Szilvágy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2012. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat vagyonáról

Hatályos: 2013. 07. 01

Szilvágy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2012. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat vagyonáról

2013.07.01.

1Szilvágy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 5. § (2) bekezdés b)-c) pontjában, 13. § (1) bekezdésében és 18. § (1) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ában és 143. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat vagyonáról szóló 5/2012. (II. 28.) önkormányzati rendeletének (továbbiakban: ÖR) módosításáról következőket rendeli el:

1. § (1) Az önkormányzat által nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonként forgalomképtelen törzsvagyonnak minősített vagyonelemek:

1. a Szilvágy belterület 144/1. hrsz-ú ingatlana,

2. a Szilvágy külterület 084. hrsz-ú ingatlana.

(2) Az önkormányzat által korlátozottan forgalomképes törzsvagyonnak minősített vagyonelemek:

1. a Szilvágy belterület 84. hrsz-ú ingatlana,

2. a Szilvágy belterület 196. hrsz-ú ingatlana,

3. a Szilvágy belterület 209. hrsz-ú ingatlana,

4. a Szilvágy belterület 293/10. hrsz-ú ingatlana,

5. az önkormányzatnak a Zalabaksa belterület 135. hrsz-ú ingatlanban fennálló tulajdoni illetősége,

6. az önkormányzatnak a Zalabaksa belterület 155/9. hrsz-ú ingatlanban fennálló tulajdoni illetősége.

(3) A (2) bekezdésben feltüntetett vagyontárgyak csak a közfeladat ellátásának biztosításával idegeníthetők el.

2. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatásköreit:

1. az önkormányzat vagyonának működtetésére vonatkozó jogkörét, a vagyon hasznosításának kivételével,

2. az önkormányzati vagyon magáncélra történő igénybevételének engedélyezésére vonatkozó jogkörét,

3. a vagyon egy évet meg nem haladó időtartamra vonatkozó hasznosítására vonatkozó jogkörét, a bérleti díj megállapításának kivételével

4. telekmegosztásra, telekösszevonásra és telekhatár-rendezésre vonatkozó jognyilatkozat megtételére vonatkozó jogkörét, amennyiben az tulajdonjog-változást nem eredményez,

5. az ingatlanvagyonba nem tartozó, a számviteli nyilvántartás szerint 200.000 Ft nettó értéket el nem érő vagyontárgy értékesítésére vonatkozó jogkörét.

(2) Ha jogszabály másként nem rendelkezik,

a) az értékesítéssel kapcsolatos jogkör gyakorlásába beleértendő a vételár megállapításának és közvetett támogatás piaci érték alatti értékesítés formájában történő nyújtásának joga,

b) a hasznosítással kapcsolatos jogkör gyakorlásába beleértendő a bérleti, használati díj megállapításának és közvetett támogatás piaci érték alatti hasznosítás formájában történő nyújtásának joga,

c) a működtetéssel kapcsolatos jogkör gyakorlásába beleértendő a szolgáltatási díj megállapításának és közvetett támogatás piaci érték alatti szolgáltatás formájában történő nyújtásának joga.

3. § (1) Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában csak írásbeli szerződés köthető

a) vagyontárgy önkormányzati tulajdonba kerülésére,

b) önkormányzati vagyon hasznosítására,

c) önkormányzati vagyon tulajdonjogának átruházására.

(2) A vagyon átruházása esetén a piaci érték

a) gazdasági célra történő ingatlanértékesítés esetén a független szakértő által megállapított érték,

b) az a) pontba nem tartozó esetben

ba) független szakértő által megállapított érték, vagy

bb) a vagyontárgy meghirdetése során benyújtott legmagasabb ajánlat, vagy

bc) hasonló ingatlan forgalmi értéke, vagy

bd) az önkormányzat számviteli nyilvántartásában szereplő nettó érték.

(3) A vagyon hasznosítása esetén a piaci érték

a) gazdasági célra történő hasznosítás esetén

aa) a vagyontárgy meghirdetése során benyújtott legmagasabb ajánlat, vagy

ab) hasonló ingatlan-hasznosítás értéke, vagy

ac) a hasznosított vagyontárgyra jutó költségeknek a hasznosításra vonatkozó szerződés megkötésekor érvényes jegybanki alapkamattal növelt összege, csökkentve az önkormányzatnak a vagyonhasznosításból eredő költségmegtakarításával, vagy

b) nem gazdasági célra történő hasznosítás esetén

ba) a vagyontárgy meghirdetése során benyújtott legmagasabb ajánlat, vagy

bb) hasonló ingatlan-hasznosítás értéke, vagy

bc) a hasznosított vagyontárgyra jutó költségek összege, csökkentve az önkormányzatnak a vagyonhasznosításból eredő költségmegtakarításával.

3/A. §2 (1) Az Önkormányzat a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 76. § (5) bekezdés a) pontja, valamint a köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló 2012. évi CLXXXVIII. törvény 8. § (1) bekezdés b) pontja alapján az önkormányzat tulajdonában lévő, az intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingatlan és ingó vagyont – ideértve a taneszközöket, továbbá az intézményben lévő eszközöket, felszereléseket –, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (továbbiakban: KIK) vagyonkezelésébe adja. A vagyonkezelésbe adásról az önkormányzat és a KIK vagyonkezelési szerződést köt.

(2) A vagyonkezelési szerződés tárgya: a Zalabaksa, 155/9. hrsz-ú, 8023 m² alapterületű ingatlanból, 638 m² ingatlanrész.

(3) A vagyonkezelői jog ellenértéke: ingyenes. A vagyonkezelési szerződés időtartama: határozatlan idejű.

(4) A vagyonkezelőt a vagyonkezelésében levő vagyonnal kapcsolatban megilletik a tulajdonos jogai, és terhelik a tulajdonos kötelezettségei – ideértve a számvitelről szóló törvény szerinti könyvvezetési és beszámoló-készítési kötelezettséget is – azzal, hogy

a) a vagyont nem idegenítheti el, valamint - jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog vagy ugyanezen okokból alapított szolgalom, továbbá a helyi önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével - nem terhelheti meg,

b) a vagyont biztosítékul nem adhatja,

c) a vagyonon osztott tulajdont nem létesíthet,

d) a vagyonkezelői jogot harmadik személyre nem ruházhatja át és nem terhelheti meg, valamint

e) polgári jogi igényt megalapító, polgári jogi igényt eldöntő tulajdonosi hozzájárulást a vagyonkezelésében lévő vagyonra vonatkozóan hatósági és bírósági eljárásban sem adhat, kivéve a jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati joghoz, vezetékjoghoz vagy ugyanezen okokból alapított szolgalomhoz történő hozzájárulást.

(5) A vagyonkezelő a vagyonkezelésében levő és a közös használatra szolgáló vagyont, a központi berendezésekkel és felszerelésekkel együtt rendeltetésszerűen, a vagyonkezelési szerződésnek, a rendes gazdálkodás szabályainak megfelelően, a vagyonra vonatkozó biztonsági előírások betartásával, a közvagyont használó személytől elvárható gondossággal mások jogainak és törvényes érdekeinek sérelme nélkül jogosult birtokolni, használni, szedni hasznait.

(6) Amennyiben a KIK a vagyonkezelésében levő vagyon hasznosítását másnak átengedi, a használó magatartásáért, mint sajátjáért felel.

(7) A KIK viseli a vagyonkezelésében levő vagyonnal összefüggő költségeket, közterheket, díjakat, gondoskodik a vagyonvédelemről.

(8) A KIK felelős az ingatlannal kapcsolatban, a tűzvédelmi, munkavédelmi és környezetvédelmi törvényekben és egyéb kapcsolódó jogszabályokban foglaltak betartásáért és betartatásáért.

(9) A KIK köteles teljesíteni a vagyonkezelésében levő vagyonnal kapcsolatban a jogszabályban, illetve a vagyonkezelési szerződésben előírt nyilvántartási, adatszolgáltatási, és elszámolási kötelezettséget. A vagyonkezelésbe adott vagyont, annak értékét és változásait a KIK nyilvántartja. Az érték nyilvántartásától el lehet tekinteni, ha az adott vagyontárgy értéke természeténél, jellegénél fogva nem állapítható meg. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a vagyon elsődleges rendeltetése szerinti közfeladat megjelölését is. A nyilvántartási adatok - a minősített adat védelméről szóló törvény szerinti minősített adat kivételével - nyilvánosak.

(10) A KIK a használatában lévő vagyont érintő lényeges változásokat, a változás bekövetkezésétől számított 5 napon belül köteles jelenteni az Önkormányzatnak. A KIK köteles az Önkormányzatot haladéktalanul értesíteni az ingatlan egészét fenyegető veszélyről és a beállott kárról, a tudomására jutott minden olyan tényről, adatról, körülményről, amely a vagyon rendeltetésszerű, zavarmentes használatát akadályozza, kár bekövetkezésével fenyeget, a vagyon nagyobb mérvű romlásához vezethet, valamint arról ha őt jogai gyakorlásában harmadik személy akadályozza. A KIK köteles tűrni, hogy az Önkormányzat a veszély elhárítására, a kár következményeinek megszüntetésére a szükséges intézkedéseket megtegye. Az értesítés elmaradása vagy késedelme miatt bekövetkezett kárt, illetve költségnövekedést a KIK köteles viselni. A KIK felel minden olyan kárért, amely a rendeltetésellenes vagy szerződésellenes használat következménye. A nem rendeltetésszerű használat folytán keletkezett hibák kijavítása, károk megtérítése a KIK kötelezettsége függetlenül attól, hogy a bekövetkezett hiba, illetve kár alkalmazottjai, ügyfelei, az intézmény tanulói vagy az érdekkörében eljáró személy magatartására vezethető vissza. Nem terheli a KIK-et a kártérítési kötelezettség, ha bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy adott helyzetben a közvagyon használójától elvárható.

(11) Az Önkormányzat a KIK-től követelheti a vagyonkezelésbe adott vagyon rendeltetés-, illetve szerződésellenes használatának megszüntetését. Ha a KIK a rendeltetés-, illetve szerződésellenes használatot – az Önkormányzat felhívása ellenére – tovább folytatja, az Önkormányzat kártérítést követelhet.

(12) A KIK gondoskodik a vagyonkezelésében levő vagyon értékének, állagának megóvásáról, karbantartásáról, a szükséges felújítások, pótlások, cserék kivitelezési munkálatainak elvégzéséről, elvégeztetéséről így az ingatlanban levő központi berendezések, az ezekhez csatlakozó vezetékrendszerek munkaképes állapotának biztosításáról, az átvételkori állapotnak megfelelő szinten tartásáról.

(13) A KIK a saját költségén az Önkormányzat előzetes írásbeli engedélye alapján jogosult

a) a vagyonkezelésében levő ingatlant átalakítani, illetőleg a falak, a mennyezet, vagy a padlózat megbontásával, tárgyaknak azokhoz történő rögzítésével járó műveletet,

b) az elszámolt értékcsökkentést meghaladó, annak értékét növelő beruházást, felújítást végezni.

(14) A beruházás, felújítás értékét a KIK-nek bizonylatokkal kell igazolnia és azokról évente írásban be kell számolnia az Önkormányzatnak.

(15) A KIK az ingatlanban riasztórendszert, telefonos és számítógépes hálózatot építhet ki emeletek összekötésével együtt. Erről előzetesen köteles az Önkormányzatot írásban tájékoztatni. A KIK jogosult az ingatlant saját berendezéseivel ellátni, e berendezések felett szabadon rendelkezhet, és a szerződés megszűnése esetén ezeket saját tulajdonaként elszállíthatja, köteles azonban az eredeti állapotot saját költségén helyreállítani.

(16) Az Önkormányzat az ingatlanban lévő, a KIK tulajdonát képező vagyontárgyakért felelősséget nem vállal.

(17) A KIK vagyonkezelésébe adott, a köznevelési feladat ellátáshoz véglegesen feleslegessé vált vagyont – beleértve a rendeltetésszerű használat mellett elhasználódott vagy elavult eszközöket is – 20 napon belül köteles az Önkormányzat részére visszaadni, aki köteles azt visszavenni. A KIK a rendeltetésszerű használat mellett elhasználódott vagy elavult eszközök kivételével az egyéb vagyont rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban köteles visszaadni az Önkormányzatnak.

(18) Az Önkormányzat, mint tulajdonos évente legalább egy alkalommal, a nevelő-oktató munka, illetve a KIK működésének zavarása nélkül, előzetes étesítés alapján a vagyonkezelésbe adott önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást, a vagyon rendeltetésszerű használatát.

(19) Az ellenőrzés során az Önkormányzat képviselője jogosult

a) a KIK használatában álló ingatlan területére, illetve KIK által használt irodai és egyéb célú helyiségeibe belépni és ott tartózkodni,

b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba – a külön jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával – betekinteni,

c) a KIK alkalmazottjától írásban vagy szóban felvilágosítást, információt kérni,

d) az átadott ingó vagyontárgyak meglétét és állagát ellenőrizni.

(20) Az Önkormányzat az ellenőrzés megállapításairól értesíti a KIK-et, továbbá, amennyiben megállapításai annak hatáskörét érintik, az Állami Számvevőszéket is. (21) A szerződés megszűnik, ha az állami köznevelési feladat ellátása az körülírt ingatlanban megszűnik. A KIK a vagyonkezelői joga megszűnése esetén, a megszűnése napjától számított 20 napon belül köteles az ingatlant kiüríteni és azt rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban az Önkormányzat részére visszaadni. A szerződés megszűnése esetén a vagyonkezelői jognak az ingatlan-nyilvántartásból való törléséről a KIK köteles gondoskodni.

3/B. §3 (1) Az Önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § 6. pontja, valamint a 87‑95. §‑ában foglalt rendelkezések szerint az önkormányzat tulajdonában lévő, az intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingatlan és ingó vagyont a Zalabaksai Köznevelési és Szociális Társulás (továbbiakban: Társulás) vagyonkezelésébe adja. A vagyonkezelésbe adásról a Társulást alapító önkormányzatok társulási megállapodást kötnek, valamint a Zalabaksai Napköziotthonos Óvoda alapító okiratában rendelkeznek a vagyongazdálkodás részletes szabályairól.

(2) A vagyonkezelési szerződés tárgya: a 8971 Zalabaksa, Rákóczi u. 48. szám alatti, 155/9. hrsz-ú, 2.1. pontban felsorolt önkormányzatok tulajdonában lévő épületből 183,86 m² nagyságú épületrész.

(3) A vagyonkezelői jog ellenértéke: ingyenes. A vagyonkezelésbe adás időtartama: határozatlan idejű.

(4) A társulás a feladatait elsősorban a társuló önkormányzatok által a rendelkezésére bocsátott vagyontárgyak használatával látja el. A vagyontárgyak átadása leltáríven történik. A helyi önkormányzat társulásba bevitt vagyonát a társuló helyi önkormányzat vagyonaként kell nyilvántartani. A vagyonnövekmény a társult önkormányzatokat anyagi hozzájárulásuk arányában illeti meg. Amennyiben anyagi hozzájárulásra nem került sor, úgy a vagyonnövekmény a társult önkormányzatokat a tulajdoni hányaduk arányában illeti meg.

(5) A társulás rendelkezésére bocsátott önkormányzati vagyontárgy felett a tulajdonosi jogokat a tulajdonos önkormányzat képviselő-testülete és polgármestere gyakorolja. A vagyontárgy hasznosítására a társulási tanács jogosult. A vagyon működtetéséről – ide nem értve a vagyon felújítását, fejlesztését, a birtoklásának, használatának, hasznai szedése jogának továbbengedését – a társulási tanács elnöke vagy az általa megbízott társulási tanácsi tag gondoskodik. A vagyon felújításáról, fejlesztéséről az önkormányzat és a társulási tanács is gondoskodhat. A vagyon hasznosítása, működtetése során a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény előírásait be kell tartani.

(6) A meglévő vagyontárgy fejlesztési költségei – eltérő megállapodás hiányában – a tulajdonos önkormányzatokat tulajdoni arányuknak megfelelően terhelik. Az önkormányzatok által beszerzett új vagyontárgy fejlesztési költségei – eltérő megállapodás hiányában – a tulajdonos önkormányzatokat tulajdoni arányuknak megfelelően terhelik.

(7) A társulás jogutód nélküli megszűnése esetén a társulás vagyonát a társulás azon tagjának kell visszaadni, amelyik azt a társulás rendelkezésére bocsátotta. A vagyonnövekmény tekintetében a 3/C. § (4)-(6) bekezdéseiben foglalt szabályok betartásával kell a vagyontárgyat visszaadni a társult önkormányzatnak.

(8) A társulás jogutódlással történő megszüntetése esetén a társulás vagyonát elsődlegesen a jogutód részére kell átadni. A jogutód által át nem vett vagyontárgyak tekintetében a 3/C. § (7) bekezdésében foglaltak az irányadók. (9) Az Önkormányzat, mint tulajdonos jogosult évente legalább egy alkalommal, a nevelő-oktató munka, illetve a Társulás működésének zavarása nélkül, előzetes étesítés alapján a vagyonkezelésbe adott önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást, a vagyon rendeltetésszerű használatát ellenőrizni.

4. § A közös tulajdonú ingatlanokkal – eltérő megállapodás hiányában – a tulajdonos önkormányzatok együttesen, tulajdoni arányuknak megfelelően rendelkeznek.

5. § (1) A rendelet 2012. március 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Szilvágy Község Önkormányzati Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról szóló 13/2008. (IX. 10.) önkormányzati rendelete.

1

Módosította Szilvágy Község Önkormányzati Képviselő-testületének 11/2013. (VI. 28.) önkormányzati rendelete

2

Beépítette Szilvágy Község Önkormányzati Képviselő-testületének 11/2013. (VI. 28.) önkormányzati rendelete

3

Beépítette Szilvágy Község Önkormányzati Képviselő-testületének 11/2013. (VI. 28.) önkormányzati rendelete