Gombosszeg község képviselő testületének 12/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2020. 12. 02- 2021. 02. 25Gombosszeg község képviselő testületének 12/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
2020-12-02-tól 2021-02-25-ig
Gombosszeg Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. Cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Gombosszeg Község Önkormányzata.
- Az önkormányzat képviselő-testülete: Gombosszeg Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.
- Az önkormányzat hivatala: Gellénházi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: közös hivatal).
- Az önkormányzat székhelye: 8984 Gombosszeg, Petőfi S. u. 11.
- Az önkormányzat hivatalos honlapja: https://gombosszeg.hu
- Az önkormányzat illetékességi területe: Gombosszeg község közigazgatási területe.
Az önkormányzat jelképei
2. §
- Gombosszeg község címere: álló kék reneszánsz pajzs, pajzstalpon kiemelkedő zöld domb címerkép, pajzstalpon, a zöld dombon ezüst hullámpólya. Pajzsközépen zöld dombon álló arany harangláb.
- Gombosszeg község zászlaja: zöld és kék színű, alján arany rojttal. Az önkormányzat címere a zászlólap felső felében, középen foglal helyet. Az asztali zászlón, a címer alatt arany betűkkel a település neve feltüntetésre kerül.
Az önkormányzat feladat- és hatásköre
3. §
- Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
- Az önkormányzat az önként vállalt feladatai meghatározásánál figyelembe veszi a lakosság bármely módon – így különösen közmeghallgatáson, lakossági fórumon, illetve civil szervezetek közvetítésével – közölt igényeit, javaslatait.
- Az önkormányzat helyi közszolgáltatások körében önként vállalt feladatai különösen:
- egyesületek, alapítványok, civil szervezetek, szerveződések támogatása
- felsőoktatásban tanulók támogatása
- szelektív hulladékgyűjtés biztosítása
- önkormányzati beruházások megvalósítása
- lakás- és helyiséggazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátása.
4. §
- A polgármester dönt az önkormányzati segély iránti kérelmek elbírálásáról.
- A polgármester az (1) bekezdésben foglalt hatáskörének gyakorlásáról minden képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testület tagjait.
- A képviselő-testület az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét, valamint a gazdálkodó szervezet alapítására és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét – az Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – az Önkormányzati Társulás a Nyugat-Balaton és Zala folyó medence Nagytérség Települési Szilárdhulladékai Kezelésének Korszerű Megoldására megnevezésű önkormányzati társulásra ruházza át.
- A képviselő-testület az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, idősek nappali ellátására, család- és gyermekjólét biztosítására, házi segítségnyújtásra, valamint a szociális étkeztetés ellátására irányuló feladatkörét – az Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – a Bocföldei Szociális Intézményfenntartó Társulásra ruházza át.[1]
A képviselő-testület működése, az ülések összehívása, a képviselő-testületi ülés
5. §
- A képviselő-testület tagjainak száma: 1 fő polgármester, 2 fő önkormányzati képviselő.
- A polgármester és a képviselők névsorát és lakcímét a rendelet 1. függeléke tartalmazza.
6. §
- A képviselő-testület a rendes üléseit szükség szerint tartja.
- A képviselő-testület ülését össze kell hívni
- legalább bármely képviselő kezdeményezésére
- azokban az esetekben, amikor az ülés összehívására egyéb okokból szükség van.
- A képviselő-testület összehívására irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani, a napirendi indítvány feltüntetésével, a hely és időpont megjelölésével, a meghívandók körére is kitérve.
- A polgármester lehetőleg a javasolt, de a kezdeményezés benyújtásától számított legkésőbb 7 napon belüli időpontban köteles a testület rendkívüli ülését összehívni.
- A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát és tervezett napirendjét. Meghívójára és annak megküldésére a 9. §-ban foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a meghívót oly módon kell kézbesíteni, hogy a meghívottak azt az ülés előtt 1 nappal megkapják.
7. §
A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze, aki az ülés elnöke.
8. §
- Gellénháza, Nagylengyel, Petrikeresztúr, Ormándlak, Lickóvadamos, Gombosszeg, Iborfia, Csonkahegyhát, Dobronhegy, Milejszeg, Pálfiszeg és Németfalu Községek Önkormányzatai Képviselő-testületének együttes ülését Gellénháza község polgármestere hívja össze Gellénháza községbe.
- Gellénháza község polgármesterének akadályoztatása esetén Gellénháza, Nagylengyel, Petrikeresztúr, Ormándlak, Lickóvadamos, Gombosszeg, Iborfia, Csonkahegyhát, Dobronhegy, Milejszeg, Pálfiszeg és Németfalu Községek Önkormányzatai Képviselő-testületének együttes ülését Csonkahegyhát község polgármestere hívja össze.
- Az együttes képviselő-testületi ülés összehívását bármely település polgármestere kezdeményezheti.
9. §
- A képviselő-testület ülését meghívóval kell összehívni, amely tartalmazza az ülés helyét, időpontját, a napirend tárgyát és előadójának megjelölését.
- Az ülésre szóló meghívót az ülés napját megelőző 5 nappal korábban ki kell kézbesíteni.
- A rendkívüli ülésre szóló meghívót lehetőség szerint, de legalább 1 nappal előbb ki kell kézbesíteni.
10. §
- Az ülésre meg kell hívni a képviselőket, továbbá tanácskozási joggal:
- a jegyzőt
- a napirendi pontok előadóit és a tárgyban illetékes szervezet vezetőjét
- a közös hivatal napirendi pont szerinti illetékes ügyintézőjét
- az érintett magánszemélyt
- akiket a képviselő-testület és a polgármester indokoltnak tart.
- Az írásos előterjesztéseket elektronikus úton (e-mailben), lehetőség szerint a meghívóval együtt kell kézbesíteni.
- Egyszerűbb ügyekben nem szükséges írásos előterjesztést készíteni.
- Írásos előterjesztést szükséges készíteni rendelet tervezetek esetében.
- Az írásos előterjesztés főbb elemei:
- az előterjesztő megjelölése
- a tárgy pontos megnevezése
- a rendelet tervezete
- határozati javaslat.
- Előterjesztés benyújtására jogosultak:
- a polgármester
- az alpolgármester
- a képviselő-testület tagjai
- a jegyző.
11. §
- A testületi ülések – a zárt ülések kivételével – nyilvánosak.
- Az önkormányzati munka társadalmi kontrolljának megvalósítása céljából a nyilvános ülések idejéről, helyéről, a tárgyalandó napirendekről a polgármester legalább 5 nappal az ülés előtt a lakosságot hirdetmény útján (hirdetőtáblákon történő kifüggesztéssel és az önkormányzat hivatalos honlapján való közzététellel) értesíti.
- Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódóan kérdést tehetnek fel, illetve hozzászólási jogot kaphatnak az Egyebek napirend keretében. A hozzászólási jogot az ülés elnöke adja meg.
12. §
- A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. által meghatározott esetekben.
- Amennyiben az ülés nyilvánossága az érintett beleegyezésétől függ, az érintett nyilatkoztatásának módjai:
- az érintett előzetes írásbeli nyilatkozata
- a napirendi pont tárgyalásának megkezdésekor az érintett szóbeli (jegyzőkönyvben rögzített) nyilatkozata.
- Az érintett írásbeli, illetve szóbeli nyilatkozatának hiánya esetén, továbbá ha nyilatkozatában nem járul hozzá a nyilvános ülésen való tárgyaláshoz, az adott ügyet zárt ülésen kell tárgyalni.
13. §
- A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mint az ülés elnöke vezeti, akinek a munkáját a jegyző segíti.
- Az együttes ülést az ülést összehívó polgármester vezeti.
- Az ülés elnöke megnyitja az ülést, megállapítja a jelenlévő képviselők számát, valamint a határozatképességet. Az ülés tartama alatt folyamatosan ellenőrzi a jelenlévő képviselők számát és a határozatképességet.
- A határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő-testületi ülést a polgármester az összehívásra vonatkozó formai követelmények mellőzésével 5 napon belüli időpontra újból összehívja.
14. §
- Az ülés elnöke javaslatot tesz az ülés napirendjére. A napirendről a képviselő-testület határoz.
- A napirenden nem szereplő javaslatok megtárgyalásához egyszerű szótöbbség szükséges.
- Az ülés elnöke minden ülésen tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta végzett fontosabb intézkedésekről, a nyilvános ülésen hozott határozatok végrehajtásáról, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
- Az ülés elnöke napirendi pontonként megnyitja, vezeti és lezárja a vitát. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell válaszolni.
- A vita lezárását a képviselő-testület bármely tagja indítványozhatja.
- Szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
- A képviselő-testület a vita során elhangzott javaslatokról, majd a határozati javaslat egészéről dönt.
- Szavazni igennel vagy nemmel lehet. A szavazás eredményét az ülés elnöke számszerűen állapítja meg, és kihirdeti a határozatot.
- Amennyiben a képviselő-testület két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat.
- A képviselő-testületi ülésen résztvevő képviselők, illetve minden jelenlévő személy köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.
- A képviselő-testület döntéshozatalából az Mötv.-ben meghatározottak szerint kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselőt a levezető elnök jegyzőkönyvben rögzített módon figyelmezteti.
Interpelláció
15. §
- Az önkormányzati képviselő az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó minden ügyben magyarázat kérése céljából a polgármesterhez, a jegyzőhöz és az állandó bizottságok elnökeihez interpellációt intézhet. Az interpellációt és az ezzel kapcsolatos tényleírást legkésőbb az ülés napja előtt 1 nappal a polgármesternél kell írásban benyújtani. Az interpellációra az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
- A polgármester minden ülés végén bejelenti a beterjesztett interpellációkat.
- Ha az interpelláló képviselő az ülésen nincs jelen, az interpellációt elnapoltnak kell tekinteni.
- Az interpellálót az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli előterjesztés joga is megilleti.
- Az interpellációra adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz, ha az interpelláló nem fogadta el a választ.
A tanácskozás rendjének fenntartása
16. §
- A tanácskozás rendjének fenntartása az ülés elnökének a feladata.
- Ennek érdekében az ülés elnöke figyelmezteti azt a hozzászólót, aki:
- a tanácskozás témájától eltér
- a tanácskozáshoz nem illő viselkedést tanúsít
- beszéde mást vagy másokat sért
- a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
- Ismételt rendzavarás esetén az ülés elnöke – a képviselő kivételével – a tanácskozó terem elhagyására kötelezheti a rendbontót. A képviselő-testület vita nélkül dönt arról, hogy a továbbiakban részt vehet-e a tanácskozáson.
- A (2)-(3) bekezdés rendelkezései irányadók a nyilvános ülésen megjelent állampolgárokra is.
Szavazás
17. §
- A nyílt szavazás kézfeltartással történik.
- A nyílt szavazás név szerinti is lehet. Név szerinti szavazás a polgármester, valamint bármelyik képviselő javaslatára elrendelhető. Az elrendelésről a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
- Ha legalább 1 képviselő indítványozza, név szerinti szavazást kell tartani.
- A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a képviselők nevét (a jelenléti ív szerinti sorrendben), akik nevük felolvasásakor igennel vagy nemmel szavaznak.
- A név szerinti szavazásról mindig szó szerinti jegyzőkönyv készül.
- Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha a jogszabály titkos szavazást ír elő.
- A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve amelyekben zárt ülést tarthat.
- Titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:
- polgármester
- bármelyik képviselő.
- A titkos szavazás külön helyiségben, szavazólapon történik. A képviselő-testület összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, és a szavazásról külön jegyzőkönyvet készít, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének mellékletét képezi.
A képviselő-testület döntései, önkormányzati rendeletalkotás
18. §
- A képviselő-testület döntései:
- rendeletek
- határozatok.
- A képviselő-testület rendeleteit és határozatait külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal, évszámmal kell ellátni a következők szerint:
- A rendelet jelzése:
…/… (…) önkormányzati rendelete
(A zárójelben a rendelet kihirdetésének napját kell feltüntetni.)
- A határozat jelzése:
…/… (…) számú határozat
(A zárójelben a határozathozatal napját kell feltüntetni.)
19. §
- Helyi rendelet alkotását a képviselő, valamint a jegyző kezdeményezheti. A rendeletalkotás kezdeményezését a polgármesternek kell benyújtani, aki a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.
- A szakmai előkészítés minden esetben a jegyző feladata.
- A rendelet tervezetet a képviselő-testületnek kell benyújtani.
- Az elfogadott rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
- Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző – az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és az önkormányzat honlapján történő közzététellel – gondoskodik. A képviselő-testület esetenként a kihirdetés egyéb formáját is meghatározhatja.
A jegyzőkönyv
20. §
- A tanácskozásról minden esetben jegyzőkönyv készül.
- A jegyzőkönyv melléklete az ülés meghívója, a jelenléti ív, az írásos előterjesztések és az elfogadott rendeletek.
- A jegyzőkönyv tartalmazza:
- az ülés helyét, időpontját
- a megjelent képviselők és meghívottak nevét, az ülésről igazoltan és igazolatlanul távol maradó képviselők nevét
- a határozatképességet
- a tárgyalt napirendi pontokat
- a tanácskozás lényegét, ezen belül: napirendi pontonként az előadók és felszólalók nevét, a kérdések, szóbeli előterjesztések, hozzászólások lényegét
- a szavazás számszerű eredményét
- a hozott döntéseket
- az ülés bezárásának idejét.
- A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
- A képviselő-testület üléséről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni.
- az eredeti példányt a jegyző – kijelölt ügyintéző útján – kezeli
- az eredeti példány PDF másolatát elektronikus úton az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles elektronikusan feltölteni a Nemzeti Jogszabálytár Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartás felületére (https://tfik.njt.hu)
- A választópolgárok – zárt ülés kivételével – bármelyik hivatali dolgozó jelenlétében, a polgármester és a jegyző engedélyével betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe az önkormányzat hivatali épületében.
- A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
- A zárt és a nyilvános ülésekről készített jegyzőkönyveket külön kell kezelni.
Lakossági fórumok
21. §
- A képviselő-testület az Mötv.-ben meghatározottak szerint közmeghallgatást tart.
- A képviselő-testület szükség szerint is elrendelheti lakossági fórum megtartását, ahol fontosabb témában, döntés előtt kikéri és meghallgatja az állampolgárok és szervezetek véleményét, javaslatait, valamint tájékoztatja a lakosságot a helyi aktualitásokról.
- A közmeghallgatás és a lakossági fórum helyéről, idejéről a lakosságot a rendezvény előtt legalább 5 nappal előbb értesíteni kell a hirdetőtáblákon elhelyezett hirdetmények, valamint a meghívónak az önkormányzat honlapján történő közzététele útján.
- A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
- A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
A képviselők juttatásai
22. §
A képviselők juttatásait külön rendeletben kell szabályozni.
A polgármester, az alpolgármester
23. §
- A polgármester a tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
- A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
- segíti a képviselők munkáját
- összehívja és vezeti a testület üléseit
- képviseli az önkormányzatot
- szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat
- gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, lakossági fórumok szervezéséről.
- A polgármester az önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a közös hivatal közreműködésével látja el.
- A polgármester feladatait az Mötv. és az ágazati jogszabályok szabályozzák.
24. §
Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a feladatát.
A közös hivatal, a jegyző
25. §
- A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Nagylengyel, Petrikeresztúr, Ormándlak, Lickóvadamos, Gombosszeg, Iborfia, Csonkahegyhát, Dobronhegy, Milejszeg, Pálfiszeg és Németfalu Községek Önkormányzatai Képviselő-testületével közösen közös hivatalt működtet.
- A közös hivatal elnevezése: Gellénházi Közös Önkormányzati Hivatal
- A közös hivatal székhelye: 8981 Gellénháza, Kossuth u. 2.
- A közös hivatal kirendeltsége: Gellénházi Közös Önkormányzati Hivatal Csonkahegyháti Állandó Kirendeltsége (8918 Csonkahegyhát, Fő u. 20.)
- A közös hivatal létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, valamint feladat- és hatásköreit a közös hivatal létrehozásáról és működtetéséről szóló megállapodás, továbbá a közös hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
- A közös hivatali megállapodás e rendelet 2. függelékét, a közös hivatal szervezeti és működési szabályzata e rendelet 3. függelékét képezi.
- A közös hivatalt létrehozó képviselő-testületek együttes ülése dönt:
- a közös hivatal költségvetésének megállapításáról, módosításáról
- a közös hivatal zárszámadásáról
- a közös hivatal munkájáról szóló beszámoló elfogadásáról.
26. §
- A jegyzővel kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat a székhely község polgármestere gyakorolja.
- A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátására, a közös hivatalhoz tartozó önkormányzatok polgármestereivel történő előzetes egyeztetést követően, a székhely község polgármestere jelöli ki a képesítési feltételeknek megfelelő köztisztviselőt.
- A közös hivatal működésének ellenőrzését, a feladatok egyeztetését az érdekelt községek polgármesterei együttesen végzik.
- A köztisztviselők és munkavállalók kinevezéséhez, felmentéséhez, bérezéséhez és jutalmazásához a polgármesterek egyetértése szükséges oly módon, hogy az egyetértési jogot a székhelytelepülésen dolgozók esetében a gellénházi polgármester, míg a kirendeltségen dolgozók esetében a kirendeltség székhelye szerinti polgármester gyakorolja.
Társulások
27. §
- Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
- Az önkormányzat által kötött társulási megállapodások felsorolását e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
Helyi népszavazás, választópolgári kezdeményezés
28. §
- A helyi népszavazásra és választópolgári kezdeményezésre vonatkozó eljárási szabályokat a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény tartalmazza.
- A képviselő-testület köteles elrendelni a helyi népszavazást a választópolgárok 25%-ának kezdeményezése esetén.
- A képviselő-testület köteles megtárgyalni a választópolgári kezdeményezést a választópolgárok 10%-ának kezdeményezése esetén.
- A (2) és (3) bekezdésben meghatározott %-os érték számításánál mindig az előző év december 31-i választópolgár létszámot kell figyelembe venni.
- A kezdeményezések hitelességének vizsgálatáról, az aláírások ellenőrzéséről a Helyi Választási Bizottság gondoskodik.
- A képviselő-testület az aláírások ellenőrzését követő 30 napon belül köteles napirendre tűzni a (3) bekezdésben meghatározott választópolgári kezdeményezést.
Az önkormányzat vagyona és költségvetése
29. §
Az önkormányzat vagyonára és a vagyongazdálkodásra vonatkozó alapvető rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
30. §
Az önkormányzat a saját és intézményei belső ellenőrzéséről e feladat ellátására megkötött megbízási szerződéssel gazdasági társaság útján gondoskodik
Záró rendelkezések
31. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. Ezzel egyidejűleg hatályát vesztik a következő rendeletek:
- a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 1/2015. (II. 6.) önkormányzati rendelet
- a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2015. (II. 6.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 8/2017. (X. 2.) önkormányzati rendelet.
Zillichné Fekete Tünde polgármester | Dr. Rudas Tamara jegyző |
Módosította: 16/2020. (XII. 1.)