Sümegcsehi Község Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2015(IV.14.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról

Hatályos: 2015. 04. 15- 2017. 11. 29


Sümegcsehi Községi Önkormányzat  Képviselő-testületének

5/2015. (IV.14.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról


Sümegcsehi Községi Önkormányzat képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény(továbbiakban:Szt.)1.§. (2) bekezdésében, 10.§. (1) bekezdésében, 26.§-ában, 32.§. (3) bekezdésében, 132.§. (4) bekezdés g)pontjában, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13.§. (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I.Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


 A rendelet célja

1.§

(1) E rendelet célja, hogy Sümegcsehi község lakossága szociális biztonságának megteremtése, és megőrzése érdekében meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított települési támogatás formáit, a megállapítás, kifizetés, folyósítás, valamint a felhasználás ellenőrzésének szabályait.


A rendelet hatálya

2.§.


(1)A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat területén élő, és bejelentett lakóhellyel rendelkező, a Szt. 3.§-ában megjelölt személyekre. A Szt. 7.§. (1) bekezdése szerinti esetben a 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint az önkormányzat területén jogszerűen Magyarországon tartózkodókra is kiterjed.

Eljárási rendelkezések

Az ellátások igénylésének szabályai

3.§.

(1)E rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos eljárás kérelemre vagy hivatalból



(2)A kérelmet írásban az Óhidi Közös Önkormányzati Hivatalnál kell benyújtani a hivatal által

rendszeresített formanyomtatványon.

II. Fejezet


A TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK


A rendkívüli települési támogatás formái

Átmeneti segély

4.§.


(1) A képviselő-testület átmeneti segélyt állapíthat meg annak a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személynek, aki

a) önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni és váratlan esemény, elemi kár, vagy egyéb rendkívüli ok miatt előre nem látható, jelentős többletkiadásuk keletkezett vagy várható, továbbá

b) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg

            ba) egyedül élő esetén a nyugdíjminimum összegének 200%-át

            bb) egyéb esetben a nyugdíjminimum 150%-át.

c) átmeneti segély nyújtható, az alábbi formákban

ca) eseti jelleggel megállapított segély,

                               cb) meghatározott időszakra, havi rendszerességgel folyósított segély

(2) Az eseti jelleggel megállapított átmeneti segélyről (a (9) bekezdés kivételével) a polgármester,  a meghatározott időszakra folyósított átmeneti segélyről a képviselő testület dönt.

(3)Az eseti jelleggel, valamint a meghatározott időszakra, havi rendszerességgel megállapított átmeneti segély összege legalább 1.000,-Ft, de legfeljebb 20.000,-Ft lehet.


(4) Meghatározott időszakra, havi rendszerességgel folyósított átmeneti segély abban az esetben állapítható meg, ha a család olyan tartósan létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, ami ezt indokolja.


(5) Tartósan létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzet elsősorban, ha az igénylő

            a) egyedül él, átmenetileg jövedelemmel nem rendelkezik, vagy

            b) balesetet, szenvedett, vagy elemi kár érte, vagy


(6) Különösen indokolt esetben az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értékhatároktól a nyugdíjminimum összegének 50%-ával el lehet térni.


(7) Különösen indokolt esetnek kell tekinteni elsősorban azt az élethelyzetet, ha  

            a) ha a kiadás:

                        - a gyermek iskoláztatásával, vagy

- a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásával kapcsolatos, vagy

                        - a gyermek fogadásához, vagy

                        - a nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartáshoz, vagy

                        - a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez szükséges


(8) Az átmeneti segély iránti kérelmet a hivatal által rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani, melyhez mellékelni kell

                        - a családban élők jövedelemigazolását

- a többlet kiadásokat hitelt érdemlően bizonyító dokumentumokat vagy azok    másolatát


(9) Gyermekek iskoláztatásához jövedelemtől függetlenül az önkormányzat pénzügyi lehetőségeit figyelembe véve, kérelemre, pénzbeli támogatást nyújtható, melyről a képviselőtestület dönt.


(10) A polgármester jövedelemtől függetlenül az elhunyt személy eltemetésének költségeihez való hozzájárulásként 20.000,-Ft összegű átmeneti segélyt állapíthat meg annak az önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező személynek, aki az elhunyt személy eltemetéséről gondoskodott és ezt számlával, halotti anyakönyvi kivonattal igazolja. A polgármester jövedelemvizsgálat nélkül gyermekszületés alkalmából 20.000,- Ft átmeneti segélyt állapíthat meg, melyhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát


(11) Átmeneti segély természetbeni vagy pénzbeli ellátásként egyaránt nyújtható.

     Természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha

  1. a kérelem erre irányul
  2. az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik.


(12) A természetben nyújtott átmeneti segély formája élelmiszercsomag, tüzelőanyag vagy a segély meghatározott célra történő átutalása – ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díját is –lehet.


(13) Átmeneti segély egy naptári éven belül ugyanannak a személynek vagy családnak legfeljebb 3 alkalommal nyújtható, éves, együttes összege nem lehet több a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250%-ánál.


(14) A polgármester, amennyiben a kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmény áll fenn, hatáskörében eljárva 10.000,-Ft-ig állapíthat meg átmeneti segélyt.


(15) A segély felhasználásáról utólagos elszámolási kötelezettség írható elő.


Köztemetés

5.§.


(1) A polgármester a képviselőtestülettől kapott átruházott hatáskörben gondoskodik a Szt. 48.§-ában, valamint a 63/2006. (III.27.) Kormányrendeletben meghatározott rendelkezések figyelembe vételével az elhunyt személy közköltségen való eltemettetéséről.


(2)  Közköltségen a legolcsóbb temetés rendelhető el.


(3) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet, ha az a kötelezett családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.


(4) Megélhetést veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzet megítélésénél e rendelet 4.§. (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.


Szociális földprogramban való részvétel

6.§.


(1) Az önkormányzat részt vesz a FoglalkoztatóZalA-KAR Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság által nyújtott szociális földprogramban. A program célja a háztartás, mint szociális és gazdasági egység jövedelemszerző képességének erősítése, a szociálisan hátrányos helyzetű, inaktív, vagy tartósan alacsony jövedelmű háztartások gazdasági aktivizálása, tevékenységének bővítése értékteremtő munka lehetőségének biztosításával. Az önkormányzat a programban való részvételhez biztosított hozzájárulást természetbeni átmeneti segélyként számolja el.

(2)A támogatási kategóriák:

a) Vissza nem térítendő természetbeni támogatás azok kaphatják;

  • ahol a programban való részvétel feltételei biztosítottak (állattartáshoz ól, istálló, ketrec, stb. növénytermesztéshez saját vagy bérelt földterület rendelkezésre áll.)
  • a program elvárásaihoz a kedvezményezett hozzájárulása pozitív megítélésű
  • akik roma háztartásban élnek
  • akik nyugdíjasok és alacsony jövedelemmel rendelkeznek
  • akik fiatal házasok (35 év alattiak)
  • akik nagycsaládosok
  • akik megváltozott munkaképességűek és a

a családban az egy főre jutó jövedelem a nettó minimálbér összegét nem éri el

b)  A nem szociálisan rászorult családoknak adott természetbeni támogatás részben, vagy egészben kamatmentes, visszatérítendő támogatásként is adható. A visszatérítés történhet természetben és/vagy készpénzben a termék értékesítésekor.


(3) A programban való részvételi szándék bejelentése igénybejelentés alapján történik. Az igényelt támogatás mértéke nem haladhatja meg a 100.000,-Ft-ot.

A támogatás mértékének meghatározása a választott programra meghatározott keretösszegig történhet.


(4) A programban való résztvevők körét az igénybejelentések illetve a képviselő-testület által meghatározott keretszámok figyelembe vételével a polgármester bírálja el. A bírálás eredményéréről a következő testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.


(5) A programban való résztvevőkkel a programot bonyolító szervezet – ZalA-KAR Nonprofit Közhasznú Kft-vel szerződést köt.


6)Amennyiben a programban részt vevő a támogatási szerződésben foglaltakat nem teljesíti, részére a következő programban való részvételt a polgármester nem javasolja.


III.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

7.§.

(1) E rendelet 2015. április 15. napján lép hatályba. Hatályba lépésével a települési támogatások helyi szabályairól alkotott 2/2015. (II.28.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik  






       Bödör Endréné                                                                                 Sziva Erika

          jegyző                                                                                           polgármester






A rendelet kihirdetve: 2015. április 14.



                                                                       Bödör Endréné

                                                                                    jegyző