Gétye Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021. (VII.9.) önkormányzati rendelete

a szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 07. 10- 2021. 07. 10

Gétye Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021. (VII. 9.) önkormányzati rendelete

a szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Gétye Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. §-ában, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésben, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikkének (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátások szabályozására a következőket rendeli el:

1. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

„Gétye Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. §-ában, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésben, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikkének (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátások szabályozására a következőket rendeli el:”

2. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„1. § A rendelet célja, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (továbbiakban: Szt.) kapott felhatalmazás alapján helyileg szabályozza az önkormányzati pénzforrásból finanszírozott szociális ellátások formáit, szervezetét, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, megállapításának szabályait.”

3. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 2. §-a a következő (1) és (2) bekezdéssel egészül ki:

„(1) A rendelet hatálya kiterjed Gétye Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) közigazgatási területére, az önkormányzat által nyújtott, e rendeletben szabályozott ellátásokra.

(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed

  • a) az önkormányzat területén bejelentett lakó- illetve tartózkodási hellyel rendelkező, és életvitelszerűen a településen tartózkodó, a Szt. 3. § (1) bekezdésében meghatározott személyekre,
  • b) a Szt. 3. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott személyekre,
  • c) a Szt. 7. § (1) bekezdése szerinti esetben az önkormányzat területén jogszerűen tartózkodó, a Szt. 3. § (1) bekezdése szerinti személyekre és az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.”

4. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„3. § (1) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni ellátások megállapítása iránti eljárás kérelemre indul. A kérelmeket a Zalaapáti Közös Önkormányzati Hivatalhoz (továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani, a Hivatal által rendszeresített 1. melléklet szerinti formanyomtatvány felhasználásával.

  • 1. Az egyes ellátási formákra vonatkozó jogosultság elbírálásához a kérelmező jövedelmi, vagyoni helyzetére vonatkozóan nyilatkozatot köteles tenni. A kérelmező saját és a vele egy háztartásban lakó személyek tekintetében a jövedelmet, és a támogatásra való jogosultságot a kérelemhez csatolt alábbi dokumentumokkal köteles igazolni:
    • a) a kérelmezővel egy háztartásban élő valamennyi jövedelemmel rendelkező személy a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó jövedelméről szóló munkáltatói igazolás;
    • b) vállalkozásból, őstermelésből származó jövedelem esetén a kérelme benyújtását megelőző 12 hónap jövedelméről szóló igazolást a következők szerint: a lezárt adóévről az állami adóhatóság által kiadott igazolás, a le nem zárt időszakra vonatkozóan könyvelői igazolás, vagy a vállalkozó saját nyilatkozata;
    • c) a kifizető szerv által kiállított tárgyévre vonatkozó nyugdíjösszesítő igazolás a nyugdíj, nyugdíjszerű ellátás összegéről;
    • d) a kérelmező háztartásában élő nem tanköteles korú, nappali oktatásban részesülő gyermek(ek) iskolalátogatási, vagy hallgatói jogviszonyról szóló igazolása;
  • 2. Települési lakásfenntartási támogatás igénylése esetén a 2. pontban felsorolt dokumentumokon felül csatolni szükséges a kérelmező által lakott lakás vagy ház vonatkozásában a közüzemi díjak (víz, gáz, villany) befizetését igazoló számlákat.
  • 3. Ha a kérelem az e rendelet szerint adható ellátások méltányosságból való megállapítására irányul, a kérelmezőnek csatolnia kell az e rendelet szerint méltányosság gyakorlására lehetőséget adó körülmények fennállásának hitelt érdemlő (pl. egészségi állapot orvos által történő, gyógyászati segédeszköz vásárlása, stb.) módon történő igazolását.
  • 4. A támogatási kérelemhez szükséges jövedelem- és vagyonszámításnál az Szt.-ben meghatározottak szerint kell eljárni.

(2) A Hivatal a kérelmezőnél a nyilatkozatokban és az igazolásokban feltüntetett adatok valóságnak megfelelő voltát ellenőrizheti, a tényállás tisztázása során helyszíni szemlét végezhet, továbbá felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentum benyújtására. Helyszíni szemlét kell végezni fellebbezés előterjesztése előtt, valamint minden olyan esetben, amikor a benyújtott igazolások és nyilatkozatok alapján a rászorultság nem állapítható meg egyértelműen.

(3) A gyógyszertámogatásra, valamint a lakásfenntartási támogatásra jogosult halála esetén a fel nem vett támogatást a vele közös lakcímmel rendelkező, közös háztartásban együtt élt házastárs vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál hónapját követő hónap utolsó napjáig.

(4) A (3) bekezdés alapján felvett települési támogatás nem része a hagyatéknak.

(5) A képviselő-testület hatáskörét átruházott hatáskörben:

  • a) a polgármester gyakorolja a rendkívüli települési támogatás (7-10. §), a gyógyszertámogatás (11. §), a iskoláztatási támogatás (12. §), temetési támogatás (13. §), a köztemetés (18. §), valamint a 14. § (4) bekezdés, 19-20. § esetén;
  • b) a jegyző gyakorolja a lakásfenntartási támogatás (15-16. §) esetén.

(6) A képviselő-testület jár el a 14. § és a 17. § által szabályozott esetekben.”

5. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 5. § a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A szociális rászorultságtól függő települési támogatás keretében adható ellátások:)

  • „a) rendkívüli települési támogatás, gyógyszertámogatás, temetési támogatás, kamatmentes kölcsön;
  • b) települési támogatás (iskoláztatási támogatás, lakásfenntartási támogatás, közüzemi díjtartozás miatti támogatás);”

6. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„6. § (1) A rendkívüli települési támogatás és a települési támogatás egészben vagy részben, természetbeni ellátásként is nyújtható. A támogatást természetbeni ellátás formájában (pl. kizárólag közvetlen fogyasztásra alkalmas alapvető élelmiszerek vásárlására jogosító vásárlási utalvány, tűzifa, szén, élelmiszercsomag, étkezés biztosítása, a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése közüzemi díj tartozás közvetlen átutalása a szolgáltató felé) is meg lehet állapítani.

(2) A természetbeni ellátás megvásárlására meghatalmazást kaphat a családsegítő, 15 napos elszámolási kötelezettséggel, melyről a határozatban rendelkezni kell.

(3) Ha az ügy összes körülményeit mérlegelve attól lehet tartani, hogy a kérelmező a támogatást nem a kérelemben meghatározott célra használná fel, kötelezni kell, hogy a támogatás felhasználásáról a készpénz felvételétől, illetve az átutalás napjától számított 15 napon belül névre szóló készpénzfizetési számlákkal számoljon el. Az elszámolási kötelezettségről a határozatban rendelkezni kell.

(4) Amennyiben az ellátott az általa kézhez vett támogatással kapcsolatos elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget, az elszámolásra nyitva álló határidő leteltétől számított 6 hónapon belül települési támogatásban nem részesülhet. Az elszámolási kötelezettségről rendelkező határozatban az elszámolás elmaradása esetére kilátásba kell helyezni a joghátrány alkalmazását.”

7. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § Rendkívüli települési támogatás kérelmezhető:

  • a) átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család kiadásainak mérséklésére
  • b) eseti gyógyszerkiadás mérséklésére (a továbbiakban: gyógyszertámogatás), így különösen:
    • ba) azon személyek kiadásainak csökkentésére, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni, vagy
    • bb) azon családok támogatására, amelyekben az egyes családtagok eseti gyógyszer, gyógyászati segédeszköz költsége együttesen olyan nagymértékű, hogy azt nem képesek viselni, vagy
  • c) gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, ideértve gyermek születését a családban, továbbá
  • d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.”

8. § (1) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 9. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) Az igénylő és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára a települési támogatás összege – a 11. §, 12. §, 13. §, 14. § és 15. §-ban foglalt kivétellel - az adott naptári évben nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.

(5) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozók számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 15 napon belül ismételten benyújtott kérelemre indult eljárásra települési támogatás, - kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén, - nem állapítható meg.”

(2) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 9. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A támogatás készpénzben történő kifizetéséről, illetve a számlára történő átutalásáról a határozat véglegessé válását követő három munkanapon belül a Hivatal Pénzügyi Csoportja gondoskodik.”

9. § (1) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A gyógyszertámogatásra benyújtott települési támogatás iránti igény megállapításának feltétele:

  • a) a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600 %-át nem haladja meg,
  • b) az igazolt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át, és
  • c) a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában nem részesül közgyógyellátásban.”

(2) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A gyógyszertámogatást egy évre lehet megállapítani, ha a gyógykezelés várható időtartama legalább egy évre, vagy határozatlan időre szól. A kifizetést a határozat véglegessé válását követő öt munkanapon belül, majd azt követően negyedévente kell teljesíteni, a negyedév első hónapjának tizedik napjáig.”

(3) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 11. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Meg kell szüntetni a támogatást,

  • a) a jogosult kérelmére, a kérelemben meghatározott időponttól, amennyiben ilyen nincs, a kérelem benyújtásának napjával;
  • b) ha a támogatás folyósítása alatt a jogosult a településről elköltözött, a lakcímváltozás hónapjának utolsó napjával;
  • c) ha a jogosult meghalt, a halálozás hónapjának utolsó napjával.”

10. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 13. § (2)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájáruláshoz igényelt rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető nevére kiállított számla és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.

(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájáruláshoz igényelt összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség mértékének 10%-a.

(4) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége: 300.000 Ft.”

11. § (1) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kamatmentes kölcsön visszatérítésének időtartama legfeljebb egy év. A visszatérítésről a határozatban rendelkezni kell, melyben egy összegű, vagy részletekben történő fizetés is előírható. A törlesztést a folyósítást követő 3. hónapban kell megkezdeni, és minden hónap 10. napjáig egyenlő részletekben kell visszafizetni.”

(2) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 14. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Kamatmentes kölcsönként legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át lehet biztosítani. Ha a jogosult a kölcsön összegét a számára előírt, visszafizetési határidőn belül nem teljesíti, a kölcsön behajtásáról kell gondoskodni. A törlesztőrészlet befizetésére támogatás nem adható.”

12. § (1) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 15. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Lakásfenntartási támogatás adható annak a kérelmezőnek, aki egynél több lakás tulajdoni vagy bérleti, haszonélvezeti jogával nem rendelkezik, lakás hasznosításából jövedelme nem származik, továbbá az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értéket meghaladó vagyonnal nem rendelkezik.”

(2) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 15. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Lakásfenntartási támogatás akkor adható, ha a háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600 %-át.”

(3) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 15. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) Meg kell szüntetni a támogatást

  • a) a jogosult kérelmére, a kérelemben meghatározott időponttól, amennyiben ilyen nincs, a kérelem benyújtásának napjával;
  • b) ha a támogatás folyósítása alatt a jogosult az ingatlanból elköltözött, a lakcímváltozás hónapjának utolsó napjával;
  • c) ha a jogosult meghalt, a halálozás hónapjának utolsó napjával.”

13. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 17. § (5)–(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) A megállapított támogatást közüzemi szolgáltatók részére kell átutalni. Az átutalást követően a támogatottak adatait és az átutalt összeget az érintett szolgáltatókkal közölni kell.

(6) A támogatás iránti kérelemről a területileg illetékes család- és gyermekjóléti szolgálatot (továbbiakban: szolgálat) értesíteni kell. Ha a kérelmezőnek többféle közüzemi díj hátraléka keletkezik, a szolgálattal köteles együttműködni. Az együttműködés keretében a szolgálat segítséget nyújt a tartozás megszüntetése érdekében

  • a) esetleges karitatív szervezetek felkutatásában, akik a tartozás rendezéséhez segítséget tudnak nyújtani,
  • b) ha kérelmező jogosultsága fennáll, védendő fogyasztóvá nyilvánításában,
  • c) részletfizetési megállapodások megkötésében,
  • d) a lehetséges fizetési haladékok elérésében.

(7) A támogatás megállapítására a szolgálat tesz javaslatot. Ha kérelmezőnek többféle adóssága van, a szolgálat megvizsgálja, hogy mely tartozás veszélyezteti leginkább az adós lakhatási feltételeit, és ennek figyelembe vételével teszi meg javaslatát.”

14. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Különös méltánylást érdemlő körülmények akkor állnak fenn, ha az eltemettetésre köteles személy igazolja, hogy a családban az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.”

15. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 19. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„19. § (1) Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a következő személyes gondoskodást nyújtó

  • 1. szociális alapszolgáltatásokat:
    • a) étkeztetés,
    • b) házi segítségnyújtás,
    • c) családsegítés,
    • d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
    • e) támogató szolgáltatás
  • 2. gyermekjóléti alapellátási formákat:
    • a) gyermekek napközbeni ellátása /óvoda, bölcsőde/
    • b) gyermekjóléti szolgálat.
  • 3. Az 1. pont b)-e) alpontjában és a 2. pont b) alpontban meghatározott feladatokat Keszthely és Környéke Kistérségi Többcélú Társulás Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja, a 2. pont a) alpontban meghatározott feladatokat a Zalaapáti Óvoda, Mini Bölcsőde Intézményi Társulás útján biztosítja.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet a törvényes képviselője terjeszti elő. A kérelmet az adott intézmény vezetőjénél, illetve a Hivatalban kell előterjeszteni. Amennyiben az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézményvezető döntésével nem ért egyet, úgy 8 napon belül a polgármesterhez, képviselő-testülethez fordulhat.

(3) A szociális étkeztetés keretében a szociálisan rászorultaknak legalább napi egyszeri meleg étkezésről (ebéd) kell gondoskodni.

(4) Az étkeztetést az önkormányzat a szolgáltatás vásárlásával biztosítja.

(5) Szociálisan rászorultak, akik önmaguknak, illetve önmaguk és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel

  • a) koruk,
  • b) egészségi állapotuk,
  • c) fogyatékosságuk,
  • d) pszichiátriai betegségük,
  • e) szenvedélybetegségük,
  • f) hajléktalanságuk miatt nem képesek biztosítani az étkezést.

(6) Szociálisan rászorultnak minősül az a személy

  • a) a kora miatt, aki a 65. életévét betöltötte;
  • b) az egészségi állapota miatt, akinek a háziorvos igazolja, hogy a betegsége jellege miatt nem képes az étkeztetést saját maga, vagy eltartottjai részére biztosítani;
  • c) a fogyatékossága miatt, aki fogyatékossági támogatásban részesül;
  • d) a pszichiátriai, illetve szenvedélybetegsége miatt, akinek a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegsége jellege miatt nem képes az étkeztetést saját maga, vagy eltartottjai részére biztosítani;
  • e) a hajléktalansága miatt, aki életvitelszerűen a településen tartózkodik, éjszakáit közterületen, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben tölti.

(7) Az étkeztetésre benyújtott kérelmek elbírálásáról, valamint az Szt. 17. § (5) bekezdése szerinti méltányosság gyakorlásáról – átruházott hatáskörben – a polgármester dönt, az ellátást igénybe vevővel az étkeztetés feltételeiről megállapodást köt.

(8) Az étkeztetés igénybevétele iránt benyújtott kérelem mellé csatolni kell az igénylő jövedelmi viszonyaira vonatkozó igazolásokat. E rendelet 22. § (5) bekezdés b) és d) pontja szerint jogosultság esetén a háziorvosi igazolást is.

(9) A polgármester köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani, ha az ellátást igénylő személy állapota, vagy személyes körülményei az ellátás halaszthatatlan biztosítását teszik szükségessé.

(10) Megszűnik az étkeztetés

  • a) az étkeztetésre meghatározott időtartam lejártával,
  • b) a jogosult halálával,
  • c) a jogosult, illetve törvényes képviselője írásbeli kérelmére a kért időpontban,
  • d) ha arról a hozzátartozó vagy más, arra köteles személy gondoskodik,
  • e) az igénybevétel feltételei már nem állnak fenn.”

16. § (1) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A rendelet hatálya alá tartozó személyes gondoskodást nyújtó ellátási formáknál térítési díjat kell fizetni, mértékét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.”

(2) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 20. §-a a következő (1a)–(1c) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A fizetendő személyi térítési díj összegéről és azok változásairól a polgármester a szolgáltatás biztosításának megkezdése előtt írásban értesíti az igénylőt, illetve törvényes képviselőjét, vagy a térítési díj fizetésére kötelezett személyt.

(1b) A személyi térítési díj fizetése utólag történik, számla ellenében tárgyhót követő hónap 15. napjáig.

(1c) Amennyiben a térítési díj fizetésére kötelezett a befizetést elmulasztotta a szolgáltatást nyújtó 15 napos határidő megjelölésével a befizetésre kötelezett személyt írásban felszólítja az elmaradt térítési díj megfizetésére.”

(3) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 20. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A polgármester kivételes méltányosságból kérelemre, szociális rászorultság alapján díjkedvezményt állapíthat meg, ha az ellátás hiánya az igénylő létfenntartását veszélyeztetné.”

17. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

18. § Hatályát veszti A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet

19. § Ez a rendelet 2021. július 10-én lép hatályba, és 2021. július 12-én hatályát veszti.

1. melléklet

1. melléklet az 1/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelethez

1. melléklet