Gelsesziget Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (V. 16.) önkormányzati rendelete

a település címeréről, zászlójáról és lobogójáról, azok használatáról és a középületek fellobogózásáról

Hatályos: 2025. 05. 17

Gelsesziget Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (V. 16.) önkormányzati rendelete

a település címeréről, zászlójáról és lobogójáról, azok használatáról és a középületek fellobogózásáról

2025.05.17.

[1] Gelsesziget Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

[2] az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés a) és i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Az önkormányzat jelképei

1. § (1) Az önkormányzat jelképei Gelsesziget múltjára és jelenére utaló szimbólumok.

(2) Gelsesziget község jelképei:

a) címer

b) zászló

c) lobogó

A címer leírása

2. § (1) A címerpajzs csücsköstalpú pajzs.A pajzs világoszöld mezejében sötétzöld talapzaton, középen összekötött arany gabonakéve. A gabonakéve jobb oldalán lebegő barna ekevas, bal oldalán lebegő barna csoroszlya található. A címerpajzs alatt arany betűkkel lebegő „GELSESZIGET” felirat látható. A címer a település mezőgazdasági jellegére utaló jelkép, az 1908-as pecsétnyomatról mintázott, azzal azonos alakú és tartalmú.

(2) A község címere Magyarország címerét nem helyettesíti.

(3) A címer a tárgy anyagának színében (fém, kő fa, stb.) vagy csak hitelesen az (1) bekezdésben meghatározott színekben és méretarányokban ábrázolható (kicsinyíthető, nagyítható).

A címer használatának köre és szabályai

3. § Az Önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet használni lehet:

a) az Önkormányzat zászlaján és annak változatain;

b) az Önkormányzat szerveinek, a polgármesternek, alpolgármesternek, képviselőknek, jegyzőnek készített levélpapírok fejlécén, névkártyáján, illetve borítékján;

c) az Önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapon, kitüntető vagy emlékérmeken;

d) az önkormányzat hivatal épületének bejáratánál, dísztermében (tanácskozótermében) és más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben;

e) az Önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodáiban;

f) az Önkormányzat és szervei által megjelenített, kiadványokon, meghívókon, üdvözlőleveleken és kártyákon, emléktárgyakon;

g) a községbe vezető utak mellett a közigazgatási határnál lévő táblán, utcanévjelző táblákon.

4. § (1) A 3. § (1) bekezdésének f) pontjában meghatározottakon kívül más jogi személy számára az általa készített kiadványokon vagy jellegzetes termékeken az Önkormányzat címerének használatát – kérelemre – a képviselő-testület engedélyezheti.

(2) Kereskedelmi és reklám célú felhasználás esetében a címer használatáért gyártási és forgalmazási díjat kell fizetni. A díj mértékét a polgármester javaslata alapján a képviselő-testület állapítja meg.

(3) A díj megállapítása egy összegben történik.

5. § (1) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a kérelmező megnevezését, címét;

b) a címerhasználat célját;

c) az előállítani kívánt mennyiséget (darabszámot);

d) a címer előállításának anyagát;

e) terjesztés, illetve forgalomba hozatal esetén ennek módját;

f) a használat időtartamát;

g) a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, fényképmásolatát stb.);

h) a felhasználásért felelős személy megnevezését.

(2) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:

a) az engedély megnevezését és címét;

b) az előállítás anyagát;

c) az engedélyezett felhasználás célját;

d) az előállításra engedélyezett mennyiséget;

e) a felhasználás idejét, az engedély érvényességének időtartamát;

f) a terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket;

g) a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését;

h) amennyiben a címer használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét.

(3) A kiadott engedélyekről a közös önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.

(4) Indokolt esetben a kiadott engedélyt a képviselő-testület visszavonhatja.

6. § (1) Az Önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.

(2) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.

A zászló leírása

7. § (1) A zászlóalap - arányában a zászlórúd felől nézve - 1:2 arányú téglalap fehér mezőben középen foglal helyet az Önkormányzat címere. A címerpajzs alatt arany betűkkel „GELSESZIGET” felirat szerepel. A rúddal szemközti rövidebb oldalon arany rojt van.

(2) A lobogó leírása megegyezik a zászló leírásával.

A zászló használata

8. § (1) A zászló lobogó formájában is használható. A zászló (a lobogó) vagy annak méretarányos változatai használhatók:

a) hivatalos állami ünnepek alkalmával Magyarország zászlajával együtt;

b) a község életében jelentős események, ünnepségek és rendezvény alkalmából más hivatalos zászlóval (zászlókkal) együtt;

c) a képviselő-testület ülései alkalmával önállóan az ülés helyszínén;

d) nemzeti, vármegyei, helyi gyászesemények alkalmával, a fekete zászlóval együtt félárbocra eresztve;

e) minden, a községgel összefüggő vagy az Önkormányzat részvételével rendezett eseményen;

(2) A zászló előállításának engedélyezésére, a címerre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

A település nevének használata

9. § (1) Magánszemélyek, jogi személyek és jogi személyiség nélküli szervezetek részére a Gelsesziget nevet és annak bármely toldalékos formájának használatát a képviselő-testület engedélyezi.

(2) A településnév használatára engedély nélkül jogosult:

a) az önkormányzat és annak szervei

b) az önkormányzat által alapított intézmények és társadalmi szervezetek.

A településnév engedélyezésére irányuló kérelem

10. § (1) Az engedélyezés iránti kérelemnek tartalmaznia kell

a) a kérelmező nevét és címét (székhelyét);

b) a kérelmező tevékenységi körét;

c) a megnevezés használatának célját, módját;

d) a használat időtartamát.

(2) A 9. § (1) bekezdésben meghatározott megnevezés felvételének, használatának engedélyezéséhez a kérelemben valószínűsíteni kell a községgel való kapcsolat, illetve a községhez kötődés indokoltságát.

A névhasználatra vonatkozó engedély

11. § (1) Az engedélyezési eljárásra az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény alapján a Képviselő-testület jogosult. A kérelemnek teljes egészében helyt adó döntés esetén, ellenérdekű ügyfél hiányában mellőzhető a döntésből az indokolás és a jogorvoslatról szóló tájékoztatás.

(2) Az engedély tartalmazza

a) az engedélyes nevét és címét (székhelyét);

b) az engedélyezett felhasználási cél megjelölését;

c) az engedély hatályát;

d) a használattal kapcsolatos egyéb előírásokat.

(3) Az engedély hatálya szólhat

a) egy alkalomra,

b) határozott időpontig, határozott időtartamra,

c) a tevékenység folytatásának időtartamára;

d) határozatlan ideig.

(4) A kiadott engedélyekről és azok hatályáról a polgármester nyilvántartást vezet.

(5) A településnév használatára kiadott engedély díjtalan.

A településnév használatára vonatkozó engedély megtagadása, elutasítása, visszavonása

12. § (1) Az engedély kiadását meg kell tagadni, ha a megnevezés használata e rendelettel ellentétes.

(2) Az engedély iránti kérelmet el kell utasítani, ha a megnevezés felvétele, illetve használata az önkormányzat jogát, vagy jogos érdekét, illetve a község méltóságát sérti, vagy veszélyezteti, vagy ha a kérelmező a 10. § (2) bekezdésében foglaltakat kellően nem valószínűsítette.

(3) A kiadott engedélyt vissza lehet vonni, ha a használat e rendeletben, illetve az engedélyben foglalt rendelkezéseket sérti.

Záró rendelkezések

13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

14. § Hatályát veszti a település címeréről, zászlójáról és lobogójáról, azok használatáról és a középületek fellobogózásáról szóló 6/2000.(X.2.) önkormányzati rendelet.

15. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.