Sümegcsehi Község Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2015(IV.14.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásról
Hatályos: 2017. 11. 30- 2021. 03. 31Sümegcsehi Község Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2015(IV.14.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásról
Sümegcsehi Községi Önkormányzat képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény(továbbiakban:Szt.) 1. §. (2) bekezdésében, 10. §. (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. §. (3) bekezdésében, 132. §. (4) bekezdés g)pontjában, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. §. (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. § (1) E rendelet célja, hogy Sümegcsehi község lakossága szociális biztonságának megteremtése, és megőrzése érdekében meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított települési támogatás formáit, a megállapítás, kifizetés, folyósítás, valamint a felhasználás ellenőrzésének szabályait.
A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat területén élő, és bejelentett lakóhellyel rendelkező, a Szt. 3. §-ában megjelölt személyekre. A Szt. 7. §. (1) bekezdése szerinti esetben a 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint az önkormányzat területén jogszerűen Magyarországon tartózkodókra is kiterjed.
Eljárási rendelkezések
Az ellátások igénylésének szabályai
3. § (1) E rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos eljárás kérelemre vagy hivatalból indulhat
(2) A kérelmet írásban az Óhidi Közös Önkormányzati Hivatalnál kell benyújtani a hivatal által rendszeresített formanyomtatványon.
II. FEJEZET A TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK
A rendkívüli települési támogatás formái
Átmeneti segély
4. § (1) A képviselő-testület átmeneti segélyt állapíthat meg annak a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személynek, aki
- a) önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni és váratlan esemény, elemi kár, vagy egyéb rendkívüli ok miatt előre nem látható, jelentős többletkiadásuk keletkezett vagy várható, továbbá
- b) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg
- ba) egyedül élő esetén a nyugdíjminimum összegének 200%-át
- bb) egyéb esetben a nyugdíjminimum 150%-át.
- c) átmeneti segély nyújtható, az alábbi formákban
- ca) eseti jelleggel megállapított segély,
- cb) meghatározott időszakra, havi rendszerességgel folyósított segély
(2) Az eseti jelleggel megállapított átmeneti segélyről (a (9) bekezdés kivételével) a polgármester, a meghatározott időszakra folyósított átmeneti segélyről a képviselő testület dönt.
(3) Az eseti jelleggel, valamint a meghatározott időszakra, havi rendszerességgel megállapított átmeneti segély összege legalább 1.000,-Ft, de legfeljebb 20.000,-Ft lehet.
(4) Meghatározott időszakra, havi rendszerességgel folyósított átmeneti segély abban az esetben állapítható meg, ha a család olyan tartósan létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, ami ezt indokolja.
(5) Tartósan létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzet elsősorban, ha az igénylő
- a) egyedül él, átmenetileg jövedelemmel nem rendelkezik, vagy
- b) balesetet, szenvedett, vagy elemi kár érte, vagy
(6) Különösen indokolt esetben az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értékhatároktól a nyugdíjminimum összegének 50%-ával el lehet térni.
(7) Különösen indokolt esetnek kell tekinteni elsősorban azt az élethelyzetet, ha
- a) ha a kiadás:
- a gyermek iskoláztatásával, vagy
- a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásával kapcsolatos, vagy
- a gyermek fogadásához, vagy
- a nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartáshoz, vagy
- a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez szükséges
(8) Az átmeneti segély iránti kérelmet a hivatal által rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani, melyhez mellékelni kell
- a családban élők jövedelemigazolását
- a többlet kiadásokat hitelt érdemlően bizonyító dokumentumokat vagy azok másolatát
(9) Gyermekek iskoláztatásához jövedelemtől függetlenül az önkormányzat pénzügyi lehetőségeit figyelembe véve, kérelemre, pénzbeli támogatást nyújtható, melyről a képviselő-testület dönt.
(10) A polgármester jövedelemtől függetlenül az elhunyt személy eltemetésének költségeihez való hozzájárulásként 20.000,-Ft összegű átmeneti segélyt állapíthat meg annak az önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező személynek, aki az elhunyt személy eltemetéséről gondoskodott és ezt számlával, halotti anyakönyvi kivonattal igazolja. A polgármester jövedelemvizsgálat nélkül gyermekszületés alkalmából 20.000,- Ft átmeneti segélyt állapíthat meg, melyhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát
(11) Átmeneti segély természetbeni vagy pénzbeli ellátásként egyaránt nyújtható.
Természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha
- a kérelem erre irányul
- az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik.
(12) A természetben nyújtott átmeneti segély formája élelmiszercsomag, tüzelőanyag vagy a segély meghatározott célra történő átutalása – ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díját is –lehet.
(13) Átmeneti segély egy naptári éven belül ugyanannak a személynek vagy családnak legfeljebb 3 alkalommal nyújtható, éves, együttes összege nem lehet több a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250%-ánál.
(14) A polgármester, amennyiben a kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmény áll fenn, hatáskörében eljárva 10.000,-Ft-ig állapíthat meg átmeneti segélyt.
(15) A segély felhasználásáról utólagos elszámolási kötelezettség írható elő.
(16) (1)A háztartások téli rezsi többletköltségeihez való hozzájárulásként átmeneti segély állapítható meg jövedelemtől függetlenül, ha az önkormányzat pénzügyi helyzete ezt lehetővé teszi, melyről a képviselő-testület dönt
Köztemetés
5. § (1) A polgármester a képviselő-testülettől kapott átruházott hatáskörben gondoskodik a Szt. 48. §-ában, valamint a 63/2006. (III.27.) Kormányrendeletben meghatározott rendelkezések figyelembe vételével az elhunyt személy közköltségen való eltemettetéséről.
(2) Közköltségen a legolcsóbb temetés rendelhető el.
(3) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet, ha az a kötelezett családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.
(4) Megélhetést veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzet megítélésénél e rendelet 4. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.
Szociális földprogramban való részvétel
6. § (1) Az önkormányzat részt vesz a FoglalkoztatóZalA-KAR Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság által nyújtott szociális földprogramban. A program célja a háztartás, mint szociális és gazdasági egység jövedelemszerző képességének erősítése, a szociálisan hátrányos helyzetű, inaktív, vagy tartósan alacsony jövedelmű háztartások gazdasági aktivizálása, tevékenységének bővítése értékteremtő munka lehetőségének biztosításával. Az önkormányzat a programban való részvételhez biztosított hozzájárulást természetbeni átmeneti segélyként számolja el.
(2) A támogatási kategóriák:
- a) Vissza nem térítendő természetbeni támogatás azok kaphatják;
- ahol a programban való részvétel feltételei biztosítottak (állattartáshoz ól, istálló, ketrec, stb. növénytermesztéshez saját vagy bérelt földterület rendelkezésre áll.)
- a program elvárásaihoz a kedvezményezett hozzájárulása pozitív megítélésű
- akik roma háztartásban élnek
- akik nyugdíjasok és alacsony jövedelemmel rendelkeznek
- akik fiatal házasok (35 év alattiak)
- akik nagycsaládosok
- akik megváltozott munkaképességűek és
a családban az egy főre jutó jövedelem a nettó minimálbér összegét nem éri el - b) A nem szociálisan rászorult családoknak adott természetbeni támogatás részben, vagy egészben kamatmentes, visszatérítendő támogatásként is adható. A visszatérítés történhet természetben és/vagy készpénzben a termék értékesítésekor.
(3) A programban való részvételi szándék bejelentése igénybejelentés alapján történik. Az igényelt támogatás mértéke nem haladhatja meg a 100.000,-Ft-ot.
A támogatás mértékének meghatározása a választott programra meghatározott keretösszegig történhet.
(4) A programban való résztvevők körét az igénybejelentések illetve a képviselő-testület által meghatározott keretszámok figyelembe vételével a polgármester bírálja el. A bírálás eredményéréről a következő testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(5) A programban való résztvevőkkel a programot bonyolító szervezet – ZalA-KAR Nonprofit Közhasznú Kft-vel szerződést köt.
(6) Amennyiben a programban részt vevő a támogatási szerződésben foglaltakat nem teljesíti, részére a következő programban való részvételt a polgármester nem javasolja.
III.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
7. § (1) E rendelet 2015. április 15. napján lép hatályba. Hatályba lépésével a települési támogatások helyi szabályairól alkotott 2/2015. (II.28.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik
*(1) Módosította a 12/2017.(XI.30.) önkormányzati rendelet 1. §-a