Ft működési hiány, 66.020.643 Ft felhalmozási hiány.
(5) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi finanszírozási bevételeinek előirányzott összegét 151.780.851 Ft-ban, finanszírozási kiadásainak előirányzott összegét 12.713.671 Ft-ban, finanszírozási többletét 139.067.180 Ft-ban állapítja meg.
(6) Az összevont költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat, a bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(7) Az összevont működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet részletezi.
(8) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(9) A felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
A költségvetés részletezése
3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(2) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(3) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(6) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásainak felújításonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.
(7) A támogatásokkal megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) Az önkormányzatnak megállapított bevételeket és kiadásokat a bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban, valamint az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát a 9. melléklet szerint határozza meg.
(9) Az önkormányzat intézményeinek megállapított bevételeket és kiadásokat, a bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban, valamint az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot a 10. melléklet szerint határozza meg.
(10) Az önkormányzat többéves kihatással járó döntéseit számszerűsítve a 12. melléklet tartalmazza évenkénti bontásban.
(11) Az önkormányzat által 2025. évre tervezett közvetett támogatásokat a 13. melléklet részletezi.
(12) Az önkormányzat a 2025. évre tervezett előirányzat-felhasználási ütemtervét a 14. mellékletben mutatja be.
(13) Az önkormányzat a 2025. évre tervezett céljelleggel nyújtott támogatásait az 15. melléklet tartalmazza.
(14) Az önkormányzat állami hozzájárulásait, támogatásait a 16. melléklet tartalmazza.
(15) Az önkormányzat intézményeinek finanszírozását a 17. melléklet tartalmazza.
(16) Az önkormányzat támogatásértékű kiadási ütemtervét havi bontásban a 18. melléklet tartalmazza.
(17) Az önkormányzat költségvetési évet követő három évre tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban a 19. melléklet tartalmazza.
(18) A képviselő testület az önkormányzat létszámkeretét az alábbiak szerint állapítja meg:
a) Az önkormányzat engedélyezett létszáma 12 fő, melyből:
aa) hivatalsegéd 1 fő
ab) karbantartó 2 fő
ac) közművelődési szakember, közművelődési munkatárs 1 fő
ad) parkgondozó 1 fő
ae) polgármester 1 fő
af) alpolgármester 1 fő
ag) képviselő 5 fő
b) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 0 fő
Az Önkormányzat költségvetési szerveinek költségvetése
4. § (1) A képviselő-testület a Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetését 151.135.000 Ft kiadási-bevételi főösszeggel állapítja meg.
(2) A Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatait e rendelet 10. melléklete szerint határozza meg. intézményi szinten.
(3) A képviselő-testület a Csukás István Óvoda, Bölcsőde és Tanuszoda 2025. évi költségvetését 265.646.000 Ft kiadási-bevételi főösszeggel állapítja meg.
(4) A Csukás István Nevelési és Oktatási Gyermekközpont működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatait e rendelet 10. melléklete szerint határozza meg. intézményi szinten.
(5) A képviselő testület az intézmények létszámkeretét az alábbiak szerint állapítja meg:
a) A Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal engedélyezett létszáma 13 fő, melyből:
aa) jegyző 1 fő
ab) aljegyző 1 fő
ac) pénzügyi csoportvezető 1 fő
ad) pénzügyi, számviteli, gazdálkodási ügyintéző 4 fő
ae) adóügyi ügyintéző 1 fő
af) műszaki ügyintéző 1 fő
ag) igazgatási ügyintéző 4 fő
b) A Csukás István Óvoda, Bölcsőde és Tanuszoda engedélyezett létszáma 23 fő, melyből:
ba) intézményvezető 1 fő
bb) intézményvezető helyettes 1 fő
bc) óvodapedagógus 7 fő
bd) dajka 4 fő
be) pedagógiai asszisztens 1 fő
bf) konyhai dolgozó 1 fő
bg) óvodatitkár 1 fő
bh) szabadidőszervező 1 fő
bi) úszás oktató 1 fő
bj) úszómester 1 fő
bk) karbantartó 1 fő
bl) bölcsődei szakmai vezető 1 fő
bm) bölcsődei gondozó 2 fő
(6) Az önkormányzat által irányított költségvetési szerveknél az engedélyezett létszámon felül közfoglalkoztatott létszámot nem terveznek.
(7) A munkáltatói jogkör gyakorlója a létszám változása esetén a bérgazdálkodóval köteles egyeztetni a munkakör betöltéséhez szükséges bérkeret rendelkezésre állását. A munkakört csak a bérkeret rendelkezése állása esetén lehet betölteni.
(8) 2025. évben a köztisztviselői (helyi) illetményalap nagysága 46.380 Ft.
(9) A köztisztviselőket megillető illetménykiegészítés 2025. évre megállapított mértéke
a) felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 20 %-a,
b) középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény20%-a.
(10) A köztisztviselőket megillető pótlékok 2025. évre megállapított mértéke
a) nyelvpótlék 30 %,
b) képzettségi pótlék középfokú végzettség esetén 30%,
c) képzettségi pótlék felsőfokú végzettség esetén 40%,
(11) A köztisztviselőket megillető béren kívüli juttatás 2025. évre megállapított összege nettó 400.000.-Ft/fő/év.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
5. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napot elérő, vagy meghaladó elismert tartozás-állománya további 30 napig fennáll, és mértékét tekintve a költségvetési szerv éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %- át, de legfeljebb a 5 millió Ft-ot eléri, azt az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles jelenteni az önkormányzat jegyzőjének.
(6) Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetője e rendelet 11. mellékletben foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében - nemleges adat esetén is - havonta a tárgyhó utolsó napjának megfelelően a tárgynegyedévet követő hó 15-éig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(7) A működési kiadások előirányzatai a közfoglalkoztatottak kivételével az Önkormányzat teljes munkaidős dolgozói részére nettó 300.000.-Ft/fő/év összegű, részmunkaidős dolgozói részére nettó 150.000.-Ft/fő/év béren kívüli juttatást biztosítanak.
Az előirányzatok módosítása
6. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat jóváhagyott bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát átruházza a polgármesterre.
(2) A (1) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester az első negyedév kivételével negyedévente beszámol a Képviselő-testületnek, köteles a költségvetés módosítására a zárszámadás elfogadásáig javaslatot tenni.
(3) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók.
(4) A költségvetésben elkülönített általános tartalék az év közben felmerülő többletigények kielégítésre, valamint a bevétel elmaradás pótlására használható fel.
(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet (1)–(3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
A gazdálkodás szabályai
7. § (1) A polgármester e rendeletben a képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat felhasználhatja és azok terhére kötelezettséget vállalhat.
(2) A polgármester a központi költségvetéstől kapott támogatásokat a költségvetési rendeleten átvezetheti, az önkormányzat költségvetési szerveinek átadhatja, illetve e többletbevételek terhére kötelezettséget vállalhat.
(3) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(4) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(5) Az önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról megbízás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni
(3) Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.
Záró és vegyes rendelkezések
9. § (1) Az önkormányzat, a hivatal és az intézmények gazdálkodására, költségvetésük végrehajtására, a beszámolás rendjére – a jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben – a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény, az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet és a Szervezeti és Működési Szabályzatban foglaltak az irányadók.
(2) A képviselőtestület tudomásul veszi a polgármesternek jelen rendelet hatálybalépéséig a 2024. évi költségvetési rendeletnek megfelelően a bevételek és kiadások teljesítése érdekében tett intézkedéseit.
(3) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások ezen költségvetési rendeletbe beépültek.
(4) E rendeletet 2025. január 1-jétől kell alkalmazni.
10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.