Sand Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2020.(II.13.) Önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 02. 14- 2020. 12. 15Sand Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2020.(II.13.) Önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
2020-02-14-tól 2020-12-15-ig
Sand Község Önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 27. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § - ban meghatározott feladatkörében eljárva Sand Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1.§
(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre terjed ki.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2.§
- A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését:
61.546.000 Ft | Költségvetési bevétellel |
61.546.000 Ft | Költségvetési kiadással |
0 Ft 41.505.710 Ft 20.040.290 Ft | Költségvetési egyenleggel ebből működési felhalmozási |
állapítja meg.
- Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
- A költségvetési kiadásokat és azok részletezését a 2. melléklet, a 2.1. melléklet és a 2.2. melléklet szerint állapítja meg.
- A költségvetési bevételeket és azok részletezését a 3. melléklet és a 3.1. melléklet szerint állapítja meg.
- A költségvetés nem tartalmaz olyan fejlesztési célokat, melyek magvalósításához adósságot keletkeztető ügylet megkötése válhat szükségessé, így ezen adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összege nulla.
A költségvetés részletezése
3.§
A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
- Az Önkormányzat működési célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét közgazdasági tagolásban a 4. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét közgazdasági tagolásban az 5. melléklet tartalmazza
- Az Önkormányzat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladataihoz kapcsolódó kiadásokat és bevételeket a 6. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felhalmozási kiadásokat felújítási célonként, valamint beruházási feladatonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.
- Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat, adott kedvezményeket a 8. melléklet tartalmazza.
- A 2020. évi költségvetési támogatásokat jogcímenkénti bemutatását a 9. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat 2020. évi előirányzat-felhasználási tervét a 10. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 11. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat éves létszám-előirányzatát a 12. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat költségvetési évet követő két év tervezett előirányzatai főbb csoportokban – tájékoztató jelleggel – a 13. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat tartalékot nem képez.
- Az önkormányzat a köztisztviselői illetményalapot 46.380 Ft-ban állapítja meg.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
4.§
- Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
- A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
- Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
- Amennyiben év közben a gazdálkodási feltételekben olyan kedvezőtlen változások következnek be, melyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester a képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett, - teljes önkormányzati körben - a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti, vagy korlátozhatja.
- A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat költségvetési elszámolási számláján az átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezésére, rövid lejáratú értékpapír vásárlására.
- Kifizetést csak a költségvetési rendeletben jóváhagyott célokra és feladatokra lehet teljesíteni. Többletfeladattal járó kötelezettségvállalás csak a források egyidejű biztosításával és az előirányzat emelésével egyidejűleg történhet.
- Többletbevételek terhére kötelezettséget csak oly módon lehet vállalni, hogy a pénzeszközök költségvetési számlán történő jóváírása megelőzze a kötelezettségvállalás dátumát.
- Az Önkormányzat esetében a polgármester, az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 4/2013. (I.11.) számú Kormányrendelet alapján elrendelheti meghatározott behajthatatlan követelések törlését.
- A képviselőtestület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban (2020. január 1-től a tárgyévi költségvetés elfogadásáig) a polgármester az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25.§ (3) bekezdése alapján intézkedett a bevételek beszedéséről és a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban teljesített bevételek és kiadások a 2011. évi CXCV. törvény 25.§ (4) bekezdése szerint ezen költségvetési rendeletbe és mellékleteibe beépültek, azt tartalmazzák.
- A költségvetéssel összefüggő intézkedéseket a képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatában és a jelen rendeletben átruházott hatáskör alapján a polgármester jogosult megtenni.
- Az önkormányzati pályázatokról és azok önrészének mértékéről a képviselő testület határozattal dönt.
- Az államháztartás alrendszereiből, továbbá az EU forrásokból finanszírozott vagy támogatott szervezetek számára számadási kötelezettséget kell előírni a részükre céljelleggel juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. A finanszírozó köteles ellenőrizni a felhasználást és a számadást. Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, illetve magánszemély az előírt számadási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további finanszírozást, támogatást fel kell függeszteni. A támogatások jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót – külön jogszabályokban meghatározottak szerint – visszafizetési kötelezettség terheli.
- Sand Község Önkormányzata a 2020. évben bevételeit és kiadásait a Takarékbanknál vezetett számlákon bonyolítja.
- Házipénztára készpénzellátását a Takarékbank pénztárából való készpénzfelvétellel biztosítja.
- A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a készpénzben teljesített kiadások eseteit az alábbiak szerint határozza meg: a K1-K9 rovatokon teljesített kiadások kiadási tételenként 250.000 Ft-ot meg nem haladó mértékig teljesíthetők készpénzben.
- Sand Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendelete 11.§ 7. pontja szerint – a lakhatási támogatás megállapításnál figyelembe vehető - egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 2020. évben 450 Ft.
Az előirányzatok módosítása
5.§
- A képviselő-testület a költségvetési rendelet előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
- Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
A működési kiadások személyi és dologi kiadási előirányzatain belül, a feladatok közötti átcsoportosítást engedélyezheti. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével lehet átcsoportosítani.
- Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról a polgármester a negyedévet követő költségvetési rendelet módosítás keretében köteles beszámolni.
- A saját határkörben hozott döntések a későbbi években – a Képviselőtestület által jóváhagyottnál nagyobb – többletkiadással nem járhatnak.
- Az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján – a jegyző irányításával – a pénzügyi ügyintéző készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselőtestület részére.
- Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselőtestületet tájékoztatja.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
6. §
- Az önkormányzat ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.
- Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Numerikus Szumma Kontroll Kft.-vel kötött szerződés útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
Záró és vegyes rendelkezések
7. §
Ez a rendelet kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2020. költségvetési és során alkalmazni kell.
Hábli Nándor | Dr. Beke-Megál Izabella |
polgármester | jegyző |
Záradék:
A rendelet kihirdetésre került:
Sand, 2020. február 13.
Dr. Beke-Megál Izabella
jegyző
A rendelet-tervezetben szereplő helyi rendeletet a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. Törvény 18. §-ában foglaltaknak megfelelően eljárva - az alábbiak szerint indoklom.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdése szerint a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.
A költségvetési rendelet tervezetét az államháztartásról szóló 2011. évi CXV. törvény 24. § (3) bekezdése alapján a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek. 2020-ban a költségvetési rendelet-tervezet benyújtásának határideje 2020. február 15.
Jelen rendelet megalkotásával ezen kötelezettségünknek teszünk eleget.
1. §
Sand Község Önkormányzata költségvetési rendeletének hatályát állapítja meg, amely kiterjed az önkormányzat képviselőtestületére.
2. §
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) a) pontja szerinti költségvetési bevételi és kiadási előirányzatait határozza meg önkormányzati szinten. Sand Község Önkormányzata 2020. költségvetési főösszege 61 546 000 Ft
A (2), (3) és (4) bekezdések szerinti mellékletek az államháztartásról szóló törvény 23. § (2) aa) pontja szerinti bontásban mutatja be a költségvetési előirányzatokat.
3. §
A költségvetés részletezését az (1) – (12) pont szerinti mellékleteken keresztül mutatja be az államháztartásról szóló törvény 23. § (2) bekezdés ab) - g) pontja, a 24. § (4) bekezdése, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 24. § (2) bekezdése szerinti kimutatásokat.
4. §
A költségvetés végrehajtásának általános szabályait tartalmazza, hivatkozva a törvény 25. § (3) – (4) bekezdésére.
5. §
Az előirányzatok módosítását tartalmazza az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. §-a alapján. A képviselő-testület él a törvény 34. § (2) bekezdése szerinti lehetőséggel, az előirányzatokon belüli átcsoportosítás lehetőségét meghatározott mértékig a polgármester hatáskörébe utalja.
6. §
Az államháztartásról szóló törvény 70. §-a alapján rendelkezik a belső kontrollrendszerről. A belső ellenőrzést a Numerikus Szumma Kontroll Kft. útján látja el.
7. §
A rendelet hatálybalépését tartalmazza.
Sand, 2020. február 10.
dr. Beke-Megál Izabella
jegyző
HATÁSVIZSGÁLATI LAP
Sand Község Önkormányzata Képviselőtestülete
1/2020.(II.13.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
- Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére.
- Gazdasági, költségvetési hatások
A költségvetés nemzetgazdasági hatása az, hogy az államháztartás része, a különböző jogcímeken a központi költségvetésből igényelhető támogatások révén. A költségvetési rendelet helyi gazdasági hatása nem releváns.
- Környezeti hatások
Nincs
- Egészségi következmények
Nincs
- Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
Nincs
- A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet megalkotása kötelező az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. számú törvény 23. § (1) bekezdése alapján.
- A jogszabály alkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Sand, 2020. február 10.
dr. Beke-Megál Izabella
jegyző