Sand Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2020.(II.13.) Önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 12. 16- 2021. 06. 02

Sand Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2020.(II.13.) Önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Sand Község Önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 27. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § - ban meghatározott feladatkörében eljárva Sand Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre terjed ki.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. §

1. [1]A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését 63.982.879 Ft költségvetési bevétellel, 63.982.879 Ft költségvetési kiadással (0 E Ft költségvetési egyenleggel) állapítja meg.

2. Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

3. A költségvetési kiadásokat és azok részletezését a 2. melléklet, a 2.1. melléklet és a 2.2. melléklet szerint állapítja meg.

4. A költségvetési bevételeket és azok részletezését a 3. melléklet és a 3.1. melléklet szerint állapítja meg.

5. A költségvetés nem tartalmaz olyan fejlesztési célokat, melyek magvalósításához adósságot keletkeztető ügylet megkötése válhat szükségessé, így ezen adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összege nulla.

A költségvetés részletezése

3. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

  • 1. Az Önkormányzat működési célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét közgazdasági tagolásban a 4. melléklet tartalmazza.
  • 2. Az Önkormányzat felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét közgazdasági tagolásban az 5. melléklet tartalmazza
  • 3. Az Önkormányzat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladataihoz kapcsolódó kiadásokat és bevételeket a 6. melléklet tartalmazza.
  • 4. Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felhalmozási kiadásokat felújítási célonként, valamint beruházási feladatonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.
  • 5. Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat, adott kedvezményeket a 8. melléklet tartalmazza.
  • 6. A 2020. évi költségvetési támogatásokat jogcímenkénti bemutatását a 9. melléklet tartalmazza.
  • 7. Az Önkormányzat 2020. évi előirányzat-felhasználási tervét a 10. melléklet tartalmazza.
  • 8. Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 11. melléklet tartalmazza.
  • 9. Az Önkormányzat éves létszám-előirányzatát a 12. melléklet tartalmazza.
  • 10. Az önkormányzat költségvetési évet követő két év tervezett előirányzatai főbb csoportokban – tájékoztató jelleggel – a 13. melléklet tartalmazza.
  • 11. Az Önkormányzat tartalékot nem képez.
  • 12. Az önkormányzat a köztisztviselői illetményalapot 46.380 Ft-ban állapítja meg.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. §

1. Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

2. A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

3. Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

4. Amennyiben év közben a gazdálkodási feltételekben olyan kedvezőtlen változások következnek be, melyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester a képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett, - teljes önkormányzati körben - a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti, vagy korlátozhatja.

5. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat költségvetési elszámolási számláján az átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezésére, rövid lejáratú értékpapír vásárlására.

6. Kifizetést csak a költségvetési rendeletben jóváhagyott célokra és feladatokra lehet teljesíteni. Többletfeladattal járó kötelezettségvállalás csak a források egyidejű biztosításával és az előirányzat emelésével egyidejűleg történhet.

7. Többletbevételek terhére kötelezettséget csak oly módon lehet vállalni, hogy a pénzeszközök költségvetési számlán történő jóváírása megelőzze a kötelezettségvállalás dátumát.

8. Az Önkormányzat esetében a polgármester, az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 4/2013. (I.11.) számú Kormányrendelet alapján elrendelheti meghatározott behajthatatlan követelések törlését.

9. A képviselőtestület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban (2020. január 1-től a tárgyévi költségvetés elfogadásáig) a polgármester az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (3) bekezdése alapján intézkedett a bevételek beszedéséről és a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban teljesített bevételek és kiadások a 2011. évi CXCV. törvény 25. § (4) bekezdése szerint ezen költségvetési rendeletbe és mellékleteibe beépültek, azt tartalmazzák.

10. A költségvetéssel összefüggő intézkedéseket a képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatában és a jelen rendeletben átruházott hatáskör alapján a polgármester jogosult megtenni.

11. Az önkormányzati pályázatokról és azok önrészének mértékéről a képviselő testület határozattal dönt.

12. Az államháztartás alrendszereiből, továbbá az EU forrásokból finanszírozott vagy támogatott szervezetek számára számadási kötelezettséget kell előírni a részükre céljelleggel juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. A finanszírozó köteles ellenőrizni a felhasználást és a számadást. Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, illetve magánszemély az előírt számadási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további finanszírozást, támogatást fel kell függeszteni. A támogatások jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót – külön jogszabályokban meghatározottak szerint – visszafizetési kötelezettség terheli.

13. Sand Község Önkormányzata a 2020. évben bevételeit és kiadásait a Takarékbanknál vezetett számlákon bonyolítja.

14. Házipénztára készpénzellátását a Takarékbank pénztárából való készpénzfelvétellel biztosítja.

15. A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a készpénzben teljesített kiadások eseteit az alábbiak szerint határozza meg: a K1-K9 rovatokon teljesített kiadások kiadási tételenként 250.000 Ft-ot meg nem haladó mértékig teljesíthetők készpénzben.

16. Sand Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendelete 11. § 7. pontja szerint – a lakhatási támogatás megállapításnál figyelembe vehető - egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 2020. évben 450 Ft.

Az előirányzatok módosítása

5. §

1. A képviselő-testület a költségvetési rendelet előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

2. Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:

A működési kiadások személyi és dologi kiadási előirányzatain belül, a feladatok közötti átcsoportosítást engedélyezheti. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével lehet átcsoportosítani.

3. Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról a polgármester a negyedévet követő költségvetési rendelet módosítás keretében köteles beszámolni.

4. A saját határkörben hozott döntések a későbbi években – a Képviselőtestület által jóváhagyottnál nagyobb – többletkiadással nem járhatnak.

5. Az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján – a jegyző irányításával – a pénzügyi ügyintéző készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselőtestület részére.

6. Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselőtestületet tájékoztatja.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

6. §

1. Az önkormányzat ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.

2. Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Numerikus Szumma Kontroll Kft.-vel kötött szerződés útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Záró és vegyes rendelkezések

7. § Ez a rendelet kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2020. költségvetési és során alkalmazni kell.