Márokföld Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2017. (V.19.) önkormányzati rendelete

egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól, valamint az azokért fizetendő díjak mértékéről

Hatályos: 2017. 05. 20- 2021. 02. 15

Márokföld Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:


1. § E rendelet hatálya Márokföld Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötésekre, valamint a Csesztregi Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: Hivatal) közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.


2. § E rendelet alkalmazásában

a) hivatali helyiség: a márokföldi faluház nagyterme 8976 Márokföld, Kossuth út 31.,

b) hivatali munkaidő: a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend,

c) anyakönyvi esemény: a házasságkötés. 


3. § A házasságkötés a hivatali helyiségben, hivatali munkaidőben, az anyakönyvvezető hivatalos közreműködésével ingyenes alapszolgáltatás.


4. § (1) Az anyakönyvvezetőnek a házasság hivatali helyiségben vagy hivatali munkaidőn kívüli közreműködése többletszolgáltatásnak minősül, amelynek ellentételezéseként az alábbi díjat kell fizetni:

a) hivatali helyiségen kívüli házasságkötésért 10.000 Ft,

b) hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötésért 5.000 Ft.

(2) Az anyakönyvvezető a házasságkötésnél kizárólag akkor működik közre, ha az (1) bekezdés a), b) pontjában meghatározott díjat megfizették.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott díjakat a házasságkötési szándék bejelentésével egyidejűleg kell az Önkormányzat házipénztárába befizetni.


5. § Az Önkormányzat kedvezményként biztosítja, hogy a 4. § (1) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti díjat nem kell megfizetni, ha a házasulandók legalább egyike a településen bejelentett lakóhellyel rendelkezik.


6. § (1) A házasság hivatali helyiségen, vagy hivatali munkaidőn kívüli megkötését a jegyző engedélyezi. A kérelem ügyében a jegyző esetenként - az anyakönyvvezetővel történt egyeztetést követően - dönt. A kérelmet az 1. melléklet szerinti nyomtatványon kell előterjeszteni.

(2) A házasság hivatali helyiségen kívüli megkötését a jegyző akkor engedélyezi, ha a felek nyilatkoznak arról, hogy

a) a tanúk, – ha szükséges – a tolmács jelenlétét biztosítják, továbbá

b) gondoskodnak az anyakönyvvezető helyszínre és a hivatali helyiségbe való utazásáról,

c) az anyakönyvi esemény méltósága, tekintélye nem csorbul, továbbá a személyes adatok és az anyakönyv megfelelő védelme biztosított.

(3) A döntést megelőzően az anyakönyvvezető a házasulandók által választott helyszínen szemlét tart, melyről feljegyzést készít és a jegyzőnek az engedélyezésre javaslatot tesz.

7. § (1) A hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötésnél közreműködő anyakönyvvezetőt bruttó 5.000 Ft összegű díjazás illeti meg.

(2) A hivatali helyiségen kívül történő házasságkötésnél közreműködő anyakönyvvezetőt bruttó 10.000 Ft összegű díjazás illeti meg.


8. § (1) Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti:

a) egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól, valamint az azokért fizetendő díjak mértékéről szóló 9/2014. (V. 10.) önkormányzati rendelet.    



                        dr. Tüske Róbertné                                          Szabó István

                        jegyző                                                            polgármester

Mellékletek