Galambok Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2020.(II.13.) Önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 07. 24- 2020. 08. 11Galambok Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2020.(II.13.) Önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 07. 24- 2020. 08. 11
Galambok Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat – és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §. (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény helyi önkormányzatokra vonatkozó előírásaira az alábbi rendeletet alkotja:
1. § A rendelet hatálya
(1) A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetésében szereplő önállóan működő és gazdálkodó szerveire.
(2) Az önkormányzat költségvetési szervei: Galamboki Közös Önkormányzati Hivatal,
Galamboki Szolgáltató Központ
2. § A költségvetés bevételei és kiadásai
1) [1] A képviselő-testület az önkormányzat és intézménye 2020. évi költségvetését:
293 711 557 Ft | Költségvetési bevétellel |
293 711 557 Ft | Költségvetési kiadással |
0 Ft 0 Ft 0 Ft | Költségvetési egyenleggel -ebből működési felhalmozási |
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A költségvetési kiadásokat és azok részletezését a 2. melléklet és a 2.1. és 2.2 melléklet szerint állapítja meg.
(4) A költségvetési bevételeket és azok részletezését a 3. melléklet és a 3.1. melléklet szerint állapítja meg.
(5) A működési és felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának működési és felhalmozási célú igénybevételét rendeli el.
(6) A költségvetés nem tartalmaz olyan fejlesztési célokat, melyek magvalósításához adósságot keletkeztető ügylet megkötése válhat szükségessé, így ezen adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összege nulla.
3. § A költségvetés részletezése
A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat működési célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét közgazdasági tagolásban a 6. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét közgazdasági tagolásban az 7. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladataihoz kapcsolódó kiadásokat és bevételeket a 8. melléklet tartalmazza.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felhalmozási kiadásokat felújítási célonként, valamint beruházási feladatonkénti részletezését a 9. szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat, adott kedvezményeket a 10. melléklet tartalmazza.
(6) Az önkormányzat költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatait főbb csoportokban – tájékoztató jelleggel – a 11. melléklet tartalmazza.
(7) Az Önkormányzat éves létszám-előirányzatát a 12. melléklet tartalmazza
(8) Az Önkormányzat 2020. évi előirányzat-felhasználási tervét a 13. melléklet
tartalmazza.
(9) Az Önkormányzatnak többéves kihatással járó döntésekből származó fizetési kötelezettségét a 14-es melléklet tartalmazza
(10) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 15. melléklet tartalmazza.
(11) A 2020. évi költségvetési támogatásokat jogcímenkénti bemutatását a 16. melléklet tartalmazza
(12) Az Önkormányzat béren kívüli juttatásként 200.000 Ft bruttó cafetéria keretet biztosít.
(13) Az Önkormányzat a köztisztviselői illetményalapot 46 380 Ft-ban állapítja meg.
(14) Az Önkormányzat lakhatási támogatás alapját négyzetméterenként 450 Ft-ban állapítja meg
4. § A költségvetés végrehajtásának szabályai
- Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
- A költségvetési egyensúly megtartása érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
- Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
- Amennyiben év közben a gazdálkodási feltételekben olyan kedvezőtlen változások következnek be, melyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester a képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett, - teljes önkormányzati körben - a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti, vagy korlátozhatja.
- A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat költségvetési számláján az átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezésére, rövid lejáratú értékpapír vásárlására.
- Kifizetést csak a költségvetési rendeletben jóváhagyott célokra és feladatokra lehet teljesíteni. Többletfeladattal járó kötelezettségvállalás csak a források egyidejű biztosításával és az előirányzat emelésével egyidejűleg történhet.
- Többletbevételek terhére kötelezettséget csak oly módon lehet vállalni, hogy a pénzeszközök költségvetési számlán történő jóváírása megelőzze a kötelezettségvállalás dátumát.
- Az Önkormányzat esetében a polgármester, az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 4/2013.( I.11.) számú Kormányrendelet alapján elrendelheti meghatározott behajthatatlan követelések törlését.
- A képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban (2020. január 1-től a tárgyévi költségvetés elfogadásáig) a polgármester az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25.§ (3) bekezdése alapján intézkedett a bevételek beszedéséről és a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban teljesített bevételek és kiadások a 2011. évi CXCV. törvény 25.§ (4) bekezdése szerint ezen költségvetési rendeletbe és mellékleteibe beépültek, azt tartalmazzák.
- A költségvetéssel összefüggő intézkedéseket a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatában és a jelen rendeletben átruházott hatáskör alapján a polgármester jogosult megtenni.
- Az önkormányzati pályázatokról és azok önrészének mértékéről a képviselő testület határozattal dönt.
- Az államháztartás alrendszereiből, továbbá az EU forrásokból finanszírozott vagy támogatott szervezetek, számára számadási kötelezettséget kell előírni a részükre céljelleggel juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. A finanszírozó köteles ellenőrizni a felhasználást és a számadást. Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, illetve magánszemély az előírt számadási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további finanszírozást, támogatást fel kell függeszteni. A támogatások jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót – külön jogszabályokban meghatározottak szerint – visszafizetési kötelezettség terheli.
- Galambok Község Önkormányzata a 2020. évben bevételeit és kiadásait a Takarékbank vezetett számlákon bonyolítja.
- Házipénztára készpénz ellátását a Takarékbank pénztárából való készpénzfelvétellel biztosítja.
(15)A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a készpénzben teljesített kiadások eseteit az alábbiak szerint határozza meg: a K1-K9 rovatokon teljesített kiadások kiadási tételenként 200.000 Ft-ot meg nem haladó mértékig teljesíthetők készpénzben.
5. § Az előirányzatok módosítása
- A képviselő-testület a költségvetési rendelet előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
- Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
A működési kiadások személyi és dologi kiadási előirányzatain belül, a feladatok közötti átcsoportosítást engedélyezheti. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével lehet átcsoportosítani
(3) A képviselő-testület a költségvetési rendelet előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
6. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
(1) Az önkormányzat ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Numerikus Szumma Kontroll Bt. útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
7.§ Záró és vegyes rendelkezések
(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit a 2020. költségvetési év során alkalmazni kell.
Szabó Tamás Dr. Beke-Megál Izabella
polgármester jegyző
Záradék:
A rendelet kihirdetve: 2020. február 13.
Dr. Beke-Megál Izabella
jegyző
HATÁSVIZSGÁLATI LAP
Galambok Község Önkormányzat Képviselőtestülete
3/2020.(II.13.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
- Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére.
- Gazdasági, költségvetési hatások
A költségvetés nemzetgazdasági hatása az, hogy az államháztartás része, a különböző jogcímeken a központi költségvetésből igényelhető támogatások révén. A költségvetési rendelet helyi gazdasági hatása nem releváns.
- Környezeti hatások
Nincs
- Egészségi következmények
Nincs
- Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
Nincs
- A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet megalkotása kötelező az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. számú törvény 23. § (1) bekezdése alapján.
- A jogszabály alkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Galambok, 2020. február 10.
Dr. Beke-Megál Izabella
jegyző
A rendelet-tervezetben szereplő helyi rendeletet a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. Törvény 18. §-ában foglaltaknak megfelelően eljárva - az alábbiak szerint indoklom.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdése szerint a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.
A költségvetési rendelet tervezetét az államháztartásról szóló 2011. évi CXV. törvény 24. § (3) bekezdése alapján a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek. 2020-ben a költségvetési rendelet-tervezet benyújtásának határideje 2020. február 15.
Jelen rendelet megalkotásával ezen kötelezettségünknek teszünk eleget.
1. §
Galambok Község Önkormányzata költségvetési rendeletének hatályát állapítja meg, amely kiterjed az önkormányzatra.
2. §
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) a) pontja szerinti költségvetési bevételi és kiadási előirányzatait határozza meg önkormányzati szinten. Galambok Község Önkormányzata 2020. költségvetési főösszege 293 211 557 Ft.
A (2), (3) és (4) bekezdések szerinti mellékletek az államháztartásról szóló törvény 23. § (2) aa) pontja szerinti bontásban mutatja be a költségvetési előirányzatokat.
3. §
A költségvetés részletezését az (1) – (12) pont szerinti mellékleteken keresztül mutatja be az államháztartásról szóló törvény 23. § (2) bekezdés ab) - g) pontja, a 24. § (4) bekezdése, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 24. § (2) bekezdése szerinti kimutatásokat.
4. §
A költségvetés végrehajtásának általános szabályait tartalmazza, hivatkozva a törvény 25. § (3) – (4) bekezdésére.
5. §
Az előirányzatok módosítását tartalmazza az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. §-a alapján. A képviselő-testület él a törvény 34. § (2) bekezdése szerinti lehetőséggel, az előirányzatokon belüli átcsoportosítás lehetőségét meghatározott mértékig a polgármester hatáskörébe utalja.
6. §
Az államháztartásról szóló törvény 70. §-a alapján rendelkezik a belső kontrollrendszerről. A belső ellenőrzést a Numerikus Szumma Kontroll Kft útján látja el.
7. §
A rendelet hatálybalépését tartalmazza.
Galambok, 2020. február 10.
Dr. Beke-Megál Izabella
jegyző
A rendelet szövegét a 11/2020.(VII.24.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2020július 25-től.