Kerkaszentkirály Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021. (VII. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása
a szociális ellátásokról és gyermekjóléti alapellátásokról
Hatályos: 2021. 08. 01a szociális ellátásokról és gyermekjóléti alapellátásokról
Általános indokolás
A Zala Megyei Kormányhivatal ZA/030/784-1/2021. ikt. számú szakmai segítségnyújtásában arról tájékoztatta a Bázakerettyei Közös Önkormányzat Hivatal Jegyzőjét, hogy a Miniszterelnökség Területi Közigazgatásért Felelős Államtitkára 2021. évi ellenőrzési munkatervében a helyi önkormányzatok szociális, valamint gyermekjóléti alapellátásokat, a pénzbeli ellátásokat és a személyes gondoskodást biztosító rendeleteinek vizsgálatát tűzte ki. A célvizsgálatot megelőzően a Zala Megyei Kormányhivatal áttekintette Kerkaszentkirály Község Önkormányzata valamennyi, e tárgyban érintett rendeletét és a szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.18.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatára és módosítására tett javaslatot. A rendelet felülvizsgálata során nyilvánvalóvá vált, hogy az 2/2015. (II.28.) önkormányzati rendelet nagy terjedelmű módosítása vált szükségessé, ezért e tárgyban egy új rendelet megalkotása indokolt.
Részletes indokolás
Az 1–3. §-hoz
Az 1-2. §-ok a rendelet célját, hatályát határozzák meg. Rögzítésre került az a követelmény, hogy a rendelet alkalmazása során a Szt-ben és Gyvt-ben meghatározott fogalmak (pl. jövedelem, vagyon, család, háztartás) használatakor a törvény általi meghatározásoktól nem lehet eltérni. Az értelmező rendelkezések között a Szt. és Gyvt. által nem szabályozott környezettanulmány és lakás fogalma került meghatározásra az egységes jogalkalmazás érdekében.
A 4–13. §-hoz
A 4 - 13. §-ok a támogatások igénylésével, a szükséges igazolások körével, a kifizetések módjával, a rendszeres ellátások felülvizsgálatával, valamint a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatások visszafizetésével kapcsolatos egységes, valamennyi támogatás típusra alkalmazandó szabályokat tartalmazzák.
A rendelet alapján nyújtandó települési támogatások és pénzbeli gyermekjóléti ellátások iránti kérelmek egységessége érdekében indokolt formanyomtatványokat alkalmazni. A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások iránti kérelem tartalmát ágazati jogszabályok tartalmazzák.
A 14. §-hoz és a 15. §-hoz
A rendelet 14-15. §-ai az önkormányzat által nyújtott pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokat sorolja fel.
Pénzben, havi rendszerességgel nyújtható szociális ellátás a lakhatási támogatás és a gyógyszertámogatás. Pénzben, egyszeri alkalommal nyújtható szociális ellátás a letelepedési támogatás. Pénzben vagy természetben nyújtható rendkívüli települési támogatás: az eseti támogatás, az időszaki támogatás, a rendkívüli gyógyszertámogatás és a temetési támogatás. Természetben nyújtott szociális ellátás a köztemetés.
A letelepedési támogatás kivételével valamennyi fent felsorolt ellátás esetén a benyújtott kérelemről a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
A 16–20. §-hoz
A rendelet 16-20. §-ai a lakhatási támogatásra vonatkozó szabályokat tartalmazza.
Lakhatási támogatás áram-, gáz- vagy vízfogyasztás, csatornahasználat, szemétszállítás és a tüzelőanyag költségeihez nyújtható. A korábbi szabályozásnak megfelelően a lakhatási támogatás havi összege 3.000,- Ft. Amennyiben a lakásfenntartáshoz kapcsolódó rendszeres költség összege a havi 3000,- Ft-ot nem éri el, a lakhatási támogatás legkisebb havi összege a szolgáltató által kibocsátott számlán szereplő összeg.
A lakhatási támogatás esetében azonban fontos változás, hogy a jogosultsági feltételek közül kikerül a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó előírás, mivel ez jogszabálysértő. Az Alkotmánybíróság 30/2017. (XI. 14.) számú határozatában kimondta, hogy a szociális intézkedések területén biztosított széles jogalkotói mozgástérnek is az Alaptörvény keretei között kell maradnia. A lakókörnyezet rendezettségének vizsgálata a magánszférához való jog olyan korlátozását jelenti, ami semmilyen alkotmányjogilag értékelhető összefüggésben nem áll a szociális ellátással. A Kúria több döntésében is rögzítette, hogy az Szt. által szabályozott települési pénzbeli támogatás nem szociális szemponthoz való kötése ellentétes a Szt. 26. §-ban meghatározott rászorultsági elvvel (Köf. 5014/2019/3., Köf.5030/2019/3).
A módosítást követően a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó követelmény a továbbiakban nem a lakhatási támogatás megállapításának és folyósításának feltételeként, hanem a közösségi együttélést sértő magatartások körében érvényesíthető és e követelmény nem teljesítése közigazgatási bírsággal sújtható.
A 21–24. §-hoz
A rendelet 21-24. §-ai az ápolási díjra vonatozó szabályokat tartalmazza. Változás a korábbi szabályokhoz képest, hogy abban az esetben jár az ápolási díj, ha a kérelmező és az ápolt személy is Kerkaszentkirály községben állandó lakóhellyel rendelkezik. A rendelet a az ápolási díj összegét a központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80%-ában határozza meg. Az Szt. 45. § (2a) bekezdése kimondja, hogy a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére megállapított települési támogatás a társadalombiztosítási tárgyú jogszabályok alkalmazásában ápolási díjnak minősül, ha az ellátás önkormányzati rendeletben szabályozott havi összege eléri az ápolási díj központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszegének a 80%-át, 2021. évben 33 068,- Ft-ot.
.
A 25. §-hoz
A 25. § a gyógyszertámogatás megállapításának feltételeit tartalmazza a korábbi szabályozással összhangban. A polgármester az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében gyógyszertámogatást állapít meg annak a szociálisan rászorult személynek, aki nem jogosult közgyógyellátásra és a rendeletben foglalt jogosultsági feltételeknek megfelel.
A 26. §-hoz
A 26. § a letelepedési támogatásra vonatkozó szabályokat tartalmazza. A támogatás célja, hogy támogassa a Kerkaszentkirály községben letelepedni kívánó házastársakat, élettársakat, akik a rendeletben foglalt feltételeknek megfelelnek (legalább az igénylők egyike 2 éven belül legalább egy év biztosítási jogviszonnyal rendelkezik, és az igénylő családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének nyolcszorosát), vállalják, hogy a településen állandó lakóhelyet létesítenek és támogatási megállapodás megkötésétől számított 10 évig az állandó lakóhelyüket a településen fenntartják és életvitelszerűen a településen tartózkodnak.
A 27–33. §-hoz
Az Szt. 48. § (3) -(4) bekezdése kimondja, hogy a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
A rendelet 27. §- 34. §-ai a Kerkaszentkirály Község Önkormányzata által nyújtott rendkívüli települési támogatásra vonatkozó szabályokat állapítják meg.
Fontos változás a korábbi szabályozáshoz képest, hogy eltörlésre került az az előírás, miszerint az igénylő és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozói számára megállapított rendkívüli települési támogatás összege az adott naptári évben nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át. Ez a szabályozás összeegyeztethetetlen a rendkívüli települési támogatás Szt-ben 45. § (3) bekezdésében meghatározott céljával.
Az Alkotmánybíróság a 38/1994. (VI.24.) határozatában kimondta, hogy „a települési önkormányzat kötelezően ellátandó feladata az, hogy átmeneti segélyben részesítse azokat, akik az Sztv. 45. §-ban meghatározott rendkívüli élethelyzetbe kerültek. Mindezek alapján az Sztv. megsértés az átmeneti segély szabályozása során akkor állapítható meg, ha a képviselő-testület oly módon szabályozza meg a segély juttatásának feltételeit, hogy annak következtében a létfenntartásukat veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, vagy időszakosan, tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek ellátatlanul maradnak.” A képviselő-testületnek a rendeleti szabályozás során figyelemmel kell lennie arra, hogy a rendkívüli települési támogatás korlátozása nem eredményezheti azt, hogy az arra rászoruló személyek ellátatlanul maradjanak, ezért a rendkívüli települési támogatás egy évben adható, maximális összegére vonatkozó korlátot el kell törölni.
A rendelet a temetési támogatás igénylésére vonatkozóan egy módosítást tartalmaz: Amennyiben a temetés költségeiről szóló számla a kérelmezővel azonos lakcímen élő közeli hozzátartozó nevére került kiállításra, - a későbbi félreértések elkerülési végett- a temetési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a közeli hozzátartozó arról szóló nyilatkozatát, hogy a temetési támogatás kérelmező általi igénylésével egyetért. Temetési támogatás esetében a vagyoni helyzetet nem kell vizsgálni.A támogatás iránti kérelmet az elhalálozás napjától számított 90 napon belül lehet benyújtani. A temetési támogatás összege 30 000,- Ft.
A 34. §-hoz
A 35. § a köztemetésre vonatkozó szabályokat tartalmazza. A köztemetés kötelező ellátás. Ezek az ügyek gyors döntést, ügyintézést igényelnek, ezért a hatáskört indokolt a polgármesterhez telepíteni. A köztemetés költségeinek elengedésére vonatkozó szabályozásban nincs változás a korábbi rendelkezésekhez képest.
A 35–42. §-hoz
A 36. § a pénzben és természetben biztosított gyermekjóléti ellátásokat sorolja fel: pénzben a születési támogatás, a tanévkezdési támogatás, pénzben és természetben a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, természetben az intézményi és szünidei gyermekétkeztetés nyújtható. A születési támogatásról szóló döntés kivételével a pénzben és természetben biztosított gyermekjóléti ellátásokról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
A 43–49. §-hoz
A rendelet 44. § -50. §-ai a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátásokra vonatkozó szabályokat tartalmazza.
Az önkormányzat a falugondnoki szolgáltatást és az étkeztetést önállóan biztosítja, a házi segítségnyújtást Lovászi Intézményirányító Társulás által fenntartott Lovászi Gondozási Központ útján látja el. Az önkormányzat a családsegítést és a gyermekjóléti szolgáltatást Bázakerettye Község Önkormányzata Család- és Gyermekjóléti Szolgálat közreműködésével biztosítja.
Az 51. §-hoz és az 52. §-hoz
Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz. A rendelt 53. §-a a rendelet mellékleteit sorolja fel.
Az 1–10. melléklethez
A rendelet 1- 10. mellékletei a rendelet alapján nyújtható települési támogatás iráni kérelmek és a pénzben és természetben biztosított gyermekjóléti ellátások benyújtásához szükséges formanyomtatványokat tartalmazzák.
A 11. melléklethez
A 11. melléklet az étkeztetés térítési díját tartalmazza.