Balatongyörök Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2011.(IV.26.) önkormányzati rendelete

Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2011. 05. 11- 2015. 11. 03


Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testületének


5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelete


a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról


[1] Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bek. a.) és d.) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) 53.§ (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján Szervezeti és Működési Szabályzatát (továbbiakban SzMSz) az alábbiak szerint állapítja meg:



I. Fejezet


Bevezető Rendelkezések


1. Az önkormányzat, a képviselő-testület és állandó bizottsága, valamint a körjegyzőség elnevezése, székhelye és hivatalos bélyegzői


1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Balatongyörök Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Az Önkormányzat székhelye: 8313 Balatongyörök, Kossuth Lajos utca 29.

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). A Képviselő-testület székhelye: 8313 Balatongyörök, Kossuth Lajos utca 29.

(3) A Képviselő-testület állandó bizottságának elnevezése: Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testületének Műszaki, Pénzügyi és Környezetvédelmi[2] Bizottsága (a továbbiakban: Bizottság). A Bizottság székhelye: 8313 Balatongyörök, Kossuth Lajos utca 29.

(4)[3] A Képviselő-testület hivatalának feladatait a Vonyarcvashegyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: közös hivatal) látja el. A közös hivatal székhelye: 8314 Vonyarcvashegy, Kossuth Lajos u. 42.

(5)[4] A Képviselő-testület, az önkormányzat[5], a polgármester és a közös hivatal körbélyegzőjén középen Magyarország címere áll, a köríven pedig:

a) a Képviselő-testület bélyegzőjén: "Balatongyörök Képviselő-testülete"

b) a polgármester bélyegzőjén: "Balatongyörök Polgármester"

c) a közös hivatal bélyegzőjén: "Vonyarcvashegyi Közös Önkormányzati Hivatal"

felirat olvasható.

d) az önkormányzat bélyegzőjén: „Balatongyörök Község Önkormányzata”.[6]

 (6) Az önkormányzat működési területe: Balatongyörök község közigazgatási területe.


2. Az Önkormányzat ünnepei


2. § (1) Az Önkormányzat ünnepei:

a) szezonnyitó, Pünkösd,

            b) szüreti mulatság,

c) Szent Mihály napi búcsú,

továbbá az alábbi nemzeti ünnepek: március 15., augusztus 20. és október 23.

(2) Az ünnepek programját, levezetésének rendjét a Képviselő-testület határozza meg, egyeztetve a Bertha Bulcsu Művelődési Ház és Könyvtár (továbbiakban: művelődési ház) vezetőjével. Az ünnepek lebonyolítója a művelődési ház vezetője, koordinátora az polgármester.


3. Az Önkormányzat jelképei, testvértelepülései, elismerő díjai és hivatalos lapja


3. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az Önkormányzat a címeréről és zászlajáról szóló részletes szabályokat a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.


4. § (1) Az Önkormányzat testvértelepülései:

a) Gelence (Románia),

b) Uetze (Németország).

(2) Az Önkormányzat széleskörű hazai, illetve külföldi kapcsolatok kialakítására törekszik. A belföldi és külföldi önkormányzatokkal való együttműködésről, hazai vagy nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozásról, az erről szóló megállapodás megkötéséről, nyilatkozat jóváhagyásáról szóló döntés a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.


5. § Az Önkormányzat díszpolgári címeket, egyéb elismeréseket, díjakat adományozhat. A díszpolgári cím adományozására vonatkozó szabályokat, valamint az egyéb elismerések és díjak adományozásával kapcsolatos szabályokat az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.


6. § (1) Az Önkormányzat hivatalos lapja a Balatongyöröki Hírlevél.

(2) Az Önkormányzat hivatalos lapja megjelenik szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal

(3) Az önkormányzat hivatalos lapjára térítésmentesen jogosultak:

a) Balatongyörök község állandó lakosai,

b) az Önkormányzat intézményei,

c) a helyi nem önkormányzati intézmények

d) a nyári üdülőszezonban a nyaralótulajdonosok, illetve a külföldi ingatlantulajdonosok.

(4) Az Önkormányzat hivatalos lapja elérhető az Önkormányzat www.balatongyorok.hu című honlapján.

(5) Az Önkormányzat hivatalos lapja tartalmazza különösen:

a) a Képviselő-testület rendeleteit,

b) fontosabb döntéseit kivonatos formában,

c) közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat,

d) a fontosabb helyi társadalmi eseményeket.


II. Fejezet


Az Önkormányzat feladat és hatáskörei


4. Önként vállalt feladatok


7. § Az Önkormányzat jelenleg ellátott legfontosabb önként vállalt feladatai különösen:

            a) a községi strand fenntartása és működtetése[7]

b) a helyi civil szervezetek mindenkori gazdasági lehetőségekhez mért támogatása.


8. § (1) Helyi közügy önálló megoldásának önkéntes vállalása előtt a polgármester előkészítő eljárás lefolytatásáról gondoskodik a Bizottság részvételével, melynek eredményéről a Képviselő-testületnek beszámol. A Képviselő-testület elé terjesztett, a helyi közügy önálló megoldásának önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat kötelező eleme a megvalósításhoz szükséges költségvetési források bemutatása.

(2) Ha a Képviselő-testület a helyi közügy önálló megoldása mellett dönt, akkor ennek pénzügyi fedezetét az éves költségvetésében biztosítja.


9. § (1) Az Önkormányzat a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom- és gazdaságszervező munkában együttműködik a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szervvel, a megyei önkormányzattal, továbbá a részvételével működő önkormányzati társulásokkal.

(2) Az (1) bekezdésben említett szervezetekkel történő koordináció közvetlen célja a régiós, a megyei, illetve a kistérségi fejlesztési tervek, koncepciók, elképzelések kidolgozásában való közvetlen részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel. A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester feladata, aki tevékenységéről rendszeresen tájékoztatja a Képviselő-testületet.


5. A Képviselő-testület hatásköreinek átruházása


10.§ [8](1) Az átruházott hatáskör gyakorlására a Mötv. 41. §. előírásai az irányadóak.

(2) [9] Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 42. §-ában felsoroltakon és e rendelet 4. § (2) bekezdésében foglaltakon felül a Képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:

a) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaságba való belépés, kilépés elhatározása,

b) az önkormányzati vagyon elidegenítése, megterhelése,

c) a költségvetési tartalék felhasználása.



11. § (1) A Képviselő-testület feladat és hatásköreinek átruházására, illetve visszavonására a polgármester, a Bizottság, továbbá bármely települési képviselő tehet javaslatot.

(2) A feladat és hatáskör átruházásáról, illetve visszavonásáról a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.

(3) Amennyiben a feladat és hatáskör átruházásáról önkormányzati rendelet rendelkezik, akkor a hatáskör visszavonásának elhatározásával egyidejűleg gondoskodni kell a rendelet megfelelő módosításáról.


12. § (1) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről az átruházott hatáskörben eljáró személy vagy szerv évente egyszer[10] képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni.

(2) A Képviselő-testület az átruházott feladat és hatáskörhöz kapcsolódó utasítási jogát a közbenső időszakban is, bármely képviselő-testületi ülésen gyakorolhatja.

(3) A képviselő bármikor kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a Bizottságának, a polgármesternek, a jegyzőnek [11]– a képviselőtestület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.

(4) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat és hatásköröket e rendelet 1. melléklete, a Bizottságra átruházott feladat és hatásköröket e rendelet 2. melléklete, a jegyzőre átruházott feladat-és hatásköröket a 3. számú melléklet[12] tartalmazza.


13. §[13] A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét, valamint a hatáskör átruházás feltételeit érintő törvényi változásokról a jegyző a Képviselő-testületet írásban rendszeresen tájékoztatja.


III. Fejezet


A Képviselő-testület működése


14. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő a polgármesterrel együtt. A Képviselő-testület tagjainak felsorolását e rendelet 1. függeléke tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.


6. Az alakuló ülés


15. § (1)[14] Az alakuló ülés összehívásáról a megválasztott polgármester gondoskodik. Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek és aláírják az esküokmányokat.

(2) [15] Az alakuló ülésen kell dönteni a polgármester illetményéről (tiszteletdíjáról), költségtérítéséről a polgármester előterjesztése alapján.

(3) Az alakuló ülés szavaz az alpolgármester személyéről. Amennyiben a titkos szavazás eredményeként a polgármester által javasolt személy nem kapja meg a minősített többséget, akkor a soron következű ülésen ismét napirendre kell tűzni a választást, mindaddig, amíg a jelölt minősített többséget szerez.

(4) A (3) bekezdés szerinti újabb szavazásokon a polgármester belátása szerint jelölheti a korábbi jelöltet, illetve új jelöltet is javasolhat.


7. A rendes ülés


16. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, az éves munkatervben meghatározott számú, de évente legalább 6 rendes ülést tart. A Képviselő-testület a nyári ülésezési szünetet minden év július és augusztus hónapokra állapítja meg. Rendkívüli ülés ebben az időszakban is összehívható.

(2) Az éves munkatervet az Önkormányzat hirdetőtábláján ki kell függeszteni, illetve közölni kell a Balatongyöröki Hírlevélben.

(3)[16] A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 2 együttes ülést tart Vonyarcvashegy Nagyközség Önkormányzatával a közös hivatal költségvetésének megállapítása, illetve a zárszámadás tárgyában. A közös testületi ülések helyszíne felváltva váltakozik Balatongyörök és Vonyarcvashegy között. A képviselő-testületek e szabálytól esetenként eltérően dönthetnek.

(4) A Képviselő-testület üléseinek helye a Képviselő-testület székhelye. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja, a Képviselő-testület esetenként dönthet arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.

(5) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.

(6) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve mindkettejük tartós akadályoztatása esetén a képviselőtestület ülését a korelnök hívja össze és vezeti. A polgármesternek az ülések összehívásával, vezetésével kapcsolatos, e rendeletben szabályozott feladatait akadályoztatása esetén az alpolgármester, illetve mindkettejük tartós akadályoztatása vagy a tisztségek betöltetlensége esetén a korelnök látja el.

(7) Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 napot meghaladó távollét.


8. A rendkívüli ülés


17. § (1) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.

(2)[17] A Mötv. 44. §-ban felsoroltakon kívül a polgármester kezdeményezheti rendkívüli ülés összehívását.

(3) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést írásban kell a polgármesterhez benyújtani, legkésőbb a tervezett ülés időpontja előtt 8 nappal. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.

(4) A polgármester haladéktalanul gondoskodik az ülésnek az indítványban szereplő, de legkésőbb az azt követő ötödik napon belüli időpontra történő összehívásáról.

(5) Rendkívüli, halasztást nem tűrő, sürgős esetben, vagy ha a (4) bekezdésben foglalt határidőben történő összehívásnak akadálya van, a polgármester a testületet a napirend megjelölésével az ülés összehívására előírt formai követelmények indokolt mértékű mellőzésével összehívhatja. Ilyen esetben az ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban ekkor is közölni kell.

(6)[18] [19]


9. Az ülések összehívása, a meghívottak köre


18. § (1) A Képviselő-testületi rendes ülését a munkatervben meghatározott időpontra kell összehívni.

(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak az ülés hetét megelőző hét pénteki napjáig meg kell küldeni.

(3) A rendes testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét a lakosság tájékoztatása érdekében az Önkormányzat hirdetőtábláján az ülés előtt legalább 7 nappal ki kell függeszteni. A Balatongyöröki Hírlevélben minden megjelenéskor közzé kell tenni a soron következő rendes ülés időpontját, helyét és napirendjét.


19. § (1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b)[20] a jegyzőt,

c) a bizottságok nem képviselő tagjait,

d) a napirendi pontok előadóit,

e) a helyi székhelyű társadalmi szervezetek képviselőit tevékenységi körüket érintő napirendi pontok tárgyalása esetén,

f) polgármester által megjelölt egyéb személyeket.

(2) A Képviselő-testület ülésein tanácskozási és szavazati joggal vesznek részt a képviselők és a polgármester.

(3) A Képviselő-testület ülésein tanácskozási joggal vesznek részt:

a)[21] a jegyző,

b) a bizottságok nem képviselő tagjai,

c) a napirendi pontok szavazati joggal nem rendelkező előadói,

d) a helyi székhelyű társadalmi szervezetek képviselői tevékenységi körüket érintő napirendi pontok tárgyalása esetén,

e) a polgármester által meghívott egyéb személyek az őket érintő napirendi pontok tárgyalása esetén.

(4) A nyilvános ülésen bármely érdeklődő megjelenhet, és a polgármester hozzájárulásával legfeljebb 5 perces időkeretben felszólalhat.


20. § A határozatképtelen ülést 10 napon belüli időpontra változatlan napirenddel ismét össze kell hívni. A napirendi pontokhoz készült javaslatokat, előterjesztéseket ebben az esetben nem kell ismételten megküldeni.


21. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén bármely képviselő indítványára dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendi pontok tárgyalását folytatja.


10. Közmeghallgatás


22. § (1) A közmeghallgatások számát, idejét, helyét és témáját, valamint más lakossági fórumok megtartásának tervét a Képviselő-testület határozza meg munkatervének elfogadásakor. A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről az Önkormányzat hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel, továbbá a Balatongyöröki Hírlevélben tájékoztatni kell a lakosságot a rendezvény előtt legalább 30 nappal.

(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melynek tartalmára, készítésére a képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyvére irányadó szabályok alkalmazandók.

(3) A közmeghallgatáson feltett közérdekű kérdésekre és javaslatokra lehetőség szerint azonnal, de legkésőbb a közmeghallgatást követő 15 munkanapon belül választ kell adni. Előbbi esetben szóban, utóbbi esetben írásban kell válaszolni.


11. Az előterjesztés


23. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden a munkatervbe felvett és a tervezett munkaterven kívül felmerült döntést igénylő, illetve megtárgyalandó kérdés,

b) a rendelet-tervezet,

c) a határozat-tervezet

d) beszámoló,

e) tájékoztató.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a bizottság,

d) a képviselő-testület tagja,

e)[22] a jegyző.

(3) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést a (4) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a Képviselő-testület ülése előtt 8 nappal kell a jegyzőhöz eljuttatni annak érdekében, hogy az előterjesztésre vonatkozó jogszabályokat rendelkezésre bocsáthassa, jogszerűségi észrevételt tehessen, elkészítse a hiányzó határozati javaslatot és gondoskodjék valamennyi anyag postázásáról.

(4) A (3) bekezdés feltételeinek meg nem felelő előterjesztést a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni a napirendek közé. Nem nyújtható be ilyen módon rendelet-tervezet, illetve bizottság előzetes állásfoglalását igénylő előterjesztés.

(5) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés címét vagy tárgyát, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntésekre,

b) a tárgykört érintő jogszabályokat, melyekről a jegyző tájékoztatja az előterjesztőt,

c) az előkészítésben résztvevők véleményét,

d) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,

e) az egyértelműen megfogalmazott döntési alternatívákat (határozati vagy rendeletalkotási javaslatot),

f) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.


12. Az ülésvezetés szabályai, a tanácskozás rendje, a döntéshozatal


24. § Az ülésvezető feladatai, jogkörei:

            a) megállapítja az ülés határozatképességét,

            b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

            c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,

d) megadja a szót a hozzászólni kívánóknak,

e) lezárja a vitát,

f) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat, előterjesztéseket,

g) szünetet rendelhet el,

h) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,

i) rendre utasítja az ülést megzavaró személyeket,

j)[23]

k) bezárja az ülést.


25. § (1) Az ülések napirendjéről, továbbá a napirendi pontok tárgyalási sorrendjéről a polgármester javaslatára a Képviselő-testület az ülés elején vita nélkül dönt.

(2) A polgármester minden ülésen beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, továbbá két ülés között történt önkormányzatot érintő, illetőleg a Képviselő-testület érdeklődésére számot tartó eseményekről. E napirendi pontokkal kapcsolatosan a képviselők kérdéseket tehetnek föl, majd a Képviselő-testület dönt a beszámoló és a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról.

(3) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő, a polgármester, illetve bármely képviselő javaslatot tehet, melyet köteles megindokolni. Az indítvány elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

(4)[24] A meghívóban nem szereplő napirendi pont felvételére a polgármester, bármely képviselő és a jegyző tehet javaslatot, melyet köteles megindokolni. Az indítvány elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

(5) Az egyes napirendi pontok tárgyalásának menete az alábbiak szerint történik:

a) az előterjesztő szóbeli kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez, illetve írásos forma hiányában szóban ismertetheti előterjesztését,

b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismertetheti véleményét,

c) az előterjesztéssel kapcsolatosan kérdések előterjesztése,

            d) vita az előterjesztésről,

            e) módosító javaslatok indítványozása,

f) döntés a módosító javaslatokról és az előterjesztésről.


26. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden napirendi pont felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb 5 percben szóbeli kiegészítést tehet,

b) az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívül is engedélyezhet felszólalást. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a polgármester a második és a további hozzászólásokat 3 percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.

(3) Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.

(4)[25] A jegyző a vita bármelyik szakaszában törvényességi észrevételt tehet.


27. § (1) Az előterjesztő, a polgármester, bármely képviselő, illetve a jegyző a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt terjeszthetnek elő, akár írásban, akár szóban.

(2) Az előterjesztő és a módosító indítványt benyújtó – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztést, illetve a módosító indítványt a vita bezárásáig visszavonhatja. A visszavonás elfogadásáról a képviselő-testület dönt.


28. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja. A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül dönt.

(2) A vita lezárása után a polgármester a módosító indítványokat az eredeti előterjesztést megelőzve bocsátja szavazásra. A módosító indítványokról azok előterjesztésének sorrendjében dönt a testület.

(3) A Képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével alakszerű határozat nélkül dönt:

a) feladat meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,

b) informális jelentés, beszámoló tudomásul vételéről,

c) kérdésre adott válasz elfogadásáról,

d) ügyrendi kérdésekben.

(4) Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.

(5)[26] Minősített többség szükséges Mötv. 50. §.-ában, 55. §. (1) bekezdésében, 68. §. (1) bekezdésében[27] felsorolt eseteken kívül —:

a) a munkaterv, ciklusprogram, gazdasági program elfogadásához,

b) önkormányzat vagyonával, tulajdonával való rendelkezéshez,

c) hitel felvételéhez,

d) kitüntetés, díszpolgári cím adományozásához,

e) a helyi építési szabályzat elfogadásához

f) gazdasági társaság alapításához, gazdasági társaságba való belépés, abból történő kilépés elhatározásához,

g) költségvetési tartalék felhasználásához.

       h) más önkormányzattal, önkormányzati szervezettel történő hivatalos kapcsolat létesítéséhez.

       i)[28]a Mötv. 70. § (1) bekezdése szerinti kereset benyújtása esetén.

(6)[29] A képviselő-testületi döntéshozatalából történő kizárásra a Mötv. 49.§ (1) -(3) bekezdésének szabályait kell alkalmazni. A képviselő-testület - bármely tagja javaslatára – háromhavi időtartamra 20%-kal csökkenheti annak a települési képviselőnek a tiszteletdíját, aki a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, és a képviselő-testület megállapítja, hogy a bejelentési kötelezettsége fennállt.

29. § (1) A szavazatok összeszámlálásáról, a szavazás eredményének megállapításáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.

(2) A polgármester a szavazás eredményét számszerűsítve közli, valamint — alakszerű határozat hozatala esetén — a határozat szövegét szó szerint ismerteti.


30. § (1)[30] Titkos szavazás a Mötv. 46. § (2) bekezdésében felsorolt döntési kérdésekben tartható. A titkos szavazás elrendeléséről a polgármester vagy bármely képviselő indítványára egyszerű többséggel dönt a Képviselő-testület. Titkos szavazás esetén a polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére.

(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik, a szavazatok urnában való elhelyezésével. A titkos szavazásról a jegyző külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza: a szavazás helyét, és idejét, a szavazás számszerű eredményét és a szavazás során felmerült körülményeket.


31. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt törvény vagy e rendelet előírja, továbbá, ha a Képviselő-testület egyszerű többséggel elrendeli. Név szerinti szavazást a polgármester és bármely képviselő indítványozhat. Nem rendelhető el név szerinti szavazás titkos szavazással egyidejűleg.

(2) Név szerinti szavazást kell tartani:

a) az önkormányzati vagyon vagy tulajdon elidegenítéséről vagy megterheléséről,

b) a hitelfelvételről,

c) a település státuszát érintő ügyekről.

(3) Név szerinti szavazás esetén a polgármester abc-sorrendben egyenként felolvassa a képviselők nevét, a képviselő pedig „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kijelentéssel szavaz.

(4) A név szerinti szavazást a jegyzőkönyvben rögzíteni kell, feltüntetve az egyes képviselők nevét és szavazatait.



13. A határozat


32. § (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évenként újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni. A határozat megjelölése tartalmazza:

            a) a Képviselő-testület megnevezését,

            b) a határozat meghozatalának idejét,

            c) a „számú határozata” kifejezést,

            d) a normatív határozat esetén a határozat tárgyát

az alábbi minta alapján:

„Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2010. (XII. 15.) számú határozata a Képviselő-testület 2011. évi munkatervéről”.

(2) A határozat az (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

            a) a Képviselő-testület döntését,

            b) a végrehajtásért felelős személy megnevezését,

            c) a végrehajtás határidejét.

(3)[31] A képviselő-testületi határozatokról a közös önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.

(4)[32] A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő tizenöt napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek. A Képviselő-testület tagjai a jegyzőkönyvet, illetve határozatokat igénylésük esetén a közös önkormányzati hivatalban kapják meg.

(5)[33] A jegyző a végrehajtásért felelősök közreműködésével köteles elkészíteni a határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket és azokat a Képviselő-testület elé terjeszteni.

(6) Az önkormányzati hatósági ügyekben hozott képviselő-testületi határozatokra a az e §-ban foglaltakat a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.


14. Kérdés


33. § (1) A képviselő a Képviselő-testület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel a

            a) polgármesternek,

b) jegyzőnek,

c) bizottság tagjának,

d) más képviselőnek,

e) a közös hivatal köztisztviselőjének,

f) egyéb, beszámolási kötelezettséggel meghívott résztvevőnek.

(2) A kérdésre a megkérdezettnek a Képviselő-testület ülésén, de legkésőbb — a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntse alapján — 15 napon belül, írásban kell választ adnia.


15. A jegyzőkönyv


34. § (1)[34] A Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv a Mötv 52. §-ban felsoroltakon felül az alábbiakat tartalmazza:

a) az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás),

b) az ülés nyilvános, vagy zárt módját,

c)

d) az ülés megnyitásának időpontját,

e) a távol maradt képviselők nevét, az ülés határozatképességének megállapítását, [35]

f)

g) a határozathozatal módját (nyílt, titkos, minősített vagy egyszerű többség),

h) a rend fenntartása érdekében, a polgármester által tett intézkedéseket,

i) az elhangzott kérdéseket, az azokkal kapcsolatos döntéseket, intézkedéseket,

j) az ülés bezárásának időpontját.

(2)[36] A jegyzőkönyv az ülésről készült hangfelvétel alapján is elkészíthető.

(3)[37] A jegyzőkönyvet egy eredeti példányban kell készíteni. A testületi ülésről készült jegyzőkönyv egy eredeti példányát évente be kell köttetni, és a közös önkormányzati hivatalban kell megőrizni. A jegyzőkönyv egy másolati példányát – a zárt ülés anyagának kivételével – a nyilvánosság számára meg kell küldeni a Bertha Bulcsú Művelődési Ház és  Könyvtárnak.

(4)[38] A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének a jegyzőkönyvébe. Erre a közös önkormányzati hivatalban , illetve a Bertha Bulcsú Művelődési Ház és  Könyvtárban van lehetőség.

(5)[39] A zárt ülésekről külön jegyzőkönyvet kell készíteni és azokat elkülönítve, zárt szekrényben a közös önkormányzati hivatalban kell tartani és elkülönítve kezelni.

(6)[40] A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell

  1. a meghívót,
  2. az írásos előterjesztéseket,
  3. az elfogadott rendeleteket,
  4. a jelenléti ívet,
  5. a képviselő kérelmére az írásban benyújtott hozzászólásokat,
  6. a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet és jelentést,
  7. a név szerinti szavazásról készült hitelesített névsort,
  8. a jegyző törvényességi észrevételét.


IV. Fejezet


Az önkormányzati rendeletalkotás

16. A rendeletalkotás folyamata és a rendelet kihirdetése


35. §[41] (1) A jogszabály alapján kötelezően megalkotandó rendeleteken felül önkormányzati rendelet megalkotását, módosítását, rendelet vagy egyes rendelkezéseinek hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:

a) a képviselő,

b) a bizottság,

c) a polgármester,

d) a jegyző.

(2) A rendelet tervezetét főszabályként a jegyző a közös önkormányzati hivatal tárgy szerint érintett köztisztviselőjével készíti elő. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság, illetve külső szakértő is megbízható, akiknek bevonására a jegyző tesz javaslatot. A közös önkormányzati hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, illetve külső szakértő készíti el.

(3) A (2) bekezdés nem zárja ki, hogy az (1) bekezdés a)-d) pontjában felsoroltak rendelettervezetet terjesszenek a Képviselő-testület elé. A jegyző a nem általa előterjesztett rendelettervezetet törvényességi szempontból véleményezni köteles.

(4) A Képviselő-testület határozattal szabályozási elveket, szempontokat állapíthat meg bármely rendelet elkészítéséhez.


36. §[42] (1) A rendelettervezetet – a jegyző véleményével együtt – megvitatás céljából a tárgy szerint érintett bizottság elé kell terjeszteni, mely ülésre szükség szerint más külső szakembereket is meg kell hívni.

(2) A rendelettervezetet meg kell küldeni a jogszabály alapján véleményezésre jogosult szerveknek, személyeknek is.

(3) A lakosság széles rétegeinek jogait, kötelességeit érintő önkormányzati rendeletek tervezetei a Képviselő-testület döntése alapján az érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthatók, továbbá az Önkormányzat hirdetőtábláján, valamint a Balatongyöröki Hírlevélben közszemlére bocsáthatók.


37. §[43] (1) Az tárgy szerint illetékes bizottság, illetve egyéb véleményezésre jogosult szervek, személyek véleményezését, továbbá az esetleges közmeghallgatást követően a jegyző a rendelettervezetet előterjesztésként megküldi a képviselőknek.

(2) A rendelettervezethez írásban benyújtott vagy a Képviselő-testület ülésén szóban előterjesztett módosító indítványokat a jegyző törvényességi szempontból véleményezi.

(3) A rendelet elfogadásakor a Képviselő-testület elsőként a módosító indítványokról dönt abban a sorrendben, ahogyan azok a rendelettervezetben egymás után következnek.

(4) A rendeletek számozása, kihirdetése a jogalkotásról és jogszabályszerkesztésről szóló hatályos jogszabályok szerint történik.


38. §[44] (1) A rendeletek kihirdetése az Önkormányzat hirdetőtábláján történik. A rendeleteket a kihirdetésen felül közzé kell tenni a Balatongyöröki Hírlevélben, Balatongyörök község honlapján (www.balatongyorok.hu), valamint hozzáférhetővé kell tenni a könyvtárban elhelyezett jegyzőkönyvek mellett, továbbá a közös önkormányzati hivatalban.

(2) A jegyző a rendeletek kihirdetésén felül gondoskodik azok nyilvántartásáról és folyamatos felülvizsgálatáról, karbantartásáról, egységes szerkezetbe foglalásukról. Szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását, vagy hatályon kívül helyezését. A jegyző köteles gondoskodni arról is, hogy a hatályos rendeletek évenként gyűjteményes formában is megjelenjenek.

(3) A hatályos önkormányzati rendeletek jegyzéke e rendelet 4. függeléke, melyet a jegyző naprakészen vezet.

(4) A Képviselő-testület normatív határozataink kihirdetésére e § rendelkezései az irányadók.


V. Fejezet


A települési képviselő és a Képviselő-testület szervei


17. A települési képviselő


39. § (1) [45] A képviselőket az Mötv.-ben és az e rendeletben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.

(2) A képviselő az eskü letételéig jogait nem gyakorolhatja.

(3) A képviselő a Képviselő-testület által külön rendeletben megállapított tiszteletdíjra, természetbeni juttatásra jogosult.

(4) A képviselő köteles írásban vagy szóban a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik.

(5) A képviselő köteles a polgármester, a Bizottság elnökének felkérése alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban.

(6) A képviselő köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a helyi önszerveződő közösségekkel.

(7)[46] A képviselő köteles megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot tenni, melyhez csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát.



18. A Képviselő-testület bizottságai


40. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottsága az 1. § (3) bekezdésében említett Bizottság.

(2)[47] [48] A Bizottság létszáma 5 fő, melyből 3 fő képviselő-testületi tag, 2 fő külső szakértő.

(3) A Bizottság által ellátandó feladatok és hatáskörök részletes jegyzékét jelen rendelet 2. melléklete rögzíti. A Bizottság tagjainak felsorolását e rendelet 2. függeléke tartalmazza.

(4) A Bizottság feladatköreinek módosítását a polgármester, bármely települési képviselő és a jegyző indítványozhatja.


41. §[49] (1) A polgármester, bármely képviselő és a jegyző, valamely meghatározott szakmai feladat ellátására további állandó, vagy ideiglenes bizottság felállítását indítványozhatja. Az indítványnak tartalmaznia kell:

a) a bizottság elnevezését,

b) pontos feladatkörét,

c) létrehozásának időtartamát és

d) az elnökére, valamint tagjaira vonatkozó konkrét javaslatot,

e) továbbá, amennyiben a bizottság létrehozása és hatáskörének meghatározása rendelet megalkotását vagy módosítását teszi szükségessé, akkor az erre vonatkozó módosító javaslatot.

(2) A Képviselő-testület az indítványról egyszerű többséggel hozott határozatával dönt. Határozatának tartalmaznia kell az (1) bekezdés a)-b) pontjában felsoroltakat.

(3) Az ideiglenesen létrehozott bizottság elnöke a Képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését, illetve a bizottság mandátuma lejártát követően a soron következő testületi ülésen köteles beszámolni a bizottság munkájáról. A beszámoló alapján a Képviselő-testület dönt a bizottság megszűntetéséről vagy további működéséről.


42. §[50] (1) A bizottságok megszüntetését a polgármester, bármely képviselő és a jegyző indítványozhatja.

(2) Amennyiben a bizottság megszüntetése helyi rendelet módosítását teszi szükségessé, akkor a megszüntetésre vonatkozó indítványnak a módosító javaslatot is tartalmaznia kell.


43. § (1) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

(2) A képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.

(3) A bizottságok külső szakértő tagjai esküt tesznek a polgármester előtt.


44. § (1) A bizottság működésének szabályait maga állapítja meg, melyet tájékoztatás céljából a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.

(2) A bizottság üléseit a Képviselő-testület által meghatározott éves munkaterv alapján tartja, a testületi ülések napirendjéhez igazodóan. A Képviselő-testület a munkatervében meghatározhatja azokat az előterjesztéseket, amelyeket valamely bizottság nyújt be, illetve azokat, amelyek csak valamely bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez. E meghatározott előterjesztéseket az adott bizottságnak kötelessége megtárgyalni és álláspontját ismertetni a képviselő-testületi ülésen.

(3) A Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.


45. § (1)[51] A bizottság ülését a közös önkormányzati hivatal adminisztratív közreműködésével az elnök hívja össze és vezeti.

(2)[52] A bizottságot a Mötv 61. §-ban foglalt eseten kívül össze kell hívni a bizottság elnökének, a bizottsági tagok több mint felének, vagy a Képviselő-testület tagjai több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.

(3) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester és a jegyző.

(4) A bizottság ülése akkor határozatképes, ha azon a bizottság tagjainak többsége jelen van. Döntéseit egyszerű többséggel hozza.

(5) A bizottság ülése főszabályként nyilvános. Zárt ülés tartására a Képviselő-testület ülései szabályainak megfelelő alkalmazásával kerülhet sor.


46. §[53] (1) A bizottság üléséről a Mötv. 60. §-ában meghatározottak alapján a Mötv. 52. § (1) bekezdésében rögzített tartalommal jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv elkészítéséről a közös hivatal adminisztratív közreműködésével a bizottság elnöke gondoskodik. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyv kormányhivatalnak történő megküldéséről a jegyző gondoskodik a Mötv 60. §-ában meghatározott határidőn belül.

 (2) A bizottság döntéseiről a jegyző nyilvántartást vezet és gondoskodik az iratanyag szabályszerű kezeléséről.

(3) A bizottság a tevékenységről legalább évenként beszámol a Képviselő-testületnek.

(4) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a közös önkormányzati hivatal látja el.

(5)[54]A bizottság nem képviselő, külső szakértő tagja a vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett.


19. A polgármester


47. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el. A polgármester illetményére az alakuló ülésen a korelnök, majd annak módosítására a Műszaki, Pénzügyi és Környezetvédelmi Bizottság tehet javaslatot.

(2)[55] A polgármester munkarendje igazodik a közös önkormányzati hivatal köztisztviselőinek munkarendjéhez.

(3) A polgármester minden negyedév első rendes képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni az addig kivett szabadságának mértékéről. Amennyiben a polgármester a beszámoló időpontjában még nem vette ki szabadságának időarányos részét, bármely képviselő indítványt tehet a polgármester időarányos szabadságának kiadására az időpont megjelölésével, amelyről a Képviselő-testület a polgármesterrel történő egyeztetést követően egyszerű többséggel dönt. A Képviselő-testület köteles gondoskodni róla, hogy a polgármester a tárgyévben használja fel valamennyi szabadságát.

(4) Az (1) és (4) bekezdésben nem említett minden egyéb munkáltatói jog gyakorlására bármely képviselő írásbeli javaslatot tehet, amelyet a Képviselő-testület köteles a soron következő ülésén megtárgyalni és — ha jogszabály eltérően nem rendelkezik — egyszerű többséggel dönteni róla.

(5) A polgármester ügyfélfogadási ideje szerdánként nyolc órától délig, majd tizenhárom órától tizenöt óráig tart. A fogadóóra helye az Önkormányzat székhelye.


48. § (1) A polgármester az egyéb jogszabályokban foglalt feladatai mellett:

a) segíti a Képviselő-testület tagjainak munkáját,

b) szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat,

c) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesülését,

d) gondoskodik helyi lakossági fórumok szervezéséről,

e) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a helyi civil szerveződések vezetőivel,

f) dönt átmenetileg szabad pénzeszközök állam által garantált tartós betétben való elhelyezéséről,

g) dönt a Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok átcsoportosításáról a működési kiadások dologi jellegű előirányzatai között, melyről a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a képviselőket.

h) ellátja az önkormányzat hivatalos kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,

i) nyilatkozatot ad a hírközlő szerveknek,

j) gondoskodik a Képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról.


49. § (1) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül a 15. § (3)-(4) bekezdésében foglaltak szerint.

(2) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(3) [56] A polgármester és az alpolgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzat képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.



VI. Fejezet


A jegyző és a közös önkormányzati hivatal[57]


20. A jegyző


50. §[58] (1) A jegyző:

a) előkészíti a képviselő-testületi ülések, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

b) ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) gondoskodik a Képviselő-testület döntéseinek érintettekkel történő közléséről, végrehajtásáról,

d) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a Képviselő-testületet és a bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, azok változásairól,

e) szervezi a közös önkormányzati hivatal jogi felvilágosító munkáját,

f) ellátja a közös önkormányzati hivatal tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,

g) ellátja a Képviselő-testület által hozott rendeleteket érintő deregulációs tevékenységet, figyelemmel a jogharmonizációs követelményekre is,

h) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a képviselők a bizottsági tagok kérésére jogértelmezési kérdésekben,

i) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,

j) gondoskodik e rendelet függelékeinek naprakész állapotban tartásáról.

(2)[59] [60] A jegyzőt távolléte esetén az aljegyző helyettesíti. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra – az igazgatási referens helyettesíti. 

(3)[61] A jegyző feletti egyéb munkáltatói jogokat Vonyarcvashegy Nagyközség Önkormányzatának Polgármestere gyakorolja.


21. A közös önkormányzati hivatal


51.§[62](1) Balatongyörök Község Önkormányzatának Képviselő-testülete és Vonyarcvashegy Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete igazgatási feladataik ellátására a közöttük létrejött megállapodással önkormányzati közös hivatalt alakítottak és tartanak fenn az 1. § (4) bekezdésében foglalt elnevezéssel és székhellyel.

(2) A közös önkormányzati hivatal állandó kirendeltségének megnevezése: Vonyarcvashegyi Közös Önkormányzati Hivatal Balatongyöröki Kirendeltsége, címe: 8313 Balatongyörök, Kossuth Lajos u. 29. A közös önkormányzati hivatalban a feladatokat köztisztviselői státusban álló ügyintézők látják el.


52. §[63] (1) A közös önkormányzati hivatal szervezeti és működési rendjét külön szabályzat tartalmazza, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik és a közös önkormányzati hivatalt létrehozó és fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.

(2) A közös önkormányzati hivatal működésének ellenőrzése, a feladatok egyeztetése céljából az érdekelt községek polgármesterei a jegyző részvételével bármely polgármester kezdeményezésére munkaértekezletet tartanak. Az értekezleten megállapított feladatokat emlékeztetőben rögzítik.


VII. Fejezet


Önkormányzati társulások


53. § (1)[64] A Képviselő-testület a társulási megállapodások során az önkormányzati törvény rendelkezéseiben foglaltak szerint jár el.

(2) A társulásokkal kapcsolatos koordináció főbb módszerei:

a) a polgármesterek, alpolgármesterek, jegyzők szakmai tanácskozásai,

b) együttes testületi ülések tartása,

c) közös bizottságok szervezése meghatározott közös feladatok ellátására,

d) hivatalok közötti együttműködés biztosítása.

(3) Az Önkormányzat részvételével működő társulások jegyzékét e rendelet 3. függeléke tartalmazza.


VIII. Fejezet


Helyi népszavazás [65]


54. § A Képviselő-testület a helyi népszavazás törvényben nem rögzített szabályait önálló rendeletben szabályozza


IX. Fejezet


Az Önkormányzat gazdasági alapjai


22. Az önkormányzat vagyona


55. § Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos részletes előírásokat a Képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza.


23. Az önkormányzat költségvetése


56. §[66]


24. Az önkormányzati gazdálkodás szabályai, az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése


57. §[67] (1) Az önkormányzati gazdálkodással kapcsolatos feladatokat a jogszabályi előírások alapján a közös önkormányzati hivatal látja el.

(2) Az önkormányzat által fenntartott intézmények részben önállóan gazdálkodnak. Ellenőrzésüket a képviselő-testület a közös önkormányzati hivatal útján látja el, illetve biztosítja.

(3) Az önkormányzat kiadásai teljesítésének, bevételei beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére a polgármester vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.

(4) Az utalvány ellenjegyzésére a jegyző vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.



58. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére a Mötv.-ben és az egyéb vonatkozó jogszabályokban írt rendelkezések irányadók.

(2) Az Képviselő-testület az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről társulás útján gondoskodik. A belső ellenőrzést  a Keszthely és Környéke Kistérség Többcélú Társulás látja el.





X. Fejezet


Záró rendelkezések


59. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2007. (III. 29.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról.


Balatongyörök, 2011. április 21.






Biró Róbert

polgármester

Dr. Hernádi László

körjegyző



Kihirdetve: 2011. április 26.


                                                                                              Dr. Hernádi László

                                                                                                      körjegyző




Egységes szerkezetbe foglalva: 2015. november 03.



Bertalanné dr. Gallé Vera

jegyző















1. mellékelt az 5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez[68]



A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke


  1. dönt a célhoz nem kötött átmenetileg szabad pénzeszközök biztonságos lekötéséről
  2. a Mötv. 67. §. f-g) pontjában foglalt rendelkezésen túl, gyakorolja a képviselő-testület által kinevezett személyek tekintetében az egyéb munkáltatói jogokat,
  3. Ellátja azokat a feladat- és hatásköröket, melyet a  szociális ellátásokról és azok igénybevételéről szóló rendelet a hatáskörébe utal.
  4. ellátja az útkezelői és útüzemeltetési feladatokat,
  5. dönt a külföldi kiküldetés engedélyezéséről,
  6. engedélyezi az önkormányzat gépjárműveinek külső szervek, személyek részére történő használatát,
  7. engedélyezi a közterület-használat igénybe vételét
  8. az önkormányzat címerének kereskedelmi, reklám és propaganda célokra való felhasználására engedélyt ad



2. melléklet az 5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez



Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testületének Műszaki Pénzügyi és Környezetvédelmi Bizottsága feladat és hatáskörei



1. Véleményezi az Önkormányzat és intézményei, valamint a közös önkormányzati hivatal éves költségvetési javaslatait és a végrehajtásukról szóló tájékoztató tervezeteket.


2. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.


3. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.


4. Véleményezi a beruházások pénzügyi oldalát érintő árajánlatokat, költségvetéseket.


5. Figyelemmel kíséri a beruházások megvalósulását.


6. Kezdeményezi az önkormányzati biztos kirendelését adósságrendezési eljárás esetén.


7. Véleményezi az önkormányzat ciklusprogramját, gazdasági programját.


8. Közreműködik a településfejlesztési koncepció kialakításában.


9. Közreműködik a helyi adórendeletek és a helyi építési szabályzat felülvizsgálatában.


10. Ellátja a polgármester és a helyi képviselők vagyonnyilatkozat-tételével, nyilvántartásával és kezelésével kapcsolatos feladatokat.


11. Véleményt nyilvánít a települést érintő környezetvédelmi tárgyú kérdésekben.


12. Részt vesz a település úthálózatának és forgalmi rendjének időszakos felülvizsgálatában.


13. Véleményt nyilvánít a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztésekről, napirendi pontokról.


14.[69] Kivizsgálja és döntésre előkészíti a polgármesterrel, alpolgármesterrel, önkormányzati képviselővel, önkormányzat bizottságának nem képviselő tagjával, jegyzővel szembeni összeférhetetlenségi ügyeket.

3. melléklet az 5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez[70]



A Képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatáskörök jegyzéke


  1. Ellátja azokat a feladat- és hatásköröket, melyet a  szociális ellátásokról és azok igénybevételéről szóló rendelet a hatáskörébe utal.
  2. A közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló önkormányzati rendelet szerint dönt közigazgatási bírság kiszabásáról.




































1. függelék az 5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez


Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai


  1. Biró Róbert polgármester

(8313 Balatongyörök, Szent István u. 29.)


  1. Kiss Sándor alpolgármester

(8313 Balatongyörök, Zsöllehát u. 38.)


  1. Bánkiné Király Zsuzsanna

(8313 Balatongyörök, Zsölleháti. u. 6.)


  1. Ábrahám Tamás

(8313 Balatongyörök, Mogyorós u. 19.)


  1. Tüske Tibor János

(8313 Balatongyörök, Üsth Gy. u. 35.)


  1. Németh István

(8313 Balatongyörök Kisfaludy u. 18.)


  1. Vajdáné Plótár Katalin

(8313 Balatongyörök, Üsth Gy. u. 3126. hrsz)





2. függelék az 5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez


Balatongyörök Község Önkormányzata Képviselő-testületének Műszaki, Pénzügyi és Környezetvédelmi Bizottsága tagjai


  1. Németh István  elnök

(8313 Balatongyörök Kisfaludy u. 18.)


  1. Ábrahám Tamás

(8313 Balatongyörök, Mogyorós u. 19.)


  1. Tüske Tibor János

(8313 Balatongyörök, Üsth Gy. u. 35.)


      4.  Varga-Kiss Zsófia külső tag

(8360 Keszthely, Deák Ferenc u. 57/B.)


5.   Németh László külső tag

(8313 Balatongyörök, Akácos u. 1.)


3. függelék az 5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez


Balatongyörök Község Önkormányzatának részvételével működő önkormányzati társulások jegyzéke


  1. Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Zalaszántó

Megalakulás éve: 1998.

Résztvevő önkormányzatok: Balatongyörök, Gyenesdiás, Karmacs, Rezi, Vállus, Várvölgy, Vindornyafok, Vindornyalak, Vonyarcvashegy, Zalaszántó


  1. Önkormányzati Társulás a Nyugat-Balaton és Zala Folyó Medence Nagytérség Települési Szilárdhulladékai Kezelésének Korszerű Megoldására

Megalakulás éve: 2005.


  1. Vonyarcvashegyi Nyitnikék Óvoda Intézményfenntartó Társulás

Megalakulás éve: 2013

Résztvevő önkormányzatok: Vonyarcvashegy, Balatongyörök











  1. függelék az 5/2011. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez[71]


Az önkormányzat tevékenységéhez kapcsolódó kormányzati funkciók felsorolása:

  1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok  jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
    1. 013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés
    2. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
    3. 016010 Országgyűlési, önkormányzati és Európa parlamenti képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenységek
    4. 016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek
    5. 041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
    6. 041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
    7. 041233  Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
    8. 041236 Országos közfoglalkoztatási program
    9. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
    10. 045120 Út, autópálya építése
    11. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
    12. 051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
    13. 064010 Közvilágítás
    14. 066010 Zöldterület-kezelés
    15. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
    16. 072111 Háziorvosi alapellátás
    17. 074011 Foglalkozás egészségügyi alapellátás
    18. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
    19. 081061 Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás
    20. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
    21. 082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme
    22. 082044 Könyvtári szolgáltatások
    23. 082091 Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
    24. 082092 Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
    25. 082093 Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek
    26. 082094 Közművelődés- kulturális alapú gazdaságfejlesztés
    27. 086020 Helyi, térségi tér biztosítása, működtetése
    28. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
    29. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
    30. 107051 Szociális étkezés
    31. 107052 Házi segítségnyújtás
    32. 107054 Családsegítés





[1] Módosította a 18/2014. (XI.14.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. november 15. napjától

[2] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától

[3] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[4] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[5] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától


[6] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától


[7] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától

[8] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától.

[9] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[10] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától.

[11] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától.

[12] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától.

[13] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[14] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[15] Módosította a 18/2014. (XI.14.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. november 15. napjától

[16] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[17] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[18] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától     

[19] Hatályon kívül helyezte a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályon kívül 2015. november 04. napjától

[20] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[21] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[22] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[23] Hatályon kívül helyezte a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[24] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[25] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[26] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[27] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától

[28] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától

[29] Beillesztette a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[30] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[31] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[32] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[33] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[34] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[35] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. november 04. napjától

[36] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[37] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[38] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[39] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[40] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[41] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[42] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[43] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[44] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[45] Módosította a 18/2014. (XI.14.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. november 15. napjától

[46] Kiegészítette a 18/2014. (XI.14.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. november 15. napjától

[47] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[48] Módosította a 7/2013. (V.23.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. május 24. napjától

[49] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától


[50] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[51] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[52] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[53] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[54] Kiegészítette a 18/2014. (XI.14.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. november 15. napjától

[55] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[56] Kiegészítette a 18/2014. (XI. 14.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. november 15.  napjától

[57] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[58] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[59] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[60] Módosította a 18/2014. (XI.14.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. november 15. napjától

[61] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[62] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[63] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[64] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[65] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[66] Hatályon kívül helyezte a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályon kívül 2015. november 04. napjától

[67] Módosította a 2/2013. (IV. 08.) önkormányzati rendelet, hatályos 2013. április 9. napjától

[68] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[69] Kiegészítette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[70] Beillesztette a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától

[71] Módosította a 16/2015. (XI.03.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. november 04. napjától