Petrikeresztúr község képviselő testületének 9/2015 (XII.22..) önkormányzati rendelete

Petrikeresztúr Község Önkormányzatának 9/2015. (XII.22.) önkormányzati rendelete a települési támogatásról és a gyermekvédelmi ellátásokról

Hatályos: 2019. 08. 15- 2019. 11. 23

Petrikeresztúr Község Önkormányzatának

9/2015. (XII.22.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról és a gyermekvédelmi ellátásokról



Petrikeresztúr Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet


ÁLTALÁNOS  RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja

1. §


(1)     E rendelet célja, hogy Petrikeresztúr község lakossága szociális biztonságának megteremtése és megőrzése, valamint a gyermekek védelme, veszélyeztetettségének megelőzése és megszüntetése érdekében, meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított települési támogatás formáit, a megállapítás, kifizetés, folyósítás, valamint a felhasználás ellenőrzésének szabályait.


(2)     A szociális biztonság megteremtésének és megőrzésének önkormányzati felelősségét megelőzi az egyénnek önmagáért és családjáért viselt felelősségvállalása.


(3)     E rendeletben szabályozott támogatások csak akkor biztosíthatók, ha az egyének önmagukért és családjukért kellő felelősséget vállalnak és elvárható módon közreműködnek anyagi és szociális helyzetük jobbításáért.

A rendelet hatálya

2. §


A rendelet személyi hatálya kiterjed, ha a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.), a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) és végrehajtási rendeleteik, valamint e rendelet másképpen nem rendelkezik

a)       az önkormányzat területén bejelentett lakóhellyel rendelkező, és életvitelszerűen a településen tartózkodó

aa)     magyar állampolgárokra,

ab)     bevándoroltakra és letelepedettekre,

ac)     hontalanokra,

ad)    a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre;

b)      az Szt. 3.§ (3) bekezdésében meghatározott személyekre,

c)       az Szt. 7. § (1) bekezdése szerinti esetben az önkormányzat területén jogszerűen tartózkodó, az Szt. 3. § (1) bekezdése szerinti személyekre és az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

Eljárási rendelkezések


Az ellátások igénylésének részletes szabályai, illetve a felhasználható nyilatkozatok és igazolások tartalma

3. §


(1)     E rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos eljárás kérelemre vagy hivatalból indulhat.


(2)     A kérelmet írásban a Gellénházi Közös Önkormányzati Hivatalban kell benyújtani

a)       Bursa Hungarica ösztöndíj esetében a pályázat meghirdetése során rendelkezésre bocsátott pályázati lapon,

b)      egyéb ellátások esetében e rendelet mellékleteiben meghatározott formanyomtatványon.


(3)     Az eljárás során az igénylőnek nyilatkoznia kell:

     saját és együtt élő családtagjai, továbbá gyógyszertámogatás, temetési segély, átmeneti segély igénylése esetén a háztartásban élők

-    természetes személyazonosító adatairól (név, születési hely és idő, anyja neve)

-    lakó- és tartózkodási helyéről, továbbá hajléktalan személy esetében arról a címről, amelyre a megállapított ellátást kéri,

-    állampolgárságáról, nem magyar állampolgár esetén idegenrendészeti státuszáról,

-    az egyes ellátási formáknál meghatározott jogosultsági feltételekre vonatkozó adatokról,

-    társadalombiztosítási azonosító jeléről,

-    jövedelemi viszonyairól,

-    e rendeletben meghatározott esetekben vagyoni viszonyairól,


(4)     Ha a jogosultság elbírálásához szükséges adatok, igazolások, nyilatkozatok, bizonyítékok az ellátás megállapítására jogosult szervnél rendelkezésre állnak, azokat újból bekérni nem lehet.


(5)     Nem köteles az ügyfél olyan adatok igazolására, amelyet valamely hatóság jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásának tartalmaznia kell, és annak a Gellénházi Közös Önkormányzati Hivatal általi beszerzését törvény lehetővé teszi, továbbá az ügyfél írásban felhatalmazást ad az igazolások beszerzésére.


(6)     A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadóak. Ettől akkor lehet eltekinteni, ha a településen lakóhellyel rendelkező, de életvitelszerűen külföldön, vagy más településen élő személy e körülményt hitelt érdemlően (pl. iskolalátogatási bizonyítvánnyal, munkáltatói igazolással) bizonyítja.


(7)     A hivatal a bejelentett és nyilvántartásba vett adatokat, valamint a vagyonnyilatkozat adatainak valódiságát ellenőrizni jogosult. Valótlan tartalmú nyilatkozat, vagy igazolás esetén a kérelem elutasítható, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatást pedig vissza kell követelni.


4. §


(1)     A támogatásra jogosultság elbírálása érdekében a kérelmező köteles nyilatkozni e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon saját és a családtagjai, illetve a háztartásában élők jövedelmi viszonyairól, valamint becsatolni a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről szóló, az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdésében meghatározottak szerinti igazolásokat vagy azok fénymásolatát.

A tartásdíj összegének igazolására, amennyiben annak megfizetésére nem postai vagy banki utalással kerül sor, mellékelni kell a tartásdíj megállapításáról szóló bírósági ítéletet, vagy gyámhivatali jegyzőkönyvet, ennek hiányában a kötelezett nyilatkozatát az általa fizetett tartásdíj havi összegéről és annak módjáról.

Nyugellátás, nyugdíjszerű szociális ellátás összegének igazolására a folyósító szerv által kiállított, az ellátás megelőző évben folyósított, valamint a tárgyév január elsején érvényes összegét tartalmazó igazolását is csatolni kell.


(2)     Amennyiben a rendszeres pénzellátás, árvaellátás összege a kérelem benyújtásának hónapjában emelkedik, a jövedelemnyilatkozathoz az emelt összegű ellátásról szóló jövedelemigazolást kell mellékelni.


(3)     A család egy főre jutó jövedelmének meghatározásához az Szt. 4. § (1) bekezdés dc) pontja szerinti személy esetén csatolni kell a rokkantsági járadék, a rokkantsági ellátás, a vakok személyi járadéka, vagy a fogyatékossági támogatás folyósítását igazoló iratot.


(4)     A jövedelemszámításnál csökkentő tényezőként kell figyelembe venni a kérelmezőnek és közeli hozzátartozójának, továbbá a háztartás tagja által (bírásági határozat alapján) rokontartás címén fizetett tartásdíj összegét. A családi pótlékot, az árvaellátást és a tartásdíj címén kapott összeget annak a személynek a jövedelmeként kell figyelembe venni, akire tekintettel azt folyósítják.


(5)     Ha az elbírálásra jogosult szerv a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Fenntartási költségeknek minősül a lakbér, az albérleti díj, a közszolgáltatási díjak, a közös költség, a telefondíj, a kötelező és önkéntes biztosítás díjai, az adó- és adójellegű befizetések, a hiteltörlesztés, valamint a lízingdíj.

Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.

A havi vélelmezett jövedelem nem haladhatja meg a család (háztartás) által lakott lakás, és a tulajdonában álló vagyontárgyak egy főre jutó együttes fenntartási költségének háromszorosát.


5. §


A vagyoni helyzettől függő szociális és gyermekvédelmi ellátásra jogosultság elbírálása érdekében a kérelmező köteles nyilatkozni e rendelet 2. melléklete szerinti formanyomtatványon saját és a családtagjai, illetve a háztartásában élők vagyoni helyzetéről.


Az ellátások megállapításának,

kifizetésének és folyósításának szabályai

6. §  


(1)     A havi rendszerességgel adott támogatás esetében a jogosultságot a kérelem benyújtásának napjától kell megállapítani.


(2)     Ha a kérelmet nem a 4. § (2) bekezdés szerinti nyomtatványon nyújtották be, úgy a kérelem benyújtása napjának az írásbeli kérelem benyújtásának igazolt napját kell tekinteni, feltéve, hogy a formanyomtatványon történő utólagos bejelentés megtörtént.


(3)     Ha a kérelmező a határozott időre megállapított ellátás jogosultsági időtartamának megszűnése előtt kéri a jogosultság ismételt megállapítását, az új ellátási jogosultságot a korábbi jogosultság megszűnését követő naptól kell megállapítani.


7. §


(1)     A jogerősen megállapított pénzbeli ellátások folyósításáról: gyógyszertámogatás esetén negyedévente, a negyedévet követő hónap 5. napjáig a jegyző gondoskodik postai vagy folyószámlára utalással, illetve pénztári kifizetéssel.


(2)     Ha a havi rendszeres pénzbeli ellátás nem teljes hónapra jár, a töredékellátás összege azonos az ellátás havi összege harmincad részének és az ellátási napok számának szorzatával.


8. §


(1)     A havi rendszerességgel adott pénzbeli és természetbeni ellátások esetében a támogatásra való jogosultságot, ha a jogszabály másképpen nem rendelkezik a megszűnésre okot adó körülmény bekövetkezését megelőző nappal kell megszüntetni.


(2)     A pénzbeli és természetbeni szociális ellátás folyósításának megszüntetéséről – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - határozatot kell hozni.


Felülvizsgálati szabályok

9. §


(1)     E rendeletben meghatározott hatáskör gyakorlója elvégzi a támogatásra jogosultság felülvizsgálatát valamennyi támogatás esetén a tudomásra jutástól számított 21 napon belül, ha az együtt élők számában, vagy jövedelmében olyan mértékű változás következik be, ami a jogosultság megszüntetését eredményezi.


(2)     A hatáskör gyakorlója határozattal dönt a felülvizsgálat eredményéről.


(3)     Meg kell szüntetni a támogatás folyósítását, ha a jogosult a felülvizsgálatot nem teszi lehetővé, vagy a kért dokumentumokat nem bocsátja rendelkezésre.


Egyéb eljárási rendelkezések

10. §


(1)     A tényállás tisztázása érdekében – amennyiben indokolt – a döntés-előkészítő szerv környezettanulmányt készíthet.


(2)     Nem kell környezettanulmányt készíteni

a)      ha a hatáskör gyakorlója megállapítja, hogy a jogszabályban előírt jövedelmi és/vagy vagyoni feltételek nem teljesültek,

b)      ha az igénylőről vagy családjáról a polgármesteri hivatalnál egy évnél nem régebbi környezettanulmány áll rendelkezésre,

c)      köztemetés ügyében indult eljárásokban,

d)      temetési segély

e)      újszülöttek családjának támogatása ügyében indult eljárásokban.


11. §


A támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.


Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

12. §


A hatáskör gyakorlója:

a)       valótlan adatközlés, vagy igazolás alapján, valamint a 11. § szerinti értesítési kötelezettség elmulasztása miatt az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt megtérítésre kötelezi;

b)      a megtérítés összegét méltányosságból elengedheti, csökkentheti, és/vagy részletfizetést engedélyezhet különösen akkor, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem egyedül élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum) 150 %-át, egyéb esetben a 100 %-át nem haladja meg, és vagyonnal nem rendelkeznek.


Adatkezelés


13. §


E rendeletben szabályozott ellátások esetében az Szt. 17-21. §-aiban meghatározott szabályok szerint a jegyző gondoskodik a nyilvántartások vezetéséről és az adatkezelésre vonatkozó szabályok betartásáról.


II. Fejezet


A  TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSRA ÉS  A

GYERMEKVÉDELMI  ELLÁTÁSOKRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK


Az ellátások rendszere

14. §


(1)     E rendeletben meghatározott szabályok alapján a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására az önkormányzat költségvetése terhére az alábbi ellátások állapíthatók meg:

a)       Pénzben nyújtható rendszeres települési támogatás:

aa)     a gyógyszertámogatás.

b)      Pénzben nyújtható rendkívüli települési támogatás:

ba)    a temetési segély

bb)    újszülöttek családjának támogatása.

Pénzbeli vagy természetben nyújtható rendkívüli települési támogatás:

bc)    az átmeneti segély,

c)       Pénzben nyújtható rendszeres gyermekvédelmi ellátás:

ca)     a Bursa Hungarica ösztöndíj.


(2)     Az Szt-ben meghatározott szabályok alapján az önkormányzat költségvetése terhére szociális természetbeni ellátásként köztemetés rendelhető el.


A hatásköri szabályok

15. §


(1)     Az első fokú feladat- és hatásköröket e rendelet 14. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások esetében önkormányzati hatósági ügyben eljárva, a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.


(2)     Az elsőfokú feladat- és hatáskör gyakorlója dönt

a)       a támogatásra való jogosultság megállapításáról, módosításáról, felülvizsgálatáról és megszüntetéséről,

b)      a jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítéséről, illetve a megtérítés méltányosságból történő elengedéséről vagy csökkentéséről, továbbá a részletfizetés engedélyezéséről.


(3)     Az első fokú döntés ellen benyújtott fellebbezés ügyében másodfokú szervként Petrikeresztúr Község Önkormányzatának Képviselő-testülete jár el.


Az ellátások finanszírozása

16. §


(1)     E rendeletben meghatározott ellátások finanszírozására Petrikeresztúr Község Önkormányzatának költségvetésében kell előirányzatot biztosítani.


A rendszeres települési támogatás formái

Gyógyszertámogatás

17. §


(1)     Az önkormányzat a szociálisan rászoruló személy részére – az egészségi állapotának megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásának csökkentése érdekében – gyógyszertámogatással nyújt segítséget.


(2)     A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester kérelemre gyógyszertámogatást állapíthat meg annak, aki az alábbi feltételeknek együttesen megfelel:

a)       családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg

aa)     egyedülálló esetén a nyugdíjminimum 200 %-át,

ab)    kétfős család esetén a  nyugdíjminimum 190 %-át,

ac)     három vagy több főből álló család esetén a nyugdíjminimum 175 %-át.

b)      a legalább hat hónap időtartamban rendszeresen szedett gyógyszereinek a havi költsége pedig meghaladja a 10.000.- Ft-ot,

és vagyonnal nem rendelkeznek.


(3)     A támogatás megállapítása iránti kérelmet a rendelet 4. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, melyhez mellékelni kell:

-        a rendelet 1. melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot, valamint – figyelemmel e rendelet 4. § (1)-(3) bekezdésére – a családban/háztartásban élők jövedelemigazolásait,

-        a rendelet 2. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot,

-        a kérelmező által rendszeresen, legalább hat hónap időtartamban szedett gyógyszereiről kiállított háziorvosi igazolást,

-        a gyógyszerek térítési díjáról szóló gyógyszertári bizonylatot.


(4)     A jogosultságot egy évre kell megállapítani. Összege havi 3.000.- Ft, melyet a jogosult részére negyedévente utólag, a hónap 5-éig kell utalni.


(6)     Nem részesülhet gyógyszertámogatásban az, aki közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezik, vagy a közgyógyellátásra jogosultság feltételeinek megfelel.

A rendkívüli települési támogatás formái

Temetési segély

18. §

(1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként temetési segély – a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesülő kivételével – annak nyújtható, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum négyszeresét, egyedül élő esetén pedig az ötszörösét.

(2) A temetés költségeihez megállapított temetési segély százasra kerekített összege azonos a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-val.

(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének összege 200.000.-Ft, melyet a helyben temetési szolgáltatást végző vállalkozó számításait figyelembe véve a képviselő-testület évente, a költségvetését megállapító rendeletében határoz meg.

(4)     Nem állapítható meg temetési segély, ha

a)       a kérelmet a temetési számla kiállításától számított 3 hónap után nyújtják be,

b)      a temetés számlával igazolt költsége a 400.000.-Ft-ot meghaladja,

c)       az elhunyt eltemettetéséhez az önkormányzat már hozzájárult,

d)      az elhunyt eltemetése közköltségen történt,

e)       az eltemettetésre öröklési szerződés alapján került sor.

(5)     Indokolt esetben a temetési segély előre is adható. Ez esetben a határozatban meg kell jelölni azt a határidőt, ameddig a jogosult köteles a temetést igazoló számlát bemutatni.

Újszülöttek családjának támogatása

19. §


(1) Az önkormányzat képviselőtestülete a gyermek születését követően támogatásban részesíti a családokat, gyermeküket egyedül nevelő szülőket.

(2) A támogatás mértékét a képviselőtestület évente költségvetési rendeletében állapítja meg.

(3) A támogatás folyósításának feltétele, hogy az "anya" a szülés napján a községben állandó lakóhellyel rendelkezzen.

(4) A támogatás megállapítása kérelemre történik.

(5) A támogatás iránti kérelmet a születést követő 60 napon belül lehet előterjeszteni.

(6) A támogatás megállapítása ügyében - a képviselőtestület által átruházott hatáskörben - a polgármester jár el.

(7) A kérelem elutasítása esetén a polgármester döntése ellen, az elutasító határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül a képviselőtestület előtt kifogással lehet élni.


Átmeneti segély

20. §


(1) Átmeneti segélyt állapíthat meg a polgármester annak a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személynek, akinek családjában[1]

  1. váratlan esemény vagy egyéb rendkívüli ok miatt előre nem látható, jelentős többletkiadás keletkezett vagy várható, továbbá
  2. az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg
    1. egyedülálló esetén a nyugdíjminimum összegének 350 %-át
    2. két- vagy több fős háztartás esetén a nyugdíjminimum összegének 300 %-át
    3. gyermeket nevelő háztartás esetén két- vagy több fős háztartásban a nyugdíjminimum összegének 350 %-át.”

(2) Rendkívüli élethelyzet illetőleg vis major esetén a jövedelmi viszonyoktól függetlenül is adható átmeneti segély. Rendkívüli élethelyzetnek minősül a baleset vagy betegség miatt legalább 6 hónapig tartó munkaképtelen állapot, haláleset. Vis major természeti csapás, valamint olyan váratlan előre nem tervezhető kiadás, mely a kérelmező és családja létfenntartását veszélyezteti.

(3) Az átmeneti segély adható eseti jelleggel, vagy tartósan jövedelem nélküli létfenntartási gonddal küzdő rászoruló részére meghatározott időszakra havi rendszerességgel.

(4) Átmeneti segély:

  1. eseti kifizetéssel háztartásonként évente legfeljebb három alkalommal állapítható meg,
  2. havi rendszerességgel egy naptári évben legfeljebb 6 hónapra állapítható meg azzal, hogy a két megállapítás között 6 hónapnak el kell telnie,
  3. az átmeneti segély kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható,
  4. az átmeneti segély természetbeni ellátásként is megállapítható. Ilyenkor az igénybe vett szolgáltatás díjának megfizetését vállalja az Önkormányzat.

(5) Az önkormányzat kamatmentes kölcsön formájában nyújthat átmeneti segélyt annak a rászorulónak:

  1. akinek jövedelme a nyugdíjminimumot meghaladja, de nem éri el annak kétszeresét,
  2. a kölcsön mértékének felső határa: a nyugdíjminimum négyszerese,
  3. a kölcsön legfeljebb 2 évre nyújtható,
  4. a törlesztést a folyósítást követő harmadik hónap után kell megkezdeni és havonta egyenlő részletekben kell teljesíteni,
  5. a kölcsönnyújtás egyéb feltételeit megállapodásban kell rögzíteni,
  6. különösen indokolt esetben a visszafizetés egy alkalommal átütemezhető,
  7. ha a kölcsön összegét a megállapodásban előírt visszafizetési határidőn belül nem teljesíti a kedvezményezett, a kölcsön bírósági úton történő behajtásáról kell intézkedni,
  8. kamatmentes kölcsön igénybevételére öt éven belül egy alkalommal van lehetőség,
  9. az önkormányzat képviselő-testülete különösen indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a kamatmentes kölcsön 50%-ának erejéig engedélyezheti a tartozás elengedését, melynek feltétele, hogy a kedvezményezett önhibáján kívül olyan anyagi és szociális helyzetbe került, hogy maga vagy családja létfenntartása veszélyeztetve van.

(6) Átmeneti segély egy naptári évben legfeljebb 3 alkalommal állapítható meg úgy, hogy a támogatások folyósítása között legalább három hónapnak el kell telnie.

(7) A segély felhasználásáról utólagos elszámolási kötelezettség írható elő.

(8) Nem állapítható meg átmeneti segély annak a kérelmezőnek aki

a.) az általa életvitelszerűen lakott lakás, vagy ház kerítéssel határos útingatlanig terjedő közterületen lévő árok, nyitott csatorna, folyóka, áteresz tisztántartásáról, a csapadékvíz akadálytalan elfolyásának biztosításáról nem gondoskodik,

b.) az általa életvitelszerűen lakott lakás, vagy ház kerítéssel határos útingatlanig terjedő közterületen a járda és a közterület tisztán tartásáról nem gondoskodik,

c.) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház általa megművelt udvarának és kertjének gaz – és gyommentesítéséről nem gondoskodik,

d.) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház műveletlen udvarának és kertjének rendszeres kaszálásáról, fűnyírásáról nem gondoskodik,

az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosításáról a tőle elvárható mértékben nem gondoskodik.

A jegyző a fent meghatározott jogosultsági feltételek maradéktalan meglétét eljárása során a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényben foglalt szemle szabályai szerint vizsgálja.

Bursa Hungarica ösztöndíj

21. §


(1)     A polgármester – ha a képviselő-testület döntése alapján az önkormányzat csatlakozott a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójához – Bursa Hungarica ösztöndíjban (továbbiakban: ösztöndíj) részesítheti azt a petrikeresztúri lakóhellyel rendelkező, szociálisan rászoruló pályázót, aki megfelel az ösztöndíjrendszer adott évre meghirdetett Általános Szerződési Feltételeiben foglaltaknak.


(2)     Szociálisan rászoruló az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum összegének 400 %-át és vagyonnal nem rendelkezik.


(3)     Az „A” és „B” típusú ösztöndíj elnyerése érdekében az önkormányzat (azonos időben)  pályázatot tesz közzé, amely tartalmazza a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójának Általános Szerződési Feltételeiben (továbbiakban: szerződési dokumentum) meghatározott szempontokat.


(4)     Az ösztöndíj elnyerése érdekében az igénylő a pályázati kiírásban meghatározott formanyomtatványon és határidőig köteles pályázatát írásban benyújtani, amelyhez csatolni kell a pályázati kiírásban meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat.


22. §


(1)     A hatáskör gyakorlója dönt az ösztöndíjra való jogosultság megállapításáról vagy elutasításáról, illetve az ösztöndíj összegéről, és a továbbiakban a szerződési dokumentumban meghatározott módon jár el. A pályázó a döntés ellen fellebbezéssel nem élhet.


(2)     Az ösztöndíj havi összege nem haladhatja meg nyugdíjminimum összegének 25 %-át.


(3)     Az ösztöndíj időtartama

a)       "A" típusú ösztöndíj esetén: 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,

b)      "B" típusú ösztöndíj esetén: 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.


(4)     Az önkormányzat a megállapított ösztöndíjak összegét félévente előre, egyösszegben átutalja a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer bankszámlájára.


(5)     A támogatásnak az ösztöndíjas számlára történő utalásáról az illetékes minisztérium gondoskodik.


23. §


(1)     Megszűnik az ösztöndíjra való jogosultság, ha

a)       az ösztöndíjas elköltözik az önkormányzat illetékességi területéről,

b)      az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a folyósítás feltételeinek nem felel meg,

c)       "B" típusú pályázat esetén: az ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn. E körülményt az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja. Amennyiben a felülvizsgálat során az ösztöndíjas a kért igazolásokat nem bocsátja rendelkezésre, vagy az együttműködést megtagadja, a szociális rászorultság megszűnését vélelmezni kell.

Az a)-c) pont szerinti megszüntetésre a döntés meghozatalát követő tanulmányi félévtől kerül sor.


(2)     Szünetel az ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – azokra a tanulmányi hónapokra, amikor az ösztöndíjas hallgatói jogviszonya szünetel.


(3)     Az ösztöndíjas 15 napon belül köteles bejelenteni felsőfokú tanulmányainak szüneteltetését/befejezését, továbbá ha tanulmányait más felsőoktatási intézményben folytatja, valamint elköltözését. Amennyiben ez utóbbi kötelezettségének nem tesz eleget, a jogosulatlanul felvett ösztöndíj visszafizetésére kötelezhető.

Köztemetés


24. §


(1) A Polgármester köteles gondoskodni az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, a halálesetről való tudomásszerzést követő 30 napon belül, amennyiben a haláleset helyszíne Petrikeresztúr település közigazgatási területe és ha az Sztv. 48. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek fennállnak.

(2) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet, ha az a kötelezett vagy családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.


(3) Megélhetést veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzet megítélésénél e rendelet 12. § b) pontjában foglaltakat, vagy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 48. § (3) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.


Iskolakezdési támogatás

25. §

(1) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester iskolakezdési támogatásban részesíti az önkormányzat közigazgatási területén állandó lakóhellyel rendelkező, bölcsődében, óvodában elhelyezett gyermek után, továbbá az általános iskolai, középiskolai és felsőfokú oktatásban részesülő diákok szüleit és diákokat. A képviselő-testület július hónapban - felülvizsgálva szociális keretét, és a lehetőségeit felmérve – iskolai támogatást nyújt.

(2) A támogatás megállapításához 18 életévét betöltött jogosult esetében be kell csatolni az iskolalátogatási igazolást.

(3) A támogatást minden év augusztus 15-ig kell kifizetni.

(4) Az ellátásra jogosultak körének meghatározása a Gellénházi Közös Önkormányzati Hivatal feladata a lakcímnyilvántartás alapján.

Karácsonyi támogatás

26. §

(1) A képviselő-testület november hónapban - felülvizsgálva szociális keretét, és a lehetőségeit felmérve - karácsonyi támogatást nyújt az önkormányzat közigazgatási területén állandó lakóhellyel rendelkező családoknak.

(2) A támogatást legkésőbb minden év december 25. napjáig kell kifizetni.

(3) Az ellátásra jogosultak körének meghatározása a Gellénházi Közös Önkormányzati Hivatal feladata a lakcímnyilvántartás alapján.


III. Fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


27. §


(1) E rendelet a kihirdetés követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit a 2015. március 1-jét követően benyújtott kérelmek kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az 9/2015. (XII.22.) önkormányzati rendelettel módosított a szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátási formák szabályairól szóló 1/2014. (I.17.) önkormányzati rendelet.



Petrikeresztúr, 2015. december 08.




Dr. Szemes Róbert                                                                                       Borvári Lili

jegyző                                                                                                      polgármester



A rendelet kihirdetve:



            Gellénháza, 2015. december 22.




                                                                                              Dr. Szemes Róbert

                                                                                                          jegyző

[1]

Módosította: 9/2019. (VIII. 14.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2019. VIII. 15-től